OPŽP: Aktualizovaný harmonogram výzev na rok 2020

SFŽP zveřejnil aktualizovaný harmonogram výzev na rok 2020 - ke stažení ZDE
Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ
ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF
![]()
Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF
Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF
Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF
Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová
Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková
Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF
Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička
Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková
Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský
Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF
Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF
Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF
Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF
Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF
Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF
Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF
Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran
Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev
Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová
KALENDÁŘ AKCÍ
| ZAŘADIT AKCI | ||
| Prosinec | ||
| 9.12. | Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší | |
| 9.12. | iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025 | |
| Leden | ||
| 6.1. | ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001 Následné termíny: 15.11. |
|
| 8.1. | Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025 | |
| 13.1. | iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady | |
| 13.1. | ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší | |
| 15.1. | ISPOP - hlášení za rok 2025 | |
| 19.1. | ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda... Následné termíny: 21. 1., 9. 2. |
|
| 20.1. | Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026 |
|
| 21.1. | Konference Chemická legislativa 2026 | |
| 22.1. | NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026 Následné termíny: 27.1. |
|
| 22.1. | iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů Následné termíny: 19.02., 26.02.2026 |
|
| 26.1. | Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů Následné termíny: 4.2., 2.12. |
|
| 29.1. | Vodárenská biologie 2026 | |
| Únor | ||
| 10.2. | Podnikový ekolog (2denní kurz) Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12. |
|
| 12.2. | OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ Následné termíny: 11.3. |
|
| Březen | ||
| 3.3. | iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025 | |
| 12.3. | Legislativa životního prostředí v kostce Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11. |
|
| 13.3. | Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ Následné termíny: 12.11. |
|
| 17.3. | Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05. |
|
| 24.3. | iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení | |
| 26.3. | Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví | |
| Duben | ||
| 1.4. | iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb. | |
| 13.4. | ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob | |
| 14.4. | iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026 | |
| 15.4. | Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 Následné termíny: 9.11 |
|
| 20.4. | SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy Následné termíny: 23.11. |
|
| 21.4. | Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají | |
| 22.4. | iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026 | |
| 22.4. | Odpadová legislativa pro běžnou praxi Následné termíny: 14.11. |
|
| 24.4. | iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení | |
| Květen | ||
| 12.5. | Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb. | |
| 13.5. | iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS) | |
| 14.5. | iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností | |
| 19.5. | iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy | |
| 19.5. | Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady | |
| 20.5. | Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz) Následné termíny: 9. 9. - 24. 9. |
|
| 23.5. | Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026 Následné termíny: 11. 6., 2. 11. |
|
| 25.5 | Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech | |
| 27.5. | Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU | |
| Červen | ||
| 2.6. | iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech | |
| 10.6. | iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností | |
| 15.6. | Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026 | |
| Září | ||
| 22.9. | Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11. |
|
| Listopad | ||
| 11.11. | ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě |

SFŽP zveřejnil aktualizovaný harmonogram výzev na rok 2020 - ke stažení ZDE
—————

Záměry na omezení bisfenolu A a podobných bisfenolů a dále PFAS v hasicích pěnách byly předloženy 1. října 2020. Návrhy na omezení jsou očekávány 1. října 2021.
Nové záměry na omezení
Německo předložilo záměr omezit uvádění na trh a používání 4,4'-isopropylidendifenolu (bisfenolu A, BPA; EC 201-245-8, CAS 80-05-7) a rovněž strukturně příbuzných bisfenolů, které pro životní prostředí vzbuzují podobné obavy.
ECHA předložila záměr omezit používání per- a polyfluoroalkylovaných látek (PFAS) v hasicích pěnách. Na tomto návrhu omezení pracují Německo, Nizozemí, Norsko, Švédsko a Dánsko. V létě 2020 ECHA vyzvala zúčastněné strany k předložení důkazů.
Oba uvedené záměry byly předloženy 1. října 2020 a návrhy na omezení se očekávají 1. října 2021.
Odložené návrhy na omezení
Předložení návrhu na omezení podle přílohy XV nařízení REACH připravované agenturou ECHA, které se týká olova ve střelivu (broky, kulky) a v rybářském náčiní (EC/CAS) a také návrhů na omezení rozpouštědel DMAC/NEP připravované Nizozemím byly odloženy na 15. ledna 2021.
Pandemie COVID-19 snížila schopnost zúčastněných stran reagovat na žádost o informace k návrhu týkajícímu se olova ve střelivu a v rybářském náčiní. Na dokončení celkového hodnocení je potřeba více času.
V roce 2019 Nizozemí předložilo záměr omezit aprotická rozpouštědla N,N-dimethylacetamide (DMAC), EC 204-826-4, CAS 127-19-5 a 1-ethylpyrrolidin-2-one (NEP), EC 220-250-6, CAS 2687-91-4 a v březnu 2020 byla na stránkách ECHA ukončena výzva k předložení důkazů. Obě tyto látky jsou klasifikovány jako toxické pro reprodukci kategorie 1B.
Webinář
Dne 29. října 2020 od 13:30 do 15:30 středoevropského času [GMT+1] bude pořádat ECHA webový seminář na téma „Omezení per- a polyfluoroalkylových látek (PFAS) podle REACH“. Účastníci získají informace o procesu omezování podle nařízení REACH a dozví se o stavu navrhovaného omezení PFAS.
Zdroj: MPO
—————

Všechny členské státy Evropské unie se budou podílet na splnění přísnějších emisních cílů stanovených Evropskou komisí. Při stanovování závazků jednotlivých zemí se však bude přihlížet k jejich specifickým podmínkám. Shodli se na tom dnes prezidenti a premiéři unijních zemí během první debaty o novém závazku k roku 2030, který je součástí snahy o dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století. Definitivní schválení konkrétního cíle stanoveného v září Bruselem má přijít na řadu až na prosincovém summitu.
Političtí vůdci dnes v Bruselu poprvé vzájemně ladili své postoje k otázce, jak dosáhnout do roku 2030 snížení emisí skleníkových plynů oproti roku 1990 o nejméně 55 procent místo dosud navrhovaných 40 procent. Po sotva dvouhodinové debatě dospěli ke shodě, že k zajištění zmíněné neutrality musí EU "zvýšit své ambice pro následující dekádu". "Všechny členské státy se budou podílet na této snaze, s přihlédnutím ke své konkrétní situaci a s ohledem na férovost a solidaritu," uvádí se v přijatých závěrech.
Šéfové států a vlád dávali již před začátkem schůzky najevo, že s celkovým unijním cílem nemají zásadní problém. Vyjádřil se tak dnes i český premiér Andrej Babiš, který se v minulosti stejně jako někteří další lídři zemí východního křídla EU stavěl k přísnějším limitům kriticky. Zmíněných 55 procent je cílem pro celou unii a na jednotlivé členské země se rozpočítá teprve později.
Babiš na summitu zastupuje polského kolegu Mateusze Morawieckého, který nemohl přijet kvůli karanténním pravidlům a jehož země se loni jako jediná nepřihlásila k závazku dosažení klimatické neutrality do poloviny století. Ten stanoví, že EU nebude produkovat žádné emise skleníkových plynů, případně je všechny vykompenzuje například výsadbou nových stromů. Česko i Polsko dávají najevo, že jako průmyslové postkomunistické země budou mít dosažení cílů pro toto desetiletí těžší než státy západní či severní Evropy. Podle toho chtějí rozpočítat i jednotlivé národní cíle.
"Je to příležitost zjistit, na jakých základech budeme moci v prosinci postavit dohodu," prohlásil před jednáním předseda Evropské rady Charles Michel. Summit mimo jiné vyzval Evropskou komisi, aby zahájila podrobné konzultace o možnostech snižování emisí s jednotlivými státy a aby jim poskytla podrobnější informace o dopadu nových cílů na jejich hospodářství.
Podrobnosti unijního závazku k roku 2030 by nyní měli připravit ministři životního prostření a na prosincovém summitu se k němu vrátí šéfové států a vlád. Debata o konkrétních číslech pro jednotlivé země bude podle diplomatů na pořadu dne nejdříve v polovině příštího roku.
Česko podle premiéra Andreje Babiše nemá problém s návrhem Evropské komise, aby se místo dosavadních 40 procent snížily unijní země emise skleníkových plynů k roku 2030 o nejméně 55 procent proti roku 1990, pokud to bude průměr pro celou EU. Před odletem na summit, který se ochranou klimatu bude zabývat, Babiš uvedl, že je třeba vnímat specifika pro jednotlivé země. Česko trvá na zachování svého energetického mixu a očekává, že dostane dopadové studie, které ukážou, jaký vliv by další omezování mělo na jednotlivé ekonomiky.
"My se k tomu hlásíme, a je třeba být solidární a mluvit o průměrném cíly," uvedl premiér. Jinak podle něj k návrhu přistupují státy bez průmyslu nebo severské země a státy s vysokým podílem průmyslu, jako je Česko. Poznamenal, že vliv na množství emisí bude mít v ČR také množství dřeva po kůrovcové kalamitě a uhelné elektrárny, které nejsou v rukou státu. Podpořit chce Babiš zavedení cel na výrobky zatížené takzvaným emisním dumpingem.
"Je zásadní, aby cíle nepoškodily náš průmysl," konstatoval s tím, že plán by mohl přinést možnosti pro nové technologie a investice.
Na dosažení nových klimatických cílů mají země EU odlišný pohled. Státy západní a severní Evropy většinou stojí za zářijovým návrhem Evropské komise, aby se místo dosavadních 40 procent snížily emise skleníkových plynů k roku 2030 o nejméně 55 procent proti roku 1990. Vlády zemí východního křídla EU včetně Česka se obávají, že by taková snaha mohla dále poškodit důležitá průmyslová odvětví stižená covidovými omezeními. Lídři dnes nový cíl závazně nepotvrdí, měli by pouze uznat "potřebu zvýšit ambice" pro následující dekádu.
—————

Jak jistě tušíte od 1. 1. 2021 je mnoho nových povinností v oblasti legislativy chemických látek. Padá na Vás Brexit? Oznamování nebezpečných směsí na toxikologická střediska (UFI kódy a PCN)? Nový formulář bezpečnostního listu? Nové oznamování předmětu do databáze SCIP?
Pokud ano, zúčastněte se v pohodlí domova nebo v práci našeho webináře kurzu CHELEPO, kde se veškeré informace pro níže uvedené oblasti dozvíte od zkušených lektorů z oboru. Kolektiv našich zkušených lektorů se problematikou chemických látek, směsí, detergentů aj. zabývá ve své profesní praxi již řadu let.
Nově je možnost i jednodenní účasti, vyberete si, který den Vám více vyhovuje.
Program kurzu
1. DEN
2. DEN
Přednášející: Ing. Oldřich Petira CSc., Ing. Lenka Lišková, Ing. Radka Vokurková, Ing. Martina Dobšáková, Ing. Tomáš Králik
Účastníkům kurzu bude předáno „Osvědčení o absolvování kurzu“ – emailem.
Termín konání:
11. – 12. 11. 2020 ON-LINE
Těšíme se na setkání s Vámi
za společnost CHEMELEONI s.r.o.
Ing. Martina Dobšáková, Ing. Tomáš Králik
Další informace o kurzu naleznete: www.chelepo.cz
—————

Obliba nápojových plechovek v Česku roste, vytřídí se ale jen každá třetí. Na to, a na potřebnost cirkulárního přístupu k nakládání s obaly, upozorňuje nový projekt Mattoni a Košíku. Společně nabídnou speciální edici minerální vody Mattoni s citronovou příchutí v zálohované plechovce. Zákazník, který ji zakoupí a poté proti záloze vrátí, bude mít jistotu, že každá vrácená plechovka bude znovu plnohodnotně recyklována. V ideálním případě opět do plechovky.
„Jedná se o úplně první Mattoni v plechovce v celé téměř 150leté historii značky,“ upozorňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873. Nápojové plechovky jsou u spotřebitelů stále oblíbenější. V loňském roce se jich jen v ČR prodalo na 700 milionů. „Bohužel, zpět do oběhu se vrátí jen malá část materiálu z nich. Proto chceme, aby naše plechovka měla větší šanci k dalšímu využití. Naším cílem je, aby se v ČR vytřídilo výrazně více plechovek než nyní a dostaly se k následné recyklaci. Ideální cestou ke zvýšení míry třídění jsou přitom zálohy,“ dodává. Speciální edice zálohované plechovky minerální vody Mattoni s příchutí citronu bude k dostání na Košík.cz.
Zálohované PET lahve si zákazníci oblíbili
Mattoni 1873 s Košíkem navazují vratnými plechovkami Mattoni na pilotní projekt zálohovaných PET lahví, které začal online supermarket nabízet od ledna tohoto roku. „Přestože nám na jaře situace s koronavirem start značně zkomplikovala, můžeme již teď říct, že deklarovaný zájem zákazníků o ekologičtější nakládání s PET lahvemi se potvrdil. Vratnou PET lahev preferuje asi 70 % zákazníků Košíku kupujících přírodní minerální vodu Mattoni,“ shrnuje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. „Na celkové zhodnocení si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat,“ dodává.
Košík dlouhodobě sbírá zkušenost s reakcemi zákazníků na inovace v oblasti využívaných obalů. U všech projektů se doposud potvrdilo, že domácnosti jsou změně nakloněné. Například prázdné zálohované PET lahve neměly domácnosti problém uschovávat i v době, kdy z důvodu covidové krize nebylo možné vratné obaly vybírat. Zálohovaná plechovka může nyní stejný trend potvrdit také u firemních zákazníků. "Podařilo se nám vyvrátit přesvědčení, že domácnosti a firmy nejsou ochotné dělat ústupky výměnou za ekologičtější produkty. Z našeho pohledu se ukázalo, že Češi jsou připraveni na výrazné rozšíření zálohovaných obalů a očekáváme, že se to potvrdí i v případě nových plechovek," zakončuje Jeřábek.
Prodeje plechovek rostou, třídění zaostává
V ČR se za posledních 10 let ztrojnásobil počet prodaných plechovek. „Jen loni se u nás prodalo o 100 milionů plechovek více než v předchozím roce,“ upřesňuje Stepan Vashkevich z Institutu Cirkulární Ekonomiky. Bohužel míra třídění a recyklace za prodejem významně zaostává. Podle odhadů EKO-KOMu se vytřídí jen asi tři plechovky z deseti. To znamená, že v ČR ročně přijde nazmar cca 7812 tun hliníku. Z takového množství by bylo možné vyrobit 312 milionů nových plechovek. „A kde ty dvě třetiny plechovek končí, když ne v recyklačním zařízení? Ze směsného odpadu putují do spaloven a na skládky, v horším případě skončí rovnou odhozené v přírodě,“ upřesňuje Vashkevich.
Navíc plechovky z té třetiny, která se vytřídí, se u nás recyklují společně s většími kusy hliníku, během čehož dochází ke zbytečným materiálovým ztrátám tenkostěnného hliníku. V ČR zatím žádný podnik samostatně nezpracovává vytříděné hliníkové plechovky na nové plechovky.
Dostupná data o třídění a recyklaci PET lahví a plechovek tedy ukazují, že máme v ČR stále co zlepšovat. „Cirkulární princip, kdy z nápojové PET lahve vyrobíte novou lahev a z plechovky plechovku, je u nás bohužel zatím v nedohlednu. K efektivnímu nakládání s těmito nápojovými obaly jsou nezbytné legislativní změny, které umožní zavedení zálohového systému povinného pro všechny výrobce,“ doplňuje Andrea Brožová, mluvčí iniciativy Zálohujme.cz.
—————

Firma mondeco s.r.o. z Přeštic, provozovatel zařízení ke sběru, výkupu a využívání odpadů provedl nedovolenou přeshraniční přepravu odpadů a tuny jich nezařadil podle druhu. Porušil tak zákon o odpadech a inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Plzně mu uložili pokutu 490 tisíc korun.
„Obviněný nezařadil od května do listopadu 2017 téměř 895 tun odpadu podle jeho druhu. Aniž by tento odpad v zařízení zpracoval, změnil jeho katalogové číslo z odpadu „plasty a kaučuk“ na „jiné odpady“ a předával ho do dalších zařízení k energetickému využití odpadů.Od července 2016 do října 2017 navíc dovezl ze zahraničí přes 25 tisíc tun odpadů různých katalogových čísel v rozporu s doklady doprovázejícími tyto odpady. V dokumentech sice bylo uvedeno jako místo využití zařízení obviněného, ve skutečnosti tam ale tyto odpady nikdy přijaty a využity nebyly, ale byly předány dalším osobám do jejich zařízení ke sběru a výkupu odpadů, nebo do spalovny. Právní předpisy platné v EU a ČR ale umožňují předání odpadu z jiného státu pouze do zařízení k využití odpadů provozovaného v České republice,“ řekla Petra Horčicová, ředitelka Oblastního inspektorátu ČIŽP v Plzni.
Doklady doprovázející zahraniční odpady byly vyplněny způsobem, že odpady měly skončit v zařízení mondeco s.r.o. v Přešticích. Při jejich skutečném převzetí dalšími oprávněnými osobami, nebo ve spalovnách, nebylo možné ze strany jejich provozovatelů zjistit, že se jedná o zahraniční odpady. Na základě předložených dokladů proto pro ně byla partnerem a původcem odpadů česká společnost mondeco s.r.o. Ta dopravila do ČR za rok a tři měsíce odpad v množství srovnatelném s množstvím komunálního odpadu, který vyprodukují obyvatelé menšího krajského města za jeden rok.
Podle Plánu odpadového hospodářství ČR pro období 2015–2024, má být v zájmu dosažení cíle „neohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví a životní prostředí v ČR“ dodržována mj. zásada zákazu přeshraniční přepravy odpadu do ČR za účelem energetického využíti ve spalovně komunálního odpadu, pokud by v důsledku přeshraniční přepravy musel být odstraňován odpad vznikající v ČR (zejm. na skládkách). Ačkoli tento plán není pro obviněného ani pro provozovatele zařízení, kterým odpad dodával, přímo závazný, jde o dokument, který je závazným podkladem zejména pro rozhodovací a jiné činnosti příslušných správních úřadů v oblasti odpadového hospodářství.
Firma mondeco s.r.o. se proti rozhodnutí ČIŽP odvolala k Ministerstvu životního prostředí. To však její odvolání zamítlo a pokuta tak 11. května 2020 nabyla právní moci.
—————

Státní politika životního prostředí formuluje cíle v oblasti ochrany životního prostředí v ČR, zastřešuje problematiku životního prostředí v celém jejím rozsahu a stanovuje strategické směřování do roku 2030 s výhledem do roku 2050.
Dokument ke stažení:
—————

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo odborný překlad anglického originálu "Best Available Techniques (BAT) Reference Document for Large Combustion Plants", český překlad "Referenční dokument o nejlepších dostupných technikách (BAT) pro velká spalovací zařízení" naleznete též v rámci webové prezentace v sekci Referenční dokumenty BREF.
Dokumenty BREF slouží jako porovnávací dokumenty používané příslušnými orgány členských států Evropské unie při vydávání integrovaných povolení. Z tohoto hlediska se jeví požadavek zajištění vysoké odborné úrovně překladu jako velmi významný, neboť při stanovení závazných podmínek provozu se vychází z použití nejlepších dostupných technik (BAT), které jsou součástí dokumentů BREF.
Další informace:
—————

Základním cílem novely je úprava stávajícího nevyhovujícího stavu, kdy doposud nebyly vodní útvary povrchových vod legislativně ukotveny. Z tohoto důvodu se do vyhlášky vkládá nová příloha č. 2 „Seznam útvarů povrchových vod včetně umělých a silně ovlivněných útvarů povrchových vod“. Tato příloha obsahuje seznam všech vodních útvarů povrchových vod, jejich název, jednoznačný identifikační kód, kategorie a hydromorfologický charakter.
Dokument ke stažení:
—————

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s CENIA, českou informační agenturou životního prostředí, zveřejnilo ke konci září na webových stránkách Integrovaného registru znečišťování IRZ sadu dat za ohlašovací rok 2019. K 31.8.2020 bylo do IRZ zasláno celkem 2846 hlášení, z toho bylo celkem 2814 hlášení platných. K uvedenému datu ohlásilo do IRZ celkem 2015 subjektů za 2737 provozoven.
Integrovaný registr znečišťování IRZ je informační systém, který eviduje údaje o únicích vybraných znečišťujících látek (do ovzduší, vody, půdy), přenosech znečišťujících látek v odpadech a odpadních vodách a přenosech množství odpadů, které jsou každoročně ohlašovány za jednotlivé provozovny na základě splnění kritérií stanovených příslušnými právními předpisy. Veřejnost, státní správa, nevládní organizace, vědecká a vysokoškolská pracoviště či média tak mají k dispozici informace o tom, jak se konkrétní provozovny podílejí na znečišťování vody, ovzduší, půdy či na produkci chemických látek v odpadech a odpadních vodách.
—————

Poslední týden v říjnu bude formálně otevřena databáze SCIP pro předložení oznámení za účelem splnění zákonné povinnosti podle rámcové směrnice o odpadech. Povinnost bude platit od 5. 1. 2021.
SCIP je databáze, která byla zřízena podle rámcové směrnice o odpadech (WFD) a obsahuje informace o látkách SVHC v předmětech jako takových nebo ve složených předmětech (výrobcích).
Od 5. ledna 2021 budou muset společnosti uvádějící předměty na trh EU podávat agentuře ECHA oznámení do SCIP, pokud předměty obsahují látky vzbuzující velmi velké obavy (SVHC) v koncentracích vyšších než 0,1 % hmotnostních.
Další informace:
—————

Projekt fóra ECHA zjistil, že pětina kontrolovaných výrobků dovezených do EU nevyhovuje REACH a CLP. Některé výrobky obsahovaly nepovolená množství nebezpečných látek podléhajících v EU omezení, jiné byly nesprávně označeny.
Kontrolní orgány a celní inspektoři v 16 členských státech zkontrolovali téměř 1 400 výrobků, přičemž u více než 300 (23 %) bylo zjištěno, že nesplňují určité povinnosti podle nařízení REACH a nařízení CLP. Výrobky byly kontrolovány na strategických vstupních místech, jako jsou letiště a přístavy a také na vnitrostátních celních úřadech.
Většina kontrol sledovala dodržování povinností spojených s omezením podle nařízení REACH a zaměřila se na přítomnost kadmia, olova a niklu ve výrobcích. Z 1 225 provedených kontrol 17 % výrobků obsahovalo množství těchto látek nad požadovaným limitem. Výsledek je podobný jako u předchozího projektu fóra o omezeních (REF-4) v roce 2016. Největší nesoulad byl zjištěn u kadmia ve špercích.
Dodržování povinnosti týkající se omezení bylo kontrolováno u 79 % výrobků a z toho 74 % nevyhovujících výrobků bylo dovezeno z Číny, ze Spojených arabských emirátů, Indie, Thajska, Severní Makedonie a Madagaskaru. Pokud budou takové výrobky uvedeny na trh, může to ohrozit zdraví spotřebitelů.Dovozci předmětů obsahujících chemické látky musí proto zajistit, aby výrobky uváděné na trh EU byly v souladu s povinnostmi podle nařízení REACH.
Z hlediska dodržování povinností podle nařízení CLP bylo zkontrolováno 167 výrobků a 64 % z nich nevyhovělo požadavkům. Nedostatky byly především při označování, kdy nejčastěji chyběla verze v národním jazyce, dále použití nesprávných piktogramů a signálních slov nebo jejich nedostatek na štítku etikety.
Jedním z cílů tohoto projektu bylo posoudit, jak v praxi funguje spolupráce mezi orgány pro vymáhání podle nařízení REACH/CLP a celními orgány.
Projekt zkoumal různé výrobky, na které se vztahují omezení pro předměty a šperky podle tří záznamů v příloze XVII nařízení REACH (položky 23, 27 a 63) a označování a balení látek a směsí podle CLP.Z uvedených výsledků vyplývá, že dovozci musí zvýšit své úsilí z hlediska dodávky bezpečných výrobků, které budou v souladu s REACH a CLP.
Je potřeba cíleně prosazovat tato konkrétní omezení a přísněji prosazovat nařízení REACH a CLP na vstupních místech do EU.
Zdroj: MPO
—————

Z ankety kolektivního systému EKOLAMP vyplynulo, že Češi vědí, jaký elektroodpad je nebezpečný: Za nejvíce nebezpečný elektroodpad respondenti správně považují lednice a mrazáky (63 %), úsporné zářivky (58 %) a televize či monitory (55 %). Jako nejméně nebezpečné respondenti správně vnímají malé elektro (65 %), tedy spotřebiče typu žehliček, topinkovačů, rychlovarných konvic a podobně. Zrovna tak velké spotřebiče typu sporáků a praček (45 %).
„Za nejvíce nebezpečný elektroodpad respondenti správně považují lednice a mrazáky (63 %), úsporné zářivky (58 %) a televize či monitory (55 %),“ shrnuje výsledky ankety Zuzana Adamcová ze společnosti EKOLAMP, která se zabývá zpětným odběrem a recyklací vysloužilých světelných zdrojů, svítidel a dalších elektrozařízení (viz graf).

Při správném používání nejsou elektrozařízení nebezpečná. Řada z nich však obsahuje potenciálně nebezpečné látky, které jsou pro správné fungování přístroje potřebné, ale při špatné likvidaci mohou ohrozit životní prostředí. „Vysloužilá elektrozařízení se proto musí odevzdat do sběrného místa, aby byla recyklována a škodlivé látky zneškodněny,“ vysvětluje Zuzana Adamcová.
Je pozitivní, že možnou nebezpečnost si lidé uvědomují i u vysloužilých úsporných zářivek, které obsahují malé množství toxické rtuti. Úsporky je proto třeba odevzdat do speciální sběrné nádoby k recyklaci. „To samé platí i pro tolik populární LED světelné zdroje, které sice rtuť neobsahují, ale je možné je zrecyklovat a získané suroviny znovu využít. Navíc mnoho lidí rozdíl mezi LED žárovkou a zářivkou nepozná, proto je jednodušší do sběrné nádoby odevzdat všechny typy úsporných žárovek,“ dodává Zuzana Adamcová.
Za nejméně nebezpečné lidé správně považují malé elektrospotřebiče
Jako nejméně nebezpečné respondenti správně vnímají malé elektro (65 %), tedy spotřebiče typu žehliček, topinkovačů, rychlovarných konvic a podobně. Zrovna tak velké spotřebiče typu sporáků a praček (45 %).
„I malé elektrospotřebiče je třeba odevzdat k recyklaci a nikoli do směsného odpadu. Většinu součástí lze znovu využít formou druhotných surovin: kovů, skla či plastů,“ vysvětluje Zuzana Adamcová.
Někteří lidé mylně mezi neškodné velké spotřebiče zahrnují lednice či televize, ty ale již obsahují potenciálně nebezpečné látky, např. freony ve starých ledničkách nebo olovo v případě obrazovek.
Nový zákon pomůže sbírat nebezpečné druhy elektroodpadu
Sběr a recyklaci nebezpečných druhů elektroodpadu podpoří i chystaný zákon o elektroodpadu (tzv. zákon o výrobcích s ukončenou životností), který počítá s nastavením samostatných cílů sběru právě pro tyto skupiny elektroodpadu. V praxi se totiž některé firmy zodpovědné za zpětný odběr elektrozařízení zaměřují na sběr „neškodného“ elektroodpadu, který lze snadno, a dokonce se ziskem recyklovat. Tomu nebezpečnému a nákladnému na likvidaci se pak spíše vyhýbají. Tuto praxi by měl nový zákon výrazně potlačit.
—————

Česko stále neplní evropský požadavek na energetické úspory stanovený pro roky 2014 až 2020. Vyplývá to ze zprávy o pokroku dosaženém při plnění vnitrostátních cílů energetické účinnosti, kterou schválila vláda. Kabinet o tom informoval na vládních internetových stránkách.
Zpráva podotýká, že závazek ČR v oblasti je stanoven na 204,4 petajoulů (PJ) kumulovaných úspor energie do roku 2020, ale za období 2014 až 2019 bylo dosaženo zhruba 98 PJ. Plánováno bylo 153,3 PJ. Příští rok po zaslání závěrečné zprávy tak Česku hrozí od Bruselu sankce.
Materiál pro vládu připomíná, že Evropská komise (EK) by v takovém případě mohla zahájit s ČR řízení, které by mohlo dojít až před Soudní dvůr EU (SDEU). Ten může shledat, že Česko porušila povinnost, ke které se zavázalo. "V takovém případě SDEU nařídí sjednat nápravu a ČR je povinna tento rozsudek implementovat," píše se v dokumentu. Aktuální sdělení EK podle něj stanovilo minimální jednorázovou paušální pokutu pro ČR na 1,341 milionu eur (asi 34,9 milionu Kč).
Úspory energie v období 2014 až 2020 by měly podle směrnice odpovídat každoročnímu snížení konečné spotřeby energie o 1,5 procenta objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům. "ČR vznikl deficit v plnění ročních úspor energie kvůli pomalejšímu využívání opatření na realizaci úsporných opatření v letech 2014 a 2015, zejména investičních opatření," napsalo v materiálu ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které kabinetu zprávu předkládá. Připouští, že splnění stanovaného požadavku Bruselu nelze předpokládat.
Resort doporučuje, aby z důvodu neplnění evropského závazku byly navzdory pandemii koronaviru vyčerpány všechny peníze z příslušných dotačních programů, které jsou pro energetické úspory určeny, a nebyly přesunuty jinam. "I kdyby se nepodařilo pokrýt celý závazek ČR do konce roku 2020, je to signál vůči EU, že ČR využila všech dostupných možností ve snaze závazek naplnit," uvedlo ministerstvo. "Je nezbytné, aby vláda ČR byla o situaci informována a rozhodla o dalším postupu, a to i s ohledem na skutečnost, že v roce 2021 bude zahájeno další závazkové období (2021 až 2030) s ještě většími ambicemi na snižování spotřeby energie a dekarbonizaci," dodalo.
Z dostupných zhruba 75 miliard korun na plnění směrnice energetických úspor pro současné programovací období byla podle materiálu zatím vyčerpána asi třetina. Čerpání peněz na energetické úspory v Česku vázne dlouhodobě. "Prvotní problém je v pozdním schválení programů, kdy Evropská komise schválila programy pro Českou republiku až v roce 2015, i když jde o programové období 2014 až 2020. Po schválení se připravovaly konkrétní podmínky poskytování dotací společně s výzvami pro podávání žádostí o dotace, které byly vyhlašovány až na konci roku 2015," řekl ČTK už v roce 2017 ředitel odboru energetické účinnosti a úspor MPO Vladimír Sochor.
—————

Aktuální verze Pokynů k harmonizovaným informacím týkajícím se reakcí na ohrožení zdraví podle přílohy VIII nařízení CLP je nyní k dispozici ve 23 jazycích EU. Příští aktualizace těchto pokynů bude obsahovat také změny, které přinesla druhá novelizace přílohy VIII. Tato nová verze prochází v současné době formální konzultací a její návrh je již k dispozici na webových stránkách ECHA. Více informací k dispozici ZDE. Probíhající konzultace pokynů k nařízení CLP jsou dostupné ZDE.
Zdroj: CENIA, česká informační agentura životního prostředí
—————

Státní fond životního prostředí informuje, že došlo k aktualizaci harmonogramu výzev pro rok 2020. Aktuální verzi dokumentu si lze stáhnout ZDE.
Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.
Inzerce na webu - podrobné informace ZDE