Více času na podstatné

ÚJV Řež získala zakázku na odvoz použitého jaderného paliva z Afriky a Asie do Číny

15.09.2015 12:20

Společnost ÚJV Řež (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež) získala zakázku na odvoz použitého jaderného paliva z Afriky a Asie do Číny. Odvozy paliv budou pokračovat až do roku 2020. Od roku 2007 se společnost podílela na odvozech vyhořelého paliva z výzkumných reaktorů ve 13 zemích.

 

Nový kontrakt na odvoz použitého paliva do Číny navazuje na program s komplikovaným názvem RRRFR (The Russian Research Reactor Fuel Return) a je součástí iniciativy pro snížení jaderných hrozeb GTRI americké agentury NNSA (National Nuclear Security Administration). Cílem projektu je celosvětová ochrana důležitých jaderných a radiologických materiálů před krádeží a možným zneužitím. Zjednodušeně řečeno, jde o to zlikvidovat v rámci boje proti světovému terorismu vysokoobohacené jaderné palivo (v současnosti se v jaderných reaktorech používá nízkoobohacené palivo), které tyto země používaly pro výzkumné účely. Tohoto procesu se posledních 9 let účastnila ÚJV Řež. Letos však tato práce pro Řež končí.

"Uvedený program nám umožnil odvážet vyhořelé vysokoobohacené jaderné palivo ze střední a východní Evropy a střední a východní Asie do Ruska. Odvedená práce a její hodnocení nám otevřely cestu k dalším zakázkám. V rámci nového programu se tak budeme podílet na odvozech paliva z reaktorů čínské konstrukce z Afriky a Asie zpět do Číny," upřesňuje Josef Podlaha, zástupce ředitele divize Chemie palivového cyklu a nakládání s odpady ÚJV Řež a dodává: „Zakázku vnímáme jako prestižní záležitost, protože tím ÚJV Řež přispívá ke snížení globálního rizika terorismu ve světě“.

ÚJV Řež se bude v letech 2017 až 2020 podílet na odvozech paliva z malých čínských jaderných reaktorů o výkonu kolem 30 kilowatt postupně z Ghany, Nigérie, Sýrie, Pákistánu a Íránu. Nejprve však musí v rámci současného kontraktu odbavit palivo v Uzbekistánu a Gruzii. Celkem se již společnost podílela na 23 odvozech z 13 zemí, v rámci kterých do Ruska dovezla na 705 kilogramů vysokoobohaceného uranu. Poslední převoz použitého vysokoobohaceného jaderného paliva z těchto oblastí se podle mezinárodní dohody uskuteční v září 2017.

transportni1ÚJV Řež získala tyto zakázky mimo jiné i díky spoluautorství obalových souborů ŠKODA VPVR/M, včetně přepravních ISO kontejnerů, které pro tyto účely vyvinula spolu s firmou Škoda JS. Zajišťuje zároveň i jejich servis, výcvik personálu pro jejich použití a celkový dohled nad manipulací s těmito soubory. Samotný postup „odvozu“ je následující: použité palivo se za přísných bezpečnostních opatření naloží do zmíněných obalových souborů a kontejnerů. Po silnici, vodě nebo letecky se přepraví do specializovaného přepracovacího závodu Maják v Čeljabinsku v Ruské federaci. Tady se nejdříve mechanicky a potom chemicky zpracuje (rozřeže, rozpustí a chemické prvky se oddělí od sebe). Následně se oddělí uran a plutonium, které se dají opět využít.

Není bez zajímavosti, že Program RRRFR v regionu střední a východní Evropy vznikl po vzoru podobného amerického projektu (Foreign Research Reactor Spent Nuclear Fuel Acceptance). Jednání, která na toto téma započala už v roce 1999, určila víc než 20 výzkumných reaktorů v 15 zemích (mimo jiné Vietnam, Ukrajina, Srbsko nebo Polsko), z nichž se má palivo odvézt. O rok později tehdejší ředitel Mezinárodní agentury pro atomovou energii Mohamed El Baradei vyzval tyto země k navrácení vysokoobohace-ného uranu do zemí jeho původu. Všechny oslovené země, kromě Severní Koreje, spolupráci potvrdily.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Německu chybí na likvidaci jaderných elektráren až 30 miliard eur (E15, 15.9.2015)