Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
5.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování:  6.11., 7.11.
7. - 8.11. Konference Životní prostředí - prostředí pro život
7.11. Počítáme s vodou 2024
7.11. Aplikace zákona o odpadech a prováděcích vyhlášek v praxi v obcích - webinář
12.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 13.11., 14.11.2024
12.-13.11. 14. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
12.-13.11. Konference POTRAVINÁŘSTVÍ NA CESTĚ K UDRŽITELNOSTI
12.-14.11. Symposium Odpadové fórum 2024
13.-14.11. Konference APROCHEM
13.11. Povinnosti v podnikové ekologii
14.11. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

19.05.2013 13:55

ERU zveřejnil statistiku elektrizační a plynárenské soustavy ČR za rok 2012. Výroba i spotřeba elektřiny v Česku stagnuje.

Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejnil roční zprávu o provozu české elektrizační soustavy za rok 2012 a také roční zprávu o provozu plynárenské soustavy ČR. Zpráva mj. konstatuje, že hodnota výroby elektřiny brutto za rok 2012 je téměř shodná jako v roce 2011 a totéž lze konstatovat i o spotřebě elektřiny brutto. Došlo k poklesu výroby elektřiny z parních elektráren, naopak mírný nárůst zaznamenaly jaderné elektrárny. K významnému nárůstu výroby elektřiny došlo u kategorie plynových a spalovacích elektráren, což bylo zapříčiněno zprovozněním nových bioplynových stanic. U ostatních kategorií došlo k mírnému nárůstu, resp. ke stagnaci v porovnání s loňskými hodnotami. Výsledný podíl výroby elektřiny z OZE na domácí spotřebě elektřiny brutto činil 11,23 %. Zprávy ke stažení a více ZDE.

 

 

18.05.2013 20:22

Svoz odpadů nově a lépe? Ano, specializované řešení existuje…

Každý, kdo se profesně pohybuje nějakou dobu v oboru svozu odpadů, ví, že nastavit procesy ve společnosti tak, aby byly efektivní a jednoduché, není zrovna procházka růžovou zahradou. Naštěstí na trhu možných nástrojů přibyl nový pomocník a to informační systém Svoz Odpadů od renomovaného výrobce provozního a evidenčního software pro nakládání s odpady – společnosti INISOFT s.r.o. Více ZDE

 

17.05.2013 19:19

Využijte až 100 % podporu z fondů EU pro účast na mezinárodních veletrzích

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo dne 13. května 2013 výzvu k podání přihlášek k možnosti využití podpory z fondů EU pro účast na mezinárodních veletrzích. Seznam veletrhů pro rok 2014 bude zveřejněn v 2. polovině roku 2013.

Celkový objem prostředků alokovaných pro tento projekt je 151 200 000 Kč a příjem přihlášek bude probíhat od 3. 6. 2013 do 28. 11. 2014. Poskytovatelem dotace je Česká agentura na podporu obchodu / CzechTrade. 

Cílem projektu je poskytnout prostřednictvím společné účasti na vybraných specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí cílovým skupinám - profesním (oborovým) organizacím a individuálním podnikům, zejména malým a středním, zvýhodněné služby zaměřené na zvyšování konkurenceschopnosti výrobků a služeb firem se sídlem v ČR na zahraničních trzích.

 

Níže uvádíme přehled veletrhů souvisejících s tématikou životního prostředí a energetiky:

 

název město země termín navrhovatel obor
 Ecofair Bělehrad Srbsko 9. - 12. 10. 2013 CWA - Czech Water Alliance SPD - Svaz průmyslu a dopravy ČR ochrana životního prostředí
WATEC Israel Tel Aviv Izrael 22. - 24. 10. 2013 SOVAK - Sdružení oborů vodovodů a kanalizací vodohospodářství
Power Gen Brasil  Sao Paulo Brazílie 24. - 26. 9. 2013 Czech Power Team energetika
Environment and
Energy

 
Riga Lotyšsko
 
17. - 20. 10.
2013
CWA - Czech Water Alliance energetika
POLLUTEC Horizons Paříž Francie 3. - 6. 12. 2013 CWA - Czech Water Alliance ekologie

 

Dokumenty ke stažení:

Seznam veletrhů SVV 2013 (Seznam_veletrhu_SVV_2013)

CZ-NACE (CZ-NACE)

Podmínky účasti (Podmínky účasti_1)

Výzva (Výzva SVV)

Přihláška (Přihláška na veletrh SVV 2013-14)

Výběrová kritéria (Výběrová kritéria_1)

 

Další informace: SVV 2013-2014

17.05.2013 14:34

TV TIPY: malá vesnička Vítkovice, kde vznikl železářský závod s nejdokonalejší výrobní technologií té doby a Otázky Václava Moravce s T. Chalupou

Po jantarové stezce:

Stejně jako v celé Evropě, také do života obyvatel českých zemí hluboce zasáhla v první polovině 19. století průmyslová revoluce, která zásadně změnila charakter obcí, jichž se dotkla. Z bezvýznamného feudálního městečka se Moravská Ostrava se svým okolím záhy přeměnila na moderní průmyslové velkoměsto. Rozhodující podíl na tom měla malá vesnička Vítkovice, kde vznikl železářský závod s nejdokonalejší výrobní technologií té doby. Souvisel s tím mimo jiné také projekt stavby železnice, která by spojila hlavní město rakouské monarchie Vídeň s nerostnými zdroji na severu země. A protože na tak velkou stavbu bylo zapotřebí velkého množství materiálu, zrodila se myšlenka vybudovat ve Vítkovicích moderní železářský závod. Autorem obou těchto projektů byl Franz Xaver Riepl, profesor vídeňské polytechniky. Pro svůj záměr získal Riepl bratra samotného císaře, olomouckého arcibiskupa Rudolfa Jana. Ten svým dekretem zakládá v roce 1828 ve Vítkovicích první pudlovací pec v Rakousku, která nese jeho jméno – Rudolfova huť. Tímto datem začíná dlouhá historie Vítkovických železáren, skutečný příběh hutnictví a strojírenství. Od roku 1843 jsou Vítkovice na dalších třicet let spojeny se jménem Rotschildů a jejich sláva a prosperita rapidně vzrůstá. Později spojují Rotschildové své síly s rodinou Gutmanů a společně zakládají jeden z největších průmyslových podniků Evropy – Vítkovické horní a hutní těžířstvo. Zlatá éra Vítkovic je však spojena především s tímto mužem – Paulem Kupelwieserem, který se v roce 1876 stává novým generálním ředitelem železáren. Nejenže Vítkovice povznesl mezi největší ocelářské giganty v Evropě, ale také jeho architektonický a sociální program byl unikátní.

 

27. září roku 1998 se konal poslední odpich na vysoké peci č. 1. Všechny vítkovické pece vychladly a obrovský areál se stal kulturní památkou. Všichni se ptali, co dál? A tady je její příběh...Po jantarové stezce - v sobotu na ČT2 od 21:55hod


Se vznikem Československa se majetkové vztahy sice nezměnily, ale na železárny těžce dopadla světová hospodářská krize. Nabírat dech začaly až od poloviny třicátých let, ale to už se pomalu blíží druhá světová válka. Ihned po okupaci Československa nacisty byla veškerá výroba zcela zaměřena na dodávky pro německou armádu. V srpnu 1944 byla pak Ostrava včetně Vítkovic postižena náletem amerických bombardérů, ale i tuto katastrofu železárny přežily.

Po válce dochází k rychlé obnově a zároveň ke znárodnění československého těžkého průmyslu. Po nástupu komunistů k moci jsou Vítkovické železárny přejmenovány na Vítkovické železárny Klementa Gottwalda a trh se orientuje především na země sovětského bloku. Probíhá rozsáhlá investiční výstavba a z Vítkovic se postupem doby stává největší strojírenský podnik v celé republice.

Po listopadu 1989 začíná nová éra celé naší společnosti, a stejně tak i Vítkovic. Potřeba železa se podstatně snížila, svou roli sehrály i ekologické důvody, a tak 27. září roku 1998 se konal poslední odpich na vysoké peci č. 1. Vítkovické pece vychladly a obrovský areál se stal kulturní památkou. Vyvstala otázka, co dál…

 

Otázky Václava Moravce:

Dále doporučujeme - Otázky Václava Moravce (19. května). Hlavní témata jsou zákon o odpadech, změny, které obsahuje (např. poplatky z likvidace autovraků), zacházení s odpady v ČR – budoucnost odpadového hospodářství, skládky vs. spalovny, Národní park Křivoklátsko – zamítavé stanovisko radních Středočeského kraje; Národní park Šumava – návrhy zákonů o NPŠ, výtky stínové rady NPŠ a ekologických organizací k vládní verzi, stanovisko dotčených obcí, postoj Senátu PČR, strategie MŽP pro ochranu přírody a postoj k vyhlašování chráněných lokalit. Hlavní hosté další části pořadu budou Tomáš Chalupa /ODS/, ministr životního prostředí; Ladislav Miko, bývalý ministr životního prostředí, náměstek generálního ředitele pro zdraví a spotřebitele, EK. Hosté na telemostu budou Jaromír Bláha, ekolog, Hnutí Duha; Jiří Hůlka, starosta města Horní Planá, místopředseda, Svaz obcí Národního parku Šumava
 

 

Zdroj: https://www.ceskatelevize.cz

17.05.2013 13:54

ČIŽP: Porušování povinností provozoven s vydaným integrovaným povolením vykazuje sestupnou tendenci

Oddělení integrace OI ČIŽP provedla za rok 2012 645 kontrol na 531 zařízení a provozovnách. Tento počet zahrnuje jak kontroly dle zákona o integrované prevenci, tak i dle zákona o IRZ. Ve sledovaném období bylo zahájeno celkem 104 správních řízení. Počet rozhodnutí o pokutě (nabyly právní moci v roce 2012) byl 108. Rozmezí uložených pokud se v roce 20012 pohybovalo od 1 tisíce do 5,5 milionů korun a celková výše pokut v právním moci činila necelých 10 miliónů korun. Průměrná výše uložené pokuty na rozhodnutí v právní moci činila přibližně 92 tisíc korun. Závěrem ČIŽP ve zprávě konstatuje, že porušování povinností provozoven s vydaným integrovaným povolením vykazuje sestupnou tendenci. ČIŽP  zejména zjistila porušení právních předpisů z pohledu neplnění podmínek integrovaného povolení, nesplnění ohlašovací povinnosti, neplnění povinností dle zákona o odpadech a ovzduší a dle vodního zákona. Z pohledu porušení právních předpisů v oblasti IRZ se týkala zejména nepodání včasného hlášení, ohlášení nesprávných údajů, neohlášení přenosů odpadů či znečišťujících látek v odpadech.

 

Dokumenty ke stažení:

Zpráva o činnosti ČIŽP v oblasti integrovaných agend za rok 2012

Tabulkový přehled činnosti ČIŽP v oblasti integrovaných agend za rok 2012

Grafická příloha pro činnost ČIŽP v oblasti integrovaných agend za rok 2012

 

Zdroj: IPPC

17.05.2013 12:49

EXKLUZIVNĚ: Strategie Vlády ČR v oblasti životního prostředí a energetiky v rámci působení ČR v EU

Vláda ve středu schválila dokument Strategie působení ČR v EU – aktivní politka pro konkurenceschopnou Evropu. Dokument definuje klíčové zájmy české politiky v Evropské unii. Opatření z pohledu politiky životního prostředí by měla být v souladu se zachováním a podporou konkurenceschopnosti evropského průmyslu a zemědělství v kulturní krajině. Vláda hodlá podporovat snahy EU o dosažení mezinárodního konsensu na snížení emisí skleníkových plynů. Z pohledu energetiky vláda řadí mezi hlavní české priority diverzifikaci zdrojů a přepravních tras dodávek surovin a zajištění odpovídající infrastruktury, posílení jednotného přístupu EU ve vnějších energetických vztazích, zajištění plynulosti dodávek a zvýšení zásob ropy a plynu, posílení mechanismů reakce na krizové stavy, zvyšování energetické účinnosti a optimální využívání domácích zdrojů EU. Vláda pamatuje také na vědu, výzkum a technologický rozvoj.

 

Životní prostředí

Vláda bude v EU vystupovat v souladu s prioritami schválené Státní politiky životního prostředí ČR 2012 - 2020. Obecnou průřezovou prioritou je efektivní využívání zdrojů. Integrace ochrany biologické rozmanitosti, přírody a šetrnosti k životnímu prostředí obecně i v rámci všech sektorových politik EU patří rovněž k prioritám ČR. Opatření politiky životního prostředí by však měla být v souladu se zachováním a podporou konkurenceschopnosti evropského průmyslu a zemědělství v kulturní krajině. Vláda hodlá podporovat snahy EU o dosažení mezinárodního konsensu na snížení emisí skleníkových plynů.

 

Mezinárodní agenda

Vláda zamýšlí podporovat aktivní roli EU v agendě ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje na mezinárodní scéně. Současně bude vláda pokračovat především v aktivní participaci na naplňování politických závazků přijatých v rámci OSN s důrazem na zapojení do procesů vzešlých z konference Rio20+ (zejména podpora posílení Programu OSN pro životní prostředí a přijetí Cílů udržitelného rozvoje). Jako klíčové nástroje realizace ochrany životního prostředí na mezinárodní úrovni vidí vláda mnohostranné environmentální smlouvy, a proto bude prostřednictvím EU prosazovat jejich efektivní naplňování se zohledněním zájmů ČR. V rámci ochrany klimatu bude podporovat uzavření nové mezinárodní dohody do roku 2015, která by zahrnovala všechny nejvýznamnější světové ekonomiky a emitenty a brala v úvahu geopolitické a ekonomické změny od roku 1992, kdy byla přijata současná Rámcová úmluva (UNFCCC), a dopad na konkurenceschopnost. V kontextu Strategie EU pro biodiversitu do roku 2020 bude vláda podporovat praktické naplňování mezinárodně dohodnutých cílů na ochranu biodiversity (tzv. Cílů z Aiči).

 

Opatření v oblasti ochrany životního prostředí

Vláda bude aktivně jednat s orgány EU, především EK, s cílem prosadit zájmy ČR, vyplývající ze Státní politiky životního prostředí ČR 2012-2020, a realizovat související projekty, konkrétně např. v oblasti zlepšení kvality ovzduší, nakládání s odpady, energetických úspor nebo alternativní dopravy. Při schvalování a realizaci 7. Akčního programu pro životní prostředí EU bude ČR klást důraz na řádnou implementaci stávající legislativy, přičemž případné nové legislativní návrhy a cíle musí být prokazatelně vyhodnoceny z hlediska přínosů a nákladů. Vláda rovněž aktivně podpoří legislativní návrhy EU související s legislativou REACH (Registrace, hodnocení, povolování a omezování chemických látek), které by měly zabezpečit pokles finanční zátěže prostřednictvím snížení poplatků pro malé a střední podniky.

 

Opatření v oblasti ochrany klimatu

Vláda bude usilovat o efektivní dosažení cílů v sektorech zahrnutých v systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) i mimo EU ETS do roku 2020 a o racionální debatu o nastavení nového klimaticko-energetického rámce do roku 2030 - zejména s ohledem na zajištění stability investičního prostředí pro nízkoemisní zdroje. Česká republika využije nejméně 50 % výnosů z EU ETS na financování prorůstových opatření, zejména v oblasti energetické účinnosti a úspor (program Nová zelená úsporám).

 

Energetika

Zabezpečení dostatečných energetických zdrojů je v současném globálním kontextu jedním z určujících faktorů ekonomického rozvoje. Klíčovými tématy z pohledu Evropské unie jsou posilování energetické bezpečnosti, zvyšování energetické účinnosti a posílení konkurenceschopnosti. Konkurenceschopné ceny energií pro evropský průmysl i jejich sociální přijatelnost pro domácnosti jsou dalším předpokladem rozvoje evropské klimatické a energetické politiky.

 

Dobudování podmínek pro vznik jednotného vnitřního trhu

Integrovaný a plně liberalizovaný vnitřní trh je nezbytným předpokladem společné energetické politiky a současně nástrojem ke zvyšování energetické bezpečnosti Evropy. Je rovněž prostředkem pro zvyšování konkurence na energetických trzích a z ní plynoucích benefitů pro všechny spotřebitele. Česká republika implementovala třetí energetický balíček do národní legislativy a usiluje o jeho efektivní realizaci a další zvyšování míry integrace, liberalizace a regionální spolupráce na evropském energetickém trhu s cílem dosáhnout plného fungování jednotného vnitřního trhu (pro oblast elektroenergetiky v souladu s principy schváleného cílového modelu trhu). Uvolnění energetického trhu by však mělo být finančně, technologicky a administrativně efektivní. Důležitou roli bude hrát realizace infrastrukturních projektů společného zájmu. Plná integrace evropských energetických trhů nebude možná bez dostatečné energetické infrastruktury jak na národní, tak na přeshraniční úrovni.

 

Modernizace evropské energetické infrastruktury

Dostatečně robustní energetická infrastruktura umožňující integraci přeshraničních výměn energie (ať již komerčně vyvolaných nebo havarijních v případě krizových situací) je z ohledu vlády jedním z hlavních požadavků pro naplňování všech tří pilířů evropské energetické politiky. Výstavba energetické infrastruktury by přitom z pohledu ČR měla být koordinována na mezinárodní, respektive regionální úrovni. Z pohledu vlády je důležité plné využití potenciálu plynoucího z evropského infrastrukturního balíčku. Zájmem ČR je zařazení českých projektů mezi projekty společného zájmu (PCI). Z tohoto pohledu vláda považuje CEF za zastřešující nařízení pro financování důležitých projektů v oblasti energetiky. Vláda si uvědomuje nutnost obnovy evropské energetické infrastruktury za použití nových technologií, zvyšujících energetickou účinnost a přinášejících úspory. Vláda upřednostňuje zachování tržních principů při výstavbě a modernizaci energetické instrastruktury, současně však bude podporovat využití prostředků z EU (CEF, strukturální fondy, EIB atd.) a jiných relevantních fondů.

 

Diverzifikace dodavatelů a dopravních tras energií

Mezi hlavní české priority v rámci unijní energetické politiky patří diverzifikace zdrojů a přepravních tras dodávek surovin a zajištění odpovídající infrastruktury, posílení jednotného přístupu EU ve vnějších energetických vztazích, zajištění plynulosti dodávek a zvýšení zásob ropy a plynu, posílení mechanismů reakce na krizové stavy, zvyšování energetické účinnosti a optimální využívání domácích zdrojů EU. Vláda bude též podporovat diverzifikaci zdrojů elektrické energie, včetně obnovitelných zdrojů. Základním principem musí být možnost států volit svůj energetický mix s ohledem na své geograficko-klimatické, geologické a ekonomické podmínky. Zároveň musí být na úrovni EU dodržován princip technologické neutrality. bezpečná jaderná energetika pro ČR zůstane i nadále perspektivní alternativou. Vláda v principu souhlasí s opatřeními vedoucími ke zvýšení energetické účinnosti s tím, že při jejich realizaci bude zohledněna i jejich nákladová efektivita. Vláda má zájem na omezování dalšího zvyšování energetické závislosti EU na třetích zemích, zvýšení bezpečnosti a stability v zásobování zemí EU plynem a ropou a vybudování stabilních vztahů s dalšími dodavateli a tranzitéry energetických surovin. Vláda bude podporovat jednání se státy kaspické oblasti a hledat podporu pro úspěšnou realizaci projektu „Jižního koridoru“, jehož prostřednictvím by byl přepravován zemní plyn či ropa z regionu do Evropy, a jenž by takto přispěl k diversifikaci dodávek.

 

Energetická účinnost

Vláda v principu podporuje opatření vedoucí ke zvýšení energetické účinnosti s tím, že při jejich realizaci bude zohledněna i jejich rentabilita. Energetická účinnost je jedním ze základních pilířů energetické strategie ČR. ČR podporuje rozšiřování působnosti směrnic k ekodesignu a štítkování a také stanovení závazných hodnot pro minimální účinnost při výrobě elektřiny a tepla i při distribuci energie. Vláda upřednostní nezávazné a indikativní cíle v oblasti energetické účinnosti. Vláda bude dále podporovat zvyšování energetické účinnosti a bude klást důraz na řádnou nákladově efektivní implementaci směrnice o energetické účinnosti.

 

Podpora regionálních iniciativ

Nezastupitelnou úlohu vláda přisuzuje regionálním iniciativám, jež by měly tvořit předstupeň evropského integrovaného trhu, především pokud jde o vytváření přeshraničních propojení a koordinovaného provozování soustav. Základní prioritou vlády v oblasti elektroenergetiky je implementovat na všech přeshraničních profilech cílový model trhu EU v souladu s harmonogramem stanoveným Komisí. V plynárenství je prioritou integrace trhů se zemním plynem, minimálně na úrovni regionu. Spolu s partnery z visegrádské čtyřky, případně s dalšími zeměmi střední a východní Evropy, bude vláda i nadále podporovat výstavbu Severo-jižního propojení. Velký potenciál vláda spatřuje v koordinovaném výběru projektů společného zájmu mezi zeměmi střední a východní Evropy.

 

Posílení vedoucího postavení Evropy v oblasti energetických technologií a inovací

Vláda se aktivně zapojuje do iniciativ v rámci SET plánua podporuje veškeré činnosti v oblasti vývoje energetických technologií a inovací, vysoký zájem máme o podporu technologií akumulace, technologií z oblasti jaderné energetiky i alternativních pohonných hmot. Pokud bude EU financovat výzkumné a inovativní projekty v oblasti energetiky z veřejných prostředků, bude vláda trvat na jejich nediskriminačním rozdělení.

 

Harmonizace podpory obnovitelných zdrojů energie

Vláda hodlá podporovat snižování energetické náročnosti a dosažení většího podílu nízkoemisních zdrojů v energetickém mixu. To se však musí dít v souladu s cílem zvyšování evropské i české konkurenceschopnosti. V diskusích o novém politickém rámci podpory obnovitelných zdrojů energie do roku 2030 bude vláda prosazovat pouze nezávazné cíle, které budou v souladu s ekonomickými a technickými kapacitami ČR. Tyto cíle a nástroje jejich dosažení by měly mít minimální dopad na koncové spotřebitele. Další podpora OZE na celoevropské úrovni musí být prováděna ruku v ruce s rozvojem sítí, dostatečnými rezervními a akumulačními kapacitami a chytrým řízením. ČR doporučuje s ohledem na další rozvoj OZE soustředit se na nástroje podporující jejich bezpečnou integraci do sítí a na odstraňování administrativně-technologických překážek pro ty OZE, které se dokáží na trhu uplatnit bez podpůrných dotací. Přímé ekonomické dotace by měly být postupně zcela odbourány (s výjimkou oblasti vědy a výzkumu s vysokým potenciálním multiplikačním efektem).

 

Jaderná energie

Vláda bude podporovat rozvoj obnovitelných zdrojů a zároveň pokračovat v rozvoji jaderné energetiky. Stejný přístup bude podporovat i na úrovni EU s tím, že určení energetického mixu musí zůstat v kompetenci členských států. Vláda hodlá prosazovat vnímání jaderné energie jako bezpečného, čistého, nízkoemisního zdroje, který bude v budoucnosti hrát významnou úlohu při vytváření systému bezuhlíkové energetiky. Vláda bude proto na úrovni EU prosazovat uznání jaderné energie jako rovnocenného nízkoemisního zdroje v energetickém portfoliu.

 

Vysoká úroveň zabezpečení jaderných zařízení

Vláda se bude aktivně podílet na tvorbě legislativního rámce EU pro jadernou bezpečnost, který by neměl vést k neopodstatněné regulaci ohrožující rozvoj sektoru, a měl by přispívat k udržení vysoké úrovně bezpečnosti jaderných zařízení provozovaných v EU.

 

Věda, výzkum a technologický rozvoj

Významným krokem v oblasti inovací sestala vlajková iniciativa strategie Evropa2020, tzv. Unie inovací z roku 2010.ČR podpořila jak její  původní znění, takzávěry přezkumu jejího fungovánípublikované v roce 2013, a považuje je za základ pro spolupráci na evropské úrovniv následujícím desetiletí. Prioritou ČR je takérealizace Evropského výzkumného prostoru, a to v ambiciózně stanoveném termínudo roku 2014. Vláda bude podporovatposílení role výzkumu a vývoje v rámci budoucích evropských rozpočtů, a to na úkorméně perspektivních výdajových stránek.
 
Vláda podpoří unijní opatření vedoucík interakci a prohloubení partnerství mezisoukromým a veřejným sektorem jak v oblasti výzkumu a vývoje, tak v oblastivzdělávání. Pro ČR je důležité nastolenískutečné spolupráce mezi aktéry znalostníhotrojúhelníku: vysoké školy - výzkumnéinstituce - inovující průmysl. Zásadní je takézajistit takový vzdělávací systém, který budereagovat na potřeby trhu.
 
 
Dokument ke stažení:
17.05.2013 09:52

Hrozí zdražení služeb odpadového hospodářství, tvrdí ČAOH

Na ministerstvu životního prostředí se právě projednávají změny v legislativě odpadového hospodářství. Občané a firmy by v jejich důsledku mohli v budoucnu platit za odvoz a likvidaci odpadů několikanásobně více než doposud. Toto riziko hrozí, budou-li citelně zvýšeny poplatky za skládkování (mluví se až o jejich 100% nárůstu). Jak je opakovaně sdělováno, důvodem má být prosazování stavby nových spaloven komunálních odpadů, které by bez navýšení poplatků nebyly schopny ve stávající ekonomice odpadového hospodářství obstát. Podle České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) je však cesta navrhovaného zdražení a souvisejících změn v systému, který dosud kvalitně fungoval na bázi volného trhu, zbytečná a bude mít sociální dopady. Je zde reálné riziko, že preference stavby nových spaloven komunálních odpadů zabrzdí rozvoj dalších technologií, omezí obce v rozhodování, jak naložit s odpadem, a zvýší ceny za odvoz a nakládání s odpady občanům a firmám. Zdražení služeb může rovněž vézt k opětovnému vzniku většího počtu černých skládek.  Více ZDE

 

17.05.2013 09:29

Obce si budou moci určit, kde může být povoleno zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů

Navrhovaná změna zákona o odpadech má umožnit, aby obce mohli stanovit obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti, na kterých místech v obci může být zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů povoleno a dále omezení provozní doby takového zařízení. Navrhovaná právní úprava by měla přinést zpřísnění podmínek pro podnikání tohoto druhu a zlepšení kontrolovatelnosti ze strany samosprávy, která je realizací této činnosti nejvíce dotčena, uvádějí poslanci ve svém návrhu. Změna zákona má nabýt účinnosti 1. ledna 2015. Více ZDE

 

17.05.2013 09:15

Veřejná konzultace k návrhům harmonizované klasifikace a označování pro 2 látky

Evropská agentura pro chemické látky vyzývá k veřejné konzultaci k návrhům harmonizované klasifikace a označování pro kyselinu boritou a lenacil. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce do 28. června 2013 formou elektronického formuláře v tabulce na stránkách ECHA. Více ZDE

 

 

17.05.2013 08:57

Firmy při nakládání s elektroodpadem porušují zákon, hrozí jim sankce až 50 milionů

Řada českých firem při nakládání s vysloužilými elektrozařízeními porušuje zákon o odpadech. Za protiprávní nakládání s odpady jim přitom hrozí sankce až do výše 50 milionů korun. Elektroodpad mají podle zákona předat ke zpětnému odběru nebo přímo jeho oprávněnému zpracovateli. Namísto toho staré elektropřístroje často nelegálně prodávají. Důvodem přitom není jen zištnost, ale často i neznalost. Více ZDE

 

17.05.2013 08:23

Poslanci schválili pozměňovací návrh, který MŽP umožní vydávat plakety pro nízkoemisní zóny elektronicky

Ministerstvo životního prostředí bude mít díky pozměňovacímu návrhu přístup do registru vozidel, který je podmínkou pro vydávání emisních plaket.

Žádosti o vystavení emisních plaket, které umožní řidičům vjezd do nízkoemisní zóny, je možné podávat korespondenčně, resp. elektronicky. Přílohou žádosti v takovém musí být kopie technického průkazu. Pro případ nutnosti ověření pravosti údajů uvedených v kopii technického průkazu je ale třeba, aby osoba vydávající emisní plaketu měla přístup do registru silničních vozidel nebo disponovala vlastní databází, v níž by bylo možné ověřovat pravdivost údajů.

Ze zákona jsou distribucí emisních plaket pověřeny obecní úřady obcí s rozšířenou působností (ty mají přístup do registru) a Ministerstvo životního prostředí, které může na základě zákona o ochraně ovzduší pověřit distribucí emisních plaket také jinou osobu.

Pro ověření pravosti údajů uvedených v kopii technického průkazu je však třeba, aby mělo i Ministerstvo životního prostředí, které je ze zákona také zmocněno vydávat emisní plakety, přístup k uvedeným informacím v registru silničních vozidel.

Z tohoto důvodu byl připraven pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který ministerstvu přístup do registru pro účely vydávání emisních plaket umožní.

 

Zdroj: MŽP

16.05.2013 16:19

Aktuální vydání Priority se věnuje propojení Operačního programu Životní prostředí s programem Nová zelená úsporám.

Aktuální vydání Priority se věnuje propojení Operačního programu Životní prostředí s programem Nová zelená úsporám. Mimo jiného uvádí, že finanční prostředky v programu Nová zelená úsporám by měly být rozděleny v poměru 70 % pro obytné budovy (RD a BD) a 30 % pro budovy veřejného sektoru. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že je upřednostněna podpora obytných budov na úkor budov veřejného sektoru. Avšak na budovy veřejné služby by měly být v dalším období uvolněny další prostředky právě z nástupce Operačního programu Životní prostředí. Nedílnou součástí Priority jsou ukázky úspěšných projektů podpořených z Operačního programu Životní prostředí. Hlavní reportáž se zaměřuje na projekt pořízení drtiče stavebních odpadů.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 04/2013

 

Zdroj: SFŽP

16.05.2013 16:13

NSS: Veřejný zájem musí být přesvědčivě odlišen od zájmu soukromého, MŽP chybovalo při udělení výjimky

Ministerstvo životního prostředí v případě výstavby v oblasti přírodní památky Milíčovské rybníky a les na pražském Jižním Městě nedostatečně odůvodnilo, že zájem na výstavbě bytů je skutečně veřejným zájmem (a nejen soukromým zájmem investora) a že tento zájem převažuje nad veřejným zájmem na ochraně zvláště chráněných živočichů.

Takový je názor Nejvyššího správního soudu ve věci společnosti Skanska a.s. (osoba zúčastněná na řízení), které v roce 2008 ministerstvo povolilo výjimku podle zákona o ochraně přírody a krajiny pro realizaci stavby obytných domů v oblasti přírodní památky Milíčovské rybníky a les na pražském Jižním Městě. Výjimka byla udělena z obecného zákazu škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů; konkrétně ze zákazu rušit a poškozovat sídla užívaná živočichy – skokanem skřehotavým (kriticky ohrožený druh), kuňkou ohnivou, skokanem zeleným, čolkem obecným, čolkem velkým, ještěrkou obecnou, slepýšem křehkým a ledňáčkem říčním (silně ohrožené druhy). Proti rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (žalovaný) si podalo žalobu občanské sdružení Hezké Jižní Město. Městský soud v Praze žalobě vyhověl. Rozsudek městského soudu napadli kasační stížností žalovaný a společnost Skanska.

Nejvyšší správní soud přisvědčil námitkám občanského sdružení a závěrům městského soudu; zejména se zabýval zákonností udělení předmětné výjimky. Zásadní otázkou bylo, v jakých případech může být výjimka z ochrany zvláště chráněných živočichů odůvodněna veřejným zájmem na výstavbě bytů.

Soudci Nejvyššího správního soudu jsou přesvědčeni, že „veřejný zájem musí být výslovně formulován ve vztahu ke konkrétní posuzované záležitosti a musí být přesvědčivě odlišen od zájmu soukromého”. Veřejný zájem je přitom třeba vyvodit z právní úpravy,  z právní politiky a z posouzení různých hodnotových hledisek podle úkolů veřejné správy v příslušné oblasti (sociální, kulturní, ochrany životního prostředí apod.).

V posuzovaném případě je nesporným veřejným zájmem ochrana zvláště chráněných živočichů, protože napadené správní rozhodnutí je rozhodnutím o udělení výjimky z obecného zákazu škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje těchto živočichů, přičemž předmětná výjimka byla udělena soukromé společnosti, která hodlá realizovat svůj investiční záměr, jehož cílem je s největší pravděpodobností její zisk. Skutečnost, že vedlejším důsledkem podnikatelské činnosti osoby zúčastněné na řízení je uspokojení bytové potřeby jejích zákazníků, ještě nemusí vytvářet odpovídající sociální veřejný zájem.

„Ministerstvo nedostatečně odůvodnilo, v čem spatřuje naléhavý veřejný zájem na výstavbě bytů v příslušné lokalitě, kde tato výstavba zasahuje do ochrany zákonem zvlášť chráněných druhů, a to způsobem, který zvolila osoba zúčastněná na řízení. Pokud by pak snad i existoval naléhavý veřejný zájem na výstavbě bytů, nebylo prokázáno, že jej nelze uspokojit jiným řešením, které by realizovalo požadovaný záměr na výstavbě bytů a současně minimalizovalo případný zásah do zákonné ochrany zvlášť chráněných druhů živočichů,“ shrnula rozhodnutí předsedkyně senátu NSS Kateřina Šimáčková.

 

16.05.2013 12:24

Přísné emisní limity bude plnit nový kotel Energetiky Třinec už v roce 2015. Jde o investici ve výši 1,1 miliardy korun.

Přísné emisní limity pro spalovací zdroje splní už v roce 2015 nový kotel Energetiky Třinec. Dceřiná společnost Třineckých železáren v těchto dnech zahajuje investici ve výši 1,1 miliardy korun. Výstavba nového kotle potrvá asi dva roky za plného provozu. Firma na ekologickou akci získala dotaci ve výši 380 milionů korun z operačního programu Státního fondu životního prostředí, zbylou část prostředků doplatí z vlastních zdrojů a z investičního úvěru.

Moderní kotel splní zpřísněné emisní limity pro tuhé znečišťující látky, SO2 a NOx, které začnou platit od 1. ledna 2016 dle směrnice EU o průmyslových emisích. „Současný limit pro tuhé znečišťující látky je 50 mg/m3, nové pravidlo znamená snížení na 20 mg/m3. Nový fluidní kotel s označením NK14 bude produkovat pouze 10 mg/m3 tuhých znečišťujících látek,“ vysvětluje ředitel společnosti a předseda představenstva Ing. Petr Matuszek. Kromě toho bude mít nový fluidní kotel vyšší účinnost a také bude efektivnější. Měl by vyrábět 125 tun páry za hodinu. Vybraná varianta kotle patří k celosvětově dlouhodobě vyzkoušeným a nejmodernějším výrobním zařízením svého druhu s uplatněním takzvaných BAT (Best Available Technology) – nejlepší dostupné technologie. Díky tomu se zvýší účinnost kotle ze stávajících 85 % až na 92 %. Firma už má s technologií fluidního kotle dlouhodobé zkušenosti. „Byli jsme první teplárnou ve východní a střední Evropě, která uvedla do provozu kotel s cirkulující fluidní vrstvou,“ dodává Petr Matuszek s tím, že dva kotle teplárny E3 postavené v letech 1995 a 1996 jsou fluidní. Stávající granulační kotel z 60. let bude zlikvidován.

V novém kotli navíc bude možné spoluspalovat i biomasu (dřevní štěpku), a to do maximálního množství 30 % tepelného příkonu. Dřevní štěpka se bude dovážet z okolí Beskyd ze vzdálenosti do 50 km. „Tato vzdálenost je myslím ekonomicky schůdná. Svážet biomasu z větší vzdálenosti již není finančně únosné, resp. není vhodné ani po stránce ekologické. V současné době máme uzavřeny smlouvy o smlouvách budoucích se třemi potencionálními dodavateli a paliva bychom měli mít dostatek,“ dodává ředitel třinecké energetiky. Dceřiná společnost hutě by tak mohla uspořit ročně desítky tisíc tun černého, resp. hnědého uhlí a dále tak přispět ke snížení produkce skleníkových plynů. Kotel má ročně spálit asi 100 tisíc tun uhlí v poměru 2/3 černého a 1/3 hnědého.

Kromě toho bude nový kotel spalovat i vysokopecní plyn. „Čtyři stávající plynové kotle na teplárně E2 již spalují koksárenský, vysokopecní a konvertorový plyn, dva fluidní kotle pak vysokopecní plyn. „V současné době je podíl spalování druhotných zdrojů – hutních topných plynů a pevného paliva zhruba 50 na 50,“ vysvětluje Petr Matuszek. Možnost spalování druhotných hutních plynů z třinecké hutě má i ekonomický dopad, protože cena za tento plyn je nižší než za uhlí.

Energetika Třinec disponuje dvěma zdroji s kombinovanou výrobou elektřiny a tepla. Mimo tepla a páry pro potřeby Třineckých železáren, města Třince a okolí, vyrábí i elektrickou energii, a to ve výši až 700 tisíc MW ročně. Toto množství pokrývá asi 80 procento potřeb Třineckých železáren.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE