Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

10.04.2018 18:27

Manuál k zadávání zakázek novou metodikou Design & Build ke stažení

Manuál nejen pro Operační program Životní prostředí (OPŽP), jak postupovat při zadávání projektů určených k výstavbě či rekonstrukci metodou dodávky Design & Build se zaměřením na minimalizaci celkových nákladů životního cyklu budovy, si můžete stáhnout na webu programu ZDE. Manuál se soustředí na klíčové body tohoto postupu při zadávání zakázek a na změny a výhody, které přináší oproti stávající praxi. Zároveň radí, na co si dát pozor a čemu věnovat zvýšenou pozornost tak, aby byl proces realizace projektu, od samotného zadání až po hotové dílo a jeho budoucí provoz, co nejefektivnější a ušetřil zadavateli čas i peníze.

 

Shrnutí hlavních bodů Design & Build:

  • DB je metodou dodávky výstavbových projektů, která je charakteristická tím, že je odpovědnost za zpracování projektové dokumentace projektu přenesena zcela, nebo částečně, na zhotovitele stavby.
  • U projektů DB je vyšší jistota dodržení nabídkové ceny, která nebude ovlivněna změnami v projektové dokumentaci provedené zhotovitelem při realizaci díla a je možné rychlejší zahájení realizace s možností překrývání fáze projektování a realizace, tedy i rychlejší zprovoznění.
  • Projekty DB jsou vhodné jak pro novostavby, tak pro komplexní rekonstrukci a modernizaci budov, určující je rozsah požadovaných funkcí budovy a s tím související rozsah technologického vybavení budovy.
  • V důsledku zvýšených nároků na přípravu zadání projektu DB se bude jednat nejčastější o projekty velikosti investice 50 mil. Kč a více.
  • Volba vhodného provozního modelu (jednoduchý provozní model, pokročilý provozní model, komplexní provozní model) je jedním z nezbytných předpokladů pro dosažení cílových výkonových parametrů u projektů DB a zajištění jejich funkčnosti.
  • Nezbytným předpokladem pro naplnění požadovaných standardů energetické účinnosti a nízkých provozních nákladů při vysokém funkčním standardu a komfortním užívání budovy či objektu je stanovení vhodných výkonových parametrů.
  • Příprava projektů DB klade zvýšené nároky na přípravný tým zadavatele. Vhodné složení, kvalita a zkušenost přípravného týmu zadavatele jsou důležitým a nezbytným předpokladem pro úspěšnou realizaci projektů DB.
  • Při realizaci projektů DB jsou zvýšená rizika přenesena na zhotovitele. Výběr kvalitního a zodpovědného zhotovitele, který je schopen tato rizika unést, klade zvýšené nároky na přípravu podmínek zadávacího řízení ohledně jeho výběru.
  • Povinnost zajistit splnění kvalifikace zhotovitele a požadovaných výkonových parametrů předložených zhotovitelem v rámci jeho nabídky v zadávacím řízení je nezbytné promítnout do smluvních podmínek projektů DB.
  • Je nezbytné zajistit ověřování plnění výkonových parametrů při realizaci a provozu projektů DB.
  • Metody DB lze využít při realizaci projektů podporovaných z OPŽP pro prioritní osu 5 (oblast energetických úspor).
     

 

 

10.04.2018 18:19

Nárok na podporu a dodržování termínů k vykazování POZE

V návaznosti na aktuálně probíhající správní řízení a z nich vyplývající stanoviska Energetického regulačního úřadu Operátor trhu s elektřinou (OTE)  upozorňuje, že od 1. 6. 2018 nebude možné nárokovat provozní podporu v případě, kdy Výrobce nenaplní zákonné povinnosti určené vyhláškou č. 145/2016 Sb., tj. především dojde k pozdnímu zadání dat z výkazů do systému operátora trhu.


Dle tohoto stanoviska Energetický regulační úřad vyložil ustanovení § 4 odst. 6 písm. d) zákona o POZE ve smyslu, že podpora elektřiny z obnovitelných zdrojů se nevztahuje na elektřinu z obnovitelných zdrojů vyrobenou výrobcem elektřiny z obnovitelných zdrojů, který nesplní mj. povinnost vůči operátorovi trhu stanovenou § 11a odst. 7 písm. a) nebo odst. 8 zákona o POZE. Analogicky se dle § 5 odst. 6 písm. b) zákona o POZE uplatní tato podmínka u výrobce elektřiny z druhotných zdrojů a dle § 6 odst. 4 písm. b) zákona o POZE u kombinované výroby elektřiny a tepla. Vyhláška MPO č. 145/2016 Sb. v § 4 odst. 2 stanoví, že výrobci, s výjimkou výrobců uvedených v odstavcích 4 a 5 (výrobce elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla), předávají údaje z výkazu nejpozději do desátého kalendářního dne po skončení kalendářního měsíce, za který jsou údaje předávány. V ustanovení § 4 odst. 3 stanoví vyhláška termíny pro výrobce, který k výrobě elektřiny využívá proces společného spalování obnovitelného a neobnovitelného zdroje.

Shodně je podle stanoviska ERÚ přistupováno k povinnostem výrobců tepla. Pokud výrobce tepla při vykazování do systému OTE, a.s. nedodrží termíny dle § 5 odst. 1 vyhlášky MPO č. 145/2016 Sb., nemá nárok na podporu, jak je uvedeno v § 24 odst. 6 písm. g) zákona č. 165/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Pokud nebudou definované údaje a provozní data zadány do systému operátoru trhu do 10. kalendářního dne (vyjma KVET), resp. 15. kalendářního dne (pro KVET), následujícího měsíce, nebudou zahrnuta do vyúčtování, podpora nebude vyplacena a nárok na podporu za toto období definitivně zaniká.

Povinnost zadávat data měsíčně se vztahuje i na zdroje, za které je podpora vyplácena čtvrtletně (výrobny elektřiny do 10 kW a výrobny tepla). OTE dále upozorňuje, že obecná povinnost výrobce vykazovat data o výrobě do systému OTE podle vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou není dotčena. Výrobce má povinnost předat definované údaje a provozní data bez ohledu na zaniklý nárok podporu.

Zdroj: OTE, a.s.

 

10.04.2018 18:17

Stanovisko SOVAK ČR k revizi Směrnice o pitné vodě

V únoru letošního roku byl široké veřejnosti představen návrh revize Směrnice o pitné vodě. Evropská komise (EK) tak reaguje na iniciativu evropských občanů, kteří požadují zajistit přístup k hygienicky nezávadné pitné vodě zlepšením její kvality a přístupem k ní tam, kde je to nejvíce potřeba. Tento návrh by měl rovněž usnadnit přechod na oběhové hospodářství, jednotlivým členským státům EU pomoci v efektivnějším hospodaření s vodními zdroji a v zajištění vyšší transparentnosti hospodaření, což by ovlivnilo i postavení spotřebitelů a směřovalo by je k udržitelnějším variantám. Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR, z.s., (SOVAK ČR) podobné kroky vítá. Ve svém stanovisku SOVAK ČR předkládá návrh na upřesnění terminologie a na úpravu národních systémů jednotlivých členských států v oblasti ukazatelů a veřejně dostupných databází, a vyjadřuje tak svou podporu návrhu EK. Na druhé straně je třeba se vyhnout ukvapeným rozhodnutím tak, aby vodní hospodářství EU bylo schopné se s těmito novými požadavky vyrovnat. Více ZDE

 

Zdroj: SOVAK ČR

10.04.2018 18:00

SYSTÉM EVIDENCE PŘEPRAVY NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ (SEPNO) - PRAHA 2. TERMÍN

Užitečnésemináře.cz se vás dovolují pozvat na seminář SYSTÉM EVIDENCE PŘEPRAVY NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ (SEPNO), který se uskuteční 26. dubna v Praze. Účelem semináře je komplexně provést účastníky základními povinnostmi ve vztahu k nebezpečným odpadům.  Výklad získáte přímo od spoluautorky právního předpisu paní Ing. Gabriely Bulkové z MŽP.

Seminář bude věnovaný splnění zákonné povinnosti ohlášení přepravy nebezpečného odpadu na území ČR v souladu s § 40 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů v platném znění.

Cílem je seznámit účastníky s novým modulem ISPOP - Systémem evidence přepravy nebezpečného odpadu (SEPNO). Budou vysvětleny povinnosti jednotlivých účastníků přepravy. Prakticky bude představena práce s jednotlivými záložkami v systému a splnění ohlašovací povinnosti. Dále budou vysvětleny procesy a funkce v SEPNO. Účastníci se naučí přihlásit do systému, ovládat ho, ohlásit, opravit, potvrdit nebo i stornovat přepravu a vytisknout ohlašovací list. Budou probrány zákonné lhůty, vazba na evidenci odpadů a kontroly MŽP. Rovněž budou zdůrazněny nejčastější problémy a úskalí ohlašování přepravy nebezpečných odpadů.

V druhé části semináře bude vysvětlen princip zařazování odpadů podle druhů a kategorií v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů v platném znění a vyhláškou č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů. Bude prezentován způsob označování prostředků pro soustřeďování nebezpečných odpadů v souladu s vyhláškou č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady v platném znění. Dále bude představen informační systém pro hodnocení nebezpečných vlastností odpadů (HNVO).

 

Seminář je určen pro:

  • původce odpadů
  • provozovatele zařízení k nakládání s odpady
  • podnikové ekology, odpadové hospodáře
  • poradce v oblasti životního prostředí
  • pracovníky orgánů státní správy a samosprávy

 

Cena: 1651,- Kč bez DPH

Termín: čtvrtek 26. dubna 2018, přednášky 9:00 - 15:00 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY, Na Strži 65/1702, 140 62 Praha 4 - Pankrác

 

 

Další infromace - ZDE

 

09.04.2018 18:59

Nová Priorita SFŽP přináší tříletý dotační plán

Do čeho investovat ve vaší obci v příštích letech? V aktuálním vydání měsíčníku Priorita najdete dotační plán Národního programu Životní prostředí na příští tři roky. Obce, města a další žadatelé tak získají praktické vodítko, podle kterého si budou moci své projekty rozplánovat na delší časové období. Aktuální číslo Priority není jen o dotacích, ale také o půjčkách. Například je možné získat velmi výhodnou půjčku z fondů EU, která je určena především pro průmyslníky, jejichž výroba zatěžuje okolí. Ale pozor, výzva na takzvané inovativní finanční nástroje končí už v červnu.

 

Dokument ke stažení:

PRIORITA 4/2018

09.04.2018 10:20

Separovaný sběr zajistí nejvyšší hladinu recyklace papíru

Recyklace papíru je úspěšná: K recyklaci se shromažďuje 72,5 % (60 milionů tun) veškerého papíru spotřebovaného v Evropě a 83 % (50 milionů tun) z takto sebraného papíru se recykluje v evropských i českých papírnách. Evropské i české papírenské podniky během posledních 20 let neustále zvyšují objem papíru určeného k recyklaci. V České republice se aktuálně dosahuje již 68% sběru ze spotřebovaného papíru.

Evropský papírenský průmysl včetně českého je do budoucna připraven recyklovat jakýkoliv papír shromážděný kvalitními sběrnými systémy, které splňují normy tohoto odvětví.  V návaznosti na stále vyšší dostupnost kvalitních surovin se evropský i český papírenský průmysl zavázal zvýšit v nadcházejících letech kapacitu pro využití recyklovaného papíru až na své technické limity, aby evropské společnosti zajistil recyklaci papíru spotřebovaného v Unii. Základním předpokladem pro dosažení tohoto cíle je další zlepšení kvality papíru pro recyklaci tím, že se změní nevyhovující systémy sběru papíru v některých zemích Evropy (např. jako součást sběru směsného odpadu) na systémy separovaného sběru. Český systém sběru je založen na separaci, nicméně umožňuje duální sběr materiálů, který se v některých obcích uplatňuje. Český papírenský průmysl je zastáncem maximálního omezení používání tohoto systému.

Během posledních 10 let umožnila čínská vláda zvýšený dovoz papíru určeného k recyklaci, aby tak splnila rostoucí potřeby čínských papíren, které dodávají obalový materiál pro čínskou ekonomiku orientovanou na vývoz. Evropa souběžně zvýšila své recyklační cíle a sběrné systémy, jako je např. systém „směsného komunálního odpadu“, z kterého je produkován papír pro recyklaci nízké kvality. Tento sběrový papír není většinově předmětem zájmu evropského papírenského průmyslu.  Tento materiál našel svůj trh na Dálném východě, a to zejména v Číně.

V nedávné době zavedla Čína opatření, kterými brání dovozu řady materiálů pro recyklaci nízké kvality získávaných z odpadů. Nejedná se pouze o papír!  Čína tak učinila jednostranně a bez patřičných lhůt, a tím neumožnila se na novou situaci připravit. Následkem toho se méně kvalitní materiál hromadí na skladech v obrovských množstvích, protože není vhodný pro recyklaci v Evropě, nebo se likviduje jinými prostředky, včetně míchání s papírem odlišné kvality.

Čínou zavedená opatření i lhůty lze obecně zpochybnit, nicméně současná pozice čínských úřadů je důkazem toho, že nekvalitní papír určený pro recyklaci, který pochází ze směsných sběrných systémů, nemůže být recyklován udržitelným způsobem. „Udržitelným“ míníme každý aspekt tohoto slova: po technické, ekonomické, ekologické i sociální stránce.

 

  • Po technické stránce, protože je recyklace nekvalitního materiálu velmi obtížná.  Úroveň nepapírových složek, který takový materiál obsahuje, způsobuje v procesu recyklace obrovské problémy.
  • Po ekonomické stránce, protože celkový proces recyklace – to znamená sběr, třídění a recyklace tohoto materiálu je mnohem méně efektivní než recyklace prostřednictvím systému separovaného sběru.
  • Po ekologické stránce, protože z třídění směsného materiálu vzniká mnoho dalšího odpadu, který je třeba dále separovat. A tyto materiály je na rozdíl od systému separovaného sběru nutno znovu zpracovat a ekologicky likvidovat, aby nedošlo k jejich dalšímu nepříznivému vlivu na životní prostředí.
  • Po sociální stránce, protože směsné systémy nepomáhají zvyšovat povědomí veřejnosti o péči o naše životní prostředí. Dá se říci, že „podporují“ lidi k tomu, aby se neúčastnili procesu efektivního využívání zdrojů, udržitelného způsobu života a oběhového hospodářství.  Navíc ze směsného sběru vzniká nekvalitní papír pro recyklaci, který nelze v Evropě zpracovávat, nepříznivě ovlivňuje ekonomiku a vytváření dalších pracovních míst v hodnotovém řetězci recyklace papíru.

 

Evropský i český papírenský průmysl neustále vznáší své připomínky ohledně zavádění směsných sběrných systémů. Od samého počátku, kdy byly poprvé zavedeny, vyjádřil papírenský průmysl svůj nesouhlas a vysvětlil, že jsou přímo v rozporu s evropskými požadavky na vysoce kvalitní suroviny pro recyklaci a že maří snahy podporovat co nejlepší způsoby sběru papíru a tím i dosažení co nejlepších výsledků pro životní prostředí.

Papír pro recyklaci pocházející ze směsných sběrných systémů má potíže s plněním požadavků průmyslové normy EN 643, zavedené v roce 2000, která stanovuje Evropský seznam normalizovaných tříd papíru pro recyklaci.

 

Závěr:

Evropský i český papírenský průmysl je ochoten recyklovat jakýkoliv papír shromážděný vysoce kvalitními systémy separovaného sběru nebo třídění na zdroji, které splňují normy tohoto odvětví.  Vzhledem k vyšší dostupnosti kvalitních surovin se evropský papírenský průmysl zavázal zvýšit v nadcházejících letech svou kapacitu recyklace, aby evropské společnosti poskytl možnost recyklovat veškerý obnovitelný papíru spotřebovaný v Evropě.  Za tímto účelem bude hlavním hnacím mechanismem transformace sběrných systémů na systémy separovaného sběru v zemích, kde separovaný sběr ještě není zaveden.

 

 

Zdroj: CEPI (Evropská konfederace papírenského průmyslu) a ACPP (Asociace českého papírenského průmyslu)

 

09.04.2018 07:36

Sdělení Evropské komise o technických pokynech pro klasifikování odpadu

V Úředním věstníku Evropské unie Sdělení komise o technických pokynech pro klasifikování odpadu (2018/C 124/01). Jeho účelem tohoto je poskytnout technické pokyny k některým aspektům směrnice 2008/98/ES o odpadech („rámcová směrnice o odpadech“, anglická zkratka „WFD“) a rozhodnutí Komise 2000/532/ES o seznamu odpadů („seznam odpadů“, anglická zkratka „LoW“) ve znění revidovaném v letech 2014 a 2017. Zejména poskytuje objasnění a pokyny pro vnitrostátní orgány včetně místních orgánů a pro podniky (např. k problematice povolování) ohledně správného výkladu a uplatňování příslušných právních předpisů EU týkajících se klasifikace odpadů, jmenovitě identifikace nebezpečných vlastností, posouzení toho, zda má odpad nebezpečné vlastnosti, a v konečném důsledku klasifikování odpadu jako nebezpečného, nebo nikoliv nebezpečného.

 

 

Dokument ke stažení:

Sdělení komise o technických pokynech pro klasifikování odpadu

08.04.2018 19:24

Poslanci projednají v závěrečném čtení novelu vodního zákona

Na pořadu 12. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, která bude zahájena v úterý 10. dubna, je zařazeno i 3. čtení vládní novely zákona č. 254/2001 Sb., o vodách. Poslanecká sněmovna tak bude rozhodovat i o přijetí řady pozměňovacích návrhů s možným výrazným dopadem na fungování vodního hospodářství v České republice. Vládní novela vodního zákona upravuje především následující ustanovení týkající se: novelizace správy poplatků, implementace rámcové směrnice o vodách, upřesnění definice odpadní vody aj. V průběhu 1. a 2. čtení byla ze strany poslanců předložena řada pozměňovacích návrhů. Za zcela zásadní lze považovat pozměňovací návrh poslance Jana Schillera. Ten prakticky znamená úplný zákaz dovozu odpadních vod s obsahem nebezpečných látek na komunální ČOV. Více ZDE

 

Přehled programu 12. schůze PSP ČR:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - třetí čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 13/ - druhé čtení 

 

 

Zdroj: SOVAK ČR

06.04.2018 20:29

Liberecký kraj podpoří i drobné opraváře

Rozbité kávovary, rádia nebo boty končí v popelnici mnohdy zbytečně, protože by se daly opravit. Liberecký kraj se chce pokusit o změnu. Dá vůbec poprvé peníze drobným opravářům (informace k výzvě - ZDE), kteří se v kraji snaží vracet poškozené věci zpět do provozu. Živnostníci mohou od kraje dostat 20 až 120 tisíc korun. Peníze mohou použít na vybavení nutné k opravám nebo na režijní náklady svých provozoven. V programu je přes 1,4 milionu korun. Lidé v něm mohou od 30. dubna do 23. května mimo jiné čerpat dotace i na nákup elektrických kompostérů na likvidaci odpadů vzniklých při vaření například ve školních jídelnách nebo na drtiče dřeva. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

06.04.2018 17:37

Pozvánka: Nízkouhlíkové technologie a jejich vliv na energetický mix

Cílem semináře je představit vybrané iniciativy zaměřené na podporu zavádění nízkouhlíkových energetických technologií. Prezentovat vybrané statistiky a analýzy, které významným způsobem mohou pomoci firmám při hledání odpovědí týkajících se strategií jednotlivých zemí v oblastech energetické bezpečnosti, udržitelnosti a přístupu. Diskutovat trendy zavádění nízkouhlíkových energetických technologií. Téma představí experti OECD a Mezinárodní agentury pro energii. Více ZDE

06.04.2018 15:57

V Praze byla představena publikace Světového energetického výhledu

Světový energetický výhled je každoročně nejočekávanější publikací Mezinárodní energetické agentury, ve kterém predikuje budoucí vývoj na základě nejnovějších dostupných dat a vlastních analýz. Aktuální vydání popisuje svět v energetické transformaci a zdůrazňuje hlavní změny v oblasti energetiky, které jsou hnány především rychlým rozšiřováním a snižováním pořizovacích cen čistých technologií.

Agentura v publikaci například předpovídá, že v příštích 25 letech bude rostoucí energetická poptávka uspokojována hlavně obnovitelnými zdroji a zemním plynem. Především solární energie je a bude jedním z nejlevnějších zdrojů elektřiny, a to zejména díky budoucímu rozšiřování tohoto typu výroben elektřiny v Číně a Indii. Naopak v Evropské unii to bude po roce 2030 síla větru, která bude ve výrobě elektrické energie číslem jedna. Agentura také předpovídá další rozšiřování elektromobilů, které nastane i díky vládní podpoře a klesajícím cenám baterií.

Autoři zprávy dále vysvětlují, že prim budou v energetickém průmyslu zcela jistě hrát především rozvojové země v čele s Indií. Ekonomika těchto zemí roste rapidním tempem, stejně jako jejich populace. Fatih Birol také zdůraznil, že globální rozvoj jaderné energetiky aktuálně není dostatečný pro dosažení dlouhodobých dekarbonizačních cílů a i přes to, že se rozvoj jaderné energetiky přesouvá do Asie, je důležité, aby rozvoj pokračoval i v Evropě u států, které mají pozitivní vnímání této technologie a zkušenosti s jejím provozem. Další informace ZDE

06.04.2018 09:25

Polemika k recyklaci a využití komunálního odpadu

V ČR se poslední dobou ozývají názory apelující na budování třídicích zařízení na směsné komunální odpady. Je však třeba být obezřetný. Tyto hlasy se totiž často ozývají od provozovatelů skládek, kteří v tom mohou hledat cestu, jak obcházet zákaz skládkování po roce 2024. V ČR přitom existují cesty, jak komunální i průmyslový odpad zpracovat v souladu s hierarchií nakládání s odpady. Jednou z nich je výroba tuhého alternativního paliva (TAP). Více ZDE

06.04.2018 08:51

Zveřejňování a ukládání územních a regulačních plánů, jejich změn a zprávy o uplatňování územního plánu

Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování, připravilo metodické sdělení ve věci aplikace § 165 odst. 1 a 3 stavebního zákona. Metodický pokyn řeší zejména činnosti pořizovatele po vydání územního plánu, regulačního plánu a jejich změn, po vydání úplného znění územního a regulačního plánu a po schválení zprávy o uplatňování územního plánu. Shrnuje požadavky na  jejich ukládání a zveřejňování, včetně zveřejňování na internetu, a popisuje i možnosti nahlížení do těchto dokumentů a jejich dokladové dokumentace. Metodický pokyn je zpracován v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. 1. 2018.

 

Dokument ke stažení:

Metodické sdělení

06.04.2018 08:14

Odpad jako zdroj energie. Jak je využíván v ČR a Evropě?

Energetické využití odpadů je v dnešní době, kdy Evropa v čele s Německem nastoupila na cestu snižování emisí skleníkových plynů a zvyšování využívání obnovitelných zdrojů energie, stále častěji skloňovaným tématem. Jak jsou na tom v oblasti energetického využití odpadů jednotlivé evropské státy a jak energeticky využívá odpad Česká republika? Na tyto a další otázky odpoví následující článek s infografikou, více ZDE

 

 

Zdroj: https://oenergetice.cz

05.04.2018 15:11

Tříletý dotační plán nabídne obcím 8 miliard korun

V nejbližších letech půjdou na ochranu životního prostředí miliardy korun z národních zdrojů. Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR představilo tzv. rámec Národního programu Životní prostředí na příští tři roky. Obce, města a další žadatelé tak získají praktické vodítko, podle kterého si budou moci své projekty rozplánovat na delší časové období.

Plán počítá s vyhlášením celkem 40 dotačních výzev a žadatelé si budou moci sáhnout na finance v objemu přes osm miliard korun, které budou uvolněny z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR. První nové výzvy se rozeběhnou již během dubna a do konce roku 2018 se počítá s vyhlášením celkem 17 výzev.

Harmonogram počítá s dotačními výzvami, které se osvědčily v předešlých letech, ale nabídne finanční podporu i na zcela nové typy projektů, např. na snižování světelného znečištění v chráněných krajinných oblastech či rekonstrukci velkokapacitních přivaděčů. Plán reaguje i na chybějící zdroje v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP), především v oblasti vodohospodářské infrastruktury.

 

6,5 miliardy na dostatek kvalitní pitné vody

„Po dotacích na kanalizace a čistírny odpadních vod (ČOV) je velká poptávka, která převyšuje nabídku. Finance z evropských zdrojů jsou pro tuto oblast aktuálně vyčerpané, ale jsme připraveni použít národní zdroje. Na podporu výstavby kanalizací a ČOV, včetně související výstavby vodovodních sítí, půjde pět miliard korun, z toho v letošním roce dvě miliardy na podporu již podaných - a zdůrazňuji pouze kvalitních projektů z OPŽP - na které se díky převisu žádostí nedostaly evropské peníze. V letošním roce chceme rovněž připravit novou strategii financování v oblasti nakládání s odpadními vodami, která bude reflektovat aktuální potřeby v oblasti ochrany vod a bude pro obce zároveň i vodítkem, na které investice a v jakém časovém horizontu bude stát dávat finanční prostředky,“ informuje ministr v demisi Brabec.

„Vedle větších realizací budeme podporovat i menší projekty domovních čistíren, tam, kde je to z pohledu místních podmínek vhodné a kde není z technických či ekonomických důvodů možné připojení na klasickou velkou čistírnu. Důraz klademe také na budování dalších nových zdrojů pitné vody v obcích zejména tam, kde je akutní problém se zajištěním pitné vody pro obyvatele a kde není reálné napojení na dostatečně kapacitní vodárenské soustavy,“ doplňuje ministra ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

 

Čisté ovzduší a zdravý život v obcích

Druhou důležitou oblastí, do které půjdou v následujících letech nemalé finanční prostředky, je zdravé životní prostředí v lidských sídlech. Tam se řadí projekty na snižování zápachu a emisí těžkých kovů ze stacionárních zdrojů znečištění. MŽP počítá také s podporou vozů na alternativní pohony pro samosprávu a příspěvkové organizace. Důležitou součástí celkové koncepce je podpora programů na zlepšování kvality ovzduší, a to včetně zavádění nízkoemisních zón tam, kde je to efektivní.

Úplnou novinkou bude samostatná výzva na snižování světelného smogu v chráněných krajinných oblastech. Dosud byla tato opatření podporována jen v obcích na území národních parků, nyní se přidávají i další lokality.

„Světelný smog působí negativně jak na životní prostředí, tak na lidské zdraví, a pro nás aktuálně představuje velké téma, kterému se chceme věnovat. Obce a města často používají nevhodné, příliš silné, ale přitom málo účinné osvětlení, a zbytečně tak podle odhadů prosvítíme až dvě miliardy korun ročně. Spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu proto chystáme cílené dotační programy na výměny nevhodného osvětlení. Za peníze z nich budou moci obce nakoupit nové lampy, které budou šetřit energii, životní prostředí i zdraví lidí,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Nové výzvy navážou na ty předešlé, které se již osvědčily a pravidelně o ně bývá veliký zájem. Nadále budou k dispozici dotace na likvidaci nelegálních skladů a skládek nebezpečných odpadů, jejichž původce je neznámý, neexistuje nebo v dané věci nic nečiní. Opět bude podporováno obnova a zakládání zeleně v obcích, ekoinovace nebo environmentální výchovu a vzdělávání.

 

Dokument ke stažení:

05.04.2018 13:04

Senát projednal Balíček k oběhovému hospodářství

Senát dne 4. dubna 2018 projednal Balíček k oběhovému hospodářství. Konkrétně senátoři projednali Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Evropská strategie pro plasty v oběhovém hospodářství a Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o rámci pro sledování oběhového hospodářství. Senát schválil doporučení Výboru pro záležitosti Evropské unie (viz níže).

 

Usnesení Senátu:

I.
1. oceňuje
snahu řešit narůstající problematiku nadměrného využívání plastů, problematiku jejich dopadu na životní prostředí, jakož i úlohu plastů v rámci oběhového hospodářství, a vnímá předloženou strategii jako důležitou součást dosažení cílů udržitelného rozvoje do roku 2030;

2. rovněž oceňuje,
že strategie má podpořit nový plastový průmysl, který bude při navrhování designu a výrobě plastů a plastových výrobků vycházet z nutnosti jejich opětovného použití či recyklace;

3. upozorňuje
na skutečnost, že první priorita odpadového hospodářství týkající se prevence vzniku odpadů není ve strategii dostatečně zdůrazněna; strategie by proto měla obsahovat opatření, která budou tyto druhy plastových výrobků minimalizovat;

4. je toho názoru,
že v současné době je hlavním problémem především nadprodukce velmi levného plastu, jemuž nemohou přírodní materiály ani recyklovaný plast z důvodu vyšších výrobních nákladů konkurovat;

5. podporuje proto
úsilí zaměřené na řešení problematiky plastů už v počátku životního cyklu produktu, jakož i snahu o používání recyklovaných plastů, zvýšení poptávky po recyklovaných materiálech a omezení množství nebezpečných látek v recyklovatelných materiálech;

6. upozorňuje
v souladu s pozicí vlády ČR, na skutečnost, že předložená strategie pro plasty může být vnímána jako velmi optimistická, která nebere příliš ohled na reálný stav nakládání s plasty v EU a výhled, který je velmi ovlivněn například kroky Číny k omezení dovozu plastů;

7. zdůrazňuje,
že významnou úlohu v oběhovém hospodářství hrají inovace a výzkum, produktový design, parametry veřejných zakázek či specifických projektů na národní a regionální úrovni;

8. považuje
za zásadní zvyšování obecného povědomí o negativním vlivu plastů na životní prostředí prostřednictvím informování veřejnosti a také dostupnost informací o obsahu nebezpečných látek v plastových produktech;

9. podporuje
další hodnocení rozvoje oběhového hospodářství a z toho plynoucí stanovení nových dlouhodobých priorit oběhového hospodářství v EU;

10. konstatuje,
že existující monitorovací povinnosti a údaje, které jsou v současnosti předávány Eurostatu, jsou pro sledování oběhového hospodářství dostatečné;

 

II.
pověřuje
předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.

 

Dokument ke stažení:

 

Přehled programu / výsledky:

  • Návrh senátního návrhu zákona senátorky Jitky Seitlové a dalších senátorů, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některý zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů (senátní tisk č. 239/Stenozáznam) - přikázán
  • Sdělení Komise EP, Radě, EHSV a VR Širší využívání alternativních paliv Akční plán pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva podle čl.10 odst.6 směr. 2014/94/EU, včetně posouzení vnitrost. rámců politiky podle čl. 10 odst. 2 směr. 2014/94/EU (evropský senátní tisk č. K 082/11/Stenozáznam) - přijato doporučení VEU

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE