
Více času na podstatné
Evropský automobilový průmysl volá po realistickém kurzu transformace
Evropský automobilový průmysl investoval do zelené transformace více než 250 miliard eur a na trh uvedl stovky nových elektrických modelů, přesto však varuje, že současný přístup Evropské unie ohrožuje jeho konkurenceschopnost. Na tuto skutečnost upozorňuje společný dopis adresovaný prezidentce Evropské komise Ursule von der Leyenové, který sepsaly dvě klíčové organizace: ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) zastoupená jejím prezidentem a generálním ředitelem Mercedes-Benz Olem Källeniem a CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) zastoupená jejím prezidentem a CEO divize Powertrain & Chassis společnosti Schaeffler Matthiasem Zinkem.
Evropský automobilový průmysl už do zelené transformace vložil více než 250 miliard eur a na silnice přivedl stovky nových elektrických modelů. Přesto dnes varuje, že současná strategie Evropské unie ohrožuje jeho konkurenceschopnost. Na problém upozorňuje společný dopis adresovaný prezidentce Evropské komise Ursule von der Leyenové, který sepsaly dvě klíčové organizace: ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) vedená prezidentem a generálním ředitelem Mercedes-Benz Olem Källeniem, a CLEPA (Evropská asociace dodavatelů automobilového průmyslu) zastoupená prezidentem a členem vedení Schaeffleru Matthiasem Zinkem.
Podle obou organizací dnes Unie tlačí především na výrobce, aby dodávali bezemisní vozy, ale zanedbává podmínky, které by lidem a firmám usnadnily jejich nákup a každodenní používání. Chybí dostatečně hustá nabíjecí síť, elektřina je příliš drahá a podpůrná opatření, jako jsou dotace nebo daňové úlevy, nejsou nastavená tak, aby motivovala široké vrstvy zákazníků. Výsledkem je, že elektromobily zatím tvoří jen malý zlomek trhu – zhruba 15 % osobních aut, 9 % dodávek a pouhá 3,5 % nákladních vozů.
Autoři dopisu upozorňují, že ambiciózní emisní limity pro roky 2030 a 2035 se stávají v dnešní realitě prakticky nesplnitelnými. Pokud má být transformace úspěšná, musí zahrnout nejen nové vozy, ale i rychlejší obměnu starého vozového parku, atraktivní podmínky pro firemní flotily a řešení vysokých provozních nákladů u nákladních automobilů a autobusů.
Klíčovým principem by podle nich měla být technologická neutralita. Elektromobilita bude hrát hlavní roli, ale prostor musí zůstat i pro plug-in hybridy, účinné spalovací motory, vodík nebo dekarbonizovaná paliva. Plug-in hybridy mohou být navíc cenným přechodovým řešením – usnadní zákazníkům cestu k elektrickému pohonu a zároveň posílí evropský export tam, kde je po této technologii stále vysoká poptávka. Příliš přísné omezení jejich využití by ale paradoxně nahrálo konkurenci mimo Evropu.
Výrobci také připomínají, že masivně investují do snižování emisí i při samotné výrobě vozidel a dílů, a žádají, aby i tyto snahy byly zohledněny v evropských pravidlech. Do budoucna by měly mít prostor i technologie, jako je zachytávání a ukládání uhlíku.
Zvláštní pozornost si podle dopisu zaslouží těžká nákladní vozidla a autobusy. Pokud se pravidla pro jejich emise začnou měnit až v roce 2027, ztratí sektor drahocenný čas. Je proto nutné vytvořit životaschopné obchodní modely dříve, aby se transformace mohla nastartovat.
ACEA a CLEPA zároveň varují, že Evropa nesmí ztratit výrobní kapacity a know-how. Pokud se nepodaří posílit investice do baterií, polovodičů a kritických surovin a snížit závislost na Asii, hrozí oslabení celého dodavatelského řetězce. Stabilní partnerství s klíčovými globálními hráči je podle nich nezbytné.
Dopis je nutné chápat jako apel na větší pragmatismus a flexibilitu, a ne jako kritiky klimatických cílů EU. Unie musí přizpůsobit pravidla skutečným podmínkám trhu i průmyslu, jinak hrozí, že Evropa přijde o svou konkurenceschopnost i průmyslovou základnu. Blížící se Strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu 12. září 2025 je proto klíčovou příležitostí, jak změnit směr a udržet evropský automobilový průmysl i v éře zelené transformace.