Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

19.09.2014 08:30

IPPC: Pracovní podklad k základní zprávě a zpráva o podílu průmyslu na celkových emisích do ovzduší a do vody

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo pracovní podklad k některým problematickým okruhům základní zprávy. Na jednání pracovní skupiny Kraje a integrovaná prevence 18.06.2014 byla prezentovaná přednáška Základní zpráva – zkušenosti a aktualizace a související dokument, zpracovaný Ministerstvem životního prostředí (MŽP). Tento dokument byl určen účastníkům jednání i dalším pracovníkům Krajských úřadů, shrnoval obsah prezentace a poskytoval přehled o řešených tématech k problematice základní zprávy na MŽP. Na základě četných dotazů ze strany veřejnosti, provozovatelů a zpracovatelů základní zprávy byl dokument upraven a dán k dispozici veřejnosti prostřednictvím informačního systému integrované prevence.

Úkolem podkladu je vyjasnit některé otázky ve vztahu k dotčeným ustanovením zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečišťování, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů, vyhlášce č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci a Metodickému dokumentu k základní zprávě zveřejněného ve Věstníku MŽP (ročník XIII - září, říjen 2013 - částka 9,10) v rámci potenciálních diskusí mezi provozovateli zařízení v režimu integrované prevence a povolujícími úřady. Dokument je možné si stáhnout ZDE.

 

Zpráva o podílu průmyslu na celkových emisích do ovzduší a do vody.

Implementace směrnice 2010/75/ EU o průmyslových emisích (IED) má za následek přísnější regulaci emisí znečišťujících látek do ovzduší a do vody z průmyslových zařízení provozovaných v členských státech EU. V rámci IED budou přijaty nové závěry o nejlepších dostupných technikách (prováděcí rozhodnutí Komise o závěrech o BAT) a jejich aplikace povede k dalšímu snížení emisí znečišťujících látek. Nicméně průmyslové činnosti podléhající IED tvoří pouze část emisí a je žádoucí zmapovat podíl a rozsah emisí, které jsou považovány za regulovatelné či neregulovatelné podle stávajících právních předpisů EU. Zpráva zveřejněná na stránkách Evropské kanceláře IPPC se pokouší určit podíl průmyslové a zemědělské činnosti na celkovém znečištění ovzduší a vody, ve vztahu ke všem antropogenním zdrojům znečištění. Zpráva je přístupná v angličtině ZDE

 

 

Zdroj: MŽP

 

19.09.2014 08:13

Závěry z 3. kulatého stolu k surovinové politice

Na konci srpna Ministerstvo průmyslu a obchodu uspořádalo již třetí kulatý stůl k surovinové politice na téma "Role státní geologické služby v oblasti nerostných surovin". Další kulatý stůl na téma "Možnosti působení českých průzkumných a těžebních firem v zahraničí" proběhne dne 3. října 2014, od 10,00 hod v budově MPO (pozvánka ZDE).




Závěry a doporučení:
  • V novele horního zákona:
  1. jasně definovat podporu efektivní těžby nerostů
  2. MPO a MŽP v rámci společné iniciativy navrhnou systémové řešení pro financování státní geologické služby v segmentu nerostných surovin z části plánovaných zvýšených úhrad z vydobytých nerostů
  3. definovat kompetence ČGS v prosazování ložiskové geologie, zejména respektování odborného stanoviska při rozhodování o povolení průzkumných území a dobývacích prostorů
  4. vyřešit diskriminaci v placení úhrad z vytěžených nerostů mezi výhradními a nevýhradními ložisky
  • ČGS
  1. vytvořit metodiku tvorby a aktualizace územních surovinových koncepcí
  • ČGS a MPO:
  1. připravit návrh úprav výkazů GeoV a Hor, aby bylo možné jednodušeji je využít při výpočtu úhrad z vytěžených nerostů;
  • Zvýšení informovanosti laické veřejnosti o využívání domácích zdrojů.
 

Dokumenty ke stažení:

 

Související článek:

Na MPO proběhl 2. Kulatý stůl k surovinové politice (15.8.2014)

Na MPO proběhl 1. Kulatý stůl k surovinové politice (4.7.2014)

 

18.09.2014 14:37

Žadatelé na severní Moravě vyčerpali alokaci na kotlíkové dotace

Žadatelé o dotaci na výměnu starých kotlů za nové nízkoemisní v Moravskoslezském kraji dnes vyčerpali 60 milionů Kč, které kraj spolu s Ministerstvem životního prostředí na tento dotační program vymezily. Kraj už dnes přijímá pouze žádosti náhradníků.

Příjem žádostí o tzv. kotlíkovou dotaci v rámci 8. výzvy Moravskoslezský kraj zahájil 1. srpna. Na tuto, v kraji letos už druhou výzvu, bylo vyhrazeno celkem 60 mil. Kč – polovinou peněz přispěl Státní fond životního prostředí ČR a druhá část prostředků šla z rozpočtu Moravskoslezského kraje. Během měsíce a půl se o příspěvek na výměnu starého neekologického kotle za nový nízkoemisní přihlásilo 1099 žadatelů. Kraj teď přijímá už jen náhradní žádosti pro případ, že by některé byly zamítnuty, a to do dnešních 15:30.

Žadatelé o dotaci na výměnu kotle se mohli dle vypsané výzvy o příspěvek hlásit až do 31. prosince. Tím, že dnes 60milionovou alokaci vyčerpali, byla výzva po měsíci a půl předčasně ukončena. Rekordmanem v rychlosti vyčerpání kotlíkové dotace je Středočeský kraj, kde žadatelé 80 milionů vyhrazených na výměnu starých kotlů rozebrali už 9. září, tedy necelé dva dny od zahájení výzvy.

Cílem společného programu na výměnu kotlů je podpora opatření, která povedou ke zlepšení kvality ovzduší a pomůžou snížit znečištění, které způsobují tzv. lokální topeniště na tuhá paliva. Dle podmínek programu je společná výzva financována vždy z 50 % z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR a z 50 % z prostředků spolupracujícího kraje.

18.09.2014 13:15

Výsledky jednání Legislativní rady vlády - ochrana zemědělského půdního fondu

Dnes se konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada projednávala návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a zákona o Státním fondu životního prostředí ČR. Předkládaná novela řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů). Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jako předkladatel novely svůj návrh přepracuje a doplní podle připomínek legislativců a předloží ho do LRV znova. Termín dosud nebyl určen.

Návrh zákona byl v červnu rozeslán do meziresortního připomínkového řízení. S Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR není shoda ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách. Proto byl materiál předkládán do LRV ve dvou variantách:

Varianta I: Ve výpočtu odvodů u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťovaných na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které schvaluje na návrh MPO vláda, se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení. Tato úprava přinese požadované snížení odvodů za odnětí půdy v průmyslových zónách, které jsou zatíženy ekologickou vahou vlivu z důvodu vyhlášené ochrany území (např. CHOPAV, PHO, ZCHÚ, CHLÚ, apod.). To znamená, že se základní odvod (který může za dnešních cen zemědělské půdy dosáhnout max. 180,- Kč/m2) nebude dále násobit.
Varianta II: Odvody pro stavby pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na takto definované plochy se nevyčíslují a nepředepisují.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jako předkladatel novely preferuje variantu I, neboť varianta II je vzhledem k požadavku na šetrné nakládání s půdou i na těchto plochách nevhodná. V případě přijetí by budoucí investory vůbec nemotivovala k objektivnímu posouzení nezbytně nutné výměry pozemku určeného pro umístění investice. Taková situace se vyskytovala do konce roku 2010, v období velmi nízkých sazeb odvodů. Rozsah realizované investice neodpovídal zabrané výměře plochy určené pro výrobu. První varianta dává předpoklad, že se tato situace nebude opakovat a současně výše odvodů nebude pro investory překážkou investice (a to ani na plochách s vyhlášenou územní ochranou, kde se nebude aplikovat koeficient násobení tzv. ekologická váha vlivu).

Účelem předloženého návrhu zákona je podle předkladatelů vyřešit problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a též reagovat na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).Obsahem předloženého návrhu zákona je především posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru), přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy, stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy, úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě, zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy, úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.

 

Hlavními cíli návrhu zákona jsou:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti z důvodu zajištění protierozní ochrany půdy – eroze půdy je v České republice hlavním degradačním faktorem a často je způsobena nevhodnou organizací pozemkové držby s dlouhodobě přetrvávající vysokou mírou zornění půdy a velkou výměrou honů; nedostatečně uplatňovaná protierozní ochrana půdy přispívá k zhoršování odtokových poměrů, zanášení koryt vodních toků a nádrží sedimenty a ke vzniku povodňových situací,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy – pro účinnější kvalitativní ochranu půdy, potravního řetězce a složek životního prostředí, které jsou s půdou ve vzájemné interakci,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mj. v reakci na aplikaci zákona č. 402/2010 Sb. v praxi,
  • úprava kompetence orgánů ochrany zemědělského půdního fondu (vytvoření správných podmínek pro kontrolu a dozor nad dodržováním zákona, snížení administrativní zátěže – zrušení jednoho stupně státní správy, tj. správy vykonávané pověřenými obecními úřady, založení působnosti ČIŽP pro účinnější řešení případů podezření na znečištění půd rizikovými látkami – prevence a včasné řešení případů prokázaného znečištění půdy je nezbytné pro ochranu potravního řetězce, vodních zdrojů a plnění dalších funkcí půd),
  • přesnější vymezení podmínek porušení zákona a zvýšení případné následné sankce – stávající právní úprava není v souladu s materiálem schváleným vládou „Zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy“.

 

Související článek:

MŽP vypořádalo připomínky k novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (26.8.2014)

 

18.09.2014 09:02

Návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách

Připomínkové řízení Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech). Cílem návrhu zákona je provedení adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 ze dne 22. května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. Předložený návrh zákona stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh. Návrh zákona rovněž upravuje strukturu a výši správních poplatků spojených s činností státní správy při výkonu povinností v rámci nařízení o biocidech, která byla upravena v souladu s metodickým pokynem Evropské unie. Další informace a podklady ZDE.

 

18.09.2014 08:21

MPO: ČR má schválenou pozici k novým klimaticko-energetickým cílům EU

Povzbudit modernizaci české energetiky, zvýšit konkurenceschopnost české ekonomiky a posílit vyjednávací pozici na evropské úrovni. To vše je cílem aktualizované pozice České republiky k aktuálně projednávanému balíčku klimaticko—energetické politiky EU do roku 2030. Schválením materiálu se ČR posouvá do hlavního evropského myšlenkového proudu a umožní jí lépe ochránit české priority v rámci širší koalice států.

Česká republika dlouhodobě podporuje celoevropsky závazný cíl na snižování emisí skleníkových plynů. ČR je nicméně ochotna při naplnění jasně stanovených podmínek podpořit i dvojici nezávazných celoevropských cílů pro energetickou účinnost a podíl obnovitelných zdrojů. Základní podmínkou je potvrzení suverenity volby energetického mixu každého členského státu. Další je garance, že celoevropské nezávazné cíle nebudou žádným způsobem rozpadnuty na závazné národní cíle nyní ani v následně připravované legislativě. V neposlední řadě je to pak spravedlivé sdílení nákladů a úsilí pro dosahování evropských cílů.

Materiál obsahuje dvě rámcové pozice ke sdělení Komise s názvy "Rámec politiky v oblasti klimatu a energetiky v období 2020—2030" a "Energetická účinnost a její příspěvek k energetické bezpečnosti a rámec politiky do roku 2030 v oblasti klimatu a energetiky". Původní podoba pozice ke sdělení "Rámec politiky v oblasti klimatu a energetiky v období 2020—2030" byla zpracována v průběhu jara 2014. Tehdy však reflektovala pouze dva navrhované cíle: redukci skleníkových plynů a podíl obnovitelných zdrojů. V červenci 2014 Komise navrhla třetí cíl: do roku 2030 zvýšit energetickou účinnost o 30 %. MPO proto považovalo za nutné vypracovat k tomuto návrhu samostatnou pozici a zároveň aktualizovat stávající pozici pro celý klimaticko—energetický rámec 2030.

Česká republika původně podporovala stanovení jediného cíle — snižování emisí skleníkových plynů. Cíle pro energetickou účinnost a podíl obnovitelných zdrojů, ač nezávazné, odmítala s odkazem na nejasné ekonomické dopady takto nastavených cílů a zároveň poukazovala na jejich možnou kanibalizaci. S takto formulovaným názorem zůstala ČR téměř osamocena. Aktualizace pozice ČR přináší posun více evropským směrem, ale zároveň potvrzuje dlouhodobé české priority: zavádět nákladově—efektivní politiky podporující modernizaci české energetiky a průmyslu směrem k nízkouhlíkovým technologiím, snižovat vypouštění skleníkových plynů, minimalizovat další závazky a náklady pro náš průmysl nebo státní rozpočet, posílit naši konkurenceschopnost a ochránit energetický komfort našich domácností.

 

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a s ostatními rezorty připravilo materiál "Pozice ČR k jednáním o klimaticko-energetickém rámci EU do roku 2030", který Výbor pro EU na vládní úrovni schválil 10. září 2014.

 

Zdroj: MPO

18.09.2014 08:10

Návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně přírody a krajiny

Připomínkové řízení Ministerstvo životního prostředí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Předmětem navrhovaného zákona je změna právní úpravy národních parků, a to na základě dlouhodobých zkušenosti s aplikací stávající právní úpravy a na základě připomínek uplatňovaných především ze strany dotčených obcí a krajů. Předkládaný návrh reaguje na aktuální snahy nově vyhlásit zákonem národní parky zřízené v roce 1991 nařízením vlády (především Národní park Šumava). Navrhuje se jednotná úprava pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem je zajistit maximální účelnost při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony. Více ZDE

 

18.09.2014 07:53

Povolení stavby za deset let? Průtahy skončí, slibuje Brabec

Poslanci se tento týden chystají projednat změnu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, takzvané EIA. Veřejnost díky ní získá větší práva, stavebníci se však bouří, že se již tak dlouhá povolovací řízení protáhnou o další roky. Pokud však zákon nezačne platit již od příštího roku, Česko přijde o dotace z Evropské unie. Ministr životního prostředí Richard Brabec radí trpělivost. Zákon, kterému se pro rychlé přijetí přezdívá "záplata“, bude platit jen pouhý rok a vláda mezitím připraví zcela nová stavební pravidla, která povolování staveb naopak výrazně urychlí. "Desetileté povolovací procesy by mohly skončit a ve finále by se mohly zkrátit na rok nebo na dva,“ popsal ministr v rozhovoru pro Aktuálně.cz - více ZDE

 

Zdroj: Aktuálně.cz

17.09.2014 11:00

MŽP dnes představilo novelu zákona o ochrany krajiny

Ministr Brabec dnes představil aktuální vývoj připravované společné legislativy pro všechny naše národní parky. Ta má za cíl otevřít parky šetrnému turismu, podpořit roli obcí v rozhodovacích procesech a zjednodušit administrativu. MŽP v posledních dvou měsících sbíralo názory a připomínky od obcí, krajů, odborné veřejnosti, neziskových organizací i zahraničních partnerů našich národních parků v Sasku a Bavorsku, Rakousku a Polsku. Upravený návrh novely MŽP dnes odchází do připomínkového řízení napříč resorty, aby byl dle očekávání připraven na říjnové projednání Vládou ČR.

„Příprava novely zákona o ochraně přírody a krajiny je pro nás zásadní, protože výrazně zpřehlední a zjednoduší legislativu všech našich národních parků. I proto je pro nás velmi důležitá intenzivní a otevřená komunikace se všemi subjekty, kterých se chystaná norma týká. V minulých dvou měsících jsme tedy absolvovali řadu jednání se zástupci krajů, obcí i odborné veřejnosti, abychom od nich získali cenné podněty a návrhy ke znění novely. Po zanesení mnoha těchto podnětů se nyní posouváme dál. Dnes totiž novelu posíláme do meziresortního připomínkového řízení a rád bych při té příležitosti ještě zdůraznil, že naše koncepční řešení ještě před připomínkováním příslušnými resorty akceptuje pohled mnohých zainteresovaných subjektů, což je pro nás zásadní,“ říká ministr Richard Brabec.

 

Obce budou ještě silnější v rozhodovacích procesech.

Novým nástrojem pro rozhodování o různých činnostech se dle původního návrhu stane tzv. opatření obecné povahy. Jedná se o správní akt ukotvený v našem správním řádu. V současné době se používá např. při vydávání územních plánů či pro stanovení záplavových území. Obce tak budou moci vznášet námitky, ne připomínkovat jako tomu bylo doposud. Tím je ještě více posíleno postavení obcí, které budou nově tzv. dotčeným orgánem. Ministr Brabec dodává: „Navíc do připomínkového řízení pošleme i vzkaz obcím v národních parcích, které chtějí stabilitu tím, že v našem návrhu bude i zakotveno určité období, počítám asi 15 let, během něhož bude platit moratorium na jakékoliv rozšiřování a změny zonace parku.“

 

Plánovaný harmonogram projednávání:
  • Září 2014: meziresortní připomínkové řízení
  • Říjen 2014: projednání ve Vládě ČR
  • Listopad 2014 – únor 2015: předložení Parlamentu ČR, podpis prezidenta, publikace ve sbírce zákonů
  • Červenec 2015: účinnost novely
  • Do konce roku 2015: projednání a schválení vyhlášek MŽP (vyhláška k zonaci, vyhláška k obsahu zásad péče)
  • Do června 2017: nutnost zahájení řízení o vymezení klidového území a o vyhrazení cest (NP Šumava, na základě EIA)
  • Do června 2017: budou zahájena řízení o vymezení zón v jednotlivých NP
  • Do června 2017: bude nutné zřídit Správu NP České Švýcarsko ve formě příspěvkové organizace
  • Do června 2020: bude nutné schválit opatření obecné povahy nahrazující návštěvní řády
  • Průběžně budou zpracovány zásady péče pro jednotlivé NP v souvislosti s platností stávajících plánů péče (NP České Švýcarsko do r. 2016, NP Šumava do r. 2017, KRNAP do r. 2020, NP Podyjí do r. 2022)

 

Ochranné podmínky se sjednocují.

Návštěvní řády nebudou stanovovat podmínky regulace, správy NP je budou používat k informování veřejnosti o regulacích vyplývajících z právních předpisů nebo opatření obecné povahy. Ochranné podmínky nejsou nově vázány na zonaci, ale jsou rozděleny na zákazy na celém území NP a zákazy mimo zastavěná a zastavitelná území obcí.

 

Klidová území pro návštěvníky, nová zonace pro management parku.

Revoluční novela ruší dosavadní 1. zóny nedostupné pro návštěvníky a zavádí tzv. klidová území, do nichž není vstup a priori zakázán, ale bude umožněn např. v některých měsících roku nebo po značených cestách, v doprovodu průvodce. Omezení vstupu mimo vyhrazené cesty a trasy v jejím pozměněném návrhu již není vázáno na zónu přírodní, ale na vymezená klidová území. Omezení vstupu bude vždy odůvodněno s ohledem na předměty a cíle ochrany NP. „Pro větší transparentnost zonace navrhujeme zmocnění pro vydání vyhlášky, kterou MŽP stanoví podrobné charakteristiky zón národních parků, jejich režim i podmínky jejich vymezování,“ zdůrazňuje náměstek ministra pro legislativu Vladimír František Mana.

 

Nová koncepce péče o národní parky.

„Dosavadní „plány péče“ nahradí „zásady péče“, do nich budou zahrnuty i dlouhodobé cíle národních parků, jejich poslání, jejich udržitelný rozvoj i možné využití “ vysvětluje náměstek pro ochranu přírody a krajiny Vladimír Dolejský. Při vymezování území bude dle upraveného znění novely brán zvláštní zřetel na jejich aktuální stav. Kritéria, podle nichž bude území zařazeno do zóny přírodní nebo přírodě blízké, nově stanoví vyhláška MŽP. Přeřadit území do jiné zóny bude možné až po uplynutí určitého období a po vyhodnocení potřeb ochrany přírody v NP(dle § 17 novely za 15–20 let).

 

Jednodušší návštěvní řád.

Návštěvní řády nebudou stanovovat podmínky regulace jako doposud, správy národních parků jimi budou informovat veřejnost o regulacích vyplývajících z právních předpisů, případně z opatření obecné povahy.

Po představení a předjednání novely zákona č. 114 se zástupci krajů, obcí, akademické obce a nevládních organizací obdrželo Ministerstvo životního prostředí od 13 subjektů celkem 147 podnětů, z nichž 93 akceptovalo, částečně akceptovalo nebo vysvětlilo. Nejvíce podnětů přišlo od Plzeňského kraje.

Ministerský návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny podle očekávaného harmonogramu čeká říjnové projednání vládou ČR.

 

Související článek:

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

 

Zdroj: MŽP




 

17.09.2014 10:34

Odpadové fórum na FOR ARCH

FOR ARCH online

I letos je časopis Odpadové fórum mediálním partnerem této významné výstavy. A stejně jako loni se letos může návštěvník zastavit u stánku Odpadového fóra, kde se seznámí co nového časopis nabízí, může si odnést zdarma aktuální i archivní výtisky, nebo si objednat odběr časopisu třeba v elektronické podobě. Rovněž se může dovědět i něco více o jednom z nejlepších informačních portálů zabývajícím se životním prostředím, Třetí ruka (3R) a v neposlední řadě může objevit, co převratného se v České republice děje na poli Enviromentalních technologií. Přijďte, všichni jste zváni. Najdete nás v hale č.1 - číslo stánku 1D6.

17.09.2014 09:50

Politika druhotných surovin ČR schválená vládou ČR

STAHUJTE! Vláda tento týden schválila Politiku druhotných surovin ČR, která je samostatnou částí Surovinové politiky ČR. Hlavní vize Politiky druhotných surovin České republiky: Přeměna odpadů na zdroje. Dokument byl zpracováván s ambicí vytvořit koherentní strategii pro období následujících 20 let. Politika byla podrobena hodnocení podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a srpnu tohoto roku vydalo k politice Ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko.

Nerostné i druhotné suroviny tvoří základní vstupy pro ekonomiku každé země a ovlivňují velmi výrazně její konkurenceschopnost. Průmysl druhotných surovin patří v České republice historicky mezi tradiční obory hospodářství a nyní je opět na vzestupu. Zájem o průmysl druhotných surovin je vyvolán jednak stále se zvyšujícími cenami primárních zdrojů, jejich nedostupností v rámci EU a zejména tím, že jejich využívání přináší významné materiálové a energetické úspory.

Politika druhotných surovin ČR je v souladu s evropskou surovinovou strategií Raw Materials Initiative a cíle zde stanovené reagují na významný strategický dokument Evropa 2020 — Evropa účinněji využívající zdroje a rovněž v červenci tohoto roku představený balíček aktivit EU v oblasti oběhového hospodářství.

Politika druhotných surovin ČR je prvním dokumentem České republiky, který vytváří strategický rámec pro efektivní využívání druhotných surovin. Na přípravě Politiky druhotných surovin se podílela řada odborníků z akademické sféry, průmyslových svazů a asociací a další experti. Na základě provedené analýzy bylo pro přípravu Politiky druhotných surovin ČR vybráno 10 komodit a zdrojů druhotných surovin. Výběr byl ovlivněn významností druhotné suroviny jako technologického vstupu do výroby, hmotnostní produkcí, potřebou a potenciálem využití komodity v ČR, významností exportu apod.

Jedná se o tyto komodity: kovy, papír, plasty, sklo, stavební a demoliční hmoty, vedlejší energetické produkty, vozidla s ukončenou životností (autovraky), odpadní (vyřazená) elektrická a elektronická zařízení, použité pneumatiky a odpadní pryž, odpadní (vyřazené) baterie a akumulátory.

Politika druhotných surovin ČR je otevřeným dokumentem s předpokladem postupného zařazování dalších komodit druhotných surovin, na základě potřeb podnikatelského sektoru a vzhledem k vývoji hospodářství v ČR i ve světě.

V Politice druhotných surovin ČR je stanoveno 5 strategických cílů a 16 opatření. Rozpracování na konkrétní úkoly včetně odpovědnosti za jejich plnění ve stanovených termínech bude předmětem Akčního plánu na podporu zvyšování soběstačnosti České republiky v surovinových zdrojích, který se nyní na Ministerstvu průmyslu a obchodu připravuje.

Všechny výrobky, předměty a věci každodenní i dlouhodobé spotřeby, jednou ukončí svůj životní cyklus — tzn., že jsou již nefunkční a neslouží tak účelu, pro který byly vyrobeny. V tento okamžik se stávají velmi cenným zdrojem druhotných surovin. Efektivita získávání surovin pro další výrobu z těchto zdrojů je zejména závislá na podpoře výzkumu v této oblasti s cílem vývoje nákladově efektivních a inovativních procesů a technologií. Tím bude naplněn hlavní cíl Politiky druhotných surovin ČR, kterým je náhrada primárních zdrojů druhotnými zdroji, tj. nastavení procesu cyklického hospodářství a tím efektivnějšího hospodaření se zdroji s přidanou hodnotou vyšší ochrany přírodního bohatství v ČR i v dalších zemí.

 

17.09.2014 08:17

Stanovisko SPČR: Průmyslová konkurenceschopnost musí prolínat všemi politikami EU

Sdělení EK o průmyslové politice v EU z roku 2014 zdůrazňuje význam průmyslu pro posílení hospodářské obnovy a konkurenceschopnosti v Evropě.  Ačkoliv průmysl prokázal svoji odolnost proti důsledkům krize a zůstal i nadále tahounem udržitelnosti, ztratil svoji schopnost akcelerovat budoucí růst. EU28 obnovila růst v roce 2013 meziročním nárůstem 0,1 %. Ekonomiky jejích konkurentů však rostly mnohem rychleji – OECD 1 %, USA 1,9 %, Japonsko 1,5 %, Austrálie 2,45 %, Korea 3 %. Ještě v roce 1995 byl podíl zpracovatelského průmyslu v EU o něco málo vyšší než celosvětový průměr. V roce 2002 se situace obrátila. Nyní je podíl zpracovatelského průmyslu pod celosvětovým průměrem a navíc se tento propad ještě prohlubuje, což je známka odchodu průmyslu z EU. Budoucnost zpracovatelského průmyslu v Evropě bude záviset na ochotě firem investovat. Podíl Evropy na celosvětových investicích do zpracovatelského průmyslu klesl ze 40 % v roce 2005 na 25 % v roce 2013. Ačkoliv průmysl v EU si udržel svoji konkurenceschopnost, což potvrzuje rychlá obnova exportů a zvýšení produktivity v některých členských státech, přesto od roku 2008 přišel o 3,5 milionů pracovních míst a přiostřila vnější cenová konkurence.

 

Očekávání byznysu od jednání Rady pro konkurenceschopnost

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), nejsilnější zaměstnavatelská a podnikatelská organizace v ČR a člen evropské průmyslové komunity sdružené v Konfederaci evropského podnikání - BUSINESSEUROPE, očekává od nadcházející Rady pro konkurenceschopnost 25. – 26. 9. 2014 silné závěry týkající se opatření na podporu obnovy průmyslu v Evropě. Česká republika jako průmyslová země s podílem zpracovatelského průmyslu na HDP cca 25 % (celého průmyslu cca 32 % a včetně stavebnictví 38 %) by měla toto úsilí podpořit. ČR je duální zemí a s růstem průmyslu porostou nejen služby pro průmysl, ale i ostatní služby.                    

 

SP ČR apeluje na českou delegaci, aby:

  • Podpořila společný indikativní cíl podílu průmyslu na HDP EU do roku 2020 ve výši 20% a zabránila dalšímu změkčení textu závěrů.
  • Nebránila návrhu, aby se faktor průmyslové konkurenceschopnosti lépe integroval do evropského semestru.
  • Prosadila zohlednění průmyslové konkurenceschopnosti do všech politik EU.
  • Podpořila posílení mandátu Rady pro konkurenceschopnost a úlohy Skupiny na vysoké úrovni pro konkurenceschopnost a růst.
  • Podpořila takové vnitřní změny v rámci Evropské komise, které povedou ke zlepšení vnitřního řízení, lepší koordinaci a sladění iniciativ na podporu průmyslu a nepovedou k implicitnímu řízení průmyslu z úrovně EU.
  • Zasadila se o to, aby se konkurenceschopnost a inovace staly ústředním bodem pracovních metod a pracovního programu Evropské komise, pokud se má průmysl v EU posílit.
  • Posílila text týkající se testů konkurenceschopnosti a hodnocení dopadů o explicitní vyjádření možnosti zainteresovaných stran vyjadřovat se k hodnocení dopadů.
  • Zasadila se o navrácení k původnímu textu, pokud jde o naléhavost snížení ceny energií pro evropský průmysl,a požádala o přesnější text, pokud jde o únik uhlíku (s referencemi na kompenzace za přímé a nepřímé náklady). Politika EU v oblasti energetiky a klimatu nesmí podkopat společný cíl podílu průmyslu na HDP EU ve výši 20%.

 

Zdroj: SPČR

16.09.2014 12:30

ČOI kontroluje také CNG, zatím je alternativní palivo bez problému

Kvalita paliv na českých čerpacích stanicích se stále zlepšuje. Vyplývá to ze srovnání kontrol prováděných Českou obchodní inspekcí v posledních 3 letech, kdy meziročně došlo k snížení množství nevyhovujících vzorků paliva až na 2,9 % v loňském roce. Při zatím poslední kontrole v červenci letošního roku byl počet nevyhovujících vzorků pouze 0,9 %. V oblasti moderních alternativních paliv se inspekce věnuje od roku 2010 také testování kvality stlačeného zemního plynu CNG, kontroloři ČOI u tohoto paliva doposud nenarazili na žádný problém. Více ZDE

 

16.09.2014 12:10

Předseda výboru pro životní prostředí Böhnisch bude hostem Dvaceti minut Radiožurnálu

AVÍZO Jaké zásahy by se měly povolit v nejpřísněji střežené zóně Národního parku Šumava? Jakou šanci má na schválení senátní návrh o Národním parku? A proč téma tak zajímá prezidenta republiky? Předseda sněmovního výboru pro životní prostředí Robin Böhnisch z ČSSD bude dnes hostem Dvaceti minut Radiožurnálu krátce po 17 hodině.

 

Zdroj: ČRo

16.09.2014 08:52

Zaregistrujte se včas na seminář ECHA "Klasifikace směsí a sdělování informací o jejich bezpečném používání"

Agentura ECHA připravuje na 5.11.2014 internetový seminář zaměřený na klasifikaci směsí a sdělování informací v dodavatelském řetězci. Seminář se bude konat 5. 11. 2014 od 10 hodin středoevropského času. Jeho cílem je pomoci výrobcům a dovozcům chemických směsí při plnění povinností vyplývajících z legislativy nařízení (ES) č. 1907/2006 (nařízení REACH) a nařízení (ES) č. 1272/2008 (nařízení CLP). Registrace a další informace ZDE.

 

 

Čtěte také:

CLP: Nová veřejná konzultace pro 2 látky (16.9.2014)

 

16.09.2014 08:26

Den otevřených dveří Muzea pražského vodárenství již tuto sobotu!

Pražské vodovody a kanalizace přichystaly tradiční Den otevřených dveří v Muzeu pražského vodárenství. Akce tentokrát proběhne v sobotu 20. září. „Muzeum bude možné navštívit od devíti do osmnácti hodin. Vstup je samozřejmě zdarma,“ informoval mluvčí společnosti Tomáš Mrázek. V pondělí 22. září bude muzeum také otevřeno od 8 do 18 hodin a to v souvislosti s Týdnem mobility, který organizuje Praha 4. „I v tento den se vstupné platit nebude,“ upřesnil Mrázek. Další informace o muzeu najdete na webu PVK - ZDE.

 

Historie Muzea pražského vodárenství sahá až do roku 1952, kdy první návštěvníci zamířili do suterénních prostor v tehdejším sídle Pražských vodáren na Národní třídě. Do areálu vodárny v Podolí se přestěhovalo v roce 1996. O rok později byla expozice s výstavní plochou o rozloze 800 m2, s depozitáři a přednáškovým sálem slavnostně otevřena. Muzeum nabízí skutečné skvosty – vodovodní potrubí z antického období, část hradního vodovodu z doby Rudolfa II. či model čerpacího soustrojí z rukou českého vynálezce Josefa Božka. Zároveň myslí i na současnost, například pro děti jsou připraveny interaktivní hry na moderních dotykových obrazovkách.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE