Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

13.03.2014 19:01

Seznamte se s Plánem legislativních prací vlády na rok 2014 z pohledu životního prostředí

Vláda na svém jednání ve středu 12. března 2014 schválila Plán legislativních prací pro rok 2014. Plán legislativních prací vlády pro rok 2014 obsahuje hlavní cíle a závazky nové vlády, které vychází z koaliční smlouvy a programového prohlášení. Vláda jej schválila už po měsíci od svého jmenování. Součástí Plánu je celkem 165 legislativních úkolů s prioritními body. Připravili jsme pro Vás přehledný přehled legislativních prací z pohledu životního prostředí, energetiky a ostatní oblasti. Nechybí ani související evropská legislativa a stěžejní termíny. V rubrice Právo (přístup mají pouze předplatitelé Věrnostních karet Třetíruka.cz) Vám budeme postupně jednotlivé předpisy představovat, jak je budou jednotlivá ministerstva zasílat do připomínkového řízení.

 

Termín
předložení vládě
Předpis Předkladatel
Březen Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

  • Nařízení Komise (EU) č. 389/2013 ze dne 2. května 2013 o vytvoření registru Unie podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 280/2004/ES a č. 406/2009 a o zrušení nařízení Komise (EU) č. 920/2010 a č. 1193/2011
MŽP
Červen Návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU ze dne 4. července 2012 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES
  • Termín pro implementaci: Květen 2015

MŽP

Červen

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (kodifikace)
  • Termín pro implementaci: červen 2011

MŽP/MMR

Září

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

 

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/56/EU ze dne 20. listopadu 2013, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/66/ES o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech, pokud jde o uvádění na trh přenosných baterií a akumulátorů obsahujících kadmium, které jsou určené do bezšňůrových elektrických nástrojů, a knoflíkových článků s nízkým obsahem rtuti, a kterou se zrušuje rozhodnutí Komise 2009/603/ES
  • Termín pro implementaci: červenec 2015
MŽP
Září

Věcný záměr zákona o odpadech

 

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (rámcová směrnice o odpadech)
  • Směrnice Rady 1999/31/ES ze dne 26. dubna 1999 o skládkách odpadů Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění)
MŽP
Září Věcný záměr zákona o zpětném odběru výrobků s ukončenou životností

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/56/EU ze dne 20. listopadu 2013, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/66/ES o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech, pokud jde o uvádění na trh přenosných baterií a akumulátorů obsahujících kadmium, které jsou určené do bezšňůrových elektrických nástrojů, a knoflíkových článků s nízkým obsahem rtuti, a kterou se zrušuje rozhodnutí Komise 2009/603/ES
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU ze dne 4. července 2012 o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ)
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18. září 2000 o vozidlech s ukončenou životností
  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (rámcová směrnice o odpadech)
  • Termín pro implementaci: červenec 2015
MŽP/MPO
Říjen Návrh nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (rámcová směrnice o odpadech)
MŽP
Energetika:
Červen Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES
  • Termín pro implementaci: červen 2014
MPO
Červen Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES
  • Termín pro implementaci: červen 2014
MPO
Říjen Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů MPO
Ostatní:
Září Návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách (zákon
o biocidech)

 

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 ze dne 22. května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání
  • Termín pro implementaci: září 2014
MZ

 

Dokument ke stažení:

Plán legislativních prací vlády na rok 2014

Výhled legislativních prací vlády na léta 2015 až 2017

 

Související článek:

Výhled legislativních prací vlády na léta 2015 až 2017 z pohledu životního prostředí

 

 

13.03.2014 18:34

ČSÚ: Česko v recyklaci komunálního odpadu zaostává za EU

Množství recyklovaného komunálního odpadu v České republice rok od roku roste, přesto je tímto způsobem využita zhruba jen pětina jeho celkového množství. Česko stále v recyklaci zaostává za průměrem Evropské unie. Například v Německu je podíl recyklace více než dvojnásobný. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytl Český statistický úřad (ČSÚ). V roce 2012 bylo v Česku recyklováno 21 procent z celkového množství komunálního odpadu, kterého bylo vyprodukováno přes tři miliony tun. Od roku 2006 se podíl recyklace zvýšil více než trojnásobně, přesto je z celoevropského pohledu podprůměrný. V zemích Evropské unie dosáhl ve stejném roce 27 procent. Na pomyslné špičce žebříčku v recyklaci bylo Německo se 47 procenty. Stále větší množství odpadu je také využíváno kompostováním, jehož podíl přesto zůstává nízký a dosáhl předloni tří procent. Čím dál větší množství odpadu končí také ve spalovnách, v roce 2012 to bylo rovných 20 procent. Více ZDE

 

Zdroj: Českénoviny.cz

 

 

13.03.2014 09:21

Vládní Výbor pro EU schválil pozici ČR k jednáním o klimaticko-energetické politice EU a obnově evropského průmyslu

Vládní Výbor pro EU včera na svém zasedání schválil balíček rámcových pozic ke třem sdělením Evropské komise - „Rámec politiky v oblasti klimatu a energetiky v období 2020-2030“, „Za obnovu evropského průmyslu“ a „Ceny energie a energetické náklady“. Jde o tematicky spojené, vzájemně související návrhy Komise, které slouží jako podklad k rozhodnutí o vývoji evropské energetické politiky na období 2020 až 2030.

Ve sdělení ke klimaticko-energetickému rámci Evropská komise navrhuje závazný cíl 40% snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s rokem 1990 a cíl 27% podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě energií na evropské úrovni. Komise dále navrhuje nový systém „governance“, v rámci kterého by členské státy s Komisí konzultovaly plánování své energetické politiky tak, aby národní energetiky přispívaly k naplnění evropských cílů.

Vzhledem k úzkému provázání klimaticko-energetické politiky s tématy konkurenceschopnosti průmyslu a cen energií, které jako jeden ze základních zdrojů pro průmysl zásadně ovlivňují jeho konkurenceschopnost, vydala Evropská komise současně také související sdělení „Za obnovu evropského průmyslu“ ve kterém vyzývá členské státy EU k iniciativám, které mají za cíl posílit evropskou konkurenceschopnost a přispět k reindustrializaci ekonomik členských států EU tak, aby do roku 2020 tvořil průmysl 20 % unijního HDP oproti dnešním průměrně 15 %.

Ve sdělení „Ceny energie a energetické náklady“, což je třetí materiál balíčku podkladových dokumentů ke klimaticko-energetické tématice pro jednání předsedů vlád či prezidentů členských zemí EU na Evropské radě ve dnech 20. a 21. března, Evropská komise analyzuje složení cen energií v jednotlivých státech EU a porovnává jejich úroveň v rámci EU, i s hlavními globálními konkurenty.

ČR oceňuje, že témata konkurenceschopnosti průmyslu a nové klimaticko-energetické politiky budou na programu březnové Evropské rady diskutována společně. Obě témata mají pro ČR a pro EU zásadní význam. ČR vítá snahu Evropské komise vycházet při nastavování budoucích cílů ze zkušeností získaných při naplňování dosavadních závazných cílů do roku 2020, z hloubkové analýzy cen energií v EU a jejich srovnání s cenami na trzích hlavních globálních konkurentů, a také ze současné světové politicko-hospodářské situace. Konečná podoba nového rámce 2030 musí dle názoru ČR být v souladu s deklarovaným zájmem EU o obnovu evropského průmyslu, coby motoru růstu a zaměstnanosti. V tomto směru musí dle ČR vyslat jasný signál právě Evropská rada. Ve schválených pozičních dokumentech ČR zastává názor, že cestou k prosazování klimaticko-energetické politiky EU a zároveň udržení průmyslu v EU je technologicky neutrální přístup k nízkouhlíkovým energetickým technologiím, odstraňování tržních deformací a maximální úsilí pro realizaci ambiciózního cíle dokončit vnitřní trh s energií do konce roku 2014.

 

Zdroj: Vláda ČR

13.03.2014 08:57

ERÚ: Oponentní rada je otevřena návrhům i účasti subjektů, pro které jsou energie významným nákladem

ERÚ řešil s Oponentní radou velkých spotřebitelů nová pravidla Spolupráce při vytváření nových pravidel regulace a zpětná vazba při vytváření energetické legislativy. Na setkání se probírala připravovaná nová regulační období v plynárenství a elektroenergetice, nastavení tarifních modelů, nefinanční podpora obnovitelných zdrojů, připravované změny v české i evropské legislativě a strategické plány a požadavky obou stran. V ORE jsou zatím nominováni zástupci Sdružení velkých spotřebitelů energie a firem Arcelor Mittal, Epic, Lasselberger, Precheza, Třinecké železárny a Vítkovice Machinery Group. Oponentní rada je však otevřena návrhům i účasti dalších subjektů, pro které jsou energie významným nákladem jejich činnosti, uvedl ERÚ v tiskové zprávě. Více ZDE

 

13.03.2014 07:56

HN: Dostavbu Temelína může převzít stát. Přípravu této varianty přiznává ČEZ i Mládek

ČEZ i ministerstvo průmyslu připravuje "variantu B" pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Pokud se nepodaří prosadit garantované výkupní ceny, může se celého projektu ujmout nový podnik stoprocentně vlastněný státem. Podle zdrojů Hospodářských novin a Ekonomu je nejpravděpodobnější následující scénář: ČEZ nejpozději v červnu ukončí tendr na dostavbu Temelína bez výběru vítěze a poté se zaměří na vyčlenění projektu mimo energetickou skupinu. Hovoří se také o variantě, že by ČEZ plnil roli provozovatele nových jaderných bloků ve vlastnictví státu. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat (E15):

Plyn z Ameriky evropské země nezachrání, je příliš drahý, více ZDE

Zastavení dodávek surovin přes Ukrajinu Česku neublíží, více ZDE

Čína prudce zvyšuje těžbu břidlicového plynu, více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz, E15

12.03.2014 20:35

Rychlý přehled z Evropského parlamentu: zákaz F-plynů a aktualizace směrnice EIA

Europoslanci dnes podpořili návrh na zakázání používání fluorovaných skleníkových plynů. Používání těchto plynů by měly být zakázáno u nových klimatizačních zařízení a chladniček. EU by tak měla snížit používání F-plynů téměř o 80 % do roku 2030. Dále poslanci Evropského parlamentu schválili navrhované změny v oblasti posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí. Posuzování bude muset vzít v úvahu nové skutečnosti jako je biologická rozmanitost a změnu klimatu. Usnadní se i účast veřejnosti prostřednictvím centrálního internetového portálu. Více ZDE

 

12.03.2014 19:11

EKO-KOM ke vstupu Interseroh: Konkurence bude muset plnit stejně přísné požadavky

Společnost EKO-KOM se vyjádřila ke zprávám z médií, které informují o tom, že společnost Interseroh, součást odpadové skupiny ALBA Group, požádala Ministerstvo životního prostředí (MŽP), o vydání autorizace k provozování neziskové veřejné služby poskytování tzv. sdruženého plnění zákona o obalech. EKO-KOM je přesvědčen, že pravidla fungování obou našich společností budou nejen nastavena tak, aby novému subjektu nevznikla konkurenční výhoda v podobě méně náročných podmínek, ale také aby nedošlo k narušení financování třídění odpadu v obcích. Vzhledem k tomu, že k takové finanční destabilizaci došlo při podobné příležitosti v Německu i ve Slovinsku, uvádí EKO-KOM v prohlášení. Dále společnost věří, že MŽP nepřipustí, aby došlo k narušení hospodářské soutěže na navazujících trzích, zejména na trhu služeb nakládání s odpady a na trhu obchodu s druhotnými surovinami. Ostatně stejný požadavek klade i nedávné usnesení Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Více ZDE

 

12.03.2014 12:45

Reakce na článek v LN „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“

Cítím povinnost se vyjádřit ke kritickému článku k činnosti ČEZ v rámci pracovní skupiny IPPC Velká spalovací zařízení. Osobně se mi to dotýká a to už proto, že jsme kdysi MPO doporučili, aby ČEZ převzal řízení této skupiny. Jen zasvěcení a obeznámení s praktickými problémy specifického průmyslového odvětví mohou identifikovat nástrahy, které českou ekonomiku podvazují v podobě nových návrhů BREF, limitů a pod.

Jednoduše řečeno, IPPC je proces, ve kterém se musí angažovat odborníci. Vždy mě překvapí, když k ryze odborné záležitosti se vyjadřuje laická obec a ještě k tomu, když své domněnky a podezření vydávají za skutečnost a prokázaný fakt. Za celou dobu práce pracovní skupiny jsem nezaznamenal, že by v ní ČEZ vnucoval ostatním členům své zájmy a jednostranné pohledy.

K vlastnímu problému zastávám tento občanský, nikoliv politický postoj. Nepovažuji za žádné hrdinství, pokud se národní ekonomika přihlásí k limitům, které vyžadují špičkovou technologii, která je však pro reálný průmysl nedosažitelná. Jak se říká, každá legrace nás všechny něco stojí! Zdůrazňuji, nás všechny a nejen podnikatele. A nevidím žádný smysl v tom, abychom ze sebe dobrovolně udělali laciný terč kritiky ze strany EK. Můžu Vás ubezpečit, že každá tzv. vyspělá ekonomika se v tomto ohledu chová velmi pragmaticky, takže nejsme v Evropě jediní, jak potvrzuje i následný text, kteří se k návrhům nových BREF dokumentů vyjadřují.

Fakta jsou taková, že stav životního prostředí se díky průmyslu po roce 1989 v ČR zásadně zlepšil a tento proces trvá dál. V posledních letech se stále více ukazuje, že nejen průmysl se musí na tomto trendu podílet. Všichni jsme za to zaplatili kusem životní úrovně. Jsem však přesvědčen, že většina z nás toho nelituje. Zda dokážeme i v budoucnu řešit všechny výzvy, které po nás trvalé zvyšování kvality životního prostředí bude vyžadovat, bude záviset jen a jen na silné a moderní ekonomice vycházející z vyspělého a kulturního potenciálu budoucích generací.

Předčasné pouštění žilou v podobě vynaložených prostředků na nereálné cíle je nezodpovědný hazard a to zejména vůči budoucím generacím. Toto si bohužel nemlčící menšina v evropské společnosti nechce připustit a v tom vidím hlavní problém celé kauzy!

 

Ing. Jiří Študent, výkonný ředitel

České ekologické manažerské centrum

 

IPPC - tvorba BREF, aktuální činnost Technické pracovní skupiny IPPC „Velká spalovací zařízení“; reakce na článek v Lidových novinách ze dne 5.3.2014: „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“

 

Technická pracovní skupina Velká spalovací zařízení (dále jen TPS LCP) by zde chtěla uvést  na pravou míru informace, které byly zveřejněny v článku Lidových novin „ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“ (redaktor Jan Charvát) ze dne 5.3.2014. Redaktor Lidových novin odkazuje na iniciativu České republiky k vytvoření pracovní podskupiny „Domácí paliva“ v rámci revize BREF Velká spalovací zařízení coby lobbingu jednoho z českých provozovatelů velkých spalovacích zařízení – elektráren a tepláren.

TPS LCP by ráda zdůraznila, že její aktivity týkající zmiňované iniciativy jsou standardními pracovními postupy, které jsou zcela v souladu s pravidly pro revizi BREF a které využívají i další členské státy hájící své národní zájmy. Iniciativa ČR přitom získává stále širší podporu mezi ostatními členskými státy.

Členové technické pracovní skupiny Velká spalovací zařízení (dále jen „TPS LCP“) se ohrazují proti zkresleným a  tendenčním  informacím souvisejícími s činností TPS LCP, které znevažují její dlouhodobou činnost. Přitom ze samotného článku vyplývá, že autor nerozumí postupům, které jsou standardní v rámci tvorby či revize každého BREF a přebírá bez věcného ověření jednostranné a podjaté informace.

TPS LCP tímto zdůrazňuje, že veškeré zaslané připomínky k návrhu BREF (dostupnému jejím členům od 28.6.2013) stejně jako aktuální iniciativa „Domácí paliva“, která směřuje k vytvoření pracovní podskupiny v rámci probíhající revize BREF LCP, je oficiální iniciativou TPS LCP, která probíhá v plné součinnosti všech členů včetně zastoupených institucí – Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí. TPS LCP spojuje nejen zástupce dotčených průmyslových odvětví a ministerstev, ale i zástupce akademické sféry a dalších odborných a profesních organizací.

TPS LCP má za Českou republiku dva zástupce s přímou mezinárodní působností. Jsou to Milena Drašťáková (zástupkyně MPO) a František Vaněk (ze společnosti ČEZ, a. s.), který byl do funkce vedoucího skupiny jmenován MPO v roce 2003 a podílel se již na přípravě v současnosti platného BREF LCP z r. 2006. Oba zástupci na evropské půdě předávají připomínky, na kterých se konsenzuálně shodli členové pracovní skupiny.

Česká republika se aktivně účastní procesu připomínkování návrhu revidovaného BREF LCP a neměla by být osočována na mezinárodní ani na národní úrovni z neobjektivních postupů, když se za pomoci standardních nástrojů pro revizi BREF (tzn. v souladu s rozhodnutím Komise 2011/C 146/3) snaží o objektivizaci navržené úpravy jeho znění. Navíc, když se touto snahou řadí po bok rozvinutějších evropských zemí, které nalezly v návrhu revidovaného BREF velké množství nesrovnalostí a snaží se je v následném postupu odstranit.

Proto je stěžejní, aby Česká republika na různých pracovních úrovních nadále obhajovala připomínky k návrhu revidovaného BREF. Jen pro zajímavost, připomínek k 1.návrhu revize BREF LCP bylo za ČR 167. Podobné stanovisko zastávají i další evropské státy s jinak orientovanou energetickou základnou – např. Dánsko a  Finsko podaly dohromady přes 690 připomínek a celkem se sešlo cca 8500 zdůvodněných připomínek ode všech účastníků, viz následující přehled.

 

Industry

Member states

Environmental NGO

CEFIC

560

Austria

132

EEB

154

CEPI

108

Belgium

62

 

 

CONCAWE

63

Cyprus

3

 

 

COGEN

8

Czech Republic

167

 

 

EPPSA

424

Denmark

359

 

 

EURACOAL

175

Finland

332

 

 

EURELECTRIC

2348

France

166

 

 

EURITS

6

Germany

171

 

 

EUROFER

231

Greece

240

 

 

EUROGYPSUM

12

Ireland

31

 

 

EUROHEAT & POWER

517

Italy

198

 

 

EUROMOT

170

Malta

48

 

 

ETN

70

Netherlands

77

 

 

EUTURBINES

106

Norway

42

 

 

MARCOGAZ

246

Poland

200

 

 

OGP

82

Portugal

105

 

 

VDMA

75

Romania

1

 

 

 

 

Serbia

55

 

 

 

 

Slovakia

23

 

 

 

 

Spain

162

 

 

 

 

Sweden

138

 

 

 

 

UK

443

 

 

Subtotal

5201

 

3155

 

154

Total

8510

 

 

 

 

Zdroj: JRC IPPC Bureau, 2013

 

Důležité je zdůraznit fakt, že veškeré navrhované změny za ČR zcela respektují evropskou směrnici 2010/75/EU o průmyslových emisích, kterou byl přijat balík významných zpřísňujících požadavků na průmyslové zdroje EU, z velké části uplatňovaných od r.2016.

V této době, kdy se česká iniciativa zabývající se zohledněním ekonomického využití domácích paliv snaží aktivně působit na evropském poli v zájmu České republiky, ji v LN uvedený článek bez řádného pochopení podstaty věci výrazně poškozuje. Tuto  iniciativu  podpořili nebo o ni projevili přímý zájem zástupci Polska, Španělska, Estonska, Bulharska, Rumunska, Slovenska, Maďarska a Řecka.

Téma ochrany životního prostředí vnímáme jako nanejvýš důležité. Je však třeba usilovat o udržitelný rozvoj, který v environmentálních požadavcích zohledňuje ekonomickou realitu a specifické podmínky jednotlivých provozovatelů velkých spalovacích zařízení. TPS LCP se iniciativou „Domácí paliva“ kromě jiného snaží o navrácení pozornosti k důležitosti jednoho z aspektů BAT, který je dle našeho názoru v aktuálním návrhu BREF LCP zanedbán, totiž aspektu ekonomické „dostupnosti“ nejlepších technik (a jim odpovídajících BAT-AELs, tj. úrovním emisí odpovídajících BAT). V současné době jsou totiž všechny nové BREF nebo návrhy revidovaných BREF vybaveny kapitolou Závěry o BAT, obsahující závazné požadavky. Dřívější BREF obsahovaly souhrny požadavků na úrovni doporučení.

Dále je třeba neustále dodržovat původní definiční chápání BAT jako nejlepší dostupné technologie. BAT je efektivní při dosažení vysoké obecné úrovně ochrany životního prostředí. Současně však při posuzování nasazení technologie BAT musí být zohledněny ekonomické a technické podmínky. Výhody technického nasazení BAT jsou pak zachovány při udržení rovnováhy jejich benefitů s náklady na pořízení a provoz této technologie.

Další podrobnější informace o probíhající revizi BREF LCP můžete nalézt na (www.ippc.cz), tzn. prostřednictvím informační platformy Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí.

 

Za TPS LCP

Ing. Jiří Švachula, CSc., Člen a tajemník TPS

Ing. Jiří Študent, výkonný ředitel CEMC, člen TPS

 

 

„ČEZ v Bruselu lobbuje za úlevy pro znečišťovatele“

 

 

Zdroj: Lidové noviny (5.3.2014)

12.03.2014 10:55

ERÚ se kvůli novele energetického zákona obrátil na Evropskou komisi

Žádost o prozkoumání legislativní kompatibility poslaneckých pozměňovacích návrhů v souvislosti s projednáváním tzv. "rychlé" novely zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon a zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, která je v současné době projednávána na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako sněmovní tisk č. 99/0, zaslal dnes Energetický regulační úřad (ERÚ) Evropské komisi.

„Domníváme se, že zejména poslanecký pozměňovací návrh pana Milana Urbana, směřující ke změně organizace ERÚ a změně způsobu vydávání cenových rozhodnutí, je v rozporu s evropskými směrnicemi, zejména čl. 35 směrnice 2009/72/ES a čl. 39 směrnice 2009/73/ES, a fakticky ohrožuje nezávislost trhu, ochranu rovných podmínek pro všechny účastníky trhu i připravovanou změnu pravidel pro stanovení cen v oblasti energetiky. Považujeme za svou povinnost informovat o této skutečnosti představitele Evropské komise, dále se k celé problematice nebudeme veřejně vyjadřovat,“ uvedl dnes tiskový mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

„Podle mého to není v rozporu s evropskou směrnicí, a když se k tomu vyjádří Evropská komise, tak já proti tomu nic nemám,“ řekl Urban ČTK. Rozhodnutí komise bude respektovat. „Já doufám, že ho bude respektovat i regulační úřad,“ dodal. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/eru-se-kvuli-novele-zakona-obraci-na-brusel-uradu-vadi-urbanovy-zmeny-1068817#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Připomínáme, že Sněmovní hospodářský výbor na konci února přerušil projednávání novely energetického zákona, která má vyjasnit situaci kolem účtování poplatků za obnovitelné zdroje energie. Zpravodaj k novele Milan Urban (ČSSD) návrh na přerušení zdůvodnil tím, že se sešlo mnoho pozměňovacích návrhů, které vyžadují podrobné posouzení. Výbor se chce k novele vrátit 18. března před zahájením březnové schůze Sněmovny, kde by měl být návrh zákona projednáván ve druhém čtení.

 

Související články/odkaz:

MPO nepodporuje poslanecké návrhy v rámci novely energetického zákona

ČRo: Vitásková se obává o nezávislost ERÚ, poslanec Urban chce rozšířit jeho vedení


 

 

12.03.2014 10:24

TAČR otevřena výzvu k identifikaci výzkumných potřeb v Programu „BETA“ (orgány státní správy)

logo betaDne 3. 3. 2014 byla otevřena výzva k identifikaci výzkumných potřeb v Programu veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy „BETA“ (dále jen „program BETA“).

Návrhy výzkumných potřeb mohou podávat příslušné orgány státní správy, které jsou do programu BETA zahrnuty. Po aktualizaci programu BETA mohou prostřednictvím Technologické agentury ČR předkládat své výzkumné potřeby v oblasti VaVaI i ostatní poskytovatelé účelové podpory.

Sběr výzkumných potřeb potrvá do 31. 5. 2014 a poté budou předložené výzkumné potřeby hodnoceny. Zveřejnění seznamu výzkumných potřeb doporučených k zadání se očekává na konci září 2014.

V současné době jsou průběžně vyhlašovány zadávací řízení k výzkumným potřebám schváleným v roce 2012 a zároveň jsou připravovány zadávací dokumentace k výzkumným potřebám schváleným v roce 2013. Další informace naleznete ZDE


Zdroj: TAČR

 

12.03.2014 10:13

BUSINESSEUROPE představilo poselství pro nový Evropský parlament

Konfederace evropského podnikání BUSINESSEUROPE dnes zveřejnil svoje poselství určené Evropskému parlamentu, který bude zvolen v květnových volbách. Zpráva s názvem "Představte si globální Evropu" stanovuje vizi globálně konkurenceschopné EU v roce 2019, tedy na konci mandátu nově zvoleného Parlamentu, a zaměřuje se na oblasti, ve kterých by se Evropa měla do budoucna zlepšit. Mezi klíčové oblasti patří energetika, inovace, konkurenceschopnost, vnitřní a zahraniční obchod, finanční stabilita a podnikání. Celou zprávu si můžete přečíst ZDE.

 

 

 

 

 

Zdroj: CEBRE

12.03.2014 08:38

OPŽP: Hospodářsky problémové regiony získají při hodnocení žádosti bonus 10 %

Vláda České republiky svým usnesením č. 344/2013 ke Strategii regionálního rozvoje České republiky 2014 - 2020 vymezila hospodářsky problémové regiony. V souladu s dosavadní praxí OPŽP budou na základě rozhodnutí Ministerstva životního prostředí jako řídicího orgánu OPŽP žádosti o podporu projektů realizovaných na území těchto regionů bonifikovány 10 % z celkových obdržených bodů. Bonifikace se uplatní pro projekty podané v rámci LVII. výzvy (Alternativní doprava) a výzev následujících (viz ZDE). U těchto výzev tak nebude použita bonifikace dle usnesení vlády ČR č. 141/2010, která vymezovala regiony se soustředěnou podporou státu na roky 2010 - 2013.
 

Hospodářsky problémové regiony tvoří území obcí s rozšířenou působností:
Bílina, Bílovec, Bohumín, Broumov, Bruntál, Bystřice nad Pernštejnem, Česká Třebová, Český Těšín, Děčín, Frýdlant, Havířov, Hodonín, Cheb, Chomutov, Jeseník, Kadaň, Karviná, Konice, Králíky, Kraslice, Kravaře, Krnov, Kyjov, Lipník nad Bečvou, Litvínov, Louny, Mikulov, Moravská Třebová, Moravské Budějovice, Moravský Krumlov, Most, Nový Bor, Odry, Orlová, Ostrava, Ostrov, Podbořany, Přerov, Rumburk, Rýmařov, Sokolov, Stříbro, Svitavy, Šternberk, Šumperk, Tanvald, Teplice, Uničov,  Ústí nad Labem, Valašské Klobouky, Varnsdorf, Veselí nad Moravou, Vítkov, Vsetín, Zábřeh, Znojmo, Žatec


Dokumenty ke stažení:

 

Čtěte také:

SFŽP vyhlásil tři nové výzvy pro OPŽP v prioritních osách 1, 2, 3, 4 a 6 (1.3.2014)

MŽP vyhlásilo novu výzvu na pořízení ekologických autobusů a výstavbu plnících stanic CNG (24.1.2014)


 

Zdroj: OPŽP, MMR ČR

12.03.2014 08:14

HN: Kanál Dunaj-Odra-Labe škrtne ministr Prachař

Při nedávné návštěvě Evropského parlamentu zapózoval Miloš Zeman na netradičním koberci. Jeho motivem byla mapa České republiky s vytyčenou trasou kanálu Dunaj-Odra-Labe. Prezident se tak snažil přesvědčit Evropu o výhodách obří stavby, kterou propaguje od svého nástupu. Dva týdny poté je však o Zemanově snu definitivně jasno. Ministerstvo dopravy se rozhodlo zrušit soutěž na studii proveditelnosti projektu, která měla být prvním krokem k samotné výstavbě. "Předpokládám, že soutěž zastavíme nejpozději do poloviny roku," potvrdil HN ministr Antonín Prachař (ANO). Soutěž rozjel ještě loni v prosinci tehdejší ministr Zdeněk Žák. Vypracování studie mělo vyjít na 25 milionů korun. Podle Prachaře je však důležitější soustředit se na menší projekty, jako je třeba splavnění Labe u Děčína a Přelouče. Podle původních plánů mělo slavnostní otevření kanálu proběhnout v roce 2039. Kanál Dunaj-Odra-Labe měl stát 300 miliard korun, o jeho vybudování ale od počátku panovaly pochyby. Další podrobnosti se dočtete v dnešních Hospodářských novinách (nebo ZDE).

 

Související články:

Komise pro ŽP Akademie věd ČR zásadně nesouhlasí s případnou výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe (27.2.2014)

Veřejná zakázka: Studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe (9.12.2013)

 

Zdroj: Hospodářské noviny (iHNED.cz)

11.03.2014 15:24

E15: České chemičky vyrazily do boje v Bruselu. Chtějí vyšší emisní limity

Současné emisní limity pro produkci českého chemického průmyslu nestačí. Továrny musí dokupovat povolenky a doplácet tak řádově desítky milionů českých korun. Podniky proto protestují a lobbují v Bruselu. Žádají navýšit emisní limity natolik, aby za povolenky neplatily nic. Každý podnik má pro produkci emisí jistý limit – benchmark. Když ho přesáhne, musí si za dodatečné povolenky připlatit. A české chemičky tvrdí, že doplácejí víc než jejich konkurence v jiných zemích. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceske-chemicky-vyrazily-do-boje-v-bruselu-chteji-vyssi-emisni-limity-1068467#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylinkAby chemici zamezili průvanu ve firemních kasách, obracejí se i na český stát. Vedle navýšení emisních limitů ministrovi životního prostředí Richardu Brabcovi navrhují model fixace peněz z emisí do chemického průmyslu. Více ZDE Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceske-chemicky-vyrazily-do-boje-v-bruselu-chteji-vyssi-emisni-limity-1068467#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceske-chemicky-vyrazily-do-boje-v-bruselu-chteji-vyssi-emisni-limity-1068467#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceske-chemicky-vyrazily-do-boje-v-bruselu-chteji-vyssi-emisni-limity-1068467#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceske-chemicky-vyrazily-do-boje-v-bruselu-chteji-vyssi-emisni-limity-1068467#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE