Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červen    
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
20.6. Open Research Institute Day: Příprava dat k analýze
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

07.10.2014 08:28

Mapové aplikace RESTEP bude přístupná již 10. října!

Dne 10. října 2014 bude plně zpřístupněna mapová aplikace ReStEP. Projekt ReStEP si klade za cíl vypracovat, zavést do praxe, testovat a rozšířit v rámci veřejné správy i podnikatelské sféry novou komplexní metodu pro navrhování a posuzování energetických záměrů, a to z hlediska efektivního využití přírodních zdrojů a reálné ochrany ŽP prostřednictvím interaktivní mapy lokálních podmínek. Více ZDE


 

 

06.10.2014 09:53

Bohdan Zronek bude novým ředitelem Temelína

Novým ředitelem Jaderné elektrárny Temelín se od 1. ledna 2015 stane Bohdan Zronek. Ve funkci nahradí Miloše Štěpanovského, který od stejného data povede Dukovany. Třiačtyřicetiletý Bohdan Zronek nyní řídí bezpečnost všech elektráren společnosti ČEZ. Temelín velmi dobře zná. Po ukončení elektroenergetiky na ČVUT začínal jako operátor turbíny. Postupně prošel všemi pozicemi ve velíně jihočeské jaderné elektrárny. Od roku 2010 vedl provoz Temelína a po dvou letech dostal od vedení společnosti ČEZ důvěru řídit bezpečnost všech elektráren energetické společnosti. Miloš Štěpanovský se na Dukovany vrací po sedmi letech řízení Temelína. Na Temelín přišel v závěru roku 2007 z pozice ředitele údržby jaderných elektráren.

 

Bohdan Zronek (43)

Narodil se 21. ledna 1971 ve Vimperku. Vystudoval Gymnázium ve Strakonicích, poté absolvoval ČVUT v Praze, obor elektroenergetika. Po škole začal pracovat v ČEZ, po dvou letech školení nastoupil v Temelíně. Postupně si prošel celou řadou funkcí - operátor turbíny, operátor reaktoru, vedoucí blokové dozorny, vedoucí reaktorového bloku, směnový inženýr, v roce 2008 se stal hlavním technologem, po dvou letech vedoucím provozu Temelína a po dalších dvou letech začal šéfovat bezpečnosti všech elektráren ČEZ. Je ženatý, má dvě děti.

06.10.2014 09:25

Věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách

Ministerstvo dopravy ČR poslalo do připomínkového řízení Věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách. Zákon o liniových dopravních stavbách bude komplexně upravovat přípravu a výstavbu liniových dopravních staveb a správní řízení předcházející vydání jediného správního rozhodnutí, na jehož základě bude výstavba povolena, a související otázky. 

Zákon by byl lex specialis pro oblast liniových dopravních staveb – a to speciálním zákonem vůči stavebnímu zákonu, správnímu řádu, zákonu o vyvlastnění, zákonu o pozemních komunikacích, zákonu o drahách, zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí a dalším zákonům. Tyto zákony by se aplikovaly pouze v případě, že by zákon předpokládaný tímto věcným záměrem neobsahoval zvláštní úpravu, resp. nevylučoval použití konkrétních ustanovení těchto zákonů. 

Zákon stanoví, že vždy po uplynutí pěti let od nabytí účinnosti zákona, kterým byl schválen Plán potřeb bude schvalován na neurčitou dobu, provádí Ministerstvo dopravy analýzu aktuálnosti Plánu potřeb. 

Po vzoru německé právní úpravy se jako následující krok navrhuje provedení Trasování. Cílem Trasování bude konkretizovat záměr realizace liniové stavby obecně vymezený koridorem v zásadách územního rozvoje, případně bude řešit varianty liniové stavby pro účely návazného posouzení vlivů na životní prostředí. 

Závěrečnou fázi přípravy záměru liniové stavby představuje řízení o povolení liniové stavby. K tomuto řízení bude mít výlučnou příslušnost specializovaný úřad s celostátní působností zřízený při Ministerstvu dopravy. Toto řízení bude integrovat posouzení vlivů záměru na životní prostředí (EIA) a územní a stavební řízení a jeho výsledkem bude správní rozhodnutí – rozhodnutí o povolení liniové stavby, které proto bude v sobě zahrnovat závazné stanovisko o posouzení vlivů na životní prostředí, územní rozhodnutí, resp. územní souhlas i stavební povolení. 

Na vydání rozhodnutí o povolení liniové stavby, nebudou-li získány pozemky a stavby pro realizaci liniové stavby dobrovolným odkupem od vlastníků, bude navazovat případné vyvlastňovací řízení, které bude pro oblast liniových staveb vykazovat určité odchylky v právní úpravě. Speciální vyvlastňovacím úřadem ve věcech liniových staveb bude Ministerstvo dopravy. 

 

Další informace a podklady - ZDE



 

06.10.2014 07:59

E15: Oceláři bojují o zachování výhodnějších povolenek

Evropští oceláři varují. Navrhovaná reforma trhu s emisními povolenkami mezi roky 2020 až 2030 navýší náklady hutí o 70 až 100 miliard eur. Ve hře je podle evropské ocelářské asociace Eurofer osud stovek tisíc pracovních míst. Oceláři proto nyní vyzvali evropské státníky, aby na nadcházejícím říjnovém summitu Evropské unie jasně řekli, že hutě před dodatečnými náklady na emisní povolenky ochrání. Mezi signatáři výzvy jsou i největší české hutě. Oceláři politikům navrhují, aby systém byl nastaven minimálně tak, že hutě, které investovaly v minulosti do nejlepších technologií a mají nejnižší emise, budou dostávat i nadále všechny povolenky zdarma. Další variantou je, aby se povolenky přidělovaly nikoli na základě historické výroby, což vede k přebytkům, ale podle aktuální produkce. Více ZDE

 

Zdroj: E15

04.10.2014 08:28

Staré ekologické zátěže ohrožují podzemní vody

Podzemními vodami v Česku se stále, i po čtvrtstoletí odstraňování ekologických škod, šíří dehet ze zapomenutých plynárenských jímek. A nejde jen o něj. Spodní vody jsou pozvolna otravovány i dalšími po desítky let neřešenými zdroji jedovatých látek, jako jsou chlorované uhlovodíky, rtuť, fosforečnany. Může za to pomalé tempo investic do sanací starých ekologických zátěží. V databázi MŽP je celkem evidováno 5000 starých ekologických zátěží různých úrovní, zdrojů a druhů látek. Česko nemá jednotný systém evidence zátěží. Zahlazování následků po hornické činnosti je pod ministerstvem průmyslu a obchodu. Ministerstvo životního prostředí každopádně nyní eviduje ještě 126 prioritních ekologických škod. Jsou ohrožující. Na ně ministerstvo financí poskytlo garanci ve výši 190 miliard korun. A to se zhruba 150 starých havarijních míst již podařilo sanovat. „Zamoření bývá rozsáhlejší, než se předpokládalo v případě odstraňování kalů z většinou zapomenutých dehtových jímek po bývalých plynárenských podnicích. Průzkumná firma odhalí dvě jímky, a když tam začnete kopat, objeví se jich pět,“ potvrdil Právu Richard Přibyl z ministerstva životního prostředí (MŽP). Více ZDE

 

Zdroj: Novinky.cz (Právo)

03.10.2014 14:55

Studie: Jak nakládat s vyhořelým jaderným palivem v Evropě

Expertní rada evropských akademií (EASAC) a Společné výzkumné centrum Evropské komise (JRC) vydaly novou studii „Nakládání s vyhořelým jaderným palivem a odpadem“. Studie definuje udržitelnou politiku nakládání s vyhořelým jaderným palivem a odpadem, která by vedla k jeho odpovědnějšímu a efektivnějšímu zajištění jak po technické, tak po finanční stránce. Expertizu v úterý 30. září 2014 oficiálně veřejnosti představil v budově Královských akademií vědy a umění Belgie předseda EASAC Jos van der Meer spolu s generálním ředitelem JRC Vladimírem Šuchou a dalšími odborníky na tuto problematiku ze zemí Evropské unie. Úplné znění expertízy je ke stažení na stránkách EASAC - ZDE.

 

 

Zdroj: AVČR

03.10.2014 10:36

Soud znovu posoudí zmařenou investice do větrných elektráren

Nejvyšší soud dal staviteli větrných elektráren novou šanci na vysoké odškodnění od státu za zmařenou investici v Krušných Horách. Firma měla stavební povolení, úřady jí ale stavbu větrníků nakonec zakázaly kvůli ochraně tetřívka obecného. V žalobě pak investor požadoval od ministerstev životního prostředí a místního rozvoje 339 milionů korun, avšak neuspěl. Nyní se spor vrací k Obvodnímu soudu pro Prahu 10 k dalšímu řízení, zjistila ČTK z verdiktu.

Obvodní soud pro Prahu 10 žalobu dříve zamítl s vysvětlením, že žádné z úředních rozhodnutí nebylo později zrušeno jako nezákonné, proto není stát povinen hradit škodu. Zároveň nárok označil za promlčený, což později potvrdil i Městský soud v Praze. Stavbu povolil v roce 1997 stavební úřad v Duchcově, později povolení několikrát prodloužil, a to i přes výhrady ekologů. Projekt zastavila v roce 2003 Česká inspekce životního prostředí, která zakázala kvůli ochraně tetřívka jakoukoli další stavební činnost. Více ZDE

 

Detail rozhodnutí Nejvyššího soudu najdete - ZDE.

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

03.10.2014 10:20

CENIA: V EU klesá používání látek poškozujících ozonovou vrstvu Země

Látky poškozující ozonovou vrstvu Země jsou v EU postupně stahovány z výroby a průmyslového využití a nahrazovány vhodnějšími alternativami. K tomuto příznivému vývoji dochází v souvislosti s naplňováním Montrealského protokolu, který upravuje nakládání s více než 200 chemickými látkami; a nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1005/2009, které je oproti Protokolu ještě přísnější a zahrnuje více chemických látek. Podrobný přehled o výrobě, používání, exportu a importu látek poškozujících ozonovou vrstvu v EU přináší zpráva EEA, vydaná při příležitosti Mezinárodního dne ochrany ozonové vrstvy.

Množství látek poškozujících ozonovou vrstvu se měří jednak v hmotnostních jednotkách (obvykle tunách) a také v tzv. potenciálu poškození ozonové vrstvy, který zohledňuje odlišné chemické vlastnosti jednotlivých látek a přesněji vyjadřuje míru jejich negativního environmentálního efektu. Uvedená zpráva konstatuje, že v případě hmotnostních jednotek i potenciálu poškození dochází k dlouhodobému poklesu výroby, používání a odstraňování těchto látek.

S postupnou eliminací látek poškozujících ozonovou vrstvu, tzv. freonů, je však spojen nárůst využití tzv. F-plynů, kterými jsou freony v chladírenských technologiích, klimatizacích i aerosolových sprejích nahrazovány. Tyto látky jsou mimořádně silnými skleníkovými plyny, s radiační účinností až několikatisícinásobně větší než CO2. Emise F-plynů se v EU zvýšily v období 1990–2012 o cca 60 % a v roce 2012 zaujímaly cca 2 % celkových agregovaných emisí skleníkových plynů. V roce 2013 však byl zaznamenán pokles produkce těchto látek o 1,4 %. Za účelem snížení emisí F-plynů připravuje EU nové nařízení, které vstoupí v platnost 1. 1. 2015 a jehož cílem je snížit emise F-plynů na třetinu do roku 2030 ve srovnání s rokem 2010. Přehled o výrobě a nakládání s F-plyny v EU obsahuje další zpráva EEA.

03.10.2014 08:12

E15: Zřízení solárních minielektráren má být nyní jednodušší

Rodiny, které by si chtěly dát na střechu domu solární panely a vyrábět elektřinu pro svou spotřebu, budou mít jednodušší život. Ministerstvo průmyslu a obchodu nově navrhuje, že nebudou potřebovat licenci a nebudou muset měřit a vykazovat elektřinu ani v případě, že spotřebují jen část vyrobeného proudu a zbytek pošlou do distribuční sítě. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

02.10.2014 19:30

LRV dnes schválila zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, energetický zákon zatím ne.

Dnes, ve čtvrtek 2. října 2014, se v sídle vlády konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada rokovala o dvou materiálech, které už jednou měla na stole a jejich projednávání přerušila. Prvním byl návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a zákona o Státním fondu životního prostředí ČR, který LRV přijala. Druhým materiálem byl energetický zákon, projednávání tohoto bodu bylo přerušeno.

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

Původní návrh novely zákona Legislativní rada vlády projednala na svém zasedání dne 18. září 2014 s doporučením zapracovat připomínky zpravodajů LRV a následně předložit upravený návrh zákona Radě k opětovnému projednání.

V mezidobí od předložení původního návrhu vládě došlo současně k dohodě ohledně úpravy výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách - a to tak, že u těchto ploch se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení.

Tato verze návrhu zákona byla dnes LRV schválena.
 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.

 

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

 

Energetický zákon

Druhým materiálem dnešního programu LRV pak byl návrh zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů - tj. energetický zákon. Projednávání tohoto bodu bylo přerušeno, s tím, že na 9. října bude svoláno mimořádné zasedání LRV jen k tomuto zákonu. 

Cílem návrhu zákona je zapracování relevantních ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2012/27/EU o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES do energetického zákona. Dále je návrhem zákona energetický zákon adaptován na Nařízení č. 1227/2011 o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a Nařízení č. 347/2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009, (ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009.

Součástí návrhu je také reakce na skutečný vývoj trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v České republice včetně vztahů mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou a s plynem a v teplárenství tak, aby byly upřesněny dosavadní vazby a usnadnila se aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost práv a povinností v jednotlivých energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy a jejich kompetence.

Dále návrh zákona obsahuje právní úpravu pro ustanovení, fungování a pravomoci nově se zřizující Rady Energetického regulačního úřadu, předpoklady pro členství v Radě Energetického regulačního úřadu a funkční období Rady Energetického regulačního úřadu.

V návrhu zákona je rovněž obsažena novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, novela zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, novela zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a novela zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a o změně a doplnění dalších zákonů.

 

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila s tím, že jednání k návrhu zákona bude pokračovat na mimořádném zasedání Legislativní rady vlády dne 9. října 2014.

 

Související článek:

Výsledky jednání Legislativní rady vlády - ochrana zemědělského půdního fondu (18.9.2014)

Seznamte se s aktuální verzí novely energetického zákona (29.9.2014)

 

 

02.10.2014 19:03

Topná sezóna začíná, nezapomeňte vyčistit komín!

Září je u konce a nastal podzim. Jak vypadají naše kotle a komíny po létě? Určitě by je měl před zprovozněním prohlédnout odborník, abychom si byli jisti, že topení v nadcházející topné sezóně bude bezpečné. Pokud čištění spalinových cesty budete dělat svépomocí, nezapomeňte provést záznam do tzv. požární knihy. Více ZDE.

 

 

02.10.2014 18:54

OPŽP: Ministerstvo vydalo dodatek ke směrnici č. 6

Ministerstvo životního prostředí vydalo dodatek č. 1 ke směrnici č. 6/2014 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí České republiky a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 (životní prostředí). Úprava se týká textace k dokladům nutným pro zajištění pohledávek v příloze č. 1 B a vydání nového znění přílohy č. 4. Dodatek stejně jako konsolidované aktuální znění směrnice č. 6/2014 naleznete na stránkách Stáítního fondu životního prostředí ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Dodatek č. 1 ke Směrnici 6/2014

 

Zdroj: SFŽP

02.10.2014 18:46

Statistiky v oblasti výroby elektřiny - rok 2013 a část roku 2014

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo aktualizované souhrnné údaje o výrobě elektřiny za rok 2013, včetně podílu paliv na hrubé výrobě a podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě a dále souhrnné údaje o výrobě elektřiny za leden až srpen 2014. Souhrnná tabulky obsahují měsíční a celkové roční údaje o výrobě elektřiny podle paliv, včetně dovozů, vývozů a spotřeby. Současně je zde tabulka s vyjádřením podílu jednotlivých typů paliv na hrubé výrobě elektřiny a také podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny v ČR. 

 

Dokument ke stažení:

 

Zdroj: MPO

01.10.2014 21:52

Výdaje na ochranu životního prostředí v roce 2013

Český statistický úřad zveřejnil přehled "Výdaje na ochranu životního prostředí v roce 2013". Výdaje na ochranu životního prostředí zahrnují výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného majetku na ochranu životního prostředí a neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí, které se vztahují k aktivitám na ochranu životního prostředí (technologie, procesy, zařízení nebo jejich části), jejichž hlavním účelem je zachycení, odstranění, monitorování, kontrola, snižování, prevence nebo eliminace znečišťujících látek a znečištění nebo jakékoliv jiné poškození životního prostředí, ke kterému dochází při činnosti podniků. Více k metodice ZDE.

 

 

Čtěte také: Investice do ekologie v ČR byly loni nejvyšší od roku 1999 (ČeskéNoviny.cz, 6.10.2014)

Investice do ochrany životního prostředí v Česku loni meziročně vzrostly o pět procent na 27,1 miliardy korun, byly tak nejvyšší od roku 1999. Zatímco firmy své ekologické investice zvýšily o třetinu, stát je naopak o čtvrtinu snížil. Nejvíce se podobně jako v roce 2012 investovalo do nakládání s odpadními vodami, na něž směřovalo zhruba 9,5 miliardy korun. Více ZDE

 

 

Podrobnosti:

 

A - Investice na ochranu životního prostředí
A.1 Investice na ochranu životního prostředí v letech 1986 – 2013 PDF
A.2 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření,druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 PDF
A.2.1 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření, druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 - podnikový sektor PDF
A.2.2 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření, druhu technologie a zdrojů financování v roce 2013 - vládní sektor PDF
A.3 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměřen a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
A.4 Investice na ochranu životního prostředí podle zdrojů financování a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
A.5 Investice na ochranu životního prostředí podle místa investice PDF
A.6 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF
A.7 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a druhu vlastnictví v roce 2013 PDF
A.8 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a institucionálních sektorů v roce 2013 PDF

B - Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí
B.1 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí v letech 2009 - 2013 PDF
B.2 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 PDF
B.2.1 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 - podnikový sektor PDF
B.2.2 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 - vládní sektor PDF
B.3 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a kraje sídla investora v roce 2013 PDF
B.4 Neinvestiční náklady na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF

C - Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí
C.1 Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí podle programového zaměření v roce 2013 PDF
C.2 Ekonomický přínos z aktivit na ochranu životního prostředí podle klasifikace ekonomických činností v roce 2013 PDF

Grafická příloha
Investice na ochranu životního prostředí podle místa investice na 1 obyvatele Html

 

Zdroj: ČSÚ

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE