Více času na podstatné

Vláda schválila Program předcházení vzniku odpadů a výši prostředků na podporované zdroje v roce 2015

27.10.2014 14:45

PROGRAM PVO KE STAŽENÍ! Vláda ČR dnes schválila Program předcházení vzniku odpadů ČR. Program předcházení vzniku odpadů ČR spolu s Plánem odpadového hospodářství a připravovaným odpadovým zákonem představují klíčové dokumenty, které budou ovlivňovat budoucí směřování odpadového hospodářství ČR. Na Programu se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Vláda také dnes schválila návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. Na podporu tak půjde příští rok skoro 16 mld. Kč.

 

Připomínáme, že začátkem října České ekologické manažerské centrum uspořádalo na toto téma první národní konferenci. Audiovizuální záznam, prezentace, výstupy a další informace najdete ZDE.

 

 

Problematika předcházení vzniku odpadů má velice široký obsah. Komplexní Programy předcházení vzniku odpadů se netýkají pouze sektoru nakládání s odpady, ale rovněž těžebního sektoru a výrobního průmyslu, návrhářů a poskytovatelů služeb, vzdělávání a osvěty, veřejné i soukromé spotřeby. Tento rozměr je zapotřebí vnímat při přípravě cílů a opatření, která mají vést k činnostem skutečně předcházejícím vzniku odpadů a z pohledu vývoje a kontroly v budoucích letech. Musí být zároveň smysluplně a prokazatelně správně vyhodnocovány.

Prevenční přístupy v oblasti odpadového hospodářství nejsou ničím zásadně novým a již dlouhodobě jsou začleňovány do strategických dokumentů Evropského společenství. Některé členské státy Evropské unie zavedly programy předcházení vzniku odpadů mnohem dříve, než přikazuje směrnice o odpadech.

Program odpadové prevence má přispět ke stabilizaci produkce odpadů a následnému postupnému snižování jejich množství. Dokument se skládá z analytické a návrhové části. Část analytická popisuje strategický a legislativní rámec, výchozí situace v naplňování opatření a kroků vedoucích k předcházení vzniku odpadů, analýzu vybraných toků odpadů. Návrhová část se podrobněji zaměřuje na vybrané toky odpadů: komunální odpad, biologicky rozložitelný odpad, odpad z potravin, odpady stavební a textilní a výrobky na konci životnosti, jakými jsou například obaly, elektro, baterie, akumulátory.

„Evropská směrnice z roku 2008 uložila členským státům vytvořit Národní programy předcházení vzniku odpadů do prosince 2013, takže opět doháníme skluz předchozích vlád. Náš nový prevenční odpadový program mapuje situaci, která se v České republice nikdy dříve neřešila, proto jeho výstupy ukazují na potřebu získání analytických a metodických nástrojů pro sledování toků, zejména u textilu a potravin. Na národní úrovni je zapotřebí podpořit funkci potravinových bank, domácího a komunitního kompostování. A dále investovat do výzkumu a do osvěty veřejnosti, zejména pak do informovanosti o jednotlivých složkách komunálního odpadu,“ informoval ministr životního prostředí Richard Brabec.

Program předcházení vzniku odpadů ČR je víceletý koncepční dokument se stanoveným 1 hlavním strategickým a 12 dílčími cíli a 26 opatřeními, který by měl být dle zmíněné evropské směrnice průběžně vyhodnocován a revidován (v hodnotící zprávě nového Plánu odpadového hospodářství na období 2015 – 2020), nejpozději však do šesti let od jeho schválení. Převážná většina opatření by měla být splněna nejdříve v roce 2020.

Na Programu předcházení vzniku odpadů ČR se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Jedním z trendů prevence vzniku odpadů, zpracovaných v „Programu“, je podpora opětovného použití výrobků a činností k němu vedoucích, a to prostřednictvím ekonomických nástrojů, kritérií pro veřejné zakázky a dalších opatření. V ČR zatím není vybudovaný systém zařízení pro přípravu opětovného použití, proto se předpokládá vytvoření sítě zařízení podobného typu. Způsob fungování center pro předcházení vzniku odpadů musí být specificky pro podmínky ČR teprve nastaven. Podobná centra jsou rozšířena v některých zemích EU např. Velká Británie nebo Belgie a z jejich zkušeností budeme vycházet a zároveň se i učit. Podpora „znovupoužití“ si podle předpokladů vyžádá i vhodnou legislativu.

S finančním zajištěním realizace opatření nového Programu předcházení vzniku odpadů se samozřejmě počítá v novém Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 (Specifický cíl 1, prioritní osy 3 – Předcházet vzniku odpadů a snížit vliv nebezpečných vlastností odpadů). Další prostředky na prevenci vzniku odpadů se připravují z národních programů Státního fondu životního prostředí. Zaměření na výzkum a vývoj odpadové prevence budou součástí programů Technologické agentury ČR.

 

Přehled cílů PVO:
  • Po celou dobu realizace Programů předcházení vzniku odpadů zajistit komplexní informační podporu o problematice včetně zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do školních osnov, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí.
  • Zajistit účinné zapojení státní správy na všech úrovních do problematiky předcházení vzniku odpadů s cílem postupného snižování množství odpadů při výkonu státní správy.
  • Vytvořit podmínky a nastavit motivační prvky pro snižování surovinových a energetických zdrojů ve výrobních odvětvích a zvyšování využívání druhotných surovin v souvislosti s dalšími strategickými dokumenty, zejména Surovinovou politikou ČR a Politikou druhotných surovin ČR a v návaznosti na Plán odpadového hospodářství ČR.
  • Podpořit všemi dostupnými prostředky zavádění nízkoodpadových a inovativních technologií šetřící vstupní suroviny a materiály a podpořit výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska naplnění cílů programů.
  • Na všech úrovních podpořit, propagovat a dostatečně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce s cílem jejich postupného rozšiřování).
  • V souvislosti s jednotlivými cíli Programů, s cíli jiných programů a politik životního prostředí a s požadavky orgánů Evropské unie zajistit vhodné legislativní prostředí pro realizaci Programů.
  • Věnovat maximální pozornost odpadům z potravin a vytvořit podmínky pro postupné snižování těchto odpadů na všech úrovních potravinového cyklu (fáze výroby potravin včetně jejich uvádění na trh a konzumace).
  • Vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce jednotlivých složek komunálního odpadu a následnému snižování na všech úrovních veřejné správy a na úrovni občanů.
  • V součinnosti s dalšími strategickými dokumenty vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce nebezpečných odpadů, stavebních a demoličních odpadů, textilních odpadů a odpadů z výrobkových směrnic s výhledem reálného snižování jejich produkce v následujících letech.
  • Podporovat využívání servisních a charitativních středisek a organizací za účelem prodlužování životnosti a opětovného používání výrobků a materiálů.
  • Zvýšit aktivní úlohu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti podpory Programu předcházení vzniku odpadů
  • Zvýšit účinnost prosazování problematiky předcházení vzniku odpadů v aktivitách a činnostech kolektivních systémů a systémů zpětně odebíraných výrobků.
  • Zajistit realizaci potřebných analytických podkladů a hodnotících nástrojů za účelem vyhodnocování účinnosti Programů předcházení vzniku odpadů a posouzení dosažených pokroků dílčích prevenčních opatření a cílů.

 

V roce 2015 půjde na podporované zdroje 16 mld. ze státního rozpočtu

Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo na začátku října do zkráceného připomínkového řízení návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. MPO navrhuje, aby byl pro rok 2015 vyčíslen požadavek na státní rozpočet ve výši 15,7 mld. Kč. Tato výše odpovídá prostředkům vyhrazeným pro podporu podporovaných zdrojů energie v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu. Protože pro rok 2015 musí vláda stanovit prostředky státního rozpočtu do 31. října 2014, navrhuje se účinnost nařízení vlády dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Vláda dnes nařízení schválila.

Nařízení vlády se vydává podle § 28 odst. zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Jedním z ustanovení tohoto zákona je "zastropování" maximální výše ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny, kterou bude hradit zákazník v ceně elektrické energie. Toto nařízení zamezuje dalšímu zvyšování ceny elektrické energie, což mávýznamný pozitivní efekt především pro český průmysl a udržení jeho konkurenceschopnosti. Náklady na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů, které nehradí v rámci ceny elektřiny zákazník, budou uhrazeny ze státního rozpočtu.

ERÚ zaslal dne 23. září 2014 na Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjádření, kde na základě regulačních výkazů a plánů operátora trhu, povinně vykupujících a provozovatelů distribučních soustav předpokládá, že státní dotace pro rok 2015 by měla tvořit částku 13,814 mld. Kč.

V uvedeném vyjádření však následně ERÚ uvádí, že hodnota bude dále upřesňována na základě vyhodnocování cen silové elektřiny, výkupních cen a zelených bonusů a plánů výroby podporovaných zdrojů energie. Dále je podle ERÚ také ještě neukončená diskuze s operátorem trhu o způsobu vypořádání korekčního faktoru.

Na základě uvedeného vyjádření ERÚ a s vědomím změny nového systému výběru plateb na podporu elektřiny v regulované ceně elektřiny od zákazníků, které by měla (podle předpokladu novely energetického zákona nacházející se nyní v legislativním procesu) nastat během roku 2015,a v rámci této změny systému bylo na jednání předsedy vlády a místopředsedů vlády z června tohoto roku rozhodnuto o zvýšení účasti státního rozpočtu na úhradě celkových nákladů na podporu  elektřiny a to o 2,4 mld. Kč v roce 2015 (oproti současnému stavu) na druhou polovinu tohoto roku a dále o 4,8 mld. Kč na rok 2016 a dále (oproti současnému stavu) se navrhuje ponechat v nařízení vlády hodnotu 15,7 mld. Kč. Případné rozdíly v této částce budou zohledněny v následujících obdobích.

 

Výsledek jednání vlády 27.10.2014: Návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015 - Schváleno.

 

 

Dokument ke stažení: