
Senátoři dnes projednali další novelu zákona o odpadech. Novela se původně zaměřovala pouze na problematiku sběren a výkupen odpadů. Nakonec při projednávání ještě v poslanecké sněmovně se novela rozšířila například o omezení skládkování nebo o povinný sběr kovů a biologicky rozložitelného odpadu. Protože senátoři dnes k normě schválili další pozměňovací návrhy, bude muset novelu znovu posoudit poslanecká sněmovna.
Výbor senátu (VHZD) přijal v úterý pozměňovací návrh, který znamená, že bude možné vykupovat odpady jen od podnikatelů a firem a platba se uskuteční bezhotovostně. Tento pozměňovací návrh nebyl senátem nakonec přijat. Senátoři se přiklonili k obdobnému pozměňovacímu návrh Výboru pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP).
VUZP původně navrhoval odložit třídění biologického rozložitelného odpadu o půl roku tedy na 1. července 2015. Nakonec senátoři schválili pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu výboru, kterým zkrátili odložení pouze na 1. dubna 2014.
Přijatý pozměňovací návrh výboru senátu znamená, že provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz. Provozovatel tohoto zařízení dále může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.
Novelu zákona znovu bude muset posoudit poslanecká sněmovna, ta může s pozměňovacím návrhem senátu souhlasit nebo se přiklonit k původnímu znění. Jednací řád PSP ČR říká, že pokud Senát vrátí Sněmovně návrh zákona s pozměňovacími návrhy, předseda jej na nejbližší schůzi, nejdříve však za 10 dnů od doručení poslancům předloží Sněmovně znovu, aby o něm hlasovala ve znění schváleném Senátem; přijme-li Sněmovna usnesení, jímž vysloví souhlas s návrhem Senátu, je návrh zákona přijat. Neschválí-li Sněmovna návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat, schválí-li jej Sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců.
Poslanci dříve ve třetím čtení novelu rozšířili o povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a o omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále by mělo také Ministerstvo zemědělství ČR se podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem.
Aktuality z jednání senátu dne 27.8.2014:
- Hlasování:
- Návrh na zamítnutí: NÁVRH NEBYL PŘIJAT
- Pozměňovací návrh (dále PN) k PN VUZP (posunutí účinnosti pro sběr BRO na 1. duben 2015 namísto 1. července 2015): SCHVÁLENO
- Pozměňovací návrh VUZP (v kontextu výše uvedeného): SCHVÁLENO
- Senátor Vystrčil - stáhl svůj PN
- PN senátora Eyberta - nehlasovatelný
- Pozměňovací návrhy VHZD: ZAMÍTNUT
- Vracení zákona ve znění pozměňovacích návrhů: SCHVÁLENO
- Zvukový záznam vyjádření ministra životního prostředí Richarda Brabce v senátu - ZDE
- Stenozáznam z jednání - ZDE
-
Diskuze: Senátor Pavel Eybert navrhne pozměňovací návrh, který vrací text senátního návrhu novely zákona k původnímu znění. Dále v obecné rozpravě oznámil i senátor Miloš Vystrčil, že předloží vlastní pozměňovací návrh (obecně závazná vyhláška - podmínky provozu sběren a výkupen). Senátor Vladimír Dryml řekl, že navrhne návrh na zamítnutí. Senátor Horník upozornil, že MŽP slíbilo vypracovat vzorovou vyhlášku pro obce z pohledu BRO (do konce října)
- Výbor pro Územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí projednal novelu zákona dnes dopoledne - text usnesení je uveden níže
- Senátoři schválili program schůze
- Novela zákona o odpadech je zařazena jako 5. bod dopoledního programu
Vystoupení ministra MŽP Richarda Brabce:

Odkaz na senátní tisk:
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /senátní tisk č. 324/
- Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 585)
- Návrh zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/4
- Dokument Senátu doručen sněmovně a rozeslán 28. 8. 2014 poslancům jako tisk 153/5
Pozměňovací návrhy výborů:
A) Výbor pro Územní ro zvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP) ze dne 27.8.2014: SCHVÁLEN
-
V čl. I za bod 1 vložit nový bod 2, který zní:
„2. V § 18 odstavce 4 a 5 znějí:
„(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, s výjimkou autovraků, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.
(5) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě, a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“.
Následující body odpovídajícím způsobem přečíslovat.
-
Článek III upravit takto:
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 1 § 17 odst. 3, pokud jde o povinnost obce zajistit místa pro oddělené soustřeďování biologicky rozložitelných odpadů, které nabývá účinnosti dnem 1. července 2015, a s výjimkou čl. I bodu 7 a čl. II, které nabývají účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.“.
Usnesení ke stažení - ZDE
B) Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu (VH ZD) ze dne 26.8.2014: ZAMÍTNUT
1. V článku I vložit nový bod 1, který zní:
„1. V § 14 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:
„(3) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí za odpad, který mu byl předán fyzickou nepodnikající osobou, poskytnout jakékoliv peněžité nebo nepeněžité plnění, jeho závazný příslib či poukaz.
(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů může za předaný odpad poskytnout peněžité plnění pouze právnické osobě nebo fyzické podnikající osobě a to pouze formou bezhotovostní platby na účet dané právnické osoby nebo fyzické podnikající osoby.“
Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 5 až 9.“.
Usnesení ke stažení - ZDE
Text navrhované novely zákona (přijatý PSP ČR):
§ 17 včetně nadpisu zní:
„§ 17 Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem
(1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.
(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.
(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělen é soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálníc
h odpadů.
(4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsaho vat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.
(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komu nální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.
(6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, tří dění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích.
1. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
„d) seznam odpadů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2024 zakázáno ukládat na skládku.“.
2. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:
"(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.
(7) Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.“.
3. V § 45 odst. 3 se doplňuje věta „Maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky může dosa
hovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce.“.
4. V § 73 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: „(2) Ministerstvo zemědělství spolupracuje na tvorbě prováděcích práv ních předpisů, které se týkají nakládání s biologicky rozložitelnými odpady.“.
5. V § 78 odst. 4 písm. b) se za slova „v právních předpisech“ vkládají slova „nebo poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem od fyzických osob“.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Správní řízení podle § 78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která nebyla pravomocně skončena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
Čl. III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
Související článek/média:
- Komentář ČAOH k projednané novele senátem - ZDE (28.8.2014)
- Komentář Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin po jednání výboru VHZD - ZDE (26.8.2014)