Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

25.09.2018 13:06

Legislativní novinka: Celoroční sběr BRKO a jedlých olejů a tuků

Ve Sbírce předpisů vychází Vyhláška č. 210/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů. Cílem novely vyhlášky je zavedení celoročního sběru BRKO a dále právní úprava zavádí nově povinnost obce zajistit místa pro odkládání jedlých olejů a tuků. Vyhláška má být platná od 1. dubna 2019, s výjimkou odděleného sběru olejů a tuků. Tato povinnost bude v platnosti o rok později, tedy 1. ledna 2020.

 

 

 

Text novely vyhlášky:

 

210

VYHLÁŠKA

ze dne 14. září 2018,

kterou se mění vyhláška č. 321/2014 Sb.,
o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů


Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 17 odst. 3 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 229/2014 Sb.:




Čl. I

Vyhláška č. 321/2014 Sb., o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů, se mění takto:

1. V § 2 odst. 1 se za slovo "zajistit" vkládá slovo "celoročně", slova ", a to minimálně v období od 1. dubna do 31. října kalendářního roku" se zrušují a na konci odstavce se doplňuje věta "V období od 1. listopadu do 31. března následujícího kalendářního roku může obec přizpůsobit nastavení četnosti svozu klimatickým podmínkám a množství produkovaných biologických odpadů.".

2. V § 2 odst. 2 se slova "Tato povinnost" nahrazují slovy "Povinnost podle odstavce 1".

3. V § 2 se doplňuje odstavec 7, který zní:

"(7) Obec je povinna zajistit celoročně místa pro oddělené soustřeďování jedlých olejů a tuků. Jedlé oleje a tuky nesmí být soustřeďovány společně s jinými biologicky rozložitelnými odpady. Povinnost podle tohoto odstavce nelze splnit postupem podle odstavce 6.".




Čl. II

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2019, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 3, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2020.




Ministr:

Mgr. Brabec v. r.

 

 

25.09.2018 12:58

MŽP mění podmínky programu Dešťovka a přidává 100 milionů korun

Až 55 tisíc korun na zachytávání dešťové vody pro zalévání zahrady získají od 1. října 2018 domácnosti z celého Česka, nejen ty z úředně vyhlášených suchých oblastí. Nově se program Dešťovka také otevírá i lidem, kteří trvale žijí v rekreačních objektech.

Další mimořádně suchý rok mění podmínky dotačního programu Dešťovka. Program je společným projektem Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí ČR na podporu lepšího hospodaření se srážkovou a odpadní vodou v domácnostech. Majitelé či stavitelé obytných domů díky němu mohou ušetřit až 105 tisíc korun. Příspěvek na nejjednodušší systém, kdy nádrž zachytává srážkovou vodu jen k zalévání zahrady, byl doposud určen pouze pro domácnosti z oblastí postižených kritickým nedostatkem pitné vody. Nově o něj mohou zažádat domácnosti z celé ČR.

„Letošní extrémně suchá sezóna ukázala, že nedostatkem vody je postižena v podstatě již celá republika. Letošní srpen byl třetím nejteplejším od roku 1961, zásoby podzemních vod ubývají, podobně je na tom i povrchová voda v řekách či přehradách. Celkový roční úhrn srážek sice výrazně neklesá, ale zásadně se mění rozložení srážek v roce, kdy extrémní sucha střídají silné přívalové lijáky. Musíme proto vodu lépe využívat pro různé účely. To znamená např. akumulovat srážkovou vodu, abychom ji mohli hospodárně využít v době sucha,“ uvádí ministr Richard Brabec. „Proto nabízíme možnost pořídit si dotovanou nádrž k zálivce zahrady všem majitelům obytných domů napříč celou republikou. Jestliže se mohly dosud o dotaci ucházet domácnosti zhruba z tisícovky obcí, nyní mají šanci i obyvatelé v dalších zhruba pěti tisících obcí,“ dodává ministr životního prostředí Richard Brabec. Výše příspěvku na nejjednodušší dotovaný systém se přitom může vyšplhat až na 55 tisíc korun.

Vedle toho program přispívá i na další dva systémy, díky kterým lze srážkovou vodou také splachovat nebo lze recyklovat odpadní vodu z domácnosti. Mohou o ně požádat majitelé stávajících domů i novostaveb opět z celé republiky a na jejich zprovoznění získají až 105 tisíc korun.

Podporu z dotačního programu Dešťovka rezort rozšiřuje nejen plošně, ale i co do spektra příjemců. Nově mohou žádat o příspěvek na kterýkoliv ze tří podporovaných systémů i majitelé obytných rekreačních domů. Objekty musí ale sloužit k trvalému rodinnému bydlení. „Naší ambicí je investovat každou korunu co nejefektivněji do celoročního využití jiných vodních zdrojů, než je pitná voda. Posíláme tedy dotace tam, kde lidé skutečně potřebují vodu každý den a kde je efekt vynaložených peněz a úspora vody největší,“ vysvětluje ministr Brabec.

Co bude muset v tomto případě žadatel doložit, upřesňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR, z jehož rozpočtu je program financován.  „V případě rekreačních domů budou žadatelé předkládat jakýkoliv doklad o tom, že budova skutečně slouží k trvalému bydlení. Jde například o doklad o platbě za pravidelný odvoz odpadu, za spotřebu vody či energie. Případně bude možné doložit potvrzení starosty obce, že objekt žadatel užívá k trvalému bydlení. Potvrzení o trvalém bydlišti v tomto případě stačit nebude,“ říká Petr Valdman s tím, že program i nadále podporuje vedle majitelů rekreačních, rodinných a bytových domů, i vlastníky obytných částí zemědělských usedlostí.

Program od října přinese i několika dalších novinek. Dotaci bude možné uplatnit nejen na pořízení zcela nových nádrží, ale také na úpravu například nepoužívané jímky, do které lze následně srážkovou vodu zachytávat. Žadatelé, kteří budou systém instalovat do novostavby, budou mít nově na realizaci celého projektu dva roky. „K prodloužení lhůty jsme přistoupili z toho důvodu, aby stavitelé měli dostatek času na to zapsat stavbu do katastru nemovitostí,“ upřesňuje Petr Valdman a dodává, že se Fond stabilně snaží žadatelům zjednodušit a urychlit cestu k dotaci. Žadatelé budou moci například od října podat žádost s potřebnými dokumenty pouze elektronicky, přes informační systém programu nebo prostřednictvím datové schránky a ubyde dokumentů k doložení podpory.

Dotační program Dešťovka byl vyhlášen poprvé v dubnu 2017 v rámci Národního programu Životní prostředí. Na podporu udržitelného hospodaření s vodou zatím nabídl domácnostem celkově 340 milionů korun. „V současné době je v programu k dispozici zhruba polovina z původně vyhrazené alokace v druhé dotační výzvě, tedy 107 milionů korun. Dalších 100 milionů do programu přidáváme právě dnes. Čerpání budeme průběžně vyhodnocovat, a pokud bude potřeba, budeme hledat další finanční prostředky,“ shrnuje ministr Richard Brabec.

 

Dokumenty ke stažení:

Výzva č. 12/2017 - Dešťovka II ZDE

 

 

24.09.2018 20:14

Středočeský kraj dává obcím návod, jak využívat překládací stanice pro odpad

Středočeský kraj společně s firmou EKO – KOM připravil pro obce další z řady brožur, které jim dávají návod, jak efektivně nakládat s odpadem a přitom vyhovět platným nebo připravovaným legislativním normám. Radní nyní doporučili vydání publikace s názvem „Překládací stanice v odpadovém hospodářství“.

„Brožura vysvětluje důležitost překládacích stanic v odpadovém hospodářství obcí, počítá samozřejmě s tím, že po roce 2024 bude platit zákaz skládkování neupravených směsných komunálních odpadů,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera. Publikace vychází v rámci dohody „Podpora recyklace a využití odpadů z obcí Středočeského kraje“, která je uzavřená mezi Středočeským krajem a společností EKO - KOM.

V rámci stejné dohody už vyšla například v březnu publikace „Komunální odpad po r. 2024“. Zpracovaná brožura o překládacích stanicích byla schválena Výborem pro životní prostředí a je nyní i Radou. V nejbližší době bude vydána v papírové podobě v počtu 1 200 ks a rozeslána jednotlivým obcím, zároveň bude k dispozici ke stažení na webových stránkách Středočeského kraje. Celkové náklady na publikaci dosáhnou maximálně 11 400 korun.

24.09.2018 15:11

Přimět lidi ke sběru baterií je jednou z největších výzev

Jednou z největších výzev při snaze o sběr baterií je přimět lidi, aby s ním vůbec začali. V porovnání s odpadem velkých rozměrů se na baterie totiž jednoduše zapomene. Důležitá je neustálá osvětová kampaň, řekl Hans Craen, výkonný tajemník European Portable Battery Association (EPBA).

Podle norem Evropské unie mají členské země povinnost od roku 2016 odevzdat k recyklaci minimálně 45 procent baterií v oběhu. Za první rok platnosti tohoto nařízení se to podařilo jen 17 zemím, mimo jiné i České republice. "Od začátku jsme říkali, že takového cíle nebude možné dosáhnout ve všech členských zemích," poznamenal Craen. Je však podle něj pozitivní, že legislativní rámec v Evropě existuje. "Průmysl už dříve vedl různé iniciativy, nebylo to však do té doby začleněno do zákonů," doplnil.

Podle Craena je důležité udělat lidem sběr baterií co nejsnadnější, sběrná síť musí být co nejpřístupnější. Ocenil také, že v českém hotelu, v němž pobýval, byla krabička na prázdné baterie, a uvedl to jako jeden z příkladů zjednodušení sběru. "V některých zemích je také možné sbírat baterie ve školách, což je velmi dobrý způsob a zároveň se tím zvyšuje povědomí," uvedl Craen. Podle jednatele společnosti Ecobat Petra Kratochvíla to v České republice lze, například v Německu to ale možné není.

V třídění a recyklaci baterií je dlouhodobě na špičce Belgie, odkud Craen pochází. Vytřídí se tam zhruba 70 procent baterií. "Belgie má tu výhodu, že je to malá země s vysokou hustotou obyvatel. Je to i tradice, začínalo se s tím před 25 lety. Čím déle sběrový systém funguje, tím delší osvětu a propagaci to znamená," poznamenal. Sběr má v Belgii podporu i v legislativě.

Craen zároveň neví o vhodných ekonomických opatřeních, které by vedly k nárůstu recyklace baterií. "Uvažovalo se o zálohování, ale to nikdy nebude fungovat. Lze zálohovat produkty, které mají krátkou životnost. Přestože to tak na první pohled nevypadá, životní cyklus baterie od nákupu po odnesení na sběrné místo je podle docela přesných průzkumů asi čtyři a půl roku," poznamenal. Odstupňované daňové sazby, které navrhuje směrnice EU, se podle něj nevyužívají.

Podle směrnice členské státy musí zakázat uvádět na trh baterie a akumulátory, které obsahují více než 0,0005 procenta rtuti a 0,002 procenta kadmia. EPBA proti omezením v zásadě nic nemá, měly by však být založeny na technologickém a ekonomickém posudku. "Musí být jasně dané hodnocení ekonomických, technologických, finančních a enviromentálních důsledků tohoto zákazu," uvedl s tím, že o žádné konkrétní studii neví.

EPBA je asociací sdružující výrobce přenosných, tedy běžně užívaných baterií. Spolupracuje s asociacemi na národní úrovni v 19 evropských zemích, mezi něž patří i Česko. "Jedna věc jsou směrnice EU, ale ty je potřeba dobře implementovat do národních legislativ. Je tedy důležité, že máme spojence v národních asociacích," ocenil Craen. Asociace se zaměřuje zejména na oblasti legislativy, udržitelnosti a bezpečnosti.

24.09.2018 13:36

Pozvánka: UMISŤOVÁNÍ A POVOLOVÁNÍ PROVÁDĚNÍ STAVEB - ZMĚNY V PRÁVNÍ ÚPRAVĚ V ROCE 2018

Užitecnésemináře.cz se vás dopovlují pozvat na seminář UMISŤOVÁNÍ A POVOLOVÁNÍ PROVÁDĚNÍ STAVEB - ZMĚNY V PRÁVNÍ ÚPRAVĚ V ROCE 2018, který se uskuteční dne 20. listopadu 2018 v Hradci Králové a následně v Praze dne 29. listopadu 2018. Podtitulem jsou: nové formy povolení a změny stávajících, obecná úprava podle stavebního zákona, speciální úprava podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a podle zákona o urychlení výstavby.

Cílem semináře je seznámit posluchače s koncepčními změnami, které přinesla velká novela stavebního zákona při rozhodování o umístění a povolení staveb.

Novelizace se dotýká především změn ve výkonu veřejné správy (změna příslušnosti stavebních úřadů), vedení společného řízení, integrace procesu posuzování vlivů na životní prostředí do územního řízení nebo do společného řízení, změny koncepce v uvádění staveb do užívání.

Seminář se zaměří též na speciální úpravu povolování vybrané energetické infrastruktury podle zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, zejména na její poslední novelu provedenou zákonem č. 169/2018 Sb. (změny zákona č. 416/2009 Sb., nabyly účinnosti 31. srpna 2018, změny stavebního zákona nabyly účinnosti 1. září 2018).

!!JE POŽÁDÁNO O AKREDITACI SEMINÁŘE PRO ÚŘEDNÍKY Z ÚZEMNĚ SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY!!

 

Seminář je určen:

všem účastníkům procesu povolování a realizace (provádění) stavební činnosti, především pracovníkům obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů všech stupňů, rovněž pracovníkům investičních útvarů, inženýrských a projektových kanceláří, dále autorizovaným inženýrům a technikům činným ve výstavbě, autorizovaným architektům, pracovníkům zhotovitelských subjektů (stavebních firem).

 

TÉMATA PŘEDNÁŠEK:

  • ZMĚNY VE VÝKONU VEŘEJNÉ SPRÁVY U OBECNÝCH, SPECIÁLNÍCH A JINÝCH STAVEBNÍCH ÚŘADŮ
  • NOVÉ POJETÍ SPOLEČNÉHO ÚZEMNÍHO A STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ
  • ZMĚNY V ÚZEMNÍM ŘÍZENÍ
  • VEDENÍ ÚZEMNÍHO A STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ JAKO NAVAZUJÍCÍHO ŘÍZENÍ
  • ZMĚNY U DALŠÍCH FOREM UMISŤOVÁNÍ (ÚZEMNÍ SOUHLAS, ZJEDNODUŠENÉ ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ, VEŘEJNOPRÁVNÍ SMLOUVA)
  • ZÁVAZNÉ STANOVISKO ORGÁNU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ
  • ZMĚNY U STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ
  • ZMĚNY V OHLAŠOVÁNÍ STAVEB
  • ZMĚNY U KOLAUDOVÁNÍ STAVEB, NÁVRAT KE KOLAUDAČNÍMU ŘÍZENÍ A ROZHODNUTÍ
  • SPECIÁLNÍ ÚPRAVA POSTUPŮ U VYBRANÉ ENERGETICKÉ INFRASTRUKTURY PODLE ZÁKONA O URYCHLENÍ VÝSTAVBY DOPRAVNÍ, VODNÍ A ENERGETICKÉ INFRASTRUKTURY A INFRASTRUKTURY ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKACÍ - SE SOUSTŘEDĚNÍM NA POSLEDNÍ ZMĚNY V PŘÍSLUŠNOSTI ROZHODOVAT O UMÍSTĚNÍ DOPRAVNÍCH STAVEB, ZAVEDENÍ MEZITÍMNÍHO ROZHODNUTÍ V RÁMCI ŘÍZENÍ O VYVLASTNĚNÍ URČITÝCH STAVEB, DALŠÍCH ODLIŠNOSTÍ PŘI POVOLOVÁNÍ INFRASTRUKTURY ELEKTRONICKÝCH KOMUNIKACÍ, ROZŠÍŘENÍ FIKCE SOUHLASU DOTČENÉHO ORGÁNU
  • INFORMACE O PŘIPRAVOVANÉ REKODIFIKACI VEŘEJNÉHO STAVEBNÍHO PRÁVA
 
Další informace:
  • úterý 20. listopadu, Hradec Králové - Kongresové centrum Aldis, cena: 1645,- Kč bez DPH, vice ZDE
  • čtvrtek 29. listopadu 2018, Praha - Konferenční centrum CITY, cena: 1678,- Kč bez DPH, více ZDE
24.09.2018 12:41

Světová banka: Během třiceti let se utopíme v odpadcích

Pokud nedojde k okamžité nápravě, do roku 2050 bude svět ročně produkovat o 70 procent více odpadu. V nejnovější studii před tímto stavem varuje Světová banka. Důvodem bude zejména nárůst světové populace a rychlý proces urbanizace. Podle studie patří mezi nejproblematičtější druh odpadu plasty. Více ZDE

 

 

Další infromace:

What a Waste: An Updated Look into the Future of Solid Waste Management

24.09.2018 11:41

Produkce emisí z osobní automobilové dopravy v ČR

Emisně nejnáročnějším druhem dopravy k zajištění mobility osob ve městech je individuální automobilová doprava. Naproti tomu elektrické druhy veřejné dopravy je možné vzhledem k nulovým přímým emisím považovat za zcela čisté, a to i přesto, že při výrobě elektřiny v závislosti na skladbě energetického mixu k znečišťování ovzduší dochází.

Množství emisí z automobilové dopravy (i z dalších druhů silniční dopravy) je kromě intenzity provozu ovlivněno skladbou vozového parku dle věku a pohonů a technickým stavem vozidel. Počet registrovaných osobních automobilů v ČR roste a koncem roku 2017 dosáhl 5,5 mil., v průměru tak vychází 1 osobní automobil na každé 2 obyvatele. Rekordní je automobilizace v Praze, kde se počet automobilů blíží počtu obyvatel, na 1000 obyvatel v Praze připadá 685 osobních automobilů.

Zcela zásadním aspektem emisní náročnosti je stáří vozidel, s jeho růstem produkce emisí exponenciálně vzrůstá a nejvyšší je u vozidel vyrobených před rokem 1992, které neplní žádný emisní standard. Pro ilustraci – zatímco dieselové osobní automobily splňující emisní normu EURO3, tedy vyrobené po roce 2000, produkují maximálně 500 mg NOx na kilometr, emisní norma EURO6, která vstoupila v platnost 1. 9. 2014, omezuje emise NOx na 80 mg na kilometr. U emisí suspendovaných částic je pokles emisí mezi těmito emisními standardy ještě výraznější, a to na desetinu. I když je možné zpochybnit soulad laboratorně deklarovaných hodnot s reálnými emisemi vozidel v provozu, kvůli čemuž jsou v současné době vyvíjeny a zaváděny přesnější a reálnému provozu lépe odpovídající metody měření emisí, pokles emisní náročnosti vozidel s jejich modernizací je nepochybný.

 

Obr.1: Produkce emisí dieslovými osobními automobily

Zdroj: CENIA

Průměrný věk vozového parku registrovaných osobních automobilů v ČR stále stoupá a v roce 2017 dosáhl 14,6 roku, patří tak mezi nejstarší v EU. Vysoký průměrný věk vozidel je ovlivněn pomalým vyřazováním vozidel z registru a dovozem ojetých aut ze zahraničí, kde dlouhodobě tvoří více než 60 % dovezených automobilů vozidla starší než 10 let. Na první pohled vysoké číslo průměrného věku má však pro hodnocení emisí z automobilové dopravy pouze omezenou vypovídací schopnost, neboť značná část starých vozidel (3,4 mil. vozidel v registru je starších než 10 let) se v provozu vyskytuje jen velmi málo, případně vůbec. Dle terénního průzkumu zpracovaného pro ŘSD v roce 2015 byl průměrný věk osobních automobilů na komunikacích 8,5 roku, ještě nižší byl na dálnicích.

Množství produkovaných emisí se liší i dle jednotlivých pohonů. Poněkud více emisí NOx a suspendovaných částic, tedy látek nejvíce poškozujících lidské zdraví, produkují u stejného emisního standardu dieselová vozidla. Benzinový pohon je zase náročnější na emise CO a CO2, a to vzhledem k vyšší spotřebě paliva ve srovnání s naftovým pohonem.

Z celkového počtu registrovaných osobních automobilů v ČR v roce 2017 bylo 37,9 % vozidel na naftový pohon, v roce 2000 to bylo pouze 11 % vozidel. Tento vývoj byl způsoben rostoucí oblibou dieselového pohonu, a to nejen mezi soukromými uživateli, ale i při řešení obnovy firemních vozových flotil. V letech 2010–2016 se dieselové osobní automobily podílely více než 40 % na celkových prodejích osobních vozidel. Tento rozmach dieselů začal postupně klesat v roce 2017, v období leden – srpen 2018 už diesely tvořily jen 30,2 % nově registrovaných vozidel. Příčinou je reakce automobilek i zákazníků na stále přísnější emisní standardy, které se dotýkají nákladů a tím ovlivňují i ceny nových vozidel. Vliv má i zavádění nových nízkoemisních zón ve městech, jejichž podmínky pro vjezd lépe splňují benzinová vozidla.

Ve srovnání s konvenčními pohony mají nižší emise vozidla na zemní plyn (CNG a LNG), a zejména vozidla využívající elektrický pohon. Rozvoj elektromobility je však v ČR pomalý, hybridy zaujímaly v roce 2017 zhruba 1 % registrovaných nových osobních automobilů, elektromobily pouhé 0,1 %.

 

Obr: Vliv emisí z dopravy na zdraví a ŽP

Zdroj: CENIA

24.09.2018 06:44

Bioplynky: Přibývají nápady, jak je provozovat lépe a efektivněji

Bioplynový boom se odehrál hlavně během let 2008 až 2013. Jeho tahounem byla vysoká výkupní cena energie vyrobené ze zemědělských surovin. Návratnost investice v takovém případě dosahovala atraktivních sedmi let, někdy i méně. Cílem tehdy bylo vyrobit co nejvíc elektřiny a dodat ji do sítě. Dnes nadchází čas projektů, jak energii z již existujících bioplynových stanic lépe využít. Nabízejí se tři možnosti - využití odpadního tepla k vytápění budov, částečný přechod od kukuřice k biologicky rozložitelným odpadům a dodávání biometanu do plynovodní sítě. Více ZDE

24.09.2018 06:30

ZEVO Mělník v obecním referendu neprošlo

Obyvatelé středočeské obce Horních Počapel v místním referendu vyslovili nesouhlas se stavbou spalovny komunálního odpadu ZEVO Mělník. Proti záměru bylo 94,5 procent hlasujících. Účast nebyla nejvyšší, jen 46,5 procent. ZEVO Mělník, jehož investorem je společnost ČEZ, má podporu Středočeského kraje a již schválenou EIA. Podle Miloše Petery, zástupce hejtmanky a krajského náměstka pro životní prostředí, bude kraj výsledek referenda respektovat, v přípravách záměru ale bude přesto pokračovat. Zvýšení nákladní dopravy je vyjma negativních dopadů na životní prostředí hlavním argumentem odpůrců spalovny. V současné době je realizován proces EIA týkající se právě dopravy.

21.09.2018 06:35

ECHA zahájila cílenou konzultaci k návrhu harmonizované klasifikace a označování

Cílená konzultace se týká chemické látky hexyl 2-(1-(diethylaminohydroxyphenyl)methanoyl)benzoate; hexyl 2-[4-(diethylamino)-2-hydroxybenzoyl]benzoate (EC 443-860-6; CAS 302776-68-7) se používá v kosmetice a  přípravcích pro osobní péči. Návrh na harmonizovanou klasifikaci a označování byl zaslán příslušným orgánem SRN a byl již předmětem veřejné konzultace, která byla ukončena 12. ledna t. r.

Dne 4. září 2018 však obdržela ECHA od průmyslu novou informaci, včetně dvou nově provedených experimentálních studií na vodních bezobratlých.

Smyslem cílené konzultace, kterou ECHA zahájila dne 17. 09. 2018 je získání informací a připomínek k relevantnosti výsledků nových studií a jejich kvalitě. ECHA vyzývá všechny zainteresované strany k zaslání připomínek, které se týkají předmětu cílené konzultace prostřednictvím elektronického formuláře uvedeného na webových stránkách ECHA v sekci Cílené konzultace týkající se harmonizované klasifikace a označování v termínu do 1. října 2018. Připomínky budou následně publikovány na webových stránkách ECHA.

 

 

Zdroj: MPO

21.09.2018 06:18

VIDEO: Nová vodní linka na Císařském ostrově vstupuje do zkušebního provozu

Nová vodní linka Ústřední čistírny odpadních vod v Praze vkročila do zkušebního provozu, který byl zahájen ve středu 19. září 2018. Linka plní nejpřísnější evropské směrnice a obyvatelům Prahy zajistí nejen lepší životní prostředí, ale také přispěje ke zlepšení kvality vyčištěných odpadních vod vypouštěných do Vltavy. Jedná se o největší investici hlavního města v posledních letech – celkově stála přibližně 6,6 miliardy korun včetně zkušebního provozu.

Zkušební provoz má za cíl ověřit schopnost Nové vodní linky plnit přísné parametry k vyčištění odpadních vod. Zároveň bude možné po ukončení zkušebního provozu Nové vodní linky ÚČOV v prosinci 2019 přistoupit k modernizaci a rekonstrukci Stávající vodní linky, která v současné době slouží hlavnímu městu Praze přes půl století.

Příprava Nové vodní linky byla zahájena v roce 2005. Pro její stavbu bylo vybráno ve veřejném výběrovém řízení v roce 2010 Sdružení ÚČOV Praha, kde stavební část Nové vodní linky zajištovaly společnosti SMP CZ a Hochtief CZ. Technologickou část následně zajistila společnost Suez International a WTE Wassertechnik. Vedoucím účastníkem celého Sdružení byla společnost SMP CZ.

 

 

Po zpracování dokumentace a získání stavebního povolení byla stavba zahájena 9. října 2015 a dokončena za necelé tři roky. „Jedná se o největší vodohospodářskou stavbu v Čechách za posledních 30 let. Byla nesmírně náročná, hlavně s ohledem na složité místní poměry. Vznikla ve stísněných podmínkách na Císařském ostrově a navíc z větší části pod úrovní hladiny řeky Vltavy. Dokončení této stavby za necelé tři roky byl hektický výkon. Jsme pyšní na to, že jsme byli u toho,“ popsal Martin Doksanský, generální ředitel SMP CZ.

Na Novou vodní linku je možné přivést bez problémů 50 procent odpadních vod z území hlavního města Prahy. Hlavním cílem doplnění ÚČOV Praha o Novou vodní linku je dosáhnout u tohoto objemu vyčištěných odpadních vod na jejím odtoku hodnotu celkového dusíku nejvýše 10 mg/l. Biologická část vodní linky je navržena tak, aby byla schopna na tuto hodnotu vyčistit odpadní vody až do nátoku 4 m3/s. Mimo to budou na mechanické části takzvaného hrubého předčištění při dešťových událostech čištěny další až 3 m3/s odpadních vod a po stanoveném snížení znečištění vypouštěny samostatně do vodního toku.

21.09.2018 06:09

Potravinové odpady zdrojem

Potravinový odpad představuje potenciální riziko pro zdraví osob, zvířat a životní prostředí. Odpad z potravin vzniká v rámci celého potravinového řetězce. Potravinové odpady, které vznikají při získávání suroviny a výrobě potravin, zahrnují také odpady, které nejsou pro výživu vhodné, např. skořápky od vajec, kosti apod. Tyto cenné zdroje lze využít např. k nepotravinářským účelům. Potraviny, které jsou vyrobeny a určeny pro lidskou spotřebu a z různých důvodů se nezkonzumují, jsou významnou potravinovou ztrátou. Podle různých průzkumů nejvyšší podíl potravinových ztrát vzniká v důsledku plýtvání potravinami v poslední fázi potravinového řetězce – u spotřebitelů. Více ZDE

 

Zdroj: Zajimej.se

21.09.2018 06:02

První demonstrace možného sběru kosmického smetí byla úspěšná

První demonstrace možného aktivního odstraňování kosmického smetí z oběžné dráhy kolem Země se podařila uplynulý víkend vědcům vesmírného centra při britské Univerzitě v Surrey. Síť vystřelená z jejich minisatelitu zachytila předmět rovněž vypuštěný v rámci experimentu, informovala na svém webu univerzita.

Pokus byl proveden v neděli, kdy malý satelit RemoveDEBRIS použil síť k zachycení tělesa simulujícího kus vesmírného odpadu. Satelit byl v červnu vypuštěn z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), kam ho v dubnu dopravila nákladní loď Dragon společnosti SpaceX.

Součástí mise RemoveDEBRIS mají být celkem čtyři experimenty. Kromě zdařeného použití sítě bude vědecký tým testovat vizuální navigační systém, který využije kamery a laserovou zaměřovací metodu LiDaR ke sledování miniaturních satelitů (CubeSat), jež RemoveDEBRIS vypustí. Nakonec tento satelit rozvine velkou plachtu, která ho stáhne do zemské atmosféry, kde shoří.

Guglielmo Aglietti z Univerzity v Surrey k pokusu dnes podle agentury AP řekl, že cíl simulující smetí rotoval rychleji, než se očekávalo. Tím byl však podle něj pokus ještě realističtější.

Americký systém US Space Surveillance Network zjišťuje, identifikuje, sleduje a katalogizuje umělé předměty - aktivní i neaktivní satelity, zbytky raket či různé úlomky - obíhající kolem Země. V současné době je jich na 40.000 a odhaduje se, že celková hmotnost tohoto smetí přesahuje 7600 tun. Některé z objektů dosahují rychlosti až 48.000 kilometrů za hodinu.

21.09.2018 05:57

Odpady: SMS ČR napsalo otevřený dopis premiérovi a politickým stranám

Jaká bude budoucnost nakládání s odpady? Na tyto otázky žádá odpověď po klíčových představitelích vlády a dalších ústavních činitelích Sdružení místních samospráv ČR formou otevřeného dopisu. Reaguje tak na přijetí evropského balíčku oběhového hospodářství. Text dopisu uvádíme níže.

 

 

 

Vážený pane premiére, vážení členové vlády,

Vážení předsedové stran,

Vážení předsedové poslaneckých klubů, Vážení předsedové senátorských klubů,

 

obracím se na vás tímto otevřeným dopisem a dovoluji si vás požádat před letošními komunálními volbami o Vaše stanovisko k problematice, která souvisí nejen s komunální politikou, obecními rozpočty, ale i se zájmy všech občanů v České republice. Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) je dlouhodobě aktivní při hájení práv a oprávněných zájmů obcí a měst v České republice. V posledních letech se na nás opakovaně obracejí starostky a starostové řady obcí a měst v obavě z možného vývoje odpadové legislativy ve smyslu hrozícího navýšení nákladů za služby nakládání s odpady. Konkrétně lze zmínit obavy z ministerstvem životního prostředí podporovaného termínu zákazu skládkování komunálních odpadů v roce 2024. Ten byl do českého zákona prosazen v roce 2014 poslaneckým pozměňovacím návrhem (nikoli vládní novelou), tehdy s odkazem na domnělou potřebu ve vztahu k evropské legislativě. Ta, jak jsem si sám z pozice člena Evropského parlamentu ověřil, však doposud žádné takové omezení neobsahovala.

Nová evropská legislativa pro oblast odpadového hospodářství byla schválena v dubnu 2018 novelou odpadových směrnic. Novelizované evropské směrnice již řeší omezení skládkování využitelných odpadů. Evropské instituce stanovily cíl omezení skládkování na rok 2035 (tedy za 17 let), a to na 10 % komunálních odpadů. Některé státy budou mít výjimku do roku 2040. K roku 2035 Unie rovněž vytyčila cíl k recyklaci komunálních odpadů na 65 %.

Námi sdružené obce a města, stejně jako samotné SMS ČR, plně respektují nově schválenou evropskou legislativu. Podporujeme cestu založenou na třídění odpadů a recyklaci, stejně jako na podpoře recyklovaných materiálů a využití odpadů jako zdrojů surovin pro další výrobu. Stejně tak plně podporujeme časové cíle EU vztažené k recyklaci a omezení skládkování. Musíme se však jednoznačně vymezit proti tomu, aby nastavení cílů v České republice bylo o 11 let přísnější, než stanovují nové cíle EU. Již v červnu 2018 na konferenci Odpady a obce v Hradci Králové veřejně sdělili zástupci SMS ČR, ale i SMO ČR, že není jediný důvod, aby ČR „byla papežštější než papež“ a že obce přísnější nastavení odmítají. Žádáme tedy o revizi cílů v národní legislativě tak, aby tyto nebyly přísnější, než cíle aktuálně schválené v EU.

Otázka nastavení cílů a jejich časování je jednoznačně spojená s náklady, které obce na odpadové hospodářství vynakládají. U komunálních odpadů jsou to právě obce a města (občané), která nesou zásadní díl celkových nákladů (cca 85%). A je zcela zřejmé, že přísnější cíle znamenají citelně vyšší náklady. Ať už ve formě navýšených skládkovacích poplatků či nákladů na provoz dražších technologií odpadových firem a jejich investice. Je třeba důrazně odmítnout to, aby tyto zvýšené náklady u cílů nad rámec EU hradily obce a města, resp. jejich občané. Nepomohou ani dotace, neboť jde především o náklady provozní, nikoli investiční. Obce a města vynakládají na tyto služby dlouhodobě vysoké částky a není zde reálný prostor pro citelné zdražování. Větší odpovědnost by měli převzít producenti obalů a upotřebených výrobků. Ekonomické nástroje by měly tlačit zejména na ně, aby vyráběli lépe recyklovatelné výrobky a obaly. Není možné, aby budoucí rostoucí náklady na odpadové hospodářství hradily stále obce a města. Je třeba hledat systémová řešení zaměřená zejména na výrobní průmysl ve formě lepšího ekodesignu, zpoplatnění hůře recyklovatelných materiálů, podpory a daňového zvýhodnění recyklovaných materiálů a výrobků, apod. Rovněž poukazujeme, že především prostředky evropských fondů by měly samosprávám pomoci realizovat projekty, které budou zvyšovat efektivitu třídění a dalšího nakládání s odpadem. Nízkouhlíkové oběhové hospodářství bude nepochybně významně podporovaný obor i v novém programovacím období.

Zaměřme se na to, jak obcím pomoci podle evropských pravidel, nikoli je znevýhodňovat podle národní legislativy. Odmítáme nastavení legislativy takovým způsobem, aby navýšené náklady opět hradily obce.

Dovolte mi závěrem Vás požádat o Vaše stanovisko k níže uvedené otázce, která je celospolečenského rázu a má zřejmý komunální aspekt dopadu na obecní rozpočty:

Jste pro nastavení národní legislativy v intencích legislativy evropské, anebo podporujete přísnější nastavení cílů, které znamená vyšší náklady obcí a měst?

Vaše stanovisko k dané věci je pro SMS ČR a námi sdružené obce a města podstatné nejen nyní, před komunálními volbami, ale bude důležité také po nich, neboť vládní prohlášení obsahuje závazek úprav odpadové legislativy. Tyto úpravy je nutné prosadit tak, aby na jedné straně plně respektovaly cíle EU, avšak zároveň zásadně hájily zájmy obcí a měst, resp. občanů, včetně zájmů ekonomických. Dovolím si k poskytnutí Vaší odpovědi poznamenat lhůtu do 25.9.2018, kdybychom následně chtěli obdržená stanoviska zveřejnit.

 

S přátelským pozdravem

                                                                            Stanislav  P o l č á k 

                                                                               předseda SMS ČR

19.09.2018 19:23

Eviduj obaly, eviduj obaly nebo se z toho zblázníš

V letošním roce se setkáváme s větším množstvím kontrol zaměřených na nakládání s obaly. Nejedná se jen o kontroly ČIŽP a AOS EKO-KOM a.s. sledující plnění povinností u registrovaných osob, ale také o kontroly neregistrovaných subjektů s dohlédnutím na případné zaregistrování do systému a nastavení plnění povinností.

Možná nastává situace, kdy i oblast nakládání s obaly bude jednou z častých kontrolovaných složek v oblasti ochrany životního prostředí. V dnešní době existují nástroje, které se využívají pro sledování plnění povinností v této oblasti, mezi které patří např. spolupráce Celní správy České Republiky a MŽP.

 

Víte, jaké povinnosti se Vás týkají při nakládání s obaly?

Hlavním právním předpisem je pro nás v první řadě zákon o obalech č. 477/2001 Sb. a jeho prováděcí vyhláška č. 641/2004 Sb., o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů.

Pokud se ponoříme do zákonné problematiky, brzy zjistíme, že zákon je psán v negacích a ne vždy je na první pohled zřejmé, jaké povinnosti se Vás týkají. Proto vítáme dokument, který MŽP vydalo pod příznačným názvem „Stručný průvodce podnikatele labyrintem zákona o obalech“, kterým si lze vysvětlit hlavní body, které vyplývají z uvedené legislativní povinnosti.

 

Máte povinnost se zapsat do seznamu osob dle ustanovení § 14?

Jednou z povinností je zapsání se do tzv. Seznamu osob.

  • Povinnost podle § 14 se nevztahuje na osoby, které uvádí na trh nebo do oběhu méně než 300 kg obalů za kalendářní rok a zároveň jejich roční obrat, resp. roční úhrn čistého obratu, nepřekročí 4,5 mil. Kč
  • Zjednodušeně řečeno: nakládáte za kalendářní rok s více než 299,999 Kg obalů, máte roční obrat větší než 4,499 mil. Kč? Pak máte povinnost se zapsat do zmíněného Seznamu.

Pozor: váha jedné EUR palety (ano, paleta je také obalem) je cca 20 kg. Za rok Vám tak stačí dovézt zboží ze zahraničí na 15 paletách a limitu 300 kg obalů jste hravě dosáhli a jste povinni se zapsat do Seznamu.

 

Evidujete všechny obaly a toky obalů ve společnosti?

Z praxe můžeme říci, že se evidují obaly, které se využívají pro balení Vašich výrobků. Je to logické, pro tuto potřebu již nyní máte např. obalovou rozpisku, kde sledujete z logistických i nákladových důvodů množství obalů, které na dané množství výrobků používáte.

Málokdy se však setkáváme s tím, že jsou zde uvedeny všechny obaly (nejčastěji chybí papírové rohy, jistící pásky, stretch folie, proklady aj.), doporučujeme tak projít balení fyzickou kontrolou a chybějící obalové prostředky do evidence doplnit.

Jedním z nejčastěji opomíjených toků obalů, které chybí v evidenci, jsou importované obaly. Ano, materiál či zboží, které dovážíte ze zahraničí, podléhá také evidenci.

 

Živoucí proces v evidenci obalů?

Vítáme každou společnost a hlavně její vedení, které je srozuměné se skutečností, že evidence obalů (a další povinnosti vyplývající ze zákona o obalech) je poměrně náročná činnost a vyžaduje stanovení kompetencí vybraných pracovníků. Prakticky v každé společnosti a mnohdy několikrát do roka dochází k obměnám obalových prostředků, které se používají na vlastní balení i na příjem materiálu do výroby. Evidence a její ohlašování je tak nikdy nekončící proces, který je nutné sledovat, aktualizovat a následně ohlašovat.

 

Doporučení na závěr

Nebojte se podívat na Vaší společnost zvenčí. Zkuste si uvědomit, jaké toky obalů se u Vás vyskytují, vezměte si evidenci o obalech a projděte si vlastní provoz mezi skutečnými obaly. Všechny údaje navzájem porovnejte, měly by odpovídat skutečnosti. Nebudete tak zaskočeni při pravidelném hlášení ani při případné kontrole.

K nezávislému pohledu můžete využít našich služeb poradenství nebo se zúčastněte našeho nového typu semináře, zaměřeného přesně na tuto problematiku.

 

Bc. Jiří Tichý
INISOFT s. r. o.

19.09.2018 14:04

Praha na novou ÚČOV nedostala dotace vlastní vinou

Ačkoli vedení hlavního města Prahy ustavičně opakuje, že z EU nezískala dotaci na stavbu nové Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) kvůli dvacetileté smlouvě se společností Veolia, není to pravda. Vyplývá to z analýzy společnosti JASPERS, které je odborným konzultantem Evropské Komise při posuzování významných vodohospodářských staveb. Více na portálu Nase-voda.cz ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE