Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. Odpadní vody a veřejné zdraví - Moderní přístupy a technologie
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
20.6. Open Research Institute Day: Příprava dat k analýze
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

12.11.2018 06:43

Trend spalování lidem zvedne poplatky za odpad, říká šéf svozové firmy

Spalování odpadu je efektivnější než skládkování, ale je dražší. Velkou moc teď podle jednatele Romana Mužíka drží v rukou obce, které za odpad platí. Jím vedená AVE CZ sváží komunální odpad pro pětinu republiky a sama provozuje osm skládek. Nyní stejně jako konkurenti napjatě čeká, až ministerstvo životního prostředí nastaví vyšší skládkovací poplatek. Od toho se bude odvíjet budoucnost nakládání s odpadem. Více ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

12.11.2018 06:15

Priorita představuje dotace proti zápachu a radí k Dešťovce

Není příjemné bydlet či pracovat u podniku, který vypouští do okolí zápach. I když provozy splňují stále přísnější imisní limity, mnohdy je to při výrobě v jejich okolí cítit. Právě pro takové případy je tady dotační výzva, díky které mohou podniky snížit množství vypouštěného zápachu a těžkých kovů.

Co dalšího je obsahem listopadového čísla Priority? Vše, co vás zajímá o Dešťovce, a nebáli jste se na to zeptat. Přinášíme odpovědi na nejčastější dotazy k rozšířenému programu na využívání dešťové vody. Dozvíte se, že šanci vylepšit obecní rozpočet a investovat například do infrastruktury mohou obce v národních parcích. Pro ně je připraven další dotační titul z Národního programu Životní prostředí.

V reportáži vás tentokrát zavedeme do Hřenska, kde byly opraveny cesty ve vyhlášených soutěskách. Mrkneme se také do Moravského Písku, kde při opravě náměstí mysleli na dešťovou vodu. Ta nedotéká pryč někam do polí, ale zasakuje se na místě. Prostě se to vsákne.

V aktuálním čísle najdete dále galerii realizovaných projektů, přehled a harmonogram dotačních výzev, zajímavé informace ze zahraničí i ze světa technologií.

 

Dokument ke stažení:

PRIORITA 11/2018 KE STAŽENÍ

12.11.2018 05:21

PREZENTACE KLASTRU WASTen, z. s. NA MEZINÁRODNÍM VELETRHU POL – ECO SYSTEM V POZNANI (POLSKO)

Mezinárodní veletrh ochrany životního prostředí pol-eco system je největší a zároveň nejvýznamnější události nejen v Polsku ale i ve střední a východní Evropě. Na veletrhu jsou pokaždé prezentované nejnovější pokročilé technologie, řešení a produkty pro udržitelný rozvoj.

Cílem veletrhu POL-ECO SYSTEM je seznámit širokou odbornou veřejnost s technologiemi v oblasti ochrany životního prostředí. Dále výměna mezinárodních zkušenosti, podpora podnikání a navazování nových obchodních kontaktů.

Témata veletrhu to:

  • ODPADY
  • ENERGIE
  • VODA
  • VZDUCH
  • EKODOPRAVA

 

Veletrh se konal v dnech 23. – 25. října 2018 v Poznani a byl pro náš klastr významným odrazovým můstkem pro vstup členů klastru na atraktivní polský trh.

Polský trh je technologicky zhruba stejně vyspělý jako trh český, významným přínosem pro české dodavatele je jeho velikost. Polsko je navíc regionálně blízko a má podobnou historickou zkušenost jako ČR.

Polský trh je svou velikosti vhodný jako potenciální odbytiště technologií českých dodavatelů.

Nově zahájenou spolupráci s polským klastrem Gospodarki Odpadowej i Recyklingu jsme zdůraznili spojením výstavních stánků, čím vznikl prostor pro přímé jednání a navazovaní mezinárodních kontaktů mezi členskými firmami obou klastrů.

V průběhu veletrhu se též konala doprovodná odborná konference FORUM ENERGII i RECYKLINGU. Klastr WASTen se této akce aktivně zúčastnil a přispěl do fóra dvěma odbornými přednáškami členských firem:

  • „Solutions for elimination of Persistent Organic Compounds from Industry“ - Tomáš Ocelka, E&H Services Inc
  • „Termický rozklad odpadních plastů a pneumatik a energetické využití získaných produktů po depolymerizaci těchto odpadů“ - Miloslav Bačiak, ENRESS, s. r. o.

O přestávce konference se konal oficiální podpis dohody o mezinárodní spolupráci mezinašimi klastry. Dohodu podepsali pan Zbigniew Miazga - Předseda představenstva polského klastru a RNDr. Radek Hořeňovský – předseda výboru klastru WASTen, z. s.  

Poznávací workshop tzv. „KULATÝ STŮL“ se konal ihned po podepsání dohody v konferenčních prostorách výstaviště, kde každý z klastrů prezentoval cíle své organizace členskou základnu a specifikoval rozsah aktivit a služeb jednotlivých členů klastru. Setkání se zúčastnil značný počet českých a polských podniků, které využily šanci navázat nové obchodní kontakty v oboru nakládání s odpady a vyměnit zkušenosti a know how ve společné snaze podpořit zdravé životní prostředí v Evropě a ve světě.

Účast na veletrhu přinesla spoustu nových příležitostí pro všechny účastníky. Stánek navštívila řáda zajímavých polských i zahraničních klientů.

Zahájili jsme také jednání o vzájemné spolupráci s maďarským KEXPORT Cluster. https://www.kexport.hu/en/

KEXPORT Cluster seskupuje ve své síti 26 maďarských podniků a jeho cílem je poskytovat odborné znalosti, podporovat nejnovější technologie v oblasti ekologických řešení a tím pomáhat svým členům v úspěšném rozvoji.

Společně plánujeme zahájit mezinárodní vzdělávací aktivity, workshopy a obchodní jednání cílem rozšíření ekologických řešení pro ochranu životního prostředí na území Visegrádské čtyřky a v Evropě. Ve spojení s polskými a maďarskými partnery můžeme přinést čerstvý vítr do oblasti ekologie a smysluplného zacházení s odpady.

 

08.11.2018 20:49

Komise vyzvala Česko, aby upravilo své předpisy o kvalitě ovzduší

Největší rezervy z hlediska znečištění ovzduší má ČR podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) v lokálním vytápění a dopravě. Lokální topeniště podle něj řeší tzv. kotlíkové dotace, ministerstvo životního prostředí proto připravuje třetí dotační výzvu s alokací tří miliard korun a zvažuje, že by mohly být vyřazeny kotle umožňující spalování uhlí. Brabec to řekl dnes na tiskové konferenci po jednání s eurokomisařem pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenuem Vellou. Evropská komise (EK) dnes vyzvala Českou republiku, aby uvedla do souladu s evropskými pravidly své právní předpisy týkající se kvality ovzduší. Podle Brabce jde o vyjasnění některých definic, výzva se ale netýká konkrétních záležitostí ohledně kvality ovzduší ani opatření proti znečištění.

Z příspěvků MŽP bylo dosud vyměněno zhruba 60.000 domácích kotlů. Brabec by byl rád, kdyby k nim přibylo do konce roku 2020 dalších 30.000 až 35.000. Třetí výzva kotlíkové dotace bude vyhlášena příští rok. "Protože Evropská unie je zdrojem peněz v rámci Operačního programu Životní prostředí, vnímáme apel na další zpřísnění podmínek směrem od uhlí. Velmi pravděpodobně ho zohledníme v dalších diskusích před ohlášením podmínek třetí výzvy," řekl Brabec s tím, že první výzva umožňovala dotace i na čistě uhelné kotle, druhá už pouze na kombinované.

Připomněl, že v roce 2022 budou muset být odstaveny z provozu všechny kotle první a druhé emisní třídy, jejichž prodej je zakázán od 1. ledna 2014, ale kterých je v provozu odhadem stále kolem 300.000. Obce mohou od září díky novele zákona o ochraně ovzduší zakázat na svém území vytápění tuhými palivy v těchto kotlích ještě před jejich plošným zákazem.

Resort se chce nově zaměřit i na nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském kraji. "Chceme jim nabídnout bezúročné půjčky na část kotle, kterou platí sami, aby nemuseli mít našetřenou ani korunu a mohli si dovolit nový moderní úsporný kotel," řekl ministr. Pokud se pilotní projekt osvědčí, je možné rozšíření do dalších krajů, zejména Ústeckého či Karlovarského. Kotlíkové dotace jsou podle Brabce vzorem například pro Polsko, které chystá projekt na výměnu možná milionů kotlů.

Od října také po spolupráci MŽP a ministerstva dopravy platí přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem. Vozidla s poškozeným, vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic budou muset být do 30 dnů opravena nebo odstavena. Policie ČR dostala kompetence na účinnější kontrolu filtrů přímo na silnicích.

MŽP se také s ostatními resorty podílí na podpoře alternativní dopravy. "Nejde jen o naše dotace samosprávám na elektromobily nebo CNG vozy. Podporujeme i vodíkovou mobilitu, především ale infrastrukturu. S ministerstvem dopravy a dalšími resorty je připravený plán čisté mobility, který by měl umožnit, aby už v roce 2020 byly páteřní sítě v České republice propojeny rychlodobíjecími stanicemi," doplnil Brabec. Významným problémem je podle něj i přeshraniční přenos znečištění, zejména z Polska, a zůstává jím i průmysl.

Cílem je evropské limity splnit do roku 2020. "V lednu si Evropská komise pozvala devět členských států. Se všemi jsme řešili obavy, že nesplní pravidla co se týče kvality ovzduší. Měly měsíc na přípravu plánu, následně jsme posoudili, zda může zajistit splnění požadavků do roku 2020. Šest z těch devíti zemí muselo k soudu. Česko ne, neboť představilo plán, který může zajistit splnění limitů. Pokud by se tak nestalo, budeme postupovat stejně, jako u zmíněných šesti států. Chceme Česku pomoci, ale spoustu práce musí udělat samo," řekl Vella.

 

EK vyzvala Česko, aby upravilo své předpisy o kvalitě ovzduší

Evropská komise (EK) dnes vyzvala Českou republiku, aby uvedla do souladu s evropskými pravidly své právní předpisy týkající se kvality ovzduší. Výzva je prvním stupněm v řízení pro porušení povinností, které může teoreticky skončit až u unijního soudu. Praha má dva měsíce na odpověď. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) jde o vyjasnění některých definic, výzva se ale netýká konkrétních záležitostí ohledně kvality ovzduší ani opatření proti znečištění.

Oznámení o výzvě zveřejnila komise v pravidelném každoměsíčním přehledu kroků, které dělá v situaci, kdy členské země EU nemají svá národní pravidla v souladu s evropskou legislativou.

U České republiky, ale také u Bulharska, nyní komise zjistila nedostatky při zapracování několika ustanovení směrnice o kvalitě ovzduší do vnitrostátních právních předpisů, které nesprávně odrážejí některá důležitá ustanovení. V případě Česka nejsou podle názoru unijní exekutivy účinným způsobem zapracována ustanovení týkající se mezních hodnot a některé definice. Například definice "těkavých organických sloučenin" není v souladu s definicí použitou ve směrnici, uvedla dnes komise.

Podle ministra Brabce jde spíše o technickou záležitost. "Jde o vyjasnění některých definic, například těkavých látek, kdy na úrovni expertů Evropské komise a našich expertů nedošlo ke sladění některých názorů. Netýká se to záležitosti, kterou jsme dnes diskutovali ohledně kvality ovzduší či konkrétních opatření proti znečištění," řekl na tiskové konferenci po jednání s eurokomisařem pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenuem Vellou. "Naši odborníci to vyjádření studují a rozhodně to budeme implementovat," dodal.

"Je to vlastně shoda okolností, že to vyšlo na tento týden. Jedná se o korekci transpozice evropské legislativy do českého práva. Evropská komise je připravena České republice pomoci. Ale nechci snižovat význam této otázky, protože je důležité mít správnou legislativu," uvedl Vella.

 

08.11.2018 11:30

Připomínky: Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání EKOAUDIT

Předkládaný materiál obsahuje celkem 13 nových úkolů pro Ministerstvo životního prostředí, popřípadě Ministerstvo průmyslu a obchodu a zároveň je přehledem o dosavadním plnění všech úkolů z předchozích fází Ekoauditu. Obecným cílem Ekoauditu je prověřování české legislativy v oblasti ochrany životního prostředí a snižování nadbytečné administrativní i finanční zátěže podnikatelů. V rámci Ekoauditu se zejména hodnotí, zda povinnosti vyplývající pro podnikatelské subjekty z předpisů na ochranu životního prostředí nejdou neodůvodněně nad rámec povinností vyplývajících z legislativy EU.

Materiál je rozčleněn do několika částí, kdy část I. obsahuje návrh usnesení vlády, v jehož příloze je uveden seznam nových úkolů, které budou řešeny po schválení materiálu. Část II. materiálu je předkládací zpráva, na kterou v části IIIa. navazují tzv. rodné listy nových úkolů, které obsahují podrobný popis jednotlivých podnětů vzešlých z podnikatelské sféry a současně charakteristiku nových úkolů. Část IIIb. obsahuje seznam stávajících úkolů z předchozích fází Ekoauditu, které doposud nebyly vyřešeny, a tedy budou řešeny souběžně s novými úkoly. Termíny těchto úkolů byly posunuty, nejzazším termínem je prosinec 2020. V části IV. jsou pro přehlednost uvedeny splněné úkoly z přechozích fází Ekoauditu. Z 61 úkolů z roku 2010 bylo k dnešnímu dni splněno 56, z 36 úkolů z roku 2013 bylo k dnešnímu dni splněno 27 úkolů, ze 46 úkolů z roku 2015 bylo k dnešnímu dni splněno 39 úkolů a ze 7 úkolů z roku 2017 bylo k dnešnímu dni splněno 5 úkolů.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Příloha usnesení

Příloha

08.11.2018 09:20

Nekalé praktiky v recyklaci EU on-line prodejců

Značné procento on-line obchodů prodává v Evropské unii zboží, které nesplňuje bezpečnostní normy, požadavky na odvod DPH ani povinnosti na ochranu životního prostředí. Dochází k rozsáhlým daňovým únikům v rámci on-line prodeje, které jdou z velké části dopouštějí vlastníci e-shopů. Masivně je porušována Směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních.

Průzkum zaměřený na shodu výrobků prodávaných on-line se standardy směrnice odhalil, že valná většina z nich nevyhovuje. On-line prodejci, kteří se vyhýbají úhradě nákladů na sběr a zpracování odpadu, tak narušují tržní prostředí. 

Situaci je třeba řešit ve spolupráci s on-line prodejci a úpravou legislativy na úrovni EU i členských států. Shodli se na tom v Bruselu odborníci na říjnovém setkání, které se zaměřilo na problematiku obcházení zákonných povinností ze strany on-line prodejců.

Nedostatky se vyskytují na všech frontách

Namátkové kontrolní nákupy odhalily u řady výrobků prodávaných on-line vážná bezpečnostní rizika. Podle Asociace osvětlovacího průmyslu (LIA) nemůže být řešením vadné výrobky pouze stahovat z trhu: jsou zapotřebí legislativní změny ve spojení s využíváním účinnějších nástrojů dohledu nad trhem.

Dochází také k rozsáhlým daňovým únikům v rámci on-line prodeje, které jdou z velké části na vrub vlastníkům e-shopů. Legislativa by je měla přimět k zodpovědnosti, což se již v některých členských státech děje. Například ve Španělsku díky zákonu o obalech a v Německu prostřednictvím nových povinností e-shopů pro odvod DPH.

Na frak dostává i životní prostředí. Masivně je porušována Směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních. Průzkum zaměřený na shodu výrobků prodávaných on-line se standardy směrnice odhalil, že valná většina z nich nevyhovuje. „54 % elektrických zařízení, 76 % LED žárovek a 88 % fitness hodinek nebylo v souladu se směrnicí,“ shrnuje Zuzana Adamcová, ze společnosti EKOLAMP, která je členem evropské asociace EucoLight. Studii realizovala asociace WEEE Scheme Forum.

 

Tržní prostředí je v důsledku značně pokřivené

Získané důkazy z kontrolních nákupů jasně ukazují, že se při on-line prodeji nedodržuje směrnice o odpadech. „Obchodníci v kamenných obchodech přitom již řadu let kontrolují, jestli jimi prodávané výrobky vyhovují. On-line prodejci by mohli – a měli – dělat totéž. Neexistuje omluva pro vědomé napomáhání prodeji produktů, které porušují zákon," říká Nigel Harvey, ředitel asociace Recolight a viceprezident asociace EucoLight.

Na značný rozsah problému poukazuje fakt, že v některých členských zemích se on-line prodeje podílejí na vyprodukovaném odpadu 20–30 procenty. On-line prodejci, kteří se vyhýbají úhradě nákladů na sběr a zpracování odpadu, tak narušují tržní prostředí.

„Poctiví výrobci, často tuzemské společnosti, jejichž výrobky normám vyhovují, musí čelit vyšším nákladům, a proto jsou méně konkurenceschopné," varuje Monika Romenska z asociace EXPRA.

K řešení nerovných podmínek, porušování norem a prodeji nebezpečných výrobků je třeba přistupovat v několika rovinách: „První je spolupracovat s podniky na prevenci porušování předpisů a nikoliv jen trh kontrolovat. Druhou je využívání vhodných nástrojů sledování on-line prodeje produktů a následně provádět kontroly. Třetí je zlepšení spolupráce mezi dohledovými orgány v rámci celé EU,“ uzavírá Hans Ingels, zástupce Evropské komise, který má na starosti ekonomický růst.

 

08.11.2018 08:25

Nový poplatek změní nakládání s odpady. Zelenou naplno dostane spalování

I když se Češi rádi chválí, jak dobře třídí, skutečnost je taková, že skoro polovina domácího odpadu se vozí na skládky za město. Během příštích 17 let ho tam má končit jen desetina, naplánovala EU. Je pravděpodobné, že si za čistší prostředí připlatíme. Karty má teď v rukou ministerstvo životního prostředí a odpadářské firmy netrpělivě vyčkávají, jaká nastaví pravidla. Více ZDE

07.11.2018 19:44

Slovensko chce snížit množství odpadů. Zavede zálohy na PET láhve a plechovky

Slovensko zahájilo přípravy na zavedení systému zálohování plastových lahví a plechovek s nápoji, od kterého si slibuje omezení množství odpadu, řekl to ministr životního prostředí László Sólymos. V regionu střední Evropy zálohování PET lahví a plechovek zatím nezavedla žádná země.

„Plastový odpad představuje pro přírodu velkou zátěž. Záplava plastu je záležitostí, s níž se musíme poprat. Zálohování je nejlepším způsobem (řešení),“ uvedl ministr. Přesný termín spuštění systému ale ministerstvo nestanovilo, změny příslušných zákonů chce zahájit v příštím roce.

Ministerstvo počítá s tím, že vratná záloha by činila 12 eurocentů (3,10 Kč) za PET láhev a deset eurocentů (2,80 Kč) za plechovku. Podobný systém vratných obalů v zemi funguje už léta u části skleněných lahví.

 

"Zavedení zálohování má své plusy i mínusy. Mínusy jsou vyčíslitelné. Naproti tomu přínosy pro životní prostředí a pro náš každodenní život jsou nevyčíslitelné hodnoty. Právě proto jsme rozhodli o zavedení záloh na území Slovenska," vyhlásil dnes místopředseda vlády a ministr životního prostředí László Sólymos.

 

Sólymos řekl, že ročně je na slovenský trh uvedena miliarda PET lahví a že z toho se v rámci stávajícího systému separovaného sběru podaří vysbírat 60 procent. Zálohování, které v současnosti funguje v osmi zemích EU, by tento podíl mělo zvýšit na více než 90 procent.

Po zavedení nových pravidel by PET lahve a plechovky byly označeny kódem, na jehož základě by nápojové obaly podléhaly vratné záloze. Systém vybírání a vyplácení záloh bude podle návrhu centralizovaný a provoz budou mít na starosti výrobci obalů a prodejci. Někteří představitelé sektoru maloobchodu v minulosti zálohování odmítali, podle ministra se ale nyní nadnárodní obchodní sítě stavějí k projektu kladně.

Vstupní náklady na zálohování nápojových obalů včetně nákupu techniky ministerstvo odhadlo na 80 milionů eur (2,1 miliardy korun), provozní náklady na pět milionů eur (přes 129 milionů korun) ročně.

 

Další informace - studie zálohování:

07.11.2018 17:36

Dobrá zpráva vědců: Ozonová vrstva se zotavuje

Ozonová vrstva se zotavuje z vlivu nebezpečných látek, které zejména od konce 70. let minulého století způsobovaly její úbytek. Vyplývá to ze zprávy OSN, která byla dnes zveřejněna na vědecké konferenci v ekvádorské metropoli Quitu. Vrstva ozonu by podle zprávy měla být na severní polokouli kompletní ve 30. letech, na jižní do poloviny nynějšího století. Díra nad Antarktidou by měla zmizet do roku 2060.

Zlepšení stavu ozonové vrstvy, která Zemi chrání před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce, je podle vědců důsledkem zastavení výroby škodlivých látek. Zejména freony se masově používaly jako nosné plyny v tlakových sprejích nebo jako chladicí média v ledničkách. Situace se zlepšila hlavně díky Montrealskému protokolu z roku 1987, který výrobu látek ohrožující ozonovou vrstvu zastavil.

V nejkritičtějších dobách na konci minulého století se ozonová vrstva ztenčila o deset procent, uvádí zpráva OSN. Po roce 2000 naopak s každou dekádou o jedno až tři procenta narůstá. Ozonová díra nad jižním pólem byla letos o 16 procent menší, než udávaly rekordní hodnoty z roku 2006.

Ozonová vrstva začíná asi deset kilometrů nad zemí a je silná zhruba 40 kilometrů. Bez zastavení výroby látek poškozujících ozon by se do roku 2065 vrstva zmenšila o dvě třetiny.

Vědci ale podle agentury AP varují, že vítězství je sice na dosah, ale stále není jisté. V poslední době se podle nich objevily náznaky, že některé regiony východní Asie znovu škodlivé látky produkují. Substance, které škodlivé látky nahrazují, navíc přispívají ke skleníkovému efektu. Dodatek k Montrealskému protokolu, který má vstoupit v platnost příští rok, by měl tento problém pomoci řešit.

"Vítězství bude možné vyhlásit až po roce 2060," prohlásil Paul Newman, expert amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Oslavovat podle něho budou až naši vnuci.

 

 

07.11.2018 13:33

IRZ: Upřesnění k zobrazování látky Oxid uhličitý (CO2) bez spalování biomasy

Do vyhledávače je od zveřejnění údajů ohlášených za rok 2017 nově začleněna rovněž položka oxid uhličitý (CO2) bez spalování biomasy. Oproti ostatním položkám ohlašovaným do IRZ se jedná o velmi specifickou informaci. Aby bylo možné ji lépe odlišit od standardně ohlašovaných položek, je zvýrazněna v seznamu s vyhledanými údaji kurzívou. Položka oxid uhličitý (CO2) bez spalování biomasy je podmnožinou standardního oxidu uhličitého (CO2) a měla by znázorňovat podíl úniků CO2 ze spalování biomasy a ze spalování ostatních paliv.

07.11.2018 13:26

Endokrinní disruptory: strategie pro budoucnost, jež chrání občany EU a životní prostředí

Komise dnes přijala sdělení, v němž potvrzuje svůj závazek chránit občany a životní prostředí před nebezpečnými chemickými látkami. Uvádí v něm, jakým způsobem hodlá zajistit, aby přístup Evropské unie byl i nadále co nejmodernější a plnil svůj účel.

Sdělení splňuje závazek, který Komise učinila v loňském roce, když s členskými státy pracovala na kritériích identifikace endokrinních disruptorů v oblastech pesticidů a biocidů. Zabývá se obavami Evropského parlamentu a Rady a navazuje na sedmý akční program pro životní prostředí.

Karmenu Vella, komisař pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov, prohlásil: „Toto sdělení potvrzuje, že Komise bere problematiku endokrinních disruptorů velmi vážně a hodlá pokračovat ve svém úsilí o to, aby byli lidé i životní prostředí těmto chemickým látkám vystaveni co nejméně.“

„Naše nová strategie potvrzuje, že jsme odhodláni řešit problematiku endokrinních disruptorů komplexně a konzistentně v širším měřítku. Jsem rád, že navazujeme na práci, která již byla odvedena při stanovování kritérií endokrinních disruptorů v rámci nařízení o pesticidech a biocidech, při němž se vycházelo z definice Světové zdravotnické organizace,“ zdůraznil komisař pro zdraví a bezpečnost potravin Vytenis Andriukaitis.

Elżbieta Bieńkovska, komisařka pro vnitřní trh a průmysl, uvedla: „Díky našim komplexním právním předpisům v oblasti chemických látek a kosmetických přípravků se nám už podařilo výrazně snížit expozici našich občanů endokrinním disruptorům a dalším škodlivým látkám. Dnes jsme učinili další krok, abychom tato rizika snížili na co nejmenší míru a zajistili lidem bezpečí.“

Komise aktualizuje svůj přístup pro nadcházející roky a vychází přitom z nabytých znalostí, zkušeností a výsledků, jichž bylo dosaženo za dvacet let od přijetí strategie Společenství týkající se endokrinních disruptorů.

Strategický přístup EU k endokrinním disruptorům bude i nadále striktně vycházet z vědeckých poznatků a z uplatňování zásady předběžné opatrnosti. Zaměří se na:

  • co největší snížení naší celkové expozice endokrinním disruptorům, přičemž zvláštní pozornost se bude věnovat důležitým životním obdobím, jako je těhotenství a puberta,
  • urychlení rozvoje komplexní výzkumné základny, jež poslouží k účinnému rozhodování orientovanému na budoucí vývoj v souvislosti s programem Horizont Evropa. Bude se vycházet ze stávajícího výzkumu a zvláštní pozornost se bude věnovat oblastem, v nichž máme znalostní mezery, 
  • podporu aktivního dialogu, v němž se budou moci vyjádřit a spolupracovat všechny zúčastněné strany. Komise bude v této souvislosti každoročně organizovat fórum o problematice endokrinních disruptorů a zvýší svou podporu příslušných mezinárodních organizací.

Komise provede vůbec poprvé komplexní prověření právních předpisů použitelných v oblasti endokrinních disruptorů, a to prostřednictvím kontroly účelnosti právních předpisů, jež bude vycházet z již shromážděných a analyzovaných údajů. Aniž by se zpochybňoval obecný přístup, který EU zaujímá k regulaci chemických látek a jenž vychází z vědeckých poznatků, tato kontrola bude zahrnovat hodnocení, zda stávající právní předpisy plní své cíle, kterými je ochrana lidského zdraví a životního prostředí. Zmíněná kontrola bude zahrnovat také veřejnou konzultaci.

Ve sdělení, jež bylo dnes přijato, se rovněž uvádí, jaké iniciativy Komise v současnosti zvažuje, aby zajistila plné využití stávajících politik týkajících se endokrinních disruptorů. Patří sem identifikace endokrinních disruptorů, lepší komunikace v dodavatelském řetězci za použití bezpečnostních listů, jež jsou stanoveny v nařízení REACH, a využití vědeckých hodnocení endokrinních disruptorů v rámci dalších regulačních opatření.

Souvislosti

Endokrinní disruptory jsou chemické látky, které narušují činnost hormonálního systému a v důsledku toho negativně ovlivňují zdraví lidí a zvířat.

Od 90. let 20. století vzbuzují endokrinní disruptory stále větší obavy. Po přijetí usnesení Evropského parlamentu o endokrinních disruptorech v roce 1998 přijala Komise v prosinci 1999 strategii Společenství týkající se endokrinních disruptorů, která se od té doby realizuje prostřednictvím opatření v oblasti výzkumu, regulace a mezinárodní spolupráce.

Evropská unie výzkum endokrinních disruptorů již velmi výrazně podporuje. V rámci různých rámcových programů pro výzkum a inovace poskytla více než 50 projektům financování převyšující 150 milionů EUR. Dalších 52 milionů EUR bylo v rámci programu Horizont 2020 přiděleno na projekty týkající se zkušebních a screeningových metod.

Unie přijala rovněž přísná regulační opatření na ochranu občanů a životního prostřední před vlivem endokrinních disruptorů na základě vědeckých hodnocení a v souladu s různými požadavky stanovenými v příslušných právních předpisech. Zvláštní ustanovení týkající se toho, jak nakládat s endokrinními disruptory, byla například zařazena do právních předpisů o pesticidech a biocidech, chemických látkách obecně (nařízení REACH ), zdravotnických prostředcích a vodě. Látky s vlastnostmi narušujícími činnost endokrinního systému byly dále předmětem jednotlivých regulačních opatření v oblasti materiálů určených pro styk s potravinami, kosmetických přípravků, hraček a ochrany zaměstnanců na pracovišti, jako je tomu i u jiných nebezpečných chemických látek. V důsledku těchto kroků byla řada látek s vlastnostmi narušujícími činnost endokrinního systému zakázána nebo byla expozice těmto látkám minimalizována na co nejnižší technicky a prakticky proveditelnou mez.

Komise rovněž podporuje práci příslušných mezinárodních organizací, především Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj v oblasti zkušebních metod, a provádí dvoustranné výměny s mezinárodními partnery.

07.11.2018 09:52

Polemika: Roztočení „cirkulárního kola“

Co podle vás lze považovat za nejzásadnější hybnou sílu, která by pomyslné cirkulární kolo stabilně a udržitelně roztočila? Na tuto otázku se tentokrát ptala redakce časopisu Odpadové fórum v aktuálním vydání (anotaci nového čísla čtěte ZDE).

Na otázku odpovídali: Soňa Jonášová (ředitelka Institutu Cirkulární Ekonomiky), Zbyněk Kozel (ředitel EKO-KOM), Miloš Kužvart (výkonný ředitel ČAObH), Jaroslav Tymich (president ACPP), Petr Havelka (výkonný ředitel ČAOH), Ivo Kropáček (odpadový expert Hnutí DUHA), Bohuslav Čížek (ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR), Martin Veverka (senior konzultant pro dotační poradenství společnosti EY), Jaroslav Vodáček (senior konzultant pro sektor odpadového hospodářství společnosti EY), Zdeněk Bočan (ředitel oddělení využívání odpadů AVE CZ odpadové hospodářství) a Alessandro Pasquale (generální ředitel Karlovarské minerální vody).

 

Soňa Jonášová: Recyklace není klíčová, ekodesign hraje prim

Je zcela nezbytné, abychom přestali považovat recyklaci za klíčový prvek cirkulární ekonomiky. Ta je až jednou z předposledních možností. Celý systém
cirkulární ekonomiky stojí na přechodu k obnovitelným zdrojům. Největší pozornost by měla být věnována ekodesignu výrobků tak, aby byly opravitelné, modulární nebo již vyrobeny z druhotných surovin, a aby po celou dobu jejich životního cyklu docházelo k jejich maximálnímu využití. Například díky přechodu od vlastnictví k pronájmu, je-li to možné.

Stabilní kolo cirkulární ekonomiky bude v pohybu ve chvíli, kdy ze své optiky zcela vymažeme možnost skládkování a začneme již dnes nakupovat cirkulární produkty. Jen ve veřejných výběrových řízeních se protáčí miliardy eur a přechod z cenového aspektu jako jediného indikátoru pro rozhodnutí například na obsah druhotných surovin, sociální aspekty či preference služeb namísto dodeje produktů je aktivita, která se o cirkulární ekonomiku může postarat taktéž.

Stejný princip jako u veřejných výběrových řízeních také můžeme aplikovat v každodenním životě. Rozhodujeme každou korunou. Hybnou silou pro cirkulární aktivity je ale odpoutání se z přístupu, kde hledáme benefity jen pro sebe, svoji firmu a nejbližší okolí a začínáme pohlížet na dopady našich aktivit komplexně. Dalo by se i říci holisticky a skutečně nás zajímá, jak můžeme přispět k pozitivní změně. Zde je klíčová mezioborová spolupráce, která se nám u našich projektů i partnerských firem ukazuje právě jako klíčová. Díky ochotě hledat cesty synergických vztahů a procesů tak například nová česká technologie Hydal, která vyrábí bioplasty, našla uplatnění v kosmetice, i když po ní byla obrovská poptávka v obalářství. Díky této cestě tak v budoucnu můžeme na pole vyvážet kaly bez mikroplastů.

 

Zbyňek Kozel: Upravme proces certifikace výrobků

ČR má velmi kvalitní sběrnou síť na tříděný odpad, kterou občané hojně využívají. Na rozdíl od řady jiných států tedy vyřešila klíčový prvek cirkulární ekonomiky, tedy separaci odpadu u zdroje.

Na druhé straně pokulhává v samotném využití již separovaného odpadu, tedy v účinnosti třídiček, které ze svého ekonomického hlediska dotřiďují pouze takové složky odpadu, které je výhodnější prodat, než skládkovat. Vzhledem k tomu, že ČR má jedno z nejlevnějších skládkování v EU, je tak účinnost třídiček, konkurujících si na trhu, omezena ekonomicky. Tento problém je poměrně snadno řešitelný – navýšením skládkovacího poplatku, tedy daně ze skládkování. Jde o krok politicky nepopulární, ale k roztočení „cirkulárního kola“ nezbytný.

Další brzdou, která brání roztočení kola recyklace je stávající certifikační proces výrobků. V současnosti jsou produkty s obsahem recyklátu certifikačními orgány většinou znevýhodňovány oproti výrobkům z primárních surovin. Jde o tradiční přístup, kdy materiál pocházející z odpadu je a priori považován za nečistý a tedy hygienicky či kvalitativně rizikový. Nechceme-li, aby nejrůznější certifikace byly brzdou cirkulární ekonomiky, musíme je uzpůsobit tak, aby se v jejich procesu přímo počítalo s recyklovanými materiály, jako s plnohodnotnými surovinami, bez předsudků. To je bohužel problém celé EU a ČR jej nemůže řešit sama.

Skeptický jsem v otázce státní podpory na použití recyklátu ve výrobcích formou snížené DPH nebo formou veřejných zakázek. ČR je součástí jednotného trhu EU a nemůže nikdy nastavit pravidla tak, aby se taková podpora vztahovala na použití recyklátu z českého odpadu. Navíc je obsah recyklátu obtížně kontrolovatelný. Snadno bychom mohli vytvořit prostor pro nejrůznější podvodná jednání a případně ze svých peněz podporovat recyklaci cizího odpadu. Je lépe ponechat tuto věc trhu.

V mnoha případech, přestože jsou náklady na výrobu recyklovaných výrobků vyšší, než u běžných produktů, si v obchodech výrobky s podílem recyklátu nacházejí své kupce již nyní a tento trend bude jistě pokračovat. Pokud se zvýší cena skládkování, zvýší se produkce druhotných surovin a tím klesne jejich cena. Konkurenceschopnost výrobků z těchto surovin se pak na trhu ještě zvýší. Potenciál je také ve veřejném sektoru, kde je uplatnění pro výrobky z recyklátu velmi široké. Spočívá zejména ve změně myšlení při zadávání veřejných zakázek, kde jsou často vyžadovány tradiční materiály již v samotné specifikaci zakázky.

 

Miloš Kužvart: Bez politické vůle a odhodlání to nepůjde

Tou opravdu nejzásadnější hybnou silou je politická vůle a odhodlání prosadit výraznou změnu, odstranit to, co překáží udržitelnému rozvoji ČR v oblasti nakládání s odpady: odstranit „Český odpadářský Dinopark“. A díky tomu dodržet termín roku 2024 (zákaz ukládat SKO a recyklovatelné a využitelné odpady) a také do roku 2024 významně navýšit skládkovací poplatek až na 2000 Kč/tunu.

Proč „Odpadářský Dinopark“: skládkařská lobby v ČR zavinila zaostávání ve vybavení moderními technologiemi na třídění, úpravu a využití druhotných surovin. Prostě se v tom nevyplácelo dlouhá léta investovat.

Za těch deset let stagnace skládkovacího poplatku na nízké úrovni (20 Euro/tunu oproti průměru zemí EU 60 Eur/tunu) jsme se stali skanzenem Evropy. Nenechme se mýlit současnými slovními proklamacemi skládkařských lobbistů. Jen na Fondu na rekultivace stávajících povolených skládek je deficit 15 mld. Kč. Je to podnikání na úkor příštích generací, na úkor nás všech již nyní.

Co pro tuto tak potřebnou změnu můžeme udělat? MŽP musí začít propagovat, co moderní nakládání s odpady bude znamenat ekonomicky, jak na tom jednotlivé subjekty budou benefitovat. Ale k tomu se musí MŽP zbavit resortismu, začít spolupracovat hlavně s MPO a s MZe. A ve věci ekonomických pobídek, aby se výrobky z recyklátů staly atraktivní, musí začít spolupracovat s Ministerstvem financí. Prostě pomoci přeměně odpadů na zdroje, nejen se soustředit na již nezpochybnitelný nárůst skládkovacího poplatku. Jiná cesta ze strany současné vlády neexistuje.

A pro Českou asociaci oběhového hospodářství to znamená vysvětlovat, argumentovat, přesvědčovat…

 

Jaroslav Tymich: Hybnou silou je správné nastavení ekonomického prostředí

Obecně platí, že jakákoli významná změna společenského chápání se nedá vynutit jen příkazy, zákazy nebo administrativními kroky. Je to vždy dlouhodobější proces, který musí být v souladu se zájmy občanů, komunit i průmyslu a podnikatelů. Oběhové hospodářství, které je nadřazeno prosté recyklaci, potřebuje svůj čas a „peníze“ (investice).

Cirkulární kolo, použiju-li název z otázky, se v papírenském průmyslu točí už desítky let. Neustále se zdokonalují procesy recirkulace vod (voda, která odtéká po vyčištění zpět do toků, je kvalitnější než při odběru), dále se 100% využívá dřevo, které je primární surovinou pro výrobu a zejména roste procento recyklace použitého papíru a lepenky jako druhotné suroviny pro výrobu.

Je to zejména proto, že papír jako materiál je vícenásobně recyklovatelný a výroba papíru z použitého papíru a lepenky je z pohledu specifických výrobků levnější a s menšími dopady na životní prostředí. Např. v Česku dosahujeme již úrovně 90% recyklace použitých papírových obalů a téměř 70% recyklace všech druhů papíru, což je porovnatelné z nejvyspělejšími státy světa.

Těchto výsledků by se nedosáhlo, kdyby lidé, občané, komunity ale i stát nepodporoval sběr a třídění. To se děje, takže je třeba si dát jen pozor, aby zejména stát a komunity nepřicházely v dobré víře s novými sociálně inženýrskými pokusy (např. smíšený sběr), které mohou být brzdou „cirkulárního kola“ v papírenském průmyslu.

Z pohledu recyklace papíru a lepenky je tahounem z přirozených důvodů papírenský průmysl, což je příklad, kdy „prostý byznys“, jak je zmíněno v úvodním komentáři, může být hlavní hybnou silou jednoho druhu recyklace. Podobné hodnocení lze asi provést i u skla, kovů, některých plastů a dalších materiálů nebo skupin výrobků.

Na druhou stranu o výši recyklace rozhodují i způsoby sběru, třídění a úpravy, které se řídí zejména ekonomickými a finančními možnostmi příslušných trhů. A tady je role státu, aby nastavil podmínky tak, aby se vyplatilo třídit a recyklovat a ne např. skládkovat.

Jednoduchou odpověď na výše uvedenou otázku nelze dát, ale já bych odpověděl asi takto: nejzásadnější hybnou silou pro roztočení a udržení chodu pomyslného cirkulárního kola je správné nastavení ekonomického prostředí tak, aby bylo v zájmu občanů, komunit i průmyslu (podnikatelů) sbírat, třídit a vyrábět nové výrobky. A za druhé je to osvěta, výchova a vzdělávání všech skupin obyvatelstva.

 

Petr Havelka: Klíčová je poptávka

Pokud nechceme v odpovědi slyšet stále opakovaná účelová klišé (např. že vše spasí hlavně násobně navýšené poplatky) a podíváme se na to selským rozumem, pak odpověď je jasná a lze ji dokonce zjednodušit do jednoho slova. Klíčovým slovem je POPTÁVKA.

Je to logické. Druhotných surovin jsou spousty. Světový trh je jimi aktuálně přesycen. Navíc hranice pro obchod s nimi jsou otevřené, takže na vstupu do recyklace objektivně ani problém být nemůže. V ČR se sice můžeme z různých důvodů chtít přesvědčovat o opaku, ale pokud se nad tím skutečně zamyslíme, málokdo by mohl tato fakta rozporovat. Pokud chceme slyšet pravdu, říkám poptávka a myslím tím samozřejmě poptávku po recyklovaných výrobcích.

Nejzásadnější hybnou silou, která udrží roztočená kola recyklace snad ani nemůže být nic jiného. Když se podíváme do světa, na země s největšími recyklačními kapacitami, je zřejmé, že právě poptávka je hlavním a nejúčinnějším motorem. A jak zajistíme vyšší poptávku po recyklovaných výrobcích? No tak, že je učiníme pro spotřebitele, či zákazníka,zajímavější, lákavější, apod.

Dle sociologických průzkumů se spotřebitel většinově při nakupování rozhoduje cenou. To také asi nikoho nepřekvapí. Pokud tedy chceme pomoci recyklačním firmám navýšit výrobní kapacity, není účinnější cesta, než jim pomoci s odbytem jejich výrobků. A pokud je jedním (nikoli jediným) z důležitých prvků prodeje cena, pak snižme zdanění těchto výrobků z druhotných surovin, abychom je zvýhodnili oproti výrobkům z primárních surovin.

Recyklačním firmám můžeme také snížit zdanění práce v jejich průmyslu. Zde je velký prostor. A pokud stát chce jít příkladem, a měl by, může výrazně navýšit nákupy recyklovaných výrobků v rámci veřejných zakázek, namísto výrobků z primárních surovin. Zvýší se tak poptávka po recyklovaných výrobcích, stejně jako po druhotných surovinách. Pak by nikoho ani nenapadlo dávat je na skládky nebo do spaloven. Budou totiž hodnotné, bude po nich poptávka.

Cirkulární kolo by se potom logicky mohlo samovolně točit dále. Výše uvedené nástroje pro podporu recyklace navrhuje ČAOH, spolu s dalšími důležitými opatřeními, v již zveřejněném Desateru moderního OH. Věříme, že se jejich prosazení podaří. Jsem optimista, neboť stále větší počet politiků chápe, že toto je praktická a funkční cesta.

 

Ivo Kropáček: Nastartovat skutečnou recyklaci mohou především ekonomické nástroje.

Konkrétně půjde o mix ekonomických nástrojů:

  • Nesmí se vyplácet produkovat směsné odpady určené jedině ke spálení nebo skládkování. Takže je nutné reformovat a zvýšit daň ze skládkování a zavést daň ze spalování směsných komunálních odpadů. Skládková daň by měla obsahovat recyklační slevu, aby obce byly motivovány odpady kvalitně třídit a motivovat domácnosti. Domácnost, která třídí musí platit za odpad méně, než ta která netřídí.
  • Vytříděné odpady musíme kvalitněji dotřídit na dotřiďovacích linkách používajících nejlepší dostupné technologie, ne ruce levné pracovní síly.
  • Recyklační firmy dokážou vytříděné odpady recyklovat, ale potřebují výrobky udat na trhu. Zde musí zasáhnout stát: když může být v nižší kategorii DPH točené pivo, proč by tam nemohly být výrobky z recyklátů? Stát musí také zelenými zakázkami zajistit, aby protihlukové zábrany, kabelové žlaby a podobné vybavení nakupoval pouze z recyklátů. Pomohla by také Evropskou komisí navrhovaná daň z přírodních surovin, který by měla zdražit používání přírodních materiálů a zvýhodnit používání recyklátů.

Hnutí DUHA je přesvědčeno, že tento mix ekonomických nástrojů roztočí kolo oběhového hospodářství i v ČR.

 

Bohuslav Čížek: Recyklační průmysl u nás prakticky neexistuje

V Evropě je třeba vytvořit trh s recyklovanými materiály. Přispět k tomu musí Evropská unie i národní státy jak osvětou, tak tlakem na minimalizaci skládkování či podporou používání výrobků z recyklovaných materiálů. Na tom se shodli i účastníci Mezinárodního kulatého stolu k oběhovému hospodářství, který pořádal Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s evropskou asociací BusinessEurope na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu.

Evropský Balíček oběhového hospodářství schválený letos na jaře požaduje po České republice, aby modernizovala technologickou základnu celého nakládání s odpady. Například u recyklace se potřebné investice v řadě případů vyplatí jen tehdy, když se vytvoří robustní trh s recyklovanými materiály. Ten musí být podpořen takovým navýšením poplatků za ukládání na skládky směsného komunálního odpadu, aby se zajistila konkurenceschopnost vyšších pater odpadové hierarchie, jako je například energetické a materiálové využití odpadů.

Neméně důležité je i nastavení termínu, od kdy bude zakázáno skládkování směsného komunálního odpadu v ČR. Už ho má nastavený většina zemí EU na západ i na východ od nás. V oblasti komunálních odpadů u nás recyklační průmysl prakticky neexistuje a tyto ekonomické nástroje spolu s dalšími motivačními nástroji zajistí rozjezd trhu s recyklovanými materiály v ČR. Důležité je proto, aby se co nejkvalitněji projednaly připravované zákony o odpadech, obalech a výrobcích s ukončenou životností a přijaly se tak, abychom mohli trh nastartovat co nejdříve.

 

Jaroslav Vodáček, Martin Veverka: Využívání druhotných surovin musí být rentabilní

Stabilní a chytrá regulace s funkčním principem „znečišťovatel platí“, která je efektivně vymáhána a kdy:

  • Musí fungovat ekonomická stimulace původců být environmentálně šetrní (tedy předcházet vzniku odpadů a nakládat s odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady) bez výjimek, které narušují princip „znečišťovatel platí“.
  • Předpisy musí být srozumitelné, dlouhodobě stabilní bez nesystémových výjimek.
  • Pravidla jsou efektivně vymáhána.
  • Cílem regulace musí být stabilní a udržitelná cirkulární ekonomika, nikoliv snaha o plnění recyklačních cílů. Konkrétně se musí hledět na poměr množství odpadu na začátku procesu a kvalitu a množství výrobku na konci.
  • Akceptace slova „udržitelnost“ ve všech tvarech v odborné i laické veřejnosti.
  • Přiměřená prezentace inovativních přístupů a příkladů dobré praxe a osvětové kampaně, jako například iniciativa #dostbyloplastu, s níž přišlo MŽP.
  • Definovat srozumitelně a jednoznačně end-of-waste kritéria pro co nejvíce materiálů, což významně sníží administrativní zátěž u jednotlivých subjektů nakládajících a obchodujících s materiály (surovinami).

Cirkulární ekonomika je evolucí lineární ekonomiky, kdy hodnoty v podobě kvalitního životního prostředí a ochrany zdrojů stojí za to, abychom na ně nasměrovali naši pozornost a naše dostupné prostředky k uzavření cyklu.

Klíčový je dále odbyt výrobků z recyklátů. Pro výrobce musí být rentabilní využívat druhotné suroviny, které nejsou v současné době recyklovány pro vysokou finanční náročnost. Podporu odbytu mohou zajistit regulatorní zásahy určené k podpoře využití recyklátu, jako je například povinný obsah recyklátu v určených výrobcích.

Dále musí být kladen důraz na zefektivnění metod sběru a využití odpadních materiálů, což povede ke snížení nákladů na výrobu recyklátu. Pokud recyklát nebude cenově dostupnější, než primární surovina, a současně nebude mít stejnou kvalitu, nebude pro takový recyklát a výrobek z recyklátu přirozený odbyt a nedojde k uzavření lineárního hospodářství v oběhové hospodářství.

Co je současně důležité, tak je nezapomínat na staré závazky. Konkrétně to znamená nezapomínat například na závazek snížení ukládání BRKO (do 2020 na 35 %), přičemž podíl BRKO ukládaných na skládky vzhledem k roku 1995 byl v roce 2017 62,11 %.

 

Zdeněk Bočan: Pojďme myslet na budoucnost

Odpadům (stejně jako fotbalu) rozumí kde kdo. Pro všechny je mantrou třídění – to je prý lék na všechny problémy odpadového hospodářství.

Bylo by ale bláhové se domnívat, že třídění všechno vyřeší. Čínské probuzení bylo pro Evropu tvrdé. Ukázalo se, jak jsme si všichni „lhali“ do kapsy. Pokud nejsou hned za všemi třídicími linkami recyklační zařízení, která odpady ihned zpracují a vyrobí z nich nové výrobky, nemá to smysl.

Navíc se začalo opět vážně hovořit o zavedení systému vratných PET lahví. To je pro systém třídění velmi špatná cesta. Je potřeba si uvědomit, že ve žluté popelnici tvoří PET lahve sotva 40 % obsahu, zbytek jsou různé fólie a další plastové odpady. Pokud budou občané nosit PET lahve na místa výkupu, nebudou mít třídicí linky dostatek odpadů na dotřídění. Tím se dostanou do velkých problémů ty třídicí linky, které byly postaveny z dotačních programů. Nebudou splňovat podmínky dotace o množství vytříděných odpadů, a začne docházet k velkým problémům s vracením dotací a případným uzavíráním některých zařízení. A kdo pak dotřídí těch zbývajících 60 % odpadů ze žlutých popelnic?

Pokud se podíváme na další odpady, u nichž bychom se zabývali úpravou, pak se domnívám, že na řadě jsou kaly z čistíren odpadních vod. Jejich potenciál na využití je obrovský. Dnes jsou ukládány buď na skládku, nebo na zemědělskou půdu. To je věc, která se mně vůbec nelíbí. Kaly obsahují spoustu látek, které na pole prostě takto surově uložit nepatří. Měli bychom se v rámci cirkulární ekonomiky zabývat možnostmi získání fosforu z kalů a řešit jejich energetický potenciál.

Hlavním úkolem je především důkladné využívání všech možností pro to, aby odpadů vznikalo co nejméně, abychom se skutečně zabývali předcházením vzniku odpadů. Abychom naši poptávku po zboží uzpůsobili tak, aby se výrobcům nevyplatilo vyrábět tak obrovské množství výrobků dopředu, anebo vůbec. Tam může výrazně pomoci každý z nás.

Pojďme se také více zabývat recyklací, např. stavebních odpadů, a využívat je hojně tam, kde dnes stále používáme přírodní materiály, které bychom si měli schovat na horší časy. Pojďme více využívat velké množství průmyslových odpadů z automobilového průmyslu jako TAP a chránit fosilní paliva.

V těchto dnech slavíme krásných 100 let naší republiky. Postavme se k naší dnešní nebývalé prosperitě s pokorou a pojďme myslet na naše děti a budoucnost, aby měli naši potomci za dalších 100 let co slavit. Věřím, že to zvládneme.

 

Alessandro Pasquale: Hybnou silou je průmysl

Takovou hybnou silou je podle mne v prvé řadě sám průmysl, který podpoří vznik podmínek pro to, aby mohl pracovat s uzavřeným tokem materiálu. Vnímáme to tak i v Karlovarských minerálních vodách a vyvíjíme v tom smyslu řadu aktivit.

Všechny nápojové obaly používané v průmyslu balených vod jsou plně recyklovatelné a mají vysokou hodnotu i po použití. Konkrétně PET lahví se v ČR ročně uvede na trh zhruba 60 000 tun, tříděním od obyvatel se jich podaří získat zpět pouze cca 66 %.

Z oběhu se tak bez nového využití každoročně ztrácí cenný PET materiál v hodnotě až stovek milionů korun, máme tedy ještě velký prostor ke zlepšení. Přitom největší smysl dává uzavřít cirkulární smyčku v rámci jednoho státu, tzn. PET lahve vyrobené v ČR zde i recyklovat a vyrobit z nich nové lahve pro český trh. Tím se zbavíme i negativního dopadu přílišného transportu.

Nezapomínejme ani na záměry EU, aby od roku 2025 PET lahve obsahovaly minimálně 25% podíl rPETu (tedy recyklovaného PETu). K využití rPETu pro výrobu nových lahví je třeba čistý a vysoce kvalitní materiál v tzv. „food grade“ kvalitě, na potravinový obal jsou přísné požadavky.

Bohužel, v ČR žádná zpracovatelská firma zatím takový rPET nevyrábí (byť kapacit na zpracování PET je tu dost). Mezi hlavní příčiny patří nedostatečná kvalita PET lahví získaných prostřednictvím žlutých kontejnerů tříděného odpadu.

Depozitní systém, díky kterému řada evropských států dosahuje až 90% míry návratnosti PET lahví, by byl ideálním řešením i pro naši zemi. Jeho zavedení by nám poskytlo recyklovatelný PET té správné kvality, který by se mohl vracet zpět do oběhu. Karlovarské minerální vody proto iniciovaly vznik skupiny, která seriózně zkoumá, zda tento systém může fungovat i v České republice.

 

07.11.2018 09:37

Punčochář: Nový vodohospodářský regulátor je nadbytečný

Ačkoli na Ministerstvu zemědělství (MZe) již řadu let pracuje odbor dohlížející na tvorbu cen vody i zdrojů na obnovu vodohospodářského majetku, Ministerstvo životního prostředí (MŽP) opakovaně navrhuje vznik nového regulačního orgánu, který by měl oblast vodohospodářství regulovat. Jak ale zdůraznil v rozhovoru pro portál Naše voda na právě probíhající konferenci „Provoz vodovodů a kanalizací“ v brněnském hotelu Voroněž odborný referent a dlouholetý čelní představitel MZe v oblasti vodního hospodářství Pavel Punčochář, nová instituce by byla zcela nadbytečná. Více čtěte ZDE

 

Čtěte také:

 

06.11.2018 20:38

Výbor podpořil přesnější pravidla předcházení ekologické újmě

Sněmovní výbor pro životní prostředí dnes doporučil Sněmovně schválit beze změny vládní návrh, který upravuje postavení nestátních neziskových organizací v zákoně o předcházení ekologické újmě. V reakci na výtky Evropské komise by měl nově zákon výslovně stanovit, že o zahájení řízení rozhodne úřad na žádost například neziskové organizace založené za účelem ochrany životního prostředí. Komise tvrdí, že Česko příslušnou evropskou směrnici nezapracovalo do českého zákona správně.

Komise české straně vytýká, že hlavním postupem při řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření je řízení z moci úřední a na tento způsob se podle ní klade větší důraz než na řízení zahajované na žádost. Vláda proto navrhuje přeformulovat dotyčný paragraf v zákoně tak, aby řízení zahájené na žádost žadatele bylo postaveno na stejnou úroveň jako řízení z moci úřední. Vláda uvádí, že pokud by se zákon nezměnil, hrozily by Česku sankce zhruba až osm milionů korun měsíčně, a to až do doby, než stát zjedná nápravu.

"Obava, že novela by mohla poskytovat nevládním organizacím nástroje k blokování výstavby v České republice, je lichá," řekla členům výboru náměstkyně ministerstva životního prostředí Berenika Peštová. Poznamenala, že v tuzemsku nebyl dosud zaznamenán žádný případ takové ekologické újmy, který by si vyžádal uložení nápravných opatření podle tohoto zákona.

Obavy z nárůstu moci neziskových organizací vyjádřil hlavně poslanec ODS Jan Zahradník. Podle něj se z nich dělá jakýsi prokurátor.

Žádost o zahájení řízení bude moci podle navrhovaného znění podat fyzická nebo právnická osoba, která je ekologickou újmou dotčena nebo je u ní takové dotčení pravděpodobné. Nově má být výslovně uvedeno, že o něj bude moci požádat i právnická osoba, která není založena za účelem podnikání a jejímž hlavním cílem je ochrana životního prostředí.

Výbor nepodpořil ani jeden ze dvou pozměňovacích návrhů, které vznesla jeho předsedkyně Dana Balcarová. První měl rozšířit působnost zákona o nové chráněné druhy. Druhý měl směřovat k ochraně půdy, aby v případě jejího znečištění například při havárii ukládal viníkům povinnosti při zlepšení její kvality. Ministerstvo s oběma návrhy vyslovilo nesouhlas.

Novinky

09.06.2025 14:48

Jihočeské ZEVO startuje: Konec ukládání odpadů na skládky je na dosah!

V Jihočeském kraji začalo růst moderní zařízení na energetické využívání odpadu (ZEVO), které má do budoucna významně přispět ke snížení závislosti na skládkování a posílení cirkulární ekonomiky v Česku. Stavbu v areálu společnosti C-Energy v Plané nad Lužnicí si má vyžádat náklady na výstavbu...
09.06.2025 13:54

Chladicí spotřebiče a bioekonomika: nová pravidla vznikají dnes – zítra už bude pozdě

Evropská unie aktuálně otevírá připomínková řízení ke dvěma návrhům, které mohou výrazně ovlivnit nejen průmysl, ale i cestu k udržitelnější ekonomice. Oba návrhy jsou dostupné k připomínkování do 16. června 2025. Zapojení odborné veřejnosti, firem i neziskových organizací je vítané – právě teď je...
09.06.2025 13:46

EU mění hru v ochraně zdraví pracovníků, tentokrát v hledáčku DMAC a NEP

Evropská unie pokračuje ve zpřísňování chemické legislativy. Nejnovějším krokem je Nařízení Komise (EU) 2025/1090, které mění přílohu XVII nařízení REACH a výrazně omezuje používání dvou rizikových rozpouštědel – N,N-dimethylacetamidu (DMAC) a 1-ethylpyrrolidin-2-onu (NEP). Tato látková restrikce...
09.06.2025 12:16

AI vyřešila Nerudovské dilema. Už ví, kam s tím

Evropský hackathon GreenHack 2025 se stal místem, kde se technologie a udržitelnost propojily v jedinečném průlomu. Tým Superchats zvítězil s chatbotem, který přes Telegram dokáže z fotografie odpadu identifikovat jeho typ, poradit s tříděním a najít nejbližší sběrné místo díky otevřeným městským...
08.06.2025 06:45

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici

V éře klimatických změn a zvyšujícího se tlaku na udržitelnou spotřebu se může zdát, že spotřebitelé stále více reflektují environmentální dopady svých každodenních rozhodnutí. Ale jaká je skutečnost, když dojde na výběr potravin? Průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) z jara 2025...
06.06.2025 17:49

Superroztoč ohrožuje americké včely

Americká včelí apokalypsa dosáhla nového vrcholu – letos v zimě zmizelo přes 60 % komerčních včelstev v USA, což představuje ztrátu přes 1,7 milionu úlů a škody přes 600 milionů dolarů. Příčinou není pouze známý parazit Varroa destructor, ale i jeho nová rezistence vůči běžně používaným...
05.06.2025 18:41

MPO zveřejnilo nový emisní faktor elektřiny. Proč je 0,34 t CO₂/MWh důležitější číslo, než si myslíte

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo aktuální hodnotu emisního faktoru oxidu uhličitého pro výrobu a spotřebu elektřiny v České republice. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že jde o pouhé technické číslo, právě tento údaj má dalekosáhlý dopad na firemní uhlíkové výkazy,...
05.06.2025 17:38

Česká energetika míří k rychlejším obnovitelným zdrojům a chytrým solárním tarifům

Česká republika stojí na prahu důležitých změn v oblasti obnovitelných zdrojů energie (OZE). Po letech pomalých povolovacích procesů a ne vždy efektivních tarifních modelů přicházejí novinky, které mají urychlit rozvoj větrné i solární energie a současně zvýšit stabilitu a efektivitu celé...
04.06.2025 14:57

Lepící pasti dál zabíjejí ptáky navzdory zákazu

Navzdory zákazu a opakovaným varováním se v České republice stále prodávají a používají lepové pasti na hmyz, které představují vážnou hrozbu pro ptáky a další obratlovce. Tyto pasti, původně určené k odchytu hmyzu, se stávají smrtelnými nástrahami pro větší živočichy, kteří se na ně nechtěně...
04.06.2025 14:41

Slunce nad vodou, život pod hladinou aneb plovoucí solární elektrárny

Plovoucí solární elektrárny nejsou jen zdrojem čisté energie — podle nejnovějšího výzkumu německého Fraunhoferova institutu mohou výrazně přispět i k ochraně vodních ekosystémů. Vědci zjistili, že tyto panely instalované přímo na vodní hladině pomáhají jezerům lépe odolávat dopadům klimatických...

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE