Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

30.06.2017 13:21

Pozvánka na Vodohospodářskou misi do Izraele

Ministerstvo zemědělství organizuje v rámci dlouhodobých bilaterálních vztahů s Izraelem v září 2017 v pořadí již šestou vodohospodářskou misi do této země u příležitosti světové vodohospodářské výstavy a konference WATEC (www.watec-israel.com). Na organizaci akce se dále podílí Svaz vodního hospodářství ČR, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu a zastřešuje ji Česko-izraelská smíšená obchodní komora.

Ministerstvo zemědělství zahájilo spolupráci s Izraelem v oblasti vodního hospodářství již v roce 2002, a to jak s ohledem na historické vztahy a vazby mezi oběma státy, tak především kvůli izraelským zkušenostem a inovacím v oboru vodního hospodářství, v němž patří mezi světovou špičku. Od té doby probíhá intenzivní spolupráce a sdílení know-how. Ministerstvem zemědělství byly v uplynulých letech zorganizovány čtyři odborné semináře v České republice (v letech 2003, 2006, 2014 a 2016) s účastí českých a izraelských expertů a pět misí českých vodohospodářů do Izraele (v letech 2007, 2009, 2011, 2013 a 2015).

S ohledem na izraelskou zkušenost s bojem proti suchu a klimatické změně jsou tato témata integrální součástí programů společných akcí. Kromě vlastní výstavy dojde během vodohospodářské mise k návštěvě odborných pracovišť a institucí s důrazem na úsporné kapkové závlahy, využívání čištěných odpadních vod, úpravu pitné vody, bezvýkopové opravy vodovodních potrubí a chov ryb. Vodohospodářská mise je určena zástupcům soukromé sféry, výzkumných ústavů a akademických pracovišť, státní správy a samosprávy a širší odborné veřejnosti. Přihlášky je možné zasílat na e-mailovou adresu tours@alea.cz.

 

 

Zdroj: MZe

30.06.2017 13:00

Posune vláda těžební limity a padne Horní Jiřetín za oběť těžbě uhlí?

Nebo je vládní rozhodnutí limity zachovat definitivní? A kdo má rozhodující vliv na budoucnost české energetiky? Jana Klímová se dnes krátce po 17 hodině ve Dvaceti minutách Radiožurnálu zeptá spolumajitele těžební společnosti Czech Coal Jana Dienstla. Záznam rozhovoru - ZDE.

 

 

 

30.06.2017 12:50

Pozvánka: Povodně 1997 a 2002 (20 a 15 let poté), 10 let od přijetí Povodňové směrnice

Ve dnech 20. - 21. září 2017 proběhne mezinárodní vědecká konference "Povodně 1997 a 2002 (20 a 15 let poté), 10 let od přijetí Povodňové směrnice". Tématy jsou: minulost a zkušenosti s povodněmi - ohlédnutí za významnými povodněmi na území České republiky, připravenost České republiky na povodně velkého rozsahu v současných podmínkách, povodně optikou místních záležitostí veřejného pořádku, Implementace Povodňové směrnice v České republice, ochrana před povodněmi v České republice, obnova území po povodni a finanční, mezinárodní a humanitární rozměr povodní. Součástí konference bude i představení nové publikace o povodňové ochraně v České republice. Konferenci pořádá Policejní akademie České republiky v Praze, ve spolupráci s Ministerstvem vnitra - generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky, Ministerstvem životního prostředí České republiky a Svazem vodního hospodářství České republiky, z. s. Více ZDE

30.06.2017 11:37

Ochrana pracovníků před karcinogeny a mutageny

Stanovením limitů pro karcinogeny a mutageny bychom mohli v EU ušetřit až sto tisíc životů v příštích padesáti letech. Evropská rada učinila ve středu další pokrok v přijetí směrnice zaměřené na ochranu pracovníků před vystavením se karcinogenům a mutagenům při práci. Směrnice navrhuje stanovit limity pro dalších 11 karcinogenů jako prach dýchatelného krystalického křemene, 1,2 - epoxypropan, 1,3-butadien, 2-nitropropan, akrylamid, některé sloučeniny chromu, ethylenoxid, o-toluidin, žárovzdorné keramické vlákno, bromoethylen a hydrazin. Směrnice rovněž reviduje limity pro monomery vinylchloridu a prachu z tvrdého dřeva s ohledem na nejnovější vědecké údaje. Zavádí minimální požadavky na odstranění a snížení všech karcinogenů a mutagenů. Zaměstnavatelé budou muset také identifikovat a posoudit rizika pro pracovníky, kteří jsou spojeni s expozicí specifickým karcinogenům (a mutagenům), a musí zabránit expozici tam, kde existují rizika.

 

Zdroj: CEBRE

30.06.2017 11:23

Když je soused sousedovi „vlkem“

Na začátku řady stížností veřejnému ochránci práv jsou spory mezi sousedy. Počet podnětů, v nichž významnou roli hraje sousedský spor, dokonce stoupá. Nejčastěji jde o problémy soužití nebo konflikty související s bydlením a užíváním nemovitostí. Minimálně každý druhý podnět ve stavebnictví tak souvisí se sousedským sporem a podobné je to u přestupků proti občanskému soužití. Neschopnost dohodnout se je ale typická také např. u záležitostí veřejných cest apod.

„Pominu-li případy, kdy sousedé zjevně jednají v rozporu se zákonem a například staví bez povolení, tak většina sporů vzniká hlavně z neschopnosti domluvit se, hledat kompromisy a navzájem si vycházet vstříc. Lidé přitom často zapomínají, že sousedské vztahy jsou dlouhodobé a staré křivdy někdy zbytečně zasáhnou i další generace. Ani pravomocná rozhodnutí úřadů či soudů skutečný spor mnohdy neukončí,“ shrnuje zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček to, co je pro sousedské spory charakteristické. Setkává se s nimi především v oblasti stavebnictví, ať už jde o problémy spojené s povolováním staveb, vlastní stavební činností nebo s užíváním staveb. Lidé se však často stěžují na sousedy, kteří jim brání v užívání cesty přes pozemek, instalují si kamerové systémy narušující soukromí, dělají naschvály, slovně i fyzicky je napadají apod. Stížností, v nichž hraje roli sousedský spor, také každý rok mírně přibývá. Podle zástupce ombudsmanky se tento trend nejspíš nezmění. V kombinaci s lidskou povahou k němu navíc do jisté míry mohou přispívat i některé právní předpisy, ať už jde o přestupkový zákon nebo o novelu stavebního zákona.

 

Přestupková řízení se pro lidi zjednodušují

V uplynulých třech letech se zástupce veřejné ochránkyně práv zabýval 351 podněty týkajícími se přestupků proti veřejnému pořádku a občanskému soužití. Nejméně v polovině z nich šlo o konflikty mezi sousedy, při nichž se některá ze stran obrátila na policii, případně rovnou oznámila přestupek souseda obecnímu úřadu. Zástupce ombudsmanky se tak setkal s případy, kdy přestupkové komise řešily urážky, pomluvy a naschvály mezi sousedy, časté je obtěžování nejrůznějším hlukem, přes plot přerůstající rostliny, ořezání stromů, obtěžování chovem domácích zvířat, znečišťování pozemku, obtěžování zápachem aj.

Od 1. července je účinný nový přestupkový zákon a právě v případech urážek na cti přináší pro občany zjednodušení. Až dosud museli poškození u těchto přestupků sami zformulovat a úřadu podat návrh se všemi právními náležitostmi na zahájení správního řízení o přestupku. Nově postačí jen přestupek pouze oznámit a úřadu následně potvrdit souhlas se zahájením správního řízení. Už také nehrozí, že bude osoba uražená na cti, s jejímž souhlasem se řízení konalo, hradit náklady správního řízení, pokud by přestupková komise řízení zastavila, protože se o přestupek nejedná nebo se ho nepodařilo prokázat. Náhradu nákladů řízení bude nově hradit jen obviněný, pokud by byl uznán vinným. Na druhou stranu se ale osoba uražená na cti proti takovému rozhodnutí úřadu nově nemůže odvolat. Úřadům pak zákon explicitně ukládá povinnost snažit se vést znesvářené strany k dohodě.

„Je otázkou, jak se nový přestupkový zákon projeví v praxi. Nedá se vyloučit, že stoupne počet řízení o přestupcích. Lidé možná přestupek oznámí i v méně vyhrocených sporech, protože nemají co ztratit,“ uvažuje o možném úskalí zástupce ombudsmanky. Teoreticky jediné, co podle něj oznamující riskuje, je, že obviněný jako odvetu podá oznámení o přestupku na něj. Úředníci pak budou muset zvažovat, jestli v prvním případě nešlo o přestupek formou nepravdivého obvinění z přestupku. Problém ale podle zástupce ombudsmanky není v tomto případě v zákoně, to spíš v mezilidských vztazích. Lidé se také obvykle mylně domnívají, že se v přestupkovém řízení domohou náhrady škody, obzvlášť v případě, kdy došlo k prokázání přestupku a uložení pokuty viníkovi. Nárok na odškodnění však musí uplatnit u soudu.

Své obavy z možného zvýšení počtu oznamovaných přestupků opírá zástupce ombudsmanky o případy, kterými se zabýval. Stěžovateli jsou nejčastěji lidé postižení možným protiprávním jednáním, ale podněty někdy podávají i ti, kdo jsou z přestupku obviněni a s rozhodnutím přestupkové komise nesouhlasí. Typickými přestupky, s nimiž se zástupce ombudsmanky setkává, jsou slovní napadání a urážení, šíření pomluv, hlučné chování (zejména v nočních hodinách), ať už jde o různá bouchání, dupání, křik, hlasitou hudbu, štěkot psů apod., nechybí stínění pozemku či různá forma vnikání na sousední pozemek. Výjimkou nejsou ani vzájemná obvinění sousedů.

U spáchání přestupku často nejsou další svědkové, takže přestupková řízení se zastavují, protože nelze prokázat, že k namítanému jednání skutečně došlo. Lidé s touto zkušeností se proto mnohdy zajímají, jestli si mohou urážky či slovní napadání nahrát a nahrávku použít jako důkaz. Podle zástupce ombudsmanky je použití nahrávky jako důkazu v zásadě přípustné, pokud byla nahrávka pořízena za účelem zaznamenání protiprávního jednání. Ani pak ale nesmí nepřiměřeně zasahovat do oprávněných zájmů nahrávaných osob, tedy např. do ochrany důstojnosti, cti, soukromí apod.

 

Sousedské spory a stavební činnost

Jakákoli stavební činnost ovlivňuje a dopadá zejména na sousedství. Právě proto zde nejčastěji dochází ke konfliktům a sporům. Zpravidla přitom nehraje roli rozsah stavební činnosti. I stavba plotu může sousedské vztahy nevratně narušit. Lidé namítají dopady terénních úprav a stavební činnosti v sousedství (stínění, podmáčení apod.), narušení soukromí, poškození vlastního majetku stavební činností sousedů apod. Velmi často uvádějí, že jde ze strany sousedů o nepovolenou činnost, že se o stavbě včas nedozvěděli, nebyli účastníky řízení a nedali ke stavbě souhlas atd. Přibývá také podnětů, v nichž lidé namítají, že sousedé v rozporu se zákonem využívají své nemovitosti k jinému účelu, než k jakému byly zkolaudovány. Nejčastěji jde o objekty určené k bydlení, které jejich majitelé začnou využívat např. jako dílny, penziony pro krátkodobé ubytování, jako školky aj. Takovým využíváním stavby se výrazně mění podmínky v lokalitě (zvýšená dopravní aktivita a nároky na parkování, hluk atd.) a narušuje to pohodu bydlení.

Už za současné právní úpravy je oblast stavebnictví spouštěčem řady konfliktů a sousedských sporů. Podle zástupce ombudsmanky může situaci ještě více zhoršit novela stavebního zákona, obzvlášť pokud jde o větší stavby, jako jsou rodinné domy a objekty pro bydlení, které bude možné stavět jen na ohlášení bez ohledu na jejich velikost. „Dnes jsou stavby na ohlášení limitovány velikostí a podmínkou, že stavebník musí získat souhlas všech vlastníků sousedních nemovitostí. Přesto se občas na některého souseda ‚zapomene‘. Novela stavebního zákona toto ‚opomíjení‘ přímo umožní, protože stavebník si bude zcela legálně sám rozhodovat, jestli sousedův souhlas potřebuje nebo ne. Pokud se pak soused o stavbě dozví, až když se na ní začne pracovat, už se nebude mít jak bránit. Tyhle situace budou pro sousedské vztahy smrtící,“ varuje zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček.

 

Spory o cesty

Přístupové cesty jsou také častým zdrojem konfliktů. Počet podnětů týkajících se správy pozemních komunikací dokonce každý rok stoupá. Zatímco v roce 2014 jich bylo 119, o dva roky později už 162. Lidé si totiž stále neuvědomují, že pokud koupí, zdědí nebo si pronajmou pozemek, jehož součástí je účelová komunikace, musí strpět její užívání, a tedy omezení svého vlastnického práva. Typicky dochází k tomu, že nový vlastník pozemku cestu zahradí s tím, že jde o jeho pozemek. Klíčovou roli v těchto záležitostech hrají silniční správní úřady. Na jejich rozhodnutí, zda sporná cesta je veřejnou účelovou komunikací nebo ne, záleží, jakým způsobem budou moci sousedé problém vyřešit, zda vlastník pozemku musí strpět užívání cesty, nebo se sousedé musí dohodnout na podmínkách užívání cesty sami (zřízení věcného břemene apod.). I v těchto případech by měl úřad znesvářené sousedy vést ke smírnému řešení.

 

PŘÍKLADY SOUSEDSKÝCH SPORŮ

 
Občanské soužití:
  • Stěžovatelé uváděli dlouhodobě vyhrocené vztahy se sousedy, kteří je pomlouvají, urážejí je, dělají jim různé drobné naschvály, vyhrožují, vnikají na jejich pozemek a podali dokonce anonymní oznámení orgánu sociálně-právní ochrany dětí kvůli údajnému nepřiměřenému trestání dětí. Sousedé na oplátku obvinili stěžovatele, že je sledují kamerami a narušují jejich soukromí, rovněž je pomlouvají apod.
  • Stěžovatel uváděl, že ho soused vulgarismy hrubě urážel, dopouštěl se schválností a vyhrožování. Obviněný to v rámci přestupkového řízení popřel, manželky obou potvrdily verze svých manželů a ani svědectví další osoby nevneslo do věci jasno. Úřad řízení zastavil, protože se nepodařilo zjistit stav věci, o němž by nebyly důvodné pochybnosti. Stěžovateli pak bylo uloženo uhradit náklady řízení.
  • Stěžovatel uváděl, že ho soused slovně napadl a vyhrožoval mu v souvislosti s vyměřením pozemku kolíky – stěžovatel totiž na posunul hranici svého pozemku do pozemku souseda na základě nového zaměření pracovníky geodézie. Stěžovatel popsal, že má se sousedem dlouhodobé spory ohledně hranice pozemků, kdy soused má svoje sloupky zaražené na jeho pozemku. Pracovníci geodézie provedli nové vyměření a pomocí kolíků vytyčili přesné hranice. Soused tyto kolíky odstranil, proto na jejich místa stěžovatel zarazil železné trubky. Soused mu měl vyhrožovat a slovně ho napadat ve smyslu, že „pokud tam ty trubky a geodetické značky ještě jednou zarazí, tak ho tou trubkou přerazí a rozbije mu s ní palici“. Přestupková komise to řešila napomenutím. Úřadu jsme v šetření vytkli, že nepoučil stěžovatele o nutnosti podat návrh na projednání přestupku, nevyslechla ani obviněného ani svědka a nezabýval se námitkou podjatosti jedné z členek přestupkové komise.
  • Sousedka obvinila stěžovatelku, že má v bytě špínu a štěnice. Stěžovatelku tyto výroky poškozují a urážejí. Vysvětlili jsme jí, že může podat návrh na projednání přestupku, ale měla by si zajistit dostatečná svědectví. Neprokáže-li se totiž její tvrzení o urážkách a pomluvách, bude pak povinna uhradit náklady správního řízení o přestupku.
  • Soused dělá stěžovateli schválnosti, opakovaně vniká na jeho pozemek. Nachází pak zpřeházené věci, vysypaná krmítka, poházené nářadí a odpadky apod., později se mu začalo některé nářadí ztrácet. Soused ho šikanuje, posílá na něj pod nejrůznějšími záminkami úředníky a snaží se zpochybnit jeho psychickou způsobilost.
  • Soused v podnapilém stavu v noci buší na stěžovatelovy dveře. Dělá to opakovaně i dalším sousedům v domě. Stěžovatel se obrátil na úřad, který se tím sice zabýval, ale souseda pouze napomenul, což se stěžovateli zdá příliš mírné.
  • Soused stěžovatele fyzicky i slovně napadl a spolu s ním i majitele pozemku, který si stěžovatel pronajímá. Stěžovatel to oznámil policii a ta to předala obecnímu úřadu. Ten ho ale nevyrozuměl, jestli bylo vedeno správní řízení o přestupku a s jakým výsledkem, nebyl ani vyzván k účasti při projednání věci. Uvedl, že rovněž napadený majitel pozemku, který se na úřad obracel také s návrhem na projednání přestupku, vyrozuměn byl. Vysvětlili jsme stěžovateli, že podle stávající právní úpravy jde o návrhové přestupky, tj. nelze je pouze oznámit, ale je třeba podat návrh na projednání přestupku, což neudělal. V jeho věci tak řízení o přestupku nebylo vedeno.
  • Stěžovatel nesouhlasil s tím, že úřad odložil jeho návrh na zahájení přestupkového řízení se sousedem pro podezření ze spáchání přestupku nepravdivým obviněním z přestupku. Soused totiž stěžovatele obvinil z přestupku v podobě schválnosti, protože stěžovatel měl údajně bez jeho souhlasu chodit po střeše jeho garáže a sbírat tam ořechy. Stěžovatel to popíral a přestupková komise řízení zastavila, protože se nepodařilo prokázat, jestli k tomuto protiprávnímu jednání skutečně došlo nebo ne. Stěžovatel následně obvinil souseda, že učinil vědomě nepravdivé oznámení s cílem přivodit stěžovateli postih za přestupek.
  • Stěžovatel poukazuje na dlouhodobé obtěžování štěkotem sousedova psa, a to i v nočních hodinách. Soused měl také přes plot naházet stěžovateli na pozemek hromadu psích exkrementů.
  • Dcera sousedů v panelovém domě studuje hru na klavír a její hlasitá hra stěžovatele ruší, přestože dívka hraje jen v denních hodinách.
  • Soused vysazuje dřeviny a jiné porosty v těsné blízkosti hranice zahrádek a dřeviny stíní stěžovatelův pozemek. V blízkosti jeho studny vysadil ořech, jehož kořeny mohou studnu poškodit. Ve věci studny jsme doporučili obrátit se na odbor životního prostředí místního úřadu.
  • Sousedé dělají v noci neustále hluk, který se nedá vydržet. Stěžovatelka opakovaně volala policii, ale nejen, že se tím nic nevyřeší, ale naopak to pak odnáší ona. Sousedé nechodí do práce, přes den spí, a když pak ona třeba vysává nebo dělá přes den práci, která není úplně tichá, nadávají jí a stěžují si, že je schválně budí.
  • Soused je minimálně jednou za rok vytopí a tohle se opakuje už asi 8 let. Zjistili, že soused si vodoinstalaci dělal sám a neodborně, ale nedokážou ho přimět, aby si nechal udělat revizi. Za ty roky už panely v místech sousedovy koupelny změkly a jsou tam viditelné mapy.
  • Sousedé postavili králíkárnu a hnojník přímo pod okna jejího obývacího pokoje. Nemůže otevírat okno a zvlášť v létě se tam nedá vydržet. Stavebními úpravami jí prakticky „zazdili“ několik oken a původně nepovolená stavba jim prý byla dodatečně povolena. Upozornili jsme ji, že v procesu povolování stavby musela být účastníkem řízení a pokud se už nyní nestihne odvolat, může požádat krajský úřad o zahájení přezkumného řízení.
  • Soused a jeho rodina stěžovatele opakovaně napadají, ohrožují mu a ubližují jeho psovi. Sousedova manželka do něj měla bez příčiny najíždět autem, když venčil psa, soused jeho psa bezdůvodně silně nakopl, takže ten pak byl celý zhmožděný. Stěžovatel sousedovi pohrozil, že na něj zavolá policii, ale místo toho soused zavolal policii na něj s tím, že je nebezpečný a ohrožuje je. Přijeli policisté a neustále se ho měli vyptávat na zbraně, které on ale nemá. Stěžovatel je v částečném invalidním důchodu a stará se o těžce nemocnou manželku.
  • Stěžovatel namítal, že se k nim do bytu přenáší veškerý hluk od sousedů z bytu nad nimi. I jejich lehké kroky zní jako bubnování na strop, ale zvlášť iritující je cupitání jejich malého dítěte.
  • Sousedé dělají bezohledné naschvály a světlem z jejich okna ho oslňují v ložnici. Vědí o tom a schválně večer svítí dlouho do noci. Snažil se je ústně i písemně požádat, ať to nedělají, ale výsledek je opačný, schválně svítí ještě víc.
  • Sousedův plot oddělující zahrady je ve špatném stavu. Stěžovatel souseda opakovaně upozorňoval, že je třeba, aby plot opravil nebo postavil nový. Soused na to nereaguje. Stěžovatel se obává o bezpečnost svého majetku. Pouští totiž na zahradu slepice, které se mohou zatoulat na sousedův nezajištěný pozemek, nebo naopak volně pobíhající psi mohou proniknout na stěžovatelův pozemek a způsobit mu tam škodu.
  • Seniorka si stěžovala, že v bytě žije už 35 letech a nyní čelí neúnosnému tlaku. Byt nad ní si projala mladá žena, kterou ve dne v noci navštěvují různí pánové. Z bytu se pak ozývá dupot, bouchání, smích, hlasité projevy sexu. Tohle trvá už 3 roky.
  • Stěžovatelka měla výhrady vůči jednání své sousedky v bytě nad ní. Stěžovatelka má zdravotní problémy a potřebuje klidný, nepřetržitý spánek. Ten ale není možný, protože sousedka v noci v pravidelných intervalech chodí na záchod a zvuk splachování stěžovatelku budí.
  • Stěžovatelka namítala, že dřeviny sousedky se tlačí na plot mezi pozemky. Ten je už úplně vykloněný na pozemek stěžovatelky. Ta sousedku upozorňovala, ať tomu zamezí a nějak porost na své zahradě zredukuje či upraví. Sousedka ale nereaguje. 
 
Stavební činnost:
  • Sousedka v rámci rekonstrukce domu měnila střešní plášť a provedla přesah laťováním a položenou krytinou nad pozemek stěžovatelů. Bez jakéhokoli povolení postavila kolnu tak, že jako její zadní stěnu využila zděný plot stěžovatelky a provedla na něm betonový věnec, kde jsou položeny krokve střechy kolny. Část střechy kolny je také položena nad stěžovatelčin plot. Jelikož šlo o záležitost 10 let starou a navíc podle krajského úřadu nešlo o nepovolené stavební úpravy, zástupce ombudsmanky šetření nezahajoval. Pokud jde o přesah na pozemek stěžovatelů, je třeba to řešit cestou soukromého práva.
  • Stěžovatel namítal, že soused postavil bez povolení přístřešek (cca 9 m2) s králíkárnou ukotvený na stěžovatelovu zeď, kterou králičí moč poškozuje. Podle stěžovatele je zeď z jeho strany trvale mokrá. Stavební úřad zahájil v roce 2014 řízení o odstranění stavby, ale přerušil ho na základě žádosti souseda o dodatečné stavební povolení stavby a tento stav trvá. Stavební úřad uváděl, že jde o dlouholetý sousedský spor, kdy oba sousedé v minulosti opakovaně navzájem napadali nejrůznější i naprosto bagatelní stavební úpravy a stavební úřad se oba snažil dovést ke smíru, ale marně. Podle zástupce ombudsmanky kauza má podtext sousedského sporu, ale stavební úřad nemůže rezignovat na řešení nepovolené stavební činností.
  • Stěžovatel má dlouhodobé spory se sousedy. Ti nově provedli terénní úpravy a pozemek navýšili, aniž by měli stavební povolení. Původní sedlovou střechu nahradili pultovou, rovněž bez povolení, a stejně provedli další stavební úpravy. Stavební úřad tam na jeho oznámení provedl kontrolní prohlídku, změřil navýšení terénu a uzavřel, že je v limitu, pro které není třeba stavební povolení. S tím stěžovatel nesouhlasí. Nesouhlasí ani s tím, že úřad sice zahájil řízení o odstranění stavby nepovolených úprav (střecha aj.), ale přerušil ho, protože soused požádal o dodatečné povolení. Aby toho nebylo málo, tak během kontrolní prohlídky úředníků stavebního úřadu soused upozornil, že stěžovatel buduje jezírko bez povolení. Místo toho, aby stěžovatel s pomocí stavebního úřadu vyřešil problémy se sousedem, musí teď kvůli němu sám se stavebním úřadem řešit své jezírko.
  • Stěžovatelé namítali, že jímky jejich sousedů jsou v havarijním stavu a kvůli tomu pronikají odpadní vody do okolní půdy v rekreační oblasti. Stěžovali si, že stavební úřad nepřistupuje ke všem stejně a jímky sousedů neprověřil. U nich naopak jímku zkontroloval a konstatoval její nezávadnost, to vše za přítomnosti sousedů. Stavební úřad jejich přítomnost odůvodnil tím, že jako sousedé mají právo přesvědčit se o dobrém stavu jímky. Stěžovatelům však nebylo umožněno účastnit se kontrolních prohlídek na sousedních pozemcích.
  • Stěžovatel poukazoval na celkově špatný stavební stav svého domku a přičítal ho stavební činnosti souseda. Ten přímo na hranici pozemku postavil zpevněnou plochu pro parkovací stání. Stěžovatel uváděl, že jde ze strany souseda o schválnost, protože měli neshody už v minulosti, kdy se stěžovatel obracel na stavební úřad v záležitosti týkající se odvodnění sousedova pozemku. Podle stěžovatele jsou jeho pozemek i domek podmáčené kvůli tomu, že soused k němu svádí vodu. Stavební úřad pak oba pozemky i objekty zkontroloval, nechal zpracovat znalecký posudek. Podle něj nemá zpevněná plocha vliv na odvádění vody. Dále konstatoval, že ani kdyby zpevněná plocha nebyla vybudována, na stav stěžovatelova domku by to nemělo vliv. Stavební úřad také při kontrolních prohlídkách zjistil některé nepovolené stavební úpravy na stěžovatelově domku.
  • Stěžovatel vlastní historický rekreační objekt, který na základě povolení postupně rekonstruoval. Problémy nastaly se změnou vlastníka sousední nemovitosti. Sousedé začali tvrdit, že provádí nepovolené práce, požárně je ohrožuje a staví na cizím pozemku. Na jejich podnět se věcí začal zabývat stavební úřad, který ve věci některých úprav vedl řízení o odstranění a pak o dodatečném povolení stavby. Došlo to až k soudu, který rozhodl ve prospěch stěžovatele s tím, že vše bylo prováděno na základě původního stavebního povolení. Stavební úřad tedy řízení o odstranění stavby zastavil. Sousedé se opět odvolali a takhle to trvá pořád dokola.
 
Cesty:
  • Stěžovatelé řeší problém přístupu k rodinnému domu po účelové komunikaci. Pozemek s cestou několikrát změnil majitele, ale nikdy nebyly problémy s užíváním cesty. Poslední majitel však pozemek pronajal a nájemce ihned cestu zatarasil svým automobilem. Opakovaně to řešili s policií, úřad jim sdělil, že jde o účelovou komunikaci. Vysvětlili jsme, že musí úřad žádat o rozhodnutí, jestli jde o účelovou komunikaci, pouhé sdělení nestačí.
  • Stěžovatelé před téměř 30 lety koupili dům s pozemkem k rekreačním účelům a tráví tam každé léto. K domu vede jediná příjezdová cesta, kterou vždy užívali. Před třemi lety je soused, který pozemek s cestou dostal v restituci, přestal pouštět. Problémy nemají jen oni s příjezdem, ale nepouští k nim popeláře, poštovní doručovatele, firmu, u které si už před třemi lety zaplatili výměnu okapů apod.
30.06.2017 11:06

ISPOP: Vyhlášení datových standardů pro vybrané ohlašovací povinnosti v roce 2018

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) zveřejnilo dne 30.6.2017 datové standardy, určené pro vybrané formuláře agend vod, odpadů a obalů, lze využít k ohlašování v roce 2018. Dále MŽP uvedlo, že datový standard pro standard pro předávání údajů o evidenci přepravy nebezpečných odpad bude zveřejněn nejpozději do 30. 9. 2017. Plný provoz Systému evidence přepravy nebezpečných odpadů (SEPNO) bude zahájen od 1. 1. 2018, dodává ministerstvo. Datové standardy najdete na webu ISPOP - ZDE.

30.06.2017 07:30

Firma MND našla na jihu Moravy ložisko ropy a plynu za miliardy

Společnost MND objevila na jižní Moravě ložisko se zásobami ropy a zemního plynu v hodnotě přes 3,5 miliardy korun. Těžba v novém nalezišti začne pravděpodobně v příštích letech podle toho, jak rychle se podaří vyřídit všechna nutná povolení a vykoupit potřebné pozemky. Z nového objevu budou mít profit i okolní obce a stát. Z vytěžených surovin dostávají poplatek, jehož tři čtvrtiny jdou obcím a zbytek do státního rozpočtu. Při zmiňovaných zásobách by se mezi ně rozdělilo přes 200 milionů korun. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

29.06.2017 20:09

Znečištění plastovým odpadem začíná soupeřit s klimatickými změnami

Každou minutu si lidé po celé zemi koupí milion plastových lahví. Do roku 2021 toto číslo vzroste o dvacet procent. Většina plastového odpadu přitom končí na skládkách a ve světovém vodstvu. Znečištění plastovým odpadem se podle vědců zanedlouho může stát stejným problémem jako změna klimatu. Informoval o tom britský server The Guardian. Více ZDE

 

 

 

Zdroj: iDNES.cz

29.06.2017 17:36

Stát dá další peníze na zachytávání dešťové vody

Stát opět podpoří zachytávání srážkové nebo přečištěné odpadní vody na zalévání zahrad a splachování toalet. V programu Dešťovka 2 na to chce dát až 200 milionů korun. Radiožurnálu to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. Žádost o dotace na opatření proti suchu by mohl Státní fond životního prostředí začít přijímat od srpna. Detaily ale zatím resort stále ladí. Typy dotací by měly zůstat beze změny. V květnové výzvě stát nabídl majitelům domů 100 milionů korun. Mohli dostat až 105 tisíc na pořízení systémů pro využití srážkové a odpadní vody na zalévání i v domácnosti. Z téměř 2300 podaných žádostí jsou tři stovky schválené. Zájem byl před měsícem obrovský - lidé si peníze rozebrali během 28 hodin.

 

Zdroj: iRozhlas.cz

29.06.2017 15:05

Připomínky: Novela vyhlášky o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování

Do meziresortního připomínkového řízení je předkládán návrh novely vyhlášky č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší. Vyhláška je prováděcím právním předpisem k zákonu č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Novela je souborem změn, které se týkají například způsobu stanovení emisních limitů pro pachové látky, transpozice Směrnice o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší ze středních spalovacích zařízení, a v neposlední řadě zapracovává taktéž požadavky tzv. ekoauditu. Účinnost je navrhována k 1. lednu 2018. Další podrobnosti najdete ZDE

29.06.2017 14:24

Pozice ČEPS k zimnímu balíčku

Společnost ČEPS se dlouhodobě hlásí k myšlenkám evropské spolupráce na poli energetiky a vnímá její výhody. Kdo jiný než subjekt provozující přenosovou soustavu ve středu Evropy by si měl nejvíce uvědomovat potřebu vzájemné mezinárodní spolupráce, komunikace a koordinace. Navrhovaná legislativa tzv. zimního balíčku tuto spolupráci prohlubuje, avšak v některých svých částech nezohledňuje dosavadní „přirozený“ vývoj. Přichází s novými pravidly, která nerespektují specifika jednotlivých zemí – stejné zásady mají platit pro ostrovní Irsko i celý evropský kontinent od Portugalska po Turecko. Zároveň dochází k přesunu části rozhodovacích pravomocí. Provozovatel přenosové soustavy tím ztrácí možnost ovlivňovat zásadní oblasti jejího fungování.

Zimní balíček zavádí nový institut tzv. regionálních provozních center (Regional Operational Centres, zkratka ROC). Jejich vybudování a činnost budou hradit národní provozovatelé přenosových soustav, následně se tyto náklady promítnou do účtů každého koncového zákazníka.

Regionální provozní centra mají převzít některé pravomoci, jež byly dosud v kompetenci jednotlivých provozovatelů sítí. V konečném důsledku tak může nastat situace, že český spotřebitel doslova doplatí na nestabilitu výrobních zdrojů jiného státu a solidárně ponese i část nákladů souvisejících se zajištěním rovnováhy mezi spotřebou a výrobou v jiné zemi. Přestože naše soustava žádné zvláštní zásahy v daném okamžiku vyžadovat nebude, mohou být vynuceně realizována opatření pro podporu přenosové soustavy jiného státu. Vzhledem k tomu, že v tzv. zimním balíčku není stanoven klíč pro sdílení nákladů, může taková opatření zaplatit i český zákazník. Když naopak sousední státy zažádají o výpomoc, budou to opět regionální provozní centra, která mohou nařídit, jakou kapacitu a z jakých zdrojů lze nabídnout. Svobodná volba národního energetického mixu půjde stranou.

Na místě je i obava o dostatek regulační energie, tedy elektřiny nutné pro pokrytí odchylky vzniklé v důsledku nerovnováhy mezi výrobou a spotřebou. Nyní se o její zajištění stará příslušný provozovatel přenosové soustavy, který je odpovědný za svou síť a své zákazníky. Nově by i toto měla řídit regionální provozní centra, která v případě nedostatku výkonu v soustavě, způsobeného například nízkou výrobou obnovitelných zdrojů, rozhodnou o vypínání zákazníků v daném regionu včetně České republiky. Taková opatření přitom bude muset provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, až na výjimky respektovat.

Demonstrovat lze tyto situace na příkladu řízení auta. V běžném autě je jeden řidič, který určuje rychlost i směr jízdy, protože ví, kam chce dojet. Jak by však takové řízení auta vypadalo, pokud by jedna osoba točila volantem a druhá šlapala na pedály, nebo kdyby dokonce za řidiče točil volantem někdo jiný na dálku? Pravděpodobně by to skončilo dopravní nehodou. Přesně takový model ale navrhuje tzv. zimní balíček. Jenže v případě elektrizační soustavy nehoda znamená výpadek dodávek až blackout, tedy celkový kolaps soustavy.

Vnímáme, že řízení elektrizační soustavy je složitý mechanismus. Proto se obáváme, že předáním kompetencí, ovšem bez jasného předání odpovědnosti, a z důvodu neznalosti či nerespektování specifik každé jednotlivé sítě může docházet právě k nižší jistotě zajištění dodávek elektrické energie vedoucí až ke zmiňovaným výpadkům.

Na uvedeném se shodujeme s partnerskými provozovateli přenosových sítí, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a rovněž s českým, maďarským, polským, německým, rumunským a španělským parlamentem, které k částem této legislativy vydali odůvodněné stanovisko neboli tzv. žlutou kartu.

 

 

Související článek:

Evropská komise představila balíček "Čistá energie pro všechny Evropany“ (30.11.2016)

 

 

29.06.2017 12:23

MPO: Výstavba hlubinného úložiště je pro jaderný odpad nejvýhodnější řešení, potvrzuje aktualizovaná strategie

Strategie pro nakládání s radioaktivními odpady má za sebou další etapu. Včera se v budově ČVUT v Praze uskutečnilo veřejné projednání Aktualizované koncepce pro nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem a posouzení jejich vlivů na životní prostředí. Možnosti diskutovat o budoucnosti uložení radioaktivních odpadů využilo celkem sedm desítek odborníků, ekologických aktivistů, neziskových organizací i zástupců obcí, samospráv a vlád sousedních států.  

Veřejné projednání koncepce je definováno zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí.

„Naše energetická koncepce je postavena z velké části na jádru. Jeho vliv se bude v příštích dekádách spíše zvyšovat. Kromě toho produkuje radioaktivní odpady i řada původců, kteří nejsou přímo spojeni s jadernou energetikou.  Proto je pro nás v tuto chvíli zcela klíčové mít jasnou představu, jak s odpady a zejména vyhořelým jaderným palivem v budoucnosti naložíme,“ říká ředitel Správy úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) Jiří Slovák. Právě SÚRAO jako podřízená organizace Ministerstva průmyslu a obchodu a nese za koncepci a řešení problému odbornou odpovědnost.

Původní strategie vznikla v roce 2002. Nyní je projednávána její aktualizovaná verze, která prošla odbornými posudky z hlediska vlivu uvažovaných aktivit na životní prostředí. V průběhu zjišťovacího řízení, vedeného Ministerstvem životního prostředí, bylo vzneseno a vypořádáno na 140 námitek ze strany vlád sousedních států, veřejných institucí, ekologických a občanských iniciativ i jednotlivců. Některé námitky byly opodstatněné, řada dalších ale postrádala věcnou či odbornou podstatu.  Bylo zpracováno odborné vyhodnocení koncepce, které se zabývá vlivem na životní prostředí a reaguje na vznesené námitky.

„Aktualizovaná koncepce jasně definuje fakt, že se Česká republika bude muset vypořádat až s devíti tisíci tunami vysokoaktivního odpadu a vyhořelého jaderného paliva. To je zatím dočasně skladováno v areálech jaderných elektráren Dukovany a Temelín. Ale tato situace je dlouhodobě neudržitelná především z důvodů omezené životnosti kontejnerů CASTOR, v nichž je vyhořelé palivo prozatím skladováno. Proto je naší odpovědností udělat teď, v tuto chvíli, maximum pro řešení tohoto problému, se kterým se potýkají i další rozvinuté evropské země, které jdou cestou jaderné energetiky, jako jsou Finsko nebo Švédsko. I tady hledá stát ve shodě s municipalitami optimální řešení, které se vzhledem k časovému horizontu možná zdá v našich podmínkách jako vzdálené. Jde ale o složitou odbornou, technickou, legislativní a společenskou konsekvenci, ke které musíme obecně dospět s péčí řádného hospodáře co nejdříve. A nemáme nyní k dispozici lepší řešení, než je výstavba hlubinného úložiště," zdůraznila náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro energetiku Lenka Kovačovská.

Aktualizovaná koncepce potvrdila jako nejvýhodnější řešení ukládání vysokoaktivních odpadů a vyhořelého jaderného paliva výstavbu hlubinného úložiště. Zvažuje i další alternativní varianty, například nulovou variantu skladování ve stávajících kapacitách v kontejnerech CASTOR, uložení do mezinárodního úložiště apod. Tyto varianty jsou ale podle odborných posudků nevhodné. Řešením není ani přepracování vyhořelého paliva v zahraničních technologických linkách, protože nám i po této finančně velmi náročné operaci zůstane vysokoaktivní odpad, byť v menším objemu, který je přesto potřeba bezpečně uložit.

V rámci veřejného projednání procesu SEA se účastníci včetně zástupců zahraničních institucí, obcí či hnutí Calla, dotazovali na otázky spojené s technickými náležitostmi zamýšleného hlubinného úložiště, například řešením spodních vod, pohybu horninových mas či ochrany přírody při průzkumných pracích. Starosta Rouchovan Vladimír Černý a další starostové z okolí Jaderné elektrárny Dukovany (EDU) se postavili za dodržování navržených termínů pro vybudování hlubinného úložiště. Na území EDU totiž již leží dva mezisklady vyhořelého jaderného paliva s omezenou životností a občané z okolí elektrárny proto zamýšlenou výstavbu trvalého úložiště podporují.

Veřejnost má možnost vyjadřovat se k Aktualizaci Koncepce nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem do 7. července. Připomínky lze zasílat na e-mail: jan.hejhal@mzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

Informační systém SEA

29.06.2017 10:38

Veřená konzulktace: Možnosti snížení emisí mikroplastů do prostředí

Evropská komise zahájila konzultaci „Public consultation investigating options for reducing releases to the environment of microplastics“ jejímž cílem je shromáždit názory k možnostem pro snížení mikroplastů vstupujících do mořského prostředí. Další informace k projektu najdete na stránkách www.eumicroplastics.com, další informace k veřejné konzultaci, která potrvá do 16. října 2017, najdete ZDE.

29.06.2017 07:58

Startuje další kotlíková výzva v Moravskoslezském kraji

Už dnes si zájemci o nový ekologický kotel mohou začít připravovat elektronickou žádost na adrese https://kotliky.msk.cz/. Podporovanými zdroji vytápění jsou v tomto kole automatické kombinované kotle (uhlí/biomasa), kotle výhradně na biomasu (automatické i s ručním přikládáním), kondenzační plynové kotle a tepelná čerpadla.

Finance, které MSK obdrží pro tuto výzvu, odhadem postačí na výměnu zhruba osm a půl tisíce starých neekologických kotlů. „Příjem žádostí o kotlíkovou dotaci bude zahájen 5. září 2017 v 10:00 hodin. Tentokrát budou lidé podávat žádosti pouze elektronicky s tím, že následně do deseti pracovních dnů doloží listinnou verzi žádosti vytištěnou z elektronické aplikace a potřebné přílohy. Možností elektronického podání jsme chtěli lidem poskytnout větší komfort, aby si vše mohli zařídit pohodlně a vyhnuli se případným frontám,“ uvedla Jarmila Uvírová, náměstkyně hejtmana kraje pro životní prostředí a zemědělství. Lidé teď budou mít více než dva měsíce na to, aby si do 5. 9. jednoduchou žádost v elektronické aplikaci připravili a „předvyplnili“. Formulář je uživatelsky velmi přívětivý, žadatele například „pohlídá“, aby nezapomněli na některý povinný údaj nebo jim podle zadaných nákladů a místa vypočítá konkrétní výši dotace se všemi navýšeními a příspěvky.

 

Střední čechy: Lidé ve středních Čechách budou moci také znovu žádat o dotace na nové kotle. Příjem žádostí začne 4. října, rozdělovat se bude přes půl miliardy korun. Lidé si budou moci nechat vyměnit starý neekologický kotel za nový, státem dotovaný. Dotace mohou být použity na výměnu zdroje tepla na pevná paliva s ručním přikládáním za tepelné čerpadlo, kotel výhradně určený pro spalování biomasy, automatický kotel na uhlí a biomasu či plynový kondenzační kotel. Žadatelé mohou získat dotaci 75.000 až 127.500 Kč podle kategorie nově pořízeného tepelného zdroje.

 

„Moravskoslezský kraj přispěje na každý kotel v rámci nové výzvy částkou 7,5 tisíc korun. Celkově kraj vyčlenil ze svého rozpočtu 69 milionů korun, dalšími 45 miliony korun předfinancuje příspěvky vybraných obcí. Ty poskytnou zájemcům částku ve výši od 1 500 do 15 000 korun,“ dodává náměstkyně Jarmila Uvírová. Do spolufinancování kotlíkových dotací ve spolupráci s krajem se zapojilo celkem 78 obcí, což je o 4 více než v 1. kole. Jejich přehled je uveden na krajských kotlíkových stránkách https://lokalni-topeniste.msk.cz/.

Od poloviny června do konce prázdnin pracovníci krajského úřadu vyjíždějí do obcí s rozšířenou působností a na seminářích vysvětlují podmínky pro získání kotlíkové dotace přímo občanům. V první polovině června seznámili s podmínkami kotlíkové dotace i zaměstnance úřadů obcí a měst, která o tuto aktivitu měla zájem, aby mohli zájemcům o nový ekologický kotel poskytnout potřebné informace co nejblíže jejich bydlišti.

Veškeré informace ke druhému kolu kotlíkových dotací jsou zveřejňovány na webových stránkách https://lokalni-topeniste.msk.cz/, žadatelům jsou také stále k dispozici „kotlíkové“ kontakty: tel. 595 622 355, e-mail kotliky@msk.cz a možnost osobních konzultací v budově krajského úřadu v kanceláři A106 (od 29. 6. každý pracovní den v úředních hodinách krajského úřadu).

 

Moravskoslezský kraj:

  • Počet lokálních topenišť v MSK topících pevnými palivy: 47 tisíc
  • Počet nevyhovujících kotlů: (odhadem) 23 až 24 tisíc
  • Dosud díky dotacím v MSK vyměněno: cca 8 tisíc kotlů

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE