Více času na podstatné

Vláda dala znovu zelenou novele vodního zákona

22.12.2017 17:00

Vláda znovu posílá do Sněmovny novelu zákona o vodách, která přináší změny například v kontrolách vypouštění odpadních vod do kanalizací. Novela mimo jiné přenáší poplatkovou agendu spojenou s poplatky za vypouštění odpadních vod z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) na Státní fond životního prostředí, který bude při jejich předpisu a kontrole postupovat podle daňového řádu. Zpřesňuje definice odpadních vod a vyjasňuje způsob jejich likvidace.

Ministerstvo životního prostředí dnes předložilo na vládě návrh zákona, který byl již vládou projednán a schválen usnesením ze dne 5. října 2016. Následně byl návrh zákona předložen Poslanecké sněmovně dne 5. října 2016 (sněmovní tisk č. 930). Návrh novely vodního zákona byl v prvním čtení projednán teprve 5. dubna 2017, kdy byl k projednání přikázán výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu a dále zemědělskému výboru.  Druhé a třetí čtení návrhu zákona se však již neuskutečnilo.

Z tohoto důvodu Ministerstvo životního prostředí předkládá vládě návrh novely vodního zákona k opětovnému k projednání, a to ve znění schváleném vládou již v říjnu 2016. Do návrhu zákona byly zapracovány pouze legislativně-technické úpravy, jejichž potřeba vyvstala zejména v důsledku změn některých právních předpisů, uskutečněných v mezidobí mezi předložením obou návrhů. Jedná se o novelu stavebního zákona vyhlášenou pod č. 225/2017 Sb., přijetí zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, a zákona č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích.

Obsahem předkládané novely vodního zákona je změna stávajícího systému správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových, upřesnění ustanovení týkajících se definice odpadních vod a jejich likvidace, náprava nedostatečné implementace čl. 4.7. Rámcové směrnice o vodách zakotvením způsobu udělování výjimek vodoprávním úřadem, změna ustanovení týkající se geologických prací spojených se zásahem do pozemku a změna ustanovení týkajících se ochrany před povodněmi a záplavových území. Předloženým návrhem dochází též k naplnění některých požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) a k upřesnění sankčních ustanovení a vodoprávního dozoru ve vodním zákoně.

Předkládaný návrh zákona byl již vládou ČR schválen usnesením ze dne 5. října 2016 č. 868, jeho projednávání na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR bylo v průběhu jejího 7. volebního období započato, nebylo však dokončeno (projednáván byl návrh zákona jako sněmovní tisk č. 930).  Z důvodu naléhavé potřeby maximálního urychlení dalšího průběhu jeho schvalování pro jeho implementační povahu k němu na základě výjimky udělené ministrem pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a předsedou Legislativní rady vlády nebylo opětovně prováděno opakované meziresortní připomínkové řízení. Meziresortní připomínkové řízení k vládou projednanému materiáluprobíhalo ve dnech 6.11.2015 až 7.12.1015.

 

Klíčové body a cíle novely:

 

  1. Novelizace správy poplatků: Dochází k přenesení správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) na Státní fond životního prostředí České republiky (Fond) a ke změně systému administrace ze správního na daňový řád. Fond se tak stává správcem poplatku ve smyslu daňového řádu. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu namísto dosavadního správního řádu a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. Vzhledem k této úpravě je navrhována i odpovídající změna zákona o Státním fondu životního prostředí České republiky, jež stanoví, že MŽP je vůči Fondu v oblasti správy poplatků nadřízeným správcem daně.
  1. Implementace Rámcové směrnice o vodách: Návrh napravuje nedostatečnou implementaci Rámcové směrnice o vodách: (čl. 4.7.) tím, že zakotvuje způsob udělování výjimek vodoprávním úřadem v případě, že realizací záměru dojde ke zhoršení stavu vodního útvaru povrchové nebo podzemní vody. Návrh umožňuje dotčeným vodoprávním úřadům dvoufázově zhodnotit, zda posuzovaným záměrem nedojde ke zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru. Přijetím navržené změny by mělo dojít ke zhojení výtek Evropské komise ke způsobu implementace.
  1. Odpadní vody: Jsou novelizována některá ustanovení týkajících se odpadních vod, především upřesněna definice pojmu odpadní voda a způsoby likvidace odpadních vod podle vodního zákona, včetně vyjasnění způsobu likvidace odpadních vod akumulovaných v bezodtokových jímkách jako reakce na novelu zákona o odpadech, která na základě požadavku Evropské komise zavádí zbytkovou kompetenci tohoto zákona nad nakládáním s odpadní vodou. Rozšiřuje se možnost vypouštění odpadních vod do vod podzemních i pro soubory staveb (např. část obce), v případech, kde je tento způsob z hlediska ochrany vod vhodnější než vypouštění do vod povrchových jako reakce na existující problémy s vypouštěním odpadních vod z čistíren odpadních vod v některých oblastech bez vhodného recipientu povrchových vod. Upravuje se znění vodního zákona ve vztahu k odlehčovacím komorám a z nich vypouštěných odpadních vod, které významně ovlivňují jakost povrchových vod.
  1. Ekoaudit: Předloženým návrhem dochází též k naplnění některých požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit). Dochází k významnému omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy je v návrhu novely upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů přes elektronický systém plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok, což se zásadním způsobem projeví na snížení administrativy u desítek tisíc malých zdrojů znečištění (obce pod 100 obyvatel a malé domovní ČOV).
  1. Geologické práce a ochrana před povodněmi: Je navrhována úprava ustanovení týkající se geologických prací spojených se zásahem do pozemku, která dává vodoprávnímu úřadu možnost posoudit nebezpečí případného ovlivnění vodních poměrů před realizací geologických prací. Tato úprava je naplněním požadavku veřejného ochránce práv.Navržená změna ustanovení týkajících se ochrany před povodněmi a záplavových území by měla zabránit opětovnému nebo novému zastavění záplavových území a tím omezit požadavky na náhradu povodňových škod, uplatňované majiteli nemovitostí umístěných v záplavovém území vůči státu.
  1. Sankční ustanovení: Dochází k upřesnění sankčních ustanovení a vodoprávního dozoru ve vodním zákoně. Byla upravena některá sankční a legislativně technická ustanovení, která se z hlediska praktického výkladu a kontroly dodržování ustanovení vodního zákona ukázala jako problematická či nepřiměřená.

 

Dokument ke stažení:

ma_KORNASGGU4L7.doc

pz_KORNASGGU4L7.doc

zd_KORNASGGU4L7.docx