Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

26.05.2017 09:20

Databáze informací o výzkumných systémech v zahraničních zemích

Technologické centrum AV ČR zveřejnilo interaktivní aplikaci, s jejímž využitím je možné získat informace o struktuře a řízení výzkumného systému , výzkumných organizacích, zapojení do mezinárodní výzkumné spolupráce a další údaje ve dvaceti zahraničních zemích. V databázi jsou uvedeny i základní indikátory a navrženy oblasti perspektivní pro bilaterální výzkumnou spolupráci. Internetová aplikace a databáze je dostupná na adrese https://rdsyst.tc.cas.cz/.

 

Zdroj: TC AV ČR

26.05.2017 08:51

Rok zbývá do účinnosti nového Nařízení o ochraně osobních údajů

Za rok, 25. května 2018, vejde v účinnost Nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation, GDPR). To znamená zavedení nových opatření ve všech společnostech, které jakýmkoliv způsobem nakládají s osobními údaji občanů Evropské unie. Pro některé firmy to bude znamenat i restrukturalizaci celé IT architektury, proto by se měly na účinnost Nařízení začít připravovat již nyní. Zároveň Nařízení významně posiluje práva lidí coby subjektů údajů.

Nařízení o ochraně osobních údajů upravuje nové principy práce s osobními údaji. Výrazně posiluje odpovědnost správce, tedy organizace, které jsou osobní data svěřena. Nařízení platí pro všechny subjekty, které nakládají s osobními údaji občanů Evropské unie, mezi ty patří firmy, neziskové organizace ale například i nemocnice atd. Správci osobních údajů budou zodpovědní za správné zacházení s osobními údaji nejen ve své společnosti, odpovědnost s nimi budou sdílet i ti, kteří pro ně osobní údaje zpracovávají. Musí osobní údaje zabezpečit tak, aby eliminovali riziko jejich úniku, znehodnocení či ztráty.

Podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR, který realizoval na konci roku 2016, však téměř 60 % firem není o novém Nařízení informováno a není na jeho účinnost ani technicky připraveno. Přitom kolem 50 % firem udává, že při své práci s citlivými osobními daty pracuje. Svaz průmyslu a dopravy proto ve spolupráci s MPO a dalšími partnery připravuje pro společnosti a další subjekty, správce dat, sérii 11 školení, které jim metodicky pomohou lépe se na vstup Nařízení připravit.

 

Nakládání s osobními údaji by mělo být ve společnostech prioritním tématem

Osobní údaje budou nově požadovány a dále zpracovávány a uchovávány jen ke konkrétnímu účelu a po dobu nezbytně nutnou. To znamená, že například podnik bude uchovávat osobní údaje lidí pouze po dobu, po kterou jsou jeho zákazníky. Následně musí dojít k likvidaci dat. V případě, že zpracování údajů není nutné například z důvodu zákonné povinnosti, plnění uzavřené smlouvy, ochraně životně důležitých zájmů subjektů údajů nebo k němu subjekt nedal svolení, jedná se o zpracování nezákonné. Zakázáno je také poskytnutí osobních údajů třetí osobě bez souhlasu subjektu údajů. Za porušení povinností vyplývajících z nařízení hrozí vysoké pokuty až do výše 4 % celosvětového obratu firmy nebo 20 milionů Euro.

Z výše uvedených novinek vyplývá, že společnosti si musí provést kompletní revizi způsobu práce s osobními daty a jejich zpracováváním a nakládáním na všech firemních úrovních a ve všech systémech. Musí se zaměřit i na datovou architektu a zařadit téma ochrany osobních údajů mezi prioritní témata v chodu organizace. 

„Ochrana osobních údajů je v jednadvacátém století jedním z naprosto zásadních témat. Inovovat stará pravidla tak bylo určitě potřeba, protože právo na ochranu soukromí je nutné dodržovat i v online prostoru. A firmy všech velikostí musí mít o pravidlech jasno, aby mohly bez obav rozvíjet svůj business kdekoliv v Evropě,“ uvedl Ondřej Malý, koordinátor digitální agendy ČR.

Některé podniky navíc musí nově zavést pověřence pro ochranu osobních údajů. Musí být nezávislý a ve firemní hierarchii bezprostředně spadat pod vedení firmy. Pokud společnosti budou zavádět nový proces, službu nebo produkt, který by mohl ohrozit ochranu osobních údajů, musí provést zhodnocení dopadů na ně.

„Pojetí ochrany osobních údajů můžeme přirovnat k bezpečnosti o ochraně zdraví při práci. Zde jde o ochranu osobních údajů ve všech systémech a procesech firmy. Pokud by došlo k porušení ochrany osobních údajů, podnik bude muset dokázat, že postupoval v souladu s nařízením a pro ochranu dat udělal vše, co bylo v jeho silách,“ vysvětluje Milena Jabůrková, členka představenstva SP ČR.

 

Díky Nařízení o ochraně osobních údajů dojde i k posílení práv subjektů osobních údajů

Každý nositel osobních údajů má právo na poučení o svých základních právech a informaci o době a účelu, ke kterému jsou jeho data zpracována. Každý člověk bude mít možnost na svou žádost dozvědět se, jaké údaje jsou o něm zpracovávány. Kromě těch, jež poskytl písemně, totiž mohou být v průběhu času zpravována například jeho data o pohybu, chování na internetu a podobně. Pokud zjistí, že si společnosti o něm uchovávají špatná data nebo s nimi nesprávně nakládají, má právo požádat o nápravu nebo dokonce o výmaz.

26.05.2017 08:43

Vyhodnocení programu EFEKT za rok 2016

V roce 2016 bylo uvolněno ze státního rozpočtu na Program EFEKT (Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů) celkem 30 mil. Kč. Tato částka byla navýšena o nároky z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 8,207 mil. Kč a následně byl rozpočet programu dodatečně navýšen o 50 mil. Kč zapojením nároků z nespotřebovaných neprofilujících výdajů MPO z výnosů z prodeje emisních povolenek za rok 2014. Zapojení těchto nároků schválila vláda spolu s návrhem znění programu EFEKT na rok 2016. Celkový rozpočet programu na rok 2016 byl tedy ve výši 88,207 mil. Kč.

Celkem bylo přijato 538 žádostí o poskytnutí dotace, z toho 312 žádostí bylo podáno do investičních aktivit a 226 žádostí do neinvestičních aktivit. Výběr akcí vhodných k dotační podpoře provedla hodnotitelská komise jmenovaná náměstkyní ministra průmyslu a obchodu sekce energetiky. Podpořeno bylo celkem 188 projektů, z toho 53 investičních a 135 neinvestičních projektů, což je 34 % z přijatých žádostí. Realizace podpořených akcí vyvolala celkovou investici téměř 146,276 mil. Kč.

Díky navýšení rozpočtu programu o 50 mil. Kč bylo možno podpořit 53 investičních projektů částkou 57,899 mil. Kč. Jejich realizací došlo k úspoře energie ve výši 13,896 tis. GJ/rok.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

26.05.2017 08:16

Postavit energeticky soběstačné město chce odvahu

Projekt Slunečního Města stál přibližně 140 milionů eur a financovala jej nizozemská vláda, provincie Severní Holandsko a Evropská komise. K uhlíkové neutralitě čtvrti přispívá na 25 tisíc fotovoltaických panelů, které mají dohromady výkon 3,75 MW, tři větrné turbíny o výkonu 2,3 MW (každá) a okolní lesy na 100 hektarech. O čtvrti s názvem Stad van de Zon (Sluneční Město), v níž bude po dokončení žít 13-15 tisíc obyvatel, mluví v rozhovoru s HN její architekt Ashok Bhalotra. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

26.05.2017 08:00

Informace k neformální Radě pro energetiku ve Vallettě

Dne 18. května se v maltské Vallettě uskutečnilo neformální setkání ministrů zodpovědných za energetiku. Hlavním bodem jednání byla diskuse k návrhu směrnice k energetické účinnosti.

Neformální Rada pro energetiku ve Vallettě - ilustrační obrázek Maltské předsednictví si pro ni připravilo dvě otázky, které se týkaly článku 7 a stanovení cíle v něm zakotveného, a dále problematiky poskytovaných energetických služeb se zárukou. V diskusi vystoupily všechny členské státy a kromě uvedených otázek se ve svých vystoupení zaměřily také na otázku celkového cíle pro energetickou účinnost. Pro závazný cíl ve výši 30% se v diskusi vyjádřila asi polovina členských států. Druhá polovina se naopak přiklání k indikativnímu cíli ve výši 27%.

Během jednání o článku 7 směrnice k energetické účinnosti se prakticky všechny členské státy vyslovily pro větší flexibilitu pro plnění cíle, který je v tomto článku zakotven. Často také zaznívala potřeba větší provázanosti na ostatní cíle (v oblasti obnovitelných zdrojů a emisí skleníkových plynů) či možnost započítávání včasné snahy plnit cíle do roku 2020. Po větší flexibilitě členské státy volaly také v souvislosti s problematikou poskytovaných energetických služeb se zárukou a jako jednu z hlavních překážek označily pravidla započítávání.

V druhé části neformální Rady byly prezentovány hlavní výzvy a příležitosti evropských ostrovů v oblasti dekarbonizace. Zástupce Evropské komise informoval, že první oficiální jednání na toto téma proběhne v září letošního roku v Řecku. Následně byla podepsána politická deklarace k čisté energii pro ostrovy EU.

 

 

Zdroj: MPO

25.05.2017 11:33

Rozhovor: Obal jako výzva

V pátek budou vyhlášeni vítězové 22. ročníku mezinárodní soutěže obalového designu Young Package. Než na vyhlášení vyrazíte, přečtěte si dubnový rozhovor Odpadového Fóra s Radkou Machalickou, manažerkou soutěže ve kterém například říká, že  Více ZDE

 

 

 

25.05.2017 09:11

Připomínky: Novela vyhlášky o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů

Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 641/2004 Sb., o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence.  Důvodem novelizace vyhlášky je nutnost provést novelu zákona o obalech č. 149/2017 Sb., jejíž příslušné body vstoupí v účinnost k 1. lednu 2018. Novela zákona o obalech zavedla ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva. Tím došlo k sjednocení způsobu ohlašování evidence obalů a obalových odpadů pro samostatně plnící povinné osoby a autorizované obalové společnosti. Termín připomínek je stanoven na 14.6.2017. Více ZDE

25.05.2017 07:46

Trh energetických služeb se zárukou netáhne

Do oboru energetických služeb se zaručenými úsporami vstoupila skupina ČEZ. Trh se však zatím nerozhýbal, protočí se na něm čtvrt miliardy ročně. Brzdou trhu je i neochota státu tento typ služeb využívat.

Trh s energetickými službami se zárukou úspor (EPC) postupně mírně roste, ale stále zaostává za očekáváním. Firmy působící v oboru, ve kterém se  počáteční investice splácí z dosažených úspor, předaly v loňském roce devět projektů s celkovými investicemi 259 milionů korun. O rok dříve se uskutečnily projekty v  hodnotě 201 milionů korun, zatímco v roce 2014 se souhrnná suma vyšplhala na 298 milionů korun.

„Letos by objem měl být srovnatelný s loňskem, příští rok by mohl být ještě lepší. Brzdou je zatím nezájem státních organizací o modernizace touto  metodou,“ říká Ivo Slavotínek, šéf společnosti Enesa, která patří pod ČEZ Esco, a ředitel Asociace poskytovatelů energetických služeb. Nejvíce se o modernizace objektů metodou EPC zajímají obce a kraje. Soukromé firmy se na uskutečněných projektech podílejí zhruba pětinou. Průmyslové firmy projekty EPC nepoužívají často, protože jejich návratnost se pohybuje v rozmezí pěti až deseti let, což je pro podniky příliš dlouhá doba. „Stejný problém vidíme u administrativních budov. Jejich majitelé si také dávají příliš krátké cíle. ČEZ ale chce tento segment více rozhýbat,“ dodává Slavotínek.

Právě od vstupu ČEZ na trh energetických služeb si mnozí hodně slibovali. Zatím ale marketingová síla skupiny velký efekt nepřinesla. Projevit by se mohla pozitivně příští rok. Celkem se na trhu EPC usadilo zhruba osm firem. Dravě se dere dopředu Amper Savings, sesterská společnost obchodníka s energiemi
Amper Market. „Máme více než deset dlouhodobých EPC projektů. Polovina je z veřejného sektoru a druhá od soukromých firem,“ uvádí ředitel Amper  oldingu Jan Palaščák.

Firma spatřuje budoucnost také v kombinaci energetických služeb s dodávkami energií. Tento model použila u zakázky pro město Chrudim.

 

Metoda projektů Energetických služeb se zárukou (EPC) spočívá v tom, že její poskytovatel navrhuje, financuje a provádí energeticky úsporná opatření. Zařízení pak spravuje a ručí za to, že dosáhne předem vyčíslených úspor. Z těch zákazník investici do modernizace splácí. Pokud jsou úspory nižší, než EPC  firma vyčíslila, musí rozdíl doplatit. Pokud se podaří ušetřit více, zákazník se s dodavatelem o tento rozdíl rozdělí. Například modernizace pražského Kongresového centra stála 126 milionů korun a má uspořit třicet procent energetických výdajů. V prvním období byla úspora o pět milionů korun vyšší než zaručených šestnáct milionů.

 

Zdroj: E15

24.05.2017 15:38

EU zvažuje zákaz využívání kalů v zemědělství

Evropská unie zvažuje úplný zákaz využívání čistírenských kalů na hnojení zemědělské půdy. Možný termín potenciálního zákazu ale není zatím známý, řekl dnes na výstavě Vodovody - Kanalizace ředitel odboru odpadů ministerstva životního prostředí Jaromír Manhart. Cílem by podle něj mělo být sušení a spalování kalů. V Česku se podle oficiálních údajů na hnojení půdy využívá čtvrtina až třetina kalů z čistíren odpadních vod.

Argumentem, který používají podle Manharta některé státy EU, je, že čistírenské kaly mohou mimo jiné obsahovat zbytky léčiv a chemické látky.

Předloni činila produkce kalů z čistíren odpadních vod v Česku 156.193 tun, z toho se jich pro zemědělskou půdu využilo 34,14 procenta, sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. "Převážně se kaly využívají pro kompostování a předání na zemědělskou půdu," dodala. O rok dříve jich bylo vyprodukováno 161.278 tun, přes 25 procent jich bylo využito na zemědělské půdě.

Ministerstvo legislativu na používání kalů zpřísnilo již loni. "V ČR se totiž dostávají do zemědělské půdy dlouhodobě i kaly, které půdu kontaminují a ohrožují tak zdraví lidí i životní prostředí," upozornila Roubíčková. Ve vyhlášce proto resort zavedl, že provozovatelé čistíren budou muset prokázat, že technologie úpravy kalů je schopna účinně kaly upravit tak, aby nezpůsobovaly škody na životním prostředí. Vyhláška ale pro ně neplatí, bylo stanovené přechodné období do konce dekády. "Ze strany provozovatelů čistíren odpadních vod nebo provozovatelů technologií na úpravu kalů to bude znamenat budoucí investice do nových hygienizačních technologií," dodala mluvčí.

 
24.05.2017 12:26

Celková výroba elektřiny loni klesal již čtvrtým rokem

Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejnil roční zprávu o provozu plynárenské soustavy ČR za rok 2016, roční zprávu o provozu elektrizační soustavy ČR za rok 2016 a zprávu o dosažené úrovni nepřetržitosti přenosu nebo distribuce elektřiny za rok 2016. Níže uvádíme vybrané výstupy, dokumenty si můžete stáhnout na konci článku.

 

 

Vybrané výstupy elektrizační soustava:

  • Celková výroba elektřiny brutto v roce 2016 klesala již čtvrtým rokem a dosáhla 83,3 TWh, což představuje pokles o 586,4 GWh (- 0,7 %) proti roku 2015.
  • Tuzemská brutto spotřeba elektřiny druhým rokem rostla na 72,4 TWh (+ 2 %) a byla nejvyšší za posledních deset let.
  • Největší meziroční změna výroby elektřiny brutto byla zaznamenána u paroplynových elektráren o 1 300 GWh (+ 47 %), jejich instalovaný výkon zůstal beze změn 1 363 MW.
  • Naopak pokračoval meziroční propad výroby jaderných elektráren o 2 737 GWh (- 10,2 %), jejichž instalovaný výkon byl čtvrtým rokem 4 290 MW.
  • U velkých vodních elektráren s instalovaným výkonem nad 10 MW výroba vzrostla meziročně o 154 GWh (+ 20 %), zatímco v předchozích dvou letech klesala. Instalovaný výkon byl beze změny 753 MW. U malých vodních elektráren vzrostla výroba elektřiny brutto o 51 MWh (+ 5 %), instalovaný výkon byl téměř beze změny 337 MW. Celkově výroba vodních elektráren vzrostla oproti roku 2015 o 206 GWh (+ 11,5 %). Zatímco instalovaný výkon malých vodních elektráren byl 31 % celkového instalovaného výkonu všech vodních elektráren, vyrobily 53 % elektřiny z celkové výroby vodních elektráren. Výroba elektřiny přečerpávacích elektráren klesla meziročně o 74 GWh (- 6 %), zatímco předchozích sedm let stále stoupala.
  • Větrné elektrárny vyrobily meziročně o 76 GWh elektřiny méně (- 13 %), instalovaný výkon byl třetím rokem téměř stejný 282 MW.
  • Výroba elektřiny ze slunečních zdrojů meziročně klesla o 132 GWh (- 6 %), instalovaný výkon od roku 2011 mírně roste v řádu jednotek procent na 2047 MW na konci roku 2016.
  • Zatímco výroba BRKO meziročně stoupla o 12 GWh (+ 14 %), výroba z biomasy i bioplynu mírně klesla. I přes nárůst tuzemské brutto spotřeby elektřiny o 1 404 GWh (+ 2 %) zůstala hodnota výroby elektřiny brutto z obnovitelných zdrojů téměř stejná 9 395 GWh (- 0,3 %). Trend stoupající výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů se v posledních třech letech ustálil a podíl výroby elektřiny brutto z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě dosáhl hodnoty 13 %.
  • Zatímco výroba elektřiny z hnědého uhlí zůstala na téměř stejné úrovni, výroba z černého uhlí meziročně stoupla o 554 GWh (+ 11 %).
  • Výroba elektřiny ze zemního plynu stoupla oproti roku 2015 o 1 444 GWh (+ 73 %).
  • Spotřeba elektřiny nejvíce vzrostla u domácností, meziročně o více než 437 GWh (+ 3 %). Oproti ostatním krajům byl významně vyšší nárůst spotřeby domácností ve Středočeském kraji, a to téměř o 102 GWh (+ 4,1 %). Celkově byl meziročně nejvyšší nárůst spotřeby v Moravskoslezském kraji především vyššími dodávkami do sektoru energetiky (o 347 GWh). Nejvyšší nárůst dodávek do stavebnictví byl v Praze (o 8,4 GWh), kde byl oproti jiným krajům řádově vyšší nárůst do sektoru obchod, služby, školství, zdravotnictví (o 517 GWh).
  • Stejně jako v předchozích letech bylo i v roce 2016 trvale záporné saldo, které za celý rok činilo téměř 11 TWh. To představuje meziroční pokles o 590 GWh (- 12,3 %), způsobený nižším přeshraničním tokem elektřiny z ČR, i když se zvýšily přeshraniční toky z ČR. Za posledních deset let byla hodnota salda nejnižší.

 

Vybrané výstupy plyn:

  • Celková roční spotřeba zemního plynu v ČR dosáhla hodnoty 8 255,1 mil. m3 tj. 88 243,2 GWh (průměrná hodnota spalného tepla dosahovala v ČR 10,69 kWh/m3, tj. 38,48 MJ/m3). Proti roku 2015 došlo ke zvýšení skutečné spotřeby o 8,5 %.
  • Z pohledu spotřeby plynu podle kategorií zákazníků v roce 2016 dosáhla největšího podílu na celkové spotřebě plynu jako vždy kategorie velkoodběru 46,5 %, následovaná kategorií domácnosti 28,7 %, maloodběru 14 % a středního odběru 9,7 %.
  • V ČR bylo k 31. 12. 2016 celkem 2 840 473 zákazníků. Téměř 93 % z celkového počtu tvoří domácnosti. Vůbec nejvíce domácností je v Praze, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Za posledních deset let klesl počet všech zákazníků o 4 956, přičemž meziroční nárůst se zastavil v roce 2010, kdy došlo prvně k meziročnímu úbytku zákazníků. Největšího dosaženého počtu připojených zákazníků za posledních deset let, a to 2 871 547 bylo dosaženo v roce 2009.

 

Dokument ke stažení:

Rocni_zprava_provoz_ES_2016.pdf (6 MB)

Zprava_o_provozu_PS_2016.pdf (10 MB)

Zprava_o_kvalite_2016.pdf (454 KB)

24.05.2017 10:42

Legislativa novinka EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady o rtuti

V Úředním Věstníku EU vyšlo Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008. Nařízení stanoví opatření a podmínky, pokud jde o používání a skladování rtuti, sloučenin rtuti a směsí rtuti, obchodování se rtutí, sloučeninami rtuti a směsmi rtuti, výrobu a používání výrobků s přidanou rtutí a obchodování s nimi a o nakládání s odpadní rtutí s cílem zajistit vysokou míru ochrany lidského zdraví a životního prostředí před emisemi a úniky rtuti a sloučenin rtuti způsobenými lidskou činností. Nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Použije se ode dne 1. ledna 2018. Příloha III část I písm. d) se však použije ode dne 11. prosince 2017.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008

24.05.2017 09:46

Česká geologická služba vydala výroční zprávu za loňský rok

V úvodním slově ředitel České geologické služby (ČGS) Zdeněk Venera například uvádí, že koncem roku 2016 byly dokončeny práce na velkém česko-norském projektu, který se týkal geologického ukládání CO2 v České republice. Loni byl dokončen i jeden ze stěžejních projektů ČGS „Rebilance zásob podzemních vod“. Díky němu tak máme nyní aktuální představu o tom, jaké zásoby podzemních vod má Česká republika v jednotlivých  hydrogeologických rajonech. Část aplikovaného výzkumu ČGS souvisí také s plánem České republiky vybudovat bezpečné hlubinné úložiště vyhořelého jaderného paliva. Prozatím byly shrnuty dostupné poznatky o všech potenciálních lokalitách a jsou připravovány jejich 3D geologické modely.

 

Dokument ke stažení:

Výroční zpráva České geologické služby 2016

24.05.2017 09:21

MŽP připravilo sérii seminářů zaměřených na boj se suchem a povodněmi

Novou sérii seminářů zaměřených na boj se suchem a povodněmi připravilo Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR. První ze sedmi půldenních seminářů se uskuteční 5. června v Praze a poslední 27. června v Liberci. Určeny jsou starostům, zástupcům městských či krajských úřadů i poradenským firmám zpracovávajícím projektové žádosti.

Semináře představí vhodná řešení, jak předcházet suchu, vzniku povodní, jak zajistit dostatek pitné vody v obcích nebo výhody čištění odpadních vod pomocí domovních čistíren (DČOV). Připraveny jsou i další praktické informace o nabídce dotací z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) a Operačního programu Životní prostředí (OPŽP).

Cílem pořadatelů je ukázat případným příjemcům podpory, jaké projekty dávají z hlediska vodního hospodářství smysl a zároveň pomoci těm lidem a obcím, kteří aktuálně trpí nedostatkem vody.

Kromě Prahy a Liberce se semináře pořádají v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Plzni, Olomouci a Zlíně. Přednášet budou odborníci ze Státního fondu životního prostředí ČR, Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR), nebo třeba zástupce Koalice pro řeky a zastupitel města Horní Benešov.

„Semináře poradí, kde a jak budovat domovní čistírny odpadních vod, jak zajistit dostatečné zdroje pitné vody i jak správně hospodařit se srážkovou vodou a zamezit tak vzniku ničivých povodní. Právě v těchto oblastech totiž mohou obce a města žádat o podporu z Národního programu Životní prostředí a Operačního programu Životní prostředí. Nachystány máme ale i praktické informace pro obce, které se na svém území potýkají s nelegálními sklady odpadů. Těm poradíme, jak se s pomocí našich dotací mohou dlouholetých ekohavárií navždy zbavit. Čas bude vyhrazen i pro individuální konzultace nad konkrétními projekty žadatelů o dotace,“ informuje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Odborníci z AOPK ČR poskytnou informace o možnostech získání dotací na zadržování vody v krajině. Konkrétní vzorové projekty, které se v této oblasti podařilo v minulých letech již uskutečnit, představí zástupce Koalice pro řeky. Na seminářích v Praze, Českých Budějovicích a Olomouci vystoupí zastupitel města Horní Benešov s příkladem dobré praxe v oblasti krajinných a vodních prvků.

Semináře začínají v osm hodin ráno a končí ve třináct hodin odpoledne. Vstup na semináře je pro registrované zdarma, registrovat se lze na www.unni-konference.cz. V případě dotazů pište na seminare@sfzp.cz.

 

Místa konání seminářů:

  • 5. června 2017 / Praha / Magistrát hlavního města Prahy, Mariánské náměstí 2, sál zastupitelstva, 1. patro
  • 7. června 2017 / České Budějovice / Krajský úřad Jihočeského kraje, U Zimního stadionu 1952/2, sál zastupitelstva, č. dveří 2010, 2. patro
  • 12. června 2017 / Ústí nad Labem / Krajský úřad Ústeckého kraje, Velká Hradební 3118/48, zasedací místnost A 208
  • 14. června 2017 / Plzeň / Krajský úřad Plzeňského kraje, Škroupova 18, jednací sál ZPK, č. dveří 174, 1. patro
  • 20. června 2017 / Olomouc / Magistrát města Olomouce, Hynaisova 10, zasedací sál zastupitelstva
  • 23. června 2017 / Zlín / Krajský úřad Zlínského kraje, třída Tomáše Bati 21, zasedací místnost v 16. podlaží budovy
  • 27. června 2017 / Liberec / Krajský úřad Libereckého kraje, U Jezu 642/2a, multimediální sál, 3. patro
24.05.2017 09:09

Stanovisko k rozsahu oprávnění autorizované osoby pro výkon vybraných činností ve výstavbě

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) vydávají společné stanovisko pro sjednocení aplikace ustanovení a rozsahu oprávnění autorizovaného technika pro výkon ve výstavbě podle autorizačního zákona v kontextu s příslušnými ustanoveními stavebního zákona. Společné stanovisko se týká označení funkce autorizovaného technika podle stavebního zákona, oprávnění autorizovaného technika, pojmu dokumentace a projektové dokumentace, obsahových náležitostí dokumentace a projektové dokumentace, oprávnění autorizovaného technika vypracovávat příslušné části projektové dokumentace a rozsahu oprávnění autorizovaného technika.

 

Dokument ke stažení:

Společné stanovisko MMR a ČKAIT [PDF, 258.89KB]

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE