Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: REUSE A ENERGETICKÉ VYUŽITÍ ODPADŮ

 

Celníci v první linii proti odpadové mafii
Redakce OF

Udržitelná výroba v paradoxní slepé uličce, kdy ekologie jde proti ekologii
Veronika Sojková

Hořící skládky odpadu: Problém, který už nelze přehlížet
Redakce OF

Recyklace? Ještě počká. Co nám říkají data o životnosti trakčních akumulátorů?
Jan Dedek

Udržitelná budoucnost díky moderním nástrojům a vzdělávání o třídění a snižování množství odpadu
Václav Vachuška

Polemika: Klimatická krize mezi politikou a vírou
Redakce OF

Klimatická bilance Trumpovy politiky a evropské odpovědi
Redakce OF

Reuse centrum: Tady končí má zbytečnost a tobě začíná nový příběh
Redakce OF

Příběh reuse v Poděbradech: Město, které dává věcem druhou šanci srdcem
Redakce OF

Reuse centra: Druhý život věcí a nová šance pro životní prostředí
Pavla Švermová

Reuse provozy se v Česku rozšiřují a jejich přínos dokládají již třetím rokem unikátní data
Reuse federace

Revitalizace brownfieldů: Dlouhodobá investice pro udržitelný rozvoj obcí a komunit
Redakce OF

Bývalá textilka by měla obléci moderní pyrolýzní šat
Redakce OF

Klíčem k omezení energetického využití komunálního odpadu je primární třídění
Martin Hájek

Je ZEVO strašák, nebo ne?
Kateřina Žáková

Spolupráce dvou velkých měst v odpadovém hospodářství
Jakub Šimoník

S odpadem hospodaříme chytře. Recyklujeme rovnou na místě
Redakce OF

Pražské služby staví na úspěchu ZEVO Malešice. Mají už druhé škvárové parkoviště
Pražské služby

Snadné a bezproblémové zásobování kotlů palivem
Tomáš Hamšík

Popílky z odkališť a jejich použití ve stavební praxi
František Kresta

Produkce alternativních chemických látek z odpadu
Karel Borovec

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červen    
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
20.6. Open Research Institute Day: Příprava dat k analýze
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

10.10.2014 07:45

Legislativní rada vlády ČR schválila energetický zákon

Včera ve čtvrtek 9. října 2014 se konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání měla návrh novely zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů - tj. energetický zákon. Návrh byl na pořadu jednání Legislativní rady vlády už několikrát, naposledy 2. října. Projednávání ale bylo přerušeno s tím, že na 9. října bude svoláno mimořádné zasedání Rady jen k tomuto zákonu. Nakonec pozdě večer, po celodenním jednání, návrh odsouhlasila a doporučila vládě k přijetí. S tím, že ho zároveň doporučila ještě doplnit podle připomínek vzešlých ze včerejšího jednání LRV. Novelu zákona by měla následující týden projednat vláda.

Návrh zákona si klade za cíl zejména transponovat relevantní ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2012/27/EU o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES. Neméně důležitou skutečností, která se objeví v návrhu zákona, je adaptace Nařízení č. 1227/2011 o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a Nařízení č. 347/2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009, (ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009.

Součástí návrhu je také reakce na skutečný vývoj trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v ČR včetně vztahů mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou a s plynem a v teplárenství tak, aby byly upřesněny dosavadní vazby a usnadnila se aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost práv a povinností v jednotlivých energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy a jejich kompetence. Nedílnou součástí předkládaného návrhu novely zákona jsou rovněž úpravy související s novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích.

V návrhu zákona je rovněž obsažena novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, novela zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, novela zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů a novela zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a novela zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.

 

Novela energetického zákona je na programu jednání vlády na příští týden tj. 15. 10. 2014.

 

 

09.10.2014 10:18

Novela zákona o odpadech má zelenou

Prezident republiky Miloš Zeman podepsal včera zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Schválená novela zavádí povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a dále omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále Ministerstvo zemědělství ČR se bude podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem. Více a text zákona ZDE.

09.10.2014 09:36

Veřejná ochránkyně práv vyhrála žalobu ve veřejném zájmu proti povolení FV elektrárny

Krajský soud v Ústí nad Labem včera rozhodl o historicky první žalobě k ochraně veřejného zájmu podané veřejným ochráncem práv. Žalobě vyhověl a zrušil rozhodnutí Městského úřadu Duchcov, kterými byla povolena stavba fotovoltaické elektrárny na území obce Moldava.

V roce 2012 podal tehdejší veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský svou historicky první a zatím jedinou žalobu ve veřejném zájmu. Žaloba směřovala proti rozhodnutí Městského úřadu Duchcov, kterým byla ve sloučeném územním a stavebním řízení povolena stavba fotovoltaické elektrárny na území obce Moldava.

Ochránce v žalobě namítal nezákonnost postupu úřadu, který porušil řadu právních předpisů a závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii. Podle ochránce došlo k porušení stavebního zákona, když byla stavba fotovoltaické elektrárny umístěna ve volné krajině, v nezastavěném území, a v té době na území obce bez územního plánu. Zároveň byla porušena řada předpisů na úseku životního prostředí. Především nebyl předem vyhodnocen zásah do krajinného rázu, nebyl posouzen dopad stavby na Ptačí oblast Východní Krušné hory – část soustavy NATURA 2000, ani nebyla předem vydána výjimka z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.

Postupem Městského úřadu Duchcov došlo k zásahu do celé řady veřejných zájmů, včetně nedodržení závazků vyplývajících pro Českou republiku z členství v Evropské unii pro ochranu soustavy Natura 2000. Závažný veřejný zájem byl dán kumulací porušení řady ustanovení právních předpisů. Tím došlo k absolutnímu popření samotných principů zákonnosti a prevence. Negativní dopady stavby na životní prostředí od doby její realizace po celou dobu provozování stále přetrvávají.

Za účasti veřejné ochránkyně práv jako žalobkyně se včera na Krajském soudu v Ústí nad Labem, který je příslušný o žalobě rozhodnout, uskutečnilo ústní jednání. Soud žalobě vyhověl a rozhodnutí Městského úřadu Duchcov zrušil.

 

Veřejný ochránce práv má kompetenci podat žalobu ve veřejném zájmu od roku 2012.

 

Mohlo by vás zajímat:

Krajský soud v Brně chyboval při rozhodování o referendu k odpadové problematice v Jihlavě. Určil totiž, že návrh aktivistů na konání referenda nemá nedostatky, návrh však měl odmítnout pro opožděnost. Včera to místo něj udělal Nejvyšší správní soud. Nad referendem, které se mělo podle jiného verdiktu krajského soudu konat 13. prosince, se tak vznáší otazníky. Pravděpodobně se neuskuteční. Téma referenda v Jihlavě ještě není vyčerpáno, protože minulý pátek napadla další kasační stížnost proti jinému usnesení krajského soudu, kterým bylo referendum vyhlášeno na 13. prosince 2014. Informace k usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 8. října 2014, ZDE.

09.10.2014 09:10

ERÚ zveřejnil dobu návratnosti pro OZE, pohybuje se mezi 12 až 15 roky

V souladu s ustanovením § 12 odst. 6 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů a v souladu s vyhláškou č. 347/2012 Sb., kterou se stanoví technicko-ekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektřiny z podporovaných zdrojů ve znění pozdějších předpisů, Energetický regulační úřad informuje o dosahovaných dobách návratnosti investic pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů:

 

Zdroj: ERU

09.10.2014 08:56

Česká inovace otevírá čtvrtý ročník největší soutěže nových nápadů

Česká inovace otevírá čtvrtý ročník největší soutěže nových nápadů v Česku. Pokračuje tak úspěšný projekt, jehož cílem je podpořit tvořivost a zajímavé nápady malých a středních firem, jednotlivců, akademické sféry i veřejné správy. Prostřednictvím soutěže oslovuje inovátory bez ohledu na jejich věk, odvětví nebo zkušenosti. Posláním této akce je rozpoznat perspektivní inovace, ocenit jejich autory a podpořit uplatnění nových nápadů v praxi. Soutěžní projekty bude hodnotit nezávislá porota odborníků v pěti kategoriích.

Uzávěrka soutěže je 21. listopadu tohoto roku, vítězové pak budou vyhlášeni koncem března 2015 na Festivalu České inovace v Národní technické knihovně v Praze.

Novinkou letošního ročníku je udělení ceny za kreativitu, která ocení netradiční novátorské řešení v praktickém životě, jenž může být teprve myšlenkou na počátku svého vývoje. V kategorii Inovační nápad budou hodnoceny inovace pocházející od jednotlivců nebo studentů, v kategorii Nadějná inovace budou posuzovány začínající firmy, Inovační hvězda zhodnotí malé a střední firmy, kategorie Inovativní firma je určená společnostem nad 250 zaměstnanců a pátá kategorie se zaměří na Inovace ve veřejné správě. Již druhým rokem se bude také vyhlašovat speciální cena za Společenskou prospěšnost inovace.

Oceněné Inovace budou mediálně zviditelněny, získají konzultační podporu pro další rozvoj, přístup k finančním zdrojům a kontaktům nejen na území ČR, ale také v zahraničí. Soutěž Česká inovace se orientuje především na praktickou podporu komerčního uplatnění nápadů. Důraz je kladen na dlouhodobou spolupráci se soutěžícími i po soutěži.

Minulého ročníku se zúčastnilo 127 projektů z celé České republiky, absolutním vítězem se stal LiCrete - beton propouštějící světlo, unikát v moderním stavebnictví a designu. S většinou soutěžících - inovátorů Česká inovace pokračuje ve spolupráci. Natočila video medailonky vítězů, pravidelně zveřejňuje články v odborných médiích. Inovátoři mají možnost prezentovat své projekty na nejrůznějších akcích.

Česká inovace se snaží na území ČR vytvořit „inovační hřiště“, které dává inovativním lidem prostor pro zviditelnění a propagaci jejich nápadů jak v Česku, tak na mezinárodní scéně. Usiluje o vytvoření platformy, která podporuje inovativní myšlení a posílení konkurenceschopnosti České republiky. Díky zázemí partnerů a spolupracujících organizací Česká inovace vytváří soubor zkušeností, kterým podporuje realizaci zajímavých nápadů kohokoli v Česku. Generálními partnery České inovace jsou 3M Česko a Era.

 

Bližší informace na www.ceskainovace.cz

 

Zdroj: Enterprise Europe Network

 

09.10.2014 08:06

Pozvánka: Opětovné použití ve Střední Evropě. Politika a příklady z praxe

Jednodenní konference o opětovném použití jako formě předcházení vzniku odpadů je určena zástupcům státní správy, obcí, občanské společnosti a soukromé sféry. Akce proběhne v rámci projektu CERREC (www.cerrec.eu), který podporuje vznik center pro opravy a opětovné použití ve Střední Evropě od dubna 2011. Konference proběhne v angličtině a češtině. Tlumočení bude zajištěno. Účast na konferenci je volná.

 

 

Termín a místo: 4. 11. 2014 Nadace ABF, Václavské náměstí 31, Praha

Pro registraci prosím využijte online formulář na webové stránce: ZDE


 

08.10.2014 15:15

ČSÚ: Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů roste

V energetice České republiky dlouhodobě dochází k výrazným strukturálním změnám. Postupně se mění tzv. energetický mix. Za posledních dvacet let došlo k výraznému útlumu výroby elektřiny z uhlí ve prospěch výroby elektřiny z jádra a obnovitelných zdrojů. Nejvýznamnější strukturální změny v oblasti energetiky nastaly ve výrobě elektřiny a tepla, jejichž podíl na prvotních energetických zdrojích se od roku 1993 zdvojnásobil. Od roku 1993 došlo k výraznému útlumu výroby elektřiny z uhlí ve prospěch výroby elektřiny z jádra a obnovitelných zdrojů. Může za to boom výstavby solárních elektráren v letech 2010 až 2012 a navazující rozvoj výroby elektřiny za využití biomasy a bioplynu. Druhým nejvýznamnějším zdrojem energie pro Českou republiku jsou kapalná paliva. Více ZDE

 

Čtěte také:

 

08.10.2014 14:24

Aktuální stav novely zákona o prevenci závažných havárií

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypořádalo zásadní připomínky k návrhu zákona o prevenci závažných havárií. Návrh zákona je vládě překládán se dvěma rozpory. Magistrát hlavního města Prahy požaduje po předkladateli vypracování prováděcího právního předpisu, v němž by závazně stanovil pravidla pro omezování další výstavby v zónách havarijního plánování. Krajský úřad Jihočeského kraje nesouhlasí se zpracováváním odborného posudku coby podkladu pro vydání závazného stanoviska krajského úřadu.

Ministerstvo využilo příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace. Změny významnějšího charakteru, ve srovnání sestávající právní úpravou, nastávají v procesu schvalování návrhů bezpečnostní dokumentace, které provozovatelé objektů předkládají krajským úřadům. Další informace a dokumenty ke stažení najdete ZDE

08.10.2014 11:35

Vláda schválila novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

Dokumenty ke stažení Vláda dnes schválila novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Úleva - snížení poplatku za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu se bude týkat stávajících průmyslových zón, které byly zaneseny v územních plánech do roku 2010. Úleva se může dotknout až 2000 ha. Dále půjde o důležitý nástroj pro investiční pobídky, uvedl dnes Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání vlády. Předpokládá se, že novela zákona bude účinná od 1. ledna 2015. Projednání novely energetického zákona bylo odloženo.

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

Původní návrh novely zákona Legislativní rada vlády projednala na svém zasedání dne 18. září 2014 s doporučením zapracovat připomínky zpravodajů LRV a následně předložit upravený návrh zákona Radě k opětovnému projednání.

V mezidobí od předložení původního návrhu vládě došlo současně k dohodě ohledně úpravy výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách - a to tak, že u těchto ploch se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů je veden v PSP ČR jako sněmovní tiskt č. 339.

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.
 
Energetický zákon
Projednání novely energetického zákona, který měla vláda také na programu odložila. Začátkem října návrh zákona projednala Legislativní rady vlády. Rada projednávání návrhu přerušila s tím, že jednání k návrhu zákona bude pokračovat na mimořádném zasedání Legislativní rady vlády dne 9. října 2014.
 

Související článek:

LRV dnes schválila zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, energetický zákon zatím ne. (2.10.2014)

 

 

Čtěte také:

Vláda schválila novelu zákona o zemědělském půdním fondu (8.10.2014, ČeskéNoviny.cz)

08.10.2014 08:44

Komise počítá se 6% snížením skleníkových plynů u paliv

Evropská komise včera přijala návrh na provádění stávajících závazků v novele směrnice o jakosti paliv z roku 2009. Článek 7a směrnice ukládá dodavatelům snížit o 6% emise skleníkových plynů v rámci životního cyklu paliv a jiných zdrojů energie použitelných v silničních vozidlech do roku 2020. Návrh dále stanoví metodu výpočtu uhlíkové náročnosti pro různé typy paliv. Každé palivo bude mít přiřazenou výchozí hodnotu na základě produkovaných emisí. Od této chvíle budou muset dodavatelé používat tyto hodnoty při vykazování. Tento návrh Evropská komise považuje za jednoduchý a účinný mechanismus pro zjištění emisí ze silniční dopravy, a zároveň za metodu jak zajistit vysokou úroveň ochrany klimatu.

 

Další informace:

DG Climate Action transport fuels page:

https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/fuel/index_en.htm

DG Climate Action CO2 from cars page:

https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm

DG Climate Action CO2 from light commercial vehicles page:

https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/vans/index_en.htm

 

07.10.2014 20:00

Další jednání o osudu novely zákona EIA se očekávají na konci listopadu

AKTUALIZOVÁNO Sněmovní výbor pro životní prostředí přerušil projednávání vládní novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, takzvaném procesu EIA, stejně jako o den dříve hospodářský výbor. Sněmovní výbor pro veřejnou správu také včera přerušil projednávání vládní novely zákona. Tak jako v něm i zde měli někteří poslanci připomínky mimo jiné k nastavení limitů, při kterých se EIA uplatňuje. Další jednání se přesunulo na konec listopadu. Norma by přitom měla vstoupit platnost už 1. ledna příštího roku. 

Jednat o novele bude i výbor pro evropské záležitosti a veřejnou správu a regionální rozvoj (termíny viz níže). Do druhého čtení ve Sněmovně by se podle odhadů mohla dostat až v prosinci. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO)  připustil, že termín je ambiciózní. I tak ale stále věří, že se přijme do konce roku. Pokud by se tak nestalo, hrozily by problémy s čerpáním všech evropských fondů ve výši 100 miliard korun u projektů, které souvisejí s EIA, zejména dopravních staveb. I když je podle něj podepsána smlouva s EU, tak zahájení čerpání se váže na splnění podmínek. Týkalo by se to všech operačních programů.

Podle poslance Michala Kučery (TOP 09) by se mělo zvážit, jak budou nastaveny limity, v ČR jsou podle něj tvrdší než v jiných zemích. Limity jsou v podstatě kritéria či ukazatele, při jejichž překročení je nutné provést posouzení vlivu na životní prostředí, nebo zjišťovací řízení. Podle Brabce má novela naplnit evropskou směrnici, limity by v této fázi řešit neměla. Poslanec Petr Kudela (KDU-ČSL)  také doporučil upravit počet osob v petici s ohledem na procento počtu obyvatel obce, jíž se EIA týká.

Zástupce Hospodářské komory ČR Pavel Mrázek na výboru uvedl, že je nutné přehodnotit výši limitů. Tvrdí, že pokud budou přísné, došlo by údajně k úplnému zastavení povolování nových staveb nebo výpadku několika miliard v příjmech stavebního průmyslu. V rámci skončeného mezirezortního připomínkového řízení nicméně požadavek na úpravu limitů vznesen zřejmě nebyl. Proti úpravám, které EIA přinese do stavebního zákona, se na začátku června postavili stavbaři. Na poslední chvíli má k normě připomínky mnoho zájmových skupin.

Sněmovní výbor pro veřejnou správu také včera přerušil projednávání vládní novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.  Poslanci v debatě vesměs tvrdili, že norma ztíží a prodlouží povolování staveb a jde nad rámec požadavků Evropské komise. Předloha podle zpravodaje Jiřího Petrů bude mít mimo jiné záporné dopady na stavebnictví, naroste administrativa a zvýší se korupční rizika. Podobně mluvil taky Petr Bendl, podle kterého získají různá občanská sdružení širší možnosti blokování povolovací řízení a nátlaku na investory. Zástupci Hospodářské komory představili pozměňovací návrh, který by u některých staveb zvýšil zastavěné plochy, od nichž by bylo posouzení jejich vlivů na životní prostředí nutné. Evropská komise by proti tomu podle nich nemohla protestovat, protože nastavení těchto hodnot je v pravomoci jednotlivých členských států.

 

Pozměňovací návrhy přijímá VŽP do 22. října 2014 a jednání výboru pro životní prostředí se plánuje na 26. listopadu 2014.

 

Cílem "malé" novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice). Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek.

Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA. Po jednání vlády na záčátku září ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územním a stavebním řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.

 

Po projednání Legislativní rada vlády (28.8.2014) byla "malá" novela zákona EIA upravena zejména následujícím způsobem:

 

A) závěr zjišťovací řízení (ZZŘ)

  • tzv. pozitivní ZZŘ (je nutné provést proces EIA) bude vydáván ve formě usnesení - dosud pouze vyjádření  
  • po dobu soudního přezkumu tzv. negativního ZZŘ (proces EIA se nepovede) nelze vydat povolení k záměru

B) coherence stamp (CS) = ověřovací závazné stanovisko, zda (ne)došlo ke změnám záměru mezi procesem EIA a vydáním povolení

  • krom stavebního řízení bude CS vydáván vždy i pro územní řízení - dosud CS obligatorní pouze pro stavební řízení a změnu stavby před dokončením
  • pokud ke změnám záměru nedošlo a orgán EIA coherence stamp nevydá, vždy tuto skutečnost sdělí úřadu, který vede povolovací řízení - dosud dle novely nebylo nutné sdělení vydávat

C) účast dotčené veřejnosti v povolovacích řízeních

  • 30 denní lhůta pro přihlášení dotčené veřejnosti k účastenství v povolovacích řízeních - dosud 15 denní lhůta

D) přístup k soudní ochraně

  • dotčená veřejnost bude oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu - dosud novela počítala s vytvořením možnosti práva dotčené veřejnosti na příznivé životní prostředí

Přehled termínů projednání EIA ve výborech PSP ČR:

  • Výbor pro evropské záležitosti - 8. října 2014
  • Hospodářský výbor - 1. října 2014 (přerušeno)
  • Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj - 7. října 2014 (přerušeno)
  • Výbor pro životní prostředí - 2. října 2014 (přerušeno)

 

Čtěte také:

EIA: Je česká legislativa přísnější než evropská směrnice? (6.10.2014)

 

Zdroje: Tretiruka.cz, PSP ČR, ČTK, MŽP

07.10.2014 12:33

Technologie na výrobu biometanu získala "ekologického Oskara" v kategorii firma

Nejuznávanější soutěž v České republice, zaměřená na úsporu energií a ochranu životního prostředí, E.ON Energy Globe Award ČR, zná vítěze. V pondělí 6. října v Divadle na Vinohradech ocenila mezinárodní odborná porota již pošesté ty nejlepší „hlavy plné ekonápadů“. V kategorii „Firma“ zvítězil projekt PURGAZ 50 – nová technologie na výrobu biometanu. Zároveň byl v letošním roce poprvé vyhlášen vítězný projekt kategorie „Nápad“. V této kategorii získal ocenění projekt bezlopatkové turbíny Setur.

 

Zařízení Purgaz vyrábí z odpadů alternativu zemního plynu

Čeští vědci vyvinuli unikátní zařízení Purgaz, které dokáže vyrobit z odpadů plyn, na který lze jezdit nebo na něm vařit. Biometan, plyn podobný zemnímu plynu, vzniká z čistírenských kalů, zbytků jídel i z živočišného odpadu. Základním produktem, z něhož se biometan získává, je surový bioplyn - směs, který vzniká při rozkladu organické hmoty.

Principem separace plynů je rozdílná rozpustnost jednotlivých složek ve vodě. Proti dosavadním technologiím má Purgaz mnoho výhod – je jednoduchá, levná, jednokroková a flexibilní. Vznikla jako výsledek základního výzkumu v Ústavu chemických procesů AV ČR v Praze.

Technologie má velmi jednoduchou koncepci – bioplyn je natlakován na cca 5,5 baru, dovlhčen a případně temperován na potřebnou teplotu, a pak přechází na separační jednotku. Na vstupní straně membrány dochází ke kondenzaci vodní páry, která vytváří na povrchu hydrofilní membrány tenký perm-selektivní film. Právě v něm se na základě různých rozpustností rozpouštějí jednotlivé složky plynů ze směsi. Bioplyn se rozdělí na membráně na retentát (to, co membránou neprojde), který obsahuje minimálně 95 % metanu, a permeát (to, co membránou projde), kde jsou nežádoucí prvky – CO2, H2O, siloxany, sulfany atd.

Jedním technologickým krokem jsou tak odstraněny všechny nežádoucí složky v bioplynu. Zařízení je dodáváno v kontejneru bez pevného spojení s pozemkem, tudíž může být vedeno jako dočasná stavba. Zařízení lze doplňovat následnými čistícími jednotkami. Navíc je plně automatické a bezobslužné. Jedinou chemikálií v procesu je voda, která je přímo obsažena v surovém bioplynu.

Na základě této metody byla postavena pilotní jednotka v Ústřední čističce odpadních vod v Praze. Po 18 měsících zkušebního provozu byla úspěšnost tohoto procesu spolehlivě prokázána. Následně byla postavena malá plno kapacitní jednotka v Technologickém parku Jihlava. Nyní zde probíhá zkušební provoz, jehož cílem je zejména doladění automatického řízení jednotky.

Projekt je přínosný především proto, že účinně a efektivně zpracovává odpady, s nimiž bychom si jinak nevěděli rady. Výroba pohonných hmot z odpadů se může v budoucnu stát tématem číslo jedna. Na biometan můžou jezdit například autobusy hromadné dopravy. 

 

Bezlopatkové turbíny Setur

Zároveň byl v letošním roce poprvé vyhlášen vítězný projekt kategorie „Nápad“, který hodnotí dosud nezrealizované projekty. V této kategorii získal ocenění projekt bezlopatkové turbíny Setur. Jedná se o speciální malou turbínku, kterou je možné využít v oblastech malých spádů vody, kde nasazení klasických turbín není možné. Společnost E.ON pomůže předkladateli mimo jiné s realizací pilotního projektu.

Bezlopatková turbína Setur je vynálezem českých a slovenských vědců. Pracuje na principu tzv. hydrodynamického paradoxu (zvýšení rychlosti průtoku vede k silám snažícím se přiblížit dvě stěny, mezi kterými dochází ke zrychlení průtoku) a tudíž může pracovat i s pomalými rychlostmi proudící vody. Znamená to, že turbínu lze položit do vodního proudu, např. tekoucí řeky. Dle tvrzení předkladatele projektu se tím výrazně snižují náklady na instalaci, což v konečném důsledku může vést k tomu, že výroba elektřiny je výrazně levnější než v jiných typech elektráren. Výrobní cena této turbíny by měla být velmi nízká, jelikož ji předkladatel projektu zamýšlí vyrábět na 3D tiskárně. Z tohoto hlediska se bezlopatková turbína Setur jeví jako vhodným řešením pro použití k výrobě elektrické energie například v rozvojových zemích. Cílem projektu je otestovat použitelnost této turbíny v místech s nízkým spádem, kde použití klasických vodních turbín není možné, a realizace kompletního pilotního projektu, kde bude funkcionalita turbíny ověřena v praxi.

 

Výsledky v jednotlivých kategorií

V průběhu galavečera byli zároveň vyhlášeni také vítězové všech soutěžních kategorií.  V kategorii „Kutil“ zvítězil projekt Ukliďme Česko - který se stal i celkovým vítězem soutěže, v kategorii „Obec“ - Pasivní bytový dům pro seniory Modřice, v kategorii „Firma“ projekt PURGAZ 50 – nová technologie na výrobu biometanu a v kategorii „Mládež“ projekt AIR House.

 

07.10.2014 11:20

Náměstci MŽP a MPO diskutovali v Miláně otázky ochrany klimatu a energetiky do roku 2030

Náměstek ministra životního prostředí pro oblast fondů EU Jan Kříž a náměstek ministra průmyslu Pavel Šolc se zúčastnili společného neformálního zasedání Rady ministrů EU pro energetiku a pro životní prostředí. Se zástupci členských států evropského společenství jednali o přípravě nového rámce pro politiku EU v otázkách ochrany klimatu a energetiky do roku 2030.

Hlavním cílem jednání bylo hledání společných kompromisů mezi členskými státy EU před nadcházející Evropskou radou. Ta se uskuteční 23. – 24. října v Bruselu a v jejím průběhu by měla být nalezena finální dohoda o novém rámci pro klima a energetiku a cílech EU do roku 2030.

Při pracovním obědě představitelé členských států prodiskutovali téma energetické účinnosti, a to v návaznosti na sdělení, které Komise vydala, k příspěvku energetické účinnosti k energetické bezpečnosti a ke klimaticko-energetické politice EU. „Z pohledu České republiky v této souvislosti vidíme stále značný potenciál v sektoru budov. Pro plné využití technického potenciálu úspor tohoto sektoru by však bylo třeba výrazně většího množství finančních prostředků na investice. Právě proto by dle názoru českých zástupců měla mít ČR i po roce 2020 k dispozici dostatečné finanční prostředky na zvyšování energetické účinnosti, včetně těch ze strukturálních fondů EU,“ potvrzuje náměstek ministra životního prostředí pro fondy EU Jan Kříž.

Společně s náměstkem Křížem v Miláně hájil české zájmy i náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc. Jedním z klíčových témat byla také otázka energetické bezpečnosti EU a připravenost členských zemí na nadcházející zimu a možné ohrožení dodávek plynu v souvislosti s rusko-ukrajinskou krizí. „Členské státy ocenily aktivní roli Evropské komise, zejména značnou osobní angažovanost komisaře pro energetiku Günthera Oettingera v hledání řešení sporu, který může eskalovat tuto zimu a vystavit celou Unii další plynové krizi,“ okomentoval jednání náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc.

Co se týká rámce Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu do roku 2030 podporuje ČR jeden závazný cíl na redukci emisí skleníkových plynů, a to ve výši 40 % na úrovni EU, za předpokladu spravedlivého sdílení nákladů mezi členskými státy. Pokud jde o cíl pro obnovitelné zdroje energie a energetickou účinnost, je Česká republika ochotna podpořit nezávazné celoevropské cíle, ale pouze za předpokladu, že budou stanoveny jasné garance suverenity členských států ohledně výše příspěvku k těmto cílům a politik, které si pro dosažení těchto cílů zvolí.

„Česká republika věří, že navzdory přetrvávajícím značně rozdílným pozicím jednotlivých členských států a navzdory tomu, že do říjnové Evropské rady zbývají pouhé tři týdny, budou země EU na konci měsíce schopny dosáhnout pevné dohody,“ dodal po jednání ohledně rámce do roku 2030 náměstek Jan Kříž. 

07.10.2014 10:20

EIA: Je česká legislativa přísnější než evropská směrnice?

AKTUALIZOVÁNO Malá novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí hraje v současné době důležitou roli. Novela prošla minulý měsíc prvním čtením v poslanecké sněmovně a následně byla a bude projednána v patřičných výborech. V rámci diskuze v prvním čtení několik poslanců uvedlo, že naše EIA je přísnější než evropská směrnice. Níže tedy uvádíme srovnání limitů naší a evropské legislativy a počet již realizovaných posouzení dle zákona EIA na základě informačního systému. Dále také uvádíme počty realizovaných zjišťovacích řízení vycházejících z české legislativy - tzv. malá EIA.

 

 

 

Záměry vždy podléhající posouzení (velká EIA)

 

 

ZÁMĚRY dle – zák. č. 101/2001 Sb. příloha č.1

Směrnice EU – Příloha I Směrnice 2011/92/EU

Rozdíl / Poznámka

Počet záměrů dle inf. systému EIA

1.1 Trvalé odlesnění nebo zalesnění nelesního pozemku o ploše od 25 ha.

Zalesňování nelesních pozemků a odlesňování za účelem změny způsobu využívání půdy

Uvedeno v příloze č. II směrnice 

6

1.2 Odběr vody nebo převod vody mezi povodími nebo mezi dílčími částmi povodí, pokud množství odebírané nebo převáděné vody přesahuje 100 mil. m3 za rok nebo pokud dlouhodobý průměrný průtoku v povodí, odkud se voda převádí, přesahuje 2 000 mil. m3 za rok v případě, že objem převedené vody přesahuje 5 % tohoto průtoku.

Díla sloužící k přečerpávání vodních zdrojů mezi povodími řek, pokud cílem tohoto přečerpání je zabránit případnému nedostatku vody, a pokud objem přečerpané vody přesahuje 100 milionů metrů krychlových za rok;

Ve všech ostatních případech díla sloužící k přečerpávání vodních zdrojů mezi povodími řek, pokud víceletý průměrný průtok v povodí, odkud se voda čerpá, přesahuje 2 000 milionů metrů krychlových za rok a objem přečerpané vody přesahuje 5 % tohoto průtoku.

  1

1.3 Čerpání podzemní vody nebo umělé doplňování zásob podzemní vody v objemu 10 mil. m3/rok a více.

Zařízení k odběru nebo umělému doplňování podzemních vod, jestliže roční objem odebrané nebo uměle doplňované vody dosahuje nebo přesahuje 10 milionů metrů krychlových.

  7

1.4 Přehrady, nádrže a jiná zařízení určená k zadržování nebo k akumulaci vody a v ní rozptýlených látek, jestliže objem zadržované nebo akumulované vody přesahuje 10 mil. m3.

Přehrady a jiná zařízení určená k akumulaci vody nebo k dlouhodobé retenci vody, pokud nový nebo doplňkový objem akumulované vody přesahuje 10 milionů metrů krychlových.

  14

1.5 Čistírny odpadních vod s kapacitou nad 100 tis. ekvivalentních obyvatel a kanalizace pro více než 50 000 napojených obyvatel.

Čistírny odpadních vod o kapacitě převyšující 150 000 ekvivalentních obyvatel podle definice v čl. 2 bodu 6 směrnice Rady 91/271/EHS ze dne 21. května 1991 o čištění městských odpadních vod

ČR: limit se vztahuje také na kanalizaci

20

1.6 Projekty vodohospodářských úprav nebo jiných opatření ovlivňujících odtokové poměry (např. odvodnění, závlahy, protierozní ochrana, terénní úpravy, lesnicko-technické meliorace, atd.) na ploše nad 50 ha.

Vodohospodářské záměry pro zemědělství, včetně zavlažování a odvodňování půdy

Uvedeno v příloze č. II směrnice

5

1.7 Chov hospodářských zvířat s kapacitou nad 180 dobytčích jednotek (l dobytčí jednotka = 500 kg živé hmotnosti).

Zařízení k intenzivnímu chovu drůbeže nebo prasat s více než:

a) 85 000 místy pro kuřata, 60 000 místy pro slepice;

b) 3 000 místy pro jatečná prasata (nad 30 kg) nebo

c) 900 místy pro prasnice.

ČR: EIA nad 90.000kg

382

1.8 Kafilerie nebo veterinární asanační ústavy.

Kafilérie.

Uvedeno v příloze č. II směrnice 

2

2.1 Těžba ropy v množství nad 50 t/den a zemního plynu v množství nad 50 000 m3/ den.

Těžba ropy a zemního plynu ke komerčním účelům, pokud denní vytěžené množství přesahuje 500 tun v případě ropy a 500 000 metrů krychlových v případě plynu.

  4

2.2 Těžba černého uhlí – nový dobývací prostor.

    0

2.3 Těžba ostatních nerostných surovin - nový dobývací prostor; těžba ostatních nerostných surovin nad 1 000 000 tun/rok; těžba rašeliny na ploše 150 ha a více.

Lomy a povrchová těžba, pokud plocha místa přesahuje 25 hektarů, nebo těžba rašeliny, pokud plocha místa přesahuje 150 hektarů.

Různé měrné jednotky 120

2.4 Úprava černého a hnědého uhlí  - vsázka nad 3 mil. tun/rok.

    0

2.5 Uran – těžba (včetně změny a ukončení těžby) a úprava uranové rudy (chemická úprava a jiné technologie, odkaliště a kalová pole).

    17

3.1 Zařízení ke spalování paliv s tepelným výkonem nad 200 MW.

Tepelné elektrárny a jiná spalovací zařízení s tepelným výkonem minimálně 300 MW

ČR: přísnější o 100 MW

43

3.2 Zařízení s jadernými reaktory (včetně jejich demontáže nebo konečného uzavření) s výjimkou výzkumných zařízení, jejichž maximální výkon nepřesahuje l kW kontinuální tepelné zátěže.

b) Jaderné elektrárny a jiné jaderné reaktory včetně demontáže nebo konečného uzavření těchto elektráren nebo reaktorů (s výjimkou výzkumných zařízení pro výrobu a přeměnu štěpných a množivých látek, jejichž maximální výkon nepřesahuje 1 kW nepřetržitého tepelného výkonu).

  1

3.3 Zařízení na konverzi, obohacování nebo výrobu jaderného paliva.

Zařízení k přepracování vyhořelého jaderného paliva;

i) k výrobě nebo obohacování jaderných paliv,

  0

3.4 Zařízení určená pro zpracování  vyhořelého nebo ozářeného jaderného paliva nebo vysoce aktivních radioaktivních odpadů.

Zařízení k přepracování vyhořelého jaderného paliva;

ii) ke zpracování vyhořelého jaderného paliva nebo vysoce radioaktivního odpadu,

  0

3.5 Zařízení určená pro konečné uložení, konečné zneškodnění nebo dlouhodobé skladování plánované na více než 10 let vyhořelého nebo ozářeného jaderného paliva a dále radioaktivních odpadů na jiném místě, než na kterém jsou vyprodukovány.

Zařízení k přepracování vyhořelého jaderného paliva;

iii) ke konečnému zneškodnění vyhořelého jaderného paliva,

iv) výhradně ke konečnému zneškodnění radioaktivního odpadu,

v) výhradně ke skladování (plánovanému na více než 10 let) vyhořelého jaderného paliva nebo radioaktivního odpadu na místě odlišném od místa výroby.

  1

3.6 Nadzemní vedení elektrické energie o napětí nad 110 kV a délce od 15 km.

Budování nadzemního vedení elektrické energie o napětí 220 kV a vyšším a o délce nad 15 kilometrů.

ČR: přísnější o 100 kV

29

3.7 Dálkové produktovody pro přepravu plynu, ropy, páry a dalších látek včetně toků oxidu uhličitého za účelem jejich ukládání do přírodních horninových struktur a připojených kompresních stanic, o délce nad 20 km a průměru nad 800 mm.

Produktovody o průměru větším než 800 mm a délce přesahující 40 km:

a) k přepravě plynu, ropy, chemikálií;

b) k přepravě toků oxidu uhličitého (CO2) za účelem geologického ukládání, včetně připojených kompresních stanic.

ČR: přísnější o 20 km

6

4.1 Pražení, aglomerace a slinování (sintrování) kovových rud.

 

Kategorie vychází ze zákona o IPPC č. 76/2002 Sb.

5

4.2 Zařízení k výrobě surového železa a oceli, včetně kontinuálního odlévání.

Integrovaná zařízení pro primární tavbu litiny a oceli;

  24

4.3 Zařízení k výrobě neželezných surových kovů z rudy, koncentrátů nebo druhotných surovin pomocí metalurgických, chemických nebo elektrolytických procesů.

Zařízení pro výrobu neželezných surových kovů z rudy, koncentrátů nebo druhotných surovin pomocí metalurgických, chemických nebo elektrolytických postupů.

  16

4.4 Povrchová úprava kovů nebo plastů včetně lakoven, s kapacitou nad 500 tis. m2/rok celkové plochy úprav.

Zařízení pro povrchové zpracování kovů a plastů elektrolytickou nebo chemickou cestou;

Uvedeno v příloze č. II směrnice

94

5.1 Průmyslové závody na:

      a)  výrobu buničiny ze dřeva nebo podobných vláknitých materiálů,

      b)  výrobu papíru a lepenek s výrobní kapacitou vyšší než 200 tun za den.

Průmyslová zařízení k výrobě:

a) papíroviny ze dřeva nebo jiných vláknitých materiálů;

b) papíru a lepenky s výrobní kapacitou nad 200 tun denně.

  8

6.1 Cementárny, vápenky nebo výroba magnezitu.

Zařízení k výrobě cementu;

Uvedeno v příloze č. II směrnice

5

6.2 Zařízení k těžbě azbestu; zařízení ke zpracování a přeměně azbestu a výrobků obsahujících azbest:
       a) na azbestocementové výrobky s roční produkcí nad 20 tis. tun konečných výrobků,
       b) pro třecí materiály s roční produkcí nad 50 tun konečných výrobků,
       c) pro další používání azbestu nad 200 tun/rok.

Zařízení k získávání azbestu a zpracování a přepracování azbestu a výrobků obsahujících azbest: pro azbestocementové produkty s roční výrobou přesahující 20 000 tun konečného produktu; pro třecí materiály s roční výrobou přesahující 50 tun konečných produktů a pro jiné využití azbestu při spotřebě vyšší než 200 tun ročně

  7

7.1 Tepelné nebo chemické zpracování uhlí, popřípadě bitumenových břidlic, včetně výroby uhlíku vysokoteplotní karbonizací uhlí nebo elektrografitu  vypalováním nebo grafitizací.

Zařízení ke zplyňování a zkapalňování uhlí a živičné břidlice o kapacitě 500 a více tun denně.

ČR: nemá stanoven limit

10

7.2 Rafinerie ropy nebo primární zpracování ropných produktů.

Rafinerie surové ropy (s výjimkou závodů vyrábějících pouze maziva ze surové ropy

  5

7.3 Zařízení k výrobě základních organických a anorganických chemikálií (například uhlovodíky, kyseliny, zásady, oxidy, soli, chlór, amoniak, apod.).

Integrovaná chemická zařízení, a to zařízení k výrobě látek v průmyslovém měřítku chemickou přeměnou, kde je několik jednotek navazujících a funkčně propojených, a které jsou určeny:

a) k výrobě základních organických chemikálií;

b) k výrobě základních anorganických chemikálií;

  49

7.4 Průmyslová výroba farmaceutických produktů chemickou nebo biochemickou cestou.

Integrovaná chemická zařízení, a to zařízení k výrobě látek v průmyslovém měřítku chemickou přeměnou, kde je několik jednotek navazujících a funkčně propojených, a které jsou určeny:

e) k výrobě základních farmaceutických produktů chemickou nebo biologickou cestou;

  9

7.5 Zařízení k výrobě biocidů, pesticidů a průmyslových hnojiv. 

c) k Integrovaná chemická zařízení, a to zařízení k výrobě látek v průmyslovém měřítku chemickou přeměnou, kde je několik jednotek navazujících a funkčně propojených, a které jsou určeny:

c) k výrobě fosforečných, dusíkatých nebo draselných hnojiv (jednoduchých nebo složených hnojiv);

d) k výrobě základních přípravků na ochranu rostlin a biocidů;

  4

7.6 Zařízení k výrobě výbušin  a regenerace nebo destrukce výbušných látek.

Integrovaná chemická zařízení, a to zařízení k výrobě látek v průmyslovém měřítku chemickou přeměnou, kde je několik jednotek navazujících a funkčně propojených, a které jsou určeny:

f) k výrobě výbušnin.

  7

7.7 Zařízení na skladování ropy a ropných a chemických produktů s kapacitou nad 100 tis. tun.

Zařízení ke skladování ropy, petrochemických nebo chemických produktů o kapacitě 200 tisíc tun a vyšší.

  3

7.8 Nové zařízení k výrobě oxidu titaničitého nebo zařízení k jeho výrobě, pokud je kapacita zvýšena  o 15 tis. t/rok a více.

    0

9.1 Novostavby železničních drah delší 1 km.

Výstavba dálkových železničních tratí a letišť se základní rozjezdovou a přistávací dráhou o délce 2 100 m a více;

Rozdíl ve výkladu slova „dálkových“

27

9.2 Letiště se vzletovou a přistávací dráhou v délce 2 100 m a více.

Výstavba dálkových železničních tratí a letišť se základní rozjezdovou a přistávací dráhou o délce 2 100 m a více;

  14

9.3 Novostavby, rozšiřování a přeložky dálnic a rychlostních silnic.

Výstavba dálnic a rychlostních silnic

  40

9.4 Novostavby, rozšiřování a přeložky silnic nebo místních komunikací o čtyřech a více jízdních pruzích, včetně rozšíření nebo přeložek stávajících silnic nebo místních komunikací o dvou nebo méně jízdních pruzích na silnice nebo místní komunikace o čtyřech a více jízdních pruzích, o délce 10 km a více.

Výstavba nové čtyřproudé nebo víceproudé silnice nebo rekonstrukce nebo rozšíření již existující dvouproudé nebo méněproudé silnice na čtyřproudou nebo víceproudou, jestliže tato nová silnice nebo část rekonstruované nebo rozšířené silnice má minimální souvislou délku 10 kilometrů.

  13

9.5 Vodní cesty včetně jezů a ostatních vzdouvacích zařízení a mol pro nakládání a vykládání na břeh nebo přístavy pro vnitrozemskou  vodní dopravu pro plavbu lodí s výtlakem nad 1 350 tun.

Vnitrozemské vodní cesty a přístavy pro vnitrozemskou vodní dopravu umožňující plavbu lodí nad 1 350 tun;

Obchodní přístavy, přístaviště pro nakládání a vykládání spojená s pevninou a vnějšími přístavy (s vyloučením přístavišť pro převozní lodi) přístupné lodím nad 1 350 tun.

  4

10.1 Zařízení k odstraňování nebezpečných odpadů.

Zařízení ke zneškodňování nebezpečného odpadu spalováním, chemickým zpracováním, ve smyslu přílohy I bodu D9 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech, nebo skladováním ve smyslu čl. 3 bodu 2 uvedené směrnice

ČR: týká se všech zařízení

112

10.2 Zařízení k odstraňování ostatních odpadů s kapacitou nad  30 000 tun/rok.

Zařízení ke zneškodňování nikoliv nebezpečného odpadu spalováním, chemickým zpracováním, ve smyslu přílohy I bodu D9 směrnice 2008/98/ES o kapacitě přesahující 100 tun denně.

Rozdílný limit dle časové jednotky -den/rok

53

11.1.  Úložiště oxidu uhličitého

Úložiště podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/31/ES ze dne 23. dubna 2009 o geologickém ukládání oxidu uhličitého

   

11.2. Zařízení k zachytávání oxidu uhličitého za účelem jeho ukládání do přírodních horninových struktur13), a to ze zařízení, která vždy podléhají posouzení podle tohoto zákona, nebo ze zařízení o celkové roční kapacitě zachyceného oxidu uhličitého 1,5 megatuny nebo vyšší.

Zařízení k zachytávání toků CO2 za účelem geologického ukládání podle směrnice 2009/31/ES ze zařízení, na něž se vztahuje tato příloha, nebo ze zařízení o celkové roční kapacitě zachyceného CO2 1,5 megatuny nebo vyšší.

   
 
 
  • Uvedeno v příloze č. II směrnice - Členské státy pro záměry uvedené v příloze II určí, zda záměr podléhá posouzení dle směrnice EIA. Členské státy provedou toto určení na základě přezkoumání každého jednotlivého případu nebo prahových hodnot nebo kritérií stanovených členským státem. V případě přezkoumávání každého jednotlivého případu nebo při stanovení kritérií nebo prahových hodnot pro účely odstavce 2 jsou brána v úvahu odpovídající kritéria výběru uvedená v příloze III. Členské státy mohou stanovit prahové hodnoty nebo kritéria, na jejichž základě určí, kdy záměry nemusí podléhat určení podle odstavců 4 a 5 ani posouzení vlivů na životní prostředí, nebo prahové hodnoty a kritéria, na jejichž základě určí, kdy záměry musí v každém případě podléhat posouzení vlivů na životní prostředí, aniž by podléhaly určení podle odstavců 4 a 5.


Záměry vyžadující zjišťovací řízení

 

ZÁMĚR

Počet dle inf. Systému EIA

1.1 Trvalé nebo dočasné odlesnění plochy od 5 do 25 ha.

4

1.2 Restrukturalizace pozemků v krajině, využívání neobdělávaných pozemků nebo polopřirozených oblastí k intenzivnímu zemědělskému využívání, uvedení zemědělské půdy do klidu na ploše od 10 ha.

22

1.3 Vodohospodářské úpravy nebo jiné úpravy ovlivňující odtokové poměry (např. odvodnění, závlahy, protierozní ochrana, terénní úpravy, lesnicko-technické meliorace, atd.) na ploše od 10 do 50 ha.

74

1.4 Úpravy toků a opatření proti povodním významně měnící charakter toku a ráz krajiny.

182

1.5 Chov hospodářských zvířat s kapacitou od 50 do 180 dobytčích jednotek (l dobytčí jednotka = 500 kg živé hmotnosti).

350

1.6 Rybníky určené k chovu ryb s obsádkou při zarybnění nad 10 t živé hmotnosti.

7

1.7 Přehrady, nádrže a jiná zařízení určená k zadržování nebo k akumulaci vody a v ní rozptýlených látek, pokud nepřísluší do kategorie I a pokud objem zadržované nebo akumulované vody přesahuje 100 000 m3 nebo výška hradící konstrukce přesahuje 10 m nad základovou spárou.

61

1.8 Odběr vody nebo převod vody mezi povodími nebo mezi dílčími částmi povodí, pokud je množství odebírané nebo převáděné vody od 10 do 100 mil. m3 za rok, nebo pokud dlouhodobý průměrný průtok v povodí, odkud se voda převádí, je od 200 do 2 000 mil. m3 za rok v případě, že objem převedené vody přesahuje 5 % tohoto průtoku; čerpání podzemní vody nebo umělé doplňování zásob podzemní vody v objemu od 1 do 10 mil. m3 za rok.

12

1.9 Čistírny odpadních vod s kapacitou od 10 000 do 100 000 ekvivalentních obyvatel, kanalizace od 5 000 do 50 000 napojených obyvatel nebo průmyslové kanalizace o průměru větším než 500 mm.

170

2.1 Těžba uhlí nad 100 000 tun/rok.

10

2.2 Lignit – těžba nad 200 000  t/rok.

1

2.3 Těžba a úprava rud včetně odkališť, kalových polí, hald a odvalů (chemické, biologické a jiné technologie).

8

2.4 Zvýšení povrchové těžby nerostných surovin nad 1 000 000 tun/rok.

4

2.5  Těžba nerostných surovin 10 000 až 1 000 000 tun/rok; těžba rašeliny na ploše do 150 ha.

322

2.6 Těžba v korytech nebo údolních nivách vodních toků.

2

2.7 Úprava černého a hnědého uhlí – vsázka 1 až 3 mil. tun/rok.

4

2.8 Odkaliště, kalová pole, haldy a odvaly při úpravě nerudních surovin.

6

2.9 Budování podzemních prostor pro skladování nebo umístění technologických zařízení (provozů) od 10 000 m3.

1

2.10 Zneškodňování odpadů ukládáním do přírodních nebo umělých horninových struktur a prostor.

10

2.11 Hloubkové vrty pro ukládání radioaktivního nebo nebezpečného odpadu, hloubkové vrty geotermální, hloubkové vrty pro zásobování vodou u vodovodů, s výjimkou vrtů pro výzkum stability půdy.

27

3.1 Zařízení ke spalování paliv o jmenovitém tepelném výkonu od 50 do 200 MW.

317

3.2 Větrné elektrárny s celkovým instalovaným výkonem vyšším než 500 kWe nebo s výškou stojanu přesahující 35 metrů.

286

3.3 Vodní elektrárny s celkovým instalovaným výkonem výrobny nad 50 MWe.

1

3.4 Vodní elektrárny s celkovým instalovaným výkonem výrobny od 10 MWe do 50 MWe.

5

3.5 Zařízení ke zpracování a skladování radioaktivního odpadu (záměry neuvedené v kategorii I).

0

3.6 Vedení elektrické energie od 110 kV, pokud nepřísluší do kategorie I.

87

3.7. Produktovody k přepravě plynu, ropy, páry, vody a dalších látek o délce větší než 5 km a průměru 300 – 800 mm, pokud nepřísluší do kategorie I; produktovody toků oxidu uhličitého za účelem jeho ukládání do přírodních horninových struktur13), pokud nepřísluší do kategorie I.

37

3.8 Zásobníky zemního plynu a jiných hořlavých plynů s kapacitou nad 10 000 m3.

8

3.9 Povrchové zásobníky fosilních paliv s kapacitou nad 10 000 t.

5

3.10. Zařízení k zachytávání oxidu uhličitého za účelem jeho ukládání do přírodních horninových struktur13) ze zařízení, která nepřísluší do kategorie I.

 

4.1 Průmyslové provozy na zpracování železných kovů, včetně válcování za tepla, kování kladivy a pokovování; provozy na tavení, včetně slévání či legování, neželezných kovů kromě vzácných kovů, včetně recyklovaných produktů – kovového šrotu, jeho rafinace a lití.

140

4.2 Povrchová úprava kovů a plastických materiálů včetně lakoven, od 10 000 do 500 000 m2/rok celkové plochy úprav.

564

4.3 Strojírenská nebo elektrotechnická výroba s výrobní plochou nad 10 000 m2- výroba a opravy motorových vozidel, drážních vozidel, cisteren, lodí, letadel; testovací lavice motorů, turbin nebo reaktorů; stálé tratě pro závodění a testování motorových vozidel;  výroba železničních zařízení; tváření výbuchem.

178

5.1 Impregnace dřeva při použití chemických látek v množství od 1 000 t/rok.

0

5.2 Výroba dřevovláknitých, dřevotřískových, pilinových desek nebo překližek a dýh s kapacitou od 10 000 m2/rok. 

11

5.3 Výroba nábytku s kapacitou vstupu suroviny nad 10 000 m3/rok.

7

5.4 Textilní úpravny nebo barvírny se spotřebou vybraných nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků (vysoce toxických, toxických, zdraví škodlivých, žíravých, dráždivých, senzibilizujících, karcinogenních, mutagenních, toxických pro reprodukci, nebezpečných pro životní prostředí)11b) nad 3 000 t/rok.

8

5.5 Koželužny s kapacitou zpracované vstupní suroviny nad 10 000 t/rok.

1

5.6 Polygrafické provozy se spotřebou vybraných nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků (vysoce toxických, toxických, zdraví škodlivých, žíravých, dráždivých, senzibilizujících, karcinogenních, mutagenních, toxických pro reprodukci, nebezpečných pro životní prostředí)11b)  nad 1 t/rok.

98

5.7 Průmyslové závody na výrobu papíru a lepenky (projekty nezařazené v kategorii I).

5

5.8 Zařízení na výrobu a zpracování celulózy.

1

6.1 Průmyslová výroba keramických produktů vypalováním, zejména střešních tašek, cihel, žáruvzdorných cihel, dlaždic, kameniny nebo porcelánu s kapacitou od 25 000 t/rok.

9

6.2 Výroba stavebních hmot a výrobků neuvedených v kategorii I ani v předchozím bodě s kapacitou nad 25 000 t/rok; zařízení na výrobu azbestu a výrobků obsahujících azbest (záměry neuvedené v kategorii I).

199

6.3 Výroba skla, skelných a umělých vláken s kapacitou nad 10 000  m2/rok nebo nad 7 000 t/rok.

12

6.4 Zařízení k tavení nerostných látek, včetně výroby minerálních vláken s kapacitou od 7 000 t/rok.

3

6.5 Obalovny živičných směsí.

111

7.1 Výroba nebo zpracování polymerů a syntetických kaučuků, výroba a zpracování výrobků na bázi elastomerů s kapacitou nad 100 tun/rok.

374

7.2 Výroba mýdel, surfaktantů, detergentů a nátěrových hmot nad 200 t/rok.

18

7.3 Ostatní chemické výroby s produkcí od 100 t/rok.

59

7.4 Zařízení pro skladování ropy nebo ropných produktů s kapacitou 5 000 až 100 000 t.  

10

7.5  Zařízení  pro  skladování  ostatních  chemických  látek  neuvedených v kategorii I  ani v kategorii II  s kapacitou od 5 000 t  nebo od  1 000 m3.

15

7.6 Ostatní zařízení k výrobě oxidu titaničitého (záměr neuvedený v kategorii I v bodě 7.8).

 

8.1 Výrobny nealkoholických nápojů s kapacitou od 50 000 hl/rok výrobků.

13

8.2 Pivovary s kapacitou od 100 000 hl/rok výrobků a sladovny s kapacitou od 50 000 t/rok výrobků.

6

8.3 Škrobárny s kapacitou od 50 000 t/rok výrobků.

 

8.4 Lihovary nebo pálenice s kapacitou od 5 000 hl/rok výrobků.

37

8.5 Drožďárny s kapacitou výroby droždí od 1 000 t/rok.

1

8.6 Cukrovary s kapacitou zpracované suroviny od 150 000 t/rok.

2

8.7 Výroba rostlinných nebo živočišných olejů nebo tuků s kapacitou od        20 000 t/rok výrobků.

4

8.8 Zpracování mléka od 50 000 hl/rok.

9

8.9 Balírny a konzervárenské závody s kapacitou od 100 000 t/rok výrobků.

5

8.10 Výroba cukrovinek a sirupů s kapacitou od 10 000 t/rok.

3

8.11 Jatka, masokombináty a zařízení na zpracování ryb (včetně výroby rybí moučky a rybích olejů) s kapacitou od 5 000 t/rok výrobků.

9

9.1 Novostavby, rozšiřování a přeložky silnic všech tříd a místních komunikací I. a II. třídy (záměry neuvedené v kategorii I).

590

9.2 Novostavby (záměry neuvedené v kategorii I), rekonstrukce, elektrizace  nebo modernizace železničních drah; novostavby nebo rekonstrukce železničních a intermodálních zařízení a překladišť. 

164

9.3 Tramvajové, podzemní nebo speciální dráhy včetně lanovek.

23

9.4 Vodní cesty včetně jezů a ostatních vzdouvacích zařízení a mol pro nakládání a vykládání na břeh nebo přístavy pro vnitrozemskou  vodní dopravu.

11

9.5 Letiště se vzletovou a přistávací dráhou  do 2 100 m. 

11

10.1 Zařízení ke skladování, úpravě nebo využívání nebezpečných odpadů; zařízení k fyzikálně-chemické úpravě, energetickému využívání nebo odstraňování ostatních odpadů.

1264

10.2 Krematoria.

40

10.3 Odkaliště, kalová pole, haldy a odvaly, pokud nejsou uvedeny v jiném bodě této přílohy.

14

10.4 Skladování vybraných nebezpečných chemických látek a chemických přípravků (vysoce toxických, toxických, zdraví škodlivých, žíravých, dráždivých, senzibilizujících, karcinogenních, mutagenních, toxických pro reprodukci, nebezpečných pro životní prostředí)11b) a pesticidů v množství nad 1 t; kapalných hnojiv, farmaceutických výrobků, barev a laků v množství nad 100 t.

1198

10.5 Skladování železného šrotu (včetně vrakovišť) nad 1000 t.

177

10.6 Skladové nebo obchodní komplexy včetně nákupních středisek, o celkové výměře nad 3000 m2 zastavěné plochy; parkoviště nebo garáže s kapacitou nad 100 parkovacích stání v součtu pro celou stavbu.

3357

10.7 Sjezdové tratě, lyžařské vleky, lanovky a související zařízení.

223

10.8 Sportovní areály na ploše nad 1 ha, golfová hřiště, motokrosové, cyklokrosové a cyklotrialové areály mimo území chráněná podle  zvláštních právních předpisů.

288

10.9 Rekreační přístavy na jachty a malé čluny.

22

10.10 Rekreační a sportovní areály, hotelové komplexy a související zařízení v územích chráněných podle zvláštních právních předpisů.

246

10.11 Rekreační areály, hotelové komplexy a související zařízení na ploše nad 1 ha.

103

10.12 Stálé kempy a místa na karavany s celkovou kapacitou nad 50         ubytovaných.

24

10.13 Tématické areály na ploše nad 5000 m2.

142

10.14 Záměry uvedené v kategorii I určené výhradně nebo převážně k rozvoji a zkoušení nových metod nebo výrobků.

2

10.15  Skladování železného šrotu nad 1000t včetně vrakovišť (zrušen zákonem č. 216/2007  Sb.)

2161

 


Související článek:

Další jednání o osudu novely zákona EIA se očekávají na konci listopadu (5.10.2014)
 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE