Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

10.11.2015 10:15

Inspekce pokutovala za nelegální spalování odpadů z léčiv a injekčních stříkaček

ŠPATNÁ PRAXE Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložili pokutu 490 tisíc korun společnosti, která porušila zákon o odpadech. Podle inspekce společnost dlouhodobě skladovala a spalovala odpady, které vznikly v rámci provozu zařízení, místo toho, aby je předala oprávněných osobám k likvidaci. K nakládání s odpady neměla povolení. Šlo přitom nejen o odpady z kategorie ostatní, ale také o nebezpečné odpady z léčiv, injekčních stříkaček či použitých inkontinenčních pomůcek.

10.11.2015 09:11

Komentář šéfky ERÚ Vitáskové k patálii s obnovitelnými zdroji

REAKCE MPO a kontr šéfky ERÚ Když jsem před čtyřmi lety nastupovala do funkce předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ), netušila jsem, že se budu zdaleka nejvíce zabývat právními spory, mnohdy nesmyslnými zásahy orgánů činných v trestním řízení, že úřad bude pracovat téměř pod dozorem státního zástupce, že se budu zabývat tak závažným tématem, jakým je energetická bezpečnost České republiky a pro mě zásadní vlastní osobní bezpečnost.

To všechno kvůli největšímu dotačnímu titulu u nás, tedy podpoře obnovitelných zdrojů energie. Netušila jsem, že když požádám v polovině srpna letošního roku premiéra České republiky o přizvání na Bezpečnostní radu státu (BRS), kde chci jako předsedkyně nezávislého úřadu podat závažnou informaci, že nedostanu vůbec žádnou zpětnou vazbu ani po téměř třech měsících.

Kde se zasekla podpora

Stávající závažná situace opět kolem obnovitelných zdrojů souvisí s notifikací Evropské komise, to je tzv. odsouhlasení, že tyto zdroje mají podle unijních pravidel nárok na veřejnou podporu. Veřejná podpora jsou finanční prostředky nás všech – daňových poplatníků.

Podle zákona by měly mít nárok na podporu pouze notifikované zdroje, což je cca 3,5 miliardy korun. Celková výše poskytované roční podpory činí cca 45 miliard. Výplatu podpory realizuje OTE, a. s.

Podporované a obnovitelné zdroje jsou legislativně popsány zákonem č.180/2005 a následně zákonem 165/2012 další novela tohoto zákona vstupuje v platnost 1. 1. 2016.

Popišme proces včetně kompetencí. Kdo zodpovídá za notifikaci v Bruselu? Je to Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO). Kdo zodpovídá za příslušné zákony? Je to gestor zákona. V tomto případě zákona o podporovaných a obnovitelných zdrojích. Je to Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Kdo zodpovídá za výplatu provozní podpory pro výrobce z obnovitelných zdrojů? Je to OTE, a. s., (operátor trhu s energiemi) stoprocentně vlastněný státem. Činnost je řízena ministerstvem průmyslu a obchodu.

OTE vyplácí podporu v souladu s příslušnými zákony a ve výši, která je dána Cenovým rozhodnutím ERÚ.

Proč nastal nyní problém? V zákoně 165/2012 je nový § 1 odst. 3, který uvádí, že veřejná podpora má být poskytnuta notifikovaným zdrojům. Jak výplata, tak notifikace je v kompetenci MPO. ERÚ vydá pouze Cenové rozhodnutí.

Kdy a zda včas MPO požádalo o notifikaci, je plně v jeho kompetenci i zodpovědnosti. V letošním roce náš úřad poprvé obdržel ze strany MPO informaci, že se na nenotifikované zdroje ve smyslu zák. 165/2012 nemají výkupní ceny vůbec uvést do Cenového rozhodnutí ERÚ. Podotýkám, že jsme pro úplnost ve svých Cenových rozhodnutích v uplynulých letech uváděli, že se podpora týká notifikovaných zdrojů – přestože toto sdělení dubluje ustanovení zákona.

Jak je to s notifikací?

Notifikaci nemají zdroje z let 2005 až 2012 (zák.180/2005), objem podpory je cca 41 miliard. Zdroje v rozmezí let 2013 a 2015 (zák. 165/2012) notifikaci mají, objem podpory je 3,5 miliardy. A zdroje od roku 2016 notifikaci nemají (zák. 165/2012), objem podpory je v tomto případě jedna miliarda korun.

Co se týká zák. 180/2005, který notifikaci Bruselu stále nemá a kde údajně notifikace stále probíhá, náš úřad není obeznámen, zda proběhne do konce letošního roku, nebo zda vůbec proběhne. O této části veřejné podpory očekáváme stanovisko MPO i k uvádění cen v Cenovém rozhodnutí na rok 2016.

Náš úřad plně chápe složitou situaci, kterou v žádném případě nezavinil, jak je výše uvedeno z výpočtu zodpovědnosti za jednotlivé části procesu. Jen MPO má nejvíce informací a rovněž zodpovědnost za probíhající notifikaci. Jen MPO může v souladu s příslušnými zákony (kde je navíc gestorem) řídit bezodkladně výplatu podpory (prostřednictvím OTE, a. s.) pro zdroje, které zákonné podmínky splňují. ERÚ v souladu se zákonem pouze připraví a vydá Cenové rozhodnutí na základě technických parametrů pro jednotlivé zdroje tak, aby každý zdroj, který notifikaci má, mohl bezodkladně výplatu podpory prostřednictvím OTE, a. s., obdržet.

 

Reakce ministra Jana Mládka (MPO):

Úřad, který tápe ve svých právech a povinnostech, může vážně ohrozit českou ekonomiku

Článek předsedkyně Energetického regulačního úřadu nazvaný Patálie s obnovitelnými zdroji (LN, 9. 11. 2015) překvapil zejména základními neznalostmi vlastních práv a povinností ERÚ a ostatních orgánů státní správy v energetice dokonce i ty odborníky, kteří jsou z úst paní předsedkyně za poslední dobu zvyklí na zkreslování faktů a jejich účelovou interpretaci mohutně podpořenou vyhrocenými mediálními výstupy.

Už jen výrok o tom, že se ERÚ zabývá energetickou bezpečností, je značně zarážející. Jedná se totiž o oblast, která ani podle evropské legislativy ani podle energetického zákona Energetickému regulačnímu úřadu vůbec nepřísluší a prohlášení paní předsedkyně tak signalizuje možné překračování kompetencí úřadu. Za oblast energetické bezpečnosti odpovídá jak vůči občanům, tak i vůči Evropské unii výhradně vláda ČR, jelikož patří mezi klíčové oblasti celkové bezpečnosti země. Odhlédneme-li od rizik takové nekoordinované činnosti, naznačuje tento výrok možnost, že právě kvůli zájmu o oblasti, které ERÚ nepřísluší, není úřad dostatečně činný v oblastech, které jsou výhradně v jeho zodpovědnosti (např. prodlužování regulačních období a nestabilita regulace).
Ani v oblasti notifikace se zjevně předsedkyně ERÚ příliš neorientuje. Za notifikaci příslušné legislativy v Bruselu odpovídá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Gesčně je za energetiku včetně notifikace zodpovědné MPO a za oblast cenové regulace včetně regulovaných cen na podporu OZE pak ERÚ. Oba úřady se spolu se Stálým zastoupením ČR v Bruselu notifikace aktivně účastní.

V lepším případě neznalostí Občanského zákoníku a Zákona o obchodních korporací jsou též výroky, že ministerstvo řídí OTE (operátora trhu). OTE je akciová společnost ve vlastnictví státu, řízená svými orgány, a protože jde o specifickou instituci, její činnost je popsána přímo v energetickém zákoně. Stejnou logikou, jako paní předsedkyně použila, by mohla říci, že MPO řídí i ERÚ, neboť gesčně je za oblast energetiky odpovědné. Do této oblasti spadá i její nesmyslný výrok, že výplata podpor je v kompetenci MPO.

Důvod chování paní předsedkyně je bohužel zjevný. ERÚ se průhledně snaží vyvléci ze své zákonné odpovědnosti a tváří se, jakoby pouze vydával jakýsi papír (Cenové rozhodnutí) a jinak neměl s podporou OZE nic společného. Nicméně ERÚ je ze zákona plně odpovědný za regulaci cen a stanovení podmínek jejich aplikace jak v cenových rozhodnutích, tak i ve vyhláškách. Chování paní předsedkyně je navíc pokrytecké i z toho důvodu, že jakémukoliv upřesnění podmínek, za kterých ceny reguluje, se při minulé novelizaci zákona její úřad zoufale bránil s odkazem na svojí nezávislost. Nyní se naopak své nezávislosti leká a dokonce si její úřad vyžádal stanovisko MPO a dalších orgánů k vypsání podpor pro obnovitelné zdroje. To lze vnímat jako přímé porušení nezávislosti úřadu, který si přímo ze zákona nesmí vyžádat žádné pokyny ani doporučení od žádných jiných orgánů státní správy.

Před ERÚ přitom nestojí nic nového. Samotná výplata podpor pro OZE uvedené doposud do provozu byla přes probíhající notifikaci ERÚ v minulosti opakovaně vypisována. ERÚ rovněž podle předpokladu objemů podpor stanovoval i výši ceny na podporu OZE hrazenou spotřebiteli a požadovanou výši příspěvku ze státního rozpočtu. Všechny tyto činnosti ERÚ připravoval donedávna i na podpory pro rok 2016 a ještě v průběhu října potvrzoval Ministerstvu financí jím očekávaný objem vyplácených podpor v plném rozsahu. Notifikace se pracovníci ERÚ trvale účastní a jsou o postupu neustále informováni. Notifikace zdrojů podle zákona 165/2012 Sb., je již od platnosti zákona s Evropskou komisí projednávána, kdy příslušné finanční prostředky jsou zařazeny do kategorie již vyplácených dosud nenotifikovaných podpor.

Není tedy zřejmé, co se stalo s vedením ERÚ v posledních dvou týdnech, že najednou začalo hovořit o zastavení vyplácení podpor, přestože k žádné změně právního ani faktického stavu nedošlo. Ministerstvo opakovaně upozorňovalo na skutečnost, že oblast cenové regulace je výlučně v kompetenci ERÚ a že zákon zakazuje ERÚ vyžadovat si jakékoliv pokyny od vlády či jiných orgánů, natožpak se jimi řídit. Je třeba jen dodat, že případné svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, které probíhá již řadu let, by mělo zničující dopady na celou českou ekonomiku a to nejenom energetiku, ale i bankovnictví a průmysl, o ochotě investorů investovat peníze u nás nemluvě. Věřím, že ERÚ rozhodně s vědomím své odpovědnosti a všech platných zákonů a nikoliv účelových intepretací některých ustanovení.

 

Reakce šéfky ERÚ: S argumentací ministra Mládka zásadně nesouhlasím

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ministr) ve svém blogu na serveru aktualne.cz používal argumenty ad hominem a snažil se hodit vinu za nepořádek v podpoře energetických zdrojů na Energetický regulační úřad (ERÚ) a konkrétně na mou osobu, navíc jsem v článku obviňována z neznalosti oblasti energetiky a právního prostředí.

Je potřeba jasně říci, že ERÚ nemá se současnou neuspokojivou situací v podporovaných zdrojích nic společného a snaží se situaci aktivně řešit už několik měsíců. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nemůže házet vinu na jiné.

Nejdříve znovu uvedu, v čem je jádro problému. ERÚ upozorňuje na účinné znění §1, odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb. (o podporovaných zdrojích energie), který říká, že „se výše a rozsah podpory nestanoví, pokud by podpora byla v rozporu s podmínkami pro poskytování veřejné podpory stanovenými právem Evropské unie nebo rozhodnutími Komise vydanými na jeho základě". Tedy zdroje bez notifikace by neměly získat podporu.

K tomu existuje ještě evropský závazek České republiky (ČR), konkrétně článek 108 odst. 3 věta třetí Smlouvy o fungování EU: „Dotyčný členský stát neprovede zamýšlená opatření, dokud Komise v tomto řízení nepřijme konečné rozhodnutí."

Nejedná se tedy o svévolné zastavení vyplácení podpory ze strany ERÚ, jak dovozuje pan ministr. ERÚ podporu nevyplácí, tu vyplácí společnost OTE, a.s. (OTE), kterou ze 100 % vlastní ČR a kde vykonává akcionářská práva MPO. ERÚ v minulosti opakovaně upozorňoval ve svých cenových rozhodnutích právě na to ustanovení zákona, které podporu zakazuje ve vyjmenovaných případech vyplácet.

Je zřejmě nutné osvěžit panu ministrovi paměť a shrnout si vývoj v uplynulých měsících. Byl to totiž právě on, kdo již v březnu letošního roku dopisem všem poslancům (dopis naleznete zde) potvrdil, že výkupní ceny energií z obnovitelných zdrojů byly v minulosti špatně nastaveny. Jeho úřad (MPO) také jako gestor energetické legislativy jasně na konci října s odkazem na §1, odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb. (o podporovaných zdrojích energie) napsal, že v cenovém rozhodnutí ERÚ nemá být stanovena výše a rozsah podpory pro zdroje energie, které nemají kladné notifikační rozhodnutí Evropské komise.

ERÚ tedy má pro svůj postoj legislativní oporu a navíc dva nové oficiální materiály MPO, které vyvolávají pochybnosti, zda podpora pro zdroje bez notifikace má být vypsána. Vzhledem ke stavu notifikačního procesu, o němž žádné oficiální informace nedostáváme už několik let, jsme považovali za nutné o situaci informovat Bezpečnostní radu státu (BRS) a v zájmu ČR najít nekonfliktní řešení. Vzhledem k tomu, že jsme od srpna letošního roku nedostali odpověď na naši žádost o slyšení před BRS, obrátili jsme se na relevantní úřady se žádostí o výkladové stanovisko k zákonu a současné situaci.

Nelekám se nezávislosti, pouze odmítám překračovat zákon kvůli nějakému nátlaku a odmítám sebe a své kolegy vystavovat riziku nesprávného úředního postupu v situaci, kdy každý náš krok je prověřován orgány činnými v trestním řízení.

Na závěr mi dovolte vyjádřit se k roli ERÚ v energetické bezpečnosti ČR, o jejímž ohrožení psal například Wall Street Journal (článek naleznete zde). Na všech fórech a při všech svých jednáních a vystoupeních konzistentně uvádím, že regulátor (ERÚ) má pouze omezený vliv na energetickou bezpečnost, zejména v oblasti kontroly bezpečnostních standardů dodávek a v rámci nařízení Evropské unie REMIT proti manipulacím na velkoobchodním trhu s energií. Přesto to byl právě ERÚ, kdo musel MPO upozornit na dvě závažné hrozby pro energetickou bezpečnost ČR v uplynulém roce: jednak šlo o složitou finanční situaci ve společnosti NET4GAS, s.r.o., dále pak o porušení evropského práva v případě působení poradce pana ministra Ing. Vladimíra Vlka ve společnosti ČEZ, a. s.

 

Autor: Alena Vitásková (ERÚ), Jan Mládek (MPO)

Zdroj: Lidovky.cz, https://blog.aktualne.cz

10.11.2015 08:11

Cenové rozhodnutí ERÚ - ceny tepelné energie

Energetický regulační úřad (ERÚ) vydal 1. cenové rozhodnutí č. 4/2015 ze dne 6. listopadu 2015, kterým se mění cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 2/2013 ze dne 1. listopadu 2013, k cenám tepelné energie.

 

 

 

Dokument ke stažení:

ERV_5_2015.pdf (257 KB)

 

09.11.2015 14:54

Na záruky a úvěry pro malé a střední podnikatele půjde necelých 10 miliardy korun

Vláda během svého pondělního jednání schválila nový program záruk a úvěrů Expanze pro malé a střední podnikatele, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Během roku 2016 tak podnikatelé budou moci začít žádat o záruky a úvěry, které jim pomohou při realizaci jejich podnikatelských záměrů. V OP PIK jsou na program Expanze alokovány finanční prostředky ve výši 9,6 miliardy korun (350 milionů EUR).

Program podpory malého a středního podnikání EXPANZE je nástupcem programů START a PROGRES, které umožňovaly záruky a úvěry pro podnikatele v předchozím programovacím období (OPPI). Cílem programu je usnadnit malým a středním podnikatelům přístup k bankovním úvěrům na realizaci jejich podnikatelských projektů pro zahájení a další rozvoj jejich podnikání, zvyšování podnikatelské aktivity ve státem podporovaných regionech a také přispívat k rozvoji sociálního podnikání.  "Od nového programu si slibujeme ještě větší oživení zájmu malých a středních podnikatelů o financování pomocí finančních nástrojů. Předběžně odhadujeme, že v rámci programu poskytneme záruky v objemu do 24 miliard korun, což umožní podnikatelům načerpat úvěry v hodnotě až 35 mld. Kč a dále zvýhodněné úvěry v celkové výši až 5,5 miliard korun, "uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Nový program, ve kterém je alokováno 9,6 miliardy korun, nabídne podnikatelům podporu formou zvýhodněného úvěru s možností odkladu splátek jistiny, finančního příspěvku na úhradu úroků nebo záruk za čerpaný úvěr. Zvýhodněný úvěr bude poskytován na maximálně 60 % způsobilých výdajů projektu, nejvýše v objemu 100 milion korun a záruka za úvěr je poskytována k bankovním úvěrům až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru. Maximální výše záruky je pak omezena na 100 milionů korun. Finanční příspěvek k úhradě úroků slouží příjemcům podpory k částečné nebo plné úhradě úroků za úvěr čerpaný na realizaci projektu za běžných komerčních podmínek.

MPO tento program připravilo v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) a jedná se o vůbec první program podpory v tomto programovém období, který ministerstvo nebude realizovat dotacemi, ale formou finančních nástrojů.

Program byl připraven v úzké spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou, a.s., která bude zároveň pověřena jeho realizací.

 

Novela zákona k dopravní infrastruktuře

Vláda schválila také dnes schválila návrh poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 628), který předložil ministr Dienstbier na dnešním jednání vlády.

Novela si klade za cíl odstranit některé problémy spojené s majetkoprávní přípravou staveb dopravní infrastruktury státem, popřípadě jím zřízenými právnickými osobami, a to především sjednocením postupu přípravy u pozemních komunikací ve vlastnictví státu, tedy dálnic a silnic I. třídy, úpravou konstrukce kupní ceny za vykupované pozemky, změnami v oblasti zřizování věcných břemen nebo práva stavby, upřesněním postupu v případě úplatného získávání práv k pozemkům od jiné právnické osoby zřízené státem a odstraněním zákonného omezení možnosti vyvlastnění spoluvlastnického podílu.

 

09.11.2015 11:04

Jaké změny v legislativě nás čekají v příštím roce?

Ještě letos v prosinci by měly přijít do připomínkového řízení oba nové odpadové zákony - tedy nový zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. O měsíc dříve návrh novely zákona o obalech. V průběhu příštího roku bychom se měli dočkat návrhu novely zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí. Skutečnosti vyplývají z návrhu legislativních prací vlády na rok 2016, který má redakce k dispozici. Další informace a dokument ke stažení ZDE

09.11.2015 08:54

Chcete si zvýšit svou profesní kvalifikaci a zvýšit tak i své šance na získání lepšího pracovního místa v oblasti životního prostředí? Máme pro Vás řešení - rekvalifikační kurz PODNIKOVÝ EKOLOG

V posledním lednovém týdnu roku 2016 zahajuje společnost EMPLA spol. s r.o. v Hradci Králové již 17. ročník rekvalifikačního kurzu Podnikový ekolog.  Jde o vůbec první akreditovaný kurz v oboru podnikové ekologie v České republice. Díky svým dlouholetým zkušenostem a vysoce kvalifikovanému lektorskému sboru Vám účast v kurzu zajistí získání komplexních vědomostí a dovedností v oblasti ochrany životního prostředí.

Rekvalifikační kurz, akreditovaný MŠMT, je zaměřen na získání vědomostí o všech složkách životního prostředí, o technologiích sloužících k omezování úniku škodlivých látek a k jejich likvidaci. Přehledným způsobem jsou zde probrány právní a ekonomické aspekty ochrany životního prostředí i nutné technické znalosti.

Kurz je členěn dle jednotlivých oborů (ochrana ovzduší, vodní hospodářství, nakládání s odpady a obaly, chemické látky a prevence závažných havárií, pracovní prostředí, posuzování vlivů na životní prostředí, EMS, EMAS atd.). V rámci každého oboru je proveden výklad povinností vyplývající z dané legislativy, ukázky vedení povinných provozních záznamů, hlášení a evidencí a vyhrazen dostatečný prostor pro diskusi účastníků kurzu.

Rekvalifikační kurz je organizován formou šesti třídenních soustředění, pořádaných s odstupem 2 až 3 týdnů. Kurz zakončuje kontrolní test a písemná práce zaměřená na konkrétní problematiku podniku účastníka. Celková hodinová dotace kurzu činí 120 hodin. Na přednášení se podílejí vysokoškolští pedagogové, odborníci MŽP, pracovníci inspektorátu ČIŽP a odborů životního prostředí krajského úřadu a magistrátu, rovněž i specialisté z odborných firem.

Každý absolvent obdrží osvědčení o rekvalifikaci s celostátní platností pro pracovní činnost Podnikový ekolog (dle vyhlášky MŠMT č. 176/2009 Sb.).  Podmínkou k získání rekvalifikace je ukončené minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou.

Odborná náplň kurzu:

  1. Legislativa ochrany životního prostředí
  2. Problematika pracovního prostředí (rizika na pracovišti; faktory fyzikální – hluk, vibrace, prašnost, tepelně vlhkostní poměry; chemické a biologické faktory; ergonomie, fyzická zátěž; požadavky na hygienu a bezpečnost práce a na vybavení pracovišť atd.)
  3. Problematika znečištění ovzduší (zákon o ovzduší a prováděcí předpisy; zdroje znečištění; znečišťující látky; emise, imise a jejich měření; technika omezování emisí; kategorizace zdrojů; výpočet poplatků; provozní evidence atd.)
  4. Ochrana vod před znečištěním (praktické zásady obecné ochrany vod; žádost o povolení k nakládání s vodami; výpočet poplatků; provozní řády; havarijní plány; typy znečištění vod a možnosti jejich čištění; metodika analýzy vod atd.)
  5. Odpady a obaly (nakládání s odpady; nebezpečné vlastnosti odpadů; zneškodňování odpadů, metody a technologická zařízení; vzorkování; nakládání s obaly atd.)
  6. Základy toxikologie, nakládání s chemickými látkami (klasifikace nebezpečných chemických látek; bezpečnostní listy, R, S, H, P-věty; prevence závažných havárií; ADR; základy toxikologie; biologický monitoring atd.)
  7. EMAS, EMS, posuzování vlivů na životní prostředí (hlukové a rozptylové studie; rizikové analýzy; SEA, EIA; zákon o integrované prevenci IPPC atd.)
  8. Ochrana přírody a krajiny (zákon o ochraně přírody a krajiny; nové směry v technice ochrany životního prostředí)

 

Místo a termín konání: Hradec Králové, leden 2016 - červen 2016

Pořadatel: EMPLA spol. s r.o., Za Škodovkou 305, 503 11 Hradec Králové

Kontaktní osoby: Ing. Lucie Jasinková, Ing. Zuzana Bílková

Kontakty: tel.: 495 218 875, mobil. tel.: 606 069 932, e-mail: marketing@empla.cz

 
Více informací a přihláška ke stažení: ZDE

 

Informace o dalších odborných kurzech a seminářích pořádaných společností EMPLA spol. s r.o. naleznete na: www.empla.cz

 

EMPLA AG spol. s r. o. – výzkum, vývoj a realizace technologií pro ochranu životního prostředí a zdraví
  • Ekologické laboratoře č. 1110, akreditované národním akreditačním orgánem ČIA o.p.s. dle požadavků normy ČSN EN ISO/IEC 17025.
  • Poskytujeme komplexní služby v ochraně životního prostředí

www.empla.cz

09.11.2015 08:30

Rekapitulace dění na poli evropské legislativy za měsíc říjen

Evropský parlament potvrdil začátkem října dohodu s Radou, kterou dojde k zahrnutí středních spalovacích zařízení do regulačního rámce emisí v EU. Parlamant také souhlasí s návrhem Komise na národní emisní limity členských států, což má ovlinit zejména zemědělství.

Plénum EP 7. 10. 2015 odsouhlasilo dohodu uzavřenou s Radou v červnu 2015 o zahrnutí středních spalovacích zařízení do mechanismu omezování emisí oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Komise 18. 12. 2013 předložila návrh na regulaci emisí některých znečišťujících látek pro kategorii středních spalovacích zařízení, která na rozdíl od ostatních kategorií spalovacích zařízení ještě nejsou zahrnuty do unijní legislativy. Podle Komise je v EU ve střední kategorii 143 tis. zařízení. Nová zařízení budou povinna splňovat limity po dvouletém přechodném období od vstupu směrnice v platnost, větší zařízení s příkonem 5-50 MW do roku 2025 a malá zařízení s příkonem 1-5 MW do roku 2030. Návrh směrnice ještě čeká formální schválení Radou.

Plénum EP 28. 10. 2015 podpořilo návrh Komise na přísnější limity členských států na emise šesti znečisťujících látek včetně oxidu siřičitého, oxidů dusíku, metanu či amoniaku. Právě dvě poslední látky jsou nejvíce produkovány při zemědělské činnosti. Zemědělské zájmové skupiny se však obávají, že je limity přinutí ke snížení produkce. Na rozdíl od výboru ENVI plénum podpořilo mírnější návrhy Komise na emisní limity do roku 2030 se závazným průběžným cílem v roce 2025. Stejně tak plénum EP odmítlo návrh ENVI na zahrnutí rtuti emitované v zařízeních spalujících uhlí do emisních limitů dříve, než Komise provede studii posouzení dopadů. Nyní budou zahájena meziinstitucionální jednání s Radou.

 

Související články:

Europoslanci schválili nové národní stropy pro znečišťující látky (29.10.2015)

Evropská parlament schválil omezení emisí ze středních spalovacích zdrojů (8.10.2015)

 

09.11.2015 08:00

HN: Česko hledá svého jaderného cara

Vláda hledá způsob, jak prosadit v Česku rozšíření jaderných elektráren. Vznikne proto nový úřednický post − pod nálepkou vládního zmocněnce pro jadernou energetiku bude mít Česko člověka se zásadním vlivem na výstavbu nových jaderných bloků v zemi. Tento nový "jaderný car" bude řídit vznikající výbor pro jadernou energetiku, složený především z náměstků čtyř ministerstev. Tomu sice bude oficiálně předsedat ministr průmyslu, klíčovou osobou ale bude nový zmocněnec − jménem vlády bude jednat s mezinárodními partnery nebo koordinovat státní správu během přípravy a výstavby jaderných bloků v Česku. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

07.11.2015 12:01

Změna poplatků je tu! Novela vodního zákona jde do připomínkového řízení

ZÁSADNÍ! Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení novelu vodního zákona, která zásadním způsobem mění limity a sazby poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových a za odebrané množství podzemních vod. Navrhována je také změna i správa poplatků a má být upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení. Podle návrhu zákona má být novela účinná od 1. ledna 2017. Termín připomínek je stanoven na 7. prosince 2015.

Základním cílem předkládaného návrhu zákona je podle ministerstva zlepšení motivační funkce poplatků za vypouštěné množství odpadních vod do vod povrchových a poplatku za odebrané množství podzemní vody ve vztahu k zajištění ochrany množství a kvality povrchových a podzemních vod. Cílem je dále náprava aplikačních problémů plynoucích z platné zákonné úpravy, které byly identifikovány například v rámci tzv. ekoauditu, a reakce na proběhlou nebo připravovanou novelizaci jiných právních předpisů.

Klíčové body novely:

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových (změna limitů a sazeb)
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody (změna limitů a sazeb)
  • Novelizace správy poplatků (přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na SFŽP)
  • Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona
  • Novelizace ustanovení týkající se povinností při haváriích a úhrady nákladů na opatření k nápravě závadného stavu ze zvláštního účtu kraje a týkající se ochrany před povodněmi
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona
  • Ekoaudit - je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, které vypouštějí více než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok

 

Další informace a dokumenty ke stažení ZDE

 

07.11.2015 08:45

Poznejte metodu ukládání CO2 pod zem, vědci vytvořili model úložiště

Jaké jsou možnosti snižování emisí a jak může zmírnit vypouštění CO2 do ovzduší metoda jeho zachycování a ukládání představí nová interaktivní výstava Vraťme CO2 pod zem. Cílem výstavy je seznámit veřejnost s výhodami a riziky této technologie a s možnostmi jejího uplatnění v rámci České republiky.

Součástí výstavy s podtitulem Skleníkový plyn a jeho ukládání v horninách bude model úložiště oxidu uhličitého. „Expozice je navržená jako iluze geologického rezervoáru, tedy horninové vrstvy vhodné pro ukládání oxidu uhličitého. Vtáhne člověka až dva a půl kilometru pod zemský povrch a návštěvník jí může procházet a postupně objevovat a dozvídat se informace o problematice geologického ukládání CO2,“ uvedli autoři expozice architekti Darina a Jan Havlík z ateliéru Havlík architekti.

Technologie zachycování a ukládání CO2, anglicky Carbon Capture & Storage (CCS), spočívá v tom, že se emise u velkých zdrojů znečištění, jako jsou elektrárny, zachytí a před vypuštěním do ovzduší se z nich oddělí oxid uhličitý. Plyn je následně zchlazen a stlačen do kapalné formy. Pak je přepraven na vybrané úložiště, kde se vtlačí hluboko pod zem. Cílem výstavy je seznámit veřejnost s výhodami a riziky této technologie a s možnostmi jejího uplatnění v rámci České republiky. „Metodu CCS, která může ke snížení emisí přispět, již používají a dále rozvíjejí například v Norsku či Spojených státech amerických,“ doplnil děkan Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Jaromír Leichmann.

Součástí výstavy bude také nové video ukazující historický vývoj klimatu planety Země, koloběh CO2 v přírodě a to, jak jej ovlivňuje člověk. Představí také způsoby omezování emisí oxidu uhličitého a technologii CCS. Další informace k projektu jsou k dispozici na webových stránkách shake.sci.muni.cz.

Návštěva dočasné expozice, která potrvá do dubna roku 2016, je součástí vstupného do zábavního vědeckého centra VIDA!. Otevírací dobu i cenu vstupného najdete na www.vida.cz.

06.11.2015 08:51

Pokuty padly za špatně skladované závadné látky, znečištění půdy a vod, a za nepovolený výkup

ŠPATNÁ PRAXE Pokutu 450 tisíc korun uložili inspektoři České inspekce životního prostředí firmě, která porušila celkem tři podmínky platného integrovaného povolení. Nejzávažnějším pochybením bylo dlouhodobé nakládání se závadnými látkami v nedostatečně kontrolovaných a zabezpečených nádržích.

„Společnost skladovala anorganické sloučeniny k výrobě buničiny ze dřeva i roztoky obsahující lignin a pryskyřici. Uchovávala také ropné látky jako je mazut. U tanků, v nichž látky měla, však v zákonných intervalech neověřovala těsnost. Zjistili jsme také, že některé záchytné jímky pod jednotlivými skladovacími tanky měly porušený plášť. Nebyla tak zajištěna dostatečná ochrana před jejich únikem do okolního prostředí. Některé přitom byly skladovány ve velkých objemech tisíců metrů krychlových,“ uvedl Jaroslav Vacek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ústí nad Labem.

Připomínky ke způsobu skladování závadných látek přitom vznesli inspektoři ČIŽP už při kontrolách v minulosti.

Firma také pochybila při sledování kvality odpadních vod vypouštěných z čistírny. „U některých ukazatelů nebyla dodržena předepsaná četnost odběru vzorků,“ dodal Vacek.

Pokutu 500 tisíc korun uložili inspektoři inspekce zas společnosti, kteráí ve svém areálu na zpracování ropy znečistila půdu a podzemní vody ropnými látkami. „Případ jsme řešili jako havárii na podzemních vodách. Ke kontaminaci došlo kvůli netěsné kanalizaci. Znečištěna byla plocha pod samotnou technologií na zpracování ropy a také přilehlé okolí. Firma tak porušila platné integrované povolení v oblasti ochrany vod,“ uvedl Jaroslav Vacek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ústí nad Labem. Firma pokutu uloženou ČIŽP zaplatila a v současné době už provádí opravu nevyhovující kanalizace.

 

Zase výkupy kovů

Pokutu sto tisíc korun uložila inspekce firmě, která celkem čtyřikrát porušila zákon o odpadech. „Společnost v průběhu května 2014 vykoupila od fyzických osob 2,3 tuny kolejnic různých délek a přes jednu tunu takzvaných podkladnic, tedy ocelových desek, které se vkládají mezi kolejnice a pražce. Tyto věci přitom sběrny od fyzických osob vykupovat nesmějí. Navíc sběrna za vykoupená zařízení z železniční infrastruktury poskytla peníze v hotovosti. Tím také porušila zákon o odpadech,“ řekl Radek Pallós, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Olomouci.

Inspektoři zároveň zjistili, že firma bez povolení neutříděně shromažďovala odpad kategorie ostatní a nevedla úplnou identifikaci fyzických osob, od kterých odpad vykupovala.„Protože se firma dopustila hned čtyř porušení zákona o odpadech, podáme ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje návrh na odebrání souhlasu s provozováním uvedené sběrny,“ řekl Pallós.

Zákaz výkupu stanovených odpadů od fyzických osob (například umělecká díla, bohoslužebné předměty, průmyslová strojní zařízení či obecně prospěšná zařízení) zjišťuje inspekce poměrně často. Proto bude ČIŽP postupovat velmi přísně a nadále se bude intenzivně věnovat této kontrolní činnosti.

 

 

 

 

 

06.11.2015 08:15

Během dvou let se bude hodnotit bezmála 140 látek

ECHA připravila návrh průběžného akčního plánu Společenství (CoRAP) aktualizovaného na léta 2016-2018. Členské státy plánují hodnotit celkem 138 látek, z nichž 53 je nově vybráno. Česká republika bude hodnotit dvě látky. Konečný plán bude přijat v březnu 2016. Více ZDE

 

 

06.11.2015 07:36

MŽP navrhuje snížení poplatků za vynětí orné půdy. SFŽP chystá půjčky na vodohospodářskou infrastrukturu

Rozpočet Státního fondu životního prostředí počítá příští rok s výdaji 1,9 miliardy korun, převážně na financování končícího Operačního programu Životní prostředí a chystá spolufinancování nového programu formou půjčky pro obce a města na vodohospodářskou infrastrukturu. Ministerstvo životního prostředí navrhuje snížení poplatků za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu pro rodinné domy. Rozpočet MŽP, SFŽP a novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu projednal Sněmovní výbor pro životní prostředí dne 4. listopadu.

Ministerstvo životního prostředí chce, aby se poplatky za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu pro rodinné domy snížily, nikoliv rušily, jak prosazovali poslanci TOP 09. Předložilo proto pozměňovací návrh k projednávanému zákonu o ochraně zemědělského půdního fondu, kterým se poslanci zabývají ve výborech.

"Návrh ministerstva na rozdíl od poslaneckého návrhu nedává výstavbu rodinných domů zcela mimo režim zákona, ale navrhuje výrazné snížení odvodů za odnětí zemědělské půdy pro individuální výstavbu rodinných domů," řekla ČTK mluvčí resortu Petra Roubíčková.

Z důvodové zprávy k ministerskému návrhu vyplývá, že lidé by na poplatku měli zaplatit za dům o ploše 200 metrů čtverečných maximálně 36 tisíc korun. Maximální odvod za metr čtvereční by měl být podle ministerstva 180 korun. U staveb domů by se tak neměla zohledňovat ekologická váha prostředí, ve kterém se má stavět.

Poplatky by podle opoziční předlohy neměly odvádět ani kraje a obce při výstavbě silnic, osvobozeny by byly i veřejně prospěšné stavby, tedy třeba školy nebo hřiště. U staveb pozemních komunikací nemusí poplatek hradit stát, naproti tomu kraje a obce ho musí zaplatit.

U staveb pro bydlení podle návrhu TOP 09 nemá být nutný ani úřední souhlas s vynětím pozemku z půdního fondu, čímž by se výstavba rodinných domů podle předkladatelů usnadnila. Poslankyně Věra Kovářová již dříve uvedla, že poplatek za vynětí z fondu může nyní dosáhnout až 1500 korun za metr čtvereční, a může tedy převýšit cenu metru čtverečního parcely.

Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (ST543) prošla prvním čtením na 31. schůzi dne 29.9.2015 (více ZDE). Poslanci podpořili návrh i přes nesouhlas vlády. Vláda argumentovala mimo jiné tím, že návrh je jen obtížně slučitelný s právem EU, protože osvobození od odvodů představuje veřejnou podporu, kterou upravuje unijní právo.

Předložený návrh podle navrhovatelů jednak usnadňuje výstavbu rodinných domů na zastavitelných plochách, když k nim nevyžaduje souhlas orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, jednak odstraňuje diskriminační úpravu, podle níž za odnětí půdy, na níž bude vystavěna pozemní komunikace, jsou povinny platit obce a kraje, ne však stát, který jako jediný má zcela nepochopitelně stanovenou výjimku.

 

Rozpočet MŽP a SFŽP

Sněmovní výbor pro životní prostředí také schválil rozpočet ministerstva životního prostředí pro příští rok. Příjmy a výdaje jsou téměř vyrovnané, příjmy činí 9,23 miliardy korun a výdaje 9,4 miliardy Kč.

Příjmy MŽP pro rok 2016 ve výši 3,3 miliardy půjdou z evropských fondů a finančních mechanismů a 5,7 miliardy korun budou předpokládané příjmy z emisních povolenek, které oproti letošku vzrostly o 25 procent. Podle státního tajemníka MŽP Jana Landy poputují příští rok v rámci výdajů 3,3 miliardy korun z evropských peněz, 2,85 miliardy z prodeje emisních povolenek a 3,24 miliardy poslouží především na provoz resortních organizací.

Peníze v kapitole pro nevládní organizace míří na enviromentální vzdělávání a záchranné stanice pro handicapované živočichy. Právě ty měly v poslední době obavy o svou budoucnost. Peníze naopak klesnou ČHMÚ a České geologické službě, které ukončily některé projekty. Výdaje resortu podle Landy nejvíce směřují do zvyšování kvality ovzduší v lidských sídlech, jde o známé „kotlíkové dotace“ a další úspory energií.

Po letním jednání s ministrem financí dostane MŽP navíc více než 100 milionů korun. Ministerstvo bude mít více peněz na péči o přírodu a krajinu, zvýšení počtu inspektorů životního prostředí, platby osobám za znemožněnou činnost v chráněných oblastech i na záchranu živočichů.

Výbor dále schválil rozpočet Státního fondu životního prostředí, který počítá příští rok s výdaji 1,9 miliardy korun, převážně na financování končícího Operačního programu Životní prostředí a chystá spolufinancování nového programu formou půjčky pro obce a města na vodohospodářskou infrastrukturu. Ostatní výdaje například poputují na likvidaci černých skládek nebo třeba na novou městskou zeleň.

05.11.2015 13:55

dTest spouští hromadnou změnu dodavatele elektřiny a plynu

Spotřebitelská organizace dTest dnes spustila registraci do kampaně „Chci výhodnější energie“. Jde o hromadnou změnu dodavatelů elektřiny a plynu otevřenou všem spotřebitelům v ČR. Smyslem kampaně je spojit síly, a tak získat silnější vyjednávací pozici vůči dodavatelům energií, tedy i nižší ceny a lepší smluvní podmínky pro zapojené spotřebitele.

Hromadná změna dodavatele je založena na jednoduchém principu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. V Evropě se jedná o běžnou metodu, jak ušetřit peníze. V uplynulých letech proběhly kolektivní změny dodavatele energií v řadě evropských zemí, například v Rakousku, Slovinsku, Belgii, Itálii, Nizozemí, Velké Británii či ve Francii. V Rakousku tímto způsobem změnilo dodavatele v letech 2013-2015 82.500 domácností, v Nizozemí v letech 2011-2014 více než 280.000 domácností. Spotřebitelé v EU v tomto období díky hromadným změnám dodavatelů energií pořádaným spotřebitelskými organizacemi ušetřili 173,9 milionů eur.

Jak bude hromadná změna dodavatele „Chci výhodnější energie“ probíhat? Počínaje dnešním dnem se lidé mohou registrovat na webových stránkách www.ChciVyhodnejsiEnergie.cz. Zapojit se mohou spotřebitelé z celé České republiky. Má-li někdo na své jméno vedeno více odběrných míst, může se registrovat do kampaně zvlášť pro každé odběrné místo, u něhož chce změnit dodavatele. Maximální úroveň spotřeby elektřiny je 50 000 kWh za rok, v případě plynu je to 100 000 kWh.

„Registrace je zcela nezávazná a bezplatná. Po ukončení fáze registrace proběhne v únoru 2016 online aukce, v níž vybereme dodavatele energií, který předloží nejlepší nabídku. Po aukci všem zaregistrovaným spotřebitelům zašleme osobní nabídku s výpočtem možné úspory při změně dodavatele. Bude jen na nich, zda se ji rozhodnou přijmout, nebo ne. Neexistuje žádná povinnost nebo závazek, který by registrované spotřebitele nutil stát se zákazníkem vítězného dodavatele,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Aukce se budou moci zúčastnit všichni aktivní dodavatelé elektřiny a plynu působící v České republice. Podmínkou účasti však je, že společnost předem souhlasí s řadou klíčových kritérií. Dodavatelé se zaváží například k tomu, aby v aukci nabízeli smlouvy na jeden rok bez automatického prodloužení, v nichž nebudou skryté poplatky a poplatky při řádném ukončení smlouvy. Podmínkou účasti bude dále například také zajištění kvalitního zákaznického servisu, a to i prostřednictvím e-mailu či telefonu. Dodavatelé budou během aukce předkládat své nabídky anonymně. Společnost, která přistoupí k podmínkám aukce a ve stanovené lhůtě nabídne nejnižší cenu, bude vybrána jako vítěz.

„Nejde ale pouze o individuální úsporu zapojených spotřebitelů. Zkušenosti z evropských zemí ukazují, že hromadné změny dodavatelů energií mají potenciál iniciovat změny na celém trhu. Když spotřebitelé spojí síly, dodavatelé vidí, že se musí přizpůsobit jejich požadavkům. Byli jsme svědky toho, že i ti dodavatelé, kteří se do aukce nezapojili, nakonec snížili ceny,“ podotýká Örjan Brinkman, prezident Evropské spotřebitelské organizace (BEUC), která hromadné změny dodavatelů energií dlouhodobě podporuje.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE