Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

03.02.2017 07:25

Energie budoucnosti

Letos v Astaně, hlavním městě Kazachstánu, proběhne mezinárodní výstava EXPO 2017 s názvem „Energie budoucnosti“. Expo 2017 bude první mezinárodní výstava, která se bude konat na půdě bývalého Sovětského svazu. Hlavním tématem výstavy jsou obnovitelné zdroje energie a energetická účinnost. O stavu průmyslu této stepní země, potenciálu obnovitelných zdrojů a o úmyslech organizátorů jsme položili otázky velvyslanci Kazachstánu v České republice Serzhanu Abdykarimovovi. Více ZDE

 

02.02.2017 13:38

„Hlavním tahounem lobbistického uskupení je společnost Marius Pedersen!”

Vládní legislativní rada posuzovala nové odpadářské zákony od loňského podzimu už čtyřikrát. Přesto k nim stále trvá 50 zásadních rozporů s různými připomínkovými místy a pět právních připomínek. Debata nad zákony už víří nějakou dobu a vzájemná obviňování padají na hlavu všem účastníkům procesu. Nejvíc samozřejmě odnáší pověstná „skládkařská lobby“. Hloubavá redakce proto položila provokativní otázku do polemiky: Co a koho si představujete pod touto „nálepkou“? Jedním se otázka zdála příliš jednoduchá, druhým - moc sugestivní. Kupříkladu, Milanu Chromíkovi z nově vzniklé České asociace oběhového hospodářství (ČAObH) zdá nadmíru podezřelá „ symbióza zelených a skládkařů“. Mezitím představitel ekologického hnutí Duha Ivo Kropáček hají své „zelené“ spolubojovníky: „Ekologické organizace ze skládkování výhody nemají – odmítají skládkování neupravených odpadů i drahé spalovny“. Pravý důvod nezdarů zákona vidí v jeho obecně špatném zpracování.  

Za skládkaře ČAObH přímočaře označila společnosti „ sdružené v České asociaci odpadového hospodářství“ a za hlavního „tahouna“ tohoto lobbistického uskupení - společnost Marius Pedersen, která podle jeho slov „nemá žádný zájem na jakékoliv změně odpadového hospodářství v ČR“. Výkonný ředitel sdružení ČAOH Petr Havelka se vůči podobným obviněním vymezil. Podle jeho názoru by měl zákon primárně přinášet řešení výhodné pro občany, nikoli pro skládky nebo spalovny.  Jménem Českého ekologického manažerského centra se do debaty zapojil i šéfredaktor informačního ekologického portálu Třetí ruka Jiří študent mladší. Zdůraznil personální zodpovědnost každého jedince a za zásadní označil osobní a firemní přístup. Podle jeho názoru, omezit skládkování můžeme sami a žádný zákon v tom není rozhodující.

  • V rámci tématu Staré ekologické zátěže nejdete exkluzivní report, věnovaný sanačnímu průzkumu v dalekém Mongolsku, který realizuje česká sanační společnost Dekonta. Článek pojednává o stavu znečištění ve vybraných lokalitách Mongolska, které bylo zjištěno v průběhu realizace mezinárodního projektu „Přenos know-how v přístupu k odstraňování ekologických zátěží“.
  • V době, kdy budoucnost Pařížské dohody začíná být nejistá, je zvláště důležité si připomenout její přínos globální i lokální. Pro evropské státy dohoda ovšem nepřináší tolik novinek: podle Pavla Zamyslického, ředitele odboru energetiky a ochrany klimatu, pro ČR dohodou nevznikají žádné dodatečné požadavky, které by dříve nebyly odsouhlaseny v EU. Důležitým rozměrem dohody je její nadnárodní charakter, který oproti jejímu předchůdci, Kjótskému protokolu, ukládá povinnost snižovat emise i hlavním producentům skleníkových plynů USA as Číně, čímž pokrývá 97 % současných emisí.
  • Vzpomínky na silvestrovské oslavy se už rozplynuly, stejně tak, jako koncentrace znečišťujících látek způsobených silvestrovským ohňostrojem.   Je každoročně pořádaný ohňostroj skutečně tak škodlivý? Dozvíte se ve studii uskutečněné na půdě Českého hydrometeorologického ústavu.
  • Podle Kateřiny Novákové z Fakulty architektury ČVUT a sdružení PET-MAT, nacházíme se v době plastové. Plast nám poskytuje materiálový komfort a uživatelské pohodlí, ovšem cenou za tento blahobyt jsou i tuny plastového odpadu. Na potenciální hodnotu PET lahve jako architektonického prvku se zaměřilo sdružení PET-MAT, které se dlouhodobě věnuje vývoji plastové PET-cihly a jejímu využití v každodenním prostředí.
  • Překvapivé výsledky své studie oznámilo Centrum ekonomických a tržních analýz CETA. Podle ní monopolní systém třídění obalů, který momentálně panuje v České republice, zvyšuje nákladovou efektivitu a míru třídění.   Dle jednoho z autorů studie ekonoma Aleše Roda, český systém je ve srovnání se zahraničím i poměrně administrativně přátelský. O dalších poznatcích výzkumu se dočtete v únorovém rozhovoru.

 

Příjemní čtení Vám přeje

 

 

www.ODPADOVEFORUM.cz

 

Přehled obsahu:

02.02.2017 13:15

Jak se aktuálně ohlašuje přeprava nebezpečných odpadů?

Od začátku roku 2017 došlo k zásadní změně v evidenci a ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Stále častěji tak nyní odpovídáme na toto téma. Hlavní změna spočívá ve způsobu ohlašování. Přechází se z listinné podoby do elektronické a centrálním místem pro zaslání informací o přepravě je systém ISPOP.

Povinnost ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů vyplývá ze zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. (§ 40). Do konce roku 2016 se ohlašovalo způsobem zavedeným v roce 2002 a to pomocí sedmi kopií evidenčních listů nebezpečných odpadů podle původní přílohy 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb. (tzv. ELPNO). Potvrzené kopie se zasílaly poštou na místně příslušné obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle adresy nakládky a vykládky.

V roce 2013 byl zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. novelizován zákonem č. 169/2013 Sb. a v roce 2015 zákonem č. 223/2015 Sb. Obě novely řešily změnu v povinnostech evidence a ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Na zavedení změn platilo přechodné ustanovení.

Od 1. ledna 2017 platí toto znění § 40 zákona č. 185/2001 Sb.:

 

Ohlašování přepravy nebezpečných odpadů

(1) Přeprava nebezpečných odpadů se ohlašuje ministerstvu prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54).

(2) Odesílatel je povinen

  1. každou přepravu nebezpečných odpadů ohlásit před jejím zahájením v rozsahu ohlašovacího listu,
  2. ke každé zásilce nebezpečného odpadu přiložit v listinné podobě doklad obsahující informace podle ohlašovacího listu,
  3. v případě, že přeprava nebezpečných odpadů není zahájena v ohlášeném termínu, zrušit ohlášení přepravy nebezpečných odpadů do 3 pracovních dnů ode dne ohlášeného zahájení přepravy,
  4. nejpozději do 3 pracovních dnů od ukončení přepravy nebezpečných odpadů opravit údaje o přepravě a přepravovaných odpadech, pokud vznikl rozpor mezi skutečnými a ohlášenými údaji. Tyto údaje může opravovat pouze v případě, že byl ohlašovatelem.

(3) Při přepravě nebezpečných odpadů mobilním zařízením ke sběru odpadů může být odesílatelem pouze provozovatel tohoto zařízení.

(4) Původce přepravovaných nebezpečných odpadů, pokud přepravuje tyto odpady mezi svými provozovnami, a provozovatel zařízení ke sběru, výkupu, využívání nebo odstraňování odpadů nebo zařízení podle § 14 odst. 2, do kterého je nebezpečný odpad po dokončení přepravy fyzicky předáván (dále jen „příjemce“), je povinen

  1. nejpozději do 3 pracovních dnů od převzetí nebezpečných odpadů potvrdit převzetí nebezpečných odpadů z ohlášené přepravy v integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54); po potvrzení přijetí již není možné provádět opravu,
  2. zadat do systému údaje o přepravě nebezpečných odpadů, která nebyla ohlášena, v rozsahu ohlašovacího listu, a to nejpozději do 3 pracovních dnů od ukončení přepravy,
  3. zrušit ohlášení přepravy nebezpečných odpadů do 3 pracovních dnů ode dne ohlášeného zahájení přepravy v případě, že byl ohlašovatelem přepravy nebezpečných odpadů a přeprava není zahájena v ohlášeném termínu,
  4. v případě, že byl ohlašovatelem přepravy nebezpečných odpadů, nejpozději do 3 pracovních dnů od ukončení přepravy opravit údaje o přepravě a přepravovaných odpadech, pokud vznikl rozpor mezi skutečnými a ohlášenými údaji. Tyto údaje může opravovat pouze v případě, že byl ohlašovatelem.

(5) Povinnosti podle odstavce 2 písm. a) a b) může za odesílatele splnit příjemce.

(6) Na odesílatele se vztahují povinnosti při nakládání s nebezpečnými odpady stanovené tímto zákonem až do doby předání nebezpečného odpadu příjemci do zařízení.

(7) Přeprava nebezpečných odpadů se neohlašuje, pokud nepřesahuje areál provozovny nebo v případě, že odesílatelem je nepodnikající fyzická osoba.

(8) V případě přerušení provozu integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54) je možné přepravu nebezpečných odpadů uskutečnit, pokud odesílatel vyplní ohlašovací list, jeden potvrzený si ponechá jako doklad o předání nebezpečného odpadu a druhý přiloží k zásilce a po dokončení přepravy si jej ponechá příjemce. Po obnovení provozu integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54) je příjemce do 3 pracovních dnů povinen doplnit údaje o přepravě nebezpečných odpadů v rozsahu ohlašovacího listu do integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54).

(9) Informace o jednotlivých osobách zúčastněných na přepravě nebezpečných odpadů v integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí54) se poskytují pouze orgánům veřejné správy a při řešení mimořádných událostí podle zvláštních právních předpisů55).

(10) Ministerstvo životního prostředí vyhláškou stanoví rozsah ohlašovacího listu podléhající hlášení podle odstavce 2 písm. a) a rozsah informací podle ohlašovacího listu, které musí obsahovat doklad přiložený k zásilce podle odstavce 2 písm. b).

 

Hlavní změna spočívá ve způsobu ohlašování. Přechází se z listinné podoby do elektronické a centrálním místem pro zaslání informací o přepravě je systém ISPOP.

Z důvodu vleklého výběrového řízení na dodavatele části ISPOP pro tvorbu i příjem hlášení o přepravě NO, nyní ještě není možné provádět elektronické ohlašování. Dodavatelem řešení pro ohlašování přepravy NO se stala naše společnost INISOFT s.r.o. a aktuálně tuto část ISPOP vyvíjíme. Spuštění proběhne v letních měsících. Ministerstvo životního prostředí vydalo v prosinci 2016 sdělení, kterým by se nyní měli řídit všichni, kteří realizují přepravu nebezpečných odpadů po území ČR.

Od 1. ledna 2017 se tak postupuje podle výše uvedeného § 40 odst. 8. Při každé přepravě musí existovat dvě kopie ohlašovacího listu v rozsahu nové přílohy 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb. novelizované vyhláškou č. 83/2016 Sb. (nová příloha 26 – prázdný formulář). Jednu kopii si ponechává a eviduje odesilatel, druhou kopii si ponechává a eviduje příjemce. Podle § 40 odst. 8 rovněž platí, že po obnovení provozu ISPOP (po spuštění nové části) musí příjemce do 3 pracovních dnů doplnit údaje o přepravě nebezpečných odpadů v rozsahu ohlašovacího listu. K této povinnosti bude vydáno další stanovisko odboru odpadů MŽP a budeme Vás o něm informovat. Všem je jasné, že za 3 pracovní dny nelze doplnit všechny údaje o realizovaných přepravách od začátku roku 2017.

 

Máme tu řešení pro toto období

Pro uživatele programu EVI 8 s modulem EPNO jsme na konci roku 2016 připravili novou verzi, která již nabízí tisk ohlašovacího listu, umožňuje vést evidenci přepravy nebezpečných odpadů v celém požadovaném legislativním rozsahu včetně funkcí pro přenos informací mezi přepravou a průběžnou evidencí odpadů. Všechny záznamy v evidenci přepravy obsahují povinné položky a bude je tak možné zpětně do systému ISPOP zaslat. Další informace o tomto řešení naleznete na stránce https://www.inisoft.cz/epno.

 

 

Autor: Petr Grusman, INISOFT s.r.o.

02.02.2017 09:43

Ministr Brabec zítra představí své priority na letošní rok

Ministr životního prostředí Richard Brabec zítra dopoledne na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR představí své priority pro letošní rok, mj. i novinky v programu kotlíkových dotací z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) a nové informace k programu pro občany zaměřenému na hospodaření s dešťovou vodou.

ČTK dnes uvedla, že na výměnu kotlů půjdou v březnu další tři miliardy korun, ministr Richard Brabec kvůli tomu dojednal nové podmínky dotací s Evropskou komisí. Ministerstvo chce zvýhodnit Moravskoslezský kraj, který se dlouhodobě potýká s nejvíce znečištěným ovzduším.

02.02.2017 08:59

Shrnutí ohlašovací termínu 31.1. - voda

V úterý 31. 1. 2017 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností agendy vod (údaje pro vodní bilanci a základní údaje předávané znečišťovatelem vodoprávnímu úřadu) prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2016. Další termín 15. 2. se týká hlášení produkce a nakládání s odpady, sběru a zpracování autovraků, elektroodpadů a obalů, více ZDE.

Ke 31. 1. 2017 bylo v systému ISPOP evidováno celkem 12 748 aktivních místu užívání vody. V zákoně stanoveném termínu bylo do systému ohlášeno za 11 514 míst užívání vody, což je přes 90 % očekávaných hlášení vodní bilance.

 

Nejčastější důvody, které vedli k nezpracovatelnému hlášení:

  • zaslání duplicitního řádného hlášení,
  • odesílání hlášení neoprávněnými uživateli,
  • nevyplnění povinných polí ve formuláři.

 

Počet hlášení „Základní údaje předávané znečišťovatelem vodoprávnímu úřadu, správci povodí a pověřenému odbornému subjektu“ (formulář dle § 38, odst. 4, zákona č. 254/2001 Sb. o vodách), které zasílají také provozovatelé (převážně občané) malých domovních čistíren odpadních vod dle rozhodnutí vodoprávního úřadu, bylo více než v roce 2016 – nyní celkem 4 759 hlášení, v roce 2016 celkem 4 498 hlášení.

02.02.2017 08:44

MPO zveřejnilo nové otázky pro uchazeče o oprávnění energetického specialisty

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) aktualizovalo otázky pro písemnou část odborné zkoušky k získání oprávnění energetického specialisty pro výkon energetického speciality. Současné otázky budou počínaje 20. únorem 2017 nahrazeny nově zpracovanými. Nové otázky dáváme ke stažení níže. Staré otázka a informace o odborné zkoušce k získání oprávnění k výkonu činnosti energetického specialisty najdete na webu MPO ZDE.

 

 

Dokument ke stažení:

 

Zdroj: MPO

02.02.2017 07:29

OZE vzaly s delšími mrazy za své. Bez jádra a uhlí to ještě dlouho nepůjde

Optimistické výhledy ekologů a zastánců obnovitelných zdrojů na zelenou budoucnost evropské energetiky vzaly letos za své hned s prvními mrazy. Obnovitelné zdroje vyrábějí naprosté minimum elektřiny a hlavně Německo opět spoléhá na tolik nenáviděné uhelné elektrárny. Ukazuje se, že energetika na obnovitelné zdroje ještě není připravena, minimálně bez potřebné možnosti elektřinu skladovat. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

01.02.2017 19:48

Finské hledání vhodné lokality pro úložiště jaderného odpadu se v mnohém podobalo tomu českému

Finům se jako prvním na světě podařilo zahájit stavbu konečného úložiště vyhořelého jaderného paliva. Mnohem těžší něž najít vhodnou lokalitu z pohledu geologie bylo přesvědčit místní obyvatele. Stejná cesta nyní čeká i Česko. I když se Češi vůči jaderné energii staví vstřícně, vyhořelé palivo ve své obci nechtějí. Více ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

První trvalé úložiště jaderného odpadu na světě bude ve Finsku (27.7.2016)

 

 

Zdroj: iDNES.cz

01.02.2017 17:49

Komise vydala zprávu o implementaci energetické unie

Evropská komise dnes vydala druhou zprávu o stavu energetické unie, ze které vyplývá, že se EU postupně daří přecházet na nízkouhlíkovou ekonomiku. Podle zprávy je EU na dobré cestě k dosažení svých cílů do roku 2020 v oblasti snižování emisí skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti a výrobě energie z obnovitelných zdrojů. Za pozitivní trendy související s přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku označil komisař pro opatření v oblasti klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete zvyšování konkurenceschopnosti evropského energetického průmyslu, zvýšení míry investic do tohoto odvětví a snížení dovozu fosilních paliv o 16 miliard eur. Celou zprávu naleznete ZDE

 

Zdroj: CEBRE

01.02.2017 12:18

Poslanci projednali novelu zákona EIA i obaly

Poslanci dnes projednají jako jako šestý bod programu novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v prvním čtení. Jedná se o transpoziční novelu, která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Následovat by mělo druhé čtení novely zákona o obalech. Hlavním cílem této novely je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek.

Na programu aktuální schůze PSP ČR jsou dále zařazeny novely vodního zákona nebo zákona o ochraně ovzduší (PHM). Níže najdete přehled programu a anotace předpisů. 54. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byla zahájena dne 10. ledna.

 

 

Aktuality z jednání:

  • 3.2.: schůze ukončena
  • 1.2.: EIA: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - přikázán, dále novelu projedná výbor pro životní prostředí jako garanční výbor, hospodářský výbor a výbor pro regionální rozvoj
  • 1.2.: Obaly: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - ukončené druhé čtení (Přehled pozměňovacích návrhů - ZDE)
  • 19.1.: Pařížská dohoda: Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení: přerušeno
  • Stavební zákon: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - druhé čtení: vyškrtnut z návrhu programu
     

Anotace předpisů:

Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)

Vláda dne 19.12.2016 schválila transpoziční novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Proces EIA nyní trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil o 45 až 50 dnů. Novela také omezuje počet záměrů, které budou EIA podléhat. Po novele se podlimitní záměry budou posuzovat jen ve zvláště chráněných územích. Transpoziční lhůta uplyne 16. května 2017.

Předložený návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí reaguje na změnu směrnice EIA (tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí) provedenou přijetím tzv. revize směrnice EIA (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU ze dne 16. dubna 2014, kterou se mění směrnice Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí). Revizi směrnice EIA je třeba transponovat do 16. května 2017.

Ačkoli je předložený návrh ZPV především transpozičním předpisem k tzv. revidované směrnici EIA (tj. ke směrnici EIA ve znění revize směrnice EIA), v důsledku snahy o zjednodušení a zkrácení procesu posouzení vlivů na životní prostředí (dále jen „proces EIA“) dochází i k dalším potřebným změnám. Jedná se např. o úpravu definice navazujícího řízení, reagující na současnou praxi, úpravu stávajícího režimu posuzování podlimitních záměrů, úpravu institutu posudku, který by měl sloužit především jako podklad pro rozhodování příslušného úřadu, zajišťující odborné a objektivní oponentní posouzení dokumentace, nebo změny veřejného projednání, které bude nově nařizováno pouze v případech, že bude vyjádřen nesouhlas ze strany veřejnosti.

Za účelem posílení kvality dokumentace dále dochází k úpravě podmínek udělování, prodlužování a odnímání autorizace pro zpracování dokumentů v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí. Zcela zásadních změn pak doznala příloha č. 1 k ZPV, jejíž revize byla přislíbena již v průběhu projednávání zákona č. 39/2015 Sb., kterým byl novelizován ZPV a další právní předpisy a který nabyl účinnosti dne 1. dubna 2015 (tzv. infringementová novela ZPV a dalších právních předpisů přijatá v důsledku řízení o porušení Smlouvy o fungování EU ve věci nesprávného provedení směrnice EIA do českého právního řádu zahájeného Evropskou komisí dne 26. dubna 2013).

Za účelem náležité transpozice směrnice 2001/42/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (dále jen „směrnice SEA“) dochází k dílčím změnám i v rámci problematiky SEA.

 

Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou:

  • zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí
  • nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA
  • změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • změny v rozsahu posuzování v procesu EIA
  • úprava náležitostí oznámení záměru
  • úprava kritérií pro zjišťovací řízení
  • úprava náležitostí dokumentace
  • úprava platnosti stanoviska EIA

 

Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou:

  • výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA
  • upřesnění definice navazujících řízení
  • zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku
  • úpravy veřejného projednání
  • upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odnětí autorizace
  • zefektivnění mezistátního posuzování
  • zpřesnění pojmů v rámci strategického posuzování
  • zkrácení, zefektivnění a zjednodušení procesu SEA
 
Vodní zákon

Ministerstvo životního prostředí předloží vládě návrh zákona, který byl původně vládě předložen dne 21. března 2016 a následně se zapracováním připomínek Legislativní rady vlády dne 20. července 2016. S ohledem na nedohodu v otázce zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových již předkládaný návrh zákona toto zvýšení neobsahuje.

Sazby poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových zůstávají tak ve výši stanovené platným vodním zákonem.

Obsahem předkládané novely vodního zákona je přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky a úprava procesních záležitostí týkajících se obou typů poplatků v souladu s daňovým řádem.

Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona. Dále dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.

Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.


Nejzásadnější body a cíle novely:
  • Převod poplatkové agendy ve vodním zákoně a úprava povinností zpoplatněných subjektů
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se:
    • geologických prací spojených se zásahem do pozemku;
    • zavedení možnosti posouzení možnosti zhoršení stavu záměrem dotčených vodních útvarů;
    • odpadních vod a závadných a nebezpečných látek;
    • speciálních servisních zařízení jako součásti vodní cesty;
    • ochrany před povodněmi a záplavových území;
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení a vodoprávního dozoru ve vodním zákoně.

Ochrana ovzduší

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu zákona je provedení částečné transpozice směrnice Rady (EU) 2015/652, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1513, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Hlavní navržené změny:

  • Návrh dává možnost dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty do minimálního povinného podílu biopaliv podle § 19 zákona o ochraně ovzduší zohlednit dvojnásobně množství biopaliv vyrobených ze surovin obsažených v příloze IX části A i B směrnice 2015/1513 (biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva).
  • Doplňuje se ustanovení, na jehož základě si dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty budou moci do snížení emisí skleníkových plynů zohlednit zemní plyn či zkapalněný ropný plyn, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřinu a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami či je dodala jiná osoba, s kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinnosti.
  • Dle směrnice Rady 2015/652/EU mohou nově dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím tzv. snížení emisí z těžby. Navrhuje se proto vložit nový § 20a, který stanoví možnost zohlednění snížení emisí z těžby do povinnosti snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot obsažené v § 20 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší a povinnost pro dodavatele motorového benzínu a motorové nafty zasílat Ministerstvu životního prostředí zprávy (hlášení) o ušetřených emisích z těžby.
  • Navrhuje se úprava sankce za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů podle § 20 zákona o ochraně ovzduší. Platné znění zákona umožňuje uložit pouze pokutu do výše 10 milionů Kč, která by však v praxi neměla odrazující charakter. Výše pokuty za nesnížení emisí skleníkových plynů se proto navrhuje stanovit jako součin množství emisí skleníkových plynů v kgCO2, které zapříčinilo nesplnění povinnosti, a částky 15 Kč.
 

Novela zákona o obalech:

Hlavním cílem novely obalového zákona je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. MŽP navrhuje zákaz bezplatného poskytování lehkých plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky. Způsob bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva.

Navrhovaná úprava se týká též § 9 odst. 10, v němž je osobám, které uvádějí do oběhu nápoje v obalech, které nejsou vratnými zálohovanými obaly, stanovena povinnost nabízet stejné nápoje rovněž ve vratných zálohovaných obalech, pokud jsou v nich tyto nápoje uváděny na trh, s výjimkou osob uvádějících tyto nápoje do oběhu na prodejní ploše menší než 200 m2. Namísto zrušení daného ustanovení, které původně požadovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, se jako kompromisní řešení navrhuje zúžení působnosti předmětného ustanovení pouze na tři nejběžnější druhy piva (stolní pivo, výčepní pivo a ležáky). Důvodem je stále trvající poptávka po vratných zálohovaných obalech ve vztahu k pivu.


Stavební zákon

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) mění kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu i dalších 43 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona má podle předkladatele - ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení. Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů. Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.


Na úseku územního plánování dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení; v takových případech na rozhodnutí o pořízení aktualizace nebo změny bude navazovat přímo zpracování návrhu, v těchto případech se dále navrhuje sloučit společné jednání a veřejné projednání návrhu změny nebo aktualizace územně plánovací dokumentace,
  • cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen z 2 na 4 roky, ustanovení o průběžných aktualizacích doplňujících databáze při vzniku nových skutečností se nemění,
  • bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezeno na územní plánování),
  • ve vztahu k správnímu řádu a  soudnímu řádu správnímu budou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum opatření obecné povahy na 1 rok ode dne nabytí jeho účinnosti, dosavadní 3 roky u územně plánovací dokumentace působí velkou nestabilitu a nejistotu v území a zejména komplikují přípravu území pro výstavbu,
  • v  navazujících řízeních, v rámci kterých budou posuzovány záměry na provedení změn v území, budou soulad s územně plánovací dokumentací, stejně jako naplňování cílů a úkolů územního plánování a koordinace využití území zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu,
  • podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností o aktuálním znění platné územně plánovací dokumentace,
  • územní studii bude smět nechat zpracovat i žadatel/investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměru na provedení změny v území,
  • dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu.

 

Na úseku územního rozhodování a stavebního řádu dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zavedení možnosti spojení územního a stavebního řízení do jednoho společného řízení (v dosavadním legislativním procesu nazývaným koordinované řízení) s vydáváním jednoho rozhodnutí, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (vybraných staveb speciálních a jiných); příslušným k vedení tohoto řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad, u vybraných dopravních staveb speciální stavební úřad, u vodních děl příslušný vodoprávní úřad, u vybraných energetických staveb Ministerstvo průmyslu a obchodu,
  • integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do koordinovaného řízení nebo do samostatného územního řízení,
  • navrácení kolaudačního řízení v případech, kdy nebude možné vydat kolaudační souhlas.
 

Přehled vybraných bodů programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - druhé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - druhé čtení (vyškrtnut) 
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení 

 

 

01.02.2017 11:16

REACH: Poslední výzva k dodatečné předběžné registraci chemických látek

Aby bylo možné využít přechodný režim pro registraci zavedených chemických látek v nízkých objemech podle nařízení REACH, je nutné látky předběžně zaregistrovat u ECHA a to nejpozději do 31. 5. 2017 tj. jeden rok před konečným termínem registrace.

Třetí a poslední termín registrace pro zavedené (existující) chemické látky vyráběné nebo dovážené v množství 1-100 t/rok je 31. května 2018. Pokud chcete využít výhodu z této prodloužené lhůty pro registraci, musíte své látky nejpozději do 31. května 2017 předběžně zaregistrovat. Mnoho firem své látky předregistrovalo již v termínu řádné předběžné registrace v prosinci 2008.

Pokud budete vyrábět nebo dovážet látku v množství 1-100 t/rok poprvé po 1. 12. 2008 a látka není klasifikovaná jako karcinogenní, mutagenní nebo toxická pro reprodukci (dále CMR), je stále možné do šesti měsíců od zahájení činnosti látku předběžně zaregistrovat. Předběžná registrace umožní nepřetržitě a legálně dodávat chemické látky na trh EU / EHP do lhůty pro registraci (navázání kontaktu za účelem sdílení údajů prostřednictvím vytvoření fóra SIEF).

V případě, že do 31. 5. 2017 nevyužijete možnosti dodatečné předběžné registrace, budete muset u ECHA zjistit, zda již byla předložena registrace pro stejnou látku a teprve po registraci bude možné pokračovat ve výrobě nebo dovozu látky.

Totéž platí již nyní pro látky vyráběné nebo dovážené v množství 100 t nebo větším za rok a pro látky klasifikované jako CMR v množství 1 t nebo větším za rok.

 

Další informace z ECHA:

 

Zdroj: MPO

 

 

01.02.2017 07:57

Roční hlášení o odpadech a obalech v roce 2017

Termín 15. 2. 2017 se nezadržitelně blíží a proto Vám přinášíme shrnutí ohlašovacích povinností k tomuto datu. Ta se týkají hlášení produkce a nakládání s odpady, sběru a zpracování autovraků, elektroodpadů a obalů. Všechna uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP.

Podotýkáme, že k 15. únoru se dále podává přiznání za odběr podzemní vody a poplatkové přiznání za zdroj znečišťování podle zákona č. 254/2001 Sb o vodách. Kompletní přehled ohlašovacích povinností na rok 2017 najdete ZDE.

 

 

Přehled ohlašovacích povinností k 15.2. - odpady/obaly:

  • Hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb.
  • Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 4 vyhlášky č. 352/2008 Sb.
  • Hlášení o zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 8 vyhlášky č. 352/2005 Sb.
  • Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence dle vyhlášky č. 641/2004 Sb.

 

Hlášení o odpadech

Všechna výše uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP. Způsob vyplnění ročního hlášení je různý a záleží na nástroji, který k tomu použijete. Nejsnadnějším řešením je použití programu EVI 8, který automaticky převede průběžnou evidenci do podoby ročního hlášení. Zároveň EVI 8 umožňuje ze stejných dat připravit i výkaz ODP 5-01 pro Český statistický úřad. Ať už použijete jakýkoliv nástroj, je důležité vědět, že systém ISPOP obsahuje řadu kontrol, které odhalují případné chyby ještě před samotným přijetím hlášení v tomto systému. Každé hlášení o odpadech prochází následně dalšími kontrolami a ověřením na místně příslušných obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a úřadech správních obvodů hl. m. Prahy (ORP a SOP). Tyto kontroly se realizují v programu EVI 8 Obec a vycházejí ze zadání MŽP resp. CENIA (České informační agentury životního prostředí). Cílem všech kontrol je nalezení nejen formálních nesrovnalostí, ale i obsahových chyb. Na některé z důležitých kontrol Vás níže upozorníme. Výhodou programu EVI 8 určeného pro firmy je, že tyto kontroly v sobě také obsahuje a to včetně podrobného popisu a doporučení jak zjištěné problémy vyřešit.

     Pozn.:  Společně s nápovědou k programu EVI 8 je uživatelům k dispozici v případě uzavření servisní smlouvy i technická podpora každý pracovní den od 8:00 do 16:00, pravidelné aktualizace i helpdesk.

 

Přehled nejdůležitějších obsahových kontrol:

  • Kontrola množství – v případě vyplnění podezřele vysokého množství kontrola upozorňuje, zda není hmotnost uvedena v kusech, litrech či jiných jednotkách (u této validace záleží na druhu odpadu a kategorii)
  • Meziroční porovnání zůstatků – pokud v ročním hlášení uvedete kód nakládání xN5, pak v hlášení za další rok musí být uveden záznam s kódem nakládání C00 u stejného druhu odpadu a ve stejném množství
  • Kontrola vyrovnané bilance, ABC bilance – jedna z podmínek správně vyplněného hlášení je, aby množství vyprodukovaného (písmeno A v kódu nakládání) a převzatého odpadu (písmeno B), případně množství převedené z loňského roku (písmeno C) odpovídalo množství stejného druhu odpadu předaného, zpracovaného nebo uskladněného ke konci roku
  • Kontrola duplicitního hlášení – pokud podáte více hlášení se stejným celkovým množstvím a nejedná se o doplněná hlášení, pak se tato hlášení v rámci jednotlivých ORP prověřují
  • Kontrola na zrcadlové položky – pokud u odpadu uvedete kategorii O/N, kontrola zjišťuje, zda v Katalogu odpadů neexistuje jiné katalogové číslo stejného druhu odpadu s kategorií N
  • Kontrola kódu BN30 – tento kód nakládání lze použít pouze u vybraných partnerů a druhů odpadů
  • Kontrola úplnosti adres partnerských subjektů – provádí se podle databáze RES Plus
  • Kontrola kódu BN40 (odpad po úpravě) bez předchozího odpovídajícího nakládání – tento kód nakládání můžete použít pouze v případě, že odpad předtím upravujete
  • Kontrola na poměr množství předupravených a nově vzniklých odpadů – pokud uvedete v hlášení nepoměrné množství vzniklých odpadů z úpravy oproti množství upravených odpadů, je možné, že tento stav bude pracovník ORP prověřovat
  • Kontrola použití kódu XN50 a XN53 (inventurní rozdíl) – tento kód nakládání slouží pouze pro vyrovnání drobných rozdílů v množství vzniklých např. nepřesnostmi ve vážení. Použití tohoto kódu je vždy vhodné okomentovat v poznámce hlášení
  • Kontrola vyplněného údaje IČZ – pokud je partnerem oprávněná osoba, musíte uvést kód IČZ identifikující dané zařízení, do kterého jste odpad předali
  • Kontrola na velké meziroční nárůsty produkce odpadů – Vaše hlášení se meziročně porovnává a dojde-li k velkému poklesu či nárůstu v množství, pak budete pravděpodobně osloveni pracovníkem ORP otázkou, co bylo příčinou

 

Kontroly na celostátní úrovni

Údaje z jednotlivých hlášení o odpadech se každoročně sehrávají do centrální databáze ISOH. Agregované informace jsou veřejně dostupné v internetové aplikaci VISOH. Pro účely státní správy jsou k dispozici v internetové aplikaci ALLISOH. Inspektoři ČIŽP i pracovníci krajských úřadů a ORP tak mají přístup do centrální databáze a mohou provést např. křížové porovnání dat z hlášení konkrétního původce a oprávněné osoby. Zároveň se z centrální databáze každoročně zjišťují subjekty, které měly podat hlášení a neučinily tak.

     Upozornění: Chcete-li vědět více, využijte naše služby v oblasti poradenstvíškolení.

 

Hlášení o obalech

Tato hlášení se z ISPOP zpracovávají rovněž v systému ISOH. Ověřovatelem je přímo MŽP resp. CENIA. Pro ohlašovatele jsme již před několika lety vytvořili snadno ovladatelný program OBAL 8, který umožňuje z průběžné evidence obalů hlásit jak na MŽP přes systém ISPOP, tak čtvrtletně autorizované obalové společnosti EKO-KOM.

 

 

Zdroj: Petr Grusman (INISOFT s.r.o.), ISPOP

01.02.2017 07:35

Komise stanovila limity hodnot expozice na pracovišti pro více jak třicet látek

Evropská komise poslední den v lednu stanovila limity hodnot expozice pracovníků na 31 nebezpečných chemických látek a zavedla tak společný referenční bod pro zaměstnavatele, pracovníky a donucovací orgány stanovující maximální úroveň vystavení těmto chemikáliím povoleným na pracovišti. Členské státy nyní musí přijmout odpovídací národní hodnoty, na které se vztahuje určitý manévrovací prostor, vzhledem k orientačnímu charakteru nastavených evropských hodnot. Více ZDE (viz Commission reinforces workers' protection against hazardous chemicals)

 

Související legislativa:

Směrnice Komise (EU) 2017/164 ze dne 31. ledna 2017, kterou se stanoví čtvrtý seznam směrných limitních hodnot expozice na pracovišti podle směrnice Rady 98/24/ES a kterou se mění směrnice Komise 91/322/EHS, 2000/39/ES a 2009/161/EU

 

 

Zdroj: CEBRE

31.01.2017 20:26

12. bienální konference a výstava VODA 2017

Akce navazuje na řadu úspěšných bienálních konferencí AČE ČR pořádaných od roku 1995. Od roku 2011, kdy se AČE ČR transformovala na CzWA, se konference koná pod názvem VODA. Programový výbor si pro rok 2017 dal dva nové cíle, jejichž naplnění by mělo zvýšit atraktivitu konference pro tradiční účastníky a přilákat i nové - a to zvýšení významu posterových sdělení vytvořením prostoru v závěrečné plenární sekci pro prezentaci autorů oceněných posterů z obou tematických skupin „Aplikovaná věda, technologie a inženýrství“ a „Výzkum a vývoj“; a prezentace příspěvků obsahujících vize dalšího vývoje vodního hospodářství. První cirkulář ke stažení a další informace ZDE.

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE