Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

06.09.2017 09:19

Rizika spojená s využíváním srážkových/recyklovaných vod

S využitím podkladů MUDr. Františka Kožíška, CSc. ze Státního zdravotního ústavu vydává SOVAK ČR materiál k rizikům spojeným s využíváním srážkových/recyklovaných vod v domácnostech a jiných pobytových prostorách. Dokument je zpracován na základě osobních zkušeností z České republiky a publikované odborné domácí a zahraniční literatury. Ke stažení je ZDE.

 

 

Zdroj: SOVAK ČR

06.09.2017 09:07

Pozvánka na semináře: Odpad zdrojem (Praha, Brno)

Společnost ASIO si Vás dovoluje pozvat na odborné semináře „Odpad zdrojem“ aneb cirkulární ekonomika a ekoinovace i ve vodním hospodářství měst, obcí a v průmyslu, které se uskuteční v 24. října v Praze a následně 26. října v Brně. Cílem akce je srozumitelně představit principy cirkulární ekonomiky, jasně, prakticky a se zaměřením na udržitelné příležitosti na lokální úrovni.

Dalším cílem je představení tématu vodní hospodářství a využití potenciálu (materiálového i energetického) srážkových a odpadních vod v duchu 3-R RECIRKULACE, REGENERACE, REKUPERACE, RECYKLACE. Diskutována bude i aktuální legislativa vodního hospodářství a cirkulární ekonomiky. A v neposlední řadě, část bude vyčleněna na novinky v legislativě pro vodní hospodářství.

 

Témata a řečníci:

 

Cirkulární ekonomika a aktuální legislativa  
… Ing. Soňa Jonášová, Institut Cirkulární Ekonomiky, z. ú.

  • Představení tématu, aktuální informace, návaznosti aneb kam směřujeme v oblasti recyklace surovin, energie a dalších zdrojů (včetně vody) a hospodaření sodpady, Zákony o vodách a o odpadech a možnosti jejich aplikace při recyklaci a využití vyčištěné a odpadní vody.

 

Energetický pohled na koloběh vody a jeho vliv na srážky  
… Ing. Michal Kravčík, CSc., Rain for Climate

  • Všechny zdroje vody, které jsou na obydlených kontinentech planety Země, pocházejí z deště. Tam, kde jsme krajinu vysušili, přestává pršet, protože vyschlá krajina mění energetické toky v hraniční vrstvě atmosféry. Energetické toky v atmosféře ovlivňují tvorbu mraků a změny v rozdělení srážek. Paradoxně nejintenzivnější vysušování krajiny probíhá v městech a obcích, kde jsme historicky rozvinuly sofistikované systémy odkanalizování veškeré srážkové vody. Pokud se ze středně velkého města v České republice v době intenzivního deště odkanalizuje 100 tisíc m3 srážkové vody, hned druhý den při jasné obloze město vyprodukuje desítky GWh tepla do atmosféry a prohřeje se. Je velkou výzvou pro územní rozvoj a strategické plánování měst a obcí najít způsob jak využívat srážkovou vodu na zastavení přehřívání měst, zlepšování mikroklimatu, zlepšení kvality ovzduší a vrácení původního charakteru srážek do krajiny.

 

Udržitelnost v oblasti čištění odpadních vod  
… Ing. Karel Plotěný, ASIO NEW, spol. s r.o.

  • V současnosti řešené otázky ohledně udržitelnosti, např. ekonomické a sociální hranice centrálního a decentrálního čištění odpadních.
  • Nové technologie k dosažení cílů v oblasti 3-R při recyklaci použitých vod např. MBR, RO.

 

Technická řešení recyklace  použitých a srážkových vod – praktické příklady
… technologové firmy ASIO, spol. s r.o.

  • Recyklace nutrientů – novinky v recyklaci fosforu.
  • Recyklace prádelenských vod.
  • Využití srážkových vod v technologických procesech.

 

Kaly a cirkulární ekonomika  
… Ing. Karel Hartig, CSc.,  Sweco Hydroprojekt a.s.

  • Využívání kalů a recyklace vod přináší potenciál, jehož hodnota narůstá zejména v souvislosti se změnou evropské legislativy, megatrendy jako je změna klimatu a efektivita využívání primárních zdrojů. Maximálního využití energie a materiálů v kalech však můžeme dosáhnout jen díky koncepčním řešením, efektivní spolupráci a aplikaci nejnovějších inovací do praxe. V rámci přednášky budou představeny nejnovější aktuality týkající se tématu cirkulární ekonomiky v praxi městského vodního hospodářství a představen bude modelový projekt, který díky principům cirkulární ekonomiky kloubí ekologické dopady s udržitelným ekologickým modelem a je aplikovatelný v podmínkách České republiky.

 

Čas: 09:00 – 14:00

 

Účastnický poplatek

Vložné 1900,- Kč/os. vč. DPH (vložné obsahuje občerstvení, sborník + ostatní náklady na seminář). V případě neúčasti a zájmu o zaslání sborníku 200,- Kč (+ poštovné).

 

Semináře jsou zařazeny do
- programu celoživotního vzdělávání ČKAIT  - 2 body
- programu celoživotního vzdělávání ČKA - 1 bod

 

Způsob platby

Převodem na účet (číslo účtu: 2108725467/2700 - jako variabilní symbol prosím uvádějte IČO vaší organizace). V případě neúčasti se vložné nevrací, bude zaslán sborník. Na adresu uvedenou v přihlášce obdržíte daňový doklad, a to nejpozději do 2 týdnů od ukončení semináře. Při prezenci nebude vložné vybíráno.

Přihlásit se můžete na e-mailové adrese asio@asio.cz nebo níže (viz přihlašovací formulář) https://www.asio.cz/cz/prihlasovaci-formular.

 

06.09.2017 08:32

Sucho potřebuje jednotný politický dohled

Klimatická změna má dopady i na politiku. V Česku spojila všechny relevantní politické hráče. Politické strany přemýšlejí, jak jejím dopadům čelit lépe, a potřeba řešit klimatické dopady v celé jejich šíři se promítla i do jejich volebních programů a plánů. Většina si přeje, aby agenda nebyla rozporcovaná mezi několik ministerstev. V některých evropských zemích berou klimatickou změnu natolik vážně, že kvůli ní ustavili celé ministerstvo. Více ZDE

 

 

Zdroj: Česká pozice

05.09.2017 18:41

Poslanci přijali senátní změny k novele EIA a dali souhlas k ratifikaci Pařížské dohody

Poslanecká sněmovny dnes znovu projednala novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, kterou jí vrátil senát s legislativně technickou změnou. Poslanci se nakonec přiklonili k senátní verzi. Cílem novely zákona je transpozice revize směrnice EIA a zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona EIA, které mají podle ministerstva životního prostředí (MŽP) zjednodušit právní úpravu. Novelu následně posoudí prezident republiky Miloš Zeman. Poslanci dále dali souhlas k ratifikaci Pařížské dohody.

Novela zákona EIA je zároveň transpoziční, tedy mimo změn týkajících se právě zjednodušení a zkrácení procesu navržených Ministerstvem životního prostředí, zapracovává do českého práva také novou a pro nás povinnou evropskou legislativu v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí.

Novela zákona mimo jiné navrhuje stanovit okruh tzv. navazujících řízení, a to formou výčtu konkrétních správních řízení vyjmenovaných v samotném textu zákona. Výsledkem bude podle MŽP větší právní jistota investorů i správních orgánů. Dochází k zásadní změně koncepce tzv. podlimitních záměrů a tím i k výraznému zúžení okruhu podlimitních záměrů, které budou podléhat posuzování vlivů na životní prostředí. Zpřísní se také pravidla pro zpracování posudků a při zbytečných prodlevách překladatelů posudků nastoupí finanční sankce.

Novela také zpřesní ustanovení, podle něhož by vláda mohla ve výjimečném případě vyjmout z procesu EIA stavební záměry, u nichž by veřejný zájem na jeho provedení výrazně převyšoval nad zájmy ochrany životního prostředí. Novela také zavádí povinnost vyhodnotit ve zjišťovacím řízení i jejich jednotlivé varianty projektů, pokud byly předloženy.

Po projednání Senátem přibyla v novele navíc jedna legislativně-technická úprava. Novela nyní čeká na podpis prezidenta republiky, očekává se, že nabude účinnosti k 1. 11. 2017.

Lze předpokládat, že se jedná o poslední schůzi poslanecké sněmovny před parlamentními volbami. Ve Sněmovně je přitom téměř 200 zákonů, jejichž projednávání dosud nebylo ukončeno. Poslanci by se už však na návrh organizačního výboru neměli zabývat předlohami v prvním nebo druhém čtení. Na návrhu programu už tak není například novela vodního zákona, která zpřesňuje mimo jiné povinnosti při likvidaci odpadních vod ani novela zákona o ochraně ovzduší.

 

Pařížská dohoda

Poslanci dále dali souhlas k ratifikaci pařížské dohody. Dohoda stanovuje základy dlouhodobého, společného rámce pro ochranu klimatu v období po roce 2020, kdy má končit platnost Kjótského protokolu. Jejím hlavním cílem je snížit produkci skleníkových plynů a udržet tak nárůst průměrné globální teploty pod hranicí 2°C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí, usilovat o udržení oteplení do 1,5 °C a tím omezit rizika a negativní dopady změny klimatu. Dohoda také akcentuje nepostradatelnou roli adaptace, tedy přizpůsobování se negativním dopadům změny klimatu, a to především v nejméně rozvinutých a nejvíce zranitelných státech světa. Důležitou součástí Dohody je také kapitola věnovaná financování opatření na ochranu klimatu, budování odborných kapacit a rozvoj moderních nízkouhlíkových technologií. Více k dohodě ZDE. Senát dal souhlas k ratifikaci už letos v dubnu. Nyní ji dostane k podpisu prezident.

 

Související články:

Poslanci schválili novelu zákona EIA ve třetím čtení (7.6.2017)

Novelu zákona EIA znovu projednají poslanci (19.7.2017)

 

 

05.09.2017 13:04

MŽP vyhlásilo novou výzvu pro školy, školky a ekocentra

Základní, mateřské školy včetně lesních a ekocentra mohou ode dneška žádat o dotaci na úpravy svých zahrad, které podpoří vztah dětí k přírodě. Ministerstvo životního prostředí na tyto účely uvolní 50 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Na jeden projekt lze získat až půl milionu korun. O peníze se školy mohou hlásit do ledna 2018.

Peníze lze získat například na pěstitelské nebo bylinkové zahrady, na venkovní učebny, názorné přírodní laboratoře i na včelí úly, skalky, jezírka, meteorologické budky či naučné stezky po školním pozemku.

Částka 50 milionů korun je rozdělena na tři díly. Největší z nich, 24 milionů korun, připadne základním školám a příspěvkovým a neziskovým organizacím zaměřeným na ekologickou výchovu. Mateřské školy se mohou ucházet o 20 milionů korun. Zbývajících šest milionů půjde lesním školkám a lesním klubům. Ty mají proti klasickým školám a školkám širší paletu možností, na co peníze použít.

Jedna škola či jiná organizace může dostat 50.000 až 500.000 korun, nejvíce ale 85 procent nákladů. Podmínkou je, že musí respektovat zásady pro enviromentální vzdělávání a dodržet metodiku uvedenou na stránkách ministerstva.

Peníze na tyto účely půjdou z Národního programu Životní prostředí poprvé. V minulosti byly vypsané dvě podobné výzvy, financované byly ale z evropských peněz. Jak uvedl ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman, podpořily 450 projektů částkou 918 milionů korun.

 

Další informace:

05.09.2017 11:50

Vzniklo Národní centrum Průmyslu 4.0

Národní centrum Průmyslu 4.0 (NCP 4.0) má za cíl šíření osvěty o Průmyslu 4.0 a rozvíjení úzké spolupráce akademické a průmyslové sféry. Hlavními zakládajícími členy a iniciátory vzniku NCP 4.0 jsou ČVUT, VUT Brno, Siemens, Škoda Auto, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR, Středočeské inovační centrum a Jihomoravské inovační centrum. Cílem založení Centra, jehož rozšíření se plánuje i na brněnské VUT, je přispívat k zavádění principů Průmyslu 4.0 v České republice, obzvláště do malých a středních podniků. NCP 4.0 volně sdružuje akademické a výzkumné instituce s průmyslovými firmami a profesními organizacemi. Zaměří se na sdílení informací o technologických řešeních a dopadu technologického pokroku na společnost, bude organizovat semináře, konference a workshopy popularizačního i vědecky zaměřeného charakteru. NCP 4.0 bude též poskytovat stanoviska k zásadním technologickým, výzkumným a organizačním záležitostem týkajícím se oblasti Průmyslu 4.0 v ČR.

05.09.2017 10:11

Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum

Původce odpadů má povinnost vést průběžnou evidenci odpadů, kterou však obvykle nevede vůbec nebo ji sice vede, ale ne v rozsahu a s četností požadovanou legislativou. Proč? Důvodem může být třeba i použití nevhodného nástroje. Proč třeba nestačí sešit nebo excelová tabulka? Ano, je to mnohdy řešení, ale jednu chybu to má. Aktualizaci musíme provést ručně a na základě dobré znalosti odpadové legislativy. A to je ten problém. Legislativně vzdělán není každý, kdo se v oblasti nakládání s odpady pohybuje, kdežto specializovaný SW je s takovou garancí jeho výrobcem obvykle dodáván. Například novela prováděcí přihlášky č. 383/2001 Sb. k zákonu o odpadech č. 185/2001 Sb. klade v současné době značné nároky na uvádění IČP a IČZ  v rámci vedení průběžné evidence odpadů, a to včetně nebezpečných. Proto je garance legislativní shody se software tak přínosnou.

U malých a středních firem zpravidla neexistuje samostatná pracovní pozice ekologa ve smyslu vlastního zaměstnance. Oblast životního prostředí, ale mnohdy jen jeho část, je řešena externím ekologem nebo tuto službu zaštiťuje poradenská společnost zabývající se krom jiného i BOZP a PO. V horším případě pak je tato funkce připojena k jiné administrativní činnosti. Většinou je zpracováním agendy ŽP pověřena asistentka jednatele nebo ředitele společnosti, který má pocit, že tak má vše plně pod kontrolou. Velmi často se stává, že má činnost na starosti účetní, která řeší faktury přicházející do firmy a odcházející z firmy. Je tedy postavena do role „evidenta“. Mnohdy je za ekologii odpovědným vedoucí údržby nebo provozu, případně jím pověřená osoba.  U větších firem je situace o poznání lepší. Pozice ekologa nebo odpadového hospodáře zde často existuje, ale v mnoha případech zase jde o kumulaci povinností vyplývajících i z jiných činností společnosti. Z časových důvodů zaměstnanec na tomto pracovním místě nezajistí vše tak, jak by měl a chtěl. Zároveň je pro něj složité řešit problematiku ekologie podniku bez možnosti konzultace a v záplavě evropských a českých předpisů a nařízení.

Pro lepší pochopení je nutné vytvořit si představu o tom, co všechno má takový ekolog nebo odpadový hospodář zajišťovat, tedy specifikovat si činnosti a oblasti. Samozřejmě, že rozsah práce a povinností je úměrný tomu, o jaký podnik se jedná, čím se zabývá, co vyrábí a jaké „nebezpečí“ pro životní prostředí tedy představuje.

V oblasti životního prostředí často neexistují jednotné výklady daných situací a případů. Osoba v pozici ekologa nebo odpadového hospodáře, která chcete mít celou oblast v legislativní shodě, se musí této problematice opravdu naplno věnovat. Složitost umocňuje fakt, že i pro ČR platí přímo závazná nařízení EU, která se do českého práva netransponují, ale je nutné se jimi řídit. Další, praxí zjištěnou zkušeností je, že žádnou z dílčích oblastí ŽP nelze řešit samostatně. Že je mezi nimi přesah a provázanost. Odpady a IRZ, ovzduší a regulované látky, obaly a odpady, vody a chemické látky, chemické látky a PZH atp. U velkých společností řeší ekolog i vnitřní směrnice týkající se životního prostředí, povinná školení a také kontrolu administrativy pro následný reporting dat, případně i zajištění revizí a měření strojů a zařízení.

 

Zjistili jste, že se v podobné situaci nacházíte i Vy?

Máte kromě spousty jiných pracovních povinností odpovědnost i za nakládání s odpady?

Jste v roli nováčka a v této oblasti zatím tápete?

Je Vaším cílem této problematice porozumět a jste při chuti naučit se něčemu novému?

     Pak rozhodně i pro Vás pořádáme seminář s názvem
„Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum“.

Více se dozvíte na: https://www.inisoft.cz/minimumkodpadum. Budou na něm prezentovány základní a nejdůležitější povinnosti
a novinky vyplývající z odpadové legislativy aplikované do praxe Vašeho podniku, Vaší firmy.

     Vzdělávejte se s námi. S INISOFTEM budete vždy in.

 

Ivana Vitmajerová a Ing. Michal Horník
oddělení poradenství a legislativa,  INISOFT s.r.o.

05.09.2017 10:02

Jak nakládat se stavebním polystyrenem?

Jak správně naložit se zbytky stavebního polystyrenu v souladu s platnou legislativou? Dalo by se předpokládat, že pokud není polystyren znečištěn nebezpečnými odpady, bude se jednat o ostatní odpad zařazený pod stavební odpad k. č.  17 06 04 Izolační materiály neuvedené pod čísly 17 06 01 a  17 06 03. Díky evropské legislativě se však stavební polystyren stal odpadem, u kterého je nezbytné dokládat absenci nebezpečných látek, konkrétně látky zpomalující hoření (hexabromcyklododekanu – HBCDD). HBCDD se dlouhodobě používal v polystyrenu k ochraně staveb před požáry, a to až do 21. 8. 2015, kdy bylo používání této látky Evropskou komisí ve výrobcích zakázáno. HBCDD je zařazen mezi tzv. perzistentní organické znečišťující látky (POP), které jsou škodlivé pro lidské zdraví a životní prostředí.

Současná legislativa nařizuje výrobcům desek z extrudovaného polystyrenu (EPS) označovat výrobky s obsahem HBCDD tak, aby byl evidentní její obsah po celou dobu životnosti výrobku. Izolační desky z EPS obsahující HBCD se již v ČR od 1. 10. 2015 nevyrábí*, problém však může nastat při odstraňování starého polystyrenu vzniklého při rekonstrukcích, popř. demolicích staveb.

 

Shrnutí problematiky v bodech:

  • Stavební polystyren nepatří do žlutých kontejnerů, nejedná se o obalový polystyren, ale o stavební odpad zařazený do skupiny 17.
  • Při nakládání s odřezky nového polystyrenu musí původce, při předání do zařízení dle zákona o odpadech, doložit prohlášení prodejce/výrobce, že daný polystyren neobsahuje nadlimitní množství HBCDD.
  • V případě nakládání s odpadním polystyrenem z rekonstrukce/demolice objektu musí původce, při předání do zařízení dle zákona o odpadech, doložit, v případě pochybností, rozbor od akreditované společnosti na zjištění koncentrace HBCDD.
  • Při nadlimitním množství HBCDD (1 000 mg/kg), ale koncentraci látky, která nebude dosahovat hodnot, kdy se odpad stává nebezpečným, lze polystyren využít v cementárnách, v ZEVO, spálit ve spalovnách, nebo upravit tak, aby se snížila koncentrace HBCDD. Při množství HBCDD do 1 000 mg/kg lze polystyren materiálově využít, popř. znečištěný uložit na skládky S-OO.
  • V případě, že se bude jednat o polystyren s nadlimitním množstvím HBCDD*, kdy se stává odpad již nebezpečným, bude jej možno odstranit pouze ve spalovnách NO.
  • Odpad zařazuje do kategorie vždy původce na svou odpovědnost, a to pod k. č. 17 06 03** Jiné izolační materiály, které jsou nebo obsahují nebezpečné látky nebo k. č. 17 06 04Izolační materiály neuvedené pod čísly 17 06 01 a  17 06 03.

*(https://www.epscr.cz/obj/1023/Stanovisko_Sdruzeni_EPS_CR_k_dotazum_o_nakladani_s_odpadnim_penovym_polystyrenem__EPS__obsahujicim_hexabromcyklododekan__HBCD_.pdf)

**Polystyren se stává z hlediska obsahu HBCDD nebezpečným odpadem po dosažení 30 000 mg/kg HBCDD (3 %). Většina výrobců stavebního polystyrenu garantuje obsah HBCDD ve svých výrobcích pod 2,5 %.

 

Pokud Vás tento příspěvek zaujal a potřebujete legislativní pomoc, využijte služeb poradenství, které Vám společnost INISOFT nabízí v oblasti jednotlivých složek životního prostředí se zaměřením především na nakládání s odpady, obaly, vodami a při ochraně ovzduší.

Chcete aktuální informace? Vzdělávejte se spolu s námi. Přehled všech školení pořádaných společností INISOFT naleznete na internetové adrese  https://www.inisoft.cz/skoleni.

 

Ing. Jitka Lochovská
společnost INISOFT s.r.o.

05.09.2017 08:57

Informace k jednání ministrů životního prostředí Česka a Slovenska

Boj proti změně klimatu, zmírnění nepříznivých účinků sucha, přechod na zelené hospodářství nebo efektivnější nakládání s odpady. Jedná se o hlavní témata jednání mezi slovenským a českým ministrem životního prostředí - László Sólymós a Richard Brabec. Bilaterální jednání bylo součástí včerejšího společného setkání vlád Slovenska a České republiky v Lednici.

Jednu z najvýraznejších tém stretnutia šéfov envirorezortov predstavuje boj proti účinkom sucha. Práve fenomén sucha totiž patrí v stredoeurópskom priestore medzi najviditeľnejšie prejavy klimatickej zmeny. Opatrenia na jeho zmiernenie sa tak stávajú prioritami v oblasti životného prostredia v Českej i Slovenskej republike. „Na Slovensku spôsobuje sucho problémy predovšetkým v poľnohospodárstve, lesníctve a vodnom hospodárstve,“ podotkol minister László Sólymos.

Slovenské ministerstvo životného prostredia preto v súčasnosti intenzívne pracuje na Akčnom pláne proti suchu. Plán si kladie za cieľ zaviesť opatrenia na zadržiavanie vody v krajine, ale aj zlepšiť monitoring sucha budovaním nových meracích staníc. Na rokovanie vlády ho rezort plánuje predložiť do konca tohto roka.

Stretnutie oboch enviroministrov podčiarklo, že sucho predstavuje problém prerastajúci hranice strednej Európy. Len za posledných 30 rokov vznikli v dôsledku sucha v Európe škody za asi 100 miliárd eur. A opatrenia v oblasti zmeny klímy tak nemôžu byť vnútornou záležitosťou jednotlivých štátov. „Klimatická zmena sa v konečnom dôsledku dotýka každého z nás. Nepozná hranice, a preto je nevyhnutné pokračovať v cieľoch Parížskej dohody,“ povedal minister životného prostredia László Sólymos.

Pozornosť si na stretnutí ministrov získalo i nakladanie s odpadmi. Obaja šéfovia zelených rezortov považujú za dôležité vyvíjať zvýšené úsilie v tejto oblasti. Práve preto sa na Slovensku mení odpadová politika. Jej cieľom je znížiť objem odpadov ukladaných na skládky odpadov a zvýšiť mieru recyklácie komunálnych odpadov. Nová legislatíva zakazuje skládkovanie vytriedených zložiek či biologicky rozložiteľného odpadu. Zároveň slovenský envirorezort plánuje zvýšiť poplatky za skládkovanie.

„Obehové hospodárstvo nemôže byť vnímané len v súvislosti s problematikou odpadov. No zároveň aj v rovine nehospodárneho nakladania s prírodnými zdrojmi,“ doplnil minister slovenského envirorezortu. Podľa jeho slov je potrebné pozornosť zamerať najmä na oblasť výroby a spotreby. Konkrétne na ekodizajn výrobkov, ktoré by mali mať väčšiu trvácnosť, mali by byť opraviteľné a po skončení spotreby rozoberateľné a recyklovateľné.

 

 

04.09.2017 12:27

Připomínky: Zpráva o využití kritických superstrategických surovin EU

Předkládaný materiál byl zpracován na základě aktuálního vývoje v oblasti těžby a nakládání s vybranými surovinami na území ČR. Okamžitou zvýšenou ochranu vyžadují strategické suroviny ČR, tj. suroviny s aktuálním či potenciálním mimořádným významem pro českou ekonomiku. Jsou to:

 

 

  • strategické energetické suroviny (pouze uran),
  • superstrategické/kritické suroviny EU (antimon, beryllium, boráty, kovový křemík, fluorit, fosfátové rudy, galium, germanium, hořčík, chróm, indium, kobalt, koksovatelné uhlí, kovy platinové skupiny, magnesit, niob, prvky lehkých vzácných zemin, prvky těžkých vzácných zemin, přírodní grafit, wolfram),
  • ostatní suroviny aktuálně významné pro českou ekonomiku (lithium, tantal, zirkonium a titan).


S přihlédnutím ke skutečnosti, že nejbližší aktualizace státní surovinové politiky se předpokládá až v roce 2020 a vzhledem k mimořádnému významu strategických surovin pro ekonomiku ČR, jsou navrhovány následující podmínky pro průzkum a využívání jejich ložisek ve prospěch státu:

  • těžba strategických surovin ČR na nových ložiscích nebude realizována, pokud to nebude ve veřejném zájmu ČR,
  • průzkum strategických surovin ČR bude realizován prostřednictvím státních organizací, a to ČGS a státního podniku DIAMO,
  • osvojování ložisek uranu se zvýšenými environmentálními a bezpečnostními riziky bude prováděno výhradně prostřednictvím státní organizace, a to státního podniku DIAMO.


Je předpoklad, že schválením materiálu vládou se vyjmenované podmínky stanou vodítkem pro prosazování zájmů státu v oblasti využití některých pro stát důležitých surovin, jejichž je stát vlastníkem a poskytnou jednoznačná vodítka pro rozhodování státu, resp. MŽP při průzkumu a využívání strategických surovin ČR v maximální prospěch hospodářství. Tato jednoznačná vodítka případně také umožní neprodlužovat platnost již vydaných povolení průzkumných území a předchozích souhlasů ke stanovení dobývacích prostorů v případech nesplnění zadaných podmínek, za nichž byla tato povolení vydána. 

V souladu s platnou surovinovou politikou je vhodné využít pro posílení role státu v oblasti strategických surovin ČR státní subjekty, a to státní podnik DIAMO (dále jen „DIAMO“) a Českou geologickou službu (dále jen „ČGS“).

V rámci vzájemné spolupráce DIAMA a ČGS bude realizován průzkum ložisek strategických surovin, případně oceněna jejich ložiska, posouzena využitelnost odvalů a odkališť.

DIAMO ve spolupráci s ČGS zajistí:

  • průzkum ložisek strategických surovin, žádosti o průzkumná území, případné ocenění ložisek a jejich ochranu,
  • zpracování předmětných studií proveditelnosti k možné těžbě ložisek a jejich předložení vládě ČR k dalšímu rozhodnutí,
  • nabývání a správu majetku nezbytného pro ochranu ložisek a jejich budoucí využití.


S ohledem na to, že se v současné době stupňuje zájem těžebních organizací o využívání výhradních ložisek strategických surovin ČR (např. lithium a wolfram), je nezbytné neprodleně přistoupit k ochraně jejich budoucího využití v maximální prospěch státu, a to bez nutnosti okamžitých legislativních změn. Zároveň tato opatření zaručí, že bude možno reálně prosadit závěry jednotlivých studií a úkolů stanovených v současné době v oblasti nakládání s nerostnými surovinami.

Z obsahu surovinové politiky a dalších výše uvedených dokumentů vyplývá snaha stanovit v budoucnu přísnější pravidla pro nakládání s nerostným bohatstvím na území ČR, zvláště pak s vybranými strategickými surovinami ČR. Nastalá situace vyžaduje rychlé řešení směřující ke zvýšení kontroly státu nad těžbou a nakládání se strategickými surovinami bez nutnosti časově náročných legislativních změn.Navrženým řešením je stanovení a prosazování strategických zájmů státu s využitím dvou státních institucí, a to DIAMA a ČGS, čímž zároveň dojde k posílení úlohy státu v oblasti nakládání se strategickými surovinami ČR.

Navozený stav by měl minimálně v období do změny legislativy zaručit realizaci těžby a nakládání se strategickými surovinami v souladu se zájmy ČR.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

04.09.2017 11:20

ČEZ na trh uvádí chytrý termostat

Chytrý termostat tado° je schopen uspořit až třetinu nákladů, které domácnosti vydávají na teplo. Ekologického provozu a úspor energií dosahuje tado° tím, že pracuje s předpovědí počasí i s aktuální obsazeností domu či bytu a podle toho přitápí, nebo naopak snižuje teplotu. Termostat tado° je možné ovládat prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu.

ČEZ tak nyní uvádí na český trh další z řešení, které vyvinuly inovativní cleantech společnosti, do nichž investoval prostřednictvím svého fondu INVEN CAPITAL.

„Tado° je dalším produktem z naší nabídky chytrých řešení pro domácnosti. Když odejdete, termostat automaticky sníží teplotu a budete-li se opět blížit zpět, začne prostor vytápět. Aby termostat dosáhl co největší úspory, pracuje s předpovědí počasí a učí se průběžně z reálného provozu. Je opravdu chytrý, a zákazníci tak už v podstatě nemusejí na vytápění myslet,“vysvětluje princip fungování Michael Pupala, generální ředitel ČEZ Prodej. „Přes den, kdy nejste doma, nemáte zbytečně přetopeno a večer naopak přijdete do příjemně zahřáté domácnosti.“

Řešení tado° je kompatibilní s naprostou většinou dostupných kotlů. Termostaty dokážou plynule najíždět a sjíždět kotel bez skokových změn, které jsou energeticky náročné. Mobilní aplikace sděluje termostatu, jak daleko je uživatel od domova a podle toho nastavuje vytápění. Chytrý termostat tado° také umí rozdělit domácnost do několika obytných zón, ve kterých je možné řídit teplotu samostatně. Má i samoučící funkci, která přizpůsobuje průběh vytápění konkrétnímu domu nebo bytu zákazníka.

V případě, že zákazník preferuje teplejší domácí klima, je možné funkce na termostatu upravit a ten začne automaticky vytápět na vyšší teplotu. Tado°  může být samozřejmě ovládán i vícero uživateli najednou. Všichni členové domácnosti s chytrým telefonem si mohou nainstalovat aplikaci a přihlásit se pomocí svých údajů. Uživatelé bez chytrého telefonu nebo bez nainstalované aplikace mohou tado° ovládat pomocí webové aplikace nebo manuálně přímo na termostatu.

04.09.2017 09:00

Vláda bude jednat o příspěvku a kontrole podporovaných zdrojů energie

Vláda bude na dnešním jednání znovu řešit, jaká bude výše příspěvku státu podporovaným zdrojům energie pro příští rok. Dále se vláda bude zaobírat zavedením mechanismu kontroly přiměřenosti podpory elektřiny z podporovaných zdrojů energie.

Podle návrhu vládního nařízení, které předkládá ministerstvo průmyslu a obchodu, má stát pro rok 2018 poskytnout ze státního rozpočtu na podporu elektřiny a tepla 26,2 miliardy korun, stejně jako letos. Minulý týden kabinet jednání o bodu přerušil.

Příspěvek se týká podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů, druhotných zdrojů, vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a provozní podpory tepla.

Podporu těmto zdrojům od roku 2013 vyplácí Operátor trhu s elektřinou (OTE) na základě cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Předtím ji vypláceli sami distributoři elektřiny.

Výše podpory vzrostla ze zhruba miliardy korun v roce 2006 na více než 40 miliard korun v posledních třech letech. Část podpory, kterou nepokryje dotace ze státního rozpočtu, zaplatí převážně spotřebitelé. Celkem bylo na podporu takzvané zelené energie od roku 2006 do konce loňského roku vyplaceno téměř 250 miliard korun.

Ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek (ČSSD) minulý týden sdělil, že vláda požádala ministra financí Ivana Pilného (ANO), aby se začal zabývat možným zvýšením solární daně.

Důvodem jsou podle něj vysoké odvody ze státního rozpočtu na podporu obnovitelných zdrojů energie i nepřiměřené zisky z tohoto podnikání. Předseda dozorčí rady Solární asociace Jan Fousek označil návrh za silně populistický předvolební krok.

Solární daň ve výši 26 procent byla zavedena v roce 2010 pro fotovoltaické elektrárny s instalovaným výkonem nad 30 kW uvedených do provozu v letech 2009 a 2010.

Tento odvod měl platit v letech 2011 až 2013. V roce 2013 byla platnost odvodu prodloužena na neurčito, zároveň klesl na deset procent a omezil se pouze na elektrárny uvedené do provozu v roce 2010.

 

Výsledek: vláda přerušila do příštího jednání bod MPO o stanovení prostředků stát.rozpočtu na dotace pro podporu elektřiny z obnovit.zdrojů na r.2018.


Mechanismu kontroly přiměřenosti podpory elektřiny z podporovaných zdrojů energie

Více než tři tisíce takzvaných zelených zdrojů energie zřejmě čeká kontrola, zda nepobírají příliš velké dotace. Minulý týden kabinet projednávání bodu odložil.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v materiálu uvádí, že takzvaná překompenzace podpory může a mohla vzniknout především na základě kumulace podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) s jinou provozní nebo investiční podporou nebo nadhodnocením některé z položek výrobních nákladů, které jsou při výpočtu výše podpory elektřiny z OZE zohledňovány.

Zavedení mechanismu proti překompenzaci požaduje po Česku Evropská komise. Kontrola přiměřenosti podpory má být provedena do deseti let po uvedení zařízení do provozu, u zdrojů spuštěných v období 2006 až 2008 pak do konce února 2019.

Náměstkyně ministra průmyslu pro sekci energetiky Lenka Kovačovská už dříve řekla, že Brusel uznává pravidlo, že individuální přezkumy se neprovádí u zdrojů, jejichž součet podpor během tří let nepřekročí 200 tisíc eur.

Resort v materiálu uvedl, že návrh je proto zaměřen jen na 3349 zdrojů, které tvoří necelých 11 procent z celkového počtu zelených zdrojů čerpajících podporu. Tento omezený počet zdrojů však podle úřadu například v předloňském roce čerpal podporu ve výši 36,64 miliardy korun, což je 89,2 procenta z celkově vyplacené podpory za rok 2015.

Naplňování závazku kontroly přiměřenosti má být podle dokumentu provedeno především prostřednictvím MPO, Energetického regulačního úřadu (ERÚ), Operátora trhu s elektřinou (OTE) a Státní energetické inspekce.

Aliance pro energetikou soběstačnost (AliES) a Solární asociace nesouhlasí s tím, že aktuální materiál navrhuje rozdělení obnovitelných zdrojů na palivové (biomasa, bioplyn) a nepalivové (malé vodní, větrné a fotovoltaické elektrárny), kterým přiděluje jinou hodnotu přiměřeného zisku. Podle sdružení je to v rozporu s notifikačním rozhodnutím Evropské komise.

"Dvojí míra návratnosti vložených investic pro palivové a nepalivové zdroje není v předloženém materiálu ministerstva průmyslu zdůvodněna, nevyplývá ani z požadavků zákona a vytváří tak neodůvodněnou diskriminaci některých druhů obnovitelných zdrojů. Evropská komise navíc požaduje, aby nedocházelo k diskriminaci jednotlivých typů obnovitelných zdrojů," uvedl ředitel AliES Martin Sedlák.

Podporu zdrojům energie v Česku od roku 2013 vyplácí OTE na základě cenového rozhodnutí ERÚ. Předtím ji vypláceli sami distributoři elektřiny. Výše podpory vzrostla ze zhruba miliardy korun v roce 2006 na více než 40 miliard korun v posledních třech letech. Celkem bylo na podporu takzvané zelené energie od roku 2006 do konce loňského roku vyplaceno téměř 250 miliard korun.

 

Výsledek: Schváleno

02.09.2017 08:17

Praha spustila web, kde mohou lidé darovat nepotřebné věci

Pražané mají už druhý den další možnost, jak se zbavit zdarma, jen za odvoz, pro ně již nepotřebných věcí, které by však mohl ještě využít někdo jiný. Půjde to prostřednictvím virtuálního tržiště praho.nevyhazujto.cz. Jedná se o další z aktivit, které realizuje odbor ochrany prostředí Magistrátu hlavního města Prahy v rámci problematiky předcházení vzniku odpadů. Praha nyní také hledá vhodné prostory k provozování Re-Use centra. V něm budou lidé fungující, ale pro ně už nepotřebné věci odkládat a jiný si je bude moci za symbolický poplatek koupit. Výtěžek z prodeje má být využit na podporu systému nakládání s opady ve městě.

 

Nenechte si ujít!

Tématu předcházení vzniku odpadů se bude opět věnovat národní konference Předcházení vzniku odpadů, která se uskuteční 12. až 13.10. v Praze. Konferenci organizátoři pojmuli v duchu motta „Předcházej, neplýtvej a sdílej!“. Více o konference ZDE

 

02.09.2017 08:15

Evropská komise navrhla další aktualizaci seznamu invazních druhů

Celkem je navrženo doplnění jedenácti druhů nebo jejich skupin, rodů. Z pohledu ČR je významný návrh na zařazení norka amerického. O návrzích se teď bude diskutovat v rámci evropského Výboru pro invazní druhy. Bude nutné dopracovat národní legislativu. Do vlády půjde návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny a dalších souvisejících zákonů na konci letošního roku.

Od roku 2015 platí v rámci EU nová legislativa, která zamezuje zavlékání a šíření invazních nepůvodních druhů ve státech evropské osmadvacítky. Uplatňuje se a je promítnuta do tzv. seznamu invazních nepůvodních druhů. Druhy (rostlinné i živočišné) na evropském seznamu se tak budou na území Evropy postupně regulovat. Tyto druhy je dnes zakázáno přepravovat a dovážet v rámci EU států a do celé EU a šířit a vypouštět je v evropské přírodě.

První seznam invazních druhů, na který se nová pravidla vztahují, platí od loňského léta a v srpnu letošního roku byl po dohodě všech evropských států poprvé aktualizován. Evropská komise už zahájila kroky k jeho další aktualizaci, neboť některé problematické druhy na seznamu stále chybí.

Oficiální projednávání aktualizace seznamu invazních druhů začnou nyní, na podzim letošního roku a budou pokračovat v průběhu roku 2018. Evropská komise už zveřejnila na svých stránkách přehled druhů, včetně odborných podkladů, tzv. analýz rizik, které budou předmětem těchto jednání, viz přehled druhů na stránkách EK - ZDE.

Celkem je navrženo jednat o doplnění 11 druhů nebo jejich skupin, rodů (výsledný počet bude samozřejmě záviset na výsledku jednání). Z pohledu ČR je významný návrh na zařazení norka amerického, jako nejproblematičtějšího invazního druhu šelmy u nás, dále pajasanu žláznatého, který se u nás nyní velmi intenzivně šíří (analýzu rizik pro tento druh připravil Botanický ústav AV ČR) a invazních druhů ryb rodu Lepomis (slunečnice) nebo sumečků Ameiurus (severoamerické druhy sumečků – u nás sumeček americký a sumeček černý). Zařazeno je také několik dalších druhů rostlin např. vodní rostliny nepukalka obtížná, babelka řezanovitá nebo dřeviny kafrovník a srdcovnice lysá, které jsou rizikové v teplejších částech EU.

O návrzích se teď bude diskutovat v rámci evropského Výboru pro invazní druhy, kde jsou zástupci každého členského státu (ČR zastupují pracovníci Ministerstva životního prostředí) a po odborné stránce je vyhodnotí Vědecké fórum, které bylo zřízeno jako poradní orgán pro otázky invazních druhů a jsou v něm zastoupeni experti na biologické invaze z celé EU. Možnost připomínkovat návrhy má i veřejnost, a to buď prostřednictvím společných evropských zájmových organizací, jako je třeba COPA/COGECA zastupující farmáře, FACE zastřešující myslivecká sdružení, nebo prostřednictvím zástupce svého státu ve Výboru pro invazní druhy, tedy MŽP.

Další postup ochrany před invazními druhy v ČR (vedle již přímo platného zákazu dovozu a zákazu rozšiřování invazních druhů v přírodě), který naváže na novou evropskou legislativu a seznam invazních druhů, je nutné dopracovat do národní legislativy. Ministerstvo životního prostředí proto nyní připravuje ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství potřebné úpravy jednotlivých přepisů. Do vlády půjde návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny a dalších souvisejících zákonů na konci letošního roku.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE