Volby 2017: Předvolební debata na téma životní prostředí již zítra!
AVÍZO Přímý přenos diskuse České televize s odbornými lídry nejsilnějších stran na téma Zemědělství a životní prostředí sledujte zítra v pátek 6. října od 20 hodiny na ČT24.
Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže
Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF
Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný
Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková
Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek
Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek
Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF
Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný
Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek
Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF
Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš
Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza
Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös
Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek
Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF
ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová
Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný
Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina
Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek
První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík
KALENDÁŘ AKCÍ
ZAŘADIT AKCI | ||
Duben | ||
16.4. | Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum Opakování: 17.4. |
|
23.4 | iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí | |
23.-24.4. | Dny teplárenství a energetiky 2023 | |
23.4 | Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár | |
24.4. | AZBEST | |
24.4. | Odpadové hospodářství měst a obcí | |
25.4. | Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí | |
26.4. | iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech | |
Květen | ||
13.5. | Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby | |
15.-17.5. | SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI | |
16.5. | iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou | |
21.5. | Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu Opakování: 22.5. |
|
22.-23.5. | Chemická legislativa pro průmysl a obchod | |
23.5. | Odpady v podnikové ekologii | |
28.5. | iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví | |
28.5. | Aktuální témata lesního hospodářství | |
29.5. | Povinnosti v podnikové ekologii v praxi Opakování: 30.5. |
|
30.5. | Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem | |
Červen | ||
4.6. | iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy | |
5.6. | Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA | |
11.6. | iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe | |
14.6. | iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy | |
18.6. | Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu Opakování: 19.6., 20.6. |
|
25.6. | iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi | |
27.6. | Evropské obalové symposium | |
Září | ||
3.9. | iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech | |
5.9. | iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností | |
17.9. | Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum Opakování: 18.9. |
|
26.9. | iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb. | |
Srpen | ||
Říjen | ||
1.10. | iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy | |
3.10. | WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích | |
8.10. | iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí | |
8. 10. | Aktuální témata lesního hospodářství |
AVÍZO Přímý přenos diskuse České televize s odbornými lídry nejsilnějších stran na téma Zemědělství a životní prostředí sledujte zítra v pátek 6. října od 20 hodiny na ČT24.
—————
Svaz průmyslu a obchodu ČR (SPČR) vydal v poslední době několik stanovisek. Stanoviska se týkají návrhu vyhlášky o odborné způsobilosti EIA, novely vyhlášky o územně analytických podkladech a návrhu programu průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje TREND.
Dokument ke stažení:
—————
Podle nařízení REACH a CLP profitují malé a střední podniky (MSP/SMEs) ze snížených poplatků (dokonce až o 95 %). Po zaslání registrační dokumentace prostřednictvím REACH-IT mohou MSP požádat o snížení poplatků a následně jim budou ECHA vyfakturovány poplatky podle velikostní kategorie jejich podniku.
Ověření, které ECHA v minulosti provedla ukázala, že existuje vysoký podíl podniků, které se ve skutečnosti nesprávně zařadily jako MSP/SMEs s oprávněním ke snížení poplatků.
K zajištění stejného a férového přístupu pro všechny registranty musí ECHA ověřit oprávněnost redukce těchto poplatků (ověření velikosti podniku). V současné době ECHA ověřuje velikost podniků z kategorie MSP/SMEs registrantů, kteří zaslali své registrační dokumentace v létech 2013 – 2015.
Při ověřování výše platby poplatků vyžaduje ECHA od MSP/SMEs podniků listinný důkaz o deklarované velikosti podniku. ECHA zasílá tyto požadavky pouze prostřednictvím nástroje pro zasílání registračních dokumentací a komunikaci v REACH-IT a zadává termín, do kterého musí být požadované dokumenty předloženy.
Je proto důležité, aby si společnosti/podniky pravidelně na svých REACH-IT účtech kontrolovaly jakékoliv zprávy a úkoly z ECHA. Je také potřeba udržovat aktuální detailní údaje o podnikových kontaktech a reagovat na požadavky ECHA.
Jestliže registrant neposkytne ECHA požadované dokumenty v daném termínu, je považován za nezpůsobilého pro snížení poplatků jako MSP/SMEs. ECHA poté vyfakturuje rozdíl mezi již podnikem zaplacenými poplatky (jako MSP/SMEs) a poplatky stanovenými pro velké společnosti. Kromě toho musí podnik zaplatit i administrativní poplatek.
Registranti mohou proaktivně korigovat svou velikostní kategorii zasláním zpřesněné velikosti do ECHA HelpDesku a v souladu s tím aktualizovat své REACH-IT účty. Podnikům se doporučuje ocenit svou velikost zahrnutím všech příslušných vzájemně propojených a partnerských podniků. Jestliže podniky zkorigují svou velikost před tím, než ECHA zahájí verifikační proces, nebude muset podnik platit jakékoliv administrativní poplatky, ale pouze rozdíl do správné úrovně poplatku. Jestliže firmy uznají svou chybu do stanoveného termínu, pak zaplatí pouze polovinu administrativních poplatků.
Pro úplnost: od června 2016 musí registranti před zasláním registrační dokumentace nahrát v REACH-IT listinné důkazy, které podporují jejich nárok na snížení poplatků. U dřívějších registrantů z kategorie MSP/SMEs je předložení důkazů vyžadováno ECHA v průběhu verifikačního procesu.
Další informace:
Související zprávy:
ECHA – The European Chemicals Agency/Evropská agentura pro chemické látky
Zdroj: MPO (ECHA webové stránky)
—————
Elektřina ze slunce byla loni z celosvětového měřítka nejrychleji rostoucím zdrojem nové energie. Poprvé překonala růst všech dalších forem výroby elektřiny, hlavně díky Číně, Indii a USA. Elektřina z obnovitelných zdrojů se pak podílela na nové kapacitě výroby elektřiny v loňském roce ze dvou třetin. Uvedla to ve své zprávě Mezinárodní agentura pro energii (IEA), která současně zvýšila výhled růstu kapacity výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů na příštích pět let.
Čistý přírůstek kapacity produkce z obnovitelných zdrojů, včetně výroby z vody, slunce, větru, vln, přílivu a bioenergie, činil rekordních 165 gigawattů (GW). Meziročně stoupl o šest procent, napsala agentura Reuters.
Kapacita solárních elektráren stoupla o 50 procent na více než 74 GW. Bylo to poprvé, kdy přírůstek kapacity solárních elektráren rostl rychleji než u jiných zdrojů a překročil čistý přírůstek u uhlí.
IEA očekává, že do roku 2022 kapacita produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů stoupne o více než 920 GW, tedy o 43 procent. Přispěje k tomu podpora nízkouhlíkové elektřiny a snížení nákladů na výstavbu solárních a větrných elektráren. Růst solárních elektráren má být vyšší než u dalších obnovitelných zdrojů.
Celková kapacita výroby z obnovitelných zdrojů by měla v roce 2022 činit 8169 terawatthodin (TWh), což bude odpovídat kombinované spotřebě elektřiny v Číně, Indii a Německu. Nejvíce k růstu kapacity přispěje Čína.
"Uhlí sice zůstane v roce 2022 největším zdrojem výroby elektřiny, obnovitelné zdroje se ale přiblíží. V roce 2016 byla výroba z obnovitelných zdrojů nižší o 34 procent než z uhlí, ale do roku 2022 se tato mezera sníží o polovinu na pouhých 17 procent," uvedla IEA ve zprávě.
Zdroj: ČTK
—————
Ministerstvo průmyslu a obchodu uveřejnilo text memoranda o porozumění, které se týká spolupráce v oblasti těžby a zpracování lithia v České republice. Memorandum mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu, zastoupeném ministrem průmyslu a obchodu Jiřím Havlíčkem, a společností European Metals Holdings Ltd., bylo uzavřené dne 2. 10. 2017.
Dokument ke stažení:
—————
Druhý ročník česko-slovenského mezioborového setkání odborníků věnujících se ochraně životního prostředí, jehož cílem je výměna praktických i legislativních zkušeností v oblasti odpadového hospodářství, ochrany ovzduší, integrované prevence a nejlepších dostupných technologií (BAT).
Na konferenci opět vystoupí zástupci Ministerstva životního prostředí ČR i SR, české i slovenské inspekce životního prostředí, zástupci státní správy a samosprávy, odborníci na monitorování kvality životního prostředí a zdraví obyvatel a provozovatelé významných průmyslových a energetických podniků.
Nad konferencí převzalo záštitu Ministerstvo životního prostředí České republiky.
V jednotlivých blocích se bude diskutovat o problémových otázkách uplatňování českých i slovenských národních legislativních norem a implementaci evropských směrnic, včetně návrhu revizí konkrétních předpisů.
Nepůjde jen o přednášky. Vytvoříme vám příjemné prostředí pro formální i neformální konzultace se zástupci státní správy i kolegy z oboru.
Středa 25. 10. 2017
WORKSHOP: Postavení veřejnosti v procesech EIA a IPPC
14:00 – 14:20 Katarína Hobzová, Európska komisia
Právna úprava postavenia verejnosti v predpisoch EK, príklady právnych úprav procesov EIA a IPPC z iných krajín
14:20 – 14:40 Daniela Medžová, gen. riaditeľka sekcie legislatívy a práva MŽP SR
EIA, postavenie verejnosti a ako ďalej...
14:40 – 15:00 Peter Šimurka, hlavný inšpektor pre IPKZ, SIŽP
IPPC, postavenie verejnosti a ako ďalej...
15:00 – 15:20 Imrich Vozár, Via Iuris
Pohľad 3.sektoru na postavenie verejnosti v EIA a IPPC
15:20 – 15:40 Barbora Herberková, MŽP ČR
Novela stavebního zákona ve vazbě k integrované prevenci
16:00 – 18:30 Panelová diskuze
19:00 Večeře
Čtvrtek 26. 10. 2017
9:00 – 9:10 Oficiální zahájení konference
BLOK 1: Odpady
9:10 – 9:40 Eleonóra Šuplatová, riaditeľka odboru odpadového hospodárstva, MŽP SR
Aplikačná novela zákona o odpadoch
9:40 – 10:10 Jan Maršák, zástupce ředitele odboru odpadů, MŽP ČR
Aktuální situace - zákon o odpadech v ČR
10:10 – 10:40 Lubomíra Kubišová, generálna tajomníčka služobného úradu MŽP SR
Aktuálne výzvy OPŽP v OH
10:40 – 11:10 Jan Kolář, CENIA
Závěry o nejlepších dostupných technikách
11:10 – 11:40 Coffee break
BLOK 2: Ovzduší – Kvalita ovzduší v městských sídlech
11:40 – 12:10 Zuzana Kocunová, riaditeľka odboru ochrany ovzdušia, MŽP SR
Aktuálne otázky ochrany ovzdušia v SR
12:10 – 12:40 Kurt Dědič, ředitel odboru ochrany ovzduší, MŽP ČR
Aktivity MŽP ke zlepšení kvality ovzduší
12:40 – 13:10 Lucie Hellebrandová, Zdravotní ústav Ostrava
Vývoj kvality ovzduší na území města Ostravy
13:10 – 14:15 Oběd
BLOK 3: Adaptace na změnu klimatu
14:15 – 14:45 Zástupca sekcie zmeny klímy a ochrany ovzdušia MŽP SR
Aktuálne legislatívne zmeny v oblasti skleníkových plynov
14:45 – 15:15 Jiří Krčmář, ArcelorMittal Ostrava
CO2 - Praktické zkušenosti velkého průmyslového podniku
15:15 – 15:45 Tereza Líbová, odbor ochrany prostředí, Magistrát hl. města Prahy
Strategie adaptace na změnu klimatu v Praze
15:45 – 16:15 Eva Streberová, útvar hlavnej architekty Magistrátu hl. mesta Bratislava
Stratégia adaptácie na zmenu klímy v Bratislave
16:15 – 16:30 Coffee break + neformální konzultace
16:30 – 19:30 Exkurze - Mondi SCP Ružomberok
20:00 Společenský večer
Pátek 27. 10. 2017
BLOK 4: BREF/BAT
9:00 – 9:30 Katarína Jankovičová, Riaditeľka odboru IPKZ MŽP SR
Určovanie odchýlnych limitov od požiadaviek BREF/BAT
– metodika a skúsenosti z uplatňovania v SR
9:30 – 10:00 Tereza Myšková, CENIA
Indikátory zranitelnosti - citlivost vůči změně klimatu v podmínkách ČR
10:00 – 10:30 Cyril Burda, SIŽP
Proces revízie dokumentov BREF z pohľadu malej členskej krajiny
10:30 – 11:00 Coffe break
11:00 – 11:30 Zástupca TWG pre revíziu BREF LCP
Veľké spaľovacie zariadenia - finálna podoba revízie BREF LCP
11:30 – 12:00 Elena Bodíková, člen TWG pre revíziu BREF WT
Nakladanie s odpami - aktuálny stav revízie BREF WT
12:00 – 12:30 Zástupce průmyslu z ČR/SR
Praktické zkušenosti z implementace revidovaného BREFu
12:30 – 12:45 Zhodnocení konference
13:00 – 14:00 Oběd
14:00 Neformální konzultace
Organizační pokyny, registrace:
Termín: 25. - 27. 10. 2017
Místo konání: Hotel Sorea MÁJ, 032 03 Liptovský Ján
Přihlásit se můžete prostřednictvím online registračního formuláře na www.envirokonference.cz
Konferenci pořádají:
E-expert, spol. s r.o., Mrštíkova 883/3, 709 00 Ostrava, tel. +420 596 124 070, www.e-expert.eu
EKOS PLUS s.r.o., Župné námestie 7, 811 03 Bratislava, tel. +421 254 411 085, www.ekosplus.sk
Aktuální informace najdete na www.envirokonference.cz a www.ekonferencia.sk
—————
ECHA zahajuje modernizaci rozhraní on line zasílání povinných údajů podle nařízení REACH. REACH – IT formuláře budou tak nedostupné od 6. 10. 2017 do 7. 11. 2017. ECHA oznamuje, že pokud toto přerušení vytvoří uživatelům problém nebo budou chtít doplňující informace, mohou kontaktovat ECHA Helpdesk výběrem “Technická pomoc/Technical support” a poté “REACH-IT”. Jedná se o tyto formuláře:
Další informace:
Zdroj: MPO
—————
Přinášíme Vám aktuální názor Ministerstva životního prostředí (MŽP) a České inspekce životního prostředí (ČIŽP), který se týká předávání odpadů, což má přímý vliv na průběžnou evidenci odpadů. Tento názor vychází z rozhodnutí MŽP při odvolacím řízení, ve kterém se oprávněná osoba snažila zvrátit rozhodnutí ČIŽP ve smyslu fyzického předávání odpadů.
Celý problém spočívá v tom, zda "Smluvní subjekt" (oprávněná osoba), který si uzavře smlouvu např. s původcem o tom, že od něj bude přebírat odpady do svého vlastnictví, může převzetí tohoto odpadu realizovat pomocí subdodavatele, tj. zda může do svého vlastnictví převzít odpad bez toho, aby jej fyzicky převzal. Celý evidenční proces pak vypadá tak, že původce zaznamená produkci odpadů (A00) a předání smluvnímu subjektu (AN3), smluvní subjekt zaeviduje převzetí do svého vlastnictví (B00) od původce a předání (BN3) subdodavateli. Subdodavatel pak eviduje převzetí od smluvního subjektu pod kódem nakládání B00. Důležitou okolností však je, že odpad si od původce převezme fyzicky přímo subdodavatel a smluvní subjekt toto převzetí eviduje prakticky pouze „papírově“ (viz obrázek).
Námitka smluvního subjektu při odvolání byla taková, že v zákoně nikde není uvedeno, že převzetí odpadů musí být realizováno fyzicky. MŽP je však toho názoru, že i když pojem „převzetí odpadu“ není v zákoně o odpadech definován, jako řada jiných pojmů, je reálně používanou terminologií a je jí třeba interpretovat s přihlédnutím ke smyslu či účelu existence právního předpisu či jeho jednotlivých ustanovení, kde jsou příslušné termíny obsaženy a použity. Zde MŽP zřejmě mj. poukazuje i na prováděcí vyhlášku č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, kde je v příloze č. 2 – Přejímka odpadů do zařízení a předávání informací o vlastnostech přejímaných odpadů uvedeno, že provozovatel zařízení musí provést při přejímce odpadu vizuální kontrolu každé dodávky odpadu. A to bez fyzického převzetí nelze prakticky uskutečnit.
MŽP ve svém rozhodnutí uvádí, že zcela zásadně odmítá argumentaci subjektu dovozujícího závěr, že převzal odpad od původce i v případě, kdy tento odpad vůbec nebyl přeložen na jeho provozovaná (odsouhlasená) mobilní zařízení ke sběru odpadů a kdy dokonce s tímto odpadem nepřišel do styku a ani jej nespatřil.
Dále MŽP uvádí, že pojem „převzetí odpadu“ tak, jak má být tento pojem v kontextu zákona o odpadech chápán a interpretován, nelze od fyzické dispozice s tímto odpadem oddělit. Z toho důvodu rovněž odmítlo argumentaci subjektu, že převzetí odpadu má s původcem smluvně zajištěno. Taková smluvní ujednání jsou totiž soukromoprávní povahy a jako taková nemohou mít vliv na způsob výkladu a používání jednotlivých ustanovení a pojmů obsažených v zákonu o odpadech popř. v jiných dotčených právních předpisech.
Domníváme se, že tento názor je přelomový a bude mít vliv na řadu subjektů podnikajících v oblasti nakládání s odpady. I z pohledu původce bude znamenat určitou komplikaci, protože bude muset ve své průběžné evidenci zaznamenávat toho, kdo mu odpad fyzicky přebírá a zjišťovat, zda je pouze dopravcem či oprávněnou osobou. Pokud bude subdodavatel oprávněnou osobou, bude muset zjišťovat, zda má platný souhlas a další související činnosti. Samozřejmě bude možné, aby tyto povinnosti částečně přenesl na smluvní subjekt. Ten, pokud fyzicky odpad nepřevezme, bude muset původci nahlásit, kdo tak učinil a rovněž bude muset zajistit, aby takový odpad neměl ve své průběžné evidenci. Při fakturaci pak bude nutné pravděpodobně změnit texty na vystavených dokladech. Soulad mezi evidencí odpadů a účetními doklady v tomto případě již také nebude možný.
Průběžná evidence odpadů by tedy v daném případě měla vypadat následovně. Původce vyprodukovaný odpad (A00) předá subdodavateli (AN3) a subdodavatel zaznamená tento příjem pod kódem nakládání (B00). Smluvní subjekt v průběžné evidenci odpadů nefiguruje (viz obrázek).
Pozn.: Pokud by odpad od původce převzal pouze dopravce, musí původce do průběžné evidence zaznamenat jako partnera příjemce odpadů (oprávněnou osobu s platným souhlasem).
Závěrem dodáváme, že názor MŽP k převzetí odpadu se týká i přepravy nebezpečných odpadů a vyplňování ohlašovacích listů. Pokud Vás tato problematika zajímá a chcete vědět více, nebo prodiskutovat své praktické zkušenosti, využijte a přihlaste se na některý z našich seminářů na toto téma. Více informací o námi pořádaných školení získáte zde: https://www.inisoft.cz/skoleni.
Autor: Petr Grusman, INISOFT s.r.o.
—————
Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes bilancoval více než 3,5 roku ve funkci. Brabec na tiskové konferenci vyzdvihl zachránění miliard z evropských fondů, rozběhnutí kotlíkových dotací, prosazení novely zákona o ochraně přírody a krajiny, zákona o ochraně ovzduší a čtyř novel zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), připravu nových zákonů o odpadech a snížení kriminality v oblasti výkupu kovů. Mezi priority pro budoucí období podle ministra Brabce patří regulace vodárenství nebo nové odpadové zákony. Dále uvádíme text tiskové zprávy MŽP.
Čerpání EU fondů
Vinou nečinnosti předchozích vlád přišla Česká republika v roce 2013 o 7,5 miliardy korun z OPŽP 2007-2013 , které musela vrátit do Bruselu, a hrozila ztráta dalších až 18 miliard korun. Díky nastavení krizového řízení na Státním fondu životního prostředí ČR i na MŽP a zefektivnění administrace se podařilo novému vedení resortu tuto hrozbu odvrátit a vyčerpat za roky 2014 a 2015 neuvěřitelných 70 miliard korun a tím zachránit pro ČR všechny přidělené prostředky EU.
„Záchranu 18 miliard z evropských fondů, konkrétně z OPŽP 2007-2013, považuji za klíčovou. Intenzivně jsme se jí věnovali přes 2 roky a stálo to nemalé úsilí. Řádné postupy při dočerpávání programu navíc už potvrdilo i šest auditů, z toho byly 2 audity Evropské komise a 4 audity Evropského účetního dvora, které prováděly tyto instituce pro program OPŽP 2007–2013 v posledních třech letech,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.
Rezortu se současně podařilo vyrovnat dluh, který vznikl před rokem 2014 pomalou přípravou nového programu – OPŽP 2014+, ale i opožděným schválením ze strany Evropské komise. Přispělo k tomu zejména rychlé vyhlašování výzev, zefektivnění administrace a vyhodnocování žádostí v ambiciózních lhůtách.
„Nejenom, že patříme mezi premianty v současném programovém období, ale zároveň i pokud porovnáme minulé a stávající programové období. Zhruba dva roky od schválení programu máme vyhlášeno 90 výzev v hodnotě 61,2 miliardy korun, což odpovídá 87 procentům alokace programu. V programovém období 2007–2013 v tu samou dobu to bylo sotva 31 procent,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec a dále pokračuje: „Daleko rychlejší je i vydávání rozhodnutí o poskytnutí dotace, které již bylo odesláno příjemcům v celkovém objemu 25 miliard korun, což je 35% alokace. Máme za sebou veliký kus práce a riziko, že bychom se dostali do podobné situace jako bývalé vedení MŽP a SFŽP ČR v roce 2013, kdy vinou nečinnosti předchozích vlád, zejména ODS a TOP 09, přišla Česká republika nenávratně o 7,5 miliardy korun na zlepšení životního prostředí, rozhodně nehrozí,“ upozorňuje Brabec.
OPŽP 2014–2020 se drží v popředí
„Ke konci září 2017 bylo z Operačního programu Životní prostředí odesláno na účty příjemců již 6,5 miliardy korun, což nás v tomto parametru řadí mezi čtyři nejlépe čerpající programy, a v kategorii čistě investičních programů jsme hned druzí za OP Doprava,“ informuje ministr Brabec. Zájem o dotace na ochranu životního prostředí je veliký a o dostatek kvalitních projektů opravdu není nouze. „Z 6 265 podaných žádostí s požadavkem na EU dotace ve výši 47,5 miliardy korun již bylo celkem 3 400 projektů s dotací v součtu za 30 miliard úspěšně schváleno. Rozhodnutí o poskytnutí dotace dostalo 2900 projektů. Ty jsou tak už ve fázi praktické realizace,“ doplňuje ministra ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. Pod tímto číslem se skrývá řada smysluplných projektů, které budou přínosem nejen pro životní prostředí České republiky, ale znamenají i zkvalitnění života lidí a vznik nových pracovních míst. Jejich realizací bude vybudováno například 1 262 kilometrů kanalizace, více než 370 tisíc lidí bude nově zásobováno kvalitní pitnou vodou, před ničivými povodněmi bude ochráněno dalších 145 tisíc obyvatel, vzniknou zařízení pro separaci a svoz odpadů s kapacitou v součtu 137 tisíc tun za rok. Program je ve velmi dobré kondici a aktuálně mu nehrozí žádné vracení nebo nedočerpání prostředků v následujících letech.
EIA
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v posledních 3 letech prošel čtyřmi novelami. Všechny tyto novely byly nezbytné a zásadní. První novelou se podařilo uvést české právo do souladu s tím evropským a zachránit tak pro Českou republiku stovky miliard korun z evropských fondů, jejichž odejmutí nám hrozilo kvůli ignoraci evropského práva našimi předchůdci. Další tři novely znamenaly výrazné zjednodušení přípravy staveb v České republice. To vše však při pečlivém zachování environmentálních standardů ochrany životního prostředí. „Díky poslední novele, která začne platit za pár týdnů, se proces EIA zkrátí o 45 dní. Ubude i počet záměrů, které budou muset procesem EIA projít. To jsou klíčová zjednodušení především pro stavebníky menších záměrů. Investoři větších staveb mají možnost využít tzv. koordinovaného řízení, které bylo do zákona EIA zavedeno díky novele stavebního zákona,“ bilancuje ministr Brabec. Ochrana ovzduší a kotlíková revoluce
V oblasti ochrany ovzduší se podařilo prosadit významnou novelu, která zavedla kontroly provozu kotlů přímo v domácnostech. Od doby platnosti přišlo na úřady 640 stížností, 388x úřady vyzvaly majitele kotlů k nápravě, na kontrolu pak šly v 96 případech. „Čísla dokazují, že zákon má silně preventivní charakter. Podle informací z obcí mnoho provozovatelů kotlů své jednání pouze na základě upozornění od úřadu na možnou fyzickou kontrolu samo napraví a úřady tak již k fyzické kontrole nemusí vůbec přistupovat,“ pokračuje Brabec. Ministerskému týmu se v roce 2014 také podařilo s Evropskou komisí vyjednat 9 miliard korun na kotlíkové dotace z evropských fondů. Ty vůbec poprvé směřují do českých domácností. Zcela nový program kotlíkových dotací pak MŽP spustilo v roce 2015. Peníze dává krajům, které je administrují přímo s žadateli. V první vlně přišlo 28 tisíc žádostí, přes 20 tisíc starých kotlů je v domácnostech již vyměněno. Ve druhé vlně MŽP pošle do domácností 3,4 mld. korun s cílem vyměnit až 35 tisíc kotlů. Druhá vlna odstartuje ve všech krajích nejpozději do konce října letošního roku. „Kotlíková revoluce bude mít nejenom pozitivní vliv na kvalitu ovzduší po celé České republice, ale ušetří i peněženky domácností. Provoz nových kotlů může být až o několik tisícovek ročně levnější. Věřím, že se dotace do kotlů i legislativní změny projeví už v nynější topné sezóně,“ očekává ministr.
Boj se suchem
Velkou výzvou je pro Českou republiku dlouhotrvající sucho. Ministr Brabec upozornil na problém vysychající krajiny už v roce 2014 a začal okamžitě jednat. Nasměroval evropské i prostředky SFŽP ČR prioritně do boje se suchem. Z evropských fondů je na něj určeno 13,5 mld. korun do roku 2020 a schválených je dnes přes 600 projektů s podporou EU ve výši 5 mld. Kč. Z národních zdrojů se do boje se suchem investovalo přes 1,5 mld. korun na projekty ve městech a obcích. Jen projekty na zdroje pitné vody v obcích ji zajistí pro více než 100 tis. obyvatel. Přímo pro občany pak vznikl program Dešťovka, který cílí na úspory pitné vody v domácnostech díky hospodaření s dešťovou a odpadní vodou. „Sucho patří vedle kvality ovzduší mezi největší problémy českého životního prostředí. Kvalita vody, její dostupnost a cena, to je klíčové téma i pro budoucí vládu. Je potřeba zavést silnější mechanismy na ochrany vody, její kvality a cenu pohlídat nezávislým regulátorem,“ říká ministr Brabec.
Národní parky
Po více než třech letech příprav a projednávání ve Sněmovně se ministrovi Brabcovi podařilo prosadit novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která se týkala výhradně národních parků. „Do našich národních parků jsme vnesli, pevně věřím, jistotu pro jejich další směřování. Zákon přinese parkům nejenom stabilitu v podobě 15letého moratoria na změnu zonace, ale také zvýší jejich atraktivitu tím, že plošné omezení vstupu mimo vyhrazené cesty v 1. zónách nahradí klidovými územími, a tak otevře dosud skrytá místa turistům a zájemcům o poznávání přírody. Posílili jsme i roli obcí v rozhodování o národních parcích. Mým cílem bylo najít kompromis mezi požadavky na ochranu naší nejcennější přírody a požadavky obcí i krajů na udržitelný rozvoj. A to se, jak doufám, podařilo,“ pokračuje Richard Brabec.
Odpady
V oblasti odpadů MŽP prosadilo klíčovou novelu už v roce 2014. Novela zákona o odpadech zavedla povinnost třídění biologicky rozložitelných odpadů a kovů a také zákaz skládkování recyklovatelného, využitelného a směsného komunálního odpadu od roku 2024. Na tento zákaz se ČR musí dobře připravit a MŽP tak současně zpracovalo 2 nové zákony o odpadech. Ty jsou nyní přichystány ke schválení budoucí vládou a k případným úpravám v návaznosti na novou evropskou legislativu. Od 1. ledna 2018 začne platit také povinné zpoplatnění plastových tašek vydávaných v obchodech. Od roku 2014 vynaložilo MŽP na odpadové projekty 7,9 miliardy Kč z evropských fondů. Prostředky směřovaly na 3 833 projektů, zejména na pořízení kontejnerů na recyklovaný odpad a bioodpad, vznik sběrných dvorů, nové svozové systémy v obcích či na vznik třídíren odpadů. Prosazením tzv. bezhotovostní vyhlášky se ministru Brabcovi podařilo snížit kriminalitu v oblasti výkupu kovů. Počet trestných činů před platností vyhlášky spadl na historické minimum. V roce 2017 je kriminalita obecně o 72% nižší a na železnicích podle SŽDC dokonce o 90%. „Vyhláška tak chrání nejenom soukromý majetek, ale co víc, životy a zdraví našich občanů,“ uzavírá bilanci Brabec.
Priority pro budoucí období podle ministra Brabce
• Regulace vodárenství a veřejný zájem na vodě a její ochraně, boj se suchem
• EU fondy – čerpání a přechod na inovativní finanční nástroje
• Nová Politika ochrany ŽP po roce 2020 a nová dotační politika po roce 2020
• Ovzduší – kotlíkové dotace a finanční zdroje na případné další výměny
• Invazní druhy – velká novela zákona o ochraně přírody a krajiny
• Odpady – 2 nové zákony (o odpadech a o výrobcích s ukončenou životností) a jejich dopracování s ohledem na nové evropské závazky
Dokument ke stažení:
Kompletní přehled čísel a detaily k jednotlivých oblastem i prioritám najdete v prezentaci z tiskové konference ZDE (PDF, 288 kB)
Zdroj: MŽP
—————
Česká a evropská legislativa, kontroly ČIŽP i ekologie v podniku očima špičkových praktiků, to je II. ročník úspěšné konference Povinnosti v podnikové ekologii, který se uskuteční 20. listopadu 2017 v pražském hotelu Grandior.
Povinnosti v podnikové ekologii v roce 2018
20. listopadu 2017
Hotel Grandior Prague
Odborný garant a moderátor konference:
Ing. Petr Šulc - nezávislý poradce v oblasti životního prostředí, člen Evropské sítě environmentálních expertů ENEP, výkonný ředitel Svazu průmyslu druhotných surovin ČR, člen Rady odpadového hospodářství při MŽP
Program konference:
9:00-9:05 |
Zahájení |
Legislativní blok První ucelený blok se zaměří na nejnovější změny české a evropské legislativy všech agend životního prostředí a z nich vyplývající povinnosti |
|
9:05-9:30 |
Legislativní rámec povinností podnikového ekologa
|
9:30-9:55 |
Česká a evropská odpadová legislativa |
9:55-10:20 |
Česká a evropská chemická legislativa |
10:20-10:30 |
- Přestávka na kávu - |
Kontroly České inspekce životního prostředí (ČIŽP) a hlavní pochybení V tomto bloku budou prezentovány celkové výsledky všech kontrolovaných problematik v oblasti odpadového hospodářství a nebezpečných chemických látek |
|
10:30-11:00 |
Kontroly v oblasti odpadového hospodářství |
11:00-11:30 |
Kontroly nařízení REACH |
11:30-12:00 |
Kontroly nařízení CLP |
12:00-13:00 |
- Oběd - |
Odpolední blok zaměřený na praxi Celé odpoledne se budeme věnovat především praktickým problémům odpadového hospodáře, velký důraz bude kladen na změny a záludnosti v ohlašování, snižování ekologické zátěže podniků, omezování znečištění a ekonomickým aspektům oběhového hospodářství. Chybět nebudou ani příklady dobré praxe. |
|
13:00-14:00 |
Ohlašování prostřednictvím ISPOP |
14:00-14:10 |
- Přestávka na kávu - |
14:10-15:10 |
Aktuální problematika vodního hospodářství v podnikové praxi |
15:10-16:00 |
Oběhové hospodářství v souvislostech |
Více informací získáte zde: Konference Povinnosti v podnikové ekologii
—————
Výbor pro hodnocení rizik (The Committee for Risk Assessment – RAC) učinil závěry k 10 návrhům harmonizované klasifikace a označování. Závěrečná stanoviska Výboru pro hodnocení rizik při ECHA se týkají těchto chemických látek:
Stručné údaje ze závěrečných stanovisek k jednotlivým chemickým látkám jsou uvedeny v příloze.
Závěrečná stanoviska RAC budou v nejbližší době dostupná na webových stránkách ECHA.
Další informace:
ECHA – The European Chemicals Agency/Evropská agentura pro chemické látky
Zdroj: MPO (ECHA webové stránky)
—————
První zájemci se mohli hlásit o příspěvek v Karlovarském kraji, následoval kraj Moravskoslezský. Novinkou je možnost podat žádost elektronicky a nejen na kotle na uhlí nebo kombinované s ručním přikládáním. Celkem půjde na výměny kotlů 3,4 miliardy korun z evropských fondů, domácnost může dostat až 127 500 KČ. Jaké jsou zkušenosti z první vlny kotlíkových dotací? Jak velký vliv na životní prostředí můžeme od projektu očekávat? A co úspory? Jsou? Kde a jaké? Záznam pořadu ZDE
—————
Rada Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka, veřejná výzkumná organizace vypsala veřejné výběrové řízení na obsazení pozice ředitele/ředitelky ústavu s předpokládaným nejbližším nástupem od 1.12.2017. Vybraní uchazeči budou písemně pozváni k osobnímu pohovoru. Dne 21.11.2017 přednesou svoji představu o výkonu funkce, o níž se ucházejí, záměrech, které by v jejím rámci chtěli realizovat, a prokáží své jazykové znalosti. Ředitele jmenuje na návrh Rady ministr životního prostředí na funkční období 5 let. Podrobnosti k výběrovému řízení najdete ZDE
—————
ROZHOVOR Sucho je palčivý problém, ale nic si nenalhávejme, je to také slušný byznys, říká v rozhovoru pro www.tyden.cz hydrogeolog Lukáš Trakal z České zemědělské univerzity v Praze. Vody je podle něho dost, chybí ale ta kvalitní. Viníkem je nešetrné zemědělství. Rozhovor čtěte ZDE
Zdroj: www.tyden.cz
Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.
Inzerce na webu - podrobné informace ZDE