Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

26.05.2014 07:41

E15: Revoluce v podpoře zelené energie uleví průmyslu

Už za tři týdny se má spustit revoluce ve financování podpory obnovitelných zdrojů energie. Vydělat by na ní měly velké firmy s vysokou energetickou náročností, o něco více zřejmě zaplatí domácnosti nebo stát. Evropští komisaři by měli 11. června po více než ročním zpoždění notifikovat České republice zákon o podporovaných zdrojích energie. Ministerstvo průmyslu a obchodu už má připraveny novely, kterými bude reagovat na připomínky z Bruselu. "Když komisaři notifikaci schválí ve stanoveném termínu, o den později dáme do mezirezortního připomínkového řízení připravené změny zákonů,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc. Jednou z hlavních změn bude způsob stanovení příspěvku na podporu obnovitelných zdrojů. Nově se má odvozovat od rezervované kapacity v distribuční soustavě. U domácností tomu odpovídá síla (kapacita) hlavního jističe. Více ZDE

 

Zdroj: E15Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/revoluce-v-podpore-zelene-energie-ulevi-prumyslu-1087744#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/revoluce-v-podpore-zelene-energie-ulevi-prumyslu-1087744#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

25.05.2014 09:00

Asociace AITA podala trestní oznámení, viní úředníky MŽP z klientelismu

Asociace Informačních Technologií a Telekomunikací (AITAT) podala trestní oznámení pro zneužití pravomocí veřejného činitele a korupční jednání. Tímto krokem vrcholí osmiletý soudní spor ve věci chybného postupu Ministerstva životního prostředí ČR ve výběrovém řízení o určení Správce historického ICT zařízení. Ministerstvo letos v dubnu sice vydalo pod tíhou exekuce opravné rozhodnutí, to je ale podle asociace opět v rozporu s rozhodnutím soudu.

Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP) ve správním řízení o určení Správce historického elektrozařízení ve skupině informačních technologií a telekomunikací bylo před několika lety soudy zrušeno a označeno jako nezákonné. Na základě žaloby proti nečinnosti soud loni rozhodl o povinnosti MŽP vydat nové rozhodnutí.  V souvislosti s tím vydalo MŽP dne 7. dubna 2014 opravné rozhodnutí, podle AITAT však bylo i to v rozporu s rozhodnutím soudu a zásadami správního řízení. Asociace se proto rozhodla podat trestní oznámení na neznámého pachatele.

„Již několik let sledujeme kroky ministerstva, které nás vedou k důvodnému podezření z existence nadstandardních až klientelistických vazeb na MŽP. Vše vyvrcholilo vydáním opravného rozhodnutí, které bylo podle nás stanoveno na základě sporných až účelových podkladů,“ uvedl David Beneš, předseda představenstva Asociace Informačních Technologií a Telekomunikací (AITAT). „Již v roce 2010 Nejvyšší správní soud ČR konstatoval, že řízení vedené MŽP trpělo vážnými nedostatky, které vedly k porušení principu nestrannosti. Úředníci řeší své administrativní povinnosti v přímém rozporu s nařízením soudů. Máme za to, že je k tomu vede něco více než jen arogance a hloupost, proto bylo podáno trestní oznámení pro zneužití pravomocí veřejného činitele a korupční jednání,“ doplnil Beneš. 

Nové rozhodnutí ve věci Správce historického elektrozařízení přijalo MŽP až pod tlakem exekuce. Ačkoliv měla být podle nařízení Městského soudu v Praze náprava učiněna nejpozději do 30. prosince 2013, ministerstvo vydalo nové rozhodnutí až v dubnu letošního roku. V zákonné lhůtě tak nesplnilo nařízení soudu a nevydalo opravné rozhodnutí včas. „Soudní spory kolem takzvaných Historických poplatků trvají již více než osm let. Důvodem byly obstrukce ministerstva a jeho neochota ke komunikaci. Exekuce byla jediným účinným nástrojem, jak ze strany ministerstva vymoci aktivitu,“ sdělil David Beneš z Asociace Informačních Technologií a Telekomunikací (AITAT). „Chceme, aby ministerstvo životního prostředí přiznalo své pochybení a učinilo odpovědnými příslušné úředníky,“ uzavřel Beneš.

23.05.2014 16:30

Dnes Dvacet minut Radiožurnálu s novým prezidentem Hospodářské komory ČR Vladimírem Dlouhým

NAŠE ECHO Jak chce nový šéf napravit pošramocenou pověst Hospodářské komory ČR poté, co se o její hospodaření zajímá policie? A co konkrétně chce nový prezident udělat pro 13 tisíc podnikatelů, které tato instituce sdružuje? Na otázky Martina Veselovského bude odpovídat nový prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý. Poslouchejte po 17. hodině.

 

 

Dne 22. května 2014 si XXVI. sněm Hospodářské komory České republiky (HK ČR) zvolil kompletní vedení HK ČR na další tři roky. Ing. Vladimír Dlouhý, CSc. je český ekonom a politik, bývalý ministr průmyslu a obchodu v letech 1992 – 1997. V letech 1989 – 1992 byl ministrem hospodářství. Byl členem Národní ekonomické rady vlády (NERV), v posledních volbách kandidoval na prezidenta republiky. Nyní působí v soukromé sféře a věnuje se poradenské a pedagogické činnosti.

 

Zdroj: ČRo, HK ČR

Foto: HK ČR (Jan Pavelka)

23.05.2014 15:36

Vypustí se Orlická přehrada kvůli ochraně před povodní?

Povodí Vltavy proto zadalo ČVUT vypracování studie, která má prověřit strategické řízení Vltavské kaskády a parametrů manipulačních řádů. V této studii budou porovnány vstupní parametry a požadavky na Vltavskou kaskádu, na základě kterých byla vyprojektována, se současným stavem. Bude tedy hodnoceno, zda Vltavská kaskáda může zvýšit svoji retenční schopnost pro případ povodně (trvale snížit hladinu některých přehrad), aniž by ohrozila ostatní funkce kaskády, tedy především: zajištění odběrů vody, zásobování průmyslových podniků a zemědělců vodou, udržení kvality vody ve Vltavě, dodržení požadavků energetiků na výrobu elektřiny a udržování splavnosti Vltavy na dolním toku. Pokud se ukáže, že je možné hladiny v některých přehradách kaskády snížit, ČVUT prověří, jak by takto nastavená Vltavská kaskáda dokázala ovlivnit padesátiletou a stoletou povodeň na Vltavě kombinovanou s různě velkými povodněmi na Sázavě a Berounce. "Teprve tyto propočty ukážou, zda by snížení hladin na některých přehradách Vltavské kaskády mělo reálný dopad na  průběh povodní," řekl Petr Kubala Generální ředitel Povodí Vltavy a dodal: "ČVUT jsme také zadali, aby spočítalo krajní variantu, o které se často mluví, tedy jak by se změnil průběh povodní, kdybychom Orlickou přehradu drželi trvale prázdnou." Rozhovor s šéfem Povodí Vltavy Petrem Kubalou najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom (část ZDE)

 

V EKONOMU čtěte také:

Je třeba změnit celou ekonomiku (Janez Potočnik, eurokomisař pro ŽP)

 

 

Zdroj: PVL a.s., EKONOM

Foto: Auto: Michal RůžičkaMAFRA

23.05.2014 11:59

Vláda: Polský návrh je dobrým základem diskuse o energetické bezpečnosti

Česká vláda citlivě vnímá ohrožení energetické bezpečnosti v EU a podporuje kroky k jejímu posílení. Právě proto vítá kabinet premiéra Bohuslava Sobotky polský návrh, který vládní Výbor pro EU projednával 21. května. Jeho cílem je prohloubení spolupráce členských států Evropské unie při zajištění jejich energetické bezpečnosti a vytvoření tzv. Energetické unie. Polsko navrhuje soubor šesti opatření a politik, které by měly směřovat k zajištění bezpečnosti dodávek do EU a zejména do zemí střední a východní Evropy, které jsou nejvíce závislé na jednom dodavateli.  Více ZDE

 

23.05.2014 09:58

ČAOH: Poslanci prosadili ve výboru zdražení odpadů pomocí přílepku

Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) ani další oborové asociace nesouhlasí s průběhem středečního jednání výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny České republiky. K projednávání technické elektronovely byl ve formě přílepku připojen i návrh na zdražení poplatků za odpady, aniž by dostali příležitost k vyjádření zástupci odborné veřejnosti či oborových organizací, přestože byli řádně přihlášeni do obecné rozpravy. ČAOH zvažuje, že se připojí k Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin a spolu s ním podá stížnost vedení Poslanecké sněmovny. Více ZDE

22.05.2014 13:53

Stanovisko SOVAK ČR k otázce plné úhrady nákladů ve vodném a stočném

Sdružení SOVAK ČR považuje požadavek článku 9 Rámcové vodní směrnice o úhradě nákladů ve vodném a stočném za nezbytnou součást vodohospodářské politiky ČR a je dlouhodobě spolupracuje s odpovědnými regulačními orgány ČR při aplikaci tohoto principu. SOVAK ČR poukazuje také na následující body, které jsou zásadní při aplikaci principu plné nákladové úhrady:

 

 

  • Dodávka pitné vody a poskytování odkanalizování patří k veřejným službám v obecném zájmu, což musí být vždy bráno v potaz při interpretaci jakéhokoliv požadavku Rámcové vodní směrnice.
  • SOVAK ČR zdůrazňuje, že subjekty, které svou činností ovlivňují kvalitu upravovaných a čištěných vod (tedy nejenom vlastníci a provozovatelé čistíren odpadních vod, ale hlavně producenti odpadních vod) by měly vždy nést relevantní náklady a stát by tak měl dlouhodobě trvat na principu „znečišťovatel platí“, což v současnosti není praxí, vzhledem např. k přetrvávajícím výjimkám z platby stočného za srážkové vody.
  • Vodovodní a kanalizační infrastruktura v mnoha členských státech stárne. Při revizi cenové politiky ve vodárenství by neměly být zaváděny environmentální poplatky na úkor krytí nákladů, určených na obnovu vodohospodářských sítí. Jakékoliv další zvyšování zátěže environmentálními poplatky (jako například chystané zvýšení plateb za vypouštění odpadních vod do vod povrchových ze strany Ministerstva životního prostředí) je protiúčelné a povede pouze k zvyšování nerovnoměrné zátěže uživatelů veřejných vodovodů a kanalizací a ostatních spotřebitelů, stojících mimo zpoplatnění.
  • Je zřejmé, že kromě příjmů z vodného a stočného bude investiční politika oboru i v dalších letech podporována dotačně, ovšem jakékoliv podmínky spojené s čerpáním těchto zdrojů by neměly způsobovat dvoujkolejnost regulace oboru a jednotliví potenciální příjemci dotací by neměli být diskriminování či by na ně neměla být uvalována specifická náročná regulace tak, jak to bylo realizováno např. v podmínkách stávajícího Operačního programu životního prostředí.

Více ZDE

 

22.05.2014 11:50

Češi více třídí, každý z nás ročně v průměru vytřídí 40 kg odpadu

Množství vytříděného odpadu, který občané odloží do barevných kontejnerů, se rok od roku postupně zvyšuje.  Zatímco v roce 2008 vytřídil v průměru každý z nás 35,9 kg odpadu (plasty, papír, sklo a nápojové kartony), v roce 2013 to bylo již 39,7 kg odpadu (57,2 kg včetně kovových odpadů).  Své odpady aktivně třídí 71 % Čechů, tedy o procento více než v roce předchozím. Pro jednotlivé materiály byla v roce 2013 míra recyklace následující: papír 87 %, plasty 67 %, sklo 76 %, nápojové kartony 21 % a kovy 56 %. Díky třídění a recyklaci odpadů došlo také k omezení znečištění atmosféry o 1.176.339 tun CO2 ekv. a uspořilo 27.953.183 GJ energie. V roce 2012 měli občané možnost třídit do 229 tisíc barevných kontejnerů, o rok později už bylo v ulicích k dispozici 241 tisíc sběrných nádob. Více ZDE

 

22.05.2014 10:24

Komise: strategie pro snížení emisí CO2 a lepší účinnost transformátorů

Evropská komise včera přijala novou strategii, podle které by těžká vozidla, jako jsou nákladní automobily či autobusy, měla spotřebovávat méně paliva a snížit množství emisí CO2. Jedná se o první strategii, která se zabývá emisemi z těžkých vozidel, protože doposud bylo obtížné velké množství typů nákladních aut porovnávat. Strategie se zaměřuje na krátkodobá opatření s cílem ověřovat, vykazovat a monitorovat emise těchto vozidel. Strategii by měl nyní projednat Evropský parlament a Rada. Otázky a odpovědi najdete v ANJ ZDE. EK také včera přijala nařízení o ekodesignu, které má zajistit lepší účinnost transformátorů. Komise odhaduje roční úspory energie v hodnotě 16TWh a to od roku 2020, což odpovídá 3,7 Mt emisí CO2. Více ZDE

 

 

Zdroj: EK, CEBRE

Foto: Wikimedia

22.05.2014 09:53

Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu půjde znovu do mezirezortu

Vláda včera projednala další postup ve věci novelizace zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF) a rozhodla, že novela zákona o ochraně ZPF znovu zamíří do opakovaného mezirezortního připomínkového řízení. Materiál prošel zkráceným mesiresortním připomínkovým řízením s variantním řešením. Buď respektovat vládní návrh schválený v prosinci 2013, tedy pokračovat v notifikačním procesu u Evropské komise, anebo materiál poslat do opakovaného připomínkového řízení, aby se k návrhu novely mohli vyjádřit členové současné vlády. Bezmála všechna ministerstva se přiklonila k druhé varinatě. Ministerstvo životního prostředí pošle novelu znovu do mezirezortu, a to do 30. června. Další informace včetně návrhu zákona a důvodové zprávy najdete ZDE.

22.05.2014 08:21

Svaz průmyslu vyzval vládu, aby zjednodušila proces povolovacího řízení dopravních liniových staveb.

Komplexní řešení legislativy EIA Průměrná příprava dopravních liniových staveb, například dálnic, trvá v České republice 13 let. Jen povolovací řízení, zahrnující posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), se táhne v průměru 20 měsíců. Oba termíny jsou přitom mnohem delší, než je tomu v sousedním Rakousku či Německu. I díky současné právní úpravě ohledně EIA a nepřipravenosti dopravních staveb, vracela Česká republika do Bruselu v loňském roce 15 miliard korun, v předloňském 12 miliard korun a v roce 2011 až 9 miliard korun.

Jak změnit tuto situaci, jak zrychlit povolovací řízení a jak upravit EIA jednali včera v prostorách Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR účastníci odborného semináře pod názvem „Implementace směrnice EIA v ČR“. Debata byla uspořádána Svazem průmyslu a dopravy ČR ve spoluprci s Hospodářskou komorou ČR, Ministerstvem životního prostředí ČR a Výborem pro životní prostředí PS Parlamentu. Mezi stovkou přítomných podnikatelů a poslanců byli ministr životního prostředí Richard Brabec a náměstci MPO, MMR, MD i zástupci širší odborné veřejnosti.

Téma je mimořádně aktuální proto, neboť v současné době vede Evropská komise vůči ČR řízení pro nedostatečné promítnutí požadavků směrnice 2011/92/EU o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) do českého práva. Podle názoru Evropské komise se jedná zejména o rozšíření práv účasti veřejnosti na procesu posuzování vlivů na životní prostředí a o přístup k soudnímu přezkumu vydaných správních rozhodnutí.

Nedostatky české právní úpravy této problematiky vytýkané Evropskou komisí nejsou jediné. Podnikatelská veřejnost v čele se Svazem průmyslu a dopravy ČR již dlouhou dobu poukazuje na zbytečnou složitost a zdlouhavost této právní úpravy a na její nedostatečnou provázanost se souvisejícím správním řízením. „Výsledkem je neefektivnost celého procesu povolování staveb a nedostatek právní jistoty účastníků řízení, což představuje vážnou překážku pro jakýkoliv investiční proces v ČR,“ uvedl v úvodním vystoupení Bohdan Wojnar, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a personální šéf Škoda Auto. Jak dále uvedl, příprava staveb se nepřiměřeně prodlužuje a dochází ke ztrátám investičních příležitostí ve výši desítek miliard korun. Tempo celé české ekonomiky se tak zpomaluje, průmysl, doprava a energetická odvětví ztrácejí v celoevropském kontextu konkurenceschopnost.

V řadě jiných evropských zemí, kde hodnocení vlivů na životní prostředí vychází ze stejných požadavků směrnice EIA jako český zákon o hodnocení vlivů na životní prostředí, celý proces probíhá integrovaně a spolu s dalšími povolovacími procedurami několika násobně rychleji a ve svém výsledku efektivněji. Proto Svaz průmyslu a dopravy ČR na semináři představil výzvu vládě, připravenou společně s Hospodářskou komorou ČR a Svazem podnikatelů ve stavebnictví ČR. Prezentoval v ní svoji představu, jak zásadně změnit dosavadní praxi správních úřadů a jak povolovací proces při zachování nejpřísnějších požadavků na ochranu životního prostředí zjednodušit, zkrátit a zefektivnit.

V memorandu zástupci byznysu vyzývají vládu ČR, aby neprodleně zahájila přípravu komplexní změny povolovacího řízení, která bude založena na následujících principech:

  • jediné povolovací řízení
  • zrychlení a zefektivnění procesu povolování staveb,
  • zajištění právní stability a stanovení závazných procesních lhůt,
  • snížení související administrativy,
  • optimalizaci finančních nároků souvisejících s administrací povolovacího řízení,
  • umožnění účinné participace explicitně definované dotčené veřejnosti,
  • dodržení kompatibility s evropskými právními předpisy v oblasti životního prostředí,
  • respekt k nárokům konkurenceschopné ekonomiky.

Zástupci přítomných resortů s výzvou v principu souhlasili a podpořili ji. Ministr životního prostředí k tomu poznamenal, že se pracuje na novele směrnice o posuzování vlivů na životní prostředí EIA s tím, že by měla vstoupit v platnost od 1. ledna 2016. „Je to pro vládu klíčový zákon s vlivem na řadu oblastí,“ dodal. Za byznys pak Bohdan Wojnar poznamenal: „Chceme být součastí řešení, nikoliv součastí problémů“.

 

Společná výzva vládě ČR k předložení komplexního řešení legislativy EIA

 

My, níže podepsaní představitelé Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR vyjadřujeme plné porozumění pro potřebu novelizace zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v důsledku zahájeného řízení pro porušení smlouvy o přistoupení k EU. Je zřejmé, že zajištění kompatibility české právní úpravy se směrnicí EIA musí vést k zastavení infringementu a odvrácení rizika sankcí při čerpání prostředků z evropských fondů.

Zdůrazňujeme však, že návrh zákona předložený v meziresortním připomínkovém řízení není možné považovat za optimální řešení, natož za definitivní a trvalou právní úpravu podmínek posuzování vlivů na životní prostředí v ČR. Návrh vzbuzuje mnoho obav, na které jsme v rámci meziresortního připomínkového řízení upozornili. Návrh celkově nepřispívá ke zjednodušení řízení o povolování staveb. Navržená novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí rovněž neodpovídá doporučením, která vůči vládě opakovaně vznášejí reprezentanti investorské a podnikatelské sféry. Nicméně rozumíme tomu, že současné možnosti předkladatele jsou ve vztahu k aktuálnímu harmonogramu omezené.

Přesto věříme, že se příslušné resorty připomínkami budou skutečně zabývat a využijí připomínkové řízení jako nástroj k získání přínosných podnětů podložených praktickou zkušeností z povolovacích řízení a pokusí se v jednáních s Evropskou komisí dosáhnout maxima možného.

Při pohledu do budoucna a vědomi si skutečnosti, že mnoho požadavků, které vznesla Evropská komise vůči české legislativě v oblasti EIA, je oprávněných, přičemž jejich aktuálně navržená implementace bude znamenat navýšení administrativních povinností na straně investorů a příslušných úřadů, považujeme za nezbytné opakovaně iniciovat komplexní změnu povolovacího řízení. Vyzýváme proto vládu ČR, aby zahájila přípravu komplexní změny povolovacího řízení, která bude založena na následujících principech:

  • jediné povolovací řízení
  • zrychlení a zefektivnění procesu povolování staveb,
  • zajištění právní stability a stanovení závazných procesních lhůt,
  • snížení související administrativy,
  • optimalizaci finančních nároků souvisejících s administrací povolovacího řízení,
  • umožnění účinné participace explicitně definované dotčené veřejnosti,
  • dodržení kompatibility s evropskými právními předpisy v oblasti životního prostředí,
  • respekt k nárokům konkurenceschopné ekonomiky.

 

Domníváme se, že jediná možnost, jak splnit výše uvedené teze, je koncentrace všech legislativních požadavků do jediného povolovacího řízení po vzoru rakouské nebo německé úpravy. Vzhledem k tomu, že chceme být konstruktivními partnery této zásadní změny, formulovali jsme jako podklad pro další diskuzi věcný návrh našeho pohledu na tuto problematiku. Manažerské shrnutí věcného návrhu je přílohou této společné výzvy.

Jsme přesvědčeni, že vláda ČR přijme tuto výzvu s plnou vážností a aktivně se ujme přípravy komplexní změny povolovacího řízení, která zohlední uvedené teze a doporučení a minimalizuje dobu platnosti dočasného řešení. Problematika povolování staveb v budoucnu je jedna ze zásadních aktuálních agend České republiky, která má významný potenciál k ovlivnění dalšího růstu české ekonomiky, proto považujeme za potřebné tuto agendu diskutovat v rámci následujících tripartitních jednání. Závěrem deklarujeme naši připravenost se na zpracování takové právní úpravy aktivně podílet.

 

Zdroj: SPČR

 


 

22.05.2014 08:08

Národní akční plán Čistá mobilita podpoří CNG

Dnes od 10 hodin proběhne v Praze již páté zasedání pracovní skupiny PLYN k Národnímu akčnímu plánu Čistá mobilita. Výsledkem práce skupiny bude koncem roku 2014 koordinovaná strategie čisté mobility na podporu výzkumu a vývoje v této oblasti pro Českou republiku (ČR), která bude do konce roku 2014 předložena na jednání Vlády ČR. NAP vychází z Národního programu reforem 2013, na základě kterého se vláda rozhodla přijmout Program čisté mobility zaměřený na využití alternativních druhů paliv, lepší kvalitu ovzduší, snížení emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů vznikajících z dopravy. Přijatý program má být také zaměřen na závazky vyplývající z Plánu jednotného evropského dopravního prostoru. Zpracování NAP ČR je současně jedním z nástrojů prosazování státní energetické koncepce. Spotřeba CNG v ČR za rok 2013 meziročně vzrostla o 44 procent. Více ZDE

22.05.2014 07:52

ČRo: Německo stále neví, kam s jaderným odpadem. Odpověď bude hledat komise

O ukončení provozu jaderných reaktorů v Německu je definitivně rozhodnuto. Nevyřešená ale zůstává otázka, kam s jaderným odpadem. O něm by měla v budoucnu rozhodnout komise, která se dnes schází v Berlíně. Dosavadní jaderný odpad skladuje Německo v zahraničí a v meziskladu v Gorlebenu. Právě s tamní solnou jeskyní se počítalo jako s trvalým úložištěm. Podle některých odborníků nejsou solné doly tím nejbezpečnějším úložištěm. Definitivní rozhodnutí má padnout do konce roku 2031. 

 

 

 

Zdroj: ČRo

21.05.2014 13:49

EU28: Cena elektřiny pro domácnosti vzrostla o 2,8% a ceny zemního plynu o 1,0%

Z porovnání druhé poloviny roku 2013 a druhé polovinu roku 2012 vyplývá, že v EU28 se ceny elektřiny pro domácnosti zvýšily o 2,8% a ceny plynu se zvýšily o 1,0%. Mezi roky 2011 a 2012 vzrostly ceny elektřiny o 6% a ceny plynu o 8,2%. Nejvyšší nárůst ceny a to okolo 20% byl zaznamenán v Estonsku, Řecku a v Rumunsku. Co se týče ceny plynu, tak se cena nejvíce zvýšila v Rumunsku, a to o 10%. Průměrná ceny elektřiny pro domácnosti byla 20.1 EUR za 100 kWh resp. 7.1 EUR za 100 kWh plynu. Česká republika patří k zemím, kde je cena energií nižší ve srovnání s průměrem EU28. Zveřejněná statistika uvádí, že v ČR se cena elektrické energie zvýšila o 4% a cena plynu naopak klesla o 9%. Statistiky dnes zveřejnil Eurostat. Více ZDE

 

21.05.2014 11:08

Dobrá zpráva! Podle ČPS během příštích 3 let přibude nejméně 150 CNG stanic

ČR má dnes více než 50 plnicích CNG stanic. V současné době stlačený zemní plyn (CNG) a výstavba těchto stanic doslova zažívá boom. Počet vozidel na CNG přibývá o několik tisíc ročně. Tomuto trendu je nutné přizpůsobit infrastrukturu a zvyšovat počet plnicích stanic. Jen dvě plynárenské společnosti hodlají investovat během dvou až tří let zhruba půl miliardy korun do vybudování vlastní sítě plnicích stanic na CNG v ČR, sama společnost E.ON pak 0,8 miliardy Kč během příštích pěti let. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) během příštích 3 let přibude nejméně 150 CNG stanic. Více ZDE

21.05.2014 07:29

Česko má výhrady na společnou energetickou unii

Česko nechce, aby evropské země nakupovaly zemní plyn a ropu od Ruska společně. Odmítá tak jeden z klíčových bodů polského návrhu na vznik energetické unie. Díky ní by Evropa podle Poláků snížila svou závislost na Rusku. Česko obecně podporuje, aby země Evropské unie v energetice víc spolupracovaly a byly tak silnější vůči Rusku, ale má výhrady k řadě konkrétních bodů polského návrhu. Poukazuje například na to, že za nákupy zemního plynu jsou v Česku zodpovědné soukromé společnosti. Dále tvrdí, že společný nákup na úrovni EU by nemusel vést k nižším cenám za ruskou surovinu. Česko souhlasí například s tím, že by smlouvy mezi Ruskem a jednotlivými zeměmi EU neměly obsahovat tajné položky, jak je tomu často v současnosti. České stanovisko také upozorňuje, že Poláci chtějí skrze obecně přijatelný návrh energetické unie zároveň prosadit některé své vlastní priority, jako je třeba podpora uhlí. Více ZDE

 

Vyjádření Českého plynárenského svazu:

Cena energií je významným vstupem pro průmyslovou výrobu a ekonomiku národního hospodářství obecně. Jednotlivé státy mají rozdílnou ekonomickou úroveň, rozdílnou produktivitu průmyslu i rozdílné sociální prostředí. Vidím jednotnou cenu plynu pro unijní státy jako obtížně přijatelnou.

Miloslav Zaur, Předseda Rady ČPS

 

Čtěte také:

Jednání předsednictva Bezpečnostní rady státu se 20. května 2014 zabývalo zajištěním dodávek plynu do České republiky v souvislosti se situací na Ukrajině a spoluprací států V4 v případě krize při omezení dodávek plynu, v reakci na informace z jednání premiérů V4 v Bratislavě dne 15. května 2014. Více ZDE

 

 

Zdroj: ČRo, E15, ČT24, Vláda ČR

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE