Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

01.06.2015 12:41

ECOBAT: Supermarkety mohou sehrát jednu z klíčových rolí při plnění cílů EU

Podle údajů společnosti ECOBAT vytřídili Češi v roce 2014 ve vybraných obchodních řetězcích po celé České republice celkem 33,1 tuny použitých baterií a akumulátorů. Nejaktivnější byli zákazníci řetězce Kaufland. Evropské unie požaduje od příštího roku sběr téměř poloviny baterií uvedených na trh, tudíž supermarkety mohou podle společnosti sehrát jednu z klíčových rolí. Více ZDE

01.06.2015 12:10

MŽP dá posledních 200 milionů na zlepšení přírody a krajiny ze starého OPŽP

NOVÉ DOTACE Už zítra začne Agentura ochrany přírody a krajiny ČR přijímat žádosti na projekty se zaměřením na zlepšení přírody a krajiny. V poslední, 66. výzvě z končícího Operačního programu Životní prostředí 2007–2013 je na projekty na podporu biodiverzity, obnovu krajinných struktur, úpravu vodního režimu krajiny, regeneraci urbanizované krajiny atd. připraveno pro žadatele celkem 200 mil. Kč.

Dnes vyhlášená výzva je podle ministra životního prostředí R. Brabce poslední šancí pro žadatele v končícím programovém období, kteří se svými projekty neuspěli v předchozích výzvách, protože nesplnili například formální náležitosti apod. Nyní mají příležitost své žádosti doplnit či opravit a požádat znovu o dotaci.

66. výzva je určena pro žadatele s projekty, jež podporují biodiverzitu, obnovu krajinných struktur, optimalizaci vodního režimu krajiny, regeneraci urbanizované krajiny a prevenci sesuvů, skalních zřícení a monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a také hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů, včetně zdrojů podzemních vod.

Příjem žádostí o dotaci začne už zítra, 2. června, a skončí 19. června 2015. Vzhledem ke krátké době na podání žádostí, bude možné některé vybrané přílohy doručit na Státní fond životního prostředí ČR až měsíc po ukončení příjmu žádostí.

„Uvědomujeme si krátký čas, který zbývá na realizaci projektů, proto volíme i tuto formu administrace žádostí,“ vysvětluje ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman a dodává: „naším úkolem pak bude projekty ve spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR vyhodnotit a na přelomu července a srpna už budou žadatelé znát výsledky.“  

Žádost musí zájemci o dotaci doručit na příslušná regionální pracoviště AOPK ČR do 16 hodin posledního dne výzvy. Pokud pošlou žádost poštou, je rozhodující datum a čas doručení a je třeba počítat s přiměřenou časovou rezervou.

 

Dokumenty ke stažení:

LXVI. výzva - text výzvy

LXVI. výzva - Hodnoticí kritéria

Výklad pojmů - tůň, mokřad, malá vodní nádrž

Náklady obvyklých opatření

01.06.2015 11:12

ČT24: Doba hájení končí, stát si totiž posvítí na svoz bioodpadu

Stát začne během následujících týdnů aktivně kontrolovat, jak se obce vypořádaly s povinnosti zpracovávat bioodpad. Nařízení platí formálně od dubna, pro řadu zastupitelstev jde ale o nepříjemný zásah do obecních rozpočtů. V případě zjištění nedostatků ale mohou přijít až milionové pokuty. Inspektoři nyní slibují, že po dvou měsících od zavedení začnou důsledněji kontrolovat, zda obce nařízení plní. Existují přitom obce, které zatím trávu a další odpady nesvážejí. Více v reportáži ČT24 ZDE.

 

 

Zdroj: ČT24

 

01.06.2015 10:03

Ombudsman: Provoz malých fotovoltaických elektráren byl nesprávně zdaňován

Generální finanční ředitelství při aplikování zákona o podporovaných zdrojích energie zvýhodnilo stát a nerespektovalo zásadu právního státu, že v případě nejasností se zákon vykládá ve prospěch adresátů. Někteří výrobci elektřiny z malých fotovoltaických elektráren tak byli nuceni zaplatit dodatkovou daň, přestože je od ní zákon osvobozoval.

Protože Generální finanční ředitelství odmítá pochybení napravit, a nápravu neprovedlo ani Ministerstvo financí, které postup Generálního finančního ředitelství považovalo za správný, rozhodl se zástupce veřejné ochránkyně práv záležitost zveřejnit, aby tím současně upozornil poškozené výrobce elektřiny, že jedinou možností obrany je správní žaloba (pokud se ve lhůtách daňového řádu bránili placení odvodu a pokud jim už neuplynula lhůta pro podání správní žaloby).

Zástupce ochránkyně dospěl k závěru nesprávného postupu Generálního finančního ředitelství po šetření stížnosti, v níž provozovatel malé fotovoltaické elektrárny s výkonem 28 kWp namítal, že po něm byl vyžadován odvod za elektřinu vyrobenou v období 30. 5. - 31. 12. 2012, ačkoli v té době platilo ustanovení zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, které ho od odvodů osvobozovalo. V podobné situaci se mohla ocitnout i řada dalších provozovatelů malých fotovoltaických elektráren.

Problém způsobily nejasnosti právní úpravy.

Až do 25. května 2012 byli od odvodu z elektřiny ze slunečního záření osvobozeni pouze ti, kdo měli malou fotovoltaickou elektrárnu o výkonu do 30 kWp umístěnou na střešní konstrukci nebo na zdi své budovy. Po tomto datu byla kvůli novému zákonu (č. 165/2012 Sb.), jež nabýval účinnosti po částech, právní úprava nejasná.

Už k 30. květnu 2012 vstoupilo v  účinnost jeho ustanovení, které rozšířilo osvobození i na malé fotovoltaické elektrárny, které nejsou na střechách a stěnách budov. Nadále však byla v účinnosti stará užší právní úprava osvobození  (zákonodárce zamýšlel původní osvobození zrušit, formálně tak však neučinil). Od 30. května 2012 tak vedle sebe existovala dvě různě široká osvobozující ustanovení.

Podle zástupce veřejné ochránkyně práv má právní stát povinnost co nejpřesněji formulovat ustanovení právních předpisů a neučiní-li tak, leží problém na jeho straně. "Není možné, aby byl zákon vykládán v neprospěch adresátů. Jestliže stát dopustil, aby byly současně účinné dvě právní úpravy týkající se osvobození provozovatelů malých fotovoltaických elektráren od odvodů, musí pro rozhodování zvolit tu, která je výhodnější pro provozovatele", konstatuje zástupce ochránkyně. Povinnost aplikovat širší osvobození lze podle něj navíc dovodit i z výkladového pravidla „zákon pozdější ruší zákon předchozí“. Od 30. května 2012 tak měli být od dodatkové daně osvobozeni všichni provozovatelé fotovoltaických elektráren do 30 kWp, bez ohledu na to, kde byla elektrárna umístěna. Tento závěr ostatně vyplývá i z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 7. listopadu 2013, sp. zn. 9 Afs 25/2013-93 (ačkoliv vycházel z jiné právní argumentace).

01.06.2015 09:55

ČIŽP: Dosavadní vedoucí obhájili své pozice

Na ředitelství České inspekce životního prostředí v Praze byla ukončena, až na dvě výjimky, výběrová řízení vyhlášená v souvislosti s postupnou aplikací služebního zákona. Odbory, které nesplňovaly požadavky na velikost, bylo nutné zrušit a zřídit místo nich oddělení.  Tato změna proběhne k 1. 6. 2015. V této souvislosti bylo v pátek 15. května odvoláno deset vedoucích zaměstnanců a na pracovní místa nově zřizovaných oddělení byla vyhlášena výběrová řízení. Do nich se přihlásilo osm z deseti dosavadních vedoucích a všichni uspěli.

Neobsazená zůstává prozatím pozice vedoucí právního oddělení, na kterou bude vypsáno nové výběrové řízení a také pozice vedoucí oddělení vnitřní kontroly, kde výběrové řízení dosud probíhá. Nový organizační řád upravuje organizační strukturu do souladu s požadavky služebního zákona. Všechny tyto nezbytné změny byly projednány s odborovou organizací a s vedením Ministerstva životního prostředí.

 

Související článek:

ČTK: Na ČIŽP jsou další velké personální změny, vzbuzují ale obavy (22.5.2015)

Na ČIŽP bylo odvoláno deset vedoucích zaměstnanců kvůli služebnímu zákonu (19.5.2015)

 

 

Zdroj: ČIŽP
 

01.06.2015 08:31

NKÚ: Pozemkové úpravy se dlouhodobě nedaří dokončit, zpomaluje je i nerovnoměrné čerpání evropských dotací

Pozemkové úpravy, jejichž cílem je zpřístupnit a chránit půdu, postupují v České republice velmi pomalu. Trvat mohou vzhledem k dosavadnímu vývoji ještě několik desetiletí. Na základě kontroly za roky 2011 až 2013 to tvrdí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Úpravy podle něj zpomaluje také nerovnoměrné čerpání evropských dotací z Programu rozvoje venkova.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil hospodaření s penězi určenými na úhradu pozemkových úprav. Ty rozdělovalo Ministerstvo zemědělství (MZe) z Programu rozvoje venkova a dalších zdrojů. Kontrola se zaměřila na roky 2011 až 2013, v některých případech ale zasáhla i do let předcházejících a následujících. MZe v letech 2007 až 2014 vynaložilo na pozemkové úpravy z různých zdrojů celkem 13 miliard korun. Z výsledků kontroly vyplynulo, že se peníze nedařilo v tomto období čerpat rovnoměrně, ročně se investice do pozemkových úprav pohybovaly od 1,2 do 2,1 miliardy korun. Prostředky z Programu rozvoje venkova tvořily 34 % celkových investic do pozemkových úprav.

V České republice je vlastní realizace navržených pozemkových úprav dlouhodobě velmi pomalá. Od roku 1995 se ve zpracovaných katastrálních územích dokončilo jen 9 % z navrhovaných opatření, která měla za cíl zpřístupnění pozemků, provedení protierozních opatření, dále vodohospodářských opatření a opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí. Jejich dokončení může vzhledem k dosavadnímu vývoji trvat ještě několik desetiletí.

 

Pozemkové úpravy: jsou suborem opatření, která zavádí do života venkova zásadní změnu v chápání vztahu ke krajině, způsoby jejího užívání a správy majetku, činí venkov přívětivým sociálním prostorem s malebnou krajinou. Dávají konkrétní podobu krajině a to jak podrobným uspořádáním vlastnických vztahů k pozemkům, tak pomocí nezbytných společných opatření v podobě nových polních cest, prvků územního systému ekologické stability, protierozních a vodohospodář­ských opatření. Mají fenomén řešení majetkoprávních vztahů v kombinaci s veřejným zájmem.

 

Zdroj: MZe

 

Například z navrhovaných protierozních opatření se od roku 1995 podařilo uskutečnit jen 7 %. V České republice je přitom ohroženo zhruba 50 % orné půdy vodní erozí a téměř 10 % erozí větrnou. Většina ohrožené půdy tak není systematicky chráněna a orné půdy trvale ubývá.

Cílem Programu rozvoje venkova bylo zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví, zlepšení životního prostředí a krajiny a zlepšování kvality života ve venkovských oblastech. Na nízké čerpání peněz v oblasti pozemkových úprav měl vliv například rozdíl mezi cenami uvedenými v dohodách o poskytnutí dotace a vysoutěženými cenami, který dosahoval až 50 % předpokládaného objemu. Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) ale získal informaci o rozdílu mezi plánovanou a skutečnou cenou projektů v průměru až po 241 dnech. Po tuto dobu SZIF ovšem vázal alokované peníze na daný projekt, a nemohl je proto rozdělit jinam. MZe totiž nestanovilo příjemci dotace povinnost fond neprodleně po uzavření smlouvy se zhotovitelem informovat o sjednané ceně. Pravidla ministerstvo změnilo až v roce 2014.

Podle kontrolorů je složité vyhodnotit, jaké dopady mají uskutečněné pozemkové úpravy. Cíle programu jsou totiž dlouhodobé a obtížně měřitelné. MZe nastavilo pro hodnocení průběhu pozemkových úprav ukazatele, které nevypovídají o naplňování navrhovaných opatření a účinnosti pozemkových úprav. Právní úprava zároveň neumožňuje ministerstvu ani Státnímu pozemkovému úřadu vymáhat provádění navrhovaných organizačních a agrotechnických protierozních opatření. Sankce za jejich neplnění spadají do gesce Ministerstva životního prostředí. Ministerstva ale spolu v této oblasti nespolupracují.

Plány společných zařízení zahrnují:

  1. opatření ke zpřístupnění pozemků,
  2. protierozní opatření,
  3. vodohospodářská opatření,
  4. opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí.

 

Dokumenty ke stažení:
Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/40 (pdf, 609 kB)

 

 

Zdroj: NKÚ, ČTK

30.05.2015 20:10

EK schválila německý systém podpory obnovitelných zdrojů

Evropská komise v rámci notifikačního procesu došla k závěru, že pravidla pro podporu obnovitelné energie, které zavádí Německo, jsou v souladu s pravidly EU pro poskytování státní podpory. Uvedla to v pátek na svém webu Česká fotovoltaická průmyslová asociace. Nový německý zákon poskytuje podporu pro výrobu energie z OZE a plynu.

Nový systém také například snižuje poplatky na obnovitelné zdroje pro energeticky intenzivní podniky, které prokáží, že jejich náklady na elektřinu představují nejméně 20 % z jejich hrubé přidané hodnoty. Toto opatření má pomoci zejména energeticky náročným odvětvím, jako je třeba zpracování kovů apod. EK usoudila, že právě tyto obory jsou vystaveny mimořádně silné mezinárodní konkurenci a proto jsou podniky v nich působící způsobilé pro snížení poplatku.

 

Zdroj: Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO) 29.5.2015

29.05.2015 14:53

Evropský týden udržitelného rozvoje

Ve dnech 30. května – 5. června se v České republice historicky poprvé uskuteční Evropský týden udržitelného rozvoje (ETUR). Jde o celoevropskou iniciativu podporovanou Evropskou sítí udržitelného rozvoje, která má za cíl zviditelňovat projekty a aktivity propagující udržitelný rozvoj a jeho principy. Ve zmiňovaném týdnu se uskuteční konference, výstavy, trhy, filmové promítání, komunitní akce, vzdělávací projekty a další aktivity po celém území ČR, potažmo Evropy. Další informace a přehled akcí najdete ZDE.

 

 

29.05.2015 11:35

MPO vyhlásilo první výzvy z OPPIK

NOVÉ DOTACE! Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) dnes vyhlásilo první výzvy v novém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014—2020 (OP PIK). Téměř 120 miliard korun je v rámci OP PIK nachystáno na podporu malých a středních podnikatelů, výzkumu, energetické účinnosti i infrastruktury či například komunikačních technologií. Příjem žádostí začíná od 1. června 2015 12 hodin.

OP PIK začne již v pondělí 1. června od 12 hodin přijímat první předběžné žádosti.  K tomuto účelu bylo připraveno 15 konkrétních výzev, které dnes představil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Jejich seznam včetně detailních informací je k nalezení na webových stránkách ministerstva a agentury CzechInvest.

Ministerstvo průmyslu a obchodu zařadilo do první výzvy zařadí programy Inovace, Potenciál, Partnerství znalostního transferu (PZT), Spolupráce, Nemovitosti, Technologie, Školicí střediska, Marketing, Úspory energie a ICT a sdílené služby. Oproti avízu nebyl vyhlášen program Aplikace.

U většiny výzev bude podání žádostí o podporu do OP PIK probíhat ve dvou fázích – nejdříve podáním tzv. předběžné žádosti a následně po jejím posouzení bude žadatel vyzván k podání plné žádosti o podporu, přičemž podáním první žádosti vzniká u projektu tzv. uznatelnost nákladů.

Pro většinu nyní zveřejněných výzev platí, že příjem předběžných žádostí bude probíhat v termínu červen – srpen 2015 a příjem plných žádostí v termínu září – listopad 2015.

 

Zvukový záznam z tiskové konference MPO - ZDE

(stručné představení výzev od 6:30 minuty)

 

Žádosti o poskytnutí podpory bude žadatel podávat prostřednictvím portálu IS KP14+ Aplikace MS2014+. Náležitosti žádosti o poskytnutí podpory vztahující se k žadateli jsou stanoveny v informačním systém IS KP14+. Veškeré informace ohledně podání žádosti o podporu nalezne žadatel v příloze každé výzvy "Uživatelská příručka IS KP14+: Pokyny pro vyplnění formuláře žádosti o podporu".

 

Termín vyhlášení: 29. května 2015

Název výzvy / programu podpory OP PIK Příjem registračních žádostí Příjem plných žádostí Druh výzvy Plánovaná finanční alokace

POTENCIÁL

1. 6. (od 15:00) do 31.8. 2015 září — listopad 2015 kontinuální 1,5 mld. Kč

INOVACE

2. 6. (od 13:00) do 30. 11. 2015 září — leden 2016 kontinuální 4 mld. Kč

PARTNERSTVÍ ZNALOSTNÍHO TRANSFERU

2. 6. (od 12:00) do 31. 8. 2015 září — listopad 2015 kolová 300 mil. Kč

SPOLUPRÁCE - Klastry

a) aktivita Kolektivní výzkum
b) aktivita Sdílená infrastruktura služeb
c) aktivita Internacionalizace
d) aktivita Rozvoj klastru
2. 6. (od 12:00) do 31. 8. 2015 září — listopad 2015 kolová 500 mil. Kč

TECHNOLOGIE

 (mikropodniky)
  1. 6. (od 13:00) do 31. 10. 2015 kontinuální 250 mil. Kč

NEMOVITOSTI

1. 6. (od 14:00) do 31.8. 2015 září — leden 2016 kontinuální 1,5 mld. Kč

ŠKOLÍCÍ STŘEDISKA

2. 6. (od 10:00) do 31. 8. 2015 září — listopad 2015 kolová 500 mil. Kč

MARKETING - IVV

  2. 6. (od 11:00) do 30. 11. 2015 kontinuální 300 mil. Kč

ÚSPORY ENERGIE

1. 6. (od 12:00) do 31.8. 2015 září — leden 2016 kontinuální 5 mld. Kč

ICT a sdílené služby

a) aktivita Tvorba nových IS/ICT řešení 
b) aktivita Zřizování a provoz center sdílených
c) aktivita Budování a modernizace datových center
2. 6. (od 9:00) do 31. 8. 2015 září — listopad 2015 kolová 1,5 mld. Kč

 

29.05.2015 10:23

REACH: Změna nařízení z pohledu bezpečnostních listů

V Úředním věstníku Evropské unie vyšlo Nařízení komise  (ES)2015/830 ze dne 28. května 2015, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH). Nařízení stanovuje, že bezpečnostní listy poskytnuté jakémukoli příjemci přede dnem 1. června 2015 se mohou i nadále používat a nemusí být v souladu s přílohou tohoto nařízení do dne 31. května 2017. Nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

 

Odůvodnění:

  • Dne 1. června 2015 vstoupí současně v platnost dvě protichůdné změny přílohy II nařízení (ES) č. 1907/2006, z nichž jednu zavedl čl. 59 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 (2) a druhou zavedlo nařízení Komise (EU) č. 453/2010 (3). Aby se předešlo nejasnostem ohledně toho, které znění přílohy II se použije, je třeba tuto přílohu v jejím pozměněném znění nahradit novou přílohou II. 
  • Požadavek, aby hospodářské subjekty, které již sestavily bezpečnostní listy, tyto bezpečnostní listy okamžitě aktualizovaly v souladu s pozměněnou přílohou II nařízení (ES) č. 1907/2006, by pro ně znamenal nepřiměřenou zátěž. Proto by hospodářským subjektům mělo být po jistou dobu povoleno i nadále používat bezpečnostní listy poskytnuté jakémukoli příjemci přede dnem 1. června 2015.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení Komise (EU) 2015/830 ze dne 28. května 2015, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek

 

29.05.2015 10:04

Komise vyzvala Česko k nápravě předpisů v oblasti ochrany podzemních vod

Evropská komise vyzvala Českou republiku, aby uvedla právní předpisy v oblasti ochrany podzemních vod do souladu se směrnicí o podzemních vodách (2006/118/ES). Komise uvádí, že členské státy měly provést implementaci směrnice do 16. ledna 2009. Nicméně Komise zjistila implementační nedostatky už 20. června 2013 na které upozornila Česko dopisem. Česká republika má dva měsíce na nápravu a tím předešla žalobě k Soudnímu dvoru EU.

 

 

Odkaz: May infringements package: main decisions (28.5.2015)

 

29.05.2015 09:18

EU odkládá zákaz halogenových žárovek o dva roky

Zákaz halogenových žárovek se o dva roky odkládá uvedl dnes iDNES.cz. Evropská komise poprvé ve své historii přehodnotila vlastní vyhlášku, odsouhlasenou v roce 2009, která zakázala halogenové žárovky od 1. září 2016. Výrobci žárovek u Evropské komise uspěli s argumentem, že LED žárovky ještě nejsou dostatečně technologicky vyspělé, aby se v roce 2016 staly jediným světelným zdrojem. Více ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

29.05.2015 08:48

Pozor na novelu vyhlášky k zajištění jednotnosti a správnosti měřidel a měření

Ve Sbírce předpisů vychází novela vyhlášky č. 125/2015 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 262/2000 Sb., kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel. Novela vyhlášky zejména stanovuje náležitosti osvědčení o přezkoušení stanoveného měřidla a náležitosti zkušebního protokolu a dále rušení některé vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu. Účinnost předpisu je stanovena na patnáctý den po jejím vyhlášení, teda na 13. června 2015. 

 

 

Přechodná ustanovení:

  • Úřední značky Českého metrologického institutu umístěné na měřidle v provedení samolepicí štítek vzor 5.2 podle vyhlášky č. 262/2000 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky zůstávají nadále v platnosti až do zániku platnosti ověření měřidla podle § 7 vyhlášky č. 262/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • Certifikáty EHS schválení typu vydané do 30. listopadu 2015 na základě vyhlášek Ministerstva průmyslu a obchodu č. 334/2000 Sb., č. 337/2000 Sb., č. 29/2002 Sb. a č. 31/2002 Sb., zůstávají v platnosti až do doby ukončení platnosti certifikátů o schválení typu těchto měřidel. V případě vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu č. 334/2000 Sb., se toto ustanovení týká vodoměrů, které nespadají do působnosti nařízení vlády, kterým se stanoví požadavky na měřidla. Prvotní EHS ověření se provádí podle požadavků uplatněných při EHS schvalování typu.
  • Závaží vyhovující vyhlášce Ministerstva průmyslu a obchodu č. 32/2002 Sb. a vyhlášce Ministerstva průmyslu a obchodu č. 33/2002 Sb. mohou být do 30. listopadu 2025 předmětem EHS prvotního ověření v souladu s vyhláškou, kterou se stanoví některé postupy při schvalování typu a ověřování stanovených měřidel označovaných značkou EHS.


Zrušuje se:
 

  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 334/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na vodoměry na studenou vodu označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 337/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na měřidla označovaná značkou EHS používaná pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách silničních vozidel, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 29/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na měřicí přístroje pro měření objemové hmotnosti obilí označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 31/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na lihoměry a hustoměry na líh, označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 32/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na závaží vyšší třídy přesnosti od 1 mg do 50 kg, označovaná značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 33/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na pravoúhlá závaží střední třídy přesnosti od 5 kg do 50 kg a válcová závaží střední třídy přesnosti od 1 g do 10 kg, označovaná značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Část třetí, šestá, třináctá, patnáctá, šestnáctá a sedmnáctá vyhlášky č. 260/2003 Sb., kterou se mění některé vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu, kterými se provádí zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 333/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na vodoměry na teplou vodu označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 335/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na taxametry označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 336/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na plynoměry označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 338/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na elektroměry označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 339/2000 Sb., kterou se stanoví požadavky na hmotné délkové měrky označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 21/2001 Sb., kterou se stanoví požadavky na průtokoměry pro kapaliny jiné než voda označované značkou EHS a na přídavná zařízení k těmto průtokoměrům, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 22/2001 Sb., kterou se stanoví požadavky na měřicí systémy pro kapaliny jiné než voda, označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 249/2001 Sb., kterou se stanoví požadavky na automatická kontrolní a třídicí vážicí zařízení označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb.
  • Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 250/2001 Sb., kterou se stanoví požadavky na pásové dopravníkové váhy označované značkou EHS, ve znění vyhlášky č. 260/2003 Sb
  • Část druhá, čtvrtá, pátá, sedmá, osmá, devátá, desátá, jedenáctá a dvanáctá vyhlášky č. 260/2003 Sb., kterou se mění některé vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu, kterými se provádí zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii.

 

Dokument ke stažení:

Text novely vyhlášky

28.05.2015 20:55

Výstupy ze 4. českého uživatelského fóra Copernicus

Ve dnech 12. – 13. května 2015 proběhlo 4. české uživatelské fórum Copernicus, spoluorganizované CENIA, českou informační agenturou životního prostředí, Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy. Nejvíce prezentací (viz níže) bylo zaměřeno na zpracování dat Sentinelu 2 a družic podobných parametrů, na uživatelské zkušenosti s daty Sentinelu 1 včetně jejich získávání a programů pro jejich zpracování.

Velký ohlas vzbudila sekce zaměřená na dálkový průzkum z bezpilotních systémů, které se v současnosti těší velké popularitě a v některých oblastech družicové snímky vhodně doplňují či přímo nahrazují. Poprvé v ČR byla veřejně představena iniciativa Spolupracujícího pozemního segmentu pro data Sentinel. Prostor byl věnován i programu GEO/GEOSS, o kterém je doposud v ČR nízké povědomí, s příkladem zapojení českých organizací a přínosů z toho plynoucích.

 

Soutěž nabízí přes 8 milionů korun:

Až do 13. července 2015 můžete do soutěže Copernicus Masters přihlašovat své nápady, podnikatelské koncepty a aplikace založené na družicových datech. Zejména díky datům evropského programu Copernicus a jeho družic Sentinel se pro využití družicových snímků v různých oblastech podnikatelského sektoru otevírá široké pole působnosti. Soutěž letos nabízí celkem 300 000 EUR v peněžních odměnách, přístup k síti důležitých kontaktů vedoucích organizací v této oblasti, přístup k datům, finanční podporu pro začátek podnikání a další možnosti.

Účastníci soutěže si mohou vybrat z řady témat – např. monitorování životního prostředí, dopravní logistika, lesnictví a zemědělství, veřejná bezpečnost, cloud computing a mobilní služby, nebo třeba inovativní využití družicových snímků vysokého rozlišení či radarových dat. Z každé z vyhlášených výzev bude vybrán jeden vítěz, navíc bude vyhlášen i celkový vítěz – Copernicus Master pro rok 2015, který si odnese 20 000 EUR a družicové snímky v hodnotě 60 000 EUR.

Máte vymyšlený koncept aplikace nad družicovými daty a přemýšlíte, jak jej realizovat? Potřebujete podporu pro svůj záměr a jeho uvedení na trh? Soutěž Copernicus Masters je pro Vás v tomto případě ideální výzvou!

 

Závěry z konference:

  • Milníkem pro program Copernicus bylo zveřejnění nového nařízení č. 377/2014, které zřizuje Copernicus jako nástupce programu GMES a nastavuje základní principy jeho řízení. Na základě tohoto nařízení došlo k rozdělení kompetencí v rámci programu, tedy pověření vybraných evropských institucí implementací jednotlivých komponent a služeb Copernicus pod celkovou koordinací Evropské komise.

  • Důležitým dokumentem pro podporu kosmických aktivit v ČR je Národní kosmický plán pro období 2014-2019, který se vedle jiných témat zaměřuje i na oblast pozorování Země a Copernicus. Ten jako zásadní body pro rozvoj této oblasti doporučuje nadále zvyšovat povědomí a pokračovat v diskusích s koncovými uživateli, realizovat projekty demonstrující úspěšné využívání dálkového průzkumu Země (DPZ) a stimulovat poptávku a vývoj nových aplikací na národní úrovni. V budoucnu by rovněž mělo dojít vytvoření implementačního plánu pro program Copernicus v ČR. Významným zdrojem podporujícím rozvoj služeb a aplikací nejen nad daty Copernicus je Horizont 2020.

  • Bylo oficiálně ohlášeno konání konference ESA Living Planet Symposium 9. – 13. května 2016 v Praze.

  • V roce 2015 budou plně spuštěny dvě další služby Copernicus – monitorování atmosféry a mořského prostředí. Koordinací služby monitorování atmosféry Copernicus (https://www.copernicus-atmosphere.eu) bylo pověřeno Evropské centrum pro střednědobou předpověď počasí (ECMWF). V rámci konference byla tato služba a její produkty poprvé představeny české uživatelské komunitě. Další službou implementovanou ECMWF je změna klimatu, tu však před jejím spuštěním stále čeká další vývoj.

  • Program Copernicus zároveň přináší řadu příležitostí v podobě konkrétních tendrů a zakázek (https://www.copernicus.eu/main/tenders-grants) pro jednotlivé služby, ale i nová pracovní místa vytvářená v souvislosti s pokračující implementací programu.

  • Řada aplikací DPZ nalézá své uplatnění i v oblasti veřejné správy. Vzhledem k objemu financí investovaných do programu Copernicus je nutné umět přínosy DPZ kvantifikovat a vynaložené prostředky obhájit tak, aby byl DPZ vnímán jako standardní metoda zjišťování informací o zemském povrchu a jeho potenciál se více rozvinul i v této sféře.

  • Jednou z oblastí, ve které multispektrální data v ČR nachází nejčastěji využití, je oblast životního prostředí, konkrétně monitoring vegetace a sledování změn a vývoje krajiny. Zde je důležitá návaznost dat Sentinelu 2 na družice podobných parametrů, zejména Landsat. Při synergii těchto dvou družic bude dosaženo dosud nevídaného časového rozlišení, které je zejména pro aplikace z oblasti monitorování vegetace a zemědělství důležité. Pásma red-edge Sentinelu 2 budou velkým přínosem právě pro tyto aplikace.

  • V některých oblastech mohou data z družice Sentinel 2 nahradit doposud užívané letecké snímky s velmi vysokým prostorovým rozlišením, ale pořizované pouze jednou za více let a s výrazně nižším rozlišením spektrálním.

  • Povědomí o globálním programu GEOSS Skupiny pro pozorování Země GEO je stále poměrně nízké, stejně jako zapojení ČR do této iniciativy a poskytování dat na společný geoportál. Přitom vědecká i komerční pracoviště mohou ze zapojení do této oblasti těžit, získají tak především lepší možnosti pro další spolupráci a možnost zviditelnění svých výsledků. Doposud jsou do aktivit GEO zapojena jen dvě česká pracoviště – Český hydrometeorologický ústav a centrum RECETOX Masarykovy univerzity. Je otázkou, jakou konkrétní podobu nabere často proklamované tvrzení, že Copernicus je evropským příspěvkem pro GEOSS.

  • Vzhledem k dynamickému rozvoji v oblasti ICT i pozorování Země jsou nastupujícím trendem velkoobjemová zpracování družicových dat. Přestože je zřejmé, že zcela automatické zpracování snímků je možné jen u velmi nízkého počtu vybraných aplikací, lze předpokládat, že v důsledku vývoje nových algoritmů a stále se zvyšující a dostupnější výpočetní kapacitou dojde k vyšší automatizaci i v případech, kde je stále potřeba rozsáhlejšího zásahu operátora. Zároveň lze předpokládat potřebu pružného přístupu k datům v datových skladech, tj. návaznost na lokální úložiště.

  • ČR se plánuje zapojit do iniciativy Evropské kosmické agentury Spolupracujícího pozemního segmentu Sentinel (Sentinel Collaborative Ground Segment, tzv. CollGS) a to vybudováním zrcadlového úložiště dat, které bude českým uživatelům poskytovat lepší technický přístup k datům, než v případě přístupu prostřednictvím centrálních serverů. V rámci kulatého stolu byly podány základní informace o závěru vytvoření CollGS v ČR a zároveň otevřena veřejná diskuse s uživateli ohledně jejich požadavků na funkcionalitu a některé parametry zrcadlového úložiště. Důležité je, že iniciativa CollGS umožňuje postupné doplnění také o další komponenty rozvíjeného pozemního segmentu, vše záleží na možnostech členského státu. Novým faktorem v rámci této iniciativy je vstup Evropské komise, která má v úmyslu se do rozvoje pozemního segmentu Sentinel více zapojit.

  • Celkový počet registrovaných uživatelů dat Sentinel 1 rychle roste, stejně jako objem stažených produktů. V ČR však doposud radarová data Sentinelu 1 příliš často využívána nejsou. Pro zpracování těchto dat jsou v současnosti dostupné profesionální i volně šiřitelné programy.

  • Bezpilotní letecké systémy (UAV/UAS) jsou moderní a v poslední době často využívanou metodou DPZ. Existuje mnoho různých typů bezpilotních nosičů a při jejich používání je nutné dodržovat řadu pravidel; na druhou stranu lze tímto způsobem získat data o prostorovém rozlišení v řádu cm a daleko operativnějším způsobem, než je tomu u družicových snímků. Právě operativnost je, např. pro monitorování vegetace, s ohledem na různé vegetační fáze, výhodou bezpilotních leteckých systémů oproti družicovým snímkům. 

 

PREZENTACE:

Sekce 1: Copernicus a kosmické aktivity v r. 2015

 

Sekce 2: Copernicus – aktuální stav a výzvy programu na úrovni EU

 

Sekce 3: Využití multispektrálních družicových dat v oblasti životního prostředí

 

Sekce 4: GEO/GEOSS - příležitost pro Českou republiku

 

Sekce 5 - kulatý stůl: Spolupracující pozemní segment Sentinel v České republice

 

Sekce 6: Uživatelské zkušenosti s daty družice Sentinel-1, dostupnost a zpracování dat

 

Sekce 7: Využití dat UAV v oblasti životního prostředí

 

POSTERY:

 

 

Zdroj: https://www.konference-copernicus.cz, CENIA

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE