Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

27.08.2014 07:39

PRINCIP "ZNEČIŠŤOVATEL PLATÍ" z právního pohledu

Knižní tip Monografie pojednává o vývoji, postavení a aplikaci principu „znečišťovatel platí“ v právu životního prostředí a v souvisejících právních oblastech - energetika, doprava, hornictví, zemědělství. Princip „znečišťovatel platí“ představuje na evropské úrovni, resp. v rámci členských států OECD již poměrně dlouho uznávaný a prakticky uplatňovaný ekonomicko-právní princip vedoucí k internalizaci nákladů na ochranu životního prostředí. Popisovaný princip představuje jeden ze základních principů práva životního prostředí, na němž je podle čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování EU založena politika EU v oblasti ochrany životního prostředí.

Publikace popisuje vývoj tohoto principu a jeho rozšíření v členských státech OECD a následně v právu EU. Princip je analyzován z hlediska jeho aplikace v rámci mezinárodního práva, práva EU a vnitrostátního práva ČR, je zmíněno jeho provedení v právní úpravě USA.

Monografie přibližuje jednotlivé nástroje provádějící princip „znečišťovatel platí“, mezi které se řadí zejména ekonomické nástroje - různé platby za znečišťování životního prostředí - a odpovědnostní nástroje - odpovědnost za škody na životním prostředí, resp. ekologickou újmu. Z hlediska ekonomických nástrojů se text zaměřuje zejména na poplatky za znečištění životního prostředí, ekologické daně a obchodovatelná povolení a kredity. Zatímco ekonomické nástroje postupují ex ante a naplňují tak zejména motivační (preventivní) funkci, odpovědností nástroje zaujímají k aplikaci principu přístup ex post a plní proto hlavně funkci kompenzační.

 

Autoři: Ondřej Vícha

Nakladatelství: Linde Praha (odkaz na knižní titul)
Datum vydání: červenec 2014
Vydání: 1.
ISBN: 978-80-7201-947-2
EAN: 9788072019472
Formát: A5, brožovaný
Rozsah: 240 stran
Cena: 280 Kč
Obsah publikace: - ZDE

 

 

Recenze

Princip „znečišťovatel platí“ (angl. polluter-pays principle) je výchozím principem environmentální politiky Evropské unie již od jejích počátků v 70. letech. V době, kdy Evropské hospodářské společenství nemělo explicitní pravomoc pro oblast ochrany životního prostředí, zvolila Komise princip „znečišťovatel platí“ jako výchozí princip nově vznikající environmentální politiky z důvodu, aby ujistila členské státy, že aktivity Společenství v této oblasti nebudou znamenat navýšení jejich odvodů do společného rozpočtu.

Přestože je princip „znečišťovatel platí“ základem environmentální politiky EU téměř 40 let, je stále aktuální, což prokazuje i nejnovější, v pořadí již sedmý akční program EU pro oblast ochrany životního prostředí, který je na principu „znečišťovatel platí“ vystavěn. Uplatnění tohoto principu souvisí s trvající potřebou internalizovat systematičtěji externality, které významně ovlivňují nejen ekonomiku a životní prostředí, ale i kvalitu života a zdraví obyvatelstva. Princip znečišťovatel platí“ se promítá nejen do Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020 a Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky, ale i do environmentální legislativy, skrze kterou významně ovlivňuje okruh povinností subjektů podnikajících v České republice.

Publikaci Ondřeje Víchy považuji v současné době „ekonomické krize“, kdy ochrana životního prostředí jako společné hodnoty často ustupuje celé řadě mnohdy kontroverzních ekonomických záměrů a plánů, které mají nastartovat hospodářský růst, za velmi potřebnou. Princip „znečišťovatel platí“ je základem mnoha konkrétních nástrojů regulace lidské činnosti směřující k odpovědnému přístupu znečišťovatelů k ochraně životního prostředí. V česky psané odborné literatuře doposud nebyla vydána žádná tak rozsáhlá a komplexní analýza tohoto významného principu environmentální politiky a práva. Kniha čtivým a srozumitelným způsobem pojednává nejen o teoretických základech principu „znečišťovatel platí“ na mezinárodní, unijní i vnitrostátní úrovni, ale zaměřuje se také na konkrétní projevy aplikace tohoto principu v praxi. Autor se ve své knize podrobně věnuje rovněž nedostatkům platné právní úpravy.

Na základě výše uvedeného jednoznačně vydání knihy Ondřeje Víchy doporučuji.

 

Autor:

JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Katedra správního práva a správní vědy
Právnická fakulta UP v Olomouci

27.08.2014 07:30

Evropská komise schválila českou Dohodu o partnerství

Dohoda o partnerství pro programové období 2014–2020 České republiky byla včera 26. srpna v odpoledních hodinách schválena Evropskou komisí. Dokument nastavuje základní parametry pro využívání podpory z Evropských strukturálních a investičních fondů v příštích deseti letech a Česká republika bude moci čerpat téměř 24 mld. euro.

„Přijetí dokumentu v podobě navržené Českou republikou završuje více než tříleté vyjednávání, do kterého bylo zapojené široké spektrum partnerů. Dohoda jasně definuje hlavní oblasti rozvoje ČR, které budou podporovány z evropských fondů, a nastavuje základní pravidla pro fungování celého systému. Děkuji všem partnerům, kteří odvedli veliký kus práce,“ komentovala tento významný krok ministryně Věra Jourová.

Se schválením Dohody o partnerství také úzce souvisí další vyjednávání jednotlivých operačních programů. Ty byly vládou schváleny na začátku července a poté odeslány do Bruselu k formálnímu vyjednávání. I přes intenzivní neformální jednání k programům zůstávají otevřené některé body, kterým se bude potřeba detailněji věnovat.

 

„Dohoda o partnerství“ přináší ČR možnost získat prostředky z unijních fondů na politiku soudržnosti (koheze) ve výši 22 miliard eur pro léta 2014-2020. Dále má ČR k dispozici 2 miliardy eur pro rozvoj venkova a 31 milionů eur na podporu rybářství. Česká republika se tak zařadila po bok dalších 14 členských států, kterým se podařilo uzavřít „dohodu o partnerství“ - zastřešující dokument, nutný pro čerpání strukturálních fondů.

 

„Děkuji všem partnerům v České republice i v Evropské komisi, kteří se podíleli na úspěšném vyjednávání a profesionální přípravě Dohody o partnerství. Nyní budou všichni soustředit své síly na probíhající vyjednávání jednotlivých programů. První výzvy pro čerpání finančních prostředků z fondů EU v novém programovém období lze očekávat na začátku příštího roku,“ řekl Daniel Braun, první náměstek ministryně pro místní rozvoj.

Na podzim tohoto roku plánuje Ministerstvo pro místní rozvoj představení schválené dohody a nového programového období 2014–2020 v regionech. Na přelomu října a listopadu se v Praze a dalších sedmi krajských městech uskuteční série konferencí pod názvem „Evropské fondy 2014–2020:Jednoduše pro lidi“. Cílem konferencí je představit možnosti nového programového období a upozornit na hlavní změny oproti současnému programovému období 2007-2013. Součástí konference bude také blok novinek z oblasti veřejných zakázek.

I přesto, že nastavení programového období 2014–2020 má již jasné obrysy, stále je možnost čerpat poslední dotace v programovém období 2007–2013. Čerpání v programovém obdob 2007–2013 bude probíhat až do 31. 12. 2015.

 

26.08.2014 12:29

ČRo: Zvýší se spotřební daň pro CNG?

Do roku 2020 je v Česku garantovaná snížená spotřební daň na stlačený zemní plyn neboli CNG, což v praxi znamená cenu asi 18 korun za litr. Sníženou sazbou chtěla vláda motivovat řidiče k nákupu vozů na alternativní palivo. Přes rychle rostoucí zájem je počet aut na CNG v Česku v porovnání s rozvinutými evropskými státy stále zanedbatelný. Kabinet se navíc zavázal k postupnému růstu daně z nuly na evropské minimum. Ministerstvo financí na e-mail Českému rozhlasu odpovědělo, že dosud nevedlo žádné jednání o prodloužení snížené spotřební daně ze CNG po roce 2020. Od roku 2011 se spotřební daň každý druhý až třetí leden zvyšuje. Příští rok dosáhne asi 70 haléřů za kubík a v roce 2020 to bude o další 2 koruny a 10 haléřů více. Příspěvek o možném zvýšení spotřební daně na CNG připravil redaktor ČRo Matěj Skalický - záznam ZDE.

 

Zdroj: Rozhlas.cz (Češi si oblíbili auta na CNG. Nová sazba spotřební daně by ale mohla jeho cenu zvýšit)

26.08.2014 11:48

AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č. 288/2013 Sb., a související metodické dokumenty v oblasti IPPC

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č.. 288/2013 Sb., a související metodické dokumenty v oblasti IPPC", který se uskuteční 11. září 2014 v Praze.

Zájemci o problematiku integrované prevence a provozovatelé průmyslových zařízení budou seznámeni s aktuálním legislativním rámcem v této oblasti. Důraz bude kladen zejména na podrobné vysvětlení metodických dokumentů, které navazují na nový prováděcí předpis (vyhláška č. 288/2013 Sb.), a jejich kontextu.

Budou prezentovány i dosavadní zkušenosti s těmito dokumenty, nejčastější dotazy a také užitečné zdroje podpůrných informací. Účelem je zlepšit orientaci v integrované prevenci, zpřístupnit využívání flexibilních mechanismů (výjimka z BAT) a zefektivnit plnění požadavků v této oblasti. 

Seminář bude vycházet z praktických poznatků přednášejících doplněných o dotazy účastníků.

 

Přednášející:

Ing. Jan Slavík, Ph.D. (vedoucí oddělení IPPC a IRZ Ministerstvo životního prostředí, Odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence)

Ing. et Ing. Skoba Ondřej (Krajský úřad Zlínský kraj, Odbor životního prostředí a zemědělství, oddělení hodnocení ekologických rizik, Integrovaná prevence)

 

Další infromace:

Termín: Čtvrtek 11. září 2014, přednášky 9:00 - 15:00 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác

Cena: 1417,- Kč bez DPH

 

Další informace získáte na UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz - ZDE
26.08.2014 09:59

MŽP vypořádalo připomínky k novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

Obecným cílem navrhované novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Z podkladů je vyplývá, že materiál bude předložen vládě ČR variantně. Důvodem je rozpor s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách. K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona až k 1. lednu 2016, rozpor byl odstraněn závazkem zajištění odpovídajícího školení.

Na konci května 20044 vláda ČR projednala další postup ve věci novelizace zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF) a rozhodla, že novela zákona o ochraně ZPF znovu zamíří do opakovaného mezirezortního připomínkového řízení. Materiál prošel zkráceným meziresortním připomínkovým řízením s variantním řešením. Buď respektovat vládní návrh schválený v prosinci 2013, tedy pokračovat v notifikačním procesu u Evropské komise, anebo materiál poslat do opakovaného připomínkového řízení, aby se k návrhu novely mohli vyjádřit členové současné vlády. Bezmála všechna ministerstva se přiklonila k druhé variantně. Ministerstvo životního prostředí tak poslalo novelu zákona znovu do mezirezortu.

Při řešení rozporu s Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách nedošlo k úplnému konsenzu, a proto bude materiál předkládán vládě variantně. Varianta I je taková, že ve výpočtu odvodů u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťovaných na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které schvaluje na návrh MPO vláda, se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení. Varianta II říká to, že odvody pro stavby pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na takto definované plochy se nevyčíslují a nepředepisují. Předkladatel, tedy Ministerstvo životního prostředí preferuje variantu č. I.

K plné shodě nedošlo se Svazem měst a obcí ČR zejména ohledně výjimek z platby odvodů, výpočtu odvodů a ohledně dělení výnosů z odvodů za odnětí zemědělské půdy. Co se týče dělení výnosů svaz navrhoval nové rozdělní a to: 75 50 % je příjmem státního rozpočtu, 15 10 % je příjmem rozpočtu Státního fondu životního prostředí České republiky a 10 40 % je příjmem rozpočtu obce, v jejímž obvodu se odnímaná půda nachází. Předkladatel se však domnívá, že požadavek není důvodný, neboť rozdělení odvodů platné od roku 2011 znamenalo navýšení příjmu obcí z odvodů v průměru o 100 % oproti příjmům podle právní úpravy platné do roku 2010.

Ministerstvo vnitra požadovalo stanovit účinnost zákona k 1. lednu 2016, neboť zejména pro územní samosprávné celky je nezbytná dostatečně dlouhá legisvakance. Stejný požadavek uplatnilo Hl. m. Praha. Rozpor byl odstraněn závazkem předkladatele zajistit seznámení pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností s obsahem novely tak, že bude probíhat školení pracovníků ochrany zemědělského půdního fondu krajských úřadů i pracovníků obecních úřadů obcí s rozšířenou působností postupně po jednotlivých krajích. Školení budou po dohodě s pracovníky krajských úřadů prováděna v jednotlivých krajích od října letošního roku a budou ukončena před účinností novely zákona.

 

Přehled změn novely zákona, další informace a aktuální podklady ke stažení ZDE


 

 

26.08.2014 08:39

Anotace změn návrhů zákonů, které zítra projedná vláda ČR

Z pohledu životního prostředí vláda ČR zítra projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o hospodaření energií. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci. Dále vláda projedná návrh zákona, kterým se mění zákon o právu na informace o životním prostředí.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.

V důsledku nesprávné implementace posledních dvou uvedených směrnic je proti ČR vedeno řízení o porušení Smlouvy o fungování EU. ČR musí doplnit českou legislativu o požadavky, které se Evropské komisi nezdají být dostatečně řešeny v současném právním řádu. Dosáhnout ukončení řízení o porušení SFEU je žádoucí z důvodů čerpání prostředků z evropských fondů na operační programy, uvádí MPO v průvodní zprávě. Evropská komise podmínila možnost čerpání veřejné podpory do specifických oblastí tím, že v těchto oblastech musí být plně implementována veškerá evropská legislativa. To se týká nejen dvou starších směrnic, ale rovněž směrnice 2012/27/EU.

 

Přehled změny:

 

Oblast energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb:

  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.

 

Státní energetické koncepci a územní energetické koncepce:

  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.

 

Energetická náročnost budov

Druhý zmiňovaný důvod novelizace zákona je doplnění transpozice dvou starších uváděných směrnic. Úpravy s tímto spojené se dotýkají energetické náročnosti budov, ale zásadní část změn ponese až prováděcí právní předpis.

Kromě této dodatečné transpozice je potřeba upravit povinnosti spojené s průkazem energetické náročnosti budovy.

  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.
 
Výsledek jednání vlády ČR - ODLOŽENO

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostřed (dále jen „InfŽP“).

V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Stav vodního hospodářství ČR

Vláda dále projedná Zprávu o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013, kterou předkládá Ministerstvo zemědělství. Cílem této každoroční zprávy je popis stavu hospodaření s vodou a ochrany vod. Informuje o hydrologické bilanci, povodňových situacích, jakosti povrchové a podzemní vody, nakládání s vodami, zdrojích znečištění, správě vodních toků. Přináší také informace o vodovodech a kanalizacích, rybářství a rybníkářství, státní finanční podpoře vodního hospodářství a ochrany vod, legislativních opatřeních, prioritních úkolech a v neposlední řadě o mezinárodních vztazích a výzkumu a vývoji v obou hlavních popisovaných oblastech, tj. vodním hospodářství a ochraně vod.

 

 

Výsledek jednání vlády ČR - SCHVÁLENO

 

Mohlo by Vás zajímat:

Přehled legislativních novinek za srpen 2014

ECHO: Senát projedná novelu zákona o odpadech (Termín: 27.8.2014)


 

Zdroj: podkladové materiály k návrhům zákonů, MZE

25.08.2014 12:25

Informační seminář o využití membránových technologií při čištění a ochraně vod

Česká membránová platforma o.s. (CZEMP) zve pracovníky státní správy, samosprávy a další zájemce o tuto problematiku na informační seminář VODA A MEMBRÁNOVÉ PROCESY: PERSPEKTIVY A APLIKACE, který se koná 9. září 2014 od 9:30h v multimediálním sále Krajského úřadu Libereckého kraje. Cílem semináře je zvýšit povědomí o možnostech uplatnění a zavádění membránových technologií při ochraně a čištění vod zejména při čištění komunálních a průmyslových odpadních vod či skládkových vod. Podrobný program semináře najdete v příloze článku ZDE.

 

25.08.2014 08:59

Přehled legislativních novinek za srpen 2014

Ve Sbírce předpisů ČR vychází několik nových environmentálních legislativních předpisů. Jde například o novelu zákona o odpadech, kterou na začátku podepsal prezident Miloš Zeman. Novela zákona má zajistit transpozici evropské směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Novela se v dolní komoře Parlamentu ČR zviditelnila díky pozměňovacímu návrhu poslance Okleštky. Ministerstvo životního prostředí vypořádalo připomínky k návrhu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Další informace a souhrnné přehledy (legislativní novinky, připomínková řízení, jednání vlády a senátu) najdete v článku ZDE.



 

 

25.08.2014 08:18

E15: Babiš zruší úlevy pro zelenou energii. Elektřina zdraží

Ministr financí Andrej Babiš hodlá vytáhnout z peněženek odběratelů elektřiny ročně dalších více než 300 milionů korun. V rámci připravované novelizace energetického zákona si jeho úřad prosadil zrušení osvobození od daně z elektřiny u ekologicky šetrné energie. Tato výjimka měla podpořit rozvoj obnovitelných zdrojů tím, že spotřebitelé budou více kupovat daňově zvýhodněnou elektřinu. „Opatření se projeví navýšením příjmů státu maximálně v řádu několika set milionů korun. Ke zrušení osvobození dochází kvůli prevenci rizika jeho zneužití,“ vysvětlil mluvčí rezortu financí Michal Žurovec. Výjimka podle ministerstva financí ztratila opodstatnění i proto, že její stimulační efekt na další rozvoj obnovitelných zdrojů je dnes již zanedbatelný. Více ZDE

 

K tématu dnešní HN:

To ale není vše. Energo-balíček obsahuje i další body. Nejpozorněji budou firmy sledovat možnost platby výrobců elektřiny za systémové služby. Tedy služby, jež pomáhají zabezpečit stabilitu přenosové soustavy. Ty dnes spotřebitelé hradí v plné výši, každý rok zaplatí okolo sedmi miliard korun. Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Pavla Šolce by se však výrobci elektřiny mohli od roku 2016 podílet na této sumě až 30 procenty.

Zda se budou výrobci elektřiny podílet na platbách za systémové služby, zatím tak jasné není. V současné době je český model nastavený tak, že 100 procent těchto poplatků platí spotřebitelé, což podle Šolce není v Evropě neobvyklý model. V Česku to mělo ale i jeden specifický důvod, a to export. Silová elektřina tak byla levnější a více konkurenceschopná. Více ZDE

 

Vyjádření MFČR (25.8.2014)

Informace k návrhu na zrušení osvobození od daně z elektřiny u ekologicky šetrné energie

Návrh novely energetického zákona a zákona o podporovaných zdrojích, který je v současnosti projednáván Legislativní radou vlády, navrhuje zrušit osvobození ekologicky šetrné elektřiny od daně z elektřiny z důvodu zneužitelnosti tohoto opatření a pominutí důvodů pro stimulaci dalšího rozvoje obnovitelných zdrojů.

Ekologicky šetrná elektřina se prokazuje „průkazem původu“ vydávaným Operátorem trhu, takové prokazování je však z důvodu jeho plné obchodovatelnosti a převoditelnosti bez vazby na faktický tok ekologicky šetrné elektřiny značně problematické. Situaci navíc značně komplikuje skutečnost, že Česká republika je povinna přijímat průkazy původu z jiných členských zemí i zemí s dohodou s EU (Švýcarsko, Norsko, Balkánské státy), přičemž v některých zemích je těchto certifikátů přebytek a jejich prodejní cena je minimální. V důsledku toho vzniká značné riziko jejich nekontrolovatelného přesunu na český trh a hromadného zneužívání daňové úlevy.

Ministerstvo financí s přihlédnutím k těmto skutečnostem a k informacím ohledně chování trhu získaným ve spolupráci s MPO považuje zrušení osvobození ekologicky šetrné elektřiny za vhodné. Navíc se jedná o odstranění další nesystémové výjimky, což je dlouhodobým zájmem Ministerstva financí. Provádění kontroly oprávněnosti uplatněného osvobození je v praxi velmi problematické. Z hlediska správy daně by tedy toto zrušení napomohlo k eliminaci daňových úniků, respektive zneužívání, které lze po zkušenostech s obdobnými úlevami očekávat.

Vzhledem k tomu, že většina elektřiny pochází z daňově neosvobozených zdrojů a je tedy již dnes zdaněna a také s ohledem na marginální poměr sazby daně z elektřiny ke konečné ceně elektřiny (daň z elektřiny činí cca 0,5 % průměrné ceny elektřiny v roce 2014), nebude mít toto opatření dopad na cenu elektřiny pro koncové zákazníky.

 

Související článek:

MPO vypořádalo připomínky k novele energetického zákona (20.8.2014)

 

 

Zdroj: E15

25.08.2014 07:51

ČT24: Znečištěné ovzduší lidem ubere až pět dní života ročně

Každý Čech starší třiceti let ztratil v roce 2012 v průměru 5 dní života kvůli znečištěnému ovzduší. Uvádí to Státní zdravotní ústav. Podle něj umírá každý rok kvůli špatnému vzduchu víc než 5 tisíc lidí předčasně. Vážné účinky na lidské zdraví má jemný prach, pouhým okem neviditelný. Hlavním zdrojem znečištění je doprava. Číslo vzniklo podle Státního zdravotního ústavu standardním postupem výpočtu. Jde o modelový výpočet, který vychází z klasických úmrtnostních tabulek, jakou mají lidé naději na dožití a jak je kvantifikován vliv prachu na úmrtnost. Rozhovor s vedoucí Centra zdraví a životního prostředí MUDr. Helenou Kazmarovou se poslechněte ZDE.

 

Dokument ke stažení:

Zdravotní rizika ze znečištěného ovzduší za rok 2013 (SZÚ)

 

Mohlo by Vás zajímat:

Stát draze platí za odprášení obilí. Prach ale neměří, stačí mu výpočet (22.8.2014, iDNES.cz)

 

 

Zdroj: ČT24, iDNES.cz, SZÚ

22.08.2014 08:59

HN: Sporné daně dusí firemní výzkum

Finanční úřady začínají ve velkém kontrolovat firmy, které si z daní odpočítávají miliony vynaložené na výzkum. A s tím se začal rodit zásadní konflikt: úředníci nechtějí odpočty uznávat s tím, že firmy ve skutečnosti nevymyslely nic tak objevného - dělají jen běžné výrobky. Firmy zase tvrdí, že průměrná úřednice s obchodní akademií něco takového nedokáže posoudit. První takový spor právě leží u Nejvyššího správního soudu. Jeho výsledek bude mít dopad na stovky výrobců, kteří si ročně díky výzkumu snižují daňový základ o 10,5 miliardy. A také na velké zahraniční společnosti zvažující investice v Česku.

Firmy mluví o loterii: zahrnou výzkum do daní a pak trnou, jestli je za to finanční úřad nepotrestá. Například v Dánsku nebo v Kanadě "novost" výrobku předem posuzují nezávislí experti. A jejich závěr pak finanční úřad respektuje. I české ministerstvo financí chce teď kvůli stále častějším sporům vytvořit skupinu odborníků, která sepíše pro finanční úřady pravidla na posuzování, co je a co už není výzkum. Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách.

 

Zdroj: Hospodářské noviny (22.8.2014)

21.08.2014 13:52

MŽP schválilo dotace ze zásobníku za 300 milionů, zrealizovat a profinancovat projekt se musí stihnout ještě letos.

Na zlepšení životního prostředí půjde dalších 300 milionů korun. Ministr Richard Brabec podepsal dotace pro 88 projektů z takzvaného zásobníku Operačního programu Životní prostředí 2007–2013. Aby žadatelé na dotaci na své projekty opravdu dosáhli, musejí splnit důležitou podmínku. Zrealizovat a profinancovat je z peněz tohoto programového období musí stihnout ještě letos.

V současné době Státní fond životního prostředí ČR v tzv. zásobníku projektů eviduje přes sedm stovek kvalitních projektů, které při vyhodnocování dosud proběhlých výzev v OPŽP 2007–2013 zatím nezískaly podporu, protože skončily až za projekty s vyšším bodovým ohodnocením. Ve zmíněném zásobníku jsou projekty v celkové hodnotě zhruba za 2,6 mld. Kč.

„Mnohdy se jedná o velmi kvalitní projekty, které v minulých výzvách skončily takzvaně těsně pod čarou, protože v rámci vymezené alokace na ně prostě nezbyly peníze. Vzhledem k nedostatečnému čerpání evropských peněz v minulých letech jsme zavedli akcelerační opatření, díky kterým se podaří snížit ztrátu nedočerpaných prostředků OPŽP v letošním i příštím roce. Novinkou je nyní využití tzv. zásobníku projektů. Do toho jsme zařadili právě projekty, u nichž se dá předpokládat rychlá realizace, a tedy i rychlé čerpání prostředků. Ideálně ještě letos. Budu považovat za obrovský úspěch, pokud se nám tu původní ztrátu 14 miliard korun, která nám začátkem roku v OPŽP hrozila, podaří srazit pod polovinu, tedy pod 7 miliard,“ vysvětluje ministr Brabec.

Od svého nástupu před půlrokem usiluje vedení Ministerstva životního prostředí společně se SFŽP o minimalizaci ztráty finančních prostředků v programovém období 2007–2013. Vedle rychloobrátkových výzev v průběhu prvního pololetí letošního roku a jejich zrychleného vyhodnocení přistoupilo MŽP s Fondem i k přesunutí nedočerpaných financí mezi některými prioritními osami. Např. finance původně určené na podporu vodohospodářských projektů budou přesunuty na projekty snižování energetické náročnosti budov, kde je pravděpodobná rychlá realizace a čerpání evropských peněz.

Co se týká projektů ze zásobníku, je podle ministra Brabce momentální situace následující: Státní fond životního prostředí garantuje podporu z dobíhajícího OPŽP těm zásobníkovým projektům, jejichž žadatelé doloží, že je zrealizují a profinancují ještě letos.

„Nutnou podmínkou ale je, aby žadatelé zaslali na Fond žádost o vyjmutí svého projektu ze zásobníku projektů a zároveň doložili reálný harmonogram s přesně stanoveným datem ukončení realizace a profinancování projektu, a to do konce letošního roku. O této možnosti jsou žadatelé průběžně informováni dopisem o zařazení jejich projektu do zásobníku. Informujeme je i elektronickou cestou,“ dodává ředitel SFŽP Petr Valdman.

Nezbytné je ovšem předložený harmonogram skutečně dodržet, tedy nejen projekt zrealizovat ještě v roce 2014, ale také dodat poslední žádost o platbu na Fond do konce letošního přijímání žádostí o platbu. Ke splnění tohoto požadavku je možné využít i institutu zálohových plateb.

Seznam schválených projektů ze zásobníku najdete - ZDE

 

 

Další informace:

Lhůta pro předložení všech podkladů pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z Operačního programu Životní prostředí včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí ČR a státního rozpočtu České republiky - kapitoly 315 (životní prostředí; dále jen „směrnice") je uvedena v podmínkách každé registrace akce, věnujte jim proto zvýšenou pozornost.

U veřejných zakázek projektů z LVIII. výzvy (PO 6) a LX. výzvy (PO 3) platí výjimka ze Závazných pokynů pro žadatele a příjemce v OPŽP, podle níž SFŽP ČR bude výběr dodavatele posuzovat uceleně až po ukončení výběrového řízení a uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem.

Upozorňujeme žadatele projektů vyjmutých ze zásobníků na povinnost profinancování 100% předpokládané podpory v roce 2014 (u projektů, kde je ukončení realizace stanoveno na takový termín, že již nebude možné projekt profinancovat v r. 2014 ve výši 100 %, bude umožněno uplatnit 90% zálohovou fakturu v souladu s aktuálním zněním Závazných pokynů pro žadatele, kapitolou 8.1, odstavcem s) a 10%  profinancovat v roce 2015).

 

 

21.08.2014 07:54

E15: Zelené elektrárny přišly o stamiliony. Zbytečně

Nová povinnost připravila vlastníky zelených elektráren a zdrojů tepla jen za červenec o 300 milionů korun. Firmy s akcionáři na jméno provozující bioplynky, větrníky a jiné obnovitelné zdroje energie měly do konce června zaknihovat akcie. To je pro ně až na výjimky podmínka pro vyplácení podpor. Velká část firem to ale nestihla. Do obtížné situace se dostaly také firmy ČEZ, E. ON a Pražská energetika, které povinně vykupují zelenou elektřinu. „Není jasné, co se stane, když výrobce nárok na podporu nedoložil, ale elektřinu vyrobil a dodal povinně vykupujícímu obchodníkovi, který by mu ji měl zaplatit,“ vysvětluje Jiří Šťastný, ředitel OTE.

Úspora dosahuje jen zlomku z celkově vyplácených peněz. Všem podporovaným výrobcům elektřiny a tepla totiž OTE posílá okolo 3,5 miliardy korun měsíčně. Dotaci za měsíc červenec nezískalo 257 z celkem 882 kontrolovaných akciových společností. Více ZDE

 

Čtěte také:

Solární elektrárny se skrytými vlastníky nedostaly dotaci. Stát ale ušetřil minimum (HN, 21.8.2014)

 

 

Zdroj: E15, iHNED.cz


 

 

20.08.2014 14:15

EurActiv: Průlom ve vládní pozici - ČR už nebude proti třem klimatickým cílům EU

Do podzimních jednání o klimaticko-energetickém balíčku pro rok 2030 bude česká vláda vstupovat s novou pozicí. Dosud chtělo Česko pouze jeden závazek, a to pro snižování emisí CO2. Teď už se ale nebude stavět ani proti cíli pro obnovitelné zdroje a energetickou účinnost. Nechce se totiž dostat do politické izolace, a ztratit tak vyjednávací pozici.

Novou oficiální pozici ke klimaticko-energetickým vyjednáváním pro rok 2030 by měl Sobotkův kabinet podle informací EurActivu dopilovat po vládních prázdninách, které končí za týden. Podle informací redakce už o této změně zainteresované hráče informoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Svou roli v tom hraje i vývoj na Ukrajině. EU totiž považuje zvyšování účinnosti za jeden ze způsobů, jak snižovat energetickou závislost na Rusku. To v červnu zdůraznilo sedm evropských ministrů životního prostředí a energetiky v dopise, kterým Komisi vyzvali, aby cíl pro účinnost do klimaticko-energetického balíčku zahrnula. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE