Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

27.02.2015 19:08

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič byl hostem Radiožurnálu

AUDIO Je realistický plán Evropské komise na energetickou unii? Opravdu se podaří snížit závislost na Rusku? A kde hledat nové dodavatele plynu do Evropské unie? Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič bude dnes hostem Heleny Šulcové ve Dvacet minutách Radiožurnálu po 17 hodině.

 

 

 

 

Čtěte také:

České reakce na návrh energetické unie (Euroskop.cz, 27.2.2015)

27.02.2015 16:01

Pozvánka: ODPADY 2015 V PRAXI - ZÁKON č. 229/2014 Sb., EURONOVELA (Praha a Hradec Králové)

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "ODPADY 2015 V PRAXI - ZÁKON č. 229/2014 Sb., EURONOVELA", který se uskuteční v termínech 26. března v Praze a 28. dubna 2015 v Hradci Králové. V lednu 2015 vstoupí v účinnost změny, které přináší zákon č. 229/2014 Sb. Změna zavádí konec skládkování v roce 2024 a povinnost třídění odpadů v obcích, včetně biosložky a kovů.

Další novela pak vstoupí v platnost v březnu 2015, jedná se o novelu, která s ohledem na připomínky Evropské komise doplňuje transpozici rámcové směrnice o odpadech.

Tato novela bude upravovat některé definice, pravidla pro ohlašování provozu zařízení, požadavky na plány odpadového hospodářství. Účastníci budou seznámeni s konkrétní podobou změny, které tyto novely a související novelizace prováděcích vyhlášek přináší a přiblíží, jaký dopad budou mít tyto změny na původce odpadů a provozovatele zařízení pro nakládání s odpady. 

 

Přednášející:

Mgr. et Mgr. Štěpán Jakl (Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů)

Ing. Petr Havelka (Česká asociace odpadového hospodářství, výkonný ředitel, dříve ředitelství ČIŽP)

 

Další informace:

Termín: 26. března - Praha

Místo konání: Konferenční centrum CITY - Pankrác
Cena: 1479,- Kč bez DPH

Další podrobnosti k termínu: ZDE

 

Termín: 28. dubna - Hradec Králové

Místo konání: Kongresové centrum Aldis
Cena: 1463,- Kč bez DPH

Další podrobnosti k termínu: ZDE

 

27.02.2015 13:56

Ředitel ČIŽP: Znečišťovat životní prostředí bez povolení je neuvěřitelná drzost. Firma dostala pokutu 500 tis. Kč.

ŠPATNÁ PRAXE Společnost, která provozuje dva stacionární zdroje znečišťování ovzduší v areálu dřevařského závodu, byla předmětem opakovaných stížností občanů z přilehlé bytové zástavby na obtěžování spadem pilin a dřevného prachu. „Naši inspektoři chtěli po provozovateli vymáhat minimalizaci dopadů provozu technologie na životní prostředí podle zákona o ochraně ovzduší. Zjistili ale, že společnosti vůbec nebylo povolení k provozu vydáno. Je až neuvěřitelně drzé znečišťovat životní prostředí bez povolení, které má právě emise redukovat,“ řekl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

Inspektoři navíc zjistili, že stacionární zdroje jsou v této společnosti i nadále provozovány. Společnost nesplnila ani další povinnost danou zákonem o ochraně ovzduší - v roce 2014 neohlásila údaje souhrnné provozní evidence za rok 2013 prostřednictvím integrovaného systému ohlašovacích povinností. 

Česká inspekce životního prostředí tak uložila pokutu ve výši 500 tisíc koru a nyní ČIŽP povede správní řízení ve věci zastavení provozu stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.

27.02.2015 13:24

Nová výzva v 1. podprogramu GAMA

Technologická agentura České republiky vyhlásila dne 26. února 2015 druhou veřejnou soutěž ve výzkumu a experimentálním vývoji pro Program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací GAMA. Soutěžní lhůta začíná dnem 27. 2. 2015 a končí dnem 15. 4. 2015.

Podprogram 1 je zaměřen na podporu ověření praktické využitelnosti výsledků VaV, které vznikají ve výzkumných organizacích a mají vysoký potenciál pro uplatnění v nových nebo zdokonalených produktech, výrobních postupech nebo službách s vysokou přidanou hodnotou a vysokou pravděpodobností posílení konkurenceschopnosti. Podprogram 1 je orientován rovněž na systémovou podporu fáze VaV, počínající dosažením prakticky využitelného výsledku VaV a končící ověřením možností jeho komerčního využití ve formě modelu, funkčního vzorku či prototypu. Příjemci mohou být pouze výzkumné organizace. Další informace ZDE.

 

DOKUMENTY SPOJENÉ S 2. VEŘEJNOU SOUTĚŽÍ

 

27.02.2015 13:11

Nabídka společné české účasti na mezinárodního veletrhu Sajam Ekologije 2015

Mezinárodní veletrh Sajam Ekologije 2015 je klíčovým veletrhem v Černé Hoře. Zaměří se na ekologii, energetiku, obnovitelné zdroje, odpadní vody, ochranu životního prostředí a zdravý životní styl. Setkají se na něm představitelé vládních institucí a neziskových organizací se zástupci průmyslových i stavebních společností, kteří se této problematice dlouhodobě věnují. Své technologie, produkty a služby zde představí jak společnosti, působící v oblasti obnovitelných zdrojů energie; zejména v oblasti solární, větrné, geotermální, hydroenergie a bioenergie, tak společnosti, nabízející inovativní řešení v oblasti ochrany životního prostředí. Veletrh se uskuteční v termínu 16. – 18. dubna 2015 v Budvě v Černé Hoře. Další informce najdete na webu Svazu průmyslu a dopravy ČR - ZDE.

27.02.2015 10:54

SOVAK: Záměr MŽP zvýšit poplatky za odběr podzemních vod je skryté zvýšení daní

 

Vybrané finanční zdroje za odběr podzemních vod mají podle stanoviska SOVAK ČR primárně sloužit k ochraně a rozvoji vlastních podzemních zdrojů ovšem realitou je využití pro financování jiných oblastí. Návrh Ministerstva životního prostředí na zvýšení poplatků za odběr podzemních vod s cílem jejich úspory je zcela mylný, neboť specifická spotřeba pitné vody v ČR je jedna z nejnižších v Evropě a u veřejných zdrojů není možné tento zdroj surové vody nahradit. Jedná se tak pouze o skryté zvýšení daňové povinnosti, navíc selektivní pro uživatele služby, kteří nemají jinou alternativu. V řadě případů naopak další zdražování poplatků povede v případě možnosti k využití vlastních zdrojů (např. studní) a k odpojování od veřejných systémů. Více ZDE

 

27.02.2015 10:36

Jak ovlivňuje nižší ropa nebo konflikt na Ukrajině cenu plynu v Česku?

KOMENTÁŘ Koncové ceny na takovéto změny nereagují promptně. Prvním důvodem je samotné složení ceny. Komoditní část podle velikosti zákazníka tvoří přibližně dvě třetiny ceny. Druhým podstatným důvodem je fakt, že zemní plyn je obchodníky pořízen na zimní období z velké části dopředu. Obchodníci obvykle nakupují plyn postupně v delším časovém rozmezí. Jaký vliv má oslabený kurz koruny? A jaký další vývoj lze očekávat v 2015? To vše objasní ve svém komentáři Michal Slabý, odborník nákupu plynu energetické společnosti E.ON. Více ZDE

 

 

27.02.2015 10:27

REMA: Firmy nejvíce třídí IT zařízení, sběr drobného elektra se v Česku podceňuje

Podle aktuálních statistik skupiny REMA, která se zabývá zpětným odběrem elektrozařízení a baterií, firmy v loňském roce nejvíce třídili IT zařízení a telekomunikační technologie, zejména pak počítače, tiskárny či kopírky. Zatímco IT zařízení tvořilo více jak tři třetiny odebraného elektroodpadu, sběr drobného elektra se v Česku stále podceňuje. Například z celkového množství vyřazených přístrojů lidé v průměru odevzdají jen asi 5 % mobilních telefonů. Více ZDE

26.02.2015 17:40

ČT24: Česko porušilo evropské právo. Ve hře jsou miliardy za povolenky

Až 7,5 miliardy korun možná bude muset vrátit Česká republika energetickým firmám. Soudní dvůr Evropské unie dnes totiž rozhodl, že česká daň na bezplatné emisní povolenky mezi lety 2011 a 2012 platila pro více než deset procent z celkového počtu povolenek, což je v rozporu s evropským právem. Evropský soud to napsal v tiskové zprávě ke svému dnešnímu rozhodnutí. Na kolegy v Lucembursku se obrátil český Nejvyšší správní soud v souvislosti se stížností společnosti Ško-Energo, která je dodavatelem energií pro mladoboleslavskou Škodu Auto. Více a reportáž ZDE

 

Zdroj: ČT24

26.02.2015 17:18

Brabec: Řešení problému se zápachem v česko-saském pohraničí musí být akčnější

AUDIO Jedním z témat, o kterých dnes diskutovali ministři Brabec a Saska, byl i dlouholetý problém zápachu na česko-saských hranicích. Na zápach si již dlouhá léta stěžují obyvatelé německých obcí za českými hranicemi v Krušnohoří. Ani po více než 5 letech se však nepodařilo určit původce zápachu.

Zápach se totiž šíří i velmi hluboko ve vnitrozemí na německé straně – až 100 km od hranic. Zároveň není prokazatelně závislý na počasí i povětrnostních podmínkách. „Stížnosti obyvatel Krušnohoří bereme v Sasku velmi vážně. V předchozích letech se nám podařilo tento problém omezit. Jeho hlavním původcem je s největší pravděpodobností severočeská průmyslová oblast. Bez našich českých sousedů tento problém nebudeme schopni vyřešit. Jsem velmi vděčný za to, že ministr Brabec přislíbil pomoc při hledání řešení,“ prozradil saský ministr životního prostředí a zemědělství Thomas Schmidt.

„Nabídl jsem především akčnější spolupráci při ohlašování zápachu. Dnes trvá přenos informací z Německa do Česka i pět dní. Tuto dobu je nutno zásadně zkrátit tak, aby mohly české úřady i české podniky rychleji reagovat s cílem zjistit původce zápachu v závislosti na aktuálních meteorologických i provozních podmínkách v českých podnicích. Také jsem předběžně domluvil pro německé zástupce opětovnou možnost navštívit české podniky a požádal jsem saského ministra o totéž na německé straně. Zjištění původce nebo původců zápachu je pro řešení situace naprosto klíčové a obě strany musí při hledání řešení tohoto problému velmi úzce spolupracovat,“ komentoval dnešní setkání ministr Brabec.

„Česká strana ani německý výzkum v Krušnohoří a Vogtlandu nezjistily jednoznačného původce zmiňovaného zápachu a ani s jistotou neprokázaly, že pochází skutečně z české strany. Všechny podniky, které německá strana označuje jako možné původce zápachu, mají nainstalované nejlepší dostupné techniky a splňují všechny normy stanovené EU. Německá strana byla vyzvána, aby problémy se zápachem hlásila neprodleně, aby nedocházelo k časové prodlevě a situace se dala rychle řešit. Ve chvíli, kdy se podaří prokázat jednoznačného původce, bude možné začít řešit příčinu zápachu,“ doplnil ředitel ČIŽP Erik Geuss.

V posledních 20 letech všechny podniky na české straně investovaly do svých provozů stovky milionů korun do jednotlivých zařízení, a to i s cílem snižování pachové zátěže. Všechny podniky splňují podmínky provozu stanovené legislativou EU (tzv. BAT). Na obou stranách proběhlo velmi odborné zkoumání možného původce pachu, žádná ze studií však neprokázala jednoznačného původce zápachu.

Toto téma obě země intenzivně řeší už několik let na pravidelných setkáních česko-německé pracovní skupiny pro ovzduší. Při tom posledním v září 2014 se obě strany dohodly na zrychlení systému informování o zápachu, kdy je o zápachových epizodách spolu s ČHMÚ informován německou stranou zároveň i ústecký inspektorát ČIŽP. Ke zdárnému řešení tohoto problému je ale nutno systém informování zrychlit tak, aby mohla česká strana vyrazit do terénu v reálných podmínkách, kdy je zápach cítit.

Ministři také hovořili o splavnosti Labe, ochraně přírody v národních parcích či spolupráci ohledně ochrany klimatu.

26.02.2015 17:07

Letos ArcelorMittal realizuje ekologická opatření v hodnotě 3,1 miliardy korun

Huť ArcelorMittal Ostrava získal dotace z EU na dalších šest ekologických opatření. Celková hodnota ekologizace přesahuje 530 milionů korun a huť díky nim sníží fugitivní emise o dalších 137 tun prachu za rok. Těmito projekty navazuje ArcelorMittal Ostrava na investice, které taktéž sníží emise pod limity požadované EU. Celkem v tomto roce v huti staví 13 nadstandardních investic do odprášení v hodnotě 3,1 miliardy korun, všechny s letošním datem dokončení.

„Po podepsání smluv se všemi dodavateli nám už zbývá jen dořešit potřebnou dokumentaci a výstavba začne co nejdříve. Podmínkou pro získání dotací je dokončení všech investic do konce roku 2015, takže stavět se bude nepřetržitě, včetně víkendů a nočních směn,“ nastiňuje průběh realizace investic do odprašování Petr Baranek, ředitel pro životní prostředí ArcelorMittal Ostrava.

Ekologické investice v rámci 48. výzvy se zaměřují na zachytávání fugitivních emisí, které vznikají při manipulaci s prašnými materiály, jako jsou prachové rudy, vápenec apod. Modernizace a nových tkaninových filtrů se dočká jak aglomerace, tak vysoké pece, kde vzniká nejvíce prachových emisí. Na aglomeraci dojde k odprášení systému zavážení zásobníků rudného mostu, zvýší se kvalita spékání v severní části aglomerace, čímž se sníží množství emisí na spékárně a dopravních cestách a také se zvýší účinnost odprášení odsunových cest v severní části aglomerace. Vysoké pece čeká odprášení čistící stanice torpédových vozů (veronik) a také odprášení systému zavážení vysokých pecí.

Kromě 48. výzvy probíhají v ostravské huti i další investice do odprašování v rámci 36. výzvy. V současné době se realizuje 13 nadstandardních investic v celkové hodnotě 3,1 miliardy korun. Základem těchto ekologických investic je instalace tkaninových filtrů, což je v současné době nejmodernější odprašovací technologie pro hutní provozy na světě, která spolehlivě zachytí 99 % prachových částic včetně částic menších než 2,5 mikrometru. Jejich použití doporučuje jako nejlepší dostupnou techniku i EU.

„Od roku 2003 jsme do ekologizace vložili přes 4 miliardy korun z vlastních zdrojů, čímž jsme snížili množství emisí o dvě třetiny. Už od roku 2012 splňujeme nejpřísnější limity dané EU, které budou platné až od roku 2016. Právě díky tomu, že ekologizujeme více, než musíme, jsme získali na tyto další nadstandardní ekologické investice dotace od EU,“ doplňuje Tapas Rajderkar, generální ředitel společnosti ArcelorMittal Ostrava. „Po jejich dokončení se ArcelorMittal Ostrava zařadí mezi nejčistější hutě na světě.“

 

Ekologické projekty 48. výzvy

Dodavatel

Přínos pro životní prostředí: (snížení fugitivních emisí, tun prachu/rok)

Hodnota investice 

Odprášení čistící stanice torpédových vozů

AC Technologies s.r.o.

0,87

20 000 000 Kč

Odprášení systému zavážení zásobníků rudného mostu

AC Technologies s.r.o.

3,5

44 600 000 Kč

Snížení fugitivních emisí na spékárně a dopravních cestách zvýšením kvality spékání

IMET TEC, a.s.

5,76

125 900 000 Kč

Zvýšení účinnost odprášení odsunových cest

AC Technologies s.r.o.

21,3

137 200 000 Kč

Odprášení systému zavážení VP2

Hutní projekt Frýdek-Místek, a.s.

98

127 500 000 Kč

Odprášení systému zavážení VP3

Hutní projekt Frýdek-Místek, a.s.

7,7

82 200 000 Kč

Celkem

 

137,13

537 400 000


 

26.02.2015 16:47

Zpětný sběr baterií loni mírně vzrostl, na splnění přísnějších požadavků EU to však stačit nebude

Podle aktuálně zpracovaných údajů neziskové společnosti ECOBAT se v roce 2014 podařilo v České republice opakovaně zpětně odebrat přes 1 000 tun použitých baterií a akumulátorů. Nejvíce baterií se již tradičně vytřídilo v Praze. Celkové množství 1 097 tun přestavuje 32 % všech baterií dodaných na trh. Již od 1. ledna 2016 však zvyšuje směrnice Evropské unie toto množství na minimálně 45 %. Tento limit v současné době splňuje podle výsledků sběru v roce 2013 pouze Švýcarsko (71 %), Švédsko (64 %), Lucembursko (61 %), Belgie (54 %) a Rakousko (53 %). Více ZDE

26.02.2015 06:04

Čeští skláři chtějí zavést povinné třídění plochého skla

Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR se chce zaměřit na prosazení povinnosti třídit ploché sklo. Na skládkách podle asociace zbytečně končí stále velké množství použitelného skla. "Lidé stále nepovažují sklo za něco, co má nenahraditelnou hodnotu. Velmi často tak končí na skládkách, kde se v podstatě nedá rozložit. Chceme proto prosadit, aby bylo sklo považováno za stejně cennou surovinu jako je například bioodpad, jehož třídění je dnes již pro obce povinné," uvedl prezident asociace Petr Mazzolini. Libor Sehnal ze společnosti AGC Flat Glass Czech dodal, že střepy jsou pro výrobu nového skla nezbytné. "Naše společnost musí každý rok z různých zdrojů získávat a vykupovat desetitisíce tun skleněných střepů, abychom zajistili plynulost výroby. Přitom daleko větší množství skla se odváží na skládky, kde již neexistuje možnost jeho využití," upozornil.

25.02.2015 22:04

HK ČR: Zodpovědnost za energetický mix by měly nést členské státy EU

Z dnes projednaného návrhu energetické unie vyplývá, že Komise směřuje k významnému zasahování do mezivládních dohod jednotlivých členských států, uvádí Hospodářská komora České republiky (HK ČR) ve svém stanovisku. Takový postup však komora považuje za přístupný pouze tehdy, pokud bude zajištěn soulad s právními předpisy EU a Lisabonskou smlouvou.

Dále se domnívá, že energetická unie by měla být založena pouze na stávajících politikách v oblasti energetiky a klimatu a měla by se tak vyhnout mnoha novým iniciativám. HK ČR tak požaduje respektování rozhodnutí přijatého v oblasti klimatu a energetiky k roku 2030. Přijetí dalších navrhovaných sociálních politik totiž nesmí být na úkor jiných spotřebitelů energií.

 

 

Souhrnné stanovisko energetické sekce HK ČR k energetické unii

Se základními cíli energetické unie, zajistit spotřebitelům v EU (domácnostem a firmám) bezpečné, udržitelné, konkurenceschopné a cenově dostupné energie při ambiciózní politice v oblasti klimatu, nelze než souhlasit. Otázkou je, jak to bude konkrétně realizováno. Zcela jistě lze ocenit snahu Komise, aby v oblasti energetiky a politiky klimatu EU byly různorodé aktivity sloučeny do jednoho uceleného dokumentu. Energetická unie by v tuto chvíli měla být ale založena pouze na současných politikách v oblasti energetiky a klimatu. Měla by se tedy vyhnout mnoha novým iniciativám, když ty již odsouhlasené nejsou ještě ve všech částech EU plně implementovány a využívány.

Při naplňování cílů energetické unie je nezbytné respektovat lisabonskou smlouvu, která definuje, že energetický mix a zodpovědnost za něj je v kompetenci a tedy i zodpovědnosti členských států. Z návrhu energetické unie také vyplývá, že Komise směřuje k významnému zasahování do mezivládních dohod jednotlivých členských států. Toto považujeme ale za přípustné jen do té míry, aby byl zajištěn soulad s právními předpisy EU a lisabonskou smlouvou a nikoliv již nad jejich rámec. Rovněž snahu Komise, která de facto směřuje ke zřízení evropského regulátora, považujeme za snahu jdoucí nad rámec lisabonské smlouvy.
Právní předpisy, které Komise navrhuje připravit pro plnění v říjnu schváleného rámce v oblasti klimatu a energetiky k roku 2030, musí respektovat samotné říjnové rozhodnutí do té míry, co je přijato jako povinný závazek členských států (emise CO2), co jen na úrovni celé EU (podíl OZE) a co je jen indikativní cíl na úrovni EU (úspory).

Zcela jistě lze uvítat snahu Komise, aby EU sehrávala určitou roli při vyjednávání dohod na dodávky energií se zeměmi, které jsou důležité z hlediska bezpečnosti těchto dodávek, zejména při jednání se zeměmi, které jsou náchylné používat jejich vývozu energie pro politické účely.

Jaderná energie je součástí energetického mixu v mnoha členských státech. V dokumentu je ale uvedena pouze v souvislosti s potřebou diverzifikace zdrojů uranu. Komise by se měla zaměřit především na diverzifikaci dodávek plynu, protože každá jaderná elektrárna má vlastní rezervní palivo až „x“ let plného provozu, a proto, pokud je nebo vznikne nějaký problém se současným dodavatelem, může použít rezervu a mezitím zvolit alternativní dodavatele. Současně je potřeba zdůraznit, že všechny zdroje energie by měly být vzaty v úvahu, a to včetně jaderných, což v představeném dokumentu chybí.

Komise chce dát nový politický impuls k dokončení vnitřního trhu s energií. Zde je potřeba říci, že by se ale prioritně před dalšími a dalšími politickými impulsy měla Komise spíše zabývat tím jak urychlit řízení o nesplnění povinnosti v oblasti třetího liberalizačního balíčku a přinutit členské státy, které jej nenaplňují k jeho plné implementaci. V některých zemích stále existují vážné problémy v oblasti liberalizace trhu s energií. S tím souvisí i snahy Komise připravit další ambiciózní legislativní návrh v oblasti redesignu trhu s elektřinou. Ten by měl být založen na podrobných analýzách různých národních systémů v jednotlivých členských státech (CRM, strategické rezervy, regulované ceny, podpory, atd...).

V zájmu ochrany ohrožených zákazníků navrhované přijetí sociálních politik nesmí být na úkor jiných spotřebitelů energií, jinak řečeno tyto politiky nemohou platit ostatní spotřebitelé v ceně svých energií.

 

Související článek:

Energetická Unie: bezpečná, udržitelná, konkurenceschopná a cenově dostupná energie

 

25.02.2015 20:28

Novela zákona o odpadech má sněmovní tisk č. 409

PŘEHLED ZMĚN Vláda schválila tento týden novelu zákona o odpadech, která je evidována v PSP ČR jako sněmovní tisk č. 409. Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách zákona. Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů. Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností.

 

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění - ZDE

 

Související článek:

Vláda schválila novelu zákona o odpadech, podporu biopaliv a analýzu čerpání evropských fondů (23.2.2015)

 

25.02.2015 19:53

SZÚ: Problematika nakládání s použitými injekčními stříkačkami a s inkontinentními pomůckami

Státní zdravotní ústav (SZÚ) na svém webu zveřejnil informace k problematice nakládání s ostrými předměty a s použitými injekčními stříkačkami při domácí péči a stanovisko k nakládání s inkontinentními pomůckami.

Nakládání s ostrými předměty používanými ve zdravotnictví je ošetřeno Směrnicí Rady 2010/32/EU ze dne 10. května 2010, kterou se provádí Rámcová dohoda o prevenci poranění ostrými předměty v nemocnicích a ostatních zdravotnických zařízeních. Z této směrnice je třeba vycházet také při řešení problematiky nakládání s ostrými předměty při domácí péči.

 

Ve shodě s legislativním odborem MŽP je stanovisko Státního zdravotního ústavu následující:

  • Nakládání se zdravotnickým odpadem vznikajícím v domácnostech při domácí péči je v kompetenci zdravotnického zařízení, jehož lékař léčiva pacientovi předepsal. Toto zdravotnické zařízení je pak považováno za původce odpadu dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a je povinno dodržovat všechna ustanovení daná tímto zákonem a jeho prováděcími předpisy. Pacient má být lékařem poučen, jak s odpadem nakládat a mají mu být příslušným zdravotnickým zařízením dodány patřičné nádoby na zdravotnický odpad.
  • Pacienti, kteří potřebují odstranit použité ostré předměty, například injekční stříkačky, jehly z inzulínových per diabetiků apod., které vznikly jako odpad po aplikaci léčiv, postupují tak, že tzv. ostrý odpad, který je dle Katalogu odpadů (vyhláška č. 381/2001 Sb., v posledním znění) zařazen pod kód odpadu 18 01 01* a je odpadem nebezpečným, odevzdají v nádobě k tomu účelu určené na stanovené shromažďovací místo pro nebezpečný zdravotnický odpad, například ve zdravotnickém zařízení - na poliklinice, v nemocnici a podobně.
  • Nádoby na ostrý odpad musí být pevné, nepropíchnutelné, nepropustné, umožňující průběžné otevírání nádoby a po naplnění pevné uzavření. Ostré předměty se v žádném případě neukládají do papírových obalů a krabic.
  • Výše jmenovaný odpad tedy nelze v žádném případě považovat za odpad komunální a je třeba jej odstraňovat jako odpad nebezpečný na náklady zdravotnického zařízení, v němž byla léčba pacientovi předepsána. Tento odpad vzniká v důsledku léčby pacienta.
  • Shromažďování použitých „ostrých předmětů“ není v  kompetenci lékáren, které k tomu ve většině případů nemají oprávnění; lékárny jsou povinny dle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech v posledním znění převzít od fyzických osob pouze tzv. nepoužitelná léčiva.

 

Stanovisko k nakládání s inkontinentními pomůckami

Ministerstvo  životního prostředí vydalo stanovisko k nakládání s inkontinentními pomůckami: MZP_sdeleni_o_maceratorech. V poslední době se na trhu objevily  drtiče inkontinenčních pomůcek, tzv. „macerátory“, a jsou dle jejich distributorů zařízení určena k odstraňování zdravotnického odpadu. Inkontinentní pomůcky po podrcení tzv.“ macerátorech „ jsou vypouštěny do kanalizace.

Dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“) zůstává zdravotnický odpad i po jeho rozdrcení nadále odpadem, a proto je nutné s tímto odpadem nakládat v souladu s požadavky zákona o odpadech. Ten v ustanovení § 16 zákona o odpadech stanovuje původcům odpadů řadu povinností, přičemž jednou ze základních povinností je, že vzniklý odpad, který původce nemůže sám využít nebo odstranit v souladu se zákonem, musí předat pouze osobě oprávněné k jejich převzetí dle zákona o odpadech. Odpady lze tedy předávat pouze do zařízení k tomu určených, tzn. do zařízení, které mají platný souhlas dle ustanovení § 14 odst. 1 zákona o odpadech. Na základě výše uvedeného je zřejmé, že kanalizace není zařízením určeným k nakládání s odpady ve smyslu zákona o odpadech.

Způsob odstraňování popsaného zdravotnického odpadu prostřednictvím tzv. macerátorů není v souladu s legislativou v oblasti ochrany životního prostředí.

 

Autor: Zimová M., Podolská Z.

Zdroj: Státní zdravotní ústav (SZÚ)

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE