Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

26.08.2014 08:39

Anotace změn návrhů zákonů, které zítra projedná vláda ČR

Z pohledu životního prostředí vláda ČR zítra projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o hospodaření energií. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci. Dále vláda projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o právu na informace o životním prostředí.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.

V důsledku nesprávné implementace posledních dvou uvedených směrnic je proti ČR vedeno řízení o porušení Smlouvy o fungování EU. ČR musí doplnit českou legislativu o požadavky, které se Evropské komisi nezdají být dostatečně řešeny v současném právním řádu. Dosáhnout ukončení řízení o porušení SFEU je žádoucí z důvodů čerpání prostředků z evropských fondů na operační programy, uvádí MPO v průvodní zprávě. Evropská komise podmínila možnost čerpání veřejné podpory do specifických oblastí tím, že v těchto oblastech musí být plně implementována veškerá evropská legislativa. To se týká nejen dvou starších směrnic, ale rovněž směrnice 2012/27/EU.

 

Přehled změny:

 

Oblast energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb:

  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.

 

Státní energetické koncepci a územní energetické koncepce:

  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.

 

Energetická náročnost budov

Druhý zmiňovaný důvod novelizace zákona je doplnění transpozice dvou starších uváděných směrnic. Úpravy s tímto spojené se dotýkají energetické náročnosti budov, ale zásadní část změn ponese až prováděcí právní předpis.

Kromě této dodatečné transpozice je potřeba upravit povinnosti spojené s průkazem energetické náročnosti budovy.

  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.
 
Výsledek jednání vlády ČR - ODLOŽENO

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostřed (dále jen „InfŽP“).

V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Stav vodního hospodářství ČR

Vláda dále projedná Zprávu o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013, kterou předkládá Ministerstvo zemědělství. Cílem této každoroční zprávy je popis stavu hospodaření s vodou a ochrany vod. Informuje o hydrologické bilanci, povodňových situacích, jakosti povrchové a podzemní vody, nakládání s vodami, zdrojích znečištění, správě vodních toků. Přináší také informace o vodovodech a kanalizacích, rybářství a rybníkářství, státní finanční podpoře vodního hospodářství a ochrany vod, legislativních opatřeních, prioritních úkolech a v neposlední řadě o mezinárodních vztazích a výzkumu a vývoji v obou hlavních popisovaných oblastech, tj. vodním hospodářství a ochraně vod.

 

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Mohlo by Vás zajímat:

Přehled legislativních novinek za srpen 2014

ECHO: Senát projedná novelu zákona o odpadech (Termín: 27.8.2014)


 

Zdroj: podkladové materiály k návrhům zákonů, MZE

25.08.2014 12:25

Informační seminář o využití membránových technologií při čištění a ochraně vod

Česká membránová platforma o.s. (CZEMP) zve pracovníky státní správy, samosprávy a další zájemce o tuto problematiku na informační seminář VODA A MEMBRÁNOVÉ PROCESY: PERSPEKTIVY A APLIKACE, který se koná 9. září 2014 od 9:30h v multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje. Cílem semináře je zvýšit povědomí o možnostech uplatnění a zavádění membránových technologií při ochraně a čištění vod zejména při čištění komunálních a průmyslových odpadních vod či skládkových vod. Podrobný program semináře najdete v příloze článku ZDE.

 

25.08.2014 08:59

Přehled legislativních novinek za srpen 2014

Ve Sbírce předpisů ČR vychází několik nových environmentálních legislativních předpisů. Jde například o novelu zákona o odpadech, kterou na začátku podepsal prezident Miloš Zeman. Novela zákona má zajistit transpozici evropské směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Novela se v dolní komoře Parlamentu ČR zviditelnila díky pozměňovacímu návrhu poslance Okleštky. Ministerstvo životního prostředí vypořádalo připomínky k návrhu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Další informace a souhrnné přehledy (legislativní novinky, připomínková řízení, jednání vlády a senátu) najdete v článku ZDE.



 

 

25.08.2014 08:18

E15: Babiš zruší úlevy pro zelenou energii. Elektřina zdraží

Ministr financí Andrej Babiš hodlá vytáhnout z peněženek odběratelů elektřiny ročně dalších více než 300 milionů korun. V rámci připravované novelizace energetického zákona si jeho úřad prosadil zrušení osvobození od daně z elektřiny u ekologicky šetrné energie. Tato výjimka měla podpořit rozvoj obnovitelných zdrojů tím, že spotřebitelé budou více kupovat daňově zvýhodněnou elektřinu. „Opatření se projeví navýšením příjmů státu maximálně v řádu několika set milionů korun. Ke zrušení osvobození dochází kvůli prevenci rizika jeho zneužití,“ vysvětlil mluvčí rezortu financí Michal Žurovec. Výjimka podle ministerstva financí ztratila opodstatnění i proto, že její stimulační efekt na další rozvoj obnovitelných zdrojů je dnes již zanedbatelný. Více ZDE

 

K tématu dnešní HN:

To ale není vše. Energo-balíček obsahuje i další body. Nejpozorněji budou firmy sledovat možnost platby výrobců elektřiny za systémové služby. Tedy služby, jež pomáhají zabezpečit stabilitu přenosové soustavy. Ty dnes spotřebitelé hradí v plné výši, každý rok zaplatí okolo sedmi miliard korun. Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Pavla Šolce by se však výrobci elektřiny mohli od roku 2016 podílet na této sumě až 30 procenty.

Zda se budou výrobci elektřiny podílet na platbách za systémové služby, zatím tak jasné není. V současné době je český model nastavený tak, že 100 procent těchto poplatků platí spotřebitelé, což podle Šolce není v Evropě neobvyklý model. V Česku to mělo ale i jeden specifický důvod, a to export. Silová elektřina tak byla levnější a více konkurenceschopná. Více ZDE

 

Vyjádření MFČR (25.8.2014)

Informace k návrhu na zrušení osvobození od daně z elektřiny u ekologicky šetrné energie

Návrh novely energetického zákona a zákona o podporovaných zdrojích, který je v současnosti projednáván Legislativní radou vlády, navrhuje zrušit osvobození ekologicky šetrné elektřiny od daně z elektřiny z důvodu zneužitelnosti tohoto opatření a pominutí důvodů pro stimulaci dalšího rozvoje obnovitelných zdrojů.

Ekologicky šetrná elektřina se prokazuje „průkazem původu“ vydávaným Operátorem trhu, takové prokazování je však z důvodu jeho plné obchodovatelnosti a převoditelnosti bez vazby na faktický tok ekologicky šetrné elektřiny značně problematické. Situaci navíc značně komplikuje skutečnost, že Česká republika je povinna přijímat průkazy původu z jiných členských zemí i zemí s dohodou s EU (Švýcarsko, Norsko, Balkánské státy), přičemž v některých zemích je těchto certifikátů přebytek a jejich prodejní cena je minimální. V důsledku toho vzniká značné riziko jejich nekontrolovatelného přesunu na český trh a hromadného zneužívání daňové úlevy.

Ministerstvo financí s přihlédnutím k těmto skutečnostem a k informacím ohledně chování trhu získaným ve spolupráci s MPO považuje zrušení osvobození ekologicky šetrné elektřiny za vhodné. Navíc se jedná o odstranění další nesystémové výjimky, což je dlouhodobým zájmem Ministerstva financí. Provádění kontroly oprávněnosti uplatněného osvobození je v praxi velmi problematické. Z hlediska správy daně by tedy toto zrušení napomohlo k eliminaci daňových úniků, respektive zneužívání, které lze po zkušenostech s obdobnými úlevami očekávat.

Vzhledem k tomu, že většina elektřiny pochází z daňově neosvobozených zdrojů a je tedy již dnes zdaněna a také s ohledem na marginální poměr sazby daně z elektřiny ke konečné ceně elektřiny (daň z elektřiny činí cca 0,5 % průměrné ceny elektřiny v roce 2014), nebude mít toto opatření dopad na cenu elektřiny pro koncové zákazníky.

 

Související článek:

MPO vypořádalo připomínky k novele energetického zákona (20.8.2014)

 

 

Zdroj: E15

25.08.2014 07:51

ČT24: Znečištěné ovzduší lidem ubere až pět dní života ročně

Každý Čech starší třiceti let ztratil v roce 2012 v průměru 5 dní života kvůli znečištěnému ovzduší. Uvádí to Státní zdravotní ústav. Podle něj umírá každý rok kvůli špatnému vzduchu víc než 5 tisíc lidí předčasně. Vážné účinky na lidské zdraví má jemný prach, pouhým okem neviditelný. Hlavním zdrojem znečištění je doprava. Číslo vzniklo podle Státního zdravotního ústavu standardním postupem výpočtu. Jde o modelový výpočet, který vychází z klasických úmrtnostních tabulek, jakou mají lidé naději na dožití a jak je kvantifikován vliv prachu na úmrtnost. Rozhovor s vedoucí Centra zdraví a životního prostředí MUDr. Helenou Kazmarovou se poslechněte ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Zdravotní rizika ze znečištěného ovzduší za rok 2013 (SZÚ)

 

Mohlo by Vás zajímat:

Stát draze platí za odprášení obilí. Prach ale neměří, stačí mu výpočet (22.8.2014, iDNES.cz)

 

 

Zdroj: ČT24, iDNES.cz, SZÚ

22.08.2014 08:59

HN: Sporné daně dusí firemní výzkum

Finanční úřady začínají ve velkém kontrolovat firmy, které si z daní odpočítávají miliony vynaložené na výzkum. A s tím se začal rodit zásadní konflikt: úředníci nechtějí odpočty uznávat s tím, že firmy ve skutečnosti nevymyslely nic tak objevného - dělají jen běžné výrobky. Firmy zase tvrdí, že průměrná úřednice s obchodní akademií něco takového nedokáže posoudit. První takový spor právě leží u Nejvyššího správního soudu. Jeho výsledek bude mít dopad na stovky výrobců, kteří si ročně díky výzkumu snižují daňový základ o 10,5 miliardy. A také na velké zahraniční společnosti zvažující investice v Česku.

Firmy mluví o loterii: zahrnou výzkum do daní a pak trnou, jestli je za to finanční úřad nepotrestá. Například v Dánsku nebo v Kanadě "novost" výrobku předem posuzují nezávislí experti. A jejich závěr pak finanční úřad respektuje. I české ministerstvo financí chce teď kvůli stále častějším sporům vytvořit skupinu odborníků, která sepíše pro finanční úřady pravidla na posuzování, co je a co už není výzkum. Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách.

 

Zdroj: Hospodářské noviny (22.8.2014)

21.08.2014 13:52

MŽP schválilo dotace ze zásobníku za 300 milionů, zrealizovat a profinancovat projekt se musí stihnout ještě letos.

Na zlepšení životního prostředí půjde dalších 300 milionů korun. Ministr Richard Brabec podepsal dotace pro 88 projektů z takzvaného zásobníku Operačního programu Životní prostředí 2007–2013. Aby žadatelé na dotaci na své projekty opravdu dosáhli, musejí splnit důležitou podmínku. Zrealizovat a profinancovat je z peněz tohoto programového období musí stihnout ještě letos.

V současné době Státní fond životního prostředí ČR v tzv. zásobníku projektů eviduje přes sedm stovek kvalitních projektů, které při vyhodnocování dosud proběhlých výzev v OPŽP 2007–2013 zatím nezískaly podporu, protože skončily až za projekty s vyšším bodovým ohodnocením. Ve zmíněném zásobníku jsou projekty v celkové hodnotě zhruba za 2,6 mld. Kč.

„Mnohdy se jedná o velmi kvalitní projekty, které v minulých výzvách skončily takzvaně těsně pod čarou, protože v rámci vymezené alokace na ně prostě nezbyly peníze. Vzhledem k nedostatečnému čerpání evropských peněz v minulých letech jsme zavedli akcelerační opatření, díky kterým se podaří snížit ztrátu nedočerpaných prostředků OPŽP v letošním i příštím roce. Novinkou je nyní využití tzv. zásobníku projektů. Do toho jsme zařadili právě projekty, u nichž se dá předpokládat rychlá realizace, a tedy i rychlé čerpání prostředků. Ideálně ještě letos. Budu považovat za obrovský úspěch, pokud se nám tu původní ztrátu 14 miliard korun, která nám začátkem roku v OPŽP hrozila, podaří srazit pod polovinu, tedy pod 7 miliard,“ vysvětluje ministr Brabec.

Od svého nástupu před půlrokem usiluje vedení Ministerstva životního prostředí společně se SFŽP o minimalizaci ztráty finančních prostředků v programovém období 2007–2013. Vedle rychloobrátkových výzev v průběhu prvního pololetí letošního roku a jejich zrychleného vyhodnocení přistoupilo MŽP s Fondem i k přesunutí nedočerpaných financí mezi některými prioritními osami. Např. finance původně určené na podporu vodohospodářských projektů budou přesunuty na projekty snižování energetické náročnosti budov, kde je pravděpodobná rychlá realizace a čerpání evropských peněz.

Co se týká projektů ze zásobníku, je podle ministra Brabce momentální situace následující: Státní fond životního prostředí garantuje podporu z dobíhajícího OPŽP těm zásobníkovým projektům, jejichž žadatelé doloží, že je zrealizují a profinancují ještě letos.

„Nutnou podmínkou ale je, aby žadatelé zaslali na Fond žádost o vyjmutí svého projektu ze zásobníku projektů a zároveň doložili reálný harmonogram s přesně stanoveným datem ukončení realizace a profinancování projektu, a to do konce letošního roku. O této možnosti jsou žadatelé průběžně informováni dopisem o zařazení jejich projektu do zásobníku. Informujeme je i elektronickou cestou,“ dodává ředitel SFŽP Petr Valdman.

Nezbytné je ovšem předložený harmonogram skutečně dodržet, tedy nejen projekt zrealizovat ještě v roce 2014, ale také dodat poslední žádost o platbu na Fond do konce letošního přijímání žádostí o platbu. Ke splnění tohoto požadavku je možné využít i institutu zálohových plateb.

Seznam schválených projektů ze zásobníku najdete - ZDE

 

 

Další informace:

Lhůta pro předložení všech podkladů pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z Operačního programu Životní prostředí včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí ČR a státního rozpočtu České republiky - kapitoly 315 (životní prostředí; dále jen „směrnice") je uvedena v podmínkách každé registrace akce, věnujte jim proto zvýšenou pozornost.

U veřejných zakázek projektů z LVIII. výzvy (PO 6) a LX. výzvy (PO 3) platí výjimka ze Závazných pokynů pro žadatele a příjemce v OPŽP, podle níž SFŽP ČR bude výběr dodavatele posuzovat uceleně až po ukončení výběrového řízení a uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem.

Upozorňujeme žadatele projektů vyjmutých ze zásobníků na povinnost profinancování 100% předpokládané podpory v roce 2014 (u projektů, kde je ukončení realizace stanoveno na takový termín, že již nebude možné projekt profinancovat v r. 2014 ve výši 100 %, bude umožněno uplatnit 90% zálohovou fakturu v souladu s aktuálním zněním Závazných pokynů pro žadatele, kapitolou 8.1, odstavcem s) a 10%  profinancovat v roce 2015).

 

 

21.08.2014 07:54

E15: Zelené elektrárny přišly o stamiliony. Zbytečně

Nová povinnost připravila vlastníky zelených elektráren a zdrojů tepla jen za červenec o 300 milionů korun. Firmy s akcionáři na jméno provozující bioplynky, větrníky a jiné obnovitelné zdroje energie měly do konce června zaknihovat akcie. To je pro ně až na výjimky podmínka pro vyplácení podpor. Velká část firem to ale nestihla. Do obtížné situace se dostaly také firmy ČEZ, E. ON a Pražská energetika, které povinně vykupují zelenou elektřinu. „Není jasné, co se stane, když výrobce nárok na podporu nedoložil, ale elektřinu vyrobil a dodal povinně vykupujícímu obchodníkovi, který by mu ji měl zaplatit,“ vysvětluje Jiří Šťastný, ředitel OTE.

Úspora dosahuje jen zlomku z celkově vyplácených peněz. Všem podporovaným výrobcům elektřiny a tepla totiž OTE posílá okolo 3,5 miliardy korun měsíčně. Dotaci za měsíc červenec nezískalo 257 z celkem 882 kontrolovaných akciových společností. Více ZDE

 

Čtěte také:

Solární elektrárny se skrytými vlastníky nedostaly dotaci. Stát ale ušetřil minimum (HN, 21.8.2014)

 

 

Zdroj: E15, iHNED.cz


 

 

20.08.2014 14:15

EurActiv: Průlom ve vládní pozici - ČR už nebude proti třem klimatickým cílům EU

Do podzimních jednání o klimaticko-energetickém balíčku pro rok 2030 bude česká vláda vstupovat s novou pozicí. Dosud chtělo Česko pouze jeden závazek, a to pro snižování emisí CO2. Teď už se ale nebude stavět ani proti cíli pro obnovitelné zdroje a energetickou účinnost. Nechce se totiž dostat do politické izolace, a ztratit tak vyjednávací pozici.

Novou oficiální pozici ke klimaticko-energetickým vyjednáváním pro rok 2030 by měl Sobotkův kabinet podle informací EurActivu dopilovat po vládních prázdninách, které končí za týden. Podle informací redakce už o této změně zainteresované hráče informoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Svou roli v tom hraje i vývoj na Ukrajině. EU totiž považuje zvyšování účinnosti za jeden ze způsobů, jak snižovat energetickou závislost na Rusku. To v červnu zdůraznilo sedm evropských ministrů životního prostředí a energetiky v dopise, kterým Komisi vyzvali, aby cíl pro účinnost do klimaticko-energetického balíčku zahrnula. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

20.08.2014 13:00

Návrh vyhlášky - zařízení regulující a registrující dodávku tepelné energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům. Cílem vyhlášky je jednoznačně stanovit rozsah přístrojů, které se považují za přístroje registrující dodávku tepelné energie.

Novela vyhlášky vyplývá z novely zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií. Současné znění vyhlášky podle narvhovatele neobsahuje úpravu, týkající se vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie uživatelům bytů a nebytových prostor. Návrh vyhlášky uvádí dvě možnosti používání přístrojů registrujících dodávku tepelné energie a dále počítá s vodoměry pro teplou vodu.

Novela má být podle návrhu účinná dnen jejího vyhlášení. Termín připomínek je stanoven na 10. září 2014. Více ZDE

 

20.08.2014 12:19

Ústavní soud odmítl zrušení novely horního zákona - kvůli těžbě se vyvlastňovat nebude

Ústavní soud odmítl návrh na zrušení novely, jež vyškrtla z horního zákona možnost vyvlastnění nemovitostí kvůli těžbě nerostných surovin. Návrh loni podala skupina 19 senátorů, podle nichž bez možnosti vyvlastnění nelze v některých případech šetrně využít přírodní zdroje. Vyvlastňování vypadlo ze zákona v roce 2012. Sněmovna tehdy přehlasovala veto tehdejšího prezidenta Václava Klause, podle něhož vláda Petra Nečase novelou připravila stát o významný nástroj energetické politiky a otevřela cestu ke spekulacím s pozemky. Zákon tehdy podpořilo 120 poslanců.

Plénum Ústavního soudu odmítlo návrh skupiny 19 senátorů Senátu České republiky na zrušení zákona č. 498/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon). Touto novelou horního zákona došlo k odstranění možnosti vyvlastnit nemovitosti, pod kterými se nachází výhradní ložiska, ve prospěch těžebních organizací. Navrhovatel uvedl, že bez přítomnosti instrumentu vyvlastnění v zákoně může být ohroženo naplnění pozitivního závazku dbát o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství ve smyslu čl. 7 Ústavy České republiky, přičemž bez existence vyvlastňovacího titulu hrozí v konečném důsledku újma i těžebním organizacím, které sice získají povolení k těžbě, ale fakticky ji nebudou moci pro odpor vlastníků nemovitostí realizovat a může docházet i ke spekulacím ohledně podmínek, které budou vlastníci nemovitostí před uzavřením dohody o řešení střetu zájmů podle horního zákona vyžadovat, což by vedlo k porušení principu rovnosti účastníků vlastnických vztahů zakotveného v čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.

 

Jiří Bis senátor za ČSSD

"Při vší úctě k Ústavnímu soudu si myslím, že toto jeho rozhodnutí je špatné," řekl ČTK senátor Bis. Podle něj se tak stát bez možnosti vyvlastnění nedostane ke svým nerostným surovinám. "Protože pokud tam bude ekologický aktivista, který bude mít metr čtvereční vlastnictví, tak ho nepřekoná," dodal.

 

Ústavní soud ve své judikatuře k meritornímu přezkumu novely zákona přistupuje zdrženlivě. Názorovým východiskem se stala teze, podle níž novela zákona nemá samostatnou normativní existenci, a na tomto základě docházelo ke zrušení novel zákonů (nebo jejich částí) pouze v případech, kdy chyběla kompetence autora právního předpisu k jeho tvorbě nebo byla konstatována existence relevantní vady v předcházejícím legislativním procesu. Ústavní soud v dané věci k meritornímu přezkumu návrhu nepřistoupil, když shledal, že přítomnost takových procedurálních znaků – pro které by derogace zrušující novely zákona, se zřetelem k dosavadní judikatuře Ústavního soudu, byla myslitelná – dovodit nelze.

 

Radko Martínek, senátor za ČSSD

"Už od středověku má stát právo, aby těžil své nerostné bohatství. A samozřejmě i vyvlastňování je součástí této věci. Domníváme se, že by stát měl mít i nadále právo využít nerostného bohatství."

 

Ústavní soud dodal, že navrhovateli nic nebrání podat návrh na zrušení „celého“ horního zákona, případně jeho části, ve znění nyní napadené novely, a to s argumentem, že bez jí odklizeného institutu vyvlastnění zůstává zákon (jeho část) protiústavní. Jiné řešení k dispozici není, protože jinak by Ústavní soud opustil pozici tzv. negativního zákonodárce, a metodou „obživnutí“ zákona se stal zákonodárcem „pozitivním“, což je bez výslovné ústavní opory nepřípustné. Rozhodnutí Ústavního soudu proto neobsahuje hodnocení ústavnosti napadené právní úpravy, ale reaguje jen na procesní nedostatečnost návrhu skupiny senátorů.

K usnesení pléna Ústavního soudu si vyhradili odlišné stanovisko soudkyně Kateřina Šimáčková a soudce Ludvík David. Usnesení sp. zn. Pl. ÚS 26/13 včetně odlišných stanovisek je dostupné ZDE.

 

Zdroj: Ústavní soud, ČeskéNoviny.cz, ČT24

20.08.2014 10:58

MPO vypořádalo připomínky k novele energetického zákona

V rámci meziresortního připomínkového řízení nebyla například nalezena shoda v otázce zavedení omezení maximálního množství elektřiny  s nárokem na podporu, kdy zmíněné subjekty navrhovali většinou takové ustanovení do zákona vůbec nezavádět. Dále nebyla nalezena shoda také v případě, který se týká zajištění měřidel výrobců proti neoprávněné manipulaci s měřidly (plombování), kdy zmíněné subjekty navrhovali opět většinou takové ustanovení do zákona nezavádět. K dohodě nedošlo ani v rámci novely zákona o podporovaných zdrojích energie v případě, který se týká neoprávněné čerpaní podpory. V ostatních částech novely zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., byla nalezena v rámci provedených úprav shoda. Novelu energetického zákona, kde součástí tohoto zákona je rovněž také novela zákona o podporovaných zdrojích energie a novela zákona o nouzových zásobách ropy předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR do připomínkového řízení na začátku června 2014. Další informace a podklady ZDE.



Čtěte také:

Ministerstvo průmyslu podle ERÚ porušilo dohodu (21.8.2014, E15). Energetický a regulační úřad (ERÚ) má další výhrady k návrhu novely energetického zákonu, kterou ministerstvo průmyslu odeslalo vládním legislativcům. Podle Energetického úřadu ale některé body znějí jinak, než jaká byla dohoda. ERÚ vede ohledně novely s ministerstvem spor dlouhodobě, přesto na připomínkování úřady pracovaly společně. Teď opět ERÚ hrozí, že novela způsobí chaos a vznikne nekvalitní zákon. Více ZDE

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ministerstvo-prumyslu-podle-eru-porusilo-dohodu-1111590#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink


 

 

20.08.2014 08:38

REACH aktuálně: eGuide, veřejné konzultace a pokyn pro testování mutagenity

ECHA se snaží co nejvíce přiblížit uživatelům problematiku bezpečnostních listů a scénářů expozic, a tak připravila interaktivní publikaci eGuide. Zhruba šedesáti stránkovou publikaci tvoří příklad bezpečnostního listu smyšlené chemické látky. Navíc obsahuje:

 

 

 

 

  • krátké informativní video tutoriály;
  • příklady bezpečnostních listů a scénářů expozice;
  • jasné popisy, jaké informace jsou obsaženy v každé části bezpečnostním listu a scénáři expozice;
  • poradenství jak podpořit bezpečné užívání a dodržování právních předpisů;
  • toolbox umožňující uživateli porovnat, jak se používají látky s podmínkami obsaženými ve scénáři expozice;
  • nejčastější otázky a odpovědi;
  • šablony scénáře expozice;
  • další informace a užitečné odkazy.

 

Více: eGuide

 

Nové veřejné konzultace k použití alternativních látek

Dne 13. srpna 2014 zahájila ECHA novou veřejnou konzultaci k použití alternativních látek za trichlorethylen (TCE) a oxid arsenitý. Konkrétně je žádáno povolení pro použití trichlorethylenu jako rozpouštědla pro odstranění a obnovení pryskyřice z barvené tkaniny, či jako rozpouštědla v procesu získání a purifikace pryskyřice od procesních vod. Pro oxid arsenitý se žádost týká využití při výrobě amoniaku pro účely odstranění oxidu uhličitého ze syntézního plynu. Připomínky lze zasílat do 8. října 2014. Následně ECHA (výbor pro posuzování rizik - RAC a výbor pro sociálně-ekonomickou analýzu - SEAC) přezkoumá a zváží obdržené připomínky. O konečném stanovisku rozhodne Evropská komise, která rozhodne zda udělí žadatelům povolení pro zmíněné použití látek.

 
Aktualizovaný pokyn pro testování mutagenity

ECHA vydala aktualizaci Pokynů k požadavkům na informace a posouzení chemické bezpečnosti - kapitola R.7a. Aktualizace zohledňuje nedávnou revizi směrnic OECD pro zkoušení (TGs - TG 488, TG 489) a testování genotoxicity. Kompletně byly přepracovány oddíly R.7.7.1 k R.7.7.7, které se vztahují k testování mutagenity a reflektují poslední vývoj alternativních zkušebních metod.

 


 

 

20.08.2014 08:11

Zajímavosti: Situace těžby drahých kovů v Česku. Rostoucí poptávka po solárních elektrárnách.

Dvě ze tří podaných žádostí o průzkum ložisek zlata a wolframu v Kašperských Horách na Klatovsku ministerstvo životního prostředí (MŽP) definitivně zamítlo. Rozklad už není možné podat, řekla ČTK starostka Kašperských Hor Bohuslava Bernardová. Podle ní neexistuje jiná než kyanidová metoda získávání zlata, která je podle českých zákonů zakázaná. "Firmy se hlavně snaží o změnu horního, geologického zákona a změnu vládní surovinové politiky. Tyto dokumenty jsou pro nás klíčové," uvedla Bernardová. Současná vláda má podle Bernardové v programovém prohlášení, že nebude povolovat ani průzkum, natož těžbu. "Snad bude chvíli klid," řekla. Těžařům se podle jejich vyjádření vyplatí i jeden gram na tunu horniny, v oblasti je podle starostky výnos desetinásobný. Více ZDE

 

Drahé kovy se v Česku netěží už 20 let, neprobíhají ani průzkumy

Drahé kovy se v Česku netěží už 20 let. ČTK to řekl vedoucí odboru nerostných surovin České geologické služby (ČGS) Jaromír Starý. Těžba podle něj skončila v roce 1994, kdy se přestaly těžit polymetalické rudy, což jsou rudy složené z několika různých prvků, mj. zlata. Právě zásoby zlata jsou v Česku nejvíce dostupné a i dnes existují zájemci o jeho dobývání. Žádné průzkumy možných lokalit pro jeho těžbu ale nyní neprobíhají, nesouhlasí s nimi totiž vláda. Stříbro u nás přístupné není, platinové kovy se nevyskytují vůbec. Více ZDE

 

Na solární panely se budou stát fronty, poptávka převýší výrobní kapacitu

Prudký pád cen fotovoltaických panelů a vlna bankrotů jejich výrobců je zapomenuta. Rostoucí poptávka po solárních elektrárnách letos naplno vytíží kapacitu výrobců. Ti se vrátí k zisku a budou muset přemýšlet o dalším rozšiřování závodů, neboť hlad energetik po sluneční energii bude v příštích letech podle řady odhadů růst. Více ZDE

 

Evropská komise usiluje o zlepšení testů spotřeby aut

Evropská komise se snaží odstranit nedostatky při testování spotřeby automobilů, které umožňují výrobcům nadsazovat informace o úspornosti a ekologičnosti jejich vozů. Komise nyní pracuje na legislativě, podle níž se budou muset auta testovat na silnicích, a ne v laboratorních podmínkách. Již od září navíc vstoupí v platnost o něco přísnější testovací normy, které mají zvýšit přesnost výsledků testování, píše agentura Reuters. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, E15, Ekolist (ČTK)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE