Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

15.03.2021 18:48

Vědci popsali rozdíly vývoje diverzity rostlin ve střední Evropě

Vývoj středoevropské rozmanitosti rostlin zkoumali vědci z Česka. Díky analýze fosilního pylu dokázali rekonstruovat změny diverzity za 12.000 let - od konce poslední doby ledové do současnosti. Vědci zkoumali oblasti s různými přírodními podmínkami i odlišnou historií lidského osídlení. Jako první také zmíněné proměny přesněji kvantifikovali. Za Botanický ústav Akademie věd ČR (BÚ AV) to uvedla Miroslava Dvořáková v dnešní tiskové zprávě. Výsledky výzkumu publikoval časopis Journal of Biogeography.

Jan Roleček z Oddělení paleoekologie BÚ uvedl, že je sice známo, že k nejvýznamnějším příčinám změn biodiverzity patří klimatická změna, nové způsoby využívání krajiny či znečištění, aby však vědci lépe porozuměli dopadu těchto změn, musí také vědět, jak se biodiverzita vyvíjela v minulosti. To podle vědce vyžaduje hodně dat o historii vegetace a jejich precizní analýzu.

Vědci pro výzkum zvolili metodu analýzy fosilního pylu uloženého ve starých sedimentech. Poskytla jim informace o změnách složení pylu ze sedimentů 18 horských rašelinišť a nížinných slatin z území od Šumavy k Tatrám a od Adršpachu k Podunajské nížině. Následnou analýzou dat získali údaje o změnách druhové rozmanitosti rostlin ve středoevropské krajině od konce poslední doby ledové.

Podle vědců výsledky ukázaly, že se ve střední Evropě opakují dva hlavní typy biodiverzity. První se vyznačuje trvalým růstem rozmanitosti od konce doby ledové a narazili na něj v druhově bohatších krajinách nížin a v Karpatech. Druhý typ vývoje je stagnace nebo mírný pokles rozmanitosti vystřídaný pozdějším prudkým růstem. Tento vývoj vědci pozorovali hlavně v českých pohořích. Důvody odlišností byly rozdíly v přírodních podmínkách i historii osídlení.

"Zatímco v nížinách a karpatských kotlinách začali lidé vytvářet pestrou kulturní krajinu s trvalými sídlišti, poli a pastvinami už v době kamenné, ve vyšších polohách, méně příznivých pro zemědělství, pozorujeme tento vývoj později, často až ve vrcholném středověku," vysvětlil Roleček. "Ačkoli jsou tyto rozdíly v přírodním vývoji a osídlení člověkem dlouho známy, nová studie poprvé přesněji kvantifikuje jejich důsledky pro druhovou rozmanitost rostlin. Například ve zmiňovaných vyšších polohách vzrostl počet pylových typů po osídlení člověkem v průměru o více než 50 procent," zdůraznil vědec.

Před výzkumem také vědci museli posoudit, nakolik je metoda analýzy fosilního pylu vhodná pro tento projekt. Samotnému výzkumu tak předcházela fáze, kdy vědci prozkoumali nynější vztah rozmanitosti pylu a rostlin na dvou modelových územích - ve Žďárských vrších, které se vyznačují poměrně malou diverzitou rostlin, a v Bílých Karpatech, kde je naopak rozmanitost velká. Údaje z desítek lokalit jim potvrdily, že vztah mezi rozmanitostí pylu a rostlin je dost úzký na to, aby z nich mohli při rekonstrukcích vycházet.

15.03.2021 18:43

Kompletní záznam: Konference o energetické budoucnosti Česka

Jak si Česko poradí s uhelným útlumem, jak hodlá splnit závazky na snižování emisí skleníkových plynů a kdo bude mít hlavní šanci na stamiliardy z transformačních fondů? Nebýt covidu, šlo by o klíčová témata české ekonomické strategie. Odpovědi na klíčové otázky budoucnosti hledali experti během dvoudenní konference nazvané Budoucnost české energetiky. Záznam ZDE

15.03.2021 18:42

Rtuť – přezkum právních předpisů EU

Evropská komise zveřejnila k připomínkování počáteční posouzení dopadů (Inception Impact Assessments) k přezkumu právních předpisů EU týkajících se rtuti. Použití rtuti je ve většině výrobků v EU omezeno, nicméně v některých produktech se rtuť stále objevuje. Tato iniciativa se zaměřuje na další omezení používání rtuti v EU. Jedná se zejména o použití v zubním amalgámu a v některých dalších výrobcích s přidanou rtutí, jako jsou výbojky, světelné zdroje či měřicí zařízení. Cílem je omezit rovněž mezinárodní obchod s těmito výrobky.

 

Dokument ke stažení:

EU 38_21 EK Počáteční posouzení dopadů - Ares(2021)1662762

15.03.2021 18:41

Metodika - Minimální požadavky na emisní limity dle úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami pro velká spalovací zařízení (aktualizace)

Účelem dokumentu je sjednotit formát ukládání emisních limitů, které vycházejí z rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení (závěry o BAT) v rámci revizí integrovaných povolení podle § 18 odst. 3 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů.

Navíc vyjasňuje některé otázky vzájemných vztahů mezi národní legislativou v oblasti vod, ochrany ovzduší a dotčenými závěry o BAT. Uvedené hodnoty jsou minimálními požadavky na emisní limity podle závěrů o BAT a podle národních předpisů. V řádně odůvodněných případech je možné stanovovat i přísnější hodnoty či emisní limity pro další polutanty s odkazem na standardy kvality životního prostředí podle § 15 odst. 1 zákona o integrované prevenci, případně stanovit hodnoty méně přísné postupem podle § 14 odst. 5 uvedeného zákona.

Z praxe vyplynula nutnost původně vydaný dokument z roku 2019 upravit. Úpravy se týkají především hodnot podmínek pro splnění emisního limitu tak, aby měsíční koncentrace nebyly vyšší než denní koncentrace, kde byly opraveny hodnoty, které souvisely s přísnějšími požadavky v konkrétním časovém úseku vyhodnocování. Dále byly sjednoceny poznámky pod čarou u jednotlivých tabulek s minimálními požadavky na emisní limity, opraveny zaokrouhlovací chyby a drobné chyby v přepisu.

 

Dokument ke stažení:

15.03.2021 18:39

Rada přijala závěry ke strategii o udržitelnosti v oblasti chemických látek

Rada přijala závěry týkající se strategie EU o udržitelnosti v oblasti chemických látek. jejímž cílem je zajistit životního prostředí bez toxických látek, ochránit zdraví občanů EU a podpořit konkurenceschopnost evropských firem. Členské státy vyzvaly Komisi k rychlé implementaci akcí stanovených ve strategii, včetně úpravy legislativy týkající se chemických látek, omezení používání látek vzbuzujících obavy a odstranění nejškodlivějších chemikálií. Strategie přímo zmiňuje zákaz využívání nejškodlivějších látek ve výrobcích, jako jsou hračky, kosmetika, detergenty, nábytek, textilie nebo materiály určené pro styk s potravinami. Kromě toho Rada zdůrazňuje důležitost omezení expozice endokrinním disruptorům a snížení škodlivých účinků chemických směsí.

15.03.2021 18:38

Komise vydala strategický plán pro Horizont Evropa

Evropská komise přijala první strategický plán pro výzkumný program Horizont Evropa, jehož rozpočet je 95,5 mld. euro. Plán stanovuje strategické směry, na které se zaměří investice z programu v prvních čtyřech letech jeho fungování a jeho cílem je zajistit, aby výstupy programu vedly k plnění hlavních priorit EU, zejména digitální a zelené tranzici a ekonomiky, která pracuje ve prospěch lidí. Hlavní strategické směry plánu jsou následující: podpora otevřené strategické autonomie díky vedoucímu postavení ve vývoji klíčových digitálních, základních a vznikajících technologií, obnova ekosystémů a biodiverzity včetně nakládání se zdroji, vytvoření prvního digitálního oběhové, klimaticky neutrálního a udržitelného hospodářství a vytvoření odolnější, inkluzivnější a demokratičtější evropské společnosti. První výzvy z programu Horizont Evropa by měly být otevřeny na jaře.

15.03.2021 18:30

EPH Daniela Křetínského kupuje německou společnost STEAG Power Minerals

Energetický a průmyslový holding podnikatele Daniela Křetínského kupuje německou společnost STEAG Power Minerals (SPM), která evropským lídrem ve zpracování vedlejších elektrárenských produktů, například popílku. Firma také nabízí služby v oblasti nakládání s odpady. Uvedl to mluvčí EPH Daniel Častvaj. Obě strany se dohodly, že nebudou zveřejňovat obchodní podrobnosti transakce včetně ceny. Více ZDE

12.03.2021 18:23

Stanoviska výborů RAC a SEAC k návrhům na omezení

CHA zveřejnila konsolidovaná stanoviska výborů RAC a SEAC k návrhům na omezení záměrného používání mikroplastů a dále formaldehydu ve výrobcích pro spotřebitele (zveřejněno ECHA 3. 3. 2021). Na stránkách agentury ECHA jsou nyní k dispozici konsolidovaná stanoviska Výboru pro posuzování rizik (RAC) a Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) k omezení použití:

 

  • záměrně přidaných částic mikroplastů do výrobků jakéhokoli druhu pro spotřebitelské nebo profesionální použití;
  • formaldehydu a látek uvolňujících formaldehyd ve směsích a předmětech pro spotřebitele.

Dokumentace k omezením podle přílohy XV na požádání Evropské komise připravila ECHA. Konsolidovaná stanoviska výborů RAC a SEAC najdete v příloze této aktuality.

 

Další informace:

Registr záměrů omezení

Nejžhavější vědecká témata - Mikroplasty

Mikroplasty – stanovisko RAC a SEAC [pdf, 1858 kB] [EN]

Formaldehyd a látky uvolňující formaldehyd – stanovisko RAC a SEAC [pdf, 1610 kB] [EN]

 

 

Zdroj: MPO

12.03.2021 18:20

8 návrhů na identifikaci látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC)

Začala veřejná konzultace k návrhům na identifikaci dalších 8 látek vzbuzujících mimořádné obavy (zveřejněno ECHA 10. 3. 2021). Látky navržené k identifikaci jako látky SVHC a příklady jejich použití:

 

 

  • 4,4'-(1-methylpropylidene)bisphenol; (bisphenol B) (EC 201-025-1, CAS 77-40-7), endokrinní disruptor s účinky na životní prostředí a lidské zdraví (čl. 57f); látka nemá registraci podle nařízení REACH; návrh předložila Francie;
  • medium-chain chlorinated paraffins (MCCP) [UVCB ] (EC -, CAS -), látka PBT a vPvB; používá se do polymerů/pryže,  lepidel a těsnicích hmot, nátěrových hmot, v pracovních tekutinách a ve výrobcích a barvivech k úpravě textilu; návrh předložila ECHA;
  • phenol, alkylation products (mainly in para position) with C12-rich branched or linear alkyl chains from oligomerisation, covering any individual isomers and/ or combinations thereof (PDDP) (EC -, CAS -), látka je toxická pro reprodukci a endokrinní disruptor pro lidské zdraví a životní prostředí (čl. 57f); používá se při výrobě chemikálií, pryžových a plastových výrobků; návrh předložilo Německo;
  • 2-(4-tert-butylbenzyl)propionaldehyde and its individual stereoisomers (EC 201-289-8, CAS -), látka je toxická pro reprodukci; používá se k výrobě vonných látek do čisticích prostředků a výrobků pro osobní hygienu; návrh předložilo Švédsko;
  • 2,2-bis(bromomethyl)propane1,3-diol (BMP); 2,2-dimethylpropan-1-ol, tribromo derivative/3-bromo-2,2-bis(bromomethyl)-1-propanol (TBNPA); 2,3-dibromo-1-propanol (2,3-DBPA) (EC 221-967-7, 253-057-0, 202-480-9; CAS 3296-90-0, 36483-57-5, 1522-92-5, 96-13-9), látka je karcinogenní; používá se při výrobě plastových výrobků a chemikálií; návrh předložilo Norsko;
  • 1,4-dioxane (EC 204-661-8, CAS 123-91-1); možné vážné účinky pro životní prostředí a lidské zdraví; látka se používá v laboratorních chemikáliích, regulátorech pH, výrobcích k úpravě vody a jako rozpouštědlo k výrobě dalších chemikálií; návrh předložilo Německo;
  • glutaral (EC 203-856-5, CAS 111-30-8; senzibilizátor dýchacích cest (čl. 57(f) - lidské zdraví); používá se jako biocid, k činění kůže a při zpracování rentgenových snímků; návrh předložilo Švédsko. Výzva k předložení důkazů na podporu možného návrhu na omezení bude vydána samostatně.
  • orthoboric acid, sodium salt (EC 237-560-2, CAS 13840-56-7); látka je toxická pro reprodukci; nemá registraci podle nařízení REACH; návrh předložilo Švédsko.

Veřejná konzultace potrvá do 23. dubna 2021. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce Identifikace látek SVHC na internetových stránkách ECHA, kde jsou k jednotlivým látkám uvedeny další informace.

 

Zdroj: MPO

12.03.2021 18:12

Zemědělská půda v České republice získala digitální podobu

Díky unikátnímu projektu Ministerstva zemědělství (MZe) a Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy (VÚMOP) byly vlastnosti zemědělské půdy z celé ČR převedeny do digitální podoby. Podrobné údaje ze 4,6 milionů hektarů jsou volně zpřístupněny veřejnosti. Výsledky detailního průzkumu se dají využít například pro další průzkum či při uzavírání pachtovních smluv. Volně k prohlížení je nyní digitální mapa veškeré zemědělské půdy v ČR na adrese https://kpp.vumop.cz/. Mapa obsahuje výsledky detailního průzkumu půdy, vychází z celkem 400 tisíc sond odebraných po celé ČR na rozloze 4,6 milionů hektarů zemědělských pozemků. MZe a VÚMOP tak občanům poskytly snadný způsob, jak zjistit vlastnosti půdy ve své obci nebo na svých pozemcích.

12.03.2021 18:07

Národní plán obnovy je „podpultové zboží“. Podniky i organizace chtějí větší slovo, čas ale dochází

Česko musí do konce dubna předložit Evropské komisi dostatečně přesvědčivý plán, jak chce využít peníze z nového fondu obnovy. Zatím to však vypadá, že s dosavadní podobou dokumentu není spokojený téměř nikdo. Příprava českého národního plánu obnovy, který je podmínkou pro čerpání přibližně 172 miliard korun ze záchranného fondu EU, je něco úplně nového. Neexistuje žádný ucelený proces, jak tento plán vytvořit, konzultovat a později kontrolovat, času je navíc nezvykle málo. Více ZDE

12.03.2021 11:35

Nový zákon o odpadech a skládkovací poplatky z pohledu výrobce software

Zákon o odpadech č. 541/2020 Sb. přinesl kromě jiného i nový způsob určování dílčích základů poplatku za skládkování. Původně navrhovaná motivační třídící sleva byla nahrazena množstvím komunálního odpadu na jednoho občana, za které se na skládkách platí nižší skládkovací poplatek. Finálně schválený zdánlivě jednoduchý systém se v praxi ukázal jako nelehký úkol. Pro správný výpočet poplatku si musí obce a města hlídat, kolik k danému dni odevzdaly odpadů ke skládkování, aby nepřekročily zákonem stanovený limit pro nižší sazbu. V praxi toto hlídání sice za obce řeší zpravidla společnosti zajišťující svoz odpadů, ale v případě nesprávného výběru poplatku jde vše k tíži provozovateli skládky a příslušné obci nebo města jako původci, a to včetně vyměřeného penále.

Od začátku roku je tedy na skládkách realizován nový způsob výběru poplatků, a to bez existence prováděcí vyhlášky a také bez stanoveného datového standardu definujícího rozsah a strukturu dat pro elektronické podávání čtvrtletního vyúčtování poplatků do systému ISPOP pro Státní fond životního prostředí (SFŽP). Ministerstvo životního prostředí (MŽP) alespoň reagovalo na nejčastější dotazy k této problematice koncem minulého roku vydáním metodického sdělení.

Protože náš software SKLAD Odpadů 8 využívá ke své práci velké množství provozovatelů skládek a svozových společností, museli jsme i tuto legislativní změnu vyřešit. Prakticky okamžitě po schválení nového zákona jsme absolvovali několik návštěv u našich zákazníků a společně jsme diskutovali o nutných opatřeních a úpravách v procesech nastavených při svozu i příjmu odpadu na skládkách. Na základě získaných informací jsme vytvořili detailní analýzu a začali programovat.

 

Program SKLAD Odpadů 8 s modulem SKLÁDKA

Podařilo se nám v relativně krátké době vytvořit několik zásadních důležitých změn v programu tak, aby již od 1. 1. 2021 bylo možné respektovat nová legislativní pravidla. Co bylo nutné upravit?

Poplatek se již nedělí na základní a rizikovou složku. Jeho sazba se určuje právě podle toho, do jakého dílčího základu stanoveného § 106 zákona ukládaný odpad spadá (využitelné odpady, sanační odpady, nebezpečné odpady, vybrané technologické odpady, zbytkové odpady). Dále platí, že v případě komunálních odpadů, jejichž původcem je obec, je možné na základě ustanovení § 157 zákona až do roku 2029 uplatnit nižší poplatek (nikoliv ten za využitelný odpad), avšak pouze do výše zákonného limitu, který se odvíjí od počtu obyvatel dané obce. Úleva poplatku pro obec, na jejímž území skládka leží, se již neuplatňuje. Finanční rezerva na zajištění rekultivace skládky se vytváří podobně jako podle původního zákona, museli jsme pouze upravit sazbu, která se změnila (pro nebezpečné odpady, vč. NO využitých pro TZS a komunální odpady 145 Kč/t, pro ostatní odpady, vč. azbestu a ostatního odpadu uloženého jako TZS 75 Kč/t).

Tato všechna pravidla ovlivnila v programu obsah číselníků, editačních formulářů, celých editorů, výsledných tiskových sestav, souvisejících výpočtů i způsob ukládání dat. Rovněž jsme museli upravit systém fakturace, cenotvorbu prostřednictvím smluv atp.

Náš uživatel tak v nové verzi programu SKLAD Odpadů 8 (8.7.5.1 nebo vyšší) s modulem SKLÁDKA může u svých vybraných zákazníků (partnerů typu OBEC) např. snadno nastavit nárok na uplatnění nižší sazby za komunální odpad, v číselníku odpadů zvolit výchozí typ poplatku (lze i hromadně), stejně tak přímo na smlouvě. To vše proto, aby samotné zadávání příjmu odpadu na skládce bylo co nejsnazší a nejrychlejší. Obsluha má ale vždy kontrolu nad přidělovaným typem poplatku a má tedy i možnost ho operativně změnit na každé položce příjemky. 

U každé obce (partnera v editoru subjektů), u které je nastaveno, že nárokuje uplatnění nižší sazby za komunální odpad podle § 157 zákona, lze založit záznam o maximálním možném množství komunálního odpadu s nižším poplatkem, a to v tunách s přesností na tři desetinná místa. Toto množství je v případě připojené databáze RES Plus s Registrem ekonomických subjektů ještě ověřováno výpočtem, aby nedošlo k zadání většího než maximálně legislativně povoleného množství u příslušné obce v daném roce podle stanoveného počtu obyvatel (údaj z Českého statistického úřadu). V zákoně je uvedeno, že obec má provozovateli skládky při určování poplatku předat rozhodné údaje pro správné stanovení sazby, ale to prakticky nelze realizovat s každým předáním odpadu. Tím, že je v programu u konkrétní obce zadáno uplatnění nároku a limitní množství, lze hlídat čerpání z tohoto množství v daném roce. Po jeho dosažení program upozorní obsluhu a umožní přepnout sníženou sazbu na standardní typ poplatku. V daném okamžiku může také provozovatel skládky informovat obec o aktuálním čerpání z nastaveného limitního množství komunálních odpadů.

Dále jsme museli vyřešit situaci, kdy obsluha v konkrétním čase nedokáže určit typ poplatku. V takovém případě lze příjem odpadu uložit, vytisknout vážní lístek, nelze jej ale vyfakturovat. To může uživatel udělat později po ručním či hromadném doplnění typu poplatků u takových příjmů.

 

Program SKLAD Odpadů 8 a SVOZ

Zjistili jsme, že výše uvedenou funkcionalitu hlídání limitu množství pro sníženou sazbu poplatku a čerpání z tohoto množství ke konkrétnímu datu by uvítaly i společnosti realizující svoz odpadů tak, aby mohly zajišťovat komplexní služby pro obce. Obce a města převážně chtějí hlídání limitů již od svých přímých smluvních partnerů tj. od svozových společností. Zdánlivě snadné legislativní řešení slevy tak v praxi jednoduché není. Navíc svozové společnosti mohou a často i předávají odpad na více skládek. Program SKLAD Odpadů 8 proto aktuálně upravujeme a připravujeme i pro svozové společnosti. V tomto případě bude hlavní princip a funkcionalita zaměřena na sledování typů poplatků při předávání odpadu na skládky (tj. na výdejkách). Celý proces bude řešen v několika krocích. Program nabídne sestavení přehledu a výběru příjmů odpadů od jednotlivých dodavatelů (partnerů), určení poměrů na dodavatele, zpřesnění výdejů, kontrolu limitů a označení těch záznamů, které splňují nastavené podmínky, a proto u nich existují rozhodné údaje ke snížené sazbě poplatku a sestavení výstupu pro konkrétní skládku v podobě tisku, později možná v podobě datového souboru. V případě, že bude společnost provozovat skládku i realizovat svoz, pak se v rámci databáze SKLAD Odpadů 8 tento výstup mezi výdejem a příjmem z jednoho zařízení na druhé přenese pomocí nově vytvořené funkce.

Na podobných výše uvedených principech dále budeme řešit i třetí typ zařízení, a to jsou překládací stanice.

 

Program SKLAD Odpadů 8, ISPOP a SFŽP

Jak už v úvodu zaznělo, v době psaní tohoto článku (začátek března 2021) ještě nebyl vyhlášen datový standard stanovující rozsah a strukturu dat čtvrtletního vyúčtování poplatků pro SFŽP, které se bude pravidelně zasílat do ISPOP v elektronické podobě, a to již za první čtvrtletí roku 2021. Jsme ale přesvědčeni, že jeho sestavení bude pro uživatele našeho software snadno realizovatelné a korektní, protože jsme do programu implementovali řadu kontrol. Jakmile bude existovat datový standard, program ihned rozšíříme o funkci pro ohlášení vybraných poplatků do ISPOP. V nové verzi, kterou jsme tento týden vydali, je už alespoň přidán přehled vybraných poplatků za zvolené období dle jednotlivých typů a přehled příjemek, na kterých není dosud určen typ poplatku.

Přestože bylo málo času na přípravu a nový zákon o odpadech začal platit takřka okamžitě, upravili jsme náš software tak, aby mohl i nadále svým uživatelům usnadňovat každodenní práci. Rád bych touto cestou poděkoval všem našim zákazníkům, kteří nám pomáhali a zasílali nám své podněty, nápady a připomínky, i pracovníkům z CENIA, MŽP a SFŽP, se kterými jsme konzultovali velké množství dotazů. SKLAD Odpadů 8 budeme i nadále vylepšovat a přizpůsobovat provozním potřebám. V horizontu několika let pak plánujeme jeho modernizaci do prostředí ENVITA (MS SQL, .NET). S naším software budete mít vždy svá data pod kontrolou. Pokud ještě nemáte aktuální verzi, případně byste měli zájem o prezentaci našich programů nebo o školení, kontaktujte nás, prosím. Aktuálně k software SKLAD Odpadů 8 pořádáme specializovaný Webinář, na kterém ukážeme ovládání výše popsaných funkcí a zodpovíme Vaše dotazy.

 

Petr Grusman
jednatel společnosti INISOFT s.r.o.

12.03.2021 11:10

Voda už není neomezenou surovinou, je třeba ji šetřit a recyklovat. Nyní mohou firmy na vodohospodářský audit získat dotace

Období sucha dokáže potrápit nejednu firmu, jejíž provoz je na vodě přímo závislý. Podle predikcí budou společnosti kvůli klimatickým změnám takovým situacím čelit stále častěji a měli by se na to připravit. Cestou může být takzvaný vodní audit, na který nyní mohou malé a střední podniky získat v rámci výzvy programu Poradenství OPPIK dotaci až 50 %. Audit pomůže jejich hospodaření s vodou zhodnotit a ukázat, jak s ní lépe nakládat. Firmy tak předejdou zbytečnému plýtvání, ušetří peníze a nemusí svůj provoz během sucha zastavit. Na vodní audit je ve výzvě alokováno 130 milionů korun.

Voda už dávno není neomezeným zdrojem a její využívání bude v budoucnu stále více omezené. Dle plánů Evropské unie je potřebné navýšit množství recyklované vody do roku 2025 z dnešních 1,1 miliard kubických metrů ročně na šestinásobek. I proto je už nyní nutné začít hledat technologická řešení, která práci s vodou zefektivní a sníží její spotřebu jak v domácnostech, tak ve výrobních a zpracovatelských podnicích. „Vodní audit je možností pro všechny malé a střední podniky k tomu, aby se na změny ve vodním hospodaření firem dokázaly připravit. Dnes už přemýšlíme nejen nad šetrným zacházením primárně s pitnou vodou, ale také nad možnostmi, jak ji využít opětovně. Dotace je pro podniky příležitostí ke změně svého pohledu na vodu jako zdroj. Audit je navede například k tomu, jak začít zohledňovat zavedení recyklace vody a nebo jak najít ve svých procesech prostor pro využití užitkové či šedé vody,“ popisuje Pavel Sedláček z poradenské společnosti CIRA Advisory, která se zabývá zaváděním cirkulárních principů do fungování firem.

Získejte o vodě přehled

Voda se využívá v každé firmě – buď přímo ve výrobních procesech nebo v administrativních prostorách. V obou případech dochází buď ke snížení její kvality nebo k přímé spotřebě. Pro začátek je tedy dobré zjistit, co se s vodou ve vaší firmě děje a na základě toho vybrat vhodná opatření. Právě s tím vám může pomoci vodní audit. „Začít se dá u přehledu spotřeby. Vhodnou variantou je instalace online vodních průtokoměrů, u kterých je možné si nastavit upozornění na překročení jistého limitu spotřeby. Ten můžete detekovat doslova v reálném čase, včetně plýtvání, malých i velkých havárií a úniků vody v čase, kdy nikdo provoz nevyužívá. V dalších krocích se pak můžete zaměřit na toalety a umyvadla, kde lze instalovat například perlátory, v případě rekonstrukce nebo výstavby se dají řešit zasakovací průlehy či takzvané zelené střechy,“ popisuje konkrétní možnosti a opatření Pavel Sedláček.

Kromě konkrétních doporučení může být výstupem z vodního auditu také získání značky Odpovědného hospodaření s vodou, kterou uděluje Ministerstvo životního prostředí. To může firmě přinést určité zvýhodnění v rámci OP TAK, tedy Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021-2027. 

 

Vodní audit: první krok ke změně

Pokud chtějí firmy začít přemýšlet o vodním hospodářství jinak, musí učinit první krok – zjistit, jak jsou na tom nyní. Požádat o dotaci o vodní audit je možné do 30. 6. 2021. Více informací o možnostech vodního auditu a doporučení, jak o dotaci žádat, se dozvíte například na online webináři CIRA Advisory. Uskuteční se 31. 3. 2021 zdarma.

 

12.03.2021 10:58

Průzkum: Většina lidí nevěří, že se havárie na Bečvě vyšetří

Většina obyvatel České republiky nevěří, že úřady spravedlivě vyšetří ekologickou havárii na řece Bečvě, která se stala loni v září. Vyplývá to z březnového průzkumu agentury NMS Market Research, která o něm dnes informovala v tiskové zprávě. Podle průzkumu nevěří ve spravedlivé vyšetření katastrofy 60 procent lidí.

Případ podle agentury zaznamenalo 84 procent obyvatel. Z respondentů, kteří kauzu zaregistrovali, jich v její spravedlivé vyšetření nevěří dokonce 70 procent. Zároveň 40 procent lidí seznámených s případem si myslí, že by kvůli ní měl na svou funkci rezignovat ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), uvedla agentura.

"Skepse Čechů ke spravedlivému vyšetření kauzy může být způsobena opakujícími se průtahy ve vyšetřování, ale i prohlubující se krizí důvěry ve stát a jeho lídry obecně," řekl zástupce agentury Vít Pavliš.

Sběr dat se podle NMS Market Research uskutečnil 4. až 9. března. "Výzkumu se zúčastnilo 1006 respondentů, kteří odpovídali reprezentativnímu vzorku on-line populace ČR. Výzkum probíhal v prostředí Českého národního panelu," uvedli zástupci agentury.

Závažná ekologická havárie, kterou podle České inspekce životního prostředí způsobily kyanidy, postihla řeku v úseku pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov. Jedovaté látky do vody unikly loni 20. září, podle odborníků poškodily celý vodní biotop a podmínky pro všechny organismy vázané na vodu asi na 40 kilometrech toku. Do kafilerie odvezli rybáři přes 40 tun ryb.

Havárii prověřuje policie. Stále čeká na klíčový posudek soudního znalce Jiřího Klicpery, který na začátku února v pořadu Reportéři ČT řekl, že otravu řeky Bečvy nezpůsobila chemička Deza z holdingu Agrofert, což už pár dní po havárii vyloučil také ministr Brabec. O několik dní dříve Klicpera v on-line debatě expertů také prohlásil, že viníka zářijové otravy už zná. Konkrétní ale nebyl. Policie znalcovo vystoupení vyhodnocuje.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE