Více času na podstatné

V roce 2025 budou auta jezdit s třílitrovou spotřebou, uvádí iDNES.cz

26.06.2013 12:28

Podle dohody by průměrné emise u nových automobilů měly do roku 2020 klesnout na 95 gramů za kilometr ze současných zhruba 132 gramů. Schválena byla také úprava způsobu testování spotřeby a emisí. Nový způsob testování, který má být přesnější a hůře zmanipulovatelný, má být zaveden od roku 2017. Dohodu ještě musí oficiálně schválit členské země.

Původně měl nový plán stanovit snížení emisí až do roku 2025. Požadovaný limit  68-78 g/CO2km neprošel kvůli odporu členských zemí. Evropská komise tedy přijala kompromisní řešení, které bude třeba časem přehodnotit. Součástí dohody je totiž každoroční snižování emisí o 4-6 procent ročně po roce 2020. To by znamenalo do roku 2025 snížení emisí na úroveň 70 gramů CO2 na kilometr.

Úroveň vypouštěných emisí je přímo úměrná spotřebě paliva. Snižování emisí tedy vyžaduje snižování spotřeby. Odborníci uvádějí, že nově dohodnutý plán sníží stávající spotřebu aut, která je kolem šesti litrů na sto kilometrů, přibližně ke čtyřem litrům do roku 2020. Další snižování na úrovni kolem pěti procent by znamenalo, že průměrná spotřeba aut v roce 2025 bude kolem třech litrů na sto kilometrů.

 

EurActiv.cz k tématu: Členské státy se během neformálních jednání předběžně shodly s europoslanci na kompromisu k nařízení pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů. Dohoda vychází vstříc požadavkům automobilového průmyslu, zároveň je ale podle zúčastněných dostatečně vyvážená. Nevládní sektor upozorňuje, že skutečné emise budou na základě této dohody o něco vyšší, než kolik stanoví cíl. více ZDE

 

Schválena byla také úprava způsobu testování spotřeby a emisí. Stávající testovací cyklus, který platí od osmdesátých let minulého století, je podle kritiků nevyhovující. Výrobci totiž mohou vozy uzpůsobit tak, že při laboratorních testech dosahují nereálných výsledků. Nový způsob testování, který má být přesnější a hůře zmanipulovatelný, má být zaveden od roku 2017.

Velmi diskutovaným bodem bylo téma takzvaných superkreditů, kterými si automobilky vylepšují svůj flotilový průměr emisí. Výrobci dnes platí jakousi pokutu za překračování stanovených emisních limitů. Vše se počítá jako průměr emisí vypouštěných celou modelovou řadou. Do těchto počtů promlouvají i elektromobily a další ekologické vozy, které mají vyšší "váhu" a významně flotilový průměr zlepšují. Dnes se jeden elektromobil započítává jako 3,5 auta, to by mělo v roce 2015 skončit. Po výrazné intervenci Německa se od roku 2020 jeden elektromobil ve flotile značky bude počítat jako dvě auta. Platit to bude nejen pro elektromobily, ale také pro plug-in hybridy (ty které lze nabít ze zásuvky). Limitem je hranice emisí 50 gramů CO2 na kilometr.

 

Zdroj: IDNES.cz, EurActiv.cz