Více času na podstatné

Středeční Hospodářské noviny na téma emisní povolenky a Temelín

28.03.2012 10:05

Brusel se snaží zachránit povolenky

Když v roce 2005 Evropská unie spouštěla systém emisních povolenek, doufala, že se díky němu stane globálním lídrem v boji proti skleníkovému efektu. Po sedmi letech je z velkých plánů velká blamáž.

Experti se přou, zda má ojedinělý mechanismus na snižování emisí smysl. Recese nahlodává ochotu Evropanů platit za čistší, ale dražší elektřinu. Průmysl křičí, že povolenky oslabují jeho konkurenceschopnost. A zbytek světa? Nejenže nejde ve stopách EU, ale její snahy bojkotuje: například Čína zrušila Airbusu kontrakt na letadla za 14 miliard dolarů jako odplatu za letošní zavedení emisních povolenek do letecké dopravy - a to i pro mimoevropské aerolinie.

 

Martin Kuba: Dražší povolenky by byly výhodou pro Temelín, nesmí ale ohrozit průmysl

Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby by vláda neměla rezignovat na podobu složení energetických zdrojů v zemi. A proto nevylučuje ani možnost různých forem státních záruk pro dostavbu Temelína, která je podle něj prioritou.

HN: Představuje současná situace na trhu s povolenkami nebezpečí pro projekt dostavby Temelína?

V téhle chvíli si nemyslím, že by to nějak ohrožovalo ekonomiku ČEZ či projektu na nové temelínské bloky. Pokud by se situace nějak radikálně měnila, tak to nemůžeme vyloučit. Ale zatím podle mne není nějak limitující.

 

O Temelínu se bude rozhodovat v Bruselu

Evropa se pokouší zachránit systém, kterým od roku 2005 bojuje proti znečišťování ovzduší. Výsledek bude mít zásadní vliv na osud největší české investice - stavbu nových bloků elektrárny Temelín. Pokud se totiž dosavadní systém zhroutí, půjde dostavba Temelína k ledu.

 

Více se dočtete ve středečních Hospodářských novinách (www.ihned.cz)