Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Sběr a svoz odpadů

 

Jaké investiční příležitosti skrývá Keňa v oblasti odpadového a vodního hospodářství?
Redakce OF

Dědictví konzumu: Evropa a USA mění Afriku v popelnici
Frederika Klčová

Rizika spojená s recyklací plastů: Výzvy pro zdraví, životní prostředí i legislativu
Nikola Jelínek

Ústavní soud: Zpětné odnětí poplatků obcím za uložené odpady bylo protiústavní
Redakce OF

Analýza vybraných odpadových toků v ČR
Redakce OF

Oběhové hospodářství: 8 cest, jak získat podporu na technologie, recyklaci i redesign výrobků
Jaroslav Kopecký

Praha míří k bezodpadové budoucnosti – pomáhají jí technologie i data
Redakce OF

Chytré systémy pro odpadové hospodářství: Jak RFID a vážení mění pravidla hry
Pavla Švermová

Podaří se českým obcím dosáhnout třídicího cíle pro rok 2025?
Michal Struk

Polemika: Překročí Česko svůj vlastní skládkovací stín?
Redakce OF

Bohové nemusí být šílení: Uchopí Česko inovativní přístup k podpoře cirkulární ekonomiky?
Redakce OF

Recyklace autovraků na rozcestí: Příležitost pro průmysl, nebo další alibi pro nečinnost?
Benjamin Hague, Tadeáš Rulík a Filip Křenek

Strategická ložiska manganu a lithia v ČR ožívají s podporou Evropské komise a Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Bohumil Beneš

Vzdělávání pro cirkulární budoucnost: Jak budujeme udržitelné návyky už na prvním stupni
Jan Froněk

Startuje nový ročník sběrové soutěže pro Zelené firmy. Loni podniky odevzdaly rekordních 773 tun elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Clean Industrial Deal z pohledu chemického průmyslu
Ivan Souček

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

01.03.2017 09:49

Zprávy ke stažení: Obnovitelné zdroje energie a vývoj energetiky v oblasti teplárenství

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) publikovalo jednak zprávu týkající se podílu obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie v letech 2010 až 2015. Zpráva uvádí, že podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě činil v roce 2015 podle mezinárodní metodiky výpočtu 15,1 %. Na spotřebě elektřiny se OZE podílely 14 %, na spotřebě v dopravě 6 % a na konečné spotřebě při vytápění 20 %. Dále MPO publikovalo zprávu o vývoji energetiky v oblasti teplárenství (2015). Zpráva obsahuje zejména popis vývoje, hlavní trendy a jejich změny v uplynulém období a očekávaný vývoj hlavních charakteristik, jako jsou výroba, dodávky, spotřeba, zahraniční obchod, bezpečnost dodávek a ceny za rok 2015. Obě zprávy si můžete stáhnout níže.

 

Dokument ke stažení:

Podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě energie 2010 – 2015 [pdf, 528 kB]

Zpráva o vývoji energetiky v oblasti teplárenství (2015) [pdf, 585 kB]

01.03.2017 08:02

Izraelští vědci mají zájem o české výzkumné infrastruktury

Půldruhého roku působí Delana Mikolášová v Izraeli jako vědecká diplomatka, má za úkol propojovat české a izraelské vědce, domlouvat jim spolupráci nebo třeba předvádět Izraelcům české start-upy. Byť je Izraelský Tel Aviv druhým největším vřídlem start-upů na světě, zájem o spolupráci je oboustraný, ujišťuje v rozhovoru pro HN Mikolášová. Pro Izrael jsou zajímavé třeba nanotechnologie. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

01.03.2017 07:40

Ministři EU dali zelenou pro reformu obchodování s emisními povolenkami

Rada pro životní prostředí se včera dohodla na svém vyjednávacím postoji k přezkumu systému obchodování s emisemi (ETS). ETS je jedním z hlavních nástrojů pro snižování emisí skleníkových plynů. Tento přezkum má přispět k dosažení cíle EU snížit své emise do roku 2030 nejméně o 40 %, jak se k tomu EU zavázala na základě Pařížské dohody o změně klimatu.

Návrh na revizi ETS bude projednán a přijat prostřednictvím řádného legislativního postupu. Rada tudíž sdílí legislativní pravomoci s Evropským parlamentem.

Rada pro životní prostředí se dne 28. února 2017 dohodla na svém vyjednávacím postoji (obecný přístup). To znamená, že mohou být zahájena jednání s Evropským parlamentem k dosažení dohody na konečném znění. Evropský parlament svůj postoj schválil dne 15. února 2017.

Systém EU pro obchodování s emisemi (EU ETS) začal být uplatňován v roce 2005 s cílem podpořit snižování emisí skleníkových plynů nákladově efektivním a ekonomicky účinným způsobem. Omezuje objem skleníkových plynů, které mohou energeticky náročná průmyslová odvětví, výrobci energie a letecké společnosti vypouštět do ovzduší. Počet emisních povolenek je zastropován na určité úrovni, kterou určuje EU, a podnikům se jednotlivé povolenky přidělují nebo si je tyto podniky kupují. Strop je v průběhu času snižován, aby se množství emisí postupně snižovalo.

V posledních letech hospodářská krize přispěla k poklesu emisí a snížila poptávku po emisních povolenkách. Spolu s dalšími možnými faktory tato skutečnost vedla ke snížení cen uhlíku a k nahromadění velkého přebytku povolenek v systému a hrozí, že systém EU ETS nebude moci poskytovat pobídky ke snižování emisí nákladově efektivním způsobem a stimulovat nízkouhlíkové inovace.

Snížení emisí skleníkových plynů v EU nejméně o 40 % do roku 2030 (ve srovnání s úrovněmi emisí v roce 1990) je jedním z cílů, na nichž se jakožto součásti rámce politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 dohodla Evropská rada . Vzhledem k tomu, že systém EU ETS bude hlavním nástrojem pro dosažení tohoto cíle, je jeho reforma nutná pro zajištění řádně fungujícího systému.

Jako první krok této reformy Evropská unie nedávno přijala rozhodnutí o vytvoření rezervy tržní stability pro systém EU ETS. Cílem této rezervy je odstranit velký přebytek emisních povolenek, který se v systému EU ETS vytvořil, a učinit tento systém odolnější ve vztahu k nerovnováze mezi nabídkou a poptávkou.

Dne 15. července 2015 předložila Komise druhý návrh, který představuje širší revizi systému EU ETS. Cílem tohoto návrhu je zohlednit pokyny Evropské rady ohledně úlohy, kterou by měl systém EU ETS hrát při dosažení cíle EU v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030, a uzákonit je. Cílem navrhovaných změn je rovněž podpořit inovace a využívání nízkouhlíkových technologií, přispět přitom k vytváření nových příležitostí pro pracovní místa a růst a současně zachovat nezbytné záruky na ochranu konkurenceschopnosti průmyslu v Evropě.

 

Revizi směrnice o systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS)

Pro dosažení cíle EU snížit emise alespoň o 40 % do roku 2030 budou muset odvětví, na něž se vztahuje systém EU ETS, snížit své emise o 43 % ve srovnání s rokem 2005. To znamená, že celkový počet emisních povolenek bude klesat rychleji než dříve: od roku 2021 o 2,2 % ročně, namísto 1,74 %. To odpovídá dalšímu snížení emisí o přibližně 556 milionů tun mezi lety 2020 a 2030, což se přibližně rovná ročnímu objemu emisí ve Spojeném království.

Návrh Komise obsahuje mimo jiné tyto změny:

  • revize systému bezplatného přidělování povolenek se zaměřením  na odvětví, u nichž existuje nejvyšší riziko, že přemístí svou výrobu mimo EU (to se týká přibližně 50 odvětví);
  • značný počet bezplatných povolenek vyhrazených pro nová a rostoucí zařízení;
  • pružnější předpisy s cílem lépe sladit množství bezplatných povolenek s údaji o výrobě;
  • aktualizace 52 referenčních úrovní používaných na měření emisí tak, aby odrážely technologický pokrok od roku 2008.

V období mezi lety 2021 a 2030 má být společnostem bezplatně přiděleno přibližně 6,3 miliardy povolenek v hodnotě 160 miliard EUR.

Komise rovněž navrhuje vytvořit několik podpůrných mechanismů, které mají průmyslu a energetice pomoci vyrovnat se s výzvami v oblasti inovací a investic, jež jsou spojeny s přechodem na nízkouhlíkové hospodářství. Patří mezi ně dva nové fondy:

  • Fond inovací – rozšiřující stávající podporu pro demonstraci inovativních technologií na průlomové inovace v průmyslu;
  • Modernizační fond – usnadňující investice do modernizace odvětví energetiky a širších energetických systémů a posílení energetické účinnosti v 10 členských státech s nižšími příjmy.

 

Pokud se podaří najít shodu s Evropským parlamentem a Evropskou komisí, zahájí EK práci na navazujících právních předpisech a členské státy následně zapracují novou směrnici do své národní legislativy. Revidovaný systém EU ETS, zejména v oblasti bezplatné alokace povolenek, finančních mechanismů a celkového posílení efektivity systému, pak bude uplatňován především v příštím desetiletí, kdy systém vstoupí do svého 4. obchodovacího období (2021–2030). V tomto období by se dle včera schváleného návrhu měl objem povolenek snižovat každý rok o 2,2 procenta. V nynějším obchodovacím období, které skončí v roce 2020, se počet vydávaných povolenek snižuje o 1,74 procenta za rok.

 

Udržitelný rozvoj

Ministři jednali také o tom, jak prakticky uskutečňovat Agendu pro udržitelný rozvoj 2030, přičemž se zaměřili zejména na to, co tato agenda znamená pro politiku EU v oblasti životního prostředí. Zabývali se například tím, jak lépe zapojit občany a soukromý sektor. Tato diskuse bude podkladem pro přípravu závěrů Rady, jež budou přijaty na jejím červnovém zasedání.

 

Ekologizace evropského semestru – přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí

Ministři si v souvislosti s procesem evropského semestru vyměnili názory na roční analýzu růstu 2017 a úlohu udržitelného rozvoje a životního prostředí. Diskutovali rovněž o přezkumu provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí, což je nový nástroj pro řešení nedostatků v provádění environmentální legislativy a politiky. Toto hodnocení je novou iniciativou Evropské komise, která má za cíl zlepšit v zemích EU aplikaci evropských zákonů v oblasti ochrany životního prostředí. Komise bude každé dva roky vyhodnocovat situaci v jednotlivých státech, kterým bude u zjištěných mezer doporučovat zlepšení.

 

28.02.2017 18:37

Pražané za prvních šest měsíců vytřídili téměř 28 tun kovových obalů

V únoru přibylo v ulicích metropole 39 šedě zbarvených nádob určených ke sběru kovových obalů a jejich počet bude během roku dále narůstat. Sběr nové komodity je celoplošně zajišťován ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy od srpna loňského roku. Aktuálně se v metropoli nachází 338 kontejnerů na kov.

Třídění kovových obalů získává na popularitě i mezi Pražany, kteří v lednu letošního roku odevzdali více než 6,6 tun kovových obalů. „Za šest měsíců od startu projektu se podařilo vytřídit již 27, 8 tun kovových obalů. Za postupným nárůstem stojí jednak vyšší povědomí Pražanů o možnosti třídit kovové obaly, jednak vyšší počet třídících míst,“ řekl mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Co můžu do kontejneru na kovové obaly vyhodit?

Kontejner je určen zejména pro sběr prázdných nápojových plechovek, ale je možné do něj odložit i prázdné konzervy, tuby, kovové uzávěry nebo víčka. Do separačních nádob naopak nepatří obaly od deodorantů ve spreji a obaly od motorových olejů, benzinu, barev a dalších chemických nebo nebezpečných látek.

Způsob jejich likvidace by měl být uveden na obalu konkrétního produktu. „Nádobky od sprejů jsou považovány za nebezpečný odpad. K jejich sběru v Praze slouží sběrné dvory nebo sběrná místa nebezpečných složek komunálního odpadu,“ zdůraznil dále Mana.

V areálu Pod Šancemi dochází k ručnímu roztřídění obsahu šedých kontejnerů na kovy a hliníkové obaly. Následně se odpad lisuje do balíků, které si přebírá odběratel k dalšímu zpracování.

Nyní se v hlavním městě nachází 4584 kontejnerových stání na tříděný odpad. „Oproti roku 2015 je to přibližně o 180 kontejnerových stání více,“ dodal Radim Mana.
 

28.02.2017 17:30

SFŽP k obnově vodohospodářské infrastruktury z ceny pro vodné a stočné

V souvislosti s poskytováním podpory z OPŽP 2014 – 2020 a s tím souvisejícím naplněním podmínek udržitelnosti vodohospodářských projektů Státní fond životního prostředí (SFŽP) upozorňuje žadatele na to, že dotování zdrojů na obnovu vodohospodářské infrastruktury z jiných zdrojů než z ceny pro vodné a stočné je povoleno pouze v ojedinělých případech.

Předkládané projekty (specifický cíl 1.1 a 1.2) musí naplnit metodiku udržitelnosti dle podmínek OPŽP 2014-2020, tzn. žadatel musí vyplnit nástroj Udržitelnosti 2014+ (nástroj), který stanoví min. výši zdrojů na obnovu vodohospodářské infrastruktury (VHI). Takto určenou výši zdrojů je žadatel povinen vygenerovat v průběhu prvních 10 let udržitelnosti od prvního dne následujícího roku po vydání posledního kolaudačního souhlasu k projektu. Pro žadatele je závazný výstup z nástroje Udržitelnost 2014+ tak, že výsledná hodnota zdrojů na obnovu VHI, dle výsledku nástroje, musí odpovídat hodnotě zdrojů zadaných do listu Návrh PFO, kterým se žadatel zavazuje k naplnění podmínek udržitelnosti dle OPŽP 2014 – 2020.

Při posuzování předkládaných projektů je ze strany žadatelů zřejmá čím dál větší tendence dotování ceny pro vodné a stočné z obecních rozpočtů, přičemž takové dotování ceny, a tedy zdrojů na obnovu VHI, není trendem, kterým by se mělo vytváření prostředků na obnovu VHI dlouhodobě ubírat.

Prostředky na obnovu VHI , které je třeba promítnout do ceny pro vodné a stočné, souvisí s tvorbou a kvalitou zpracování Plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací (dle př. č. 18 vyhl. MZe č. 428/2001 Sb.), přičemž návrh PFO je právě výstupem z nástroje Udržitelnost 2014+ jako závazný požadavek pro naplnění podmínek udržitelnosti vodohospodářských projektů pro období OPŽP 2014 – 2020 (ovšem se současným zachováním podmínek tzv. sociální únosnost ceny pro vodné a stočné dle podmínek OPŽP 2014 – 2020). V PFO jsou vymezeny potřebné finanční prostředky, které se promítají do kalkulací cen pro vodné a stočné, přičemž smyslem PFO je vytvářet v průběhu životnosti daného majetku finanční rezervu na jeho obnovu tak, aby byla zajištěna její udržitelnost. I přesto je třeba zdůraznit, že tvorba prostředků na obnovu VHI může probíhat v takovém režimu, že nezpůsobí skokové navýšení ceny pro vodné a pro stočné (což se týká především menších provozních celků).

S ohledem na výše uvedené upozorňuje poskytovatel podpory na to, že zdroje na obnovu VHI u vodohospodářských projektů dotovaných z OPŽP 2014 – 2020 musí být ze strany žadatelů, resp. vlastníků VHI zajišťovány primárně z výnosů vodného a stočného, což znamená, že pro vodohospodářské projekty OPŽP 2014 – 2020 není povoleno, aby docházelo k dotování ceny pro vodné a stočné z obecních rozpočtů. Dotování zdrojů na obnovu VHI z jiných zdrojů než z ceny pro vodné a stočné je povoleno pouze v ojedinělých případech (např. Svazky obcí).

 

Zdroj: SFŽP

28.02.2017 17:23

Pozor na odstávku systému MA ISOH

CENIA upozorňuje uživatele MA ISOH, že ve čtvrtek 2. 3. 2017 od 18:00 hod. proběhne odstávka serveru MŽP. Během odstávky nebude dostupný web MA ISOH a ani nebude možné zasílat informace o vybraných autovracích do MA ISOH (vydávat potvrzení o ekologické likvidaci).

 

 

Zdroj: CENIA

28.02.2017 17:08

Teplárny by měly vnímat také zájmy zákazníka

Komplexní komfort dodávky tepla až do bytu, bezpečnost či cenová výhodnost. To jsou jen některé z výhod centrálního zásobování teplem (CZT). „Teplárny by ale měly vnímat také zájmy zákazníka,“ říká místopředseda představenstva Teplárny Otrokovice František Foltýn. Právě odpojování od CZT a péče o zákazníka budou jedním z aktuálních témat, která se budou diskutovat na Dnech teplárenství a energetiky. Ty se budou konat 25. – 26. 4. 2017 v Hradci Králové.

Odpojování od CZT je stále větším problémem pro řadu tepláren. Jaká je situace u vás, v Teplárně Otrokovice?
Samozřejmě, že se s odpojováním také setkáváme, protože část našich zákazníků je zásobována prostřednictvím dalšího článku (distributora), kde nemáme možnost přímo pracovat s konečným zákazníkem. Nicméně u nás jsou to případy spíše výjimečné a spíše se nám daří nové odběratele připojovat.

Co mohou tedy teplárny dělat, aby k odpojování nedocházelo?
Především je potřeba aby teplárny vnímaly, že zájmy zákazníka - mít kvalitní a cenově uspokojivé zabezpečení tepelné energie - je i zájmem tepláren. Zákazníkům nemůžeme mít za zlé, že hledá optimální variantu uspokojování jeho tepelných potřeb. Teplárny by měly v tomto snažení být aktivní a nabízet zákazníkům celou řadu doplňkových služeb s cílem snižovat jeho spotřebu tepla.

Jaké to například jsou?
Odborná a případně i finanční pomoc při návrhu a realizace úsporných opatření (zateplování, výměna oken, výměna termoventilů, osvětlení atd.), snímkování domů termokamerou před rekonstrukcí a po rekonstrukci, převzetí vyúčtování tepla u jednotlivých SVJ a družstev, včetně dodávky a zafinancování osazení poměrových měřidel, převzetí starosti o vnitřní domovní teplovodní systém, pomoc při získávání dotací v rámci realizace úsporných opatření. Jedná se o komplexní systém péče o zákazníka a jeho energetickou potřebu.

Stejně jako u řady jiných oborů i teplárenství prodělalo za poslední dobu řadu zásadních, zejména technologických změn a vylepšení – jaké jsou dnes trendy v rozvoji?
Je to především kombinovaná výroba tepla a elektřiny, která má nejenom pozitivní vliv na ekologii, ale také na ekonomiku výroby a tím i na cenu tepla. Další zásadní otázka je snižování ztrát a to jak při vlastní výrobě, tak i především při distribuci. A také diverzifikace zdrojů na více palivový mix a také výkonová diverzifikace. Důležitým aspektem je rovněž snaha o větší využití zdrojů formou dalších služeb (podpůrné služby, dodávky chladu atd.)

Teplárny v posledních letech investovaly velké částky do investic pro opravy, údržbu a rozvoj sítí a snížení emisí. V jakém stavu je distribuční síť v Otrokovicích a jak probíhá modernizace?
Naše distribuční tepelné sítě jsou nejenom v Otrokovicích, ale také ve Zlíně Malenovicích a Napajedlech. V minulosti jsme věnovali rekonstrukci tepelných sítí  velké a nemalé finanční prostředky, takže distribuční sítě ve všech třech městech máme rekonstruované na horkou vodu, pomocí předizolovaného potrubí, v jednotlivých odběrných místech jsou osazen DPS (domovní předávací stanice), které umožňují nejenom efektivní výrobu TUV ale především individuální nastavení  každého domu v závislosti na jeho energetické potřebě. Další výhodou naší horkovodní sítě je, že v době odstávky velkého zdroje v Otrokovicích je teplo do celé sítě dodáváno z náhradního plynového zdroje. Tím je zajištěna nepřerušená dodávka tepla odběratelů po celý rok bez přerušení.  

Jakou věštíte budoucnost CZT a teplárnám?
Budoucnost CZT  bude taková, jakou jsme schopni si zajistit. Tam kde teplárny budou aktivně spolupracovat s odběrateli, kde budou hledat další využití (i mimo hlavní topnou sezónu) kapacit, snižování ztrát při přenosu tepla a jeho užití, tak tam vidím poměrně velkou šanci na udržení i na případný další rozvoj CZT. Samozřejmě musí se k tomu vytvářet i příhodné legislativní prostředí  (např. obdobná dostupnost dotačních titulů jako mají alternativní řešení atd.). Jde o to aby CZT přešlo od obranné politiky k aktivnímu řešení energetických potřeb odběratele a hledalo cesty jak doplnit portfolio výrobků a služeb a tím mohlo výhodněji rozložit své stálé náklady, což ve svém důsledku umožní nastavit i akceptovatelnou cenu tepla.


Více na

DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY


Kdy: út 25.4. – st 26.4. 2017 


Pořadatel: Teplárenské sdružení ČR


Kde: Kongresové, výstavní a společenské centrum ALDIS, Hradec Králové

23. ročník nejvýznamnější a největší konference v oboru v České republice, kterou pořádá Teplárenské sdružení ČR, představí novinky, inovace a zajímavá témata v kontextu aktuálních změn. Dny teplárenství a energetiky jsou odborným fórem pro zástupce tepláren, technologických firem, bytových družstev i představitelů měst a obcí. Dvoudenní konference vytváří platformu pro diskuzi významných odborníků, VIP osobností z oboru energetiky, teplárenství i dalších klíčových oblastí hospodářství a zástupců z ministerstev, asociací či vysokých škol. Kromě několika desítek odborných přednášek je součástí akce také doprovodná výstava. 

 

Více na: www.dnytepen.cz

 

28.02.2017 09:54

Ministři pro energetiku diskutovali návrhy Energetické unie

Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Lenka Kovačovská reprezentovala Českou republiku na Radě EU pro energetiku, která se konala 27. února 2017 v Bruselu. Hlavním tématem jednání byl soubor legislativních návrhů Energetické unie, který Komise představila 30. listopadu minulého roku pod názvem „Čistá energie pro všechny Evropany“.

Ministři členských zemí EU odpovědní za energetiku na svém pravidelném zasedání v Bruselu poprvé detailně diskutovali návrhy v oblasti správy Energetické unie, energetické účinnosti, obnovitelných zdrojů a  nového uspořádání trhu s elektrickou energií, který má zaručit, že Evropská unie dostojí svým závazkům a dojde k naplnění klimaticko-energetických cílů do roku 2030. Balíček výrazným způsobem změní dosavadní fungování energetického trhu v EU. „Čeká nás těžké vyjednávání, které, jak pevně doufám, nebude zbytečně uspěcháno a vysoké ambice Komise ukončit projednávání již v tomto roce ustoupí realistickému přístupu, který si tento komplexní soubor návrhů zaslouží. Rychlost nesmí být na úkor kvality“, uvedla náměstkyně Lenka Kovačovská.

Rok 2017 má být z hlediska projednávání výše uvedených norem klíčový. Jedná se o výraznou revizi evropské energetické legislativy, která je co do obsahu i objemu bezprecedentní.

Nařízení o správě Energetické unie nastavuje nový rámec plánování politik v oblasti energetiky a klimatu založený na integrovaných národních plánech. Prostřednictvím těchto plánů a zpráv o pokroku si budou členské státy volit národní příspěvky k plnění evropských cílů do roku 2030 a Komise bude monitorovat jejich plnění. Pro ČR bude v tomto směru klíčové, aby byla nejprve jasně a přesně vymezena metodologie, pro stanovení národních příspěvků, a způsob, jakým bude Komise stanovené příspěvky hodnotit. „Česká republika v tomto ohledu vnímá rozpor mezi stanovením národních příspěvků členských států v oblasti obnovitelných zdrojů a energetické účinnosti, které by měly mít orientační (a tedy nezávaznou) povahu, a postupem stanoveným v tomto návrhu nařízení. Ten umožňuje Komisi vyhodnotit dostatečnost příspěvků a případně doporučit zvýšení úsilí. Návrh nařízení pak nedává jistotu, že tato doporučení budou mít nezávazný charakter,“ uvedla náměstkyně Kovačovská.

Důvodem revize směrnice o podpoře využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE) a směrnic o energetické účinnosti a energetické náročnosti budov je potřeba zohlednit nové cíle EU v těchto oblastech do roku 2030. ČR se ztotožňuje s návrhem cíle EU pro OZE do roku 2030 ve výši 27 %, nicméně upozornila na to, že by členské státy měly mít větší volnost pro nastavení trajektorie národního příspěvku k dosažení unijního cíle. Oproti závěrům Evropské rady z října 2014 však Komise navrhuje pro energetickou účinnost závazný cíl ve výši 30 %. „Proti tomu se bude Česká republika vyhrazovat a bude prosazovat nezávaznost cíle ve výši 27 %. Z posledních jednání o tomto návrhu je patrné, že v žádném případě nezůstaneme osamoceni.“, zdůraznila náměstkyně Lenka Kovačovská.

Také nové uspořádání trhu s elektřinou bude zásadní pro úspěch celého balíčku. Hlavním aspektem těchto čtyř legislativních návrhů je harmonizace a centralizace unijní energetické politiky na úkor národních politik a obecně posílení regulace celého odvětví oproti snaze vrátit se k tržním podmínkám na trhu s elektřinou. „Česká republika stejně jako mnoho dalších států nesouhlasí se zavedením Regionálních provozních center (ROCs). Závažným problém je také skutečnost, že nově navrhované právní předpisy zásadním způsobem zasahují do právě schvalovaných či nedávno schválených síťových kodexů. Zavádí se tím nebezpečný precedent,“ uvedla ve svém vystoupení náměstkyně Kovačovská.

Na závěr Rady vystoupila česká delegace s pozváním adresovaným komisaři pro klima a energetiku M. A. Cañetemu a přítomným ministrům k účasti na 12. plenárním zasedání Evropského jaderného fóra, které se uskuteční v Praze ve dnech 22. a 23. května.

 

 

Zdroj: MPO

28.02.2017 09:09

Česká republika má problémy s plněním cílů úspor energií

Vyplývá to ze zprávy o stavu cílů v oblasti energetické účinnosti, kterou včera projednala vláda. Podle dokumentu je ohrožen mimo jiné závazek na každoroční dosažení nových úspor ve výši 1,5 procenta objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům. Do roku 2020 se musí v České republice ušetřit celkem 50,67 petajoulu energie. Národní akční plán pro energetické úspory (NAPEE) do konce roku 2016 předpokládá úspory 10,8 petajoulu, které se zatím nepodařilo naplnit. Více ZDE

 

 

Související článek:

Ministerstva nedokážou využít peníze na energetické úspory, Česko může přijít o desítky miliard korun z dotací (28.2.2017, iHNED.cz)

 

Zdroj: https://www.solarninovinky.cz

27.02.2017 21:02

Seznamte se s papírovou lahví, která bude stoprocentně kompostovatelná

V roce 2016 se objevily první prototypy, které absolvovaly specializované výstavy obalových materiálů. Posbíraly nějaké ceny a prověřily, že průmysl by mohl mít o podobné řešení zájem. Vnější slupka papírové lahve je z přírodních vláken, například z bambusu nebo cukrové třtiny. Vnitřní povrch, který má udržet tekutý obsah, je z pryskyřic. Všechno to, co se dnes prodává v plastových obalech, by se jednou mohlo prodávat v kompostovaletných obalech. Od lahviček na šampony přes medicínské preparáty až po pitnou vodu. Od dubna 2017 by se měla rozjet výroba prvních 100 000 kusů, od června začne distribuce pro podporovatele.

 

 

Zdroj: iDNES.cz (celý článek ZDE)

27.02.2017 15:03

Potravinové banky získají letos od Ministerstva zemědělství 30 milionů korun

Ministerstvo zemědělství vyhlásilo letošní pravidla pro příjem žádostí na podporu potravinových bank humanitárních organizací. Jejich cílem je snížit plýtvání potravinami a rozdělit jídlo lidem na hranici hmotné nouze. Letos můžou potravinové banky získat celkem 30 milionů korun.

„Touto podporou jsme chtěli usnadnit provoz charitativních organizací, protože pomáhají potřebným, kteří mají často problém zajistit si i základní potraviny,“ uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Letos pro stejné účely připravilo Ministerstvo zemědělství opět 30 milionů korun. Charitativní organizace můžou podávat žádosti o podporu od 1. do 31. března. Na začátku března Ministerstvo uspořádá informativní seminář pro příjemce podpory, kde je seznámí se změnami a možnostmi tohoto dotačního programu.

Loni využilo dotační titul celkem 20 subjektů, které podaly dohromady 35 žádostí. Kromě nákupu chladicích zařízení, rozšíření, rekonstrukcí nebo pronájmu skladů a nákupu technologického zařízení, posloužily peníze také například na mzdy zaměstnanců humanitárních organizací.

Loni na podzim začala platit novela zákona o potravinách, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství. Ta zavedla možnost darování potravin prostřednictvím charitativních a humanitárních organizací. (například potraviny špatně označené nebo deformované). Darované potraviny musí být bezpečné a zdravotně nezávadné.

 

Čtěte také:

Neprodejné jídlo charitám (5.12.2016)

27.02.2017 14:04

Vláda podpořila konání konference Životní prostředí a zdraví

Vláda dnes podpořila konání 6. ministerské konference Světové zdravotnické organizace (WHO) k tématu "Životní prostředí a zdraví". Konference se letos bude konat ve dnech 13. - 15. června 2017 v Ostravě. Návrh předložili ministři zdravotnictví, zahraničních věcí a životního prostředí.

 

 

 

 

27.02.2017 12:48

Financování adaptace na změnu klimatu z pohledu měst

Města a obce po celé Evropě podnikají kroky k zavedení opatření, které jim umožní se přizpůsobit dopadům na změnu klimatu. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) dnes zveřejnila zprávu (Financing urban adaptation to climate change), která představuje možnosti a osvědčené postupy jak mohou tyto projekty podporovat. Jde například o peojekty jako jsou zelené střechy nebo rozšiřování městských parků. Zpráva EEA ke stažení ZDE.

27.02.2017 08:50

Státní energetická inspekce udělila loni pokuty za více jak 40 milionů korun

Státní energetická inspekce v roce 2016 evidovala 924 kontrol a uložila pokuty v celkové výši přes 40 milionů korun. Pro Státní energetickou inspekci (SEI) byl uplynulý rok především rokem velkých změn. Tou nejzásadnější byla změna kompetencí v kontrolní činnosti, kdy od 1. ledna 2016 soustředí svoji dozorovací činnost především na zákon o hospodaření energií.

V roce 2016 došlo k výrazné úpravě pravomocí SEI, která se promítla do její činnosti. Dne 1. ledna 2016 nabyl účinnosti zákona č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., a v důsledku toho přešla působnost SEI v oblasti kontrol dodržování povinností stanovených zákonem č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích na Energetický regulační úřad. Hlavním úkolem SEI se tak stalo dozorování zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií. Nicméně svoji významnou úlohu má i jako dotčený orgán státní správy ve stavebních a územních řízeních. Dále SEI dozoruje dodržování zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy a vyjadřuje se k žádostem o udělování koncesí na výrobu tepelné energie a rozvodu tepelné energie nepodléhající licenci realizované ze zdrojů tepelné energie s instalovaným výkonem jednoho zdroje nad 50 kW.

Kontrolní činnost SEI v roce 2016 byla zaměřena zejména na dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií a to s důrazem na kontroly povinností energetických specialistů, plnění požadavků na energetickou náročnost budov a zpracování průkazů energetické náročnosti, na zpracování energetických auditů a energetických posudků, na označení výrobků spojených se spotřebou energie energetickými štítky, plnění požadavků ekodesignu těchto výrobků a na kontroly účinností kotlů a klimatizací. Dále SEI dokončovala kontroly v oblasti podporovaných zdrojů energie podle zákona č. 165/2012 Sb. a zákona č. 526/1990 Sb., jež byly zahájeny v předešlých letech.

Největší nárůst v počtu kontrol byl u povinností vyplývající ze zákona o hospodaření energií, což je způsobeno právě změnou kompetencí SEI. Z celkově vedených 924 kontrol, bylo v roce 2016 zahájeno 866 a z počtu zahájených pak bylo 756 i v roce 2016 uzavřeno. Celkově však bylo v roce 2016 uzavřeno 809 kontrol, jelikož byly uzavírány také kontroly otevřené v předchozím roce. Na druhé straně výrazně ubyly kontroly v oblasti podporovaných zdrojů, kdy změnou legislativy přešla pravomoc vykonávat kontroly v této oblasti na jiný úřad.

Největší podíl kontrol vyplývající SEI ze zákona o hospodaření energií připadlo na kontroly spojené s průkazem energetické náročnosti budov (dále jen „průkaz“). V této oblasti SEI provedla 213 kontrol. Kontrolní činnost v této oblasti zákona byla zaměřena na povinnosti stavebníků, vlastníků budov nebo společenství vlastníků jednotek (dále jen „SVJ“) opatřit si průkaz při výstavbě nových budov, při větších změnách dokončených budov, opatřit si průkaz u budovy užívané orgánem veřejné moci s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 250 m2 a správně v těchto budovách průkaz umístit. Nejčastějším předmětem kontroly byla povinnost vlastníků budov nebo SVJ opatřit si průkaz při prodeji nebo pronájmu budovy nebo její ucelené části. Své povinnosti mají ale také majitelé jednotek. Ti rovněž mají za povinnost předkládat a předávat průkazy kupujícím či nájemcům, ale i možným kupujícím či možným nájemcům. Nejčastějším pochybením v této oblasti kontrol bylo zcela jednoznačně neopatření si průkazu při prodeji nebo pronájmu budovy nebo její ucelené části.

Od července 2015 zákon povinuje také zprostředkovatele prodejů a pronájmů budov nebo jejich ucelených částí. Zprostředkovatelé mají za povinnost uvádět klasifikační třídu ukazatele energetické náročnosti v informačních a reklamních materiálech, kterou zjistí z průkazu, resp. z jeho grafické části předaném prodávajícím či pronajímajícím. Pakliže zprostředkovatel tuto grafickou část neobdrží, je povinen uvést nejhorší klasifikační třídu. SEI shledala pochybení při aplikaci povinností zprostředkovatele v 82 případech z celkově 121 vedených kontrol.

Další velkou skupinou, na kterou se SEI při svých kontrolách zaměřovala, byly energetičtí specialisté. Zde SEI provedla celkem 306 kontrol na povinnosti jim vyplývající ze zákona. SEI se při kontrolách energetických specialistů zaměřovala především na povinnosti zpracovat dokumenty objektivně, pravdivě a úplně.

SEI ukládá pokuty na základě vlastního zjištění a při výkonu kontroly se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole. V roce 2016 SEI v prvním stupni správního řízení vydala rozhodnutí o uložení pokuty v celkové výši 27 317 764,- Kč a ve druhém stupni správního řízení bylo vydáno 34 rozhodnutí o celkovém objemu pokut 40 078 961,- Kč. V obou stupních řízení největší objem pokut připadlo na rozhodnutí v režimu zákona č. 526/1990 Sb. o cenách, které dobíhaly z minulých let, a které se týkaly oblasti podporovaných zdrojů energie, zejména pak fotovoltaických elektráren.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE