Více času na podstatné

Evropská komise navrhuje zásadní reformu chemické agentury

12.11.2025 20:39

Evropská komise představila návrh nového základního nařízení, které má po téměř dvaceti letech zásadně proměnit fungování Evropské agentury pro chemické látky (ECHA). Návrh reaguje na rozšiřující se úkoly agentury, potřebu větší efektivity a udržitelného financování i na strategii „jedna látka, jedno posouzení“, která má sjednotit hodnocení rizik chemických látek v celé Evropské unii.

Evropská agentura pro chemické látky, zřízená v roce 2007 na základě nařízení REACH, se stala klíčovým pilířem evropské chemické legislativy. Její úkoly se však od té doby dramaticky rozrostly – kromě správy systému REACH nyní pokrývá i oblast biocidních přípravků, klasifikace a označování chemických látek, vývozu nebezpečných chemikálií, odpadového hospodářství, perzistentních organických polutantů, pitné vody, baterií, obalů a dalších předpisů. Stávající právní rámec proto již nedostačuje současným požadavkům, což Komisi vedlo k návrhu samostatného a komplexního nařízení o ECHA (COM(2025)386).

Základní cíl nové legislativy spočívá v rozšíření správních pravomocí agentury a přizpůsobení její struktury novým úkolům, které přináší Zelená dohoda pro Evropu a strategie pro udržitelnost v oblasti chemických látek. Současně má být posílena transparentnost a stabilita financování ECHA, která byla dosud závislá na příjmech z poplatků spojených s registracemi v systému REACH. Po ukončení hlavní fáze registrací v roce 2018 totiž tyto příjmy klesly, zatímco objem činností agentury dále roste.

Klíčovou změnou bude vytvoření samostatného právního rámce, který sjednotí úkoly ECHA vyplývající z různých nařízení a dohod ad hoc. Nový model umožní agentuře pružněji reagovat na vědecké a technologické výzvy a efektivněji spolupracovat s dalšími evropskými agenturami, jako jsou EFSA, EMA či EEA. Zásadní důraz je kladen na soudržnost vědeckých stanovisek – Evropská komise chce předejít rozdílným posouzením rizik, která v minulosti vyvolávala nejistotu na trhu i u spotřebitelů.

Velkou pozornost návrh věnuje vědeckým výborům ECHA. Výbory pro posuzování rizik (RAC) a pro socioekonomickou analýzu (SEAC) mají být rozšířeny a posíleny, protože jejich pracovní zátěž se výrazně zvýší v důsledku nových úkolů v oblasti hodnocení chemických látek, obalů, baterií či kosmetických přísad. Členské státy budou nově povinny jmenovat minimálně dva členy do každého výboru a získají možnost navrhnout další odborníky. Zároveň se zavádí větší flexibilita při kooptaci expertů a možnost využívat externí vědecké konzultace.

Do struktury ECHA bude začleněn také Vědecký výbor pro bezpečnost spotřebitele (SCCS), který dosud působil pod Evropskou komisí. Tento výbor zajišťuje hodnocení bezpečnosti látek používaných v kosmetických výrobcích a nově bude spadat pod ECHA, což má přispět k lepšímu propojení hodnocení chemických rizik napříč odvětvími. Přesun SCCS do agentury je příkladem naplňování principu „jedna látka, jedno posouzení“ – jednotného vědeckého přístupu k látkám používaným v různých produktech.

Zásadní změnou projde i finanční rámec agentury. Dosavadní systém oddělených rozpočtů podle jednotlivých nařízení (REACH, CLP, BPR, POP a dalších) bude zrušen. ECHA bude nově hospodařit s jednotným ročním příspěvkem z rozpočtu EU, doplněným o výnosy z poplatků a plateb od podniků. Tím se zjednoduší administrativní procesy, zvýší flexibilita a zlepší schopnost agentury reagovat na výkyvy v příjmech. Návrh počítá i s možností vytvářet omezenou finanční rezervu na pokrytí nepředvídatelných výpadků příjmů.

Evropská komise zdůrazňuje, že navrhované změny neznamenají rozšíření byrokracie, ale spíše její racionalizaci. Cílem je zefektivnit řízení, posílit vědecké kapacity a zajistit, aby ECHA zůstala hlavním garantem bezpečnosti chemických látek v EU. Nové nařízení má být také plně v souladu s principy společného přístupu k decentralizovaným agenturám EU, které upravují transparentnost, prevenci střetu zájmů a dohled správní rady.

 

Dokument ke stažení: