Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

06.06.2022 19:35

Vzniká spolek Česká asociace manažerů a administrátorů ve výzkumu

V České republice vzniká ve spolupráci zástupců vysokých škol a ústavů Akademie věd nový spolek Česká asociace manažerů a administrátorů ve výzkumu, z. s., (CZARMA). Spolek má za cíl sdružovat a propojovat manažery a administrátory ve vědě a výzkumu; být platformou pro sdílení zkušeností, know-how a dobré praxe; pořádat vzdělávací akce pro profesní rozvoj pracovníků v oblasti řízení a administrace výzkumu; přispět k budování dobrého jména profese manažer a administrátor ve výzkumu; spolupracovat s vědeckými a výzkumnými organizacemi, univerzitami, veřejnou správou a obdobnými profesními spolky v ČR i zahraničí; přispět k rozvoji a kultivaci českého i evropského výzkumného prostoru; být partnerem relevantních orgánů veřejné správy a poskytovatelům dotace a v neposlední řadě podílet se na připomínkování nových legislativních a ekonomických dokumentů. Více informací se můžete dočíst v rozhovoru v ECHO (str. 18-22).

 

06.06.2022 18:38

Firmám chybí materiál, stále častěji proto kupují odpad, a ušetří tak miliony

Co je pro někoho bezcenný odpad, může být pro jiného po recyklaci cenný materiál. Z tohoto přístupu firem těží největší digitální tržiště kontinentu, na němž úspěšná česká firma propojuje 14 tisíc firem včetně takových, jako jsou Škoda Auto, Ikea, Siemens nebo Lidl. Zjednodušeně řečeno podávají inzeráty. Více ZDE

06.06.2022 09:29

Dotřiďování SKO nezajistí recyklaci materiálů ani splnění cílů EU

V České republice nyní podle statistik ČSÚ za rok 2020 materiálově využíváme přibližně 35 % komunálních odpadů a na skládkách končí asi 49 % komunálních odpadů. Abychom mohli v roce 2035 zcela odstoupit od skládkování komunálních odpadů, je potřeba už nyní začít významně měnit odpadové hospodářství. Technologie na dotřiďování směsného komunálního odpadu nám ve splnění tohoto cíle nepomůže. Česká republika potřebuje realizovat projekty na předcházení vzniku odpadu, budovat recyklační kapacity, kapacity na energetické využívání odpadu a také zavádět zálohové systémy, které zajistí oddělený sběr jednotlivých složek komunálních odpadů přímo u jeho původce.

„Jedno z opatření, o jehož podpoře se uvažuje v připravovaném Operačním programu Životního prostředí pro roky 2021-2027, je výstavba linek na dotřiďování směsného komunálního odpadu. Na tyto záměry je nutné se ale podívat optikou plnění cílů odpadového hospodářství, přínosů pro cirkulární ekonomiku a také optikou ekonomických nákladů. Ve většině případů se jedná o drahé investice s malým přínosem pro cirkulární ekonomiku, které se nehodí do systému odpadového hospodářství blízké budoucnosti,“ říká Petr Novotný, vedoucí oddělení konzultací v Institutu Cirkulární Ekonomiky.

Jak bude vypadat odpadové hospodářství za 15 let?

Za hlavní trendy, které ovlivní podobu nakládání s komunálním odpadem, můžeme považovat silný tlak na recyklaci, abychom splnili cíl v roce 2035 recyklovat 65 % komunálních odpadů. Druhým silným trendem je odklon od skládkování, které bude pro mnohé odpady zakázané a také velmi drahé. Výhřevný odpad, který již není možné efektivně zrecyklovat, má být využíván energeticky. Tato koncovka byla stanovena pro 25 % komunálních odpadů.

Česká republika v současné době podle statistiky ČSÚ materiálově využívá přibližně 35 % komunálních odpadů a na skládkách odpadů končí přibližně 49 % komunálních odpadů. Abychom v roce 2035 mohli skoncovat se skládkováním, je potřeba do té doby změnit odpadové hospodářství tak, abychom odklonili nejméně 2 mil. tun komunálních odpadů ze skládek do recyklace a energetického využití.

Zásadním předpokladem pro vysokou míru recyklace komunálních odpadů je oddělený sběr jednotlivých složek komunálních odpadů přímo u jeho původce. „Jakmile se totiž komunální odpad smíchá v jedné nádobě, navzájem se kontaminuje nečistotami a významným způsobem se snižuje jeho materiálová využitelnost. To dokazují i četné příklady ze zahraničí. Čistota surovin, které vstupují do recyklačního procesu je totiž zásadní pro čistotu výstupního recyklátu a jeho uplatnitelnosti na trhu. To platí především o papíru, plastech a biologicky rozložitelných odpadech,“ vysvětluje Petr Novotný, vedoucí oddělení konzultací v Institutu Cirkulární Ekonomiky.

Zcela klíčová je čistota suroviny u materiálů používaných pro styk s potravinami. Pokud se jedná o plasty, pro ty je nutné hledat přímé cesty od spotřebitele zpět k producentovi – například s pomocí zálohových systémů, které umožní úplné odklonění těchto surovin z odpadu a snižují volné pohazování použitých obalů třeba v přírodě (littering). Evropské systémy zálohování v praxi vykazují vysokou účinnost při získávání druhotných surovin a jejich transparentní návrat k výrobcům.

Dotační podpora by tak měla směřovat především do oblasti předcházení vzniku odpadu, zavádění efektivních systémů sběru odpadu v obcích a městech a budování kapacit na materiálové a energetické využívání odpadů,“ říká Petr Novotný.

 

Linky na dotřiďování směsného komunálního odpadu

Jedná se o investičně i provozně nákladná zařízení, která ze směsného komunálního odpadu dokáží vytřídit například kovy, plasty či papír. Kvalita papíru a plastů vytříděných ze směsného odpadu je velice nízká, a proto se takto získané suroviny hodí spíše jen jako palivo pro specifické energetické využití, neboť pro materiálovou recyklaci jsou nebo mohou být kontaminované různými nečistotami. Problémem je tedy i nízká efektivita třídícího procesu, kdy ze směsného komunálního odpadu se s pomocí drahé třídicí linky povede vytřídit maximálně suroviny, které tvoří necelých 10 % původní hmotnosti tříděného komunálního odpadu. Zatím co z SKO vytříděné suroviny jako plasty či papír mohou sloužit jako vysoce výhřevné palivo nevhodné však pro masivní využití v existujících zařízeních ZEVO, zbylý odpad naopak o část své kalorické hodnoty přijde a jeho potenciál k energetickému využití se sníží. Dojde i ke znehodnocení biologicky rozložitelných částí SKO, které technologický proces sušením, resp. hygienizací na mnoha třídicích linkách zcela záměrně ničí.

Existence linky na třídění SKO také může snížit motivaci lidí třídit odpad u zdrojů, tedy přímo v domácnostech a firmách. To by byl rozhodně krok zpátky, jelikož Česká republika dlouhodobě patří mezi evropskou špičku ve třídění.

Zkušenosti z dotřiďování SKO ze zahraničí – nízká účinnost dotřídění SKO

Linku na dotřiďování SKO provozují v polském městě Kurów. Tato linka z SKO průměrně vytřídí jen 8,6 % hmotnosti SKO, který do třídění vstupuje. Linka totiž nedokáže ze směsného odpadu vyseparovat všechny papíry, PET lahve či kovy, ale jen jejich část. Konkrétně z SKO vytřídí jen – asi 65 % PET lahví, které se v něm nachází, z celkového plastového odpadu však vyseparuje jen necelých 30 %, přibližně jen asi 50 % papíru. Celková bilance úspěšnosti je taková, že z celkového množství materiálově využitelných složek SKO jich zvládne tato linka vytřídit něco přes 30 %. Zbylých cca 70 % materiálově využitelných složek v SKO nadále zůstává v nevytříděné směsi. Velkou část vytříděných komodit tvoří kovy, které je však možné získat a následně recyklovat i v případě energetického využití odpadu, jejich separací ze škváry.

Složení SKO v České republice pravidelně sleduje společnost EKO-KOM. Poslední údaje z roku 2020 ukazují, že podíl kovů, skla a nápojového kartonu dosahuje v průměru 6,9 % hmotnosti SKO. Plastů je sice v průměru 10,1 %, ale jiná data společnosti EKO-KOM ukazují, že například dobře recyklovatelného PET je v SKO už pouze cca 1 %. Papíru je ve směsném odpadu v průměru 7,8 %.

 

Ekonomika dotřiďování SKO je i se započtením investiční dotace problematická

Náklady na pořízení moderní automatické linky na sofistikované dotřiďování SKO s kapacitou 70 tisíc tun/rok lze na základě zahraničních zkušeností odhadovat na více než 500 milionů Kč a případná dotace uhradí jen část z této investice. Tržní hodnota získaných surovin následně nepokrývá ani provozní náklady těchto linek. Výsledkem pořízení linek na dotřiďování SKO bude tedy nárůst nákladů obcí na celý systém nakládání s odpady, příspěvek takového přístupu k dosažení cílů oběhového hospodářství však bude pouze nepatrný. V případě zmíněné dotřiďovací linky s kapacitou 70 tisíc tun SKO a investičními náklady 525 milionů Kč vychází jen při rozpočítání investice s uvažovanou dotací 40 % na 15 let náklady na dotřídění SKO 300,- Kč/tunu. Při započtení úspory za skládkování/energetické využití 8,6 % SKO se pak náklady na zpracování odpadu pro původce odpadu (zejména města a obce) zvýší o cca 200,- Kč/tunu SKO. Vzhledem k malému přínosu této technologie k plnění recyklačních cílů jsou tedy takto vysoké měrné náklady jen těžko obhajitelné, a to zvlášť v situaci, kdy existuje osvědčená alternativa v podobě kombinace zálohových systémů, zkvalitnění tříděného sběru a efektivního energetického využití odpadů.

 

Dotřiďování SKO nemůže přispět k plnění cílů směrnice na omezení jednorázových plastů (SUP)

Z prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2021/1752, kterým se stanovují pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/904 o snížení jednorázových plastů vč. odpadu z plastových nápojových lahví na jedno použití, jednoznačně vyplývá, že do cíle podílu vytříděného odpadu z plastových výrobků na jedno použití lze započítat pouze množství získané v rámci tříděného sběru. Množství plastových lahví získaných z dotřiďování směsného komunálního odpadu tedy nemůže být do plnění tohoto cíle započteno. Dotřiďování směsného komunálního odpadu proto nepomůže s plněním cíle směrnice závazně stanoveného jako podíl vytříděných jednorázových nápojových plastových lahví, což dále oslabuje smysluplnost takové investice pro rozvoj moderního odpadového hospodářství.

 

ČR by měla nasměrovat dotační prostředky do zvýšení recyklace tříděného sběru, zejména plastů

Z celkového množství plastů, které občané odevzdají do žlutých nádob je skutečně materiálově využita jen jejich malá část. Celková účinnost dotřiďování plastů dosáhla podle údajů EKO-KOM v roce 2020 pouhých 28 % a dlouhodobě klesá. Valná většina v ČR sesbíraných plastů byla využita energeticky nebo skládkována, přičemž podíl skládkování roste a v roce 2018 byl přibližně třetinový. Za této situace dává podstatně větší smysl investovat do lepšího vytřídění a následné recyklace již sbíraného množství plastů než se snažit vytřídit další znečištěný plast z SKO.

 

 

Podpora a zavádění linek na dotřiďování SKO paradoxně zhoršuje ochotu původců odpady třídit. Je totiž daleko pohodlnější veškeré odpady vyhodit do SKO a raději se spolehnout na technologie, které komunální odpad vytřídí za lidi.

V Institutu Cirkulární Ekonomiky jsme svědky diskuzí o různých cestách využití odpadů už od roku 2015. Bohužel jen v málo případech se od diskuzí došlo ke konkrétním krokům a rozvoji infrastruktury zejména pro prevenci a recyklaci. Ve chvíli, kdy můžeme masivní finanční prostředky zaměřit na udržení materiálů v co nejvyšší přidané hodnotě v oběhu, je investice do dotřiďování směsného odpadu pouze záplatou na nedokonale nastavený systém, ve kterém dochází k nedostatečnému třídění a nízké míře skutečné recyklace. Je-li naším společným cílem skutečný přechod na cirkulární ekonomiku, finanční prostředky by měly být nekompromisně investovány do vyšších pater hierarchie nakládání s odpady.“ Uzavírá Soňa Jonášová, ředitelka Institutu Cirkulární Ekonomiky.

 

Institut cirkulární ekonomiky (INCIEN) vznikl v roce 2015 s cílem zvýšit povědomí o konceptu cirkulární ekonomiky a demonstrovat jej v praxi. Za uplynulou dobu se nám podařilo téma vnést do veřejné diskuse, ale nejen to: s přispěním INCIEN se o cirkulární ekonomice ví, mluví a také se pro ni mnoho dělá. To samozřejmě není zásluha jen INCIEN, ale také celé řady spolupracujících organizací, podporovatelů, odborníků a novinářů, kteří s námi v tomto úsilí spojili síly.

 

 

 

 

06.06.2022 09:10

NKÚ: Miliardové dotace změnu odpadového hospodářství nepřinesly, skládkování stále hraje zásadní roli

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ověřoval u Ministerstva životního prostředí (MŽP) a Státního fondu životního prostředí ČR, jak pomohly dotace k předcházení vzniku odpadů, ke správnému nakládání s nimi a dalším stanoveným cílům. Kontroloři se zaměřili na dotace z evropského operačního programu „Životní prostředí 2014–2020“ (OPŽP), ze kterého rezort rozdělil do konce roku 2020 devět miliard korun, a také na 600 milionů korun státních dotací z „Národního programu Životní prostředí“. Při kontrole NKÚ odhalil zásadní problémy v nakládání s odpady v ČR. Přestože národní i evropské strategické dokumenty hovoří o tom, že ukládání odpadů na skládky je nejméně vhodný způsob nakládání s komunálními odpady, zůstává v ČR skládkování stále nejvyužívanější metodou. Neklesá ani produkce odpadů, ačkoliv je to společně s předcházením jejich vzniku prioritním cílem národní odpadové politiky. Evropské dotace pak nepomohly ke zvýšení kapacity pro recyklaci ani k modernizaci či vybudování zařízení na energetické využití ostatních odpadů. Podrobnosti ZDE

05.06.2022 20:46

EU: Metoda posuzování úspor emisí skleníkových plynů u některých paliv

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh nařízení k metodě posuzování úspor emisí skleníkových plynů u některých paliv. Směrnice o obnovitelných zdrojích energie stanoví pravidla, která mají EU pomoci splnit její závazky při snižování emisí skleníkových plynů podle Pařížské dohody. Cílem této iniciativy (která bude mít podobu nařízení v přenesené pravomoci) je zavést metodiku pro posuzování úspor emisí skleníkových plynů díky: obnovitelným kapalným a plynným palivům nebiologického původu používaným v odvětví dopravy a recyklovaným palivům s obsahem uhlíku.

 

Dokument ke stažební:


 

05.06.2022 20:44

EU: Výroba paliv z obnovitelných zdrojů

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh nařízení k výrobě paliv z obnovitelných zdrojů – podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů. Směrnice (EU) 2018/2001 podporuje v EU využívání obnovitelných zdrojů energie. Pro odvětví dopravy stanoví samostatný cíl, kterým je 14procentní podíl energie z obnovitelných zdrojů. Dodavatelé paliv mohou při plnění tohoto cíle využívat paliva z obnovitelných zdrojů (jak tekutiny, tak plyny) nebiologického původu. Iniciativa stanoví požadavky na míru využití elektřiny z obnovitelných zdrojů k výrobě těchto paliv z obnovitelných zdrojů tak, aby mohly být započítány jako plně obnovitelné.

 

Dokument ke stažení:

EU 73_22 EK Návrh nařízení v přenesené pravomoci

05.06.2022 20:42

Návrh vyhlášky o zárukách původu energie

Návrh vyhlášky upravuje registrace výroben energie v systému operátora trhu pro vydání záruky původu, rozsah předávaných údajů operátorovi trhu pro vydání záruky původu, postupy, termíny a podmínky pro vydání, převody, uplatnění, uznání, vyřazení a zrušení záruky původu, náležitosti žádosti o vydání záruk původu a převod záruk původu, způsob předávání informací a ověřování údajů nutných k vydávání záruk původu, způsob převodu, uznání, uplatnění, vyřazení, zrušení záruky původu a vedení účtů v evidenci záruk původu, pravidla převodu záruk původu pokročilého biometanu a způsob stanovení podílu dodavatelů plynu na celkové dodávce zemního plynu a biometanu.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Důvodová zpráva

Předkládací zprava

RIA

Rozdílová tabulka

Srovnávací tabulka

05.06.2022 20:40

RAC podporuje omezení olova při venkovní střelbě, lovu a rybolovu

RAC podporuje omezení olova ve střelivu pro lov, venkovní sportovní střelbu a při rybolovu a doporučuje kratší přechodnou dobu k vyřazení olověných střel při lovu. SEAC schválí svůj návrh stanoviska v červnu a dokončí jej v prosinci.

Výbor pro posuzování rizik (RAC) přijal stanovisko k návrhům ECHA na omezení použití olověných střel pro lov a venkovní sportovní střelbu, ale také k používání olova v rybářském závaží a návnadách. Podle výboru RAC používání olova při těchto činnostech představuje riziko, které není dostatečně kontrolováno. Návrh je důležitý kvůli snížení rizika olova pro lidi, volně žijící živočichy (zejména ptáky) a pro životní prostředí.

Výbor RAC ve svém stanovisku zdůraznil následující:

  • Navrhované omezení s drobnými úpravami je účinným, praktickým a sledovatelným opatřením k řešení rizik.
  • Kratší přechodné období pro používání olověných střel při lovu: RAC se domnívá, že pětileté přechodné období pro zákaz olova ve střelách k lovu, jak navrhuje ECHA, není nutné. Ukazuje to i skutečnost, že používání olověných střel v mokřadech je již v EU regulováno. Čím kratší bude přechodné období, tím méně olova se uvolní do životního prostředí.
  • Označování střeliva a rybářských olůvek obsahujících olovo a informace pro spotřebitele v místě prodeje: RAC doporučuje, aby potřeba označovat výrobky a informovat spotřebitele o jejich rizicích byla dána prahovou hodnotou koncentrace 1 % hmotnostní. Echa původně navrhovala prahovou hodnotu 0,3 % hmot.
  • Výjimka pro olověné střelivo při sportovní střelbě: RAC se domnívá, že pokud by tato výjimka nebyla zavedena, vymáhání omezení by se zjednodušilo. Je to v souladu s možností omezení, které preferuje agentura ECHA. Pokud však bude rozhodnuto, že je tato odchylka potřebná, RAC navrhuje, aby byla omezena velikostí střel používaných při sportovní střelbě (mezi 1,9 a 2,6 mm).

Během tvorby stanovisek členové výboru RAC analyzovali dostupné vědecké studie o rizicích olova pro volně žijící zvířata (např. ptáky nebo dravá zvířata), hospodářská zvířata a životní prostředí (voda, půda). Posuzovali rovněž zdravotní rizika konzumace masa zvěře lovené olověným střelivem, například hodnocením spolehlivosti a reprezentativnosti údajů poskytnutých Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (EFSA). Olovo je škodlivé pro neurologický vývoj dětí – a to i v těch nejmenších množstvích.

ECHA aktualizovala svůj původní návrh a vzala do úvahy informace, které obdržela během šestiměsíční konzultace, která skončila 24. září 2021. Klíčové aktualizace jsou objasněny v dokumentu Otázky a odpovědi (Q&A). Aktualizovaný návrh, tzv. podkladový dokument, bude v nejbližší době zveřejněn.

Před přijetím stanoviska uspořádal RAC během 15 měsíců pět plenárních zasedání a pět zasedání přípravné pracovní skupiny, kterých se jako pozorovatelé zúčastnily organizace např. Evropská rada chemického průmyslu (Cefic), Evropská aliance rybářů (EEA), Evropský úřad pro životní prostředí (EEB), Evropská asociace neželezných kovů (Eurometaux), Evropská federace pro lov a ochranu (FACE) a Mezinárodní federace střeleckého sportu (ISSF).

Očekává se, že výbor SEAC schválí návrh svého stanoviska počátkem června a brzy poté začne k tomuto návrhu 60denní konzultace. Je předpoklad, že stanoviska obou výborů budou dokončena do konce roku 2022 a počátkem roku 2023 budou zaslána Evropské komisi. Rozhodnutí o omezeních podle nařízení REACH přijímají v Evropské komisi země EU a kontrolují je Rada a Evropský parlament.

 

Další informace:

Nejžhavější vědecká témata - olovo v brocích, kulkách a rybářském náčiní

Řízení o omezen

Otázky a odpovědi [pdf, 164 kB]

 

05.06.2022 20:37

Glyfosát: nebyla navržena žádná změna klasifikace nebezpečnosti

RAC souhlasí se zachováním současné klasifikace glyfosátu jako látky způsobující vážné poškození očí a toxické pro vodní organismy. Po rozsáhlém přezkumu vědeckých důkazů dospěl k závěru, že klasifikace jako karcinogen není oprávněná.

Výbor pro posuzování rizik (RAC) dospěl k závěru, že by měla být zachována stávající klasifikace glyfosátu jako látky, která způsobuje vážné poškození očí a je toxická pro vodní organismy s dlouhodobými účinky. Výbor zjistil, že dostupné vědecké důkazy nesplňují kritéria pro klasifikaci glyfosátu jako látky toxické pro specifické cílové orgány nebo jako látky karcinogenní, mutagenní nebo toxické pro reprodukci.

Výbor RAC hodnotil nebezpečné vlastnosti glyfosátu podle kritérií dle nařízení o klasifikaci, označování a balení (nařízení CLP). Při tvorbě stanoviska byl zvažován rozsáhlý objem vědeckých údajů a značné množství připomínek, které byly obdrženy během konzultací.

Nové stanovisko výboru RAC je v souladu s návrhem čtyř členských států, které v současné době glyfosát hodnotí, ale rovněž se stanoviskem RAC z roku 2017.

Přijaté stanovisko bude zveřejněno na internetových stránkách agentury ECHA a do poloviny srpna bude zasláno Evropské komisi a Evropskému úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA). EFSA provede hodnocení rizik glyfosátu, které je očekáváno v červenci 2023.

Evropská komise bude analyzovat závěry EFSA a obnovenou hodnotící zprávu, kterou vypracovalo Švédsko, Francie, Maďarsko a Nizozemsko. Komise poté předloží členským státům obnovenou zprávu a návrh nařízení o tom, zda bude schválení glyfosátu pro použití v EU obnoveno, či nikoli.

 

Další informace:

Evropská komise - glyfosát v EU

Hodnocení EFSA

Nejžhavější vědecká témata - glyfosát

Zpráva o harmonizované klasifikaci a označení

 

05.06.2022 20:23

Inkoust, prkénko a nová technologie pardubických vědců. To stačí k výrobě nových čidel vlhkosti půdy

Pardubičtí výzkumníci se chlubí technologickou novinkou, kterou by mohli v budoucnu využívat zemědělci v boji se suchem. Vyvinuli tzv. chytré senzory schopné sledovat vlhkost půdy a tím pádem efektivně řídit závlahu na polích. Čidla jsou z černé uhlíkové hmoty a je možné je tisknout na ekologické dřevěné nosiče, třeba na smrkové prkno. Více ZDE

05.06.2022 20:12

VÚV zahájil provoz monitorovací stanice na Bečvě

 Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka (VUV TGM) dnes zahájil u Valašského Meziříčí na Vsetínsku provoz stanice, která nepřetržitě sleduje nezávadnost vody v řece Bečvě. Zařízení je schopné díky perloočkám okamžitě poznat změny v kvalitě vody, odebírat vzorky, varovat před znečištěním i zjistit, odkud znečištění mohlo přijít a jaký je jeho rozsah. Mohlo by se tak předejít ekologickým haváriím, jaká byla například na Bečvě v září roku 2020. Jde o první podobné zařízení v Česku. Více ZDE

 

 

Další informace:

On-line monitoring jakosti vody na Bečvě

05.06.2022 20:09

Zákaz jednorázových plastů míří do finální fáze

Zákaz jednorázových plastových příborů, talířů nebo brček, jak jej vyžadují předpisy Evropské unie, je ve Sněmovně před závěrečným schvalováním. Poslanci v druhém čtení navrhli spíše dílčí změny vládní předlohy, která upravuje také povinnosti výrobců některých plastových výrobků. Sněmovna o ní rozhodne zřejmě na příští schůzi. Více ZDE

01.06.2022 19:40

Jak nám pomůže zelený plyn, pokud Rusko vypne plynové kohouty

Bioplynových stanic je v Česku v současné chvíli relativně dost, a to i v porovnání s Evropou, zaostáváme ale ve výrobě biometanu. Právě ten by přitom v Česku mohl nahradit až 10 % roční spotřeby zemního plynu. K tomu je ale potřeba nedávno schválená legislativa a dotační podpora, která by mohla motivovat existující bioplynové stanice, aby z bioplynu místo elektrické energie začaly vyrábět právě biometan. Co tomu v Česku stojí v cestě? Jaký je potenciál využití biologického odpadu na výrobu zelených plynů? A jak to může pomoci podpořit cirkulární ekonomiku? Více ZDE

01.06.2022 19:36

Novým náměstkem ministryně životního prostředí se stal Jan Dusík

Tým ministryně Anny Hubáčkové doplnil od 1. června Jan Dusík, bývalý ministr životního prostředí a mezinárodně uznávaný odborník na ochranu životního prostředí. V minulosti působil v Programu OSN pro životní prostředí (UNEP) nebo v Arktickém programu Světového fondu pro ochranu přírody (WWF). Jeho hlavním úkolem bude agenda spojená s ochranou klimatu.

01.06.2022 19:30

MŽP posílá 600 milionů Kč na nákup elektromobilů a aut na vodík nejen pro obce

Méně škodlivých emisí, méně hluku z dopravy i úspora peněz. To jsou hlavní přínosy aut s alternativním pohonem. Ministerstvo životního prostředí podpoří ekologickou dopravu rekordními 600 miliony korun z Národního plánu obnovy do konce roku 2023. Díky příspěvku až 300 tisíc na jeden osobní elektromobil nebo až 500 tisíc korun na nákladní elektromobil do 3,5t či na osobní vodíkové vozidlo mohou obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce nebo neziskové organizace snadněji obnovit svůj vozový park.

Žádosti je možné podávat od 6. června 2022 do 15. prosince 2023 nebo do vyčerpání alokace. O dotaci mohou požádat obce, kraje, státní organizace, školy, neziskovky a další subjekty. Žádosti přijímá Státní fond životního prostředí ČR v jednokolové nesoutěžní výzvě. Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do poloviny roku 2025. Po roce 2023, případně po vyčerpání alokace, by měla dotační podpora pokračovat i v dalších letech, a to finanční podporou z Modernizačního fondu.

 

Další informace:

Detail výzvy – NPŽP (narodniprogramzp.cz)

30.05.2022 16:32

Ministryně Hubáčková: Green deal je teď ještě důležitější, šetřit energie musí začít každý u sebe

V souvislosti s energetickou krizí a snižováním závislosti na ruském plynu je třeba přehodnotit energetickou koncepci, nikoli cíle, které se Česká republika zavázala plnit. Navzdory nepředvídatelné situaci se kabinet Petra Fialy nechystá odložit ani dlouhodobý plán skoncovat do roku 2033 s těžbou uhlí. Jakým způsobem chce ovlivnit zemědělskou politiku a jakými změnami projde hospodaření v krajině? Co čekat od Green Dealu a je na místě obava ze zdražování a propouštění? Bude vláda dotovat nákup elektromobilů? Více ZDE

 

Čtěte také:

Stane se jedním z nejdůležitějších Čechů při předsednictví EU. Exministr Dusík bude řešit klima

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE