Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

21.11.2014 17:46

EIA: Výbor pro veřejnou správu doporučil novelu schválit. Změny navrhli už i sami poslanci.

AKTUALIZOVÁNO! Sněmovní výbor pro veřejnou správu včera doporučil poslancům schválit novelu EIA s řadou pozměňovacích návrhů. Výbor například navrhuje, aby úřady musely vydat rozhodnutí ve zjišťovacím řízení do 45 dnů. Své návrhy podali už i poslanci. Kučera navrhuje zvýšit limity posuzovaných staveb a poslanec Kudela navrhuje stanovit také procentuálně počet občanů, kteří by podpořili podpisovu listinu. Novelu projednají i další výbory.

 

Sněmovní výbor pro veřejnou správu včera doporučil poslancům schválit vládní novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) - NOVĚ: ZNĚNÍ POZMĚŇUJÍCÍCH NÁVRHŮ NÍŽE. Výbor doporučil poslancům, aby úřady musely vydat rozhodnutí ve zjišťovacím řízení do 45 dnů. Navrhuje také například změny týkající se odkladného účinku žalob - nemá být automatický, má o něm vždy rozhodovat soud. Do pravomocného verdiktu o žalobě ale úřady nebudou moci vydat rozhodnutí v dalších navazujících řízeních. V případě plánované výstavby parkovišť nebo garáží výbor chce, aby zjišťovací řízení bylo nutné u projektů nad 500 stání. Vláda navrhuje hranici 100 míst. Usnesení výboru zveřejníme jakmile budou k dispozici. 

 

Návrhy poslanec Kučera

Opoziční poslanec Michal Kučera z TOP 09 předložil dne 22.10. své tři pozměňující návrhy. Poslanec navrhuje zvýšit limity posuzovaných staveb, aby administrativně a časově náročným procesem nemusely procházet malé stavby. Třeba skladové, obchodní či kancelářské budovy by podléhaly procesu EIA až od zastavěné plochy 30 tisíc metrů čtverečních a parkoviště od 1000 míst výše. Podle aktuálně platných omezení je to v obou případech desetkrát nižší hodnota. Větší kontroverze vyvolává druhý Kučerův návrh, podle něhož nebude mít žaloba odpůrců stavby k soudu odkladný účinek. Právě této změny pravidel se investoři obávají nejvíc. Podle ministerstva životního prostředí není změna návrhu reálná. Občanští a ekologičtí aktivisté odmítají třetí Kučerův návrh, podle něhož by právo účastnit se povolovacího řízení mělo být omezeno na organizace a sdružení s podpisy nejméně 200 osob s bydlištěm v místě záměru. 

 

Návrhy poslanec Kudela

Svůj pozměňovacví návrh předložit také poslanec Petr Kudela. Poslanec navrhuje, aby podpisovou listinu mohlo podepsat i nejméně 30% občanů obce v jejímž obvodu se má záměr nebo koncepce realizovat. Návrh ministerstva životního prostředí počítá jen s podpisy 200 občanů. Poslanec odůvodňuje návrh tím, že v České republice je 3008 obcí s počtem všech obyvatel rovným nebo menším než 400. To znamená, že na podpisovou listinu by se muselo zapsat více než 50% všech občanů dotčené obce nebo občané s trvalým pobytem mimo dotčenou obec. Kritérium 30% občanů obce odpovídá podle poslance podmínkám pro vyhlášení místního referenda.

 

 

Písemné pozměňovací návrhy poslanců - Sněmovní tisk 299:

 

Předkladatel Dokument
Michal Kučera 06958-08793.doc
Michal Kučera 06959-08794.doc
Michal Kučera 06960-08795.doc
Petr Kudela 07043-08924.odt

 

Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj - pozměňující návrhy:

 

  1. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
  2. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
  3. V § 7 odstavec 9 zní:
  4. „(9) U dotčené veřejnosti uvedené v § 3 písm. i) bodě 2 se má za to, že má právo na příznivé životní prostředí, na kterém může být zkrácena v důsledku porušení tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů při rozhodování příslušného úřadu o tom, zda záměr nebo jeho změna bude posuzován podle tohoto zákona.“.
  5. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
  6. V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
  7. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.    
  8. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
  9. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
  10. V § 9d odstavec 1 zní:
  11. „(1) U dotčené veřejnosti uvedené v § 3 písm. i) bodě 2 se má za to, že má právo na příznivé životní prostředí, na kterém může být zkrácena v důsledku porušení tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů při vydávání rozhodnutí v navazujících řízeních.“.
  12. V § 9d odst. 2 se věta druhá nahrazuje větami „Soud vždy rozhodne o odkladném účinku žaloby, a to i bez návrhu žalobce. Hrozí-li s ohledem na okolnosti, že žalobou napadené rozhodnutí bude vykonáno před přijetím rozhodnutí ve věci samé, soud odkladný účinek žalobě přizná.“.
  13. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6. v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a  na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a  věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „500“.
  14. Čl. II Přechodná ustanovení
  15. V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
  16. Změna stavebního zákona čl. V
  17. K novelizačnímu bodu 1:
  18. V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
  19. Čl. VI Přechodná ustanovení
  20. V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.

 

Hospodářský výbor - pozměňující návrhy:

 

 

  • V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“.
  • V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
  • V § 7 odst. 9 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí příslušného úřadu vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
  • V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
  • V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
  • V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
  • V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
  • V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
  • V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
  • V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větami „Soud rozhodne o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první postupem podle zvláštního právního předpisu3a). V těchto případech může soud přiznat odkladný účinek i tehdy, pokud bezprostředně hrozí, že realizace záměru dle rozhodnutí představuje nenahraditelnou újmu v oblastech dle § 2 tohoto zákona.“
  • Poznámka pod čarou č. 3a zní:
  • „3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“
  • V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
  • V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměr se slova „5 000 m2“ nahrazují slovy „2 ha“.
  • Čl. II Přechodná ustanovení
  • V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
  • V čl. II bodě 2 se věta první nahrazuje větou „Správní a soudní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ a za slova „navazujícího řízení“ se vkládají slova „zahájeného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona“ a za slova „§ 9b odst. 1“ se vkládají slova „písm. a) až c)“.
  • Čl. VI Přechodná ustanovení
  • V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.

 

Výbor pro evropské záležitosti - pozměňující návrhy:

1. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
2. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
3. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
4. V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
5. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
6. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
7. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
8. V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
9. V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větou „Při rozhodování o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první soud postupuje podle zvláštního právního předpisu3a).“
Poznámka pod čarou č. 3a zní:
„3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“.
10. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m² zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m² zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
11. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměr se slova „5 000 m²“ nahrazují slovy „2 ha“.
12. Čl. II Přechodná ustanovení
V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
13. Změna stavebního zákona čl. V K novelizačnímu bodu 1: V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
14. Čl. VI Přechodná ustanovení V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.
15. Změna zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích
Za část pátou se vkládá nová část šestá, která zní:
„ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o vodovodech a kanalizacích
Čl. VIII
V § 27 odstavec 1 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 76/2006 Sb. a zákona č. 275/2013 Sb. zní:
„(1) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, vykonávají státní správu na úseku vodovodů a kanalizací obecní úřady obcí s rozšířenou působností a újezdní úřady na území vojenských újezdů jako vodoprávní úřady.“.“ Dosavadní část šestá se označuje jako část sedmá a dosavadní článek VIII se označuje jako článek IX.

 

Výbor pro životní prostředí - pozměňující návrhy:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů:
1. V § 6 odst. 7 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
2. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
3. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
4. V § 7 odst. 9 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí příslušného úřadu vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
5. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
6. V § 8 odst. 3 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
7. V § 9 odst. 8 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
8. V 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
9. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
10. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
11. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
12. V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
13. V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větami „Soud rozhodne o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první postupem podle zvláštního právního předpisu3a). V těchto případech může soud přiznat odkladný účinek i tehdy, pokud bezprostředně hrozí, že realizace záměru dle rozhodnutí představuje nenahraditelnou újmu v
oblastech dle § 2 tohoto zákona.“
Poznámka pod čarou č. 3a zní:
„3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“
14. V příloze č. 1 kategorii II bodě 2.5 v části Záměr se za slova „surovin na ploše“ vkládají slova „od 5“.
15. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
16. Za novelizační bod 31 se vkládá nový bod, který zní: „xx. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměrv části Záměr se slova „5 000 m2“
nahrazují slovy „2 ha“.“ Dosavadní body 32 až 40 se přečíslují.
17. Čl. II Přechodná ustanovení
V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
18. V čl. II bodě 2 větě druhé se za slova „navazujícího řízení“ vkládají slova „zahájeného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona“ a na konci bodu se doplňuje věta „Soudní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“
19. Změna stavebního zákona čl. V
K novelizačnímu bodu 1:
V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
20. Čl. VI Přechodná ustanovení
V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.
21. Změna zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích
Za část pátou se vkládá nová část šestá, která zní:
„ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o vodovodech a kanalizacích
Čl. VIII
V § 27 odstavec 1 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 76/2006 Sb. a zákona č. 275/2013 Sb. zní:
„(1) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, vykonávají státní správu na úseku vodovodů a kanalizací obecní úřady obcí s rozšířenou působností a újezdní úřady na území vojenských újezdů jako vodoprávní úřady.“.“
Dosavadní část šestá se označuje jako část sedmá a dosavadní článek VIII se označuje jako článek IX.

 

Související článek:

První pozměňující návrhy k novele zákona EIA (6.11.2014)


 

Zdroj: ČTK, PSP ČR

21.11.2014 17:29

Fórum udržitelného rozvoje již 28. listopadu, vystoupí i ministr R. Brabec

DOPORUČUJEME Letošní fórum bude věnováno udržitelnému rozvoji jako novému globálnímu rozvojovému rámci. Úvodním projevem o pozici a perspektivách České republiky jej zahájí premiér Bohuslav Sobotka, který z titulu své funkce předsedá Radě vlády pro udržitelný rozvoj. Jako hlavní hosté a key-note speakeři vystoupí Simon Upton, ředitel Direktorátu OECD pro životní prostředí, a ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav České republiky i vývoj na globální úrovni vyvolává mnohé otazníky o tom, co přinese budoucnost bližší i vzdálená. Fórum pro udržitelný rozvoj již tradičně představuje příležitost, kde mohou být tyto otevřeny a zodpovězeny otázky týkající se všech tří pilířů udržitelného rozvoje: sociálního, ekonomického a environmentálního.

Letošní fórum bude věnováno udržitelnému rozvoji jako novému globálnímu rozvojovému rámci. Úvodním projevem o pozici a perspektivách České republiky jej zahájí premiér Bohuslav Sobotka, který z titulu své funkce předsedá Radě vlády pro udržitelný rozvoj. Jako hlavní hosté a key-note speakeři vystoupí Simon Upton, ředitel Direktorátu OECD pro životní prostředí, a ministr životního prostředí Richard Brabec.

Na půdě OECD v současné době vznikají jedny z nejprogresivnějších ekonomických konceptů zohledňujících udržitelnost a odolnost společností vůči nenadálým změnám. Jedná se zejména o koncept "zeleného růstu" (Green Growth), kterému bude věnován první panel Ekonomické nástroje udržitelného rozvoje: Nástroje, příklady, inspirace. V jeho rámci bude Simon Upton hovořit mimo jiné o tom, jak nastavit nové udržitelné modely růstu. S komentáři vystoupí Bedřich Moldan z Centra pro otázky životního prostředí a Vladimír Špidla, vedoucí týmu poradců premiéra ČR.

První z odpoledních panelů se bude věnovat kontextu výrazného pohybu na globální scéně. Pozornost bude zaměřena na klimatický summit OSN a zejména na proces formulace universálních cílů udržitelného rozvoje (Suistanable Development Goals), jež budou základem nového rozvojového paradigmatu pro příští desetiletí. Pozvání k vystoupení dosud přijali Michal Broža, (Informační centrum OSN v Praze), Ivan Jukl (Ministerstvo zahraničních věcí), Petr Kalaš (Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj), Petr Lebeda (Glopolis), Katarína Šrámková (Fors) a Tomáš Tožička (Česko proti chudobě).

Poslední panel bude věnován stříbrné ekonomické jako příležitosti demografického rozvoje. Zaměří se na možnosti sociální inkluze seniorů, jejich snadnější znovuzapojení do trhu práce a či nastolí otázku jakým způsobem diverzifikovat věkovou strukturu zaměstnanců. Diskutovat na toto téma přijdou Veronika Bešťáková (Fakulta architektury ČVUT), Radim Boháček (koordinátor projektu SHARE, CERGE-EI), Ondřej Nývlt (Český statistický úřad), Linda Sokačová (Alternativa 50+), Vladimír Špidla (Úřad vlády) a Ilona Štorová (Age Management, o. s.).

Diskuse nad těmito tématy s odbornou veřejností a lidmi s kompetencí rozhodovat na všech úrovních je jedním z hlavních cílů obnovené činnosti Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ta ožívá díky aktivitě současné vlády a jejím novým gestorem je Úřad vlády České republiky. Věříme, že právě takovéto akce pomohou vytvářet sítě se strategickou a odbornou kapacitou, které přispějí k prosazování principů udržitelnosti v systému rozhodování.

 

Fórum se uskuteční dne 28. listopadu 2014 v prostorách Lichtenštejnského paláce na Malé Straně od 10 hodin. Simultánní tlumočení angličtina/čeština je zajištěno. Program ke stažení - ZDE.

 

21.11.2014 14:01

Členské země EU si samy určí, jak zredukují množství igelitek

Evropská komise novou podobu legislativy nejprve odmítala jako nadbytečnou, nakonec však ustoupila. Některé země se totiž bály, že kdyby nařízení nepřišlo z Bruselu, mohly by čelit žalobám za porušování pravidel jednotného evropského trhu. Členské země si mohou samy určit, jak počet igelitek zredukují. Nabízí se daňové zatížení, poplatky nebo omezení distribuce igelitek. V některých zemích už se snaží neekologické tašky omezovat. Například v Česku velké nákupní řetězce igelitky zpoplatňují. Členské státy EU by tedy měly do roku 2019 omezit spotřebu igelitek o 80 procent. Většina tašek by pak měla být z papíru nebo ekologičtějšího rozložitelného plastu. Opatření se týká tašek s tloušťkou pod 50 mikronů, tedy tenčích igelitek, které tvoří většinu spotřebovaných igelitových tašek. Z opatření mohou být vyňaty nejtenší sáčky pod 15 mikronů.

 

Čtěte také:

MŽP podporuje snižování počtu igelitek, patrně změní předpisy (Ekolist.cz, 24.11.)

 

Regulace igelitek potvrzena; promítne se prý do cen pro zákazníka (ČeskéNoviny, 21.11.)

K tématu - hlavní zprávy Českého rozhlasu od 15:50 minuty - záznam ZDE.

 

Zdroj: ČT24 (celý článek ZDE)

21.11.2014 13:30

Vyšla nová Příručka pro člena zastupitelstva obce

PRO OBCE V rámci projektu SMO ČR Odpovědný zastupitel pro otevřenou a hospodárnou obec vyšla nová Příručka pro člena zastupitelstva obce. Příručka obsahuje aktuální informace z oblasti legislativy, komunální politiky a konkrétní příklady dobré praxe. Jde již 4. vydání praktického průvodce, který zastupitelům srozumitelnou cestou přibližuje témata důležitá pro život obce. Příručka klade větší důraz na principy dobré správy, výkonnosti a transparentnosti rozhodovacích procesů ve veřejné správě. V publikaci nechybí příklady z praxe, porovnávání, ilustrace, odkazy na plná znění zákonů a související legislativy i zdroje dalších informací.

 

Dokument ke stažení:

 
 
21.11.2014 08:34

Správní poplatky agentury ECHA budou změněny

Začátkem října zrušil Tribunál rozhodnutí agentury ECHA o uložení správního poplatku společnosti, která se sama deklarovala do kategorie malých a středních podniků (dále MSP). Poplatek byl vybírán po kontrole velikosti společnosti agenturou ECHA, kdy bylo zjištěno, že deklarovaná velikost nebyla správná. Společnost také obdržela fakturu na zaplacení rozdílu poplatku z důvodu své velikosti.

MSP mohou podle nařízení REACH využít snížených poplatků. ECHA si jejich vlastní prohlášení o velikosti ověřuje pro zajištění spravedlivé hospodářské soutěže a rovného zacházení mezi registranty.

Správní poplatek by neměl být založen pouze na pracovní zátěži, ale musí být přiměřený k výši poplatků, kterým se velká společnost vyhnula, když deklarovala svoji velikost jako MSP. Rozhodnutí Soudního dvora bude vzato do úvahy při plánované revizi poplatků. Správní rada ECHA bude jednat o nových poplatcích na svém zasedání v prosinci.

Každá společnost by si měla při registraci ve vlastním zájmu překontrolovat, zda správně určila svoji velikost podle doporučení Komise o MSP. Pokud napraví chybu z vlastního podnětu, předejde placení administrativního poplatku.

Před Soudním dvorem jsou projednávány i další případy a ECHA v současné době posuzuje, jaké budou důsledky těchto rozhodnutí.

 

Další informace:

Malé a střední podniky (MSP)

Doporučení Komise 2003/361/ES — definice velikosti společnosti

Pokyny k deklaraci MSP

Test k určení MSP

 

Zdroj: MPO

21.11.2014 08:27

Zajímavosti z médií: Nouze o vodu, opětovné používání věcí kontra zákon o odpadech, biouhlí z listí...

Nouze o vodu? Nastane do deseti let, varuje expert. Zničí planetu Zemi asteroid (jako před 65 miliony lety jeho pád do Mexického zálivu), anebo to dříve stihne člověk? "Lidstvo pracuje intenzivně na tom, aby Zemi co nejvíce poničilo. Sami sobě kopeme hrob. Pro mě tedy platí druhá alternativa," varuje v rozhovoru pro Aktuálně.cz geograf a hydrolog profesor Bohumír Janský z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Čeští geografové slaví v těchto dnech 120. výročí založení České geografické společnosti. Za tu dobu si připsali řadu významných objevů, z nichž mnohé dalece přesáhly hranice České republiky. Jedním z nich bylo i Janského objevení pramenů Amazonky. Více ZDE

 

„Smogová žaloba“ Ostravě nevyšla, nový primátor je pro jiné řešení

Za špatné ovzduší v Ostravě může značnou měrou stát. Právě stát musí zajistit, ať nejsou porušována práva lidí na příznivé životní prostředí a ať funguje systém vedoucí k dodržování imisních a emisních limitů. Takových verdiktů se Ostrava domáhala žalobou vůči vládě, Ministerstvu životního prostředí a Ministerstvu dopravy. Ale neuspěla. Nejvyšší správní soud (NSS) v pátek zamítl kasační stížnost, již město podalo vůči předchozímu rozsudku Městského soudu v Praze. Více ZDE

 

Opětovné používání věcí a zákon o odpadech

Hierarchie způsobů nakládání s odpady v odpadovém hospodářství, vystavěná na principech šetrného zacházení se životním prostředím a maximální podpoře udržitelnosti zdrojů, dává přednost předcházení vzniku odpadů. V případě, že se nepodaří vzniku odpadů zabránit, přednostně má být využita příprava k opětovnému použití, až po ní mohou následovat další způsoby nakládání s odpady. Má však skutečně předcházení vzniku odpadů v praxi vždy přednost? V souladu s výše uvedenými principy se objevily úvahy některých obcí vyčlenit ve svých sběrných dvorech prostor, kam by jejich obyvatelé mohli odkládat nepotřebné předměty, které se dají ještě použít, a umožnit tak jejich efektivní opětovné použití a současně tak předejít vzniku odpadu. Pokud se na danou úvahu podíváme optikou zákona, tak věci, které se již jejich odevzdáním do sběrného dvora staly odpadem, nemůže obec přenechat k opětovnému použití jiným osobám...více ZDE


ČR chce prodloužit lhůtu na dočerpání evropských dotací

Česká republika spolu s dalšími zeměmi EU by od Evropské komise ráda získala více času na dočerpání unijních prostředků, které měly být využity v rámci období 2007-2013. Požadavek na prodloužení lhůty o jeden rok (tedy do roku 2016), vznesly státy na včerejším zasedání ministrů EU, kteří mají na starosti kohezní politiku. Více ZDE

 

Americký vyjednavač: Zatím nevíme, jestli Rusko využije klimatická jednání k vlastní hře

Co znamená nedávná dohoda o snižování emisí skleníkových plynů mezi Spojenými státy a Čínou? Jak se USA připravují na globální klimatická jednání, která budou finišovat příští rok? Může Rusko tlačit na zmírnění sankcí výměnou za spolupráci v klimatických otázkách? V rozhovoru na tyto otázky odpovídá hlavní americký vyjednavač pro globální klimatickou dohodu Todd Stern. Více ZDE

 

Němci se pokoušejí o „biouhlí“ ze spadaného listí

Několik německých firem začalo experimentovat s hydrotermální karbonizací materiálu (HTC), která kopíruje přírodní proces tvorby fosilního uhlí. To, co v přírodě trvalo miliony let, chtějí touto metodou zvládnout během jednoho odpoledne. Při teplotě 220 °C, tlaku 25 bar, bez přístupu vzduchu a s přidáním katalyzátoru se biomasa zbaví vody a karbonizuje. Vstupním materiálem jsou různé rostlinné zbytky, nebo odpad z potravinářské výroby. Hlavním zdrojem biouhlí by se mělo stát spadané listí. Jenom v Berlíně se jej z ulic, zahrad a parků každý podzim shrabe na 70 000 t. Je to hora, jež by naplnila zhruba 2 000 nákladních vagónů. Většina listí se v Německu průmyslově kompostuje. Vzniká přitom cenné hnojivo. Jenže: když kompost zraje, uvolňují se z něho metan a oxid uhličitý, které poškozují  životní prostředí. Vcíe ZDE

 


Zdroj: Aktuálně.cz, iDNES.cz, https://odpady.ihned.cz, EurActiv.cz, Technicky tydenik

 

 

20.11.2014 18:20

Novela horního zákona jde do připomínkového řízení

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministr průmyslu a obchodu předložil společně s předsedou Českého báňského úřadu do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství - horní zákon. Obsahem předkládaného materiálu je nový způsob výpočtu úhrady z vydobytých nerostů a z dobývacích prostorů a stanovení sazeb úhrad z vydobytých nerostů a z dobývacích prostorů. Dále je řešena nová právní úprava správy výše uvedených úhrad.

Sazby pro jednotlivé nerosty na výhradních ložiskách budou stanoveny nařízením vlády vydaným na základě zákonného zmocnění. Tento postup by měl umožnit pružně reagovat úpravou sazeb na změny ekonomické situace. Výnos z úhrad za vydobyté nerosty se navrhuje obecně zvýšit 2x. V případě černého uhlí, hnědého uhlí dobývaného hlubinným způsobem, radioaktivních nerostů, ropy a hořlavého zemního plynu zůstává výnos na současné úrovni.

Opatření by jako celek měla zvýšit příjem státního rozpočtu a obcí. V roce 2013 činil celkový výnos z úhrad za vydobyté nerosty 596 430 333 Kč. Z toho 447 322 750 Kč bylo příjmem obcí a zbývajících 149 107 593 Kč bylo příjmem státního rozpočtu. Díky novému způsobu výpočtu úhrady z vydobytých nerostů a rozdělení jejího výnosu se celkový výnos z úhrad z vydobytých nerostů zvýší na 1,02 mld. Kč. Příjmy obcí by měly být zachovány na úrovni roku 2013, tj. cca 447 mil. Kč, příjmy státního rozpočtu by činily cca 576 mil Kč. Příjem státní rozpočtu se tedy zvýší o cca 427 mil. Kč. Příjmy obcí z úhrad za dobývací prostory by měly vzrůst přibližně o 124 mil. Kč.

 

Termín připomínek je stanoven na 4. prosince 2014. Více ZDE

 

Media:

Za těžbu uhlí by se mohlo platit dvakrát víc. Stát si přivydělá 426 milionů ročně (iHNED.cz, 20.11.2014)

20.11.2014 17:41

Dotace pro bytové domy snad příští rok v březnu

Dotace na stavbu či rekonstrukci nízkoenergetických bytových domů odstartuje Nová zelená úsporám (NZÚ) nejspíš v březnu 2015. Fond chce podpořit snižování energetické náročnosti nynějších budov, které půjde využít pouze pro budovy na území Prahy. Na ni se nevztahuje podpora energeticky úsporných renovací budov z připravovaného Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Dotace na stavbu budov s velmi nízkou energetickou náročností budou určeny pro žadatele z celé ČR.

Novinkou je, že žadatel o stavbu energeticky minimálně náročného bytového domu nejspíš nebude muset mít žádné vlastní prostředky. Změny chystá SFŽP i v podpoře energeticky úsporných opatření u rodinných domů. Na setkání Stavebního fóra to řekl náměstek ředitele Státního fondu životního prostředí (SFŽP) Leo Steiner. Připraveno je 1,6 miliardy korun, z toho na bytové domy by mohla jít polovina. Jde o návrh, který musí schválit vláda. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

20.11.2014 14:40

MŽP hledá kolegu/kolegyni do oddělení ochrany vod

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo výběrové řízení na obsazení pracovního místa "referenta/ky do oddělení ochrany vod" na dobu neurčitou, přičemž předpokládané datum nástupu je 1. ledna 2015.  Mezi základní požadavky ministerstva patří ukončené vysokoškolské vzdělání v oboru chemie, vodní hospodářství, životní prostředí, schopnost orientovat se v legislativních předpisech v oblasti vodního hospodářství jak v ČR, tak mezinárodních, zejména ES, komunikační, prezentační a organizační dovednosti, týmová spolupráce, analytické schopnosti a další.

 

Náplň práce:

  • Je odpovědným expertem MŽP zajišťujícím za ČR přípravu norem environmentální kvality (EQS), včetně procesu aktualizace seznamu prioritních látek v souladu s Rámcovou směrnicí (2000/60/ES),
  • je odpovědným expertem při implementaci směrnice 2008/105/ES o normách environmentální kvality v oblasti vodní politiky a je členem PS „WG Chemicals“ při Evropské komisi,
  • je odpovědným expertem při implementaci dceřiné směrnice 2009/90/ES, stanovující technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod včetně metodické podpory pro hodnocení stavu povrchových vod (chemický a ekologický stav nebo potenciál),
  • spolupracuje při koncipování informačních systémů o kvantitativním a kvalitativním stavu povrchových vod, je odpovědným pracovníkem za systém ohlašování ISPOP v rozsahu kompetencí OOV,
  • spolupracuje s odborem legislativním a s MZe, případně dalšími resorty, při přípravě nové legislativy v oblasti voda,
  • spolupracuje při stanovování podmínek, za jakých lze nakládat se závadnými látkami,
  • zajišťuje problematiku nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.

 

Nabídky se strukturovaným životopisem je potřeba doručit do 28. listopadu 2014 na adresu: Ministerstvo životního prostředí, odbor ochrany vod, Vršovická 65, 100 10 Praha 10, nebo elektronicky níže uvedené kontaktní osobě. Další podrobnosti najdete - ZDE.

 

20.11.2014 09:53

IPPC: Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu

Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích přinesla do oblasti integrované prevence řadu požadavků v oblasti poskytování informací o plnění závazných podmínek provozu. Změny evropské legislativy byly převedeny do národního práva prostřednictvím novelizace zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 69/2013 Sb.

Požadavky na zprávy o plnění závazných podmínek provozu jsou nadefinovány v rámci přílohy č. 4 vyhlášky č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci. Uvedené novelizace a nového prováděcího právního předpisu bylo využito také ke sjednocení požadavků na rozsah a formát těchto zpráv a omezení duplicit v této oblasti.

Účelem tohoto materiálu je na základě obdržených podnětů z praxe provozovatelům, povolujícím úřadům a kontrolním orgánům snížit administrativní zátěž plynoucí z těchto povinností stejně jako sjednotit výkon státní správy v souvislosti s touto problematikou.

 

Dokument ke stažení:

Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu

20.11.2014 09:32

Technologická agentura vydala průvodce podporou výzkumu a inovací po roce 1989

Jak se měnila státní podpora výzkumu a inovací v Československu a později v České republice přibližuje jedinečná kniha, kterou vydává Technologická agentur ČR (TA ČR). Kniha „1989+25=Výzkum užitečný pro společnost“ mapuje politická rozhodnutí, organizační změny nebo vývoj hodnocení výzkumu a inovací v České republice po roce 1989. Hlavním autorem publikace je Marek Blažka, dlouholetý sekretář Rady pro výzkum, vývoj a inovace. "Kniha je prvním uceleným přehledem hlavních etap vývoje systému státní podpory v letech 1989 až 2014. Je určena všem, kdo se, ať už profesně nebo z jiných důvodů, tímto systémem zabývají a snaží se ho zlepšit. Čtenáři se z ní dozví, co předcházelo současné, jistě ne ideální podobě tohoto systému a jaké byly hlavní důvody předešlých změn a jejich pozitivní i negativní důsledky," stručně charakterizuje publikaci její autor Marek Blažka. Publikacï si můžete stáhnout ZDE.

 

Zdroj: TA ČR

20.11.2014 08:50

Plynaři: Ceny tepla ze zemního plynu již velmi výhodné

Energetický regulační úřad (ERÚ) nejpozději do konce roku vydá výsledné vyhodnocení cen tepelné energie pro jednotlivá paliva za rok 2013. V roce 2012 činil - podle zprávy ERÚ - rozdíl mezi průměrnými cenami tepelné energie pro konečné spotřebitele z domovní plynové kotelny a domovní předávací stanice z převážně uhelného centrálního zdroje tepla už jen cca 1 procento. Předběžné vyhodnocení cen tepelné energie ukazuje, že v roce 2013 vyjde teplo z domovní plynové kotelny dokonce levněji. Více ZDE

 

19.11.2014 20:35

Teplárny: Ceny tepla pro příští rok porostou jen mírně

ekonomika.idnes.cz

Příští rok se skoro pro čtvrtinu domácností napojených na soustavy zásobování teplem ceny tepla většinou nezmění, nebo bude nárůst zcela minimální. Vývoj ceny v roce 2015 bude záviset na druhu paliva a řadě lokálních faktorů. Teplárny, které spalují domácí hnědé uhlí, očekávají cenový růst do 5 %. Teplárny využívající zemní plyn, černé uhlí nebo biomasu v řadě případů nebudou ceny zvyšovat vůbec nebo jen mírně do 3 %. Více ZDE

 

 

Foto: Plzeňská teplárna (Rosťa Jančar, Technet.cz)

19.11.2014 15:13

Nový Plán odpadového hospodářství ČR je po veřejném projednání

Včera proběhlo na půdě České zemědělské univerzity v Praze veřejné projednávání posuzování vlivu na životní prostředí (SEA) Plánu odpadového hospodářství ČR pro období 2015 – 2024 (POH ČR). Jednání se zúčastnili zástupci Ministerstva životního prostředí, České asociace odpadového hospodářství a nevládních organizací. Plán je klíčovým dokumentem pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Ministerstvo tím jasně naznačuje cestu upřednostňovaných způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie.

Během dvouhodinového projednání byl znovu představen nový POH ČR včetně jeho cílů a zodpovězeny všechny vznesené dotazy k budoucímu vývoji odpadového hospodářství. Dotčené subjekty mají nyní pětidenní lhůtu ke vznesení posledních připomínek. Po vypořádání všech připomínek bude během příštího týdne řádně zakončeno půlroční rozšířené připomínkové řízení.

Zároveň MŽP předloží ekonomickou analýzu nakládání s odpady a stanovisko SEA (strategické posuzování vlivů na životní prostředí). Nový POH ČR představí ministr Richard Brabec na zasedání vlády v prosinci 2014.

 

Strategické cíle odpadového hospodářství POH ČR:

1. Předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů.

2. Minimalizace nepříznivých účinků vzniku odpadů a nakládání s nimi na lidské zdraví a životní prostředí.

3. Udržitelný rozvoj společnosti a přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“.

4. Maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

 

Z priorit Plánu odpadového hospodářství vyplývá i nezbytnost stanovit a koordinovat síť zařízení k nakládání s odpady v regionech. Na Plán odpadového hospodářství tak přímo navazuje nový programový dokument Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, který definuje podporu evropských fondů v oblasti životního prostředí v ČR.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady podle hierarchie nakládání s odpady, by měl začít platit od ledna 2015. Zároveň bude podkladem pro přípravu krajských plánů odpadového hospodářství a jasným ukazatelem směru pro předcházení vzniku odpadů, náhradu primárních zdrojů odpady, pro recyklaci a využívání odpadů s jasným cílem odklonu odpadů ze skládek.

 

Čtěte také:

Veřejné projednání nového plánu odpadového hospodářství ČR se blíží (6.11.2014)

 

Zdroj: MŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE