Více času na podstatné

Informace o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2017

24.05.2018 06:15

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo na základě usnesení vlády č. 505 ze dne 10. července 2017 ve spolupráci s ostatními ministerstvy a ostatními úřady státní správy materiál, který obsahuje informaci o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2017 (dále jen "materiál").

Vláda tímto usnesením uložila ústředním orgánům státní správy pokračovat v plnění opatření na snižování administrativní zátěže podnikatelů, zaměřit pozornost na nejvíce zatěžující oblasti (placení daní, podmínky podnikání, vstup do podnikání, statistika) včetně vybraných opatření. Dlouhodobým cílem pro všechny orgány státní správy je pak snížení zátěže při podnikání prostřednictvím 40 opatření do konce roku 2020 a další přeměření administrativní zátěže podnikatelů uskutečnit v roce 2021.

Ministerstvu průmyslu a obchodu bylo uloženo předložit vládě do 30. června 2018 informaci o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2017 a koordinovat realizaci plnění uvedených úkolů.

Materiál podává přehled o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2017 a přináší návrh dalšího postupu v nadcházejícím období. Informuje o činnosti Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů a o dalším mezinárodním srovnání přístupů k regulaci a snižování administrativní zátěže.

V roce 2017 byla problematika doplněna jako jeden z indikátorů do dokumentu Strategický rámec Česká republika 2030. Tento dokument stanovuje dlouhodobé priority rozvoje České republiky pro zvýšení kvality života v ČR pro současné i budoucí generace.

Problematice administrativní zátěže podnikatelů věnuje řadu let velkou pozornost také Evropská komise, která pracuje s právními předpisy vydávanými na úrovni EU, s odkazem na tzv. program REFIT (Regulatory Fitness and Performance). V roce 2015 Evropská komise rozhodla o vytvoření platformy REFIT jako součást balíčku k problematice zlepšování právní úpravy EU. Účelem platformy REFIT je usnadnit dialog s členskými státy a zúčastněnými stranami v otázkách snižování regulatorní zátěže u právních předpisů EU.

Do 30. června 2019 bude vláda ČR informována o pokračování snižování administrativní zátěže podnikatelů v roce 2018.

Obsah materiálu
Materiál obsahuje přehled o snižování administrativní zátěže podnikatelů za rok 2017 a přináší informace o dalších plánovaných krocích a návrzích na zlepšování regulace v ČR v následujících letech.

Materiál je zaměřen na zhodnocení stavu plnění 28 opatření v průběhu roku 2017, jejichž realizaci měly orgány státní správy naplánovanou a zůstaly k realizaci z předchozího období let 2013 až 2016. Jedno opatření není dlouhodobě realizováno z důvodu nedoporučení Ministerstva financí zavádět "režim hotovostního účetnictví" (Opatření č. 53), druhé z důvodů zastavení legislativního procesu novely vyhlášky pro udělování licencí pro podnikání v energetice v gesci Energetického regulačního úřadu (Opatření č. 4.16). Tato opatření budou ze sledování od roku 2018 vyřazena.

V průběhu roku 2017 pracovaly orgány státní správy na plnění 28 opatření, jejichž realizace byla naplánovaná z předchozích období. Nad rámec těchto opatření navrhly ústřední orgány státní správy během roku dalších 9 opatření, čímž se počet sledovaných opatření rozšířil na 37. Z naplánovaných 28 opatření se podařilo zrealizovat 13 opatření a z nově navržených opatření bylo splněno 5 opatření. Do konce roku 2017 bylo tedy úspěšně splněno 18 opatření. V současné době se řeší po aktualizaci 19 opatření.

Materiál také přináší informaci o činnosti Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů (dále jen "Expertní skupina"), jejíž zřízení je zakotveno usnesením vlády č. 543 ze dne 9. července 2014. Hlavním úkolem Expertní skupiny je posuzování a práce s návrhy s pozitivními dopady na podnikatelské prostředí, zejména v oblasti redukce administrativy.

V materiálu jsou rovněž popsány výsledky z dalšího srovnání přístupu k agendě snižování administrativní zátěže při podnikání, zejména v zemích v rámci EU.

V závěru materiálu je uveden závěrečný souhrn a návrh postupu na následující období, tj.  pokračovat ve sledování snižování administrativní zátěže podnikatelů prostřednictvím opatření. K dosažení stanoveného cíle do roku 2020 zbývá zrealizovat 22 opatření.

 

Dokument ke stažení:

Materiál