Více času na podstatné

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ELEKTROODPAD

 

EMA Systém slaví 20 let na trhu. Nabízí unikátní přístup ke sběru elektroodpadu
Markéta Kohoutková

Jak odpady nevytvářet a jak je smysluplně využít, když už vzniknou?
Redakce OF

Evropa chce recyklovat, ale zavírá recyklační závody. Jak naplní své vlastní cíle?
Redakce OF

Muže si stát dovolit vytvořit monopol v oblasti nakládání s odpady? Ano, ale má to zásadní háček
Redakce OF

Dobrovolníci v Praze nasbírali PETky a plechovky za tisíce. Zálohování by obcím ušetřilo na úklidech
Redakce OF

Když vzplanou odpady, vzplanou i občanské emoce a pak nastávají těžké casy pro rozvoj odpadové infrastruktury
Redakce OF

Životní prostředí očima veřejnosti: důvěra v obce a ekologické organizace, kritika parlamentu a vlády
Redakce OF

Praha odhalila, kde mizí naše jídlo, výsledky vás překvapí!
Redakce OF

Neuvěřitelné, ale pravdivé: Češi mají doma zlatý důl
Redakce OF

Tonerové kazety – zdroj surovin i toxický odpad a ukázkový případ neefektivity EU
Pavel Hrdlička

Daně z elektroodpadu: Férový tlak, nebo dvojitý trest pro pilné?
DENIOS

Li-Ion baterie pod kontrolou: Spolehlivá řešení od DENIOSu
DENIOS

Starý mobil pro lidi bez domova
Monika Šrámková

Podporují současné sběrové kvóty oběhové hospodářství EU?
ELEKTROWIN

Rozvoj recyklace solárních panelu
Ladislav Trylč

Problematika odpadních bojleru z hlediska základních principu zpracování elektroodpadu
ASEKOL

Batérie budúcnosti: Ako projekt SUNFLOWERS mení pravidlá hry v energetike a recyklácii
Andrea Straková Fedorková, Veronika Niščáková a Jakub Leščinský

Aplikace solvolytických postupů pro purifikaci odpadních plastů z autobaterií
Ivana Barchánková, Lucie Oravová a Pavel Kuráň

Využití vedlejších energetických produktu (VEP) v České republice
Michal Himmel

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Říjen    
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
22.-24.10. Ochrana ovzduší ve státní správě XVIII, teorie a praxe
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. LEGISLATIVA OCHRANY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ v praxi se zaměřením na aktuální změn
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.-6.11. 16. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
6.11. 17. ročník konference SEDIMENTY Z VODNÍCH TOKŮ A NÁDRŽÍ
10.11. Kurz REACH manažer/manažerka 2025
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11., 27.11. 2025
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
26.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
27.11. ENVIshop 2025
27.-28.11. 21. Workshop o oběhovém hospodářství a skládkování, Žitava-Liberec 2025
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
3.12. Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
5.12. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
5.12. Aktuální otázky zákona o odpadech a prováděcích předpisů a odpadová evidence
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 19.02., 26.02.2026
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
23.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy

 

  

 

Novinky

01.07.2013 10:42

Přehled konkrétních změn, které navrhuje v zákoně o ochraně ovzduší Moravskoslezský kraj

Na konci června (20. 6.) jsme Vás informovali, že krajští zastupitelé schválili konkrétní znění dvou návrhů změn zákona o ochraně ovzduší, které předloží Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. V prvním návrhu změny zákona krajští zastupitelé navrhují, aby se změnil poměr výnosů z poplatků za znečišťování ovzduší ve prospěch krajů. Kraj by rád dosáhl toho, aby od příštího roku 90 procent výnosů z poplatků bylo vracelo do regionů, na jejichž území se nachází zdroj znečištění. Zbývajících 10 procent by mělo zůstat ve státním rozpočtu. Druhý návrh změn zákona obsahuje podněty, jak umožnit kontrolu lokálních topenišť. Zlepšení situace kvality ovzduší v obcích lze podle kraje dosáhnout zakotvením povinnosti umožnit vstup kontrolnímu orgánu do obydlí a nastavením stejných pravidel, jaká již nyní umožňuje zákon o ochraně ovzduší u stejných zdrojů znečišťování ovzduší provozovaných právnickými osobami a fyzickými osobami podnikajícími. Více ZDE

 

01.07.2013 09:07

Představenstvo CZEPHO odvolalo minulý týden z funkce výkonné ředitelky Zuzanu Musilovou

Zmatek, který vznikl při přípravě pravidel financování recyklace solárních panelů, má první oběť. Představenstvo České fotovoltaické průmyslové asociace (CZEPHO) odvolalo minulý týden z funkce výkonné ředitelky Zuzanu Musilovou. Někteří členové asociace tvrdí, že odvolání souvisí s vytvořením kolektivního systému osmi velkých provozovatelů elektráren REsolar, jehož společníky jsou i CZEPHO a Aliance pro energetickou soběstačnost. CZEPHO mělo mít původně v REsolaru podíl 28 procent a řadu kontrolních pravomocí. Nakonec skončilo s 10procentním podílem a s jen omezeným vlivem. Musilová zůstane jako šéfka komunikace. Nástupkyní Musilové je Veronika Knoblochová, která je projektovou manažerkou REsolaru. Dříve pracovala jako finanční a IT ředitelka kolektivního systému Asekol. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/resolar-posiluje-ve-fotovoltaicke-asociaci-1002492#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více ZDE.

 

Zdroj: E15.cz


 

 

28.06.2013 14:06

ISPOP: Vyhlášení datových standardů pro vybrané ohlašovací povinnosti v roce 2014

Údaje ohlašované prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) se dle zákona č. 25/2008 Sb. předávají elektronicky v datovém standardu, který Ministerstvo životního prostředí zveřejňuje na základě § 7, písm. c) zákona č. 25/2008 Sb. pro každou ohlašovací povinnost nejpozději 6 měsíců před termínem plnění ohlašovací povinnosti. Datový standard popisuje podle § 4 odst. 4 zákona č. 25/2008 Sb. datovou strukturu a datový formát elektronického dokumentu a automatizované kontroly obsahu podaných hlášení. Datové standardy vyhlášené k 30. 6. 2013, určené pro vybrané formuláře agend vod a odpadů lze využít k ohlašování v roce 2014 a jsou k dispozici ZDE.

 

Zdroj: CENIA

28.06.2013 11:00

Rusnok nabídl resort MŽP viceprezidentovi svazu průmyslu Radkovi Špicarovi

Viceprezidentovi svazu průmyslu Radkovi Špicarovi nabídl post ministra životního prostředí. Špicar novinářům při odchodu z Kramářovy vily řekl, že se do pondělí rozmyslí. Špicar je kromě svého působení ve Svazu průmyslu a dopravy ČR rovněž ředitelem české pobočky amerického think tanku Aspen Institute. V minulosti pracoval jako ředitel vnějších vztahů automobilky Škody Auto.

 

Související odkaz:

 

Zdroj: českénoviny.cz

28.06.2013 08:31

První "Vosí hnízdo" exkluzivně na Třetíruka.cz, téma je certifikace Odborný podnik pro nakládání s odpady

V časopisu Odpadové fórum byla otevřena nová rubrika s názvem „Vosí hnízdo.“ Je to rubrika, kde dostává prostor člověk, který svým názorem chce upozornit na nějaký nešvar, nepravost, nebo dokonce přestupování zákona. Ale to všechno jsou jen slova, která můžou ublížit, proto je princip Vosího hnízda založen na tom, že text, kterým autor do vosího hnízda píchne, se předá aktérům, kteří k problému mají co říci a i oni mají nárok na reakci. Vše se pak najednou otiskne, ať si čtenář udělá představu sám. Zde je ukázka, kdy se dostali prostor JUDr. Ing. Ing. Mgr. Petr Měchura, CSc. a zástupci asociací ČAOH a SUCO. První Vosí hnízdo čtěte exkluzivně   ZDE  .

 

Časopis ODPADOVÉ FÓRUM je odborný měsíčník zabývající se všemi aspekty, které souvisejí s odpadovým hospodářstvím.

V červnovém čísle najdete dále Rozhovor s RNDr. Aloisem Kopeckým z MMR, bývalým ředitelem Českého ekologického ústavu a poté odboru odpadů na MŽP, a to nejen o budoucnosti evropských fondů. Reportáž jsme pořídili z kompostárny společnosti JENA, s. r. o. Smysl dvojí certifikace kvality u odpadářských firem, tedy podle ISO 14 000 a podle SUCO je tématem pro Polemiku. Lupa soudního znalce ing. Barchánka se věnuje proceduře správního řízení nazvané Autoremedura. Nová rubrika Ohlédnutí se zaměřuje na havárii tankeru Exxon Valdes.

Na adrese dupress@seznam.cz objednávejte roční předplatné i jednotlivá čísla. Ediční plán na celý rok 2013 najdete ZDE.


 

28.06.2013 08:30

ECHA rozšířila Kandidátský seznam o dalších šest látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC)

Výbor členských států při ECHA dosáhl jednomyslné dohody při identifikaci šesti látek jako látek vzbuzujících mimořádné obavy, která následovala po podrobném přezkoumání připomínek obdržených během veřejné konzultace a dokumentace zdůvodňující jejich nebezpečí podle článku 57 nařízení REACH. Těchto šest látek bylo zařazeno na Kandidátský seznam. V některých případech byla identifikace látky založena na více než jen jedné nebezpečné vlastnosti. Další podrobnosti viz seznam uvedený ZDE.

28.06.2013 08:10

REMA PV Systém usiluje o snížení recyklačního poplatku za solární panely

Dnešním dnem vstupuje v platnost vyhláška č. 178/2013 Sb. k recyklaci solárních panelů. Ta mimo jiné stanovuje výši recyklačního poplatku za solární panely na 8,50 korun na kilogram. To je o 3 koruny více, než byl původní předpoklad Ministerstva životního prostředí. Kolektivní systém zpětného odběru solárních panelů REMA PV Systém proto iniciuje vznik pracovní skupiny, která bude usilovat o snížení výše stanoveného poplatku.

Kolektivní systém REMA PV Systém se důrazně ohrazuje proti stanovené výši recyklačního poplatku za solární panely. Oslovil proto již Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo financí, asociaci CZEPHO a kolektivní systémy PV Cycle, RETELA, PV Recovery, Asekol Solar a Elektrowin s cílem vytvořit pracovní skupinu, která nashromáždí veškeré podklady pro vyčíslení férové výše poplatku. Ta by podle společnosti REMA PV Systém měla být stanovena ve vztahu k objektivnímu riziku, že s panely nebude naloženo dle zákona o odpadech. Další úsilí pak chce směřovat k tomu, aby riziko bylo posuzováno s ohledem na to, zda se jedná o velkou solární elektrárnu, nebo o vlastníka drobných solární zdrojů umístěných na střeše rodinného domu.

„Cítíme se odpovědni vůči našim klientům, kteří se již registrovali do našeho kolektivního systému. Výše recyklačního poplatku stanovená vyhláškou není dle našeho názoru optimálně nastavena, proto jsme se rozhodli jednat,“ říká David Beneš z kolektivního systému REMA PV Systém. „Pevně věříme, že se nám změny podaří prosadit do doby, než začnou provozovatelé solárních panelů platit první splátky recyklačních poplatků,“ doplnil Beneš.

 

Související článek:

Vyhláška o financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů vyšla ve sbírce

 

27.06.2013 13:25

SFŽP vyhlásil novou výzvu pro prioritní osu 2 (dotace pro zlepšování kvality ovzduší)

Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí České republiky další výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí v PO 2. Žádosti o podporu v rámci Prioritní osy 2 jsou přijímány od 28. června do 31. října 2013. Žádost je možné elektronicky odeslat prostřednictvím informačního systému BENE-FILL od 6 hodin prvního dne lhůty stanovené pro příjem žádostí. Žádost je třeba doručit na příslušná krajská pracoviště SFŽP ČR do 16 hodin posledního dne lhůty. V případě zaslání žádosti poštou je třeba počítat s přiměřenou časovou rezervou.

V rámci podoblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřené na:
A) Výstavbu nového centrálního zdroje tepla včetně nově budovaných rozvodů tepla a rozšiřování stávajících rozvodů za účelem připojení nových zákazníků náhradou spalovacích zdrojů ve stávajících objektech, rekonstrukce stávajících rozvodů (např. z důvodu přechodu z parního na teplovodní systém) a případnou rekonstrukci centrálního zdroje tepla do 5 MW jmenovitého tepelného výkonu.
B) V případě rekonstrukce spalovacího zdroje budou přijatelné také projekty zaměřené pouze na instalaci dodatečných technologických zařízení sloužících ke snižování emisí NOx, SO2 nebo TZL.

 

Žádosti o podporu (kritéria přijatelnosti, způsobilé výdaje) musí být v souladu s Programovým dokumentem OPŽP, Implementačním dokumentem OPŽP a výzvami pro podávání žádostí. Podmínky pro podávání žádostí jsou uvedeny v aktuálním znění Směrnice MŽP č. 12/2012 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze SFŽP ČR a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP.

 

Text LI. výzvy a hodnoticí kritéria v PDF

 

Další vyhlášené dotace:

SFŽP vyhlásil výzvy v rámci prioritních os 2 (2.2b), 3 a 6


 

 

27.06.2013 11:56

O aktivitách ArcelorMittal Ostrava v oblasti společenské odpovědnosti informuje nový web

Společnost ArcelorMittal Ostrava spustila nové internetové stránky, které budou informovat o jejích společensky odpovědných činnostech. Chce tak veřejnosti nabídnout vhled do těchto aktivit, které jsou klíčovou součástí řízení firmy. Na webu kromě informací a novinek nechybí ani multimediální obsah. Strategie společenské odpovědnosti ArcelorMittal má čtyři oblasti: investice do vlastních zaměstnanců, výroba trvale udržitelné oceli, podpora místní komunity a transparentní řízení.

Za posledních deset let společnost například investovala do ekologizace výroby 4 miliardy korun, díky čemuž snížila emise prachových částic o 67 % nebo věnovala 458 milionů korun na podporu dobročinných a jiných projektů v Moravskoslezském kraji. „Společenská odpovědnost pro nás není prázdným pojmem, ale neoddělitelnou součástí fungování naší firmy. Novými webovými stránkami chceme veřejnosti poskytnout přehled našich aktivit v této oblasti a další možnost, jak nás kontaktovat,“ vysvětluje Monika Pěnčíková, vedoucí oddělení firemní odpovědnosti a sociálních služeb ArcelorMittal Ostrava.

 

 

Stránky najdete na adrese www.amoprovas.cz.

 

 

27.06.2013 09:16

Vyhláška o financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů vyšla ve sbírce

Ve sbírce předpisů vyšla pod číslem 178/2013 Sb. (částka č. 75/2013 Sb.) vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů. Minimální úhrnná výše příspěvků na financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů uvedených na trh do dne 1. ledna 2013 se vypočítá jako násobek hmotnosti všech solárních panelů v každé solární elektrárně, pro kterou má její provozovatel uzavřenou smlouvu s provozovatelem kolektivního systému podle § 37p odst. 2 zákona, a sazby vypočítané podle přílohy č. 10 k této vyhlášce. Minimální sazba pro výpočet minimální úhrnné výše příspěvků provozovatele solární elektrárny, který plní povinnosti podle § 37p odst. 2 zákona, a minimální výše uložených peněžních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu činí 8,50 Kč.

 

Způsob výpočtu minimální výše příspěvků a způsob výpočtu minimální výše uložených finančních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu na zajištění financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů

 

Minimální výše příspěvku výrobce, který plní povinnosti podle § 37p odst. 1 zákona v rámci kolektivního systému a minimální úhrnná výše příspěvků provozovatele solární elektrárny, který plní povinnosti podle § 37p odst. 2 zákona, (dále jen „minimální výše příspěvků“) a minimální výše uložených peněžních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu na zajištění financování nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů se stanoví tak, aby byly pokryty veškeré předpokládané náklady na zajištění zpětného odběru, odděleného sběru, přepravy, zpracování, využití a odstranění předpokládaného množství elektroodpadu ze solárních panelů a na vedení související evidence, a to v Kč v závislosti na hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů. U solárních panelů uvedených na trh po dni 1. ledna 2013 se údaj o jejich hmotnosti určí podle skutečné hmotnosti těchto panelů. U solárních panelů uvedených na trh do dne 1. ledna 2013, které tvoří součást solární elektrárny, se údaj o jejich hmotnosti určí podle vzorce:

 

M = P x K

 

ve kterém:

 

M představuje hmotnost solárních panelů instalovaných v solární elektrárně pro účely výpočtu minimální výše příspěvku uvedenou v kg.

 

P představuje výkon solární elektrárny podle licence na výrobu elektřiny v této solární elektrárně vydané Energetickým regulačním úřadem uvedený ve wattech (Wp).

 

K představuje průměrnou hmotnost solárního panelu připadající na jednotku výkonu; tato průměrná hmotnost činí 0,11 kg.

 

Skutečnou výši předpokládaných nákladů výrobce a provozovatel kolektivního systému dokládají ve vazbě na:

 

  • předpokládané celkové množství zpětně odebraných a odděleně sebraných solárních panelů,
  • předpokládané množství míst zpětného odběru a odděleného sběru,
  • smlouvy s provozovateli míst zpětného odběru a odděleného sběru s uvedením ceny za zajištění zpětného odběru a odděleného sběru,
  • smlouvy se zpracovateli s uvedením ceny za zpracování solárních panelů,
  • smlouvy s dopravci s uvedením ceny za dopravu panelů.

 

Sazba pro výpočet minimální výše příspěvků a minimální výše uložených peněžních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu se vypočítá podle vzorce:

 

S = Nos + N+ Nzpr + Nadm – Pds

 

ve kterém:

 

S se rovná sazbě pro výpočet minimální výše příspěvků a minimální výše uložených peněžních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu na 1 kilogram hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů.

 

Nos se rovná předpokládaným nákladům na zpětný odběr a oddělený sběr 1 kilogramu hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů, přičemž tyto náklady zahrnují náklady na zřízení a provozování míst zpětného odběru a odděleného sběru v dostatečné dostupnosti v rámci České republiky v souladu s § 37k odst. 6 zákona. Za místo odděleného sběru pro solární panely uvedené na trh do dne 1. ledna 2013 lze považovat v případě solární elektrárny o celkovém instalovaném výkonu větším než 30 kW i tuto solární elektrárnu, pokud je to stanoveno smlouvou mezi provozovatelem kolektivního systému a  provozovatelem solární elektrárny a pokud jsou splněny požadavky na shromažďování (soustřeďování) odpadů podle zvláštního právního předpisu2).

 

N se rovná předpokládaným nákladům na zajištění přepravy 1 kilogramu hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů z místa zpětného odběru a odděleného sběru ke zpracovateli elektroodpadu ze solárních panelů, včetně zajištění skladování elektroodpadu ze solárních panelů před jeho zpracováním, nakládky a vykládky a nákladů na provozování míst, kde budou solární panely shromažďovány a skladovány před předáním zpracovateli.

 

Nzpr se rovná předpokládaným nákladům na zpracování 1 kilogramu hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů za použití nejlepších dostupných technik, a to včetně nákladů na využití a odstranění získaných materiálových složek, včetně kabeláže, připojovacích modulů (tzv. junction boxy) a měničů napětí (tzv. inventory – střídače).

 

Náklady na zpracování elektroodpadu ze solárních panelů musí být stanoveny tak, aby

 

  • bylo finančně zajištěno využití elektroodpadu ze solárních panelů v rozsahu nejméně 85 % jeho průměrné hmotnosti a příprava na opětovné použití a recyklace elektroodpadu ze solárních panelů v rozsahu nejméně 80 % jeho průměrné hmotnosti,
  • nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů bylo finančně zajištěno i v případě, že dojde k poklesu cen druhotných surovin a růstu cen energií.

 

Nadm se rovná předpokládaným nákladům na administrativu spojenou s přímým zajištěním plnění povinností výrobce nebo provozovatele solární elektrárny podle ustanovení části čtvrté hlavy II dílu 8 zákona na 1 kilogram hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů (např. provozování dispečinku pro odvoz panelů z místa zpětného odběru a odděleného sběru, výkaznictví a vedení účetnictví a zajištění kontrolních mechanismů systému a jeho účastníků – výrobců, provozovatelů solárních elektráren, provozovatele kolektivního systému, provozovatelů zařízení ke zpracování elektroodpadu).

 

Pds se rovná předpokládaným příjmům z prodeje druhotných surovin získaných ze zpracování 1 kilogramu hmotnosti elektroodpadu ze solárních panelů.

 

Minimální sazba pro výpočet minimální úhrnné výše příspěvků provozovatele solární elektrárny, který plní povinnosti podle § 37p odst. 2 zákona, a minimální výše uložených peněžních prostředků na účelově vázaném bankovním účtu činí 8,50 Kč.“.

 

Dokument ke stažení:

Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů

27.06.2013 08:14

SFŽP vyhlásil výzvy v rámci prioritních os 2 (2.2b), 3 a 6

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí České republiky další výzvy pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí. Výzvy v prioritních osách 2 (zlepšování kvality ovzduší), 3 (udržitelné využívání zdrojů energie) a 6 (zlepšování stavu přírody a krajiny) jsou s ohledem na ukončování stávajícího programového období 2007 - 2013 vyhlášeny na zbývající objem finančních prostředků v daných prioritních osách.
 

Žádosti o podporu (kritéria přijatelnosti, způsobilé výdaje) musí být v souladu s Programovým dokumentem OPŽP, Implementačním dokumentem OPŽP a výzvami pro podávání žádostí. Podmínky pro podávání žádostí jsou uvedeny v aktuálním znění Směrnice MŽP č. 12/2012 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze SFŽP ČR a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP.

 

Implementační dokument (ID) a směrnice MŽP č. 12/2012 byly aktualizovány, při přípravě žádostí je nutno řídit se aktuálními verzemi (ID s účinností od 20. 6. 2013 a směrnice účinná od 7. 6. 2013), více ZDE

 

XLVIII. výzva - prioritní osa 2, opatření 2.2b) pro projekty realizované v Moravskoslezském kraji.

Žádosti jsou přijímány od 27. června do 30. září 2013Dokumenty k XLVIII. výzvě.

V rámci této výzvy není žadatel povinen k žádosti předkládat:

  • Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení.

Upřesnění podkladů, které je žadatel povinen předložit k žádosti o podporu dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce v OPŽP, je uvedeno v textu výzvy, věnujte proto výzvě náležitou pozornost.
 

 

XLIX. výzva - prioritní osa 6, výzva pro žadatele správy národních parků.

 

Žádosti jsou přijímány od 27. června do 29. listopadu 2013Dokumenty k XLIX. výzvě.

XLIX. výzva PO 6 pro žadatele národní parky má stanovenu pevnou alokaci ve výši 300 mil. Kč. Předložené projekty, které překročí zbývající alokaci v rámci dané PO, budou zařazeny do zásobníků (viz aktualita „Program OPŽP pracuje i se zásobníkem projektů"), ze kterých budou postupně vyjímány k další administraci na základě uvolnění finančních prostředků (vlivem úspor ze zadávacích řízení, odstoupení od realizace schválených akcí, či vlivem jiných úspor). Další výzvy budou vyhlášeny v souladu s Plánem výzev. 

V rámci této výzvy není žadatel povinen k žádosti předkládat:

  • Rozhodnutí o povolení ke kácení a Souhlas orgánů památkové ochrany. Tyto doklady budou předloženy nejpozději společně s dalšími podklady k vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dle přílohy č. 1 Směrnice MŽP č. 12/2012).

Upřesnění podkladů, které je žadatel povinen předložit k žádosti o podporu dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce v OPŽP, je uvedeno v textu výzvy, věnujte proto výzvě náležitou pozornost.

 

L. výzva - prioritní osy 3 a 6

 

Žádosti jsou přijímány od 27. června do 29. listopadu 2013Dokumenty k L. výzvě.

V rámci této výzvy v prioritní ose 3 není žadatel povinen k žádosti předkládat:

  • Projektovou dokumentaci, 
  • Územní rozhodnutí (popř. územní souhlas) v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) - v případě stavebních investic, na stavbu v celém rozsahu s potvrzením nabytí právní moci, popřípadě stanovisko příslušného stavebního úřadu, že je stavba v souladu s územně-plánovací dokumentací a nepodléhá územnímu řízení, dále stavební povolení.

Upozornění pro žadatele v rámci této výzvy v prioritní ose 3:

  • Budou-li součástí žádosti o podporu kromě nákladů na vlastní investici i náklady na projektovou přípravu (např. náklady na projektovou dokumentaci, energetický audit apod.) nebo náklady na dozor v průběhu výstavby, předloží žadatel o podporu kumulativní propočet veškerých nákladů. Tento propočet musí být stvrzen zpracovatelem a ověřen žadatelem.

V rámci této výzvy v prioritní ose 6 není žadatel povinen k žádosti předkládat:

  • Rozhodnutí o povolení ke kácení a Souhlas orgánů památkové ochrany. Tyto doklady budou předloženy nejpozději společně s dalšími podklady k vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dle přílohy č. 1 Směrnice MŽP č. 12/2012).

Upřesnění podkladů, které je žadatel povinen předložit k žádosti o podporu dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce v OPŽP, je uvedeno v textu výzvy, věnujte proto výzvě náležitou pozornost.

Příjem a hodnocení žádostí v XLIX. a L. výzvě bude probíhat po skupinách - první skupina bude tvořena žádostmi podanými od 27. 6. do 30. 8. 2013, druhá skupina žádostmi podanými od 2. 9. do 18. 10. 2013 a třetí skupina žádostmi podanými od 21. 10. do 29. 11. 2013.

Oproti platnému Plánu výzev OPŽP pro rok 2013 je jako jedno z akceleračních opatření zkráceno hodnocení jednotlivých skupin projektů v XLIX. a L. výzvě ze tří měsíců na dva. Toto opatření urychlí proces hodnocení a přispěje k celkovému zefektivnění administrace programu.

Informace ke konci programového období 2007 - 2013 pro žadatele ve všech výzvách:

Aby měli žadatelé a příjemci podpory jistotu, že jim budou proplaceny veškeré nárokované způsobilé výdaje, je nutné podat žádosti o platbu nejpozději do konce listopadu 2015.

 

Další možnosti dotací:

SFŽP vyhlásil novou výzvu pro prioritní osu 2 (dotace pro zlepšování kvality ovzduší)


 

 

26.06.2013 12:44

SFŽP: Aktualizace Směrnice MŽP č. 12/2012 – dodatek č. 2

Ministerstvo životního prostředí vydává dodatek č. 2 ke směrnici č. 12/2012 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí České republiky a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 (životní prostředí). Úprava se týká textace omezení zahájení zadávacího řízení na stavební práce a dodávky, konkrétně článku 7, odstavce 2 a 3. Dodatek stejně jako konsolidované aktuální znění směrnice č. 12/2012 naleznete ZDE.

 

Zdroj: SFŽP

26.06.2013 12:28

V roce 2025 budou auta jezdit s třílitrovou spotřebou, uvádí iDNES.cz

Podle dohody by průměrné emise u nových automobilů měly do roku 2020 klesnout na 95 gramů za kilometr ze současných zhruba 132 gramů. Schválena byla také úprava způsobu testování spotřeby a emisí. Nový způsob testování, který má být přesnější a hůře zmanipulovatelný, má být zaveden od roku 2017. Dohodu ještě musí oficiálně schválit členské země.

Původně měl nový plán stanovit snížení emisí až do roku 2025. Požadovaný limit  68-78 g/CO2km neprošel kvůli odporu členských zemí. Evropská komise tedy přijala kompromisní řešení, které bude třeba časem přehodnotit. Součástí dohody je totiž každoroční snižování emisí o 4-6 procent ročně po roce 2020. To by znamenalo do roku 2025 snížení emisí na úroveň 70 gramů CO2 na kilometr.

Úroveň vypouštěných emisí je přímo úměrná spotřebě paliva. Snižování emisí tedy vyžaduje snižování spotřeby. Odborníci uvádějí, že nově dohodnutý plán sníží stávající spotřebu aut, která je kolem šesti litrů na sto kilometrů, přibližně ke čtyřem litrům do roku 2020. Další snižování na úrovni kolem pěti procent by znamenalo, že průměrná spotřeba aut v roce 2025 bude kolem třech litrů na sto kilometrů.

 

EurActiv.cz k tématu: Členské státy se během neformálních jednání předběžně shodly s europoslanci na kompromisu k nařízení pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů. Dohoda vychází vstříc požadavkům automobilového průmyslu, zároveň je ale podle zúčastněných dostatečně vyvážená. Nevládní sektor upozorňuje, že skutečné emise budou na základě této dohody o něco vyšší, než kolik stanoví cíl. více ZDE

 

Schválena byla také úprava způsobu testování spotřeby a emisí. Stávající testovací cyklus, který platí od osmdesátých let minulého století, je podle kritiků nevyhovující. Výrobci totiž mohou vozy uzpůsobit tak, že při laboratorních testech dosahují nereálných výsledků. Nový způsob testování, který má být přesnější a hůře zmanipulovatelný, má být zaveden od roku 2017.

Velmi diskutovaným bodem bylo téma takzvaných superkreditů, kterými si automobilky vylepšují svůj flotilový průměr emisí. Výrobci dnes platí jakousi pokutu za překračování stanovených emisních limitů. Vše se počítá jako průměr emisí vypouštěných celou modelovou řadou. Do těchto počtů promlouvají i elektromobily a další ekologické vozy, které mají vyšší "váhu" a významně flotilový průměr zlepšují. Dnes se jeden elektromobil započítává jako 3,5 auta, to by mělo v roce 2015 skončit. Po výrazné intervenci Německa se od roku 2020 jeden elektromobil ve flotile značky bude počítat jako dvě auta. Platit to bude nejen pro elektromobily, ale také pro plug-in hybridy (ty které lze nabít ze zásuvky). Limitem je hranice emisí 50 gramů CO2 na kilometr.

 

Zdroj: IDNES.cz, EurActiv.cz

 

26.06.2013 09:08

Nové testování centrum solárních panelů má hledat cestu pro dramatické zvýšení účinnost

Evropská komise otevřela nové centrum pro testování solárních panelů, do kterého investovala 3 miliony euro a které bude patřit pod Společné výzkumné centrum Evropské komise. Cílem Komise je díky novému centru vyvinout fotovoltaická zařízení, která budou mít lepší účinnost (ze současných zhruba 14% na 60%) a zároveň se podílet na tvorbě nových standardů pro tato zařízení. Centrum by mělo zároveň přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti EU na poli obnovitelných zdrojů energie a pomoci převést výsledky výzkumu EU v této oblasti do komerční podoby.

 

Zdroj: CEBRE

 

 

26.06.2013 08:23

USA ve stopách EU: emisní limity pro elektrárny, podpora OZE a zvýšení energetické účinnosti

Americký prezident Barack Obama včera v projevu představil rozsáhlý plán boje proti klimatickým změnám, jehož pilířem je omezení emisí oxidu uhličitého z uhelných elektráren a podpora obnovitelných energetických zdrojů, informují Českénoviny.cz.

Prezident dal najevo, že chce vůbec poprvé zavést emisní limity závazné pro elektrárny na celém území státu. Podle amerických statistik mají uhelné elektrárny na svědomí 40 procent celkových emisí oxidu uhličitého a třetinu všech skleníkových plynů vypouštěných v USA do ovzduší. Obama pověřil federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA), aby vypracoval nové emisní směrnice a s jednotlivými státy unie dohodl emisní limity s ohledem na specifické poměry v jednotlivých regionech.

Prezident chce v rámci svých ekologických záměrů výrazně zvýšit účinnost některých domácích elektrických spotřebičů, jako jsou například chladničky nebo zdroje osvětlení. Navrhuje zvýšit výkon existujících vodních elektráren a uvolnit osm miliard dolarů pro federální záruky na půjčky, které mají financovat výstavbu zařízení omezujících emise oxidu uhličitého do ovzduší. Díky těmto krokům by se do roku 2030 mohl v USA objem emisí oxidu uhličitého snížit o víc než tři miliardy tun, což je množství odpovídající půlročním emisím vypuštěným elektrárnami.

Obamův plán počítá s tím, že do roku 2020 větrné a solární elektrárny vybudované na pozemcích ve vlastnictví státu vygenerují dostatek elektrické energie pro šest milionů domácností.

 

Zdroj: Českénoviny.cz

 

25.06.2013 08:30

MPO navrhuje zastavit podporu OZE od roku 2014 mimo KVET a druhotných zdrojů

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) poslalo do vnějšího připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Důvodem připravené novely zákona je zvyšující se finanční zátěž pro spotřebitele elektřiny a potažmo i pro státní rozpočet, způsobená hrazením nákladů na podporu energie z obnovitelných zdrojů energie v ceně elektřiny. V návrhu zákona se navrhuje zafixovat výši poplatku na podporu OZE v ceně elektřiny pro konečného spotřebitele na úrovni roku 2013, tj. 583,- Kč/MWh. Dále návrh předpokládá zastavit podporu pro nové instalace obnovitelných zdrojů a to s účinností od 1. 1. 2014. Zastavení podpory by se nemělo týkat vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných zdrojů energie. Více ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE