Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
20.8. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 21.08., 22.08., 22.10., 23.10., 26.11., 27.11., 28.11
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
4.9. iKURZ: Jak efektivně pracovat s IS ENVITA Obec
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
10.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 11.09., 5.11., 6.11., 7.11.
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

09.11.2016 07:47

Ministerstvo financí plánuje 10 prioritních ekozakázek až za 2,5 mld

Ministerstvo financí zveřejňilo priority zadávání veřejných zakázek na odstraňování starých ekologických zátěží na rok 2017 a střednědobý plán na roky 2018 a 2019. Priority vycházejí výhradně z doporučení Ministerstva životního prostředí, které odráží environmentální naléhavost jednotlivých sanačních zásahů určenou Systémem evidence kontaminovaných míst (SEKM).

„Poprvé v historii v předstihu a transparentně zveřejňujeme priority v oblasti ekozakázek na příští roky. Transparentní cesta, kterou jsme se vydali, se osvědčuje, veřejnost je o odstraňování ekologických zátěží informována a zakázky soutěžíme za méně než polovinu dříve plánovaných nákladů,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš.

V současné době eviduje MF ekologické smlouvy se 160 nabyvateli. V souladu s aktuální strategií je MF připraveno financovat odstraňování starých ekologických zátěží až do výše 2,5mld. Kč ročně. V souladu se společnou Směrnicí s MŽP, které je odborným garantem celého procesu, jsou každoročně stanovovány priority zadávání v následujícím roce. „Abychom eliminovali neúčelné vynakládání finančních prostředků na zastarávající projekty, je na návrh Ministerstva financí od roku 2014 stanovován i střednědobý plán zadávání zakázek, pro které je zahájena aktuální projektová příprava,“ doplňuje náměstek ministra financí Ondřej Závodský, který má ekozakázky v gesci.

V rámci procesu privatizace byl majetek státu převáděn do vlastnictví jeho nabyvatelů i s ekologickými zátěžemi způsobenými dosavadní činností státních podniků. Stát si byl této skutečnosti plně vědom a proto bylo přijato rozhodnutí, že významná část výnosů získaných z prodeje privatizovaného majetku bude využita na odstranění těchto starých ekologických zátěží. Tento závazek státu je vtělen do tzv. ekologických smluv uzavíraných mezi Fondem národního majetku ČR (dnes MF) a nabyvateli privatizovaného majetku.

 

Priority zadávání veřejných zakázek na odstranění starých ekologických zátěží v areálech nabyvatelů privatizovaného majetku:

Priority 2017
1 Odien Real Estate a.s. Avia Praha
2 BENZINA s.r.o. DS Šumperk Vikýřovice
3 BENZINA s.r.o. DS Točník
4 BENZINA s.r.o. DS Bohumín
5 FARMAK a.s. Olomouc III. etapa
6 UNIPETROL a.s. Litvínov Popelové skládky
7 Třinecké železárny a.s. Koryta řek Olše a Líštnice
8 Velamos, a.s. v konkurzu (Velobel) Zlaté Hory
9 Mopas a.s. Holešov
10 ČEZ Správa majetku s.r.o. (dříve ZČE a.s.) Karlovy Vary-Tuhnice
Priority 2017 - zásobník
11 Synthesia a.s. Pardubice Semtín – laguna železitých kalů
12 Spolek pro chemickou a hutní výrobu a.s. Dokončení sanace areálu závodu
13 E.ON. Distribuce a.s. Rozvodna Mydlovary
14 Vítkovice a.s. Koksochemie + další lokality
15 Jihočeská plynárenská a.s. Areál České Budějovice
16 RWE GasNet s.r.o. (dříve JMP a.s.) Uherské Hradiště
Střednědobý výhled na roky 2018, 2019
1 Eutech a.s. Šternberk
2 UNIPETROL a.s. Litvínov Nová voda Střed, Růžodol + dokončení sanace areálu v Záluží
3 RWE GasNet s.r.o. Šumperk
4 TATRA TRUCKS a.s. Kopřivnice
5 ČEZ Správa majetku s.r.o. (dříve ZČE a.s.) Karlovy Vary-Tuhnice
6 KastorEko s.r.o. Rohatec
7 RWE Energie s.r.o. Vyškov
8 RWE Energie s.r.o. Kroměříž
9 RWE Energie s.r.o. Javorník
10 MOIS s.r.o. Chomutov
11 Palivo Trans s.r.o. Oslavany
12 Velamos, a.s. v konkurzu Skuteč
13 RESPO s.r.o. Areály společnosti
14 KOVOŠROT GROUP CZ a.s. Areál Praha
15 AERO Vodochody a.s. Areál Vodochody
16 Hanon Systems Autopal Services s.r.o. (dříve Visteon Autopal) Závod Nový Jičín
17 BENZINA s.r.o. DS Bartošovice

 

09.11.2016 07:40

EEA: EU je na dobré cestě k dosažení cíle pro rok 2020

Evropská unie je na dobré cestě k dosažení cíle emisí skleníkových plynů pro rok 2020, i přes mírný nárůst emisí skleníkových plynů v roce 2015. Předběžné odhady totiž ukazují, že emise v celé Evropské unii v roce 2015 byly o 22% nižší s porovnáním s rokem 1990, a to i přes mírný nárůst emisí v porovnání s rokem 2014. Uvádí to Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) ve své nové zprávě, která byla zveřejněna. Česká republika snížila od roku 1990 emise skleníkových plynů o 38,1 %. Další podrobnosti se dočtete v níže uvedených dokumentech.

 

Dokument ke stažení:

 

08.11.2016 21:05

Novelu zákona EIA, která má snížit byrokracii a zjednodušit systém, bude vládě předložena s rozpory

PŘEHLED ROZPORŮ Zvýšit právní jistotu pro investory, snížit byrokracii a zjednodušit celý systém má novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), kterou připravilo ministerstvo životního prostředí. Do českého právního řádu má současně přenést novelu evropské směrnice EIA. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. Návrh novely zákona o posuzování vlivů pro životní prostředí bude vládě předložen se sedmnácti rozpory - přehled uvádíme níže.

Nově například bude v zákoně konkrétní výčet všech 13 řízení, které investora čekají. Jde například o územní řízení, stavební řízení nebo o dodatečné povolení stavby. „Aby investor věděl, do čeho jde,“ řekl Brabec.

Novela také omezuje počet záměrů, které budou EIA podléhat. Některé se přesunou z první kategorie povinného procesu EIA do druhé, kde postačí zjišťovací řízení. Jde třeba o výrobu chemických látek, zalesňování či výrobu cementu. Ročně se v ČR posuzovalo zhruba 2000 tzv. podlimitních záměrů, z toho pouze 40 poslaly úřady do zjišťovacího řízení. Po novele se podlimitní záměry budou posuzovat jen ve zvláště chráněných územích.

Nově se také nebude zveřejňovat oponentní posudek, což má proces zrychlit minimálně o 45 dnů. MŽP také chce, aby autorizované osoby, které posudky dělají, dodržovaly stanovené lhůty, což se nyní občas neděje. Proces EIA trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil na 4,5 měsíce.

Evropská unie v minulosti na některé stavby v ČR odmítla poskytnout dotace kvůli zastaralým posudkům EIA. „Česko má neblahý primát, že jsou tady desítky a desítky záměrů především dopravních, které mají stanovisko k vlivům na životní prostředí staré 15 i více let, aniž by se začaly realizovat,“ uvedl Brabec. Evropská směrnice nyní zavádí povinnost, že se úřad, než vydá navazující rozhodnutí, musí přesvědčit, že je stanovisko EIA stále platné.

„Z meziresortního řízení novely vzešlo, že platnost stanoviska nebude pět let, ale sedm,“ řekl ředitel odboru EIA na ministerstvu Evžen Doležal. Cílem je právě předejít opakovaným problémům s historickými stanovisky EIA zejména u dopravních staveb, dodal Brabec. Ministr chce, aby poslední novela spolu s novelou stavebního zákona, která v sobě rovněž nese změny v procesu EIA a je ve Sněmovně po prvním čtení, povolování staveb zrychlila a zjednodušila.

Novely zákona EIA existují z poslední doby tři. První je z roku 2015, druhá je novela pro klíčové dopravní stavby a třetí je aktuální novela související s evropskou směrnicí. Ministr Brabec chce, aby tato novela do konce roku prošla vládou a na program Sněmovny se dostala v lednu.

 

Příklady zjednodušení počtu záměrů podléhajících zákonu EIA:

Záměr Před novelou Po novele
Čistička odpadních vod na 120 tisíc obyvatel celý proces EIA zjišťovací řízení
Zařízení k výrobě cementu celý proces EIA zjišťovací řízení
Zařízení k výrobě nábytku zjišťovací řízení nepodléhá
Čerpací stanice o kapacitě 150 tun zjišťovací řízení nepodléhá mimo zvláště chráněná území

 

Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou:

  • zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí
  • nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA
  • změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • změny v rozsahu posuzování v procesu EIA
  • úprava náležitostí oznámení záměru
  • úprava kritérií pro zjišťovací řízení
  • úprava náležitostí dokumentace
  • úprava platnosti stanoviska EIA
  • zavedení mechanismu pro řešení střetu zájmů
  • zavedení sankcí

 

Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou:

  • výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
  • celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA
  • upřesnění definice navazujících řízení
  • zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku
  • úpravy veřejného projednání
  • upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odjímání autorizace
  • zefektivnění mezistátního posuzování
  • zpřesnění pojmů v rámci strategického posuzování
  • zkrácení, zefektivnění a zjednodušení procesu SEA 

 

Návrh bude vládě předložen s rozpory v následujících oblastech:

Obecné připomínky
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS) trvají na svých obecných připomínkách
Vyjádření MŽP: MPO a KZPS ve svých obecných připomínkách vyjadřují větší množství výtek směřujících vůči předloženému návrhu zákona. Tyto obecné výtky se potom odráží v konkrétních zásadních připomínkách uplatněných těmito připomínkovými místy. Přitom platí, že k většině konkrétních zásadních připomínek uplatněných MPO a KZPS bylo nalezeno kompromisní řešení, avšak vzhledem k tomu, že předkládaný návrh zákona je především transpozičním právním předpisem v rozsahu novely, ne nového zákona, není možné uspokojit výtky požadující koncepční změnu v systému celého povolovacího procesu. Maximální možné zjednodušení, které lze učinit v rámci tohoto zákona při současném respektování pravidel evropského práva, tato novela přináší.

Rozsah posuzování
Moravskoslezský kraj nesouhlasí s akceptací připomínky Ministerstva kultury a požaduje nenahrazovat v § 2 pojem „kulturní památky“ pojmem „kulturní dědictví“.
Vyjádření MŽP: Revidovaná směrnice EIA ve své příloze IV pracuje s pojmem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Transpozičními částmi zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou vzhledem k příloze IV § 2 a příloha č. 4 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, v nichž je v tuto chvíli použit pojem „kulturní památky“. Dle vyjádření Ministerstva kultury, do jehož kompetence otázka kulturních památek dle kompetenčního zákona náleží, je pojem „kulturní památky“ užší než pojem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Zachováním pojmu „kulturní památky“, jak navrhuje Moravskoslezský kraj, by tak nebyla provedena správná a úplná transpozice směrnice EIA.

Navazující řízení
Ústecký kraj požaduje neuvádět jako navazující řízení tato řízení: řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, řízení o vydání integrovaného povolení, řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje a řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů
Vyjádření MŽP: Původně bylo navrhováno provést taxativní vymezení navazujících řízeních pouze v poznámce pod čarou tak, aby byla zvýšena právní jistota v otázce navazujících řízení, avšak zároveň bylo umožněno výkladově pružně reagovat na případné změny legislativy upravující navazující řízení. V mezirezortním připomínkovém řízení Ústecký kraj uplatnil zásadní připomínky týkající se výčtu navazujících řízení v této poznámce pod čarou. Na základě připomínek obdržených v rámci mezirezortního připomínkového řízení bylo nakonec přistoupeno k úpravě okruhu navazujících řízení v samotném textu zákona. Připomínka Ústeckého kraje ke znění poznámky pod čarou se tak stala bezpředmětnou a Ústecký kraj vyjádřil rozpor k okruhu navazujících řízení uvedených v novém, v textu zákona obsaženém, výčtu.
Požadavku Ústeckého kraje nelze vyhovět, jelikož přestože taxativním vymezením okruhu navazujících řízení dochází k vypuštění dosavadní definice navazujícího řízení, je nezbytné za navazující řízení i nadále nahlížet jako na řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru. Za provedení záměru je nezbytné považovat nejenom jeho výstavbu, nýbrž i jeho provoz, neboť i ten spadá pod pojem „realizace záměru“ a může mít významný vliv na životní prostředí (stanovisko EIA rovněž stanovuje podmínky pro fázi realizace, které je nutno převzít do navazujícího rozhodnutí).

Výjimky z procesu EIA
Kancelář veřejné ochránkyně práv požaduje vypuštění ustanovení § 4 odst. 3, které umožňuje vyjmout konkrétní záměr z povinnosti provést posuzování vlivů na životní prostředí
Vyjádření MŽP: Ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Toto ustanovení revidované směrnice EIA nemají členské státy povinnost transponovat, avšak při přípravě návrhu zákona bylo shledáno žádoucím tak učinit. Ustanovení § 4 odst. 2 je transpozičním vzhledem k čl. 1 odst. 3 revidované směrnice EIA a vztahuje se výhradně na naléhavé případy, kdy je nezbytné bezprostředně reagovat z důvodu obrany či mimořádných civilních událostí. Ustanovení čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA – a tudíž také navrhovaný § 4 odst. 3 – umožňuje řešit i situace, které nepředstavují bezprostřední reakci na určité mimořádné okolnosti, avšak stále je žádoucí, aby bylo možné na situaci pohotově reagovat.

Hlavní město Praha (Hl. m. Praha) požaduje soudní přezkoumatelnost rozhodnutí o vynětí konkrétního záměru z povinnosti provést posouzení vlivů na životní prostředí.
Vyjádření MŽP: Předmětné ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Revidovaná směrnice EIA stanoví povinnosti, které je nezbytné v případě rozhodnutí o takové výjimce splnit – zvážit, zda by nevyhovovala jiná forma posouzení, zpřístupnit dotčené veřejnosti stanovené informace a uvědomit Evropskou komisi před povolením vyňatého záměru o důvodech vynětí a poskytnout jí tytéž informace, které jsou poskytnuty státním příslušníkům členského státu. Revidovaná směrnice EIA tedy nevyžaduje, aby bylo rozhodnutí o vynětí záměru přezkoumatelné.
V předloženém návrhu zákona je navrženo svěřit rozhodování o vynětí záměru vládě, která tak bude činit usnesením, které není správním rozhodnutím a tudíž jeho soudní přezkum ve správním soudnictvím není možný. Při přípravě návrhu zákona byly zvažovány i jiné formy rozhodnutí o výjimkách (např. rozhodnutí Ministerstva životního prostředí), avšak vzhledem k tomu, že rozhodnutím o výjimce dochází k vynětí z povinnosti stanovené směrnicí EIA, kterou jsou všechny členské státy vázány, bylo jako vhodnější možnost shledáno svěřit rozhodování vládě České republiky. Požadavku nelze vyhovět, směřuje nad rámec povinností daných směrnicí EIA.

Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí
Hl. m. Praha požaduje, aby bylo v zákoně uvedeno, že ukončení záměru musí být posuzováno vždy (s výjimkou případů, kdy to objektivně není předpokládáno)
Vyjádření MŽP: Ne u všech záměrů (a platí to zejména o dopravních stavbách, terénních úpravách, odlesnění apod.) se v době přípravy záměru již počítá s jejich ukončením – naopak, naprostá většina záměrů je navrhována na dobu neurčitou. V případě, že navržený záměr má pouze omezenou dobu existence, znamená to, že se předpokládá jeho ukončení (ustanovení § 5 odst. 3 ZPV je formulováno obecně, tedy objektivně se musí předpokládat ukončení záměru – nikoli subjektivně oznamovatelem) a měly by tedy být vyhodnoceny i vlivy související s jeho ukončením. Příslušný úřad by měl v takovém případě toto vyhodnocení po oznamovateli vyžadovat (jakkoli by mohl oznamovatel tvrdit, že jej nepředpokládá). Proto v návrhu musí zůstat formulace, že se u záměru hodnotí vlivy, které vyvolá „... jeho případné ukončení,...“.

Rozesílání oznámení
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby oznámení
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby bylo oznámení zasláno v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o oznámení bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost oznámení zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do nich nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení oznámení záměru stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu oznámení.

Rozesílání dokumentace
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby dokumentace
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby byla dokumentace EIA zaslána v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o dokumentaci EIA bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost dokumentaci EIA zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do ní nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení dokumentace EIA stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu dokumentace EIA.

Posudek
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) požaduje vypuštění institutu posudku
Vyjádření MŽP: Dle revidované směrnice EIA je posouzení dokumentace jednou z obligatorních fází procesu EIA (viz čl. 1 odst. 2 písm. g) podbod iii), ve které je provedena objektivní odborná oponentura k dokumentaci EIA. Institut posudku slouží k naplnění tohoto cíle, neboť zajišťuje kontrolu informací předložených oznamovatelem.
Ačkoli odpovědnost za posouzení dokumentace leží na příslušném orgánu, neznamená to, že samotné posouzení musí provést příslušný orgán (sama revidovaná směrnice EIA předpokládá, že se jedná o tak složitou problematiku, která vyžaduje, aby bylo posouzení provedeno externě). Je tedy na vnitrostátní právní úpravě, zdali zajistí, aby na příslušném úřadu pracovali dostatečně kvalifikovaní pracovníci/experti oplývající znalostmi všech oborů životního prostředí a veřejného zdraví (v praxi by to znamenalo zaměstnat autorizované osoby, neboť takovými odborníky příslušné úřady v současné době nedisponují), nebo zdali zajistí přístup k těmto expertům.
Posouzení musí být v každém případě provedeno osobou/osobami, které mají potřebné odborné znalosti – ačkoli revidovaná směrnice EIA připouští, aby byly tyto osoby přímo součástí příslušného úřadu (tj. zaměstnanci), je z hlediska požadavků na kvalitu posudku a finanční, časové i administrativní zátěže vhodnější, aby bylo posouzení dokumentace EIA zajištěno externími odborníky, tedy autorizovanými osobami. V případě, že by někdy prováděl posouzení dokumentace EIA příslušný úřad sám a jindy zajišťoval posudek externě, by taková úprava znamenala nutnost trvale zaměstnávat autorizované osoby, jejichž reálné vytížení, které je závislé na množství připravovaných záměrů, by nebylo možno předpokládat. Posouzení dokumentace EIA příslušným úřadem bez účasti autorizovaných osob by vedlo ke dvojkolejnosti a nerovnosti mezi „posudkem“ zpracovaným pracovníkem příslušného úřadu a posudkem zpracovaným autorizovanou osobou. Vzhledem k tomu, že autorizované osoby se v praxi zpravidla soustředí na určitý druh záměrů, je vhodnější, aby byli vybíráni ad hoc dle své specializace a zkušeností.
Aktuálně je posudek funkčním institutem, který zajišťuje vysokou odbornost stanoviska EIA, s čímž jsou ve shodě i zástupci investorů, kteří se rovněž účastnili MPŘ, a jsou pro jeho zachování s důrazem na jeho kvalitu a rychlé zpracování. Na tyto požadavky text novely reaguje.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) požaduje zakotvení přísnějších sankcí v případě, že zpracovatel posudku nezpracuje posudek ve stanovené lhůtě
Vyjádření MŽP: V současné době je prodlení s předložením posudku sankcionováno pouze na základě smluvních mechanismů. Za účelem zajištění včasného zpracování posudku jsou návrhem zákona navrženy další úpravy, kterými je především zakotvení možnosti přímého snížení odměny zpracovatele posudku v případě nedodržení stanovené lhůty a dále také zpřísnění podmínek pro udělování, prodlužování a odnímání autorizace, kdy je možné přistoupit k odejmutí autorizace v případě porušování povinností vyplývajících ze zákona - mezi které patří i nedodržení lhůty pro zpracování posudku.

Coherence stamp
Liberecký kraj požaduje, aby byla zakotvena povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že v konkrétním případě na podklady pro vydání závazného stanoviska podle § 9a odst. 6 (tzv. coherence stamp) nepředložené ve stanovené lhůtě nahlíží, jako by nebyly předány (tj. coherence stamp nevydá)
Vyjádření MŽP: Navržená úprava, ke které přetrvává rozpor (§ 9a odst. 6 poslední věta), byla do zákona vložena na základě projednávání rozporů. Liberecký kraj nesouhlasí s tímto řešením, a proto k této úpravě vyslovil rozpor. Podle názoru Libereckého kraje by v případě, že příslušný úřad nebude vydávat coherence stamp z důvodu, že příslušné podklady nebyly ve stanovené lhůtě předloženy, je nezbytné toto sdělit správnímu orgánu vedoucímu navazující řízení, a to s ohledem na to, že coherence stamp je nezbytným podkladem pro navazující řízení a správní orgán vedoucí navazující řízení by byl příliš dlouhou dobu v nejistotě ohledně toto, zda tento podklad bude vydán či nikoli. Dle názoru MŽP není nezbytné povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení explicitně zakotvovat, jelikož správní orgány mají dle správního řádu postupovat dle zásady součinnosti, s níž je nepochybně v souladu i to, informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že coherence stamp nebude vydán.

Odvolání dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, proti rozhodnutí vydanému v tomto navazujícím řízení
MMR, MPO a KZPS požadují odstranění § 9c odst. 4, které zakotvuje možnost dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, podat odvolání proti rozhodnutí vydanému v tomto navazujícím řízení
Vyjádření MŽP: Úprava byla zavedena zákonem č. 39/2015 Sb. (tzv. infringementovou novelou). MŽP si je vědomé nesouladnosti tohoto ustanovení se správním řádem, nicméně dle požadavků evropského práva musí mít příslušníci dotčené veřejnosti přístup k soudní ochraně i v případě, že se řízení neúčastnili v předchozím stupni. Za účelem zachování zásady subsidiarity správního soudnictví bylo při přípravě zákona č. 39/2015 Sb. na základě požadavku Ministerstva spravedlnosti těmto osobám přiznáno rovněž právo na odvolání, aby byla zajištěna možnost nápravy v rámci soustavy orgánů moci výkonné a nedocházelo tak přesunu rozhodování o věcných otázkách na orgány moci soudní.

SEA
Moravskoslezský kraj požaduje zrelativizovat použitelnost zákona o posuzování vlivů na životní prostředí na proces SEA ke koncepcím podle stavebního zákona
Vyjádření MŽP: Moravskoslezský kraj má obavu z kolize novelizovaného znění § 10g se stavebním zákonem (vzhledem ke koncepcím dle stavebního zákona) a požaduje úpravy, které by tomuto předešly. Dle názoru MŽP tato obava není namístě, jelikož ustanovení § 10g se v plném rozsahu vztahuje pouze na tzv. obecné koncepce, tedy na koncepce, které nejsou zpracovávány podle stavebního zákona. Na koncepce zpracovávané podle stavebního zákona se toto ustanovení bude vztahovat pouze „přiměřeně“, tj. pouze pokud by stavební zákon nestanovil odlišnou úpravu – toto vychází z požadavku Ministerstva pro místní rozvoj, s nímž je požadavek Moravskoslezského kraje v rozporu.

Přechodná ustanovení
KZPS požaduje prodloužení přechodného období zakotveného v přechodných ustanovení ve vztahu k platnosti stanoviska EIA
Vyjádření MŽP: Návrh přechodných ustanovení byl již na základě uplatněných připomínek upraven tak, že původně navrhovaná cca 6měsíční lhůta byla prodloužena o dalších 12 měsíců a oznamovatel tak bude moci požádat o prodloužení stanoviska EIA až do 31. 12. 2018. Dokončí-li v této lhůtě povolovací proces k záměru, prodloužení nebude potřeba. Další prodloužení lhůty by znamenalo rozpor s požadavkem revidované směrnice EIA na zajištění aktuálnosti stanoviska EIA v době povolení záměru, neboť od vydání stanoviska EIA již uplynulo mnohdy i více než 10 let, aniž by byla aktuálnost stanoviska EIA jakkoli ověřována. Smyslem lhůty stanovené v přechodných ustanoveních je proto především poskytnout oznamovateli dostatek času seznámit se s novou právní úpravou a včas požádat o prodloužení stanoviska EIA, případně povolovací proces k záměru dokončit (nikoli však suplovat samotné prodloužení platnosti stanoviska EIA).

Hodnocení dopadů regulace (RIA)
MZe požaduje doplnit dopady na podnikatelské subjekty do zprávy RIA
SMOČR požaduje přepracování RIA se zapracováním všech dopadů, konkrétně dopady na veřejné a soukromé rozpočty
KZPS požaduje konzultace s dotčenými subjekty a odbornými subjekty
Vyjádření MŽP (ke všem třem výše uvedeným rozporům): S ohledem na zvýšení limitních hodnot, přesun vybraných záměrů z kategorie I do kategorie II, odstranění posuzování některých druhů záměrů a podstatné části všech podlimitních záměrů nelze nárůst posuzování investičních záměrů očekávat; zde se proto očekává pozitivní dopad na podnikatelské prostředí. Na základě uplatněných připomínek byly zahájeny dodatečné konzultace s dotčenými podnikatelskými subjekty, avšak přes snahy MŽP nebyla obdržena reakce na žádost o odhad dopadů na tyto subjekty. Nicméně do RIA byly doplněny i negativní dopady pro podnikatelské subjekty a možné zvýšení jejich administrativní náročnosti.

 

 

AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ NOVELY - ZDE

 

08.11.2016 20:50

Rejdaři chtějí snížit emise svých lodí, žádají si to prý sami zákazníci

Celkem 51 firem a organizací z oblasti námořní dopravy vyzvalo Mezinárodní námořní organizaci (IMO), aby se začala o snižování emisí zajímat. Chtějí, aby na nadcházející schůzi Námořního výboru pro ochranu životního prostředí (MEPC), přijala IMO takové kroky, které povedou k výraznému snižování emisí v tomto dopravním odvětví. Společné prohlášení připomíná, že neexistuje žádná legislativa, která by nutila rejdaře snižovat emise a že plány na zavedení emisního stropu pro odvětví byly shozeny se stolu v roce 2015. Zpráva IMO o emisích skleníkových plynů z roku 2014 navíc předpokládá, že emise z mezinárodní námořní přepravy stoupnou do roku 2050 o 250 %. Firmy a organizace tvrdí, že ekologičtější přepravu žádají sami zákazníci. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

08.11.2016 20:04

Adidas začíná prodávat ekologické boty z mořského odpadu

Minulý rok Adidas představil koncept obuvi, která byla vyrobená z mořského odpadu. Boty s názvem UltraBOOST Uncaged Parley se zrovna začínají prodávat. Adidas se snaží ve výrobě eliminovat materiál, který ještě nebyl použitý, a místo toho se chce zaměřit na recyklování. Spojil se s organizací Parley for the Oceans, která se zaměřuje na vyčištění moří a oceánů od odpadu. Boty jsou z 95 % tvořené plastem posbíraným z oceánu (konkrétně nedaleko Malediv), zbylých 5 % prý tvoří také recyklované materiály. Letos však bylo vyrobených pouze 7 000 párů. Příští rok se Adidas chystá pustit do výroby recyklovaných bot s mnohem větší vervou. Odhady tvrdí, že by mělo být vyrobeno milion párů! Cena vás ovšem nepotěší. Za všechno ekologické a bio se prostě platí a v tomto případě tomu není jinak. Boty vyjdou na 220 dolarů, tedy 5400 korun.

08.11.2016 10:17

Pozor na odstávku Informačních systémů EIA a SEA

V pondělí 14. 11. 2016 proběhne technická odstávka Informačních systémů EIA a SEA. Během odstávky bude provedena migrace serveru do resortního datového centra, na Ministerstvo životního prostředí. Systém bude zprovozněn opět v úterý 15. 11. 2016.

 

 

 

Zdroj: CENIA

08.11.2016 09:59

TA ČR vydala novu směrnici k certifikovaným metodikám

Technologická agentura ČR vydala novou směrnici k certifikovaným metodikám v působnosti agentury. Účelem směrnice je, v souladu s platnou Metodikou hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů, stanovit pravidla pro schvalování výsledku druhu N (certifikovaná metodika) jakožto výsledků programů administrovaných Technologickou agenturou ČR, zejména programů BETA a OMEGA. Směrnice upravuje proces od podání žádosti o vydání osvědčení o schválení certifikované metodiky po vydání Osvědčení a odeslání informace o výsledku schvalovacího procesu.

 

Dokument ke stažení:

08.11.2016 09:40

Ve čtvrtek MŽP představí nové dotace na pořízení auta s alternativním pohonem

AVÍZO Ve čtvrtek 10.11.2016 dopoledne představí ministr životního prostředí Richard Brabec podmínky a podrobnosti k nové výzvě na nákup vozidel s alternativním pohonem pro obce a kraje. Pro obce, kraje a jimi řízené organizace je připraveno 100 milionů korun z Národního programu ŽP na nákup elektromobilů, plug-in hybridů a vozů na CNG. Žádosti o dotace je možné podávat od 10. 11. 2016 do 31. 3. 2017 (nebo do vyčerpání alokace). Ministr Brabec na tiskové konferenci zároveň podepíše memorandum o spolupráci se zástupci výrobců a dovozců aut, energetiků a plynařů. Cílem memoranda je prohloubit spolupráci ve výměně informací v oblasti čisté mobility, na osvětové podpoře pro samosprávu i veřejnost a také zhodnotit možnosti připravit podobnou dotační podporu i pro další skupiny žadatelů.

 
 

08.11.2016 09:07

Skupina ČEZ vydělala letos již 14,7 miliardy korun

Za první tři čtvrtletí letošního roku vykázala Skupina ČEZ čistý zisk ve výši 14,7 mld. Kč. Po očištění o mimořádné vlivy obecně nesouvisející s běžným hospodařením roku dosáhl čistý zisk 16,7 mld. Kč. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) činil 43,8 mld. Kč. Z meziročního poklesu o 4,6 mld. Kč způsobil pokles realizačních cen vyrobené elektřiny 4,5 mld. Kč.

Pokles výroby elektřiny v jaderných elektrárnách se podařilo téměř nahradit zvýšenou výrobou v uhelných a plynových zdrojích a celkově proto výroba poklesla pouze o jedno procento. Přispěl k tomu zejména stabilní provoz všech tří komplexně obnovených bloků Elektrárny Prunéřov. „Nejvýznamnější událostí v uplynulém čtvrtletí byla naše dohoda se Sokolovskou uhelnou. Výsledkem je uzavření nové smlouvy na dodávky sokolovského hnědého uhlí až do roku 2025, prodej elektrárny Tisová do rukou Sokolovské uhelné a závazek obou stran učinit všechny kroky k ukončení všech běžících soudních procesů a řízení,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Za celý letošní rok Skupina ČEZ nadále očekává čistý zisk očištěný na úrovni 18 mld. Kč. „Relativně nízký čistý zisk, který očekáváme ve čtvrtém čtvrtletí, má vedle tradičních sezónních vlivů dva významné faktory. Nárůst odpisů a pokles kapitalizovaných úroků související se zařazením komplexně obnovené Elektrárny Prunéřov do majetku. A dále letos nemůžeme počítat s loňským vrácením části daně za emisní povolenky z let 2011 a 2012, které ve čtvrtém čtvrtletí 2015 přineslo do zisku 3,8 mld. Kč,“ uvedl místopředseda představenstva a finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Odhad celoroční EBITDA byl upřesněn na úroveň 56 mld. Kč, a to zejména z důvodu prodloužení odstávek jaderných zdrojů především v důsledku poruchy turbíny 2. bloku v Temelíně.

Skupina ČEZ dále posílila svou roli největšího alternativního dodavatele zemního plynu a stala se již dvojkou na českém trhu. Prodej zemního plynu meziročně vzrostl o 11 %.

V oblasti rozvojových aktivit se podařilo doplnit nabídku poskytovaných energetických služeb pro firemní zákazníky. Společnost ČEZ ESCO koupila dodavatele vzduchotechniky AZ Klima, který má za sebou více jak 4000 projektů a je jedničkou na českém trhu v oblasti integrovaných systémů topení, chlazení, větrání a klimatizace.

Pozitivní vývoj české ekonomiky potvrzuje rostoucí spotřeba elektřiny na distribučním území společnosti ČEZ Distribuce, která vzrostla meziročně o 0,9 %, po klimatickém a kalendářním očištění o 0,4 procenta.

 

 

Zdroj: ČEZ, Ladislav Kříž (mluvčí ČEZ)

08.11.2016 08:30

Břeclavská nemocnice chce srazit výdaje za energie, využije metodu EPC

Desítky milionů korun stojí modernizace, která se uskuteční v nemocnici 
v Břeclavi. Cílem je snížení nákladů za energie. Nemocnice je prvním krajským zařízením, které se týká takzvaný EPC projekt. Investorem se stane soukromá společnost, které pak bude zdravotnické zařízení díky úsporám sumu splácet. A to po deset let. Jestliže se projekt v Břeclavi osvědčí, kraj zamýšlí jeho uplatnění také na dalších místech. Více ZDE. Nejen o metodě EPC se dozvíte na se seminářích v rámci Energy Tour 2016 - více ZDE.

Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/breclavska-nemocnice-chce-srazit-vydaje-za-energie-revolucnim-projektem-20161107.html

 

 

Zdroj: Deník.cz
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/breclavska-nemocnice-chce-srazit-vydaje-za-energie-revolucnim-projektem-20161107.html

08.11.2016 07:52

E15: Lithiová horečka pokračuje. Za tunu bílého prášku se platí 20 tisíc dolarů

Ještě v lednu 2016 se tuna uhličitanu lithného prodávala za deset tisíc dolarů, nyní je jeho cena dvojnásobná. Stříbřitý, lehký a měkký kov, který dobře vede elektrický proud i teplo, patří k nejžádanějším materiálům především kvůli sílícímu zájmu o stále nové a výkonnější lithium-iontové baterie. Ty samozřejmě pohánějí smartphony, tablety, notebooky, ale také elektromobily. Přes rostoucí poptávkou po větších výkonech, elektromobilech a čistší elektřině je byznys s lithiem stále docela malý. Žádaný materiál se těží především v Austrálii a v trojúhelníku mezi Argentinou, Bolívií a Chile. Loni se celosvětově spotřebovalo 184 tisíc tun uhličitanu lithného. Studie Deutsche Bank odhaduje růst poptávky do roku 2025 na 534 tisíc tun. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Potenciál těžby lithia v ČR (31.10.2016)

Cesta k první těžbě lithia v Česku je volná. Firma Cínovecká deponie získala povolení (25.10.2016)


 

Zdroj: E15

07.11.2016 13:11

Jak se bude ohlašovat přeprava nebezpečných odpadů od 1. ledna 2017?

Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) se s ohledem na blížící se termín účinnosti zákonné povinnosti ohlašovat přepravu nebezpečných odpadů v elektronické formě prostřednictvím ISPOP dotázala MŽP, jak tuto novou povinnost plnit v době, kdy zatím není povinná elektronická forma ohlašování připravená a přístupná. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) ve své odpovědi uvádí, že od 1. ledna 2017 se přeprava nebezpečných odpadů bude ohlašovat elektronicky prostřednictvím příslušného modulu ISPOP. MŽP dále ve své odpovědi uvádí, že v současné době probíhá příprava elektronického systému pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Celý text dotazu ČAOH i odpovědi najdete níže.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: ČAOH

 

07.11.2016 09:04

Ombudsman k prominutí poplatku za komunální odpad

Obecní úřady získaly po necelých pěti letech zpět oprávnění na žádost prominout místní poplatek za komunální odpad. Pokud žádost zamítnou, musejí své rozhodnutí řádně odůvodnit. Veřejný ochránce práv se setkal se stížnostmi, že obecní úřady odůvodněné rozhodnutí nevydávají.

S účinností od 29. října 2015 mohou obecní úřady na žádost zcela nebo částečně prominout poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Umožňuje jim to novelizovaného znění zákona o místních poplatcích. Mohou přitom prominout i poplatek nebo jeho příslušenství vzniklé před datem 29. října 2015.

Obecní úřad v rámci svého správního uvážení posuzuje, zda by prominutí místního poplatku vedlo k odstranění tvrdosti právního předpisu a zda pro něj existují ospravedlnitelné důvody.

Přestože platí, že na vyhovění žádosti o prominutí není právní nárok, nesmí obecní úřad jednat zcela libovolně. Procesní postup obecního úřadu podléhá daňovému řádu, podle kterého by měl o žádosti vydat rozhodnutí s příslušnými náležitostmi, včetně odůvodnění.

Právě v odůvodnění shrne výše naznačené úvahy, jimiž podepře své rozhodnutí poplatek prominout či neprominout. Obecní úřad musí v rámci posuzování žádostí dodržet zásadu, že by při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů neměly vznikat nedůvodné rozdíly.

Pokud obecní úřad o žádosti nevydá odůvodněné rozhodnutí, žadatel se nedozví důvody, které k závěru úřadu vedly, a nemá procesní prostor se proti negativnímu stanovisku bránit např. podáním správní žaloby proti rozhodnutí správního orgánu.

Posuzování těchto žádostí nespadá pod výkon samostatné působnosti a nemůže je proto posuzovat zastupitelstvo či rada obce.

07.11.2016 08:30

Firma dostala pokutu 100 tisíc korun za nadměrné vypouštění prašných částic

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Plzni uložili pokutu 100 tisíc korun společnosti za provozování elektrických obloukových pecí a pálícího zařízení v rozporu s platným integrovaným povolením.

Letos v červenci firma porušila schválený provozní řád a technické podmínky provozu. „Tím došlo k nadměrnému vypouštění prašných částic z haly elektroocelárny do ovzduší. Zároveň provozovala pálicí a dělící zařízení bez filtrace, což způsobovalo uvolňování intenzivního dýmu,“ popsala Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.

Společnost po kontrole, kterou provedli inspektoři ČIŽP, už začala s opravou odsávacího zařízení elektrické obloukové pece i netěsností na hale ocelárny.

Tato pokuta však není první, kterou inspektoři ČIŽP firmě v poslední době uložili. V roce 2015 společnost dostala pokutu 200 tisíc korun podle zákona o integrované prevenci za nedodržování Plánu opatření pro případ ekologické havárie (havarijní plán) – firma totiž neprovedla těsnostní zkoušky potrubí a nádrží s velmi nebezpečnými látkami ropného původu.

Ve stejném roce dostala také pokutu 50 tisíc korunza porušení povinnosti stanovené zákonem o odpadech - neshromažďovala některé druhy odpadů utříděně podle jednotlivých druhů.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE