Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Červenec    
10.7. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
29.7. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
23.10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
 
  

 

Novinky

19.01.2018 08:43

Fórum pro dodržování právních předpisů a správu v oblasti životního prostředí

V Úředním věstníku Evropské unie vyšlo Rozhodnutí Komise ze dne 18. ledna 2018 o ustavení skupiny odborníků pro otázky dodržování právních předpisů a správu v oblasti životního prostředí (2018/C 19/03). Skupina se bude nazývat „Fórum pro dodržování právních předpisů a správu v oblasti životního prostředí“.

Tato skupina by měla pomoci vypracovat pokyny týkající se osvědčených postupů při zajišťování souladu s požadavky v oblasti životního prostředí, další podpůrné dokumenty, včetně dokumentů týkajících se odborných dovedností a znalostí a posuzování vnitrostátních systémů a rovněž osvěty a šíření informací v oblasti zajišťování souladu s požadavky právních předpisů a správy v oblasti životního prostředí.

Skupina by měla rovněž pomáhat koordinovat a monitorovat provádění opatření ke zlepšení dodržování předpisů a správy v oblasti životního prostředí a pomáhat Komisi při přípravě iniciativ a legislativních návrhů souvisejících s otázkami širší správy v oblasti životního prostředí.

Skupina se bude skládat z odborníků členských států EU a zástupců stávajících celoevropských profesních sítí zabývajících se problematikou zajišťování souladu s právními předpisy a správou v oblasti životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Rozhodnutí Komise ze dne 18. ledna 2018 o ustavení skupiny odborníků pro otázky dodržování právních předpisů a správu v oblasti životního prostředí

 

19.01.2018 07:46

35% cíl pro energetickou účinnost poškodí ekonomický růst

Evropská asociace průmyslových a obchodních komor EUROCHAMBRES odmítla 35% závazný cíl v oblasti energetické účinnosti, který včera schválil Evropský parlament na svém zasedání. Komory se domnívají, že příliš ambiciozní cíle by mohly uškodit ekonomickému růstu a volají po vyjednavačích v trialogu, aby v konečné fázi přistoupili k reálnějším cílům.

 

 

Čtěte také:

EP si stanovil cíle pro ekologičtější a efektivnější využívání energie (18.1.2018)

 

Zdroj: CEBRE

 

18.01.2018 17:37

HORIZONT ČT24: Evropská plastová krize

AVÍZO Daň za igelitové tašky. Poplatek za kelímky na kávu a slevy za vlastní hrnek. Zálohy na vratné plastové láhve. Jak se ubránit stále rostoucímu množství odpadu? Evropská plastová krize jako téma dnešního pořadu Horizont v půl desáté na ČT24.

18.01.2018 17:06

Duel: Vláda se nepřidá k polské žalobě. Zajistí to Čechům čistší vzduch, ale dražší teplo?

Česko se nepřidá k žalobě Polska proti zpřísnění limitů znečištění ovzduší, které loni schválila Evropská komise. Vláda o tom rozhodla na včerejším zasedání. Ekologové verdikt vítají, průmysl naopak nezakrývá zklamání. Proti sobě ve věci stála i ministerstva průmyslu a na druhé straně obchodu a životního prostředí. Dal tak kabinet nakonec přednost čistějšímu životnímu ovzduší, nebo se tím znehodnotily už vynaložené investice a energie zdraží? V Duelu diskutoval Jan Rovenský z hnutí Greenpeace a ředitel Teplárenského sdružení Martin Hájek. Záznam ZDE

Zdroj: www.seznamzpravy.cz

 

18.01.2018 12:55

SFŽP: Proplácení žádostí o platbu v OPŽP 2014–2020 je obnoveno

Státní fond životního prostředí ČR zahájil financování projektů na základě předložených zjednodušených žádostí o platbu v OPŽP 2014+ (ŽoP), které mohou příjemci dotace podávat prostřednictvím IS KP 14+ podle termínů uvedených ve Finančních plánech projektu.

Finanční plán projektu je nutné udržovat po celou dobu administrace projektu aktualizovaný. Žádáme proto příjemce dotace, aby jej aktualizovali tak, že plánovaný a skutečný termín podání  ŽoP jsou v rozmezí maximálně 30 kalendářních dní, jak se stanovuje v Pravidlech pro Žadatele.

S ohledem na četné dotazy dále informujeme, že v souladu se zákonem 218/2000 Sb. a s vyhláškou č. 367/2015 Sb. je příjemce povinen zaslat poskytovateli dotace (resp. SFŽP ČR jako zprostředkujícímu subjektu) finanční vypořádání. Projekty spolufinancované z prostředků EU se podle uvedené vyhlášky vypořádávají jednorázově ve stanovených termínech a se stavem k 31. prosinci roku, v němž byl projekt ukončen. Tyto projekty, jimž byly poskytnuty prostředky ve výši již uskutečněných výdajů formou ex-post nebo kombinovaných plateb, se tak považují za finančně vypořádané.

Finanční vypořádání za rok 2017 nemusí posílat žadatelé, kteří dostali prostředky v režimu ex-post anebo v případě kombinovaných plateb. Jedná se o všechny projekty s výjimkou projektů zahrnutých ve specifickém cíli 2.1, jejichž finanční vypořádání se dokládá jen v případě, že již byly všechny náklady plně zúčtované prostřednictvím Žádostí o platbu.

 

 

Zdroj: SFŽP

18.01.2018 12:07

Hnutí Duha vyzvalo ministra Brabce ke zvýšení poplatků za skládkování odpadů

Hnutí DUHA vyzvalo dnes ministra životního prostředí Richarda Brabce otevřeným dopisem, aby v právě projednávané novele zákona o odpadech (Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008, termín připomínek 24. ledna 2018) zvýšil poplatek za skládkování odpadů, doplnil jej slevou pro obce s vysokou mírou recyklace a upravil nevhodně definovaný zákaz skládkování neupravených odpadů od roku 2024. Právě těmito opatřeními může nyní výšit recyklaci na úkor skládkování a spalování odpadu, uvádí Hnutí Duha.

Ekologická organizace dále vyzývá ministra, aby upravil nevhodně definovaný zákaz skládkování odpadů od roku 2024. Hnutí DUHA je přesvědčeno, že jediným logickým řešením je změna parametru zákazu skládkování odpadů z dosavadní “výhřevnosti” na “biologickou stabilitu odpadů”.

 

Dokument ke stažení:

Dopis_ministru_Brabcovi_odpadovy_zakon_18_1_2018.pdf

 

 

18.01.2018 11:59

Matchmaking Business Meetings na výstavě Infotherma 2018 se blíží

Již příští týden (22. - 25. 1.) začíná další ročník mezinárodní výstavy Infotherma 2018, na které se sejdou výrobci, konstruktéři, projektanti, vědečtí pracovníci, ekologové a řada dalších odborníků, kteří se z nejrůznějších pohledů zabývají tepelnou pohodou našich příbytků. Zcela zaplněné výstaviště s více než 360 domácími i zahraničními vystavovateli bude představovat novinky, služby a náměty, kam by se mělo ubírat moderní a ekologické vytápění malých a středních objektů

Letošní novinkou je Matchmaking Bussiness Meetings nebo-li kooperační setkání zástupců firem a výzkumných organizací zaměřujících se na materiálové a energetické zpracování průmyslového a komunálního odpadu v ČR. Cílem těchto setkání je výměna zkušeností, navázání nových kontaktů a získání nových obchodních příležitostí. Akce je zdarma a uskuteční se 25. ledna 2018 od 10. – 15. hodiny v kongresovém centru výstaviště Černá louka Ostrava.

Matchmaking Bussiness Meetings pořádá klastr WASTen, z.s. -  spolek seskupující inovativní české podniky, dodavatele špičkových technologií na zpracování komunálního a průmyslového odpadu, a přední vědeckovýzkumná pracoviště (univerzity z ekologicky nejvíce postižených regionů – UJEP z Ústí n. Labem a VŠB TU Ostrava a dále VŠCHT Praha)

 

Program Matchmaking Bussiness Meetings:

 

I. ČÁST:

Na úvod setkání, od 10:00 do 12:00 se budou konat dvě odborné přednášky členů klastru na téma:

  • „Environmentální aspekty energetického využití odpadů“ - Dr. Tomáš Ocelka, CEO, E&H services a.s.
  • „Oběhové hospodářství: východiska, principy a legislativa“ - doc. Ing. Vladimír Kočí, Ph.D. MBA, VŠCHT Praha

 

II. ČÁST:

Od 12:00 do 15:00 proběhne kooperační setkání formou předem sjednaných schůzek se zástupci firem nebo výzkumných organizací.

Účastníci setkání si vybírají partnery podle jednotlivých profilů členů klastru (profily jsou k dispozici ZDE).

Na základě elektronických přihlášek organizátoři sestaví individuální plán schůzek pro každého účastníka. Setkání touto formou přináší výraznou časovou úsporu díky výběru vhodných partnerů pro jednání. Cílovou skupinou jsou firmy, zástupci univerzit a výzkumných institucí se zájmem o spolupráci v oblasti materiálového a energetického zpracování průmyslového a komunálního odpadu.

Účast v matchmakeingovém setkání je zdarma! Setkání je organizováno v rámci dotačního programu OPPIK – Spolupráce – Rozvoj klastru.

 

Registrace technologických profilů: na e-mail: a.rydlova@euroforumgroup.cz

Individuální seznam schůzek: 22. ledna 2018

 

 

Více podrobností o setkání na www.wasten.cz

 

 

 

18.01.2018 08:28

EP si stanovil cíle pro ekologičtější a efektivnější využívání energie

Evropský parlament včera ve středu schválil svůj mandát na jednání s Radou (ministrů) EU o závazných cílech, které by měly do roku 2030 zvýšit energetickou účinnost a podíl obnovitelných zdrojů na 35%.

Poslanci podpořili návrh Výboru EP pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) požadující závazné cíle na úrovni EU pro zvýšení energetické účinnosti na 35%, minimálně 35% podíl energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné energetické spotřebě a 12% podíl energie z obnovitelných zdrojů v sektoru dopravy. Termínem pro dosažení těchto cílů by měl být rok 2030.

Členské státy by si za účelem dosažení celkových cílů EU měly stanovit vlastní národní cíle, které budou monitorované na základě nařízení o správě energetické unie.

Poslanci schválili parlamentní mandát EP k směrnici o obnovitelných zdrojích energie poměrem hlasů: 492 (pro): 88 (proti): 107 (zdrželo se hlasování).

 

Energetická účinnost: 35% závazný cíl do roku 2030

Mandát EP na jednání s ministry členských států o směrnici o energetické účinnosti, který poslanci schválili poměrem hlasů 485 (pro): 132 (proti): 58 (zdrželo se hlasování), požaduje stanovení závazného cíle energetické účinnosti alespoň na úrovni 35% pro celou Unii a indikativní cíle na úrovni členských států.

Stanovený cíl EU by měl být posuzován na základě předpokládané energetické spotřeby v roce 2030 podle modelu PRIMES, který simuluje spotřebu energie a systém dodávek energie v EU.

 

Obnovitelná energie: 35% závazný cíl do roku 2030

Podíl energie z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energie v EU by měl do roku 2030 dosáhnout 35%. Vyplývá to z jednacího mandátu EP směrnice o obnovitelných zdrojích energie, který poslanci schválili poměrem hlasů 492 (pro): 88 (proti): 107 (zdrželo se hlasování). Na úrovni členských států by měly být stanoveny národní cíle, od kterých se daná země bude moci odchýlit o maximálně 10%, i to pouze za určitých podmínek.

 

Doprava: Biopaliva a palmový olej

V roce 2030 musí každý členský stát zajistit, aby 12% energie spotřebované v dopravě pocházelo z obnovitelných zdrojů. Podíl biopaliv první generace (vyrobených z potravinářských a krmných plodin) by měl být omezen na úroveň roku 2017, s maximálně 7% v silniční a železniční dopravě. Poslanci EP také chtějí zakázat používání palmového oleje od roku 2021.

Podíl moderních biopaliv, obnovitelných motorových paliv nebiologického původu, fosilních paliv vyrobených z odpadu a elektřiny z obnovitelných zdrojů by měl dosáhnout v roce 2021 alespoň 1,5% a do roku 2030 by měl vzrůst na 10%.

 

Nabíjecí zařízení na čerpacích stanicích

Poslanci chtějí prosadit, aby do konce roku 2022 bylo 90% čerpacích stanic podél silnic transevropské sítě vybavených veřejně přístupnými vysokovýkonnými nabíjecími zařízeními pro elektrická vozidla.

 

Biomasa

Parlament se zasadil o vytvoření systémů podpory pro obnovitelné zdroje z biomasy, které by v budoucnu měly zabránit jejímu neudržitelnému využívání pro výrobu energie, pokud existuje lepší způsob jejího využití. Při spalování biomasy se uvolňuje uhlík obsažený v dřevě. Na výrobu energie by proto mělo být preferováno spalování dřevěného odpadu a zbytků.

 

Spotřebiteli vytvořená energie a komunity obnovitelné energie

Parlament podpořil návrh výboru ITRE, aby spotřebitelé mohli spotřebovávat jimi produkovanou elektřinu ve svých prostorách či nainstalovat si zařízení pro skladování vlastní elektřiny, aniž by byla tato energie předmětem jakéhokoli poplatku nebo daně.

Jednací mandát EP také žádá členské státy, aby se zabývaly existujícími překážkami v oblasti využívání spotřebiteli vyprodukované energie a samospotřebu energie podporovaly. Samospotřebitelům, zejména domácnostem, by podle poslanců mělo být umožněno spojovat se do komunit vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů, a to bez neodůvodněných podmínek či postupů.

 

Národní plány a úloha Evropské komise

Za účelem naplnění cílů energetické unie by měl každý členský stát k 1. lednu 2019, a poté po každých deseti letech, předložit Komisi integrovaný národní plán v oblasti energetiky a klimatu. První plán by měl pokrývat období 2021-2030. Každý další národní plán by měl být vypracován na desetileté období počínaje momentem vypršení platnosti původního plánu.

Komise národní plány posoudí, může k nim také přijmout doporučení nebo nápravná opatření v případě, že dosažený pokrok nebo národní opatření budou nedostatečné.

Jednací mandát EP k nařízení o správě energetické unie schválilo plénum poměrem hlasů 466 (pro): 139 (proti): 38 (zdrželo se hlasování).

 

Další postup

Vyjednávání mezi Parlamentem a členskými státy (Radou) mohou neprodleně začít, protože Rada se shodla na svém vyjednávacím mandátu k energetické účinnosti 26. června 2017 a 18. prosince k podpoře využívání obnovitelné energie a správě energetické unie.

18.01.2018 07:41

O miliardy na stavbu chytrých sítí není zájem

Stát má další problém s rozdělováním evropských dotací. Ministerstvo průmyslu po penězích na energetické úspory nedokázalo najít dost zájemců ani o dotace na výstavbu chytrých elektrických sítí. Z miliardy korun na projekty v distribuční soustavě rezort ani po dvou ukončených výzvách nepřiklepl ani korunu. O něco lepší než u chytrých sítí je situace v dotacích na modernizaci přenosové soustavy. Slabý zájem o dotace podle ministerstva průmyslu způsobuje skutečnost, že kvůli dlouhým řízením pro povolování staveb v sítích nestihnou distributoři dokončit projekty v předepsaném čase. Více ZDE

 

Zdroj: E15

18.01.2018 07:34

Obce neuspěly se stížností kvůli stanovisku k rozšíření letiště

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost 12 středočeských obcí, které se dlouhodobě staví proti rozšíření Letiště Vodochody. Směřovala proti rozhodnutím správních soudů, díky kterým zůstalo v platnosti souhlasné stanovisko vyhodnocující vlivy na životní prostředí (EIA), zjistila ČTK z usnesení v databázi ÚS. Rozšíření plánuje společnost Letiště Vodochody ze skupiny Penta.

Skupina obcí se už dřív obrátila na Nejvyšší správní soud, který jejich podnět v roce 2016 taktéž odmítl. Se samostatnou kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu neuspělo ani ministerstvo životního prostředí.

ÚS označil stížnost obcí ve stručném usnesení za zjevně neopodstatněnou. Poukázal na specifickou procesní situaci, kdy souhlasné stanovisko takzvaně obživlo. "Z těchto procesních důvodů jsou tedy ústavní stížností napadená rozhodnutí správná, byť ÚS rozumí stěžovatelům v tom, že by pro ně bylo jednodušší, kdyby 'obživnutí' stanoviska EIA bylo zabráněno, neboť by se rozšíření letiště stěžovatelé nemuseli bránit v následujících fázích správního řízení," stojí v usnesení.

Situace kolem posudku měla složitý vývoj. Ministerstvo nejprve vydalo kladný posudek EIA. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí úřad začal své stanovisko prověřovat a poté ho zrušil. Letiště ovšem zrušení souhlasného stanoviska napadlo žalobou a po zásahu justice stanovisko "obživlo".

Loni ministerstvo zastavilo přezkumné řízení. Konstatovalo, že některé nedostatky se podařilo odstranit při postupné přípravě záměru.

Letiště má v budoucnu odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chce vynaložit asi tři miliardy korun.

 

 

Zdroj: ČTK

17.01.2018 16:45

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá obci

V pořadu České televize (ČT) Černé ovce odvysílaném 9. 1. 2018 se objevila nepřesná odpověď na dotaz "Na koho se obrátit, když náš soused shromažďuje v bytě odpadky, a celý dům tak obtěžuje zápachem." Odvysílanou zavádějící informaci že "v této oblasti je odpovědná za kontrolu primárně Česká inspekce životního prostředí" uvádí ČIŽP na následujících řádcích na pravou míru. Za kontrolu je totiž dle zákona o odpadech primárně odpovědna obec.

Pokud se jedná o byt, tak jde o obydlí, kde je velmi složité podle § 7 kontrolního řádu vykonat kontrolu. Podle § 7 kontrolního řádu je kontrolující oprávněn vstoupit do obydlí jen tehdy, je-li obydlí užívané k podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti nebo v případě, kdy se mají prostřednictvím kontroly odstranit pochybnosti o tom, zda je obydlí užívané k těmto účelům a nelze-li dosáhnout splnění účelu jinak.

Hospodaření v bytě je čistě soukromou věcí vlastníka bytu včetně toho, jak nakládá se svými věcmi. Proto věc může být řešena až ve chvíli, kdy soused nějakým způsobem svého hospodaření v bytě začne obtěžovat své sousedy a tady mohou posloužit pravidla správy domu. Z tohoto důvodu doporučujeme obrátit se v prvé řadě na správu domu.

Zároveň v souvislosti s možností využití právních norem platných v oblasti odpadového hospodářství je nutné si uvědomit, že je třeba nejdříve objektivně prokázat, že fyzická osoba shromažďuje ve svém bytě odpad ve smyslu § 3 odst. 1 zákona o odpadech, který stanoví, že odpadem je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se ji zbavit. V pochybnostech, zda se movitá věc považuje za odpad, rozhoduje příslušný krajský úřad na žádost vlastníka této movité věci nebo z moci úřední (dle § 3 odst. 8 zákona o odpadech). Fyzická osoba totiž může argumentovat tím, že se jedná o její osobní vlastnictví věci, kterou v budoucnu použije (o použitelnou věc).

 

Fyzické osoby mají z pohledu zákona o odpadech mimo jiné i povinnosti stanovené v následujících ustanoveních:

  • § 12 odst. 2 zákona o odpadech ukládá obecnou povinnost, že s odpady podle tohoto zákona lze nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady určena. Při tomto nakládání s odpady nesmí být ohroženo lidské zdraví ani ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmějí být překročeny limity znečišťování stanovené zvláštními právními předpisy.
  • § 12 odst. 3 zákona o odpadech stanoví, že k převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo výkupu určeného druhu odpadu, nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle § 14 odst. 2, nebo provozovatelem zařízení podle § 33b odst. 1 písm. b) nebo za podmínek stanovených v § 17 též obec.
  • § 17 odst. 5 zákona o odpadech ukládá povinnost fyzické osobě nakládat s komunálním odpadem v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce, komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládá nebo se jej nezbavuje jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

 

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá ovšem pouze obci, což je stanoveno § 80 odst. 1 písm. a), kdy obecní úřad kontroluje, zda fyzická osoba, která není podnikatelem, se zbavuje odpadu pouze v souladu s tímto zákonem. Zároveň obec kontroluje, jestli se občané zbavují odpadu v souladu s obecně závaznou vyhláškou, kterou stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem.

Naopak Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) dle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o odpadech kontroluje dodržování zákona o odpadech pouze u právnických osob, fyzických osob oprávněných k podnikání a obcí, nikoli tedy u fyzických osob, občanů.

V případě, že se prokáže nezákonné jednání fyzické osoby, může být věc považována za přestupek podle § 69 odst. 3 písm. a) zákona o odpadech, kdy fyzická osoba převezme odpad do svého vlastnictví, nebo písm. c), kdy fyzická osoba soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá na místech nebo v objektech, které nejsou podle tohoto zákona zařízeními určenými k nakládání s odpady. Sankci za tyto přestupky sice ukládá ČIŽP, ale jak již bylo výše uvedeno, je nezbytné, aby kontrolu u fyzické osoby provedl obecní úřad. Je nutné si ovšem uvědomit, že fyzické osobě nelze uložit nápravné opatření.

Dále je možné, že takovéto nakládání s odpadem (jeho shromažďování) již představuje porušení výše uvedeného § 17 odst. 5 zákona o odpadech ve smyslu porušování obecně závazné vyhlášky obce.

Na základě výše uvedeného doporučujeme obrátit se nejprve na správu domu, následně na příslušný obecní úřad, který může zajistit kontrolu dodržování zákona o odpadech, případně obecně závazné vyhlášky obce, týkající se způsobu nakládání s odpady a dle výsledku kontroly zvolit další postup.

17.01.2018 16:39

Eurostat bude sledovat pokrok EU v přechodu na oběhové hospodářství

Evropský statistický úřad Eurostat v souvislosti se zveřejněním strategie pro plasty spustil na svých stránkách novou sekci věnovanou oběhovému hospodářství. Součástí strategie je zavedení rámce pro sledování oběhového hospodářství, který sleduje 4 hlavní oblasti, jimiž jsou výroba a spotřeba, správa odpadu, druhotné suroviny a konkurenceschopnost a inovace. Na stránkách Eurostatu bude nově možné sledovat ukazatele související s těmito oblastmi a sledovat tak pokrok v implementaci strategie a přechodu na oběhové hospodářství.

17.01.2018 14:56

Na Kandidátský seznam bylo zařazeno dalších 7 látek SVHC

ECHA zařadila na Kandidátský seznam 7 látek vzbuzujících velmi velké obavy (látky SVHC) a současně aktualizovala záznam pro bisphenol A. Kandidátský seznam nyní obsahuje 181 látek (zveřejněno ECHA 15. 1. 2018). Kandidátský seznam (dále KS) obsahuje látky, které mohou mít vážný dopad na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Látky nově zařazené do KS a jejich klasifikace:

 

  1. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A, BPA) (EC 201-245-8, CAS 80-05-7): BPA je již zahrnut do KS jako látka toxická pro reprodukci a jako endokrinní disruptor pro lidské zdraví. Německo navrhlo doplnit další vlastnost – endokrinní disruptor (ED) pro životní prostředí;
  2. chrysene (EC 205-923-4, CAS 218-01-9): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  3. benz[a]anthracene (EC 200-280-6, CAS 56-55-3): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  4. cadmium nitrate (EC 233-710-6, CAS 10325-94-7)
  5. cadmium hydroxide (EC 244-168-5, CAS 21041-95-2)
  6. cadmium carbonate (EC 208-168-9, CAS 513-78-0) - návrh na zařazení tří sloučenin kadmia předložilo Švédsko, látky jsou klasifikovány jako karcinogenní, mutagenní a toxické pro specifické cílové orgány po opakované expozici (článek 57f – lidské zdraví);
  7. “Dechlorane Plus”TM (EC -, CAS -): návrh předložilo Spojené Království, látka je vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (vPvB);
  8. reaction products of 1,3,4-thiadiazolidine-2,5-dithione, formaldehyde and 4-heptylphenol, branched and linear (RP-HP) [with ≥0.1% w/w 4-heptylphenol, branched and linear (EC -, CAS -): návrh předložilo Rakousko, endokrinní disruptor pro životní prostředí.

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 181 SVHC látek, z nichž 43 látek již bylo zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Po zařazení látky do KS vyplývají společnostem zákonné povinnosti, které se mohou vztahovat na látky samotné, ve směsích nebo v předmětech. Každý dodavatel předmětů obsahujících látku z KS v koncentraci vyšší než 0,1% hm. musí poskytnout dostatek informací příjemcům předmětu a spotřebitelům. Kromě toho, dodavatelé a výrobci předmětů obsahujících látku z KS musí do 6 měsíců po jejím zařazení podat oznámení agentuře ECHA.

 

Další informace:

Kandidátský seznam

Souhrn povinností vyplývajících ze zařazení do KS

Návrhy na identifikaci SVHC odsouhlasené MSC

Jak oznámit látky v předmětech

Plán pro zařazování SVHC do roku 2020

 

 

Zdroj: MPO

17.01.2018 13:41

Pražské Re-Use centrum vznikne v Pražské tržnici

Hala č. 23 v Pražské tržnici byla dnešním rozhodnutím Rady hl. m. Prahy vybrána jako místo, kde bude vybudováno pražské Re-Use centrum. Hala není v současné době využívána, disponuje dostatečným prostorem i parkovištěm a je dobře dopravně dostupná. Před umístěním Re-Use centra bude kompletně rekonstruována.

Do Re-Use centra budou ze sběrných dvorů provozovaných hlavním městem Prahou sváženy předměty, které nejsou odpadem a které je možné opět použít. Jde například o zařízení a vybavení domácnosti, nábytek, knihy, kočárky, dětská kola, nádobí, hračky a podobně. Po dovezení budou věci obsluhou centra roztříděny, naceněny v řádech jednotek až nižších stovek korun a pak nabídnuty k opětovnému užití.

V plánu je i navázání spolupráce s charitativními organizacemi, dětskými domovy, azylovými domy, muzei a podobně, kterým bude možné nashromážděný materiál také poskytnout k dalšímu smysluplnému využití. Budou tu také pořádány ekologické akce a semináře, které by mohli navštěvovat žáci a zástupci škol, školek, zájmových sdružení a jiných organizací.

Vznik pražského Re-Use centra je podpůrným opatřením pro postupné plnění cílů spojených s předcházením vzniků odpadů a omezováním jejich množství na území hlavního města. Praha si zde bere inspiraci u dalších evropských metropolí, která již Re-Use centra několik let provozují, zatímco hlavnímu městu dosud chybělo.

„Inspirovala nás Vídeň, kde tamní Re-Use centrum Tandler velmi dobře funguje a stalo se i novou turistickou atrakcí,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE