
Více času na podstatné
Dieselgate pokračuje: Londýnský soud otevírá další kapitolu emisních podvodů automobilového průmyslu
V Londýně dnes začíná soudní proces, který se stal největší hromadnou žalobou v historii Anglie a Walesu. Pětice automobilových gigantů – Mercedes, Ford, Renault, Nissan a Peugeot/Citroën – čelí obvinění, že manipulovala s emisními testy svých dieselových vozidel. Podle stěžovatelů automobilky instalovaly sofistikovaný software, tzv. „defeat devices“, který během laboratorních měření snižoval vykazované emise, zatímco v běžném provozu vozy produkovaly výrazně více škodlivých látek. Taková manipulace umožnila automobilkám vykazovat nižší emise oxidů dusíku (NOx) a klamat regulátory, spotřebitele i širší veřejnost.
Žaloba se vztahuje na přibližně 1,6 milionu majitelů vozidel, kteří se cítí podvedeni a finančně poškozeni. Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, náhrady škody by mohly přesáhnout 6 miliard liber – tedy více než 170 miliard korun. Případ tak nekončí jen právní dimenzí podvodů, ale otevírá otázky etiky a odpovědnosti v automobilovém průmyslu, který dlouhodobě čelí tlaku na snižování emisí a udržitelnost.
Z environmentálního a zdravotního hlediska jsou dopady manipulací zásadní. Dieselová vozidla vybavená „defeat devices“ mohla vypouštět až čtyřicetkrát více NOx, než stanovují normy. Oxidy dusíku patří k nejškodlivějším složkám smogu, který zvyšuje riziko chronických respiračních onemocnění, srdečních chorob, alergií a předčasných úmrtí. Studie MIT odhaduje, že zdravotní dopady emisí Volkswagenu ve Spojených státech představují přibližně 450 milionů dolarů, zatímco evropské dopady by mohly vést k více než 200 000 předčasným úmrtím do roku 2040. Tyto čísla potvrzují, že emisní podvody nejsou jen právní či finanční záležitostí – jejich dopad sahá přímo do zdraví obyvatel a kvality životního prostředí.
Skandál dieselgate se poprvé objevil v září 2015, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německou automobilku Volkswagen, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje zmanipulovat měření emisí naftových aut. V testovacích podmínkách tak auta v servisech vykazovala nižší emise dusíku, než jaké vypouštěla v reálném provozu.
V roce 2020 britský soud rozhodl, že Volkswagen použil software v rozporu s pravidly Evropské unie. Volkswagen ale nakonec hromadnou žalobu urovnal mimosoudně, zhruba 91 000 majitelům aut v Británii vyplatil celkem 193 milionů liber (v dnešním kurzu 5,4 miliardy Kč). V souvislosti se skandálem už Volkswagen vyplatil více než 32 miliard eur (778,6 miliardy Kč), převážně ve Spojených státech.