Více času na podstatné
Odpad jako komodita
Otázka: 
    Naše společnost jako subdodavatel uzavřela s generálním  dodavatelem  smlouvu o dílo, na základě které jsme měli provést výkop,  naložení, převoz a uložení vytěžené zeminy na skládku. Práce jsme  provedli, ale zeminu uložili na mezideponii s cílem ji jako původce  odpadu následně odstranit nikoli uložením na skládku, ale jejím prodejem  oprávněnému subjektu v souladu s ustanovením § 12 odst. 3 zákona o  odpadech. Generální dodavatel však tuto zeminu bez našeho vědomí, natož  souhlasu, odvezl z mezideponie k využití na jinou investiční akci jinému  investorovi. Zemina byla podle nás v našem vlastnictví (jsme původce  odpadu) a jsme toho názoru, že generální dodavatel porušil naše  vlastnická práva. Jaký na to máte názor. 
    Podrobnějším dotazem jsem zjistil, že šlo o nezávadnou výkopovou  zeminu, spíše měkkou horninu - přírodní materiál. A dále, že ve smlouvě  mezi investorem a generálním dodavatelem nebylo žádné ujednání o tom,  kdo je původcem odpadu - vykopané zeminy a zda mu k ní vzniká nějaký  vlastnický vztah. Taková ujednání nebyla ani ve smlouvě mezi generálním  dodavatelem a subdodavatelem.
    O problémech s vlastnictvím odpadu, zejména v případech složitějších  smluvních vztahů, jsem už uveřejnil v tomto časopise dvě pojednání, na  která si dovoluji odkázat, neboť jejich závěry jsou stále platné. Navíc  ale došlo i v této věci k určitému posunu a to novelou zákona o  odpadech, která rozšířila ustanovení dosti fundamentálního § 3 o další  odstavce. Jde zejména o odstavec 5, který zavádí institut vedlejšího  produktu a odstavec 6 stanovující podmínky pro to, kdy odpad přestává  být odpadem.
    Začněme diskusí nad tím, kdo je v našem případě původcem odpadů.  Ustanovení definičního § 4 zákona se tomu věnuje po novele v písmenu w) a  v písmenu x). V obou jmenovaných písmenech je uvedeno (jednou pro  prvotního původce, podruhé pro původce), že je to ten, při jehož  činnosti vzniká odpad. To je pro nás definice příliš široká, neboť  bychom se museli ptát, co to je v našem případě činnost - je to  rozhodnutí investora budovat stavbu nebo rozhodnutí generálního  dodavatele mu stavební služby poskytnout nebo konkrétní činnost našeho  tazatele, který si na zeminu svými bagry skutečně "sáhl"? Zastávám  názor, že původcem je vždy ten, který s materiálem skutečně nakládá,  tedy zeminu ze země vyzdvihne - pokud to není ve smlouvě uvedeno  explicitně jinak. A protože to v našich smlouvách není uvedeno vůbec,  potom považuji za jisté, že původcem výkopové zeminy jako odpadu byl náš  tazatel, neboť odpady vznikly při jeho konkrétní technické činnosti.
    Tazatel se však ptá, zda byla zemina v jejich vlastnictví. Vlastník  je ten, komu svědčí právo s věcí nakládat, a to zjevně bez ohledu na to,  jakým způsobem toto právo získal - darem, koupí, vypěstováním na poli,  uzavřením smluvního vztahu nebo tzv. ze zákona. Zákon o odpadech  vlastnictví odpadu v podstatě neřeší, ani slovo "vlastník" není v zákoně  (pro jeho potřeby) nikde definováno. Kromě ustanovení § 4 písmeno x),  kde se hovoří o vlastnictví komunálního odpadu v souvislosti s obcí jako  jeho formálním původcem, je tento výraz užit v zákoně jen dvakrát. Je  použit v ustanovení § 3, odst. 3, a to pro situace, kdy není jisté, zda v  nějakém případě jde o odpad či nikoli [a zprostředkovaně na to v  ustanovení § 78 odst. 1 písmeno h), které na § 3 přímo navazuje].  Podruhé je použit nově v ustanovení § 2 odstavec h), který se týká  postupu při těžbě sedimentů z vodních nádrží a podmínek pro to, aby se  na tento materiál nevztahovala působnost zákona. V obou jmenovaných  případech jde tedy o ustanovení speciální, jen pro úzce a přesně  vymezené potřeby zákona, nikoli o ustanovení generální, zavádějící  institut vlastníka. Z čehož je třeba dovodit, že původce odpadu se podle  zákona nestává automaticky jeho vlastníkem. 
    Využijeme-li ale pro posouzení našeho případu i nový odstavec 5 § 3  zákona, potom zjistíme, že "naše" výkopová zemina zřejmě splňuje  podmínky pro to, aby se nestala odpadem vůbec. Při porovnání se  stanovenými podmínkami - písmeny a) až d) uvedeného odstavce 5 dojdeme k  názoru, že vznikla při "kopání základů" nebo jiné podobné činnosti a  její vznik nebyl prvotním cílem [písmeno a)]. Její další využití je  zajištěno, neboť obě strany mají o zeminu zájem [písmeno b)] a zemina  již byla využita, zemina nevyžaduje před dalším použitím žádné  zpracování [písmeno c)] a její následné použití nebude mít nepříznivé  účinky na životní prostředí [písmeno d)], protože zemina je přírodní  neznečištěný materiál. Z toho plyne, že na mezideponii neležela hromada  zeminy jako odpad, například uložený ve skladu podle ustanovení § 4  písmeno h), ale jako vedlejší produkt. 
    Naskýtá se tedy otázka, zda nakládání s hromadou zeminy se od samého  počátku svého vzniku, tedy od prvního hrábnutí bagrem, stále řídí  zákonem o odpadech. Pokud se opřu o dikci úvodní věty nového odstavce 5,  kde je uvedeno, že "movitá věc …… se nestává odpadem", potom se odpověď  zdá dosti jasná, totiž neřídí. Bude ovšem poctivé zkoumat i to, zda  zákon o odpadech zasahuje i do regulace nakládání s vedlejšími produkty.  Praktická regulace připadá v úvahu prakticky jen tím, že se stanoví  podmínky pro subjekty (osoby podnikající) při nakládání s vedlejšími  produkty. Zjevnou podmínkou toho je ovšem vymezení okruhu těchto osob,  zjednodušeně řečeno definování původce vedlejšího produktu. Třeba jen  odkazem na definici původce odpadu nebo jakkoli jinak. To se ovšem  nestalo (viz ustanovení § 4), takže regulace podle mého přesvědčení není  možná. A protože, jak s oblibou uvádím, text zákona je třeba číst  přesně a správně a zákonodárci nelze podsouvat, že na něco zapomněl a  "vlastně to tak ani nemyslel", nelze než prohlásit, že zákon o odpadech  další nakládání s vedlejšími produkty regulovat nemůže.
    Pokud si ovšem přečteme nové odstavce 7 a 8 rozšířeného § 3, nelze  říci, že by se o to systém alespoň nepokusil. Zda úspěšně, to ukáže čas,  osobně se ale domnívám, že pro vágnost textu odstavce 7 a jeho  meritorní rozpor s odstavcem 5 a především z důvodů výše uvedených, se  to zdařit nemůže. Vydání upřesňující vyhlášky, o které hovoří zmocňující  ustanovení v odstavci 8, může situaci jen zkomplikovat, protože  podmínky pro vznik vedlejšího produktu, uvedené v odstavci 5, jsou dosti  jasné a nemyslím si, že by se daly vykládat jinak než jednoznačně.
    Vrátíme-li se k našemu případu, potom lze shrnout, že sporné  vlastnictví vykopané a dočasně uložené zeminy nelze řešit podle zákona o  odpadech, protože zemina odpadem není, v žádné fázi nakládání s ní ani  nebyla a nakládání s vedlejšími produkty zákon v platném znění  nereguluje. Zbývá tedy zákoník obchodní, realizovaný obchodními  smlouvami účastníků celé akce, ale tam se o vlastnictví vytěžených  materiálů nic nepraví. Více asi v odborném časopise, který se věnuje  odpadům, uvádět nelze, přesto se pokusím odpovědět - říci svůj názor.
Odpověď:
    Podle novely zákona o odpadech, vydané pod č. 154/2010 Sb., nebyla  výkopová zemina nikdy v režimu odpadů, a proto se nakládání s ní zákonem  o odpadech nemohlo řídit. Protože vlastnické vztahy k vykopanému  materiálu nebyly ve smlouvách nijak řešeny, nemám důvod se domnívat, že  by generální dodavatel porušil vlastnická práva tazatele.  
Ing. Michael Barchánek
Soudní znalec v oboru odpadů
E-mail: barchosi@volny.cz