Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

01.02.2017 19:48

Finské hledání vhodné lokality pro úložiště jaderného odpadu se v mnohém podobalo tomu českému

Finům se jako prvním na světě podařilo zahájit stavbu konečného úložiště vyhořelého jaderného paliva. Mnohem těžší něž najít vhodnou lokalitu z pohledu geologie bylo přesvědčit místní obyvatele. Stejná cesta nyní čeká i Česko. I když se Češi vůči jaderné energii staví vstřícně, vyhořelé palivo ve své obci nechtějí. Více ZDE

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

První trvalé úložiště jaderného odpadu na světě bude ve Finsku (27.7.2016)

 

 

Zdroj: iDNES.cz

01.02.2017 17:49

Komise vydala zprávu o implementaci energetické unie

Evropská komise dnes vydala druhou zprávu o stavu energetické unie, ze které vyplývá, že se EU postupně daří přecházet na nízkouhlíkovou ekonomiku. Podle zprávy je EU na dobré cestě k dosažení svých cílů do roku 2020 v oblasti snižování emisí skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti a výrobě energie z obnovitelných zdrojů. Za pozitivní trendy související s přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku označil komisař pro opatření v oblasti klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete zvyšování konkurenceschopnosti evropského energetického průmyslu, zvýšení míry investic do tohoto odvětví a snížení dovozu fosilních paliv o 16 miliard eur. Celou zprávu naleznete ZDE

 

Zdroj: CEBRE

01.02.2017 12:18

Poslanci projednali novelu zákona EIA i obaly

Poslanci dnes projednají jako jako šestý bod programu novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v prvním čtení. Jedná se o transpoziční novelu, která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Následovat by mělo druhé čtení novely zákona o obalech. Hlavním cílem této novely je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek.

Na programu aktuální schůze PSP ČR jsou dále zařazeny novely vodního zákona nebo zákona o ochraně ovzduší (PHM). Níže najdete přehled programu a anotace předpisů. 54. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byla zahájena dne 10. ledna.

 

 

Aktuality z jednání:

  • 3.2.: schůze ukončena
  • 1.2.: EIA: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - přikázán, dále novelu projedná výbor pro životní prostředí jako garanční výbor, hospodářský výbor a výbor pro regionální rozvoj
  • 1.2.: Obaly: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - ukončené druhé čtení (Přehled pozměňovacích návrhů - ZDE)
  • 19.1.: Pařížská dohoda: Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení: přerušeno
  • Stavební zákon: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - druhé čtení: vyškrtnut z návrhu programu
     

Anotace předpisů:

Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)

Vláda dne 19.12.2016 schválila transpoziční novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Proces EIA nyní trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil o 45 až 50 dnů. Novela také omezuje počet záměrů, které budou EIA podléhat. Po novele se podlimitní záměry budou posuzovat jen ve zvláště chráněných územích. Transpoziční lhůta uplyne 16. května 2017.

Předložený návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí reaguje na změnu směrnice EIA (tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí) provedenou přijetím tzv. revize směrnice EIA (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU ze dne 16. dubna 2014, kterou se mění směrnice Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí). Revizi směrnice EIA je třeba transponovat do 16. května 2017.

Ačkoli je předložený návrh ZPV především transpozičním předpisem k tzv. revidované směrnici EIA (tj. ke směrnici EIA ve znění revize směrnice EIA), v důsledku snahy o zjednodušení a zkrácení procesu posouzení vlivů na životní prostředí (dále jen „proces EIA“) dochází i k dalším potřebným změnám. Jedná se např. o úpravu definice navazujícího řízení, reagující na současnou praxi, úpravu stávajícího režimu posuzování podlimitních záměrů, úpravu institutu posudku, který by měl sloužit především jako podklad pro rozhodování příslušného úřadu, zajišťující odborné a objektivní oponentní posouzení dokumentace, nebo změny veřejného projednání, které bude nově nařizováno pouze v případech, že bude vyjádřen nesouhlas ze strany veřejnosti.

Za účelem posílení kvality dokumentace dále dochází k úpravě podmínek udělování, prodlužování a odnímání autorizace pro zpracování dokumentů v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí. Zcela zásadních změn pak doznala příloha č. 1 k ZPV, jejíž revize byla přislíbena již v průběhu projednávání zákona č. 39/2015 Sb., kterým byl novelizován ZPV a další právní předpisy a který nabyl účinnosti dne 1. dubna 2015 (tzv. infringementová novela ZPV a dalších právních předpisů přijatá v důsledku řízení o porušení Smlouvy o fungování EU ve věci nesprávného provedení směrnice EIA do českého právního řádu zahájeného Evropskou komisí dne 26. dubna 2013).

Za účelem náležité transpozice směrnice 2001/42/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (dále jen „směrnice SEA“) dochází k dílčím změnám i v rámci problematiky SEA.

 

Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou:

  • zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí
  • nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA
  • změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • změny v rozsahu posuzování v procesu EIA
  • úprava náležitostí oznámení záměru
  • úprava kritérií pro zjišťovací řízení
  • úprava náležitostí dokumentace
  • úprava platnosti stanoviska EIA

 

Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou:

  • výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA
  • upřesnění definice navazujících řízení
  • zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku
  • úpravy veřejného projednání
  • upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odnětí autorizace
  • zefektivnění mezistátního posuzování
  • zpřesnění pojmů v rámci strategického posuzování
  • zkrácení, zefektivnění a zjednodušení procesu SEA
 
Vodní zákon

Ministerstvo životního prostředí předloží vládě návrh zákona, který byl původně vládě předložen dne 21. března 2016 a následně se zapracováním připomínek Legislativní rady vlády dne 20. července 2016. S ohledem na nedohodu v otázce zvyšování sazeb poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových již předkládaný návrh zákona toto zvýšení neobsahuje.

Sazby poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatku za vypouštění odpadních vod do vod povrchových zůstávají tak ve výši stanovené platným vodním zákonem.

Obsahem předkládané novely vodního zákona je přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky a úprava procesních záležitostí týkajících se obou typů poplatků v souladu s daňovým řádem.

Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona. Dále dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků.

Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.


Nejzásadnější body a cíle novely:
  • Převod poplatkové agendy ve vodním zákoně a úprava povinností zpoplatněných subjektů
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se:
    • geologických prací spojených se zásahem do pozemku;
    • zavedení možnosti posouzení možnosti zhoršení stavu záměrem dotčených vodních útvarů;
    • odpadních vod a závadných a nebezpečných látek;
    • speciálních servisních zařízení jako součásti vodní cesty;
    • ochrany před povodněmi a záplavových území;
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení a vodoprávního dozoru ve vodním zákoně.

Ochrana ovzduší

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu zákona je provedení částečné transpozice směrnice Rady (EU) 2015/652, kterou se stanoví metody výpočtu a požadavky na podávání zpráv podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty, a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1513, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Hlavní navržené změny:

  • Návrh dává možnost dodavatelům motorového benzínu a motorové nafty do minimálního povinného podílu biopaliv podle § 19 zákona o ochraně ovzduší zohlednit dvojnásobně množství biopaliv vyrobených ze surovin obsažených v příloze IX části A i B směrnice 2015/1513 (biopaliva z použitého kuchyňského oleje, kafilerních tuků a pokročilá biopaliva).
  • Doplňuje se ustanovení, na jehož základě si dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty budou moci do snížení emisí skleníkových plynů zohlednit zemní plyn či zkapalněný ropný plyn, čistá a vysokoprocentní biopaliva, elektřinu a případně vodík, které pro dopravní účely dodali oni sami či je dodala jiná osoba, s kterou uzavřou smlouvu o společném plnění povinnosti.
  • Dle směrnice Rady 2015/652/EU mohou nově dodavatelé motorového benzínu a motorové nafty snížit emise skleníkových plynů z pohonných hmot i prostřednictvím tzv. snížení emisí z těžby. Navrhuje se proto vložit nový § 20a, který stanoví možnost zohlednění snížení emisí z těžby do povinnosti snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot obsažené v § 20 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší a povinnost pro dodavatele motorového benzínu a motorové nafty zasílat Ministerstvu životního prostředí zprávy (hlášení) o ušetřených emisích z těžby.
  • Navrhuje se úprava sankce za nesplnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů podle § 20 zákona o ochraně ovzduší. Platné znění zákona umožňuje uložit pouze pokutu do výše 10 milionů Kč, která by však v praxi neměla odrazující charakter. Výše pokuty za nesnížení emisí skleníkových plynů se proto navrhuje stanovit jako součin množství emisí skleníkových plynů v kgCO2, které zapříčinilo nesplnění povinnosti, a částky 15 Kč.
 

Novela zákona o obalech:

Hlavním cílem novely obalového zákona je omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek. MŽP navrhuje zákaz bezplatného poskytování lehkých plastových odnosných tašek v místě prodeje výrobků spotřebiteli, s výjimkou velmi lehkých plastových odnosných tašek.

Rovněž se zavádí povinnost označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plastové odnosné tašky. Způsob bude blíže stanoven prováděcím právním předpisem až v návaznosti na vydání příslušeného prováděcího aktu Evropské komise. Lhůta pro transpozici uvedené směrnice uplyne 27. listopadu 2016.

Návrh zákona také stanoví nové cíle recyklace a celkového využití obalového odpadu, neboť platný zákon o obalech upravuje tyto cíle pouze do roku 2016. Nové cíle jsou stanoveny pro období počínaje rokem 2016 (cíle pro tento rok se nemění), a to v souladu se závaznou částí Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015–2024, která byla vyhlášena v podobě nařízení vlády č. 352/2014 Sb.

Navrhovaným zákonem se dále také zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva.

Navrhovaná úprava se týká též § 9 odst. 10, v němž je osobám, které uvádějí do oběhu nápoje v obalech, které nejsou vratnými zálohovanými obaly, stanovena povinnost nabízet stejné nápoje rovněž ve vratných zálohovaných obalech, pokud jsou v nich tyto nápoje uváděny na trh, s výjimkou osob uvádějících tyto nápoje do oběhu na prodejní ploše menší než 200 m2. Namísto zrušení daného ustanovení, které původně požadovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, se jako kompromisní řešení navrhuje zúžení působnosti předmětného ustanovení pouze na tři nejběžnější druhy piva (stolní pivo, výčepní pivo a ležáky). Důvodem je stále trvající poptávka po vratných zálohovaných obalech ve vztahu k pivu.


Stavební zákon

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) mění kromě zákona o územním plánování a stavebním řádu i dalších 43 souvisejících právních předpisů. Novela stavebního zákona má podle předkladatele - ministerstva pro místní rozvoj (MMR) přinést zefektivnění povolovacích řízení, jejich zkrácení a současně i zavádí možnost pouze jednoho povolovacího řízení - tzv. koordinované řízení. Změny provedené ve stavebním zákoně jsou promítnuté i do dalších souvisejících zákonů. Rozsáhlejší změny jsou provedeny v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí a v zákoně o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.


Na úseku územního plánování dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení; v takových případech na rozhodnutí o pořízení aktualizace nebo změny bude navazovat přímo zpracování návrhu, v těchto případech se dále navrhuje sloučit společné jednání a veřejné projednání návrhu změny nebo aktualizace územně plánovací dokumentace,
  • cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen z 2 na 4 roky, ustanovení o průběžných aktualizacích doplňujících databáze při vzniku nových skutečností se nemění,
  • bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezeno na územní plánování),
  • ve vztahu k správnímu řádu a  soudnímu řádu správnímu budou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum opatření obecné povahy na 1 rok ode dne nabytí jeho účinnosti, dosavadní 3 roky u územně plánovací dokumentace působí velkou nestabilitu a nejistotu v území a zejména komplikují přípravu území pro výstavbu,
  • v  navazujících řízeních, v rámci kterých budou posuzovány záměry na provedení změn v území, budou soulad s územně plánovací dokumentací, stejně jako naplňování cílů a úkolů územního plánování a koordinace využití území zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu,
  • podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností o aktuálním znění platné územně plánovací dokumentace,
  • územní studii bude smět nechat zpracovat i žadatel/investor, a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměru na provedení změny v území,
  • dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu.

 

Na úseku územního rozhodování a stavebního řádu dochází mimo jiné k těmto změnám stavebního zákona:

  • zavedení možnosti spojení územního a stavebního řízení do jednoho společného řízení (v dosavadním legislativním procesu nazývaným koordinované řízení) s vydáváním jednoho rozhodnutí, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (vybraných staveb speciálních a jiných); příslušným k vedení tohoto řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad, u vybraných dopravních staveb speciální stavební úřad, u vodních děl příslušný vodoprávní úřad, u vybraných energetických staveb Ministerstvo průmyslu a obchodu,
  • integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do koordinovaného řízení nebo do samostatného územního řízení,
  • navrácení kolaudačního řízení v případech, kdy nebude možné vydat kolaudační souhlas.
 

Přehled vybraných bodů programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 924/ - prvé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 877/ - druhé čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - druhé čtení (vyškrtnut) 
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda /sněmovní tisk 932/ - prvé čtení 

 

 

01.02.2017 11:16

REACH: Poslední výzva k dodatečné předběžné registraci chemických látek

Aby bylo možné využít přechodný režim pro registraci zavedených chemických látek v nízkých objemech podle nařízení REACH, je nutné látky předběžně zaregistrovat u ECHA a to nejpozději do 31. 5. 2017 tj. jeden rok před konečným termínem registrace.

Třetí a poslední termín registrace pro zavedené (existující) chemické látky vyráběné nebo dovážené v množství 1-100 t/rok je 31. května 2018. Pokud chcete využít výhodu z této prodloužené lhůty pro registraci, musíte své látky nejpozději do 31. května 2017 předběžně zaregistrovat. Mnoho firem své látky předregistrovalo již v termínu řádné předběžné registrace v prosinci 2008.

Pokud budete vyrábět nebo dovážet látku v množství 1-100 t/rok poprvé po 1. 12. 2008 a látka není klasifikovaná jako karcinogenní, mutagenní nebo toxická pro reprodukci (dále CMR), je stále možné do šesti měsíců od zahájení činnosti látku předběžně zaregistrovat. Předběžná registrace umožní nepřetržitě a legálně dodávat chemické látky na trh EU / EHP do lhůty pro registraci (navázání kontaktu za účelem sdílení údajů prostřednictvím vytvoření fóra SIEF).

V případě, že do 31. 5. 2017 nevyužijete možnosti dodatečné předběžné registrace, budete muset u ECHA zjistit, zda již byla předložena registrace pro stejnou látku a teprve po registraci bude možné pokračovat ve výrobě nebo dovozu látky.

Totéž platí již nyní pro látky vyráběné nebo dovážené v množství 100 t nebo větším za rok a pro látky klasifikované jako CMR v množství 1 t nebo větším za rok.

 

Další informace z ECHA:

 

Zdroj: MPO

 

 

01.02.2017 07:57

Roční hlášení o odpadech a obalech v roce 2017

Termín 15. 2. 2017 se nezadržitelně blíží a proto Vám přinášíme shrnutí ohlašovacích povinností k tomuto datu. Ta se týkají hlášení produkce a nakládání s odpady, sběru a zpracování autovraků, elektroodpadů a obalů. Všechna uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP.

Podotýkáme, že k 15. únoru se dále podává přiznání za odběr podzemní vody a poplatkové přiznání za zdroj znečišťování podle zákona č. 254/2001 Sb o vodách. Kompletní přehled ohlašovacích povinností na rok 2017 najdete ZDE.

 

 

Přehled ohlašovacích povinností k 15.2. - odpady/obaly:

  • Hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb.
  • Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 4 vyhlášky č. 352/2008 Sb.
  • Hlášení o zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 8 vyhlášky č. 352/2005 Sb.
  • Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence dle vyhlášky č. 641/2004 Sb.

 

Hlášení o odpadech

Všechna výše uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP. Způsob vyplnění ročního hlášení je různý a záleží na nástroji, který k tomu použijete. Nejsnadnějším řešením je použití programu EVI 8, který automaticky převede průběžnou evidenci do podoby ročního hlášení. Zároveň EVI 8 umožňuje ze stejných dat připravit i výkaz ODP 5-01 pro Český statistický úřad. Ať už použijete jakýkoliv nástroj, je důležité vědět, že systém ISPOP obsahuje řadu kontrol, které odhalují případné chyby ještě před samotným přijetím hlášení v tomto systému. Každé hlášení o odpadech prochází následně dalšími kontrolami a ověřením na místně příslušných obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a úřadech správních obvodů hl. m. Prahy (ORP a SOP). Tyto kontroly se realizují v programu EVI 8 Obec a vycházejí ze zadání MŽP resp. CENIA (České informační agentury životního prostředí). Cílem všech kontrol je nalezení nejen formálních nesrovnalostí, ale i obsahových chyb. Na některé z důležitých kontrol Vás níže upozorníme. Výhodou programu EVI 8 určeného pro firmy je, že tyto kontroly v sobě také obsahuje a to včetně podrobného popisu a doporučení jak zjištěné problémy vyřešit.

     Pozn.:  Společně s nápovědou k programu EVI 8 je uživatelům k dispozici v případě uzavření servisní smlouvy i technická podpora každý pracovní den od 8:00 do 16:00, pravidelné aktualizace i helpdesk.

 

Přehled nejdůležitějších obsahových kontrol:

  • Kontrola množství – v případě vyplnění podezřele vysokého množství kontrola upozorňuje, zda není hmotnost uvedena v kusech, litrech či jiných jednotkách (u této validace záleží na druhu odpadu a kategorii)
  • Meziroční porovnání zůstatků – pokud v ročním hlášení uvedete kód nakládání xN5, pak v hlášení za další rok musí být uveden záznam s kódem nakládání C00 u stejného druhu odpadu a ve stejném množství
  • Kontrola vyrovnané bilance, ABC bilance – jedna z podmínek správně vyplněného hlášení je, aby množství vyprodukovaného (písmeno A v kódu nakládání) a převzatého odpadu (písmeno B), případně množství převedené z loňského roku (písmeno C) odpovídalo množství stejného druhu odpadu předaného, zpracovaného nebo uskladněného ke konci roku
  • Kontrola duplicitního hlášení – pokud podáte více hlášení se stejným celkovým množstvím a nejedná se o doplněná hlášení, pak se tato hlášení v rámci jednotlivých ORP prověřují
  • Kontrola na zrcadlové položky – pokud u odpadu uvedete kategorii O/N, kontrola zjišťuje, zda v Katalogu odpadů neexistuje jiné katalogové číslo stejného druhu odpadu s kategorií N
  • Kontrola kódu BN30 – tento kód nakládání lze použít pouze u vybraných partnerů a druhů odpadů
  • Kontrola úplnosti adres partnerských subjektů – provádí se podle databáze RES Plus
  • Kontrola kódu BN40 (odpad po úpravě) bez předchozího odpovídajícího nakládání – tento kód nakládání můžete použít pouze v případě, že odpad předtím upravujete
  • Kontrola na poměr množství předupravených a nově vzniklých odpadů – pokud uvedete v hlášení nepoměrné množství vzniklých odpadů z úpravy oproti množství upravených odpadů, je možné, že tento stav bude pracovník ORP prověřovat
  • Kontrola použití kódu XN50 a XN53 (inventurní rozdíl) – tento kód nakládání slouží pouze pro vyrovnání drobných rozdílů v množství vzniklých např. nepřesnostmi ve vážení. Použití tohoto kódu je vždy vhodné okomentovat v poznámce hlášení
  • Kontrola vyplněného údaje IČZ – pokud je partnerem oprávněná osoba, musíte uvést kód IČZ identifikující dané zařízení, do kterého jste odpad předali
  • Kontrola na velké meziroční nárůsty produkce odpadů – Vaše hlášení se meziročně porovnává a dojde-li k velkému poklesu či nárůstu v množství, pak budete pravděpodobně osloveni pracovníkem ORP otázkou, co bylo příčinou

 

Kontroly na celostátní úrovni

Údaje z jednotlivých hlášení o odpadech se každoročně sehrávají do centrální databáze ISOH. Agregované informace jsou veřejně dostupné v internetové aplikaci VISOH. Pro účely státní správy jsou k dispozici v internetové aplikaci ALLISOH. Inspektoři ČIŽP i pracovníci krajských úřadů a ORP tak mají přístup do centrální databáze a mohou provést např. křížové porovnání dat z hlášení konkrétního původce a oprávněné osoby. Zároveň se z centrální databáze každoročně zjišťují subjekty, které měly podat hlášení a neučinily tak.

     Upozornění: Chcete-li vědět více, využijte naše služby v oblasti poradenstvíškolení.

 

Hlášení o obalech

Tato hlášení se z ISPOP zpracovávají rovněž v systému ISOH. Ověřovatelem je přímo MŽP resp. CENIA. Pro ohlašovatele jsme již před několika lety vytvořili snadno ovladatelný program OBAL 8, který umožňuje z průběžné evidence obalů hlásit jak na MŽP přes systém ISPOP, tak čtvrtletně autorizované obalové společnosti EKO-KOM.

 

 

Zdroj: Petr Grusman (INISOFT s.r.o.), ISPOP

01.02.2017 07:35

Komise stanovila limity hodnot expozice na pracovišti pro více jak třicet látek

Evropská komise poslední den v lednu stanovila limity hodnot expozice pracovníků na 31 nebezpečných chemických látek a zavedla tak společný referenční bod pro zaměstnavatele, pracovníky a donucovací orgány stanovující maximální úroveň vystavení těmto chemikáliím povoleným na pracovišti. Členské státy nyní musí přijmout odpovídací národní hodnoty, na které se vztahuje určitý manévrovací prostor, vzhledem k orientačnímu charakteru nastavených evropských hodnot. Více ZDE (viz Commission reinforces workers' protection against hazardous chemicals)

 

Související legislativa:

Směrnice Komise (EU) 2017/164 ze dne 31. ledna 2017, kterou se stanoví čtvrtý seznam směrných limitních hodnot expozice na pracovišti podle směrnice Rady 98/24/ES a kterou se mění směrnice Komise 91/322/EHS, 2000/39/ES a 2009/161/EU

 

 

Zdroj: CEBRE

31.01.2017 20:26

12. bienální konference a výstava VODA 2017

Akce navazuje na řadu úspěšných bienálních konferencí AČE ČR pořádaných od roku 1995. Od roku 2011, kdy se AČE ČR transformovala na CzWA, se konference koná pod názvem VODA. Programový výbor si pro rok 2017 dal dva nové cíle, jejichž naplnění by mělo zvýšit atraktivitu konference pro tradiční účastníky a přilákat i nové - a to zvýšení významu posterových sdělení vytvořením prostoru v závěrečné plenární sekci pro prezentaci autorů oceněných posterů z obou tematických skupin „Aplikovaná věda, technologie a inženýrství“ a „Výzkum a vývoj“; a prezentace příspěvků obsahujících vize dalšího vývoje vodního hospodářství. První cirkulář ke stažení a další informace ZDE.

 

 

31.01.2017 17:54

Soutěž Přeměna odpadů na zdroje prodloužena konce února 2017

Máte nápady jak získat suroviny z odpadních materiálů pro další využití? Realizujete stavby nebo zadáváte projekty veřejné správy s využitím odpadů/recyklátů/druhotných surovin? Přihlaste se do soutěže a získejte hodnotné ceny a ocenění Ministerstva průmyslu a obchodu.  Představíme vaše nápady a projekty široké veřejnosti, pro kterou budete inspirací.

Soutěže vyhlášené Ministerstvem průmyslu a obchodu se můžete zúčastnit i vy pokud zašlete svou přihlášku do 28. února 2017. Cílem soutěže je zvýšit zájem o využívání recyklovaných odpadů/druhotných surovin. Proto je soutěž určena co nejširšímu spektru veřejnosti rozdělené do pěti soutěžních kategorií:
Kategorie 1 je pro podniky/firmy, které vstupní suroviny nahrazují druhotnými surovinami nebo odpady či recykláty.
Kategorie 2 je pro stavební firmy, které při své činnosti recyklují odpady a využívají druhotné suroviny pro další výstavbu a snižují tak produkci odpadů.
Kategorie 3 je pro obce, města a další veřejné organizace, které v rámci realizovaných veřejných zakázek využívají recyklované odpady/druhotné suroviny, např. při výstavbě hřišť, cyklostezek, komunikací apod. 
Kategorie 4A je pro studenty vysokých škol, kteří mohou soutěžit se svými projekty v rámci bakalářských a diplomových prací, nebo svých návrhů na zhodnocení již použitých výrobků. 
Kategorie 4B je pro žáky ZŠ, SŠ a mimo školní zařízení, kteří mohou soutěžit se svými, díly, projekty a výtvory na využití použitých výrobků.

Ceny a odměny pro vítěze: V každé kategorii budou nejlepší 3 projekty a díla odměněny zvláštní cenou a diplomem Ministerstva průmyslu a obchodu.
V kategorii 1 a 2 je dále pro vítěze připraven originální umělecký předmět z dílny studentů sklářských škol, v kategorii 3 čeká na vítěze vybavení jednoho pracoviště výpočetní technikou (počítač, notebook, tiskárna). Pro kategorii 4 A je pro vítěze připravena týdenní studijní cesta do zahraničí plně hrazená, tématicky zaměřená na oběhové hospodářství a v kategorii 4 B vítězové získají zážitkové ceny ve formě zajištění návštěvy reprezentativního zařízení na zpracování nebo využívání druhotných surovin (včetně dopravy) nebo pro ZŠ zajištění vstupu do IQLandie, divadla, výstavy, ZOO a jiné (včetně dopravy) na základě předběžné dohody s učiteli vítězného kolektivu.

Všichni účastníci soutěže ve všech kategoriích získají čestné uznání Ministerstva průmyslu a obchodu za účast v soutěži v příslušné kategorii i s uvedením názvu soutěžního projektu/díla.

Další informace na webové stránce soutěže Přeměna odpadů na zdroje , kde naleznete i registraci a přihlášku, které vyplněné společně s projektem nebo fotografiemi díla zašlete na adresu druhotnasurovina.soutez@mpo.cz. Dotazy odpovíme na tel: 224851111.

 

 

 

31.01.2017 15:25

Brabec: Nové zákony o odpadech se do voleb nestihnou přijmout

Nové odpadové zákony se už v tomto volebním období přijmout nestihnou. V rozhovoru s ČTK to připustil ministr životního prostředí Richard Brabec, jehož úřad na nové legislativě pracoval. Legislativní rada vlády minulý čtvrtek doporučila kabinetu, aby návrhy zákonů vrátil ministerstvu k dopracování. Podle Brabce je ale zřejmé, že na to, aby zákony prošly do sněmovních voleb celým legislativním procesem, zbývá již málo času.

"Naším cílem je tak dnes dopracovat zákon dle požadavků Legislativní rady vlády a připravit ho pro novou vládu. Po dopracování bude nová vláda moci použít právě naše návrhy nové odpadové legislativy, ostatně nikdo se za posledních deset let nedostal s návrhy nových zákonů tak daleko jako my," uvedl ministr. Po nové odpadové legislativě volají odborníci mnoho let a vláda ve svém programovém prohlášení i slíbila, že ji do poloviny loňského roku připraví. MŽP pracovalo na novele zákona o odpadech a zcela novém zákonu o výrobcích s ukončenou životností dva roky.

Vládní legislativní rada ale posuzovala zákony od loňského podzimu čtyřikrát. Přesto k nim stále trvá téměř 50 zásadních rozporů s různými připomínkovými místy a pět právních připomínek, mimo jiné k nedostatečně zpracovaným dopadům zdražení poplatků za odpady pro občany.

"Zákony bychom určitě byli schopni dopracovat a předložit je ještě této Sněmovně, ale nemůže být cíl si jen udělat čárku, už dnes víme, že času je málo," konstatoval ministr. "Klíčové změny v souladu s programovým prohlášením jsme prosadili," tvrdí. Připomněl například ve stávajícím zákonu zákaz skládkování materiálově využitelného a recyklovatelného komunálního odpadu po roce 2024, povinné třídění bioodpadu a kovů a schválení nového plánu odpadového hospodářství. Postupně se podle Brabce také zavádí v obcích systém PAYT, tedy "platíš tolik, kolik vyhodíš".

Za úspěch Brabec považuje i vyhlášené výzvy z operačního programu, ze kterých si obce i města mají do roku 2020 možnost požádat o dotace na zkvalitnění systému odpadového hospodářství až 13 miliard korun.

Oba návrhy zákonů mají hodně kritiků jak z řad ekologických organizací, tak odpadových firem nebo některých výrobců, kterých se normy dotýkají. "My jsme oba zákony projednali s desítkami subjektů a přišli s kompromisním řešením," hájí se ministr. Ať bude příští vláda podle něj jakákoliv, bude muset schválit novou odpadovou legislativu co nejdříve. Současný zákon je podle něj zastaralý a postavený na skládkování, které prý u MŽP "dlouhodobě prosazují silné skládkařské asociace s ekologickými organizacemi v čele s Hnutím Duha".

Brabec je přesvědčen, že nové odpadové zákony nasměrují Česko k oběhovému hospodářství. Vysoká míra recyklace a omezení skládkování jsou dva jasně a s novým zákonem o odpadech dané limitující parametry pro případný vznik nadbytečných kapacit spaloven, dodal.

 

 

Zdroj: ČTK

31.01.2017 13:05

MMR o novém rozúčtování nákladů na teplo v domě

Již v tomto roce dostanou uživatelé bytů vyúčtování nákladů za teplo podle nové vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj, která je účinná od ledna 2016 (vyhláška číslo 269/2015 Sb.). Vyhláška přináší změny v dosavadním způsobu, jakým se v bytových domech doposud rozúčtovávaly platby za teplo. Vzbudila pochopitelně nemálo ohlasů a dotazů u veřejnosti, vždyť se dotkne rozpočtů mnoha českých domácností. Proč vlastně ministerstvo změnilo původní systém? Kromě formálních důvodů, jako je například snaha reagovat na požadavek povinné instalace měřidel, nebo na zateplování domů, je smyslem změn zejména snaha o spravedlivější způsob rozúčtování.

V čem je nový způsob rozúčtování spravedlivější? Především v tom, že pokud budou překročeny přípustné rozdíly v nákladech na vytápění, poskytovatel služeb upraví výpočet jen u těch bytů, u kterých byla stanovená hranice překročena.  U ostatních se bude i nadále vycházet pouze z údajů, získaných z indikátorů vytápění nebo z měřidel. Zatím se rozdíly v nákladech rozúčtovávaly na úkor všech v bytovém domě. Jinak řečeno na toho, kdo nepřiměřeně teplem šetřil nebo plýtval, dopláceli ostatní.
 
Nezdravé šetření
Co je špatného na tom, když se například v bytovém domě domluví, že se bude v zimě topit jen minimálně, aby i průměrná spotřeba tepla byla minimální? Vymrzlý dům začne plesnivět a obyvatelé si zadělají na daleko větší problémy a také na větší dodatečné náklady, než jaké ušetřili za topení. Užitečnější je, aby se každý obyvatel podílel na vytvoření tepelné stability v domě, a předešlo se zbytečným škodám.

Podle vyhlášky nyní každý příjemce služeb v bytovém domě zaplatí nejméně 80 procent průměrné ceny za teplo v domě. Od čeho byla hodnota odvozena? Od vyhlášky č. 194/2007 Sb., která stanoví pravidla pro vytápění.  Obecně lze říci, že ani spořivý uživatel bytu (anebo ani neobydlený byt) nespotřebuje zpravidla méně, než 80 procent průměru tepla na jeden metr čtvereční. Pokud se někdo v bloku bytů chová nezodpovědně a v zimě vůbec netopí, využívá tepla, sálajícího přes zdi z okolních vytápěných bytů. Horší je situace u bytů rohových, nebo u těch, které se nacházejí úplně pod střechou. Tam při nedostatečném vytápění hrozí již zmíněné plísně, popřípadě u panelových domů praskliny v omítce v místě spojů panelů. Takové chování je pro celé společenství nájemníků škodlivé a lidé by proto měli vědět, že nepřiměřeným šetřílkovstvím si nijak výrazně finančně nepolepší.
 
Stejná pravidla pro všechny
Část dotazů veřejnosti směřovala i k tomu, zda je v nové vyhlášce zohledněna skutečnost, že některé byty mají zasklenou lodžii a jiné ne. Tato úprava může způsobit v průběhu roku teplotní rozdíl až 10 stupňů Celsia. Takové dělení by však v běžné praxi bylo těžko možné. Při rozúčtování nákladů se proto nepřihlíží k individuálně provedeným úpravám (např. zasklení lodžie nebo k výměně oken atd.). Pro uživatele takového bytu platí stejná pravidla, jako pro ostatní. Dům je brán jako jeden tepelně technický celek. Proto by se při jeho revitalizaci mělo postupovat spíše systémově, tedy provádět úpravy, zlepšující tepelně izolační vlastnosti celého domu, a nikoliv pouze jednotlivých bytů.

Nová vyhláška neřeší ani případy, kdy je byt napojen na dálkový zdroj tepla, ale přesto využívá krbová, případně akumulační kamna (nebo přímotopné konvektory, radiátory atd.). V domě s ústředním topením není vhodné používat pouze individuální zdroje tepla a otopná tělesa mít v topné sezóně uzavřená., jelikož by se příjemce služeb vystavoval riziku nedodržení spodní hranice 20 % oproti průměru zúčtovací jednotky. Kamna však lze používat v přechodném období, kdy není bytový dům centrálně vytápěn.

Otázkou, která zajímá zejména vedení bytových družstev a sdružení vlastníků bytových jednotek, je, zda si tyto organizace mohou na svém shromáždění odsouhlasit jiný způsob rozúčtování služeb (tepla a teplé vody) než ten, který je uveden v zákoně (zákon č. 67/2013 Sb.) a v prováděcí vyhlášce o rozúčtování tepla, o které tento článek pojednává. Zde je odpověď jednoznačná: v případě, že jsou v domě nainstalována zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, není možné si odhlasovat vlastní způsob rozúčtování.

 

 

Slovníček vybraných pojmů:


Rozdíl mezi tzv. základní a spotřební složkou: Základní složka vyjadřuje tu část nákladů, která není závislá na chování příjemců služeb – uživatelů bytů a rozúčtovává se každému podle tzv. započitatelné podlahové plochy bytu, nebo nebytového prostoru. Základní složka nákladů na vytápění pokrývá permanentně náklady na pohotovostní výkon otopné soustavy, prostupy tepla pláštěm domu, tepelné ztráty vnitřního rozvodu a náklady na temperování společných prostor domu.

Spotřební složka nákladů na vytápění pokrývá náklady na teplo dodané do bytu otopnými tělesy, jehož množství může uživatel ovlivnit regulací přívodu tepla do otopných těles. Vychází z míry měřené nebo indikované spotřeby tepla na vytápění. Rozděluje se mezi příjemce služeb podle údajů měřidel nebo indikátorů vytápění s použitím korekcí a výpočtových metod. Výpočtové metody zohledňují rozdílnou náročnost vytápěných místností na dodávku tepla, která je dána jejich polohou, velikostí otopných těles, způsobem připojení měřidel nebo indikátorů vytápění a projektovanou vnitřní teplotou.

Proč může spotřební složka nově být až 70%? Lépe a přesněji bude provedeno rozúčtování nákladů s ohledem na tepelně izolační vlastnosti objektu a použitou indikaci.

Platí vyhláška i v případě, že všechny jednotky v bytovém domě jsou osazeny kalorimetry? Platí, protože se jedná o měřidla.

Musí se při měření tepla kalorimetry zohlednit poloha a orientace místností bytové jednotky v koeficientech, nebo se uplatňuje pouze při instalaci radiátorových poměrových měřičů RTN (rozdělovač topných nákladů)? Ve vyhlášce č. 269/2015 Sb., která je prováděcím předpisem k zákonu č. 67/2013 Sb. v platném znění, je v § 6 odst. 2 uvedeno, že spotřební složka je rozdělována mezi příjemce služeb úměrně výši náměrů stanovených měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění s použitím korekcí a výpočtových metod, zohledňujících i rozdílnou náročnost vytápěných místností na dodávku tepelné energie danou jejich polohou. Z uvedeného tedy vyplývá, že se jedná o kalorimetry a indikátory vytápění.

Použije se pro byty, které nedodrží přípustný limit v dalších kolech, shodná průměrná cena za metr čtverečný (cena vypočtená z původní částky faktury a celkové započitatelné ploch všech bytů), nebo se průměrná cena stanoví znovu po úpravě částky faktury a započitatelné plochy zbývajících bytů? Po prvotním rozdělení nákladů na vytápění se při opakovaném rozdělení použije původní průměrný náklad připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy. Při překročení limitu odchylky nákladů se provádí úprava pouze spotřební složky.

 

Čtěte také:

Měřáky tepla jsou k ničemu. Lidé zaplatí za ně více, než za teplo ušetří (iDNES.cz, 28.1.2017)

 

Zdroj: MMR

31.01.2017 09:50

Energetický úsporný program pro malé a stření podniky startuje v dubnu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) využilo zbývajících prostředků z výnosů z prodeje emisních povolenek z roku 2014 a připravilo doplňkový program ENERG, ze kterého budou moci získat zvýhodněné úvěry malé a střední podniky z území Prahy. Program hodlá Ministerstvo průmyslu a obchodu spustit v dubnu letošního roku.

Program byl schválen Vládou ČR v listopadu 2016 a nyní je ve fázi konečných příprav, smluvního zajištění mezi MPO a Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB) a přesunu finančních prostředků do ČMZRB. Program bude připraven ke spuštění v dubnu letošního roku.

Program bude fungovat formou zvýhodněných úvěrů, tedy v podobě finančních nástrojů, pro které se aktuálně v oblasti energetické účinnosti hledá optimální využití. Výhodnost úvěrů tkví v nulové úrokové sazbě, době splatnosti úvěru až do 10 let a možnosti odkladu splátek jistiny až na 24 měsíců. Prostředky budou poskytovány malým a středním podnikům prostřednictvím ČMZRB a stanou se základem pro nahrazování dotačních prostředků finančními nástroji. Finanční prostředky programu ENERG jsou k dispozici v objemu necelých 130 mil. Kč.

Dalším programem, kterým se MPO snaží podílet na naplňování Národního akčního plánu energetické účinnosti, je program EFEKT, jehož cílem bude zvýšit úspory energie, kvalitu energetických služeb a podpořit veřejnost k hospodárnému nakládání s energiemi. Program EFEKT je národní dotační program zaměřený na efektivní nakládání s energií a je zároveň doplňkovým programem pro operační programy OP PIK, OP ŽP, IROP a národní program Nová zelená úsporám. Finanční prostředky tohoto programu jsou oproti předchozím rokům násobně vyšší a pro rok 2017 činí 150 mil. Kč. Podat žádost o dotaci je možné od 1. do 28. února. Státní program je zřízen v návaznosti na zákon o hospodaření energií a jeho ustanovení má přímou souvislost s implementací evropské směrnice o energetické účinnosti.

Program Úspory energie s rozumem je aktuálně podstatným nástrojem MPO k napravení situace v oblasti úspor energie a je zaměřen zejména na kvalitní přípravu a rozvoj energeticky úsporných opatření bez využití investičních dotačních prostředků. Zároveň je doplňkovým programem k dotačním programům podporovaných ze strukturálních fondů EU a národních programů. Cílem programu je zvyšovat kvalitu energetických úsporných projektů a podporovat jejich realizaci v sektoru bydlení, ve veřejném a privátním sektoru a vést k hospodárnému nakládání s energií.

 

Související článek:

 

30.01.2017 13:45

Jak získávat vodík jako levný zdroj energie pomocí nanomateriálu?

V Regionálním centru pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci právě startuje nový projekt podpořený z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání více než 130 miliony korun. Jeho cílem je vyvinout nové materiály, s jejichž pomocí bude možné rozkladem vody získávat vodík jako zdroj levné a zelené energie.

Vodík je považován za energetický zdroj budoucnosti šetrný k životnímu prostředí. Vědci zapojení do projektu Pokročilé hybridní nanostruktury pro aplikaci v obnovitelných zdrojích energie budou v příštích sedmi letech vyvíjet nové hybridní nanomateriály na bázi oxidů kovů, jež budou schopny s využitím slunečního záření vodu na kyslík a vodík rozkládat.

Vývojem těchto nanomateriálů se v Olomouci zabývá nový tým vedený světově respektovaným vědcem v oblasti materiálové chemie, fotoelektrochemie a obnovitelné energie Patrikem Schmukim. Zhruba patnáctičlenný tým se stane součástí mezinárodní výzkumné sítě, která propojí elitní týmy nanomateriálového výzkumu z celého světa. Na řešení projektu budou spolupracovat například výzkumníci z USA, Dánska, Švýcarska, Francie nebo Jižní Koreje.

Propojením současné a nové infrastruktury v RCPTM vznikne jedna z nejlépe vybavených laboratoří pro materiálový a elektrochemický výzkum v celoevropském měřítku.

 

 

Zdroj: www.vedavyzkum.cz (tisková zpráva UPOL)

30.01.2017 13:32

Využijte příležitost a prezentujte se na výstavě v čínském Macau

Generální konzulát v Hong Kongu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí České republiky nabízí možnost prezentace českých firem na 10. ročníku veletrhu environmentálních technologií Macao International Environmental Co-operation Forum & Exhibition (MIECF 2017) v Macau ve dnech 30. 3. – 1. 4. 2017.

Veletrh je vhodný pro prezentaci firem působících v oblastech odpadového a vodního hospodářství, ochrany a kontroly kvality ovzduší a ochrany půdy.

Zájemcům o účast je nabízena zdarma výstavní plochu v rozsahu 36 až 72 m2, ubytování pro 10 firem/osob na 3 noci v době trvání veletrhu a také možnost aktivní prezentace činnosti firmy v délce cca 45 minut.

V případě vašeho zájmu o účast na veletrhu a pro více informací kontaktujte Ing. Milana Vágnera, Generální konzulát ČR v Hong Kongu (milan_vagner@mzv.cz, tel. +852 2802 2212) nebo Ing. Terezu Adamovou, odd. dvoustranné spolupráce odboru mezinárodních vztahů MŽP (tereza.adamova@mzp.cz, tel: +420 267122919).

30.01.2017 13:15

Jaderná energetika téma dnešní 90´ ČT24

Na téma "Dostavba Dukovan, nebo Temelína?" bude dnes hovořit v pořadu 90´ ČT24 předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová. Daně Drábové se včera věnoval pořad GEN - Galerie elity národa na ČT1 (záznam pořadu ZDE), případně si můžete poslechnout rozhovor s šéfkou SÚJB v pořadu Host Radiožurnálu ze den 29.01.2017.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE