Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

20.03.2014 12:51

Rozhodnutí o klimaticko-energetických cílech se podle předběžných závěrů summitu odsouvá na podzim.

Na aktuálním bruselském summitu EU mají evropští politici podepsat politické části asociační dohody s Ukrajinou. Rozhodovat budou také o sankcích vůči Rusku. Původně se měla schůzka věnovat hlavně klimaticko-energetické politice. Státy se ale zatím na ničem konkrétním nedohodnou, uvádí dnes server EurActiv. Rozhodnutí o klimaticko-energetických cílech se tak podle předběžných závěrů summitu odsouvá na podzim. Zatím by měli politici pouze shrnout dosavadní pokrok. Rozhodnout by pak měli nejpozději v říjnu. V Unii panují rozdílné názory na to, kdy by se měly nové závazky schválit, více ZDE.

 

Čtěte také:

Pozice České republiky a ostatních států ke klimaticko-energetické politice EU po roce 2020

Kvůli OZE odchází podniky z Evropy, tvrdí čeští průmyslníci (EurActiv.cz, 19.3.2014)

Sobotka: EU by neměla zavádět cíl pro podíl obnovitelných zdrojů (19.3.2014, Českénoviny.cz)íce na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/sobotka-plan-bruselu-zvysit-podil-zelenych-energii-je-nerealny-1070761#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Energetici, průmyslníci a zástupci EP a EK diskutovali nad budoucností energetiky a konkurenceschopností průmyslu

Vládní Výbor pro EU schválil pozici ČR k jednáním o klimaticko-energetické politice EU a obnově evropského průmyslu

Skupina "Magritte" žádá okamžitá a rázná opatření s cílem zajistit energetickou budoucnost Evropy



 

Zdroj: EurActiv.cz (Rozhodnutí o klimatických cílech jde do dalšího kola, summit vypíchne Ukrajinu, 20.3.2014)

20.03.2014 11:52

Teplárenské sdružení ČR zveřejnilo program letošní největší konference v oboru

Dvacátý ročník odborné konference nově pod názvem Dny teplárenství a energetiky rozšiřuje program o aktuální témata pro představitele obcí i technologických firem. Pro odborníky bude stěžejní diskuze k novým legislativním opatřením Evropské komise. Energetický regulační úřad na akci poprvé přestaví svůj pohled na budoucí model regulace cen tepla. Konference proběhne ve dnech 23. až 25. dubna v Hradci Králové. Více ZDE

20.03.2014 07:48

Podpora zaměstnávání místních a jednodušší pohyb v NP Šumava, to je představa Plzeňského kraje

Zastupitelé Plzeňského kraje chtějí mít v novém zákoně o Národním parku Šumava pravidla, která tam lze jen těžko dostat. Chtějí například garantovat obyvatelům šumavských obcí jednodušší pohyb po rezervaci, než mají jiní lidé, uvedl včera server iDNES. Žádají také, aby zákon podporoval zaměstnávání místních v parku. Vedení kraje se už vzdalo myšlenky na to, že by mohl projít návrh, který kraj v minulém volebním období prosazoval. Zastupitelé Plzeňského kraje už schválili deklaraci, ve které shrnuli své požadavky na to, jak by měl zákon vznikat a co by měl obsahovat. Dokument se sice jmenuje Deklarace Zastupitelstva Plzeňského kraje k Národnímu parku Šumava, ale je to v podstatě jen soupis požadavků, které má naplnit zákon o národním parku. Více ZDE

 

Deklarace Zastupitelstva Plzeňského kraje k Národnímu parku Šumava

 

Preambule

Zastupitelé Plzeňského kraje si jsou vědomi, jakým přírodním bohatstvím oplývá Šumava a jakým historickým vývojem si Šumava prošla. Berou za svoji povinnost chránit toto přírodní a kulturní bohatství pro současné i příští generace a zároveň chtějí, aby zde žili stálí obyvatelé, kteří mohou plnohodnotně naplňovat své životy. S ohledem na potřebu garance těchto požadavků je třeba přijmout právní normu ve formě zákona, která zajistí ochranu Šumavy včetně jejího rozvoje. Z těchto důvodů tedy zastupitelé Plzeňského kraje apelují na vládu České republiky, vědomi si toho, že zákonodárná iniciativa kraje by v tomto případě měla započít až v případě nečinnosti vlády, aby Ministerstvo životního prostředí připravilo kvalitní právní normu, která by měla naplnit následující články.

 

Článek 1

Právní norma by měla být připravována ve spolupráci s dotčenými kraji a Svazem obcí Národního parku Šumava.

Právní norma by měla garantovat využívání národního parku k veřejnému poznání, vzdělávání, rekreaci a turistice.

Legislativní proces by se neměl odkládat a měl by být započat v roce 2014.

 

Článek 2

Členění území národního parku do zón ochrany přírody musí být součástí zákona.

Je možné rozšířit území prvních zón, ale je třeba v těchto nových lokalitách garantovat průchodnost národního parku vyznačením přístupných stezek. Základní síť stezek musí být součástí zákona.

Vymezení zón ochrany přírody je možno měnit po vyhodnocení stavu území na základě plánu péče tak, aby první zóny korespondovaly se schopností trvale udržitelného přirozeného vývoje bez přímých zásahů člověka.

Nezasahování proti lesním škůdcům je možné pouze v celistvých územích v rámci prvních zón. Plošný rozsah a vymezení bezzásahových oblastí musí být provedeno způsobem, při kterém nedojde k následnému velkoplošnému rozpadu lesních porostů.

 

Článek 3

Obce, na jejichž území se národní park nachází, by měly mít prostor (své zóny) na svůj rozvoj, a to včetně stavební činnosti. Ta by měla probíhat v souladu s územně plánovací dokumentací. Případné omezení rozvoje obcí je třeba finančně kompenzovat.

Obyvatelé trvale bydlící na území Národního parku Šumava a ti, kteří zde vykonávají pracovní činnosti, by měli mít možnost jednoduššího pohybu na území národního parku.

Je třeba podporovat zaměstnanost v regionu, a to zaměstnáváním místních lidí v lesních a zemědělských oborech ve strukturách národního parku.

Personální obsazení vedení správy národního parku a jeho změny by mělo být předem konzultováno se zástupci regionu.

 

Mohlo by vás zajímat:

Dotace na Ekologické projekty 2014 v Plzeňském kraji, více na webu kraje ZDE


Zdroj: iDNES.cz, Plzeňský kraj

20.03.2014 07:41

EURO: Stát chystá „malé prolomení limitů“, uhlí by bylo pro elektrárny a část i pro teplárny

Hnědouhelné těžební limity padnou. Nikoli plošně, ale v konkrétní vybrané lokalitě. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž pracuje na plánu, který umožní zrušit limity na dolu Bílina. Na ministerstvu se o chystaném dokumentu hovoří jako o „malém prolomení limitů“. Lom patří společnosti Severočeské doly, které jsou součástí skupiny ČEZ. Informaci potvrdily týdeníku Euro dva na sobě nezávislé zdroje. Prolomení územních limitů v Bílině je relativně jednoduchá záležitost. Pozemky, na kterých by se v takovém případě těžilo, totiž patří Severočeským dolům a neleží na nich žádná obec. Pokud by ministerstvo zrušení prosadilo, Severočeské doly by se dostaly k zásobám uhlí, které dle odhadů dosahují 180 milionů tun uhlí. ČEZ by tak zajistil zásobování uhlí pro své elektrárny na další desítky let dopředu, část z těchto zásob by mohly využít i teplárny. O případném zrušení limitů v Bílině se s největší pravděpodobností rozhodne až počátkem příštího roku. Více ZDE

 

Zdroj: EURO

Více na: https://euro.e15.cz/archiv/stat-chysta-male-prolomeni-limitu-chce-180-milionu-tun-uhli-z-dolu-bilina-1069995#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://euro.e15.cz/archiv/stat-chysta-male-prolomeni-limitu-chce-180-milionu-tun-uhli-z-dolu-bilina-1069995#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://euro.e15.cz/archiv/stat-chysta-male-prolomeni-limitu-chce-180-milionu-tun-uhli-z-dolu-bilina-1069995#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

19.03.2014 19:59

Spotřeba vody v elektrárnách ČEZ výrazně kleslá od roku 2001

Spotřeba pitné vody v jaderných a klasických elektrárnách ČEZ od roku 2001 vytrvale klesá. V jaderných elektrárnách se snížila o 64 %, v klasických zdrojích o 38 %. Celkově tak elektrárny ČEZ spotřebují téměř o polovinu pitné vody méně ve srovnání s dobou před 13 lety. Spotřeba povrchové (technologické) vody v klasických elektrárnách klesla ve stejném období o 19,7 procenta. O dramatických 43 % klesla také spotřeba podzemní vody. Průměrná spotřeba pitné a povrchové (technologické) vody v jaderných zdrojích byla loni na úrovni 2,773 m3/MWh. V případě produkce tepla se jednalo o 0,261 m3/GJ. Vyplývá to z výstupů hospodaření s vodami v ČEZ. Více ZDE

 

19.03.2014 16:24

Na poli se dají vypěstovat i gigajouly

Přístup k obnovitelným zdrojům energie (OZE) se může velmi lišit podle vnímání těch, kteří s nimi pracují. Od čistě finančního – tedy jak získat co nejvíce peněz na podpoře od státu, přes technický – jak využívat dané přírodní zdroje co nejefektivněji, až po environmentální, který zkoumá, co všechno příroda nabízí v daném místě a jaký typ obnovitelného zdroje je nejlepší využívat. Zejména ten poslední přístup zajímá tým odborníků, kteří sestavují interaktivní mapu zdrojů RESTEP. Celý systém RESTEP včetně metodického přístupu má sloužit pro zlepšení krajských energetických koncepcí a regionálního strategického a územního plánování. Více ZDE

 

19.03.2014 14:17

Odpadovou legislativu není vhodné odkládat, zpětná vazba a spolupráce s obcemi je naprosto zásadní

Česká republika by měla mít jednoznačnou strategii v odpadovém hospodářství. Shodli se na tom ministr životního prostředí Richard Brabec s předsedou Svazu měst a obcí ČR Danem Jiránkem na prvním společném jednání. Podle ministra je zpětná vazba a spolupráce s obcemi v souvislosti se životním prostředím naprosto zásadní. Svaz tak musí být zapojen do jednání k úpravám i zcela novým právním předpisům, a to od jejich začátku. Po koncepční právní úpravě volá už řadu let průmyslový i komunální sektor. Říkají, že bez jasných pravidel není možné investovat do odpadových zařízení, která v České republice chybí. Více ZDE

 

19.03.2014 12:22

Evropská rada projedná klimaticko - energetickou politiku EU od roku 2020

Lídři členských zemí EU se budou na svém březnovém summitu věnovat především ekonomickým tématům jako posílení růstu, konkurenceschopnosti a zaměstnanosti. Na pořadu jednání jsou otázky spojené s konkurenceschopností evropského průmyslu, které přímo souvisí s energetickou politikou a plány v oblasti ochrany klimatu. Premiéři a prezidenti se budou věnovat také aktuální situace na Ukrajině.

Evropská rada zdůrazní význam silné a konkurenceschopné evropské průmyslové základny jakožto hnací síly hospodářského růstu a zaměstnanosti. Bude vycházet z nedávného sdělení Komise a zdůrazní některé klíčové otázky, s nimiž je třeba se vypořádat, jako jsou náklady na energii v průmyslové výrobě, nesoulad mezi nabízenými a požadovanými dovednostmi, rozvoj infrastruktury, patentování, globální hodnotové řetězce, inteligentní specializace a klíčové základní technologie. Evropská rada povede první politickou rozpravu na základě sdělení Komise o rámci pro klima a energetiku v období od roku 2020 do roku 2030. Evropská rada rovněž posoudí stav provádění závěrů Evropské rady o energetice z května roku 2013.

 

Termín/program: 20. - 21. března 2014

  • evropský semestr,
  • konkurenceschopnost průmyslu,
  • klima a energetika,
  • přípravy na nadcházející summit EU-Afrika a vztahy s Afrikou.

 


Dokumenty ke stažení:
Předběžný časový program (ANJ)
Informační pozvánka (ANJ)


Čtěte také:

Pozice České republiky a ostatních států ke klimaticko-energetické politice EU po roce 2020

Kvůli OZE odchází podniky z Evropy, tvrdí čeští průmyslníci (EurActiv.cz, 19.3.2014)

Sobotka: EU by neměla zavádět cíl pro podíl obnovitelných zdrojů (19.3.2014, Českénoviny.cz)íce na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/sobotka-plan-bruselu-zvysit-podil-zelenych-energii-je-nerealny-1070761#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Energetici, průmyslníci a zástupci EP a EK diskutovali nad budoucností energetiky a konkurenceschopností průmyslu

Vládní Výbor pro EU schválil pozici ČR k jednáním o klimaticko-energetické politice EU a obnově evropského průmyslu

Skupina "Magritte" žádá okamžitá a rázná opatření s cílem zajistit energetickou budoucnost Evropy
 

 

Výbor: Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin:

Termín schůze: 19. března 2014

Program:

  • Zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě o statistikách sestavených podle nařízení (ES) č. 2150/2002 o statistice odpadů a jejich kvalitě
  • Zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě o provádění směrnice 2009/31/ES o geologickém ukládání oxidu uhličitého
  • Zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě: Jakost benzinu a motorové nafty používaných v silniční dopravě v Evropské unii – jedenáctá výroční zpráva (Zpráva za rok 2012)
  • Vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a změna směrnice 2003/87/ES
  • Přeprava odpadů
  • Změna směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství s cílem provést do roku 2020 mezinárodní dohodu o uplatňování jednotného celosvětového tržního opatření na emise z mezinárodní letecké dopravy
  • Změna nařízení (EU) č. 525/2013, pokud jde o technické provedení Kjótského protokolu k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu
  • Snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší a změna směrnice 2003/35/ES
 

 

19.03.2014 10:14

Skupina "Magritte" žádá okamžitá a rázná opatření s cílem zajistit energetickou budoucnost Evropy

Zítra se v Bruselu na svém summitu sejdou hlavy evropských států a vlád, a jedním z důležitých bodů programu jejich jednání bude zásadní debata o energetické budoucnosti Evropy. Při této příležitosti generální ředitelé největších energetických společností, ze kterých se skládá tzv. "skupina Magritte", budou znovu hovořit o potřebě přijetí komplexních a ambiciózních, ale zároveň realistických a včasných rozhodnutí, ke kterým předložili seznam příslušných doporučení. Devět doporučení se zaměřuje na reformování evropské energetické a klimatické politiky s cílem dosáhnout tří klíčových cílů: konkurenceschopnosti, udržitelnosti a zabezpečení dodávek. Další podrobnosti najdete ZDE.

 

Přehled doporučení skupiny Magritte:

  1. Docílit vyšší konkurenceschopnosti cen energií v Evropě.
  2. Obnovit význam systému ETS jako hlavního nástroje energetické a klimatické politiky.
  3. Vybudovat globální klimatické partnerství s mezinárodními konkurenty Evropy v rámci mezinárodních jednání o klimatu.
  4. Upravit veřejnou podporu novým obnovitelným zdrojům energie tak, aby byly konkurenceschopné a bylo možné je stále více integrovat do energetických soustav.
  5. Podporovat vůdčí postavení Evropy na poli zelených technologií, a to i prostřednictvím velkorysé politiky výzkumu a vývoje.¨
  6. Zaměřit se na zajištění diverzifikovaného, nákladově efektivního nízkouhlíkového energetického mixu.
  7. Zvyšovat počet energetických kanálů pro dovoz nákladově efektivních nízkouhlíkových zdrojů a rozvíjet vlastní výrobu.
  8. Financovat dostupné a kvalifikované kapacity, které představují službu zajišťující bezpečnost dodávek do energetického systému.
  9. Vybudovat pružnější, transparentnější a propojenější vnitřní trh.

 

 

Čtěte také:

Energetici, průmyslníci a zástupci EP a EK diskutovali nad budoucností energetiky a konkurenceschopností průmyslu

 

19.03.2014 09:32

Energetici, průmyslníci a zástupci EP a EK diskutovali nad budoucností energetiky a konkurenceschopností průmyslu

Po snídani s nevládními organizacemi se ČEZ sešel na půdě Evropské unie i se zástupci průmyslu, vybranými poslanci Evropského parlamentu a s představiteli Evropské komise v čele s jejím místopředsedou Ollim Rehnem. Hlavním tématem byla otázka, jak propojit klimaticko - energetický rámec Evropy do roku 2030 s posilováním konkurenceschopnosti evropského průmyslu.

Energetika a průmysl se shodují zejména v tom, že by měl být stanoven pouze jeden závazný cíl v oblasti snižování emisí CO2 spolu s reformou fungování systému obchodování s povolenkami. „Právě skrze flexibilní systém EU ETS by mohlo dojít k bližšímu propojení energetiky a průmyslu, pokud by objem vydávaných povolenek byl přímo navázán na průmyslovou produkci, aby se předešlo jejich přebytku, a tudíž snížení ceny vlivem hospodářské recese,“ vysvětluje Ivo Hlaváč, ředitel útvaru Public Affairs společnosti ČEZ.

Současně odmítají závazný cíl pro obnovitelné zdroje. Masivní podpora obnovitelných zdrojů totiž již v minulosti vedla nejen k výraznému růstu nákladů pro domácnosti, ale také ke snížení konkurenceschopnosti evropského průmyslu. „V důsledku subvencí do OZE vzrostly ceny elektrické energie pro průmysl v Evropě od roku 2008 o 38 %, zatímco ve Spojených státech se snížily o 4 %. Obávám se, že důsledkem ambiciózních cílů nerespektujících tři dlouhodobé strategické priority evropské klimaticko-energetické politiky – bezpečnost dodávek, udržitelnost a konkurenceschopnost - může být odchod průmyslu z Evropy,“ upozorňuje Jakub Vít ze Svazu průmyslu a dopravy ČR s poukazem na skutečnost, že jen od roku 2008 zmizelo z Evropy 3,5 milionu pracovních míst v průmyslu. Řešením navíc není ani přístup řady, převážně tradičních, členských států EU, jež stanovené cíle plní formou výhradně národního, nekoordinovaného přístupu s využitím často kontroverzních subvenčních a úlevových schémat. Ty totiž v konečném důsledku v rámci EU zavádějí nerovný, nespravedlivý přístup a významně podkopávají základní principy jednotného trhu jako základního pilíře EU.

Průmyslníci i energetici proto vyzývají k ponaučení z rámce pro rok 2020. Vzájemně se překrývající cíle vedly kromě poklesu konkurenceschopnosti průmyslu a celkové přeregulovanosti, k pokřivení energetického trhu a paradoxně k nárůstu emisí. „Původní odhad Evropské unie dopadů zavedení cílů do roku 2020 například bylo, že cena povolenky CO2 se bude pohybovat v rozmezí 22 až 24 EUR. Dnešní cena je pod 5 EUR, takže nejvýhodnější je provozovat staré uhelné elektrárny,“ uvádí Ivo Hlaváč. Průměrná hodnota obnovitelných zdrojů je oproti původnímu odhadu dvojnásobná.

Včasné přijetí aktualizovaného klimaticko – energetického rámce pro rok 2030 je podmínkou ke znovuoživení energetického i průmyslového sektoru a především pro poskytnutí právní jistoty z hlediska jejich budoucnosti. Jednat by o něm měla Evropská rada ve dnech 20. a 21. března.

 

Čtěte také:

Pozice České republiky a ostatních států ke klimaticko-energetické politice EU po roce 2020

 

 

Zdroj: ČEZ

19.03.2014 08:12

Pozice České republiky a ostatních států ke klimaticko-energetické politice EU po roce 2020

Evropská unie už přemýšlí nad tím, jak vystaví svou klimaticko-energetickou politiku po roce 2020. Znamená to i přijetí nových závazků pro snižování emisí CO2, nejspíš i pro využívání obnovitelných zdrojů a do budoucna možná také pro energetickou účinnost. Ministři životního prostředí se v Bruselu návrhem zabývali 3. března, ministři pro energetiku pak o den později. Nyní se očekává zasedání Evropské rady, která se sejde v Bruselu 20. a 21. března a bude se zabývat otázkami energetiky. Až členské země plán Komise přijmou, měl by začít vznikat konkrétní legislativní návrh, který budou evropské instituce schvalovat v nejbližších letech. Komise by také ráda, aby Rada a Parlament do konce letošního roku schválily, že by se EU měla počátkem roku 2015 zavázat ke snížení emisí skleníkových plynů ve výši 40 % jako součást globálních klimatických jednání, která budou uzavřena v Paříži v prosinci 2015. Jak se na věc dívá Česká republika a ostatní státy se dočtete v článku na EurActiv ZDE.

 

Evropská rada:

Lídři členských zemí EU se budou na svém březnovém summitu věnovat především ekonomickým tématům jako posílení růstu, konkurenceschopnosti a zaměstnanosti. Na pořadu jednání jsou otázky spojené s konkurenceschopností evropského průmyslu, které přímo souvisí s energetickou politikou a plány v oblasti ochrany klimatu. Premiéři a prezidenti se budou věnovat také aktuální situace na Ukrajině.

 

Termín: 20. - 21. března 2014

  • konkurenceschopnost průmyslu,
  • klima a energetika

 

Související článek:

Sobotka: EU by neměla zavádět cíl pro podíl obnovitelných zdrojů (19.3.2014, Českénoviny.cz)íce na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/sobotka-plan-bruselu-zvysit-podil-zelenych-energii-je-nerealny-1070761#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Energetici, průmyslníci a zástupci EP a EK diskutovali nad budoucností energetiky a konkurenceschopností průmyslu

Vládní Výbor pro EU schválil pozici ČR k jednáním o klimaticko-energetické politice EU a obnově evropského průmyslu

 


Zdroj: EurActiv.cz

 

19.03.2014 07:52

HN: Za těžbu uhlí chce stát vybírat až desetkrát víc

Těžaře zřejmě čeká zásadní navýšení poplatku za těžbu hnědého uhlí. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je příliš nízký, a proto by mohl vzrůst až desetinásobně. Dnes těžařské firmy platí státu 1,5 procenta z ceny, za kterou uhlí prodají. "Jako minimum bych viděl 15 procent," řekl v rozhovoru pro HN Brabec. Stát podle Brabce díky nízkým poplatkům za těžbu surovin přišel od roku 1989 o sto miliard korun. Kromě výše poplatku by se mělo změnit také jeho rozdělování. Stát dnes dostává čtvrtinu vybraných peněz, zbytek jde obcím, na jejichž katastru se těží. Nově by měly peníze dostávat i sousední obce či zasažený kraj. Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) chtěl část přeposílat i do fondu na rekultivaci krajiny po těžbě. Samotní těžaři se vyšším poplatkům nebrání. Pro navýšení je i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Od vyššího poplatku si slibuje stamiliony do rozpočtu státu i dotčených krajů. Černého uhlí se zvýšení poplatku týkat nebude. Pokud by se uhlí některým energetickým firmám zdražilo, mohlo by to zvýšit jen cenu tepla, nikoliv elektřiny. Více čtěte v dnešních Hospodářských novinách nebo ZDE.

 

Čtěte také:

Richard Brabec pro HN: Státní správa je pro mě jako noční můra (19.3.2014, HN)

 

19.03.2014 07:41

„Musíme najít kompromis, který nebude blokovat stavby a nebude dávat příliš možností někomu, kdo je chce zneužít“, řekl R. Brabec pro HN k novele EIA

Když bývalý generální ředitel jedné z chemiček Andreje Babiše nastoupil na pozici ministra životního prostředí, vyměnil náměstky i celé vedení Státního fondu životního prostředí, který pro ministerstvo rozděluje evropské dotace. "Fond byl rozvrácený personálně i morálně, neexistovalo tam vedení," říká Richard Brabec, který se musí vypořádat s hrozícími ztrátami eurodotací.

 

Na dotaz HN k novele zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) ministr R. Brabec uvedl (zkráceno):

Stojíme před časově brutálním úkolem. Bez fungující novely EIA nám reálně hrozí, že budeme mít zastaveno čerpání všech operačních programů. Česko ztratilo dva roky tím, že vymýšlelo různé kočkopsy. Musíme najít kompromis, který nebude blokovat stavby a nebude dávat příliš možností někomu, kdo je chce zneužít. Nesmí ale brát možnosti těm, kteří mají reálné právo se bránit. Kompromis je strašně křehký. Nejde jen odněkud okopírovat zákon.

 

Richard Brabec: Kvůli ztrátám eurodotací se nepostaví hlavně vodovody a kanalizace

 

Na jedné straně bude snaha jasně stanovit lhůty, včetně správních a soudních, dokdy musí být reálně rozhodnuto. Musíme také jasně vymezit skupiny, které budou mít právo do procesu zasahovat. Aby se do akce, která je v Aši, nemohl nabourat občan z druhé strany země, protože - při vší úctě - jeho se to netýká. Určitě tam patří majitelé okolních pozemků a nevládní organizace a bude vydefinováno které.

Zpracování velké studie zabere pět až sedm měsíců, se správními lhůtami rok. Kdyby pak někdo podal na projekt žalobu v územním i stavebním řízení, přidalo by se maximálně šest měsíců. Dnes je to bez lhůt, projekt leží a je to mrtvola. Průměrná doba od zahájení záměru je u dopravních staveb 12 let. To je strašné, nedá se nic stavět. Budeme se snažit v rámci EIA stanovit, že práva na obranu před úřední zvůlí nejsou omezena, ale zároveň to nebude trvat plus minus 300 let.

 

Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách nebo ZDE

 

Čtěte také v dnešních HN:

Za těžbu uhlí chce stát vybírat až desetkrát víc (19.3.2014, HN)

 

Zdroj: Hospodářské noviny (iHNED.cz)

19.03.2014 07:30

Hospodářský výbor nepřijal Urbanův návrh na změnu řízení ERÚ

Sněmovní hospodářský výbor včera odmítl návrh poslance ANO Jaroslava Faltýnka na obnovení podpory výroby elektřiny z bioplynu. Výbor nepodpořil ani návrh poslance ČSSD Milana Urbana, který měnil způsob řízení Energetického regulačního úřadu. Oba návrhy směřovaly k novele energetického zákona, kterou výbor nakonec doporučil Sněmovně schválit jen s legislativně technickými úpravami. Novela má především vyjasnit účtování poplatků za obnovitelné zdroje. Výbor o Urbanově návrhu ani nehlasoval, protože ministerstvo průmyslu a obchodu k němu zaujalo negativní postoj. Návrh přepokládal mimo jiné zřízení pětičlenné rady ERÚ. Samotnému úřadu se tento návrh nelíbil a obrátil se kvůli němu dokonce na Evropskou komisi, aby přezkoumala, zda je v souladu s evropskými směrnicemi. Urban řekl, že návrh nebude vznášet ani ve druhém čtení zákona.

 

Novela energetického zákona a zákona na podporu OZE

  • II. čtení: St 19. března 2014 od 14hod
  • III. čtení: St 26. března, 1. bod odpoledne
  • Novela energetického zákona a zákona POZE - ST99
  • poslanci schválili termín druhého a třetího čtení návrhu zákona
  • Hospodářský výbor projednal návrh zákona a vydal 18. 3. 2014 usnesení doručené poslancům jako tisk 99/1 (pozměňovací návrhy)
     
Další informace z průběhu schůze ZDE

 

"My zřízení regulační rady jako princip podporujeme a dokonce jsme v tomto smyslu s ERÚ zahájili práce na tom, jak to formulovat do velké novely," řekl poté novinářům náměstek ministra průmyslu Pavel Šolc. Podle něj je potřeba pečlivě zvážit, jaké budou pravomoci rady i předsedy úřadu, a také je nutné, aby takový návrh prošel připomínkovým řízením. "V každém případě tento návrh bude zapracován do velké novely zákona a takto jsme jednali i s ERÚ," dodal. Velkou novelu energetického zákona by podle něj měla vláda předložit Sněmovně do poloviny roku.

Výbor nepřijal ani návrh poslance Faltýnka na obnovení podpory výroby elektřiny z bioplynových stanic. Ministerstvo k němu zaujalo také negativní postoj, ale členové výboru o něm hlasovali, protože si ho osvojil předseda výboru a Faltýnkův spolustraník Ivan Pilný. Podpořilo ho jen šest přítomných poslanců.

 

Související článek:

Svaz průmyslu varuje před nesystémovými zásahy v energetické legislativě

Tento týden poslanci i senátoři projednají řadu environmentálních předpisů

 

 

Zdroj: zpráva ČTK

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE