Více času na podstatné
Evropská komise nastavuje nový kurz pro automobilový průmysl: Čistá mobilita s větší flexibilitou a menší byrokracií

Evropská komise představila balíček opatření, který má automobilkám pomoci zvládnout přechod na čistou mobilitu bez zbytečných ztrát a administrativních překážek. Vedle jasného směřování k dekarbonizaci přináší větší volnost v plnění emisních cílů, podporu evropské výroby a výrazné zjednodušení pravidel.
Evropský automobilový průmysl stál po desetiletí v jádru hospodářské síly Unie. Dnes v něm přímo i nepřímo pracují miliony lidí a automobilky patří k hlavním motorům technologického vývoje. Zároveň ale sektor čelí zásadní proměně vyvolané klimatickými závazky, rychlým nástupem nových technologií a rostoucí konkurencí z Asie i Severní Ameriky. Právě na tuto situaci reaguje nový balíček Evropské komise, který má průmyslu pomoci projít transformací směrem ke klimatické neutralitě do roku 2050, aniž by přišel o konkurenceschopnost a investiční jistotu.
Komise tím dává najevo, že dlouhodobé klimatické cíle zůstávají beze změny, zároveň však připouští, že příliš striktní regulace může v krátkodobém horizontu zpomalit investice i inovace. Nový přístup proto kombinuje ambici s pragmatismem a nabízí výrobcům větší flexibilitu v tom, jak se k emisním cílům dostanou. Výsledkem má být stabilnější prostředí pro plánování, méně administrativních bariér a silnější podpora výroby vozidel a komponentů přímo v Evropské unii.
Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová při představení balíčku připomněla, že návrhy vycházejí z několikaměsíčních dialogů s automobilkami, odbory, regiony i občanskou společností, které probíhaly od ledna 2025. Podle ní Evropa zůstává lídrem přechodu k čisté mobilitě, ale musí zároveň reagovat na rychlé technologické změny a měnící se geopolitickou situaci.
Jedním z hlavních bodů balíčku je úprava emisních pravidel pro osobní automobily, dodávky i těžká vozidla. Komise zachovává cíl postupné elektrifikace, ale rozšiřuje spektrum technologií, které mohou k jeho splnění přispět. Od roku 2035 mají výrobci snížit přímé provozní emise o 90 procent (z výfuku), přičemž zbývajících 10 procent bude možné vyrovnat například využitím nízkouhlíkové oceli vyrobené v EU nebo zapojením e-paliv a biopaliv. To otevírá prostor i pro další využívání plug-in hybridů, vozidel s prodlužovačem dojezdu či moderních spalovacích motorů v kombinaci s nízkoemisními řešeními, vedle plně elektrických a vodíkových vozidel.
V období kolem roku 2030 přichází Komise s dalšími úpravami. Pro roky 2030 až 2032 se zavádí možnost přenášet plnění emisních cílů mezi jednotlivými roky, což má výrobcům usnadnit plánování výroby. U dodávek, kde je přechod na elektrický pohon strukturálně složitější, se cíl snížení emisí CO₂ do roku 2030 snižuje z původních 50 na 40 procent. Zvláštní podporu mají získat také malá a cenově dostupná elektrická vozidla vyráběná v EU, a to prostřednictvím takzvaných superkreditů až do roku 2035.
Významnou roli hrají rovněž firemní vozové parky. Velké společnosti budou na úrovni členských států motivovány, a částečně i povinny, rychleji přecházet na vozidla s nulovými a nízkými emisemi. Právě tato auta totiž najíždějí nejvyšší počet kilometrů a po několika letech se dostávají na trh ojetin, čímž zvyšují dostupnost čistější mobility pro širší veřejnost. Vozidla s nízkými emisemi a vozidla vyrobená v EU se navíc mají stát podmínkou pro využívání veřejné finanční podpory.
Samostatnou kapitolu tvoří bateriový průmysl. Komise počítá s tím, že bez silného evropského zázemí v této oblasti nebude možné elektromobilitu dlouhodobě udržet. Nástroj Battery Booster proto nabídne podporu ve výši 1,8 miliardy eur, z čehož 1,5 miliardy eur má být poskytnuto výrobcům bateriových článků formou bezúročných půjček. Cílem je posílit celý hodnotový řetězec v Evropě, snížit závislost na dovozu a zvýšit odolnost vůči dominantním globálním hráčům.
Důležitou součástí balíčku je i snížení byrokratické zátěže. Souhrnný návrh pro automobilový průmysl má zjednodušit pravidla, omezit počet prováděcích předpisů a zefektivnit testování nových vozidel. Komise odhaduje, že samotný automobilový sektor díky těmto krokům ušetří zhruba 706 milionů eur ročně. Celkově mají dosavadní zjednodušující opatření přinést podnikům úspory až 14,3 miliardy eur ročně, které mohou být využity na investice do inovací a dekarbonizace.
Celý balíček navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který byl zahájen na začátku roku 2025 a dosud zahrnoval tři kola jednání. Výsledkem je snaha najít rovnováhu mezi ochranou klimatu a zachováním silného evropského automobilového průmyslu v době, kdy se celý sektor mění rychleji než kdykoli dříve.