Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
29.4. iKURZ: O obalech bez obalu - evidence, praktické postupy, výkazy a příprava na audit AOS EKO - KOM
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

05.04.2018 12:36

Komise navrhuje dále zvýšit ochranu pracovníků před rakovinotvornými látkami

Evropská komise navrhuje zařadit do směrnice o karcinogenech a mutagenech nové limitní hodnoty expozice u pěti chemikálií. Tyto limitní hodnoty stanoví nejvyšší koncentrace konkrétní karcinogenní chemické látky v ovzduší na pracovišti. Z hlediska ochrany pracovníků bylo vybráno pět následujících karcinogenů:

 

 

  • kadmium a jeho anorganické sloučeniny,
  • beryllium a jeho anorganické sloučeniny,
  • kyselina arseničná a její soli a anorganické sloučeniny arsenu,
  • formaldehyd,
  • 4,4'-methylen-bis(2-chloranilin) („MOCA“).

 

První tři výše uvedené karcinogeny se ve velké míře používají při výrobě a rafinaci kadmia, výrobě niklkadmiových baterií, při mechanickém pokovování, tavení zinku a mědi, dále pak ve slévárenství, stavebnictví, zdravotnictví, ve sklářském a chemickém průmyslu, v odvětví plastů a elektroniky, v laboratořích či při recyklaci. Návrh vychází z vědeckých důkazů a navazuje na širokou debatu s příslušnými zainteresovanými subjekty, zejména se zaměstnavateli, zaměstnanci a zástupci členských států.

 

Souvislosti

Komise je odhodlána dále posilovat právo pracovníků na vysokou úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Evropský pilíř sociálních práv, který společně vyhlásily Evropský parlament, Rada a Komise na sociálním summitu na téma spravedlivých pracovních míst a růstu v Göteborgu v listopadu 2017, uznává, že právo pracovníků na zdravé, bezpečné a dobře uzpůsobené pracovní prostředí je nezbytným předpokladem pro další konvergenci směrem k lepším pracovním a životním podmínkám v EU. Ochrana zdraví pracovníků na základě soustavného omezování expozice karcinogenním a mutagenním látkám na pracovišti je konkrétním opatřením Junckerovy Komise, jež má přispět ke splnění této priority.

příslušných údajů vyplývá, že nádorová onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí souvisejících s výkonem povolání. Celých 52 % těchto úmrtí se každoročně přičítá rakovině, 24 % pak chorobám oběhové soustavy a 2 % úrazům. Rakovinu může způsobit expozice některým chemickým látkám na pracovišti. Přestože je rakovina komplexní choroba a některé příčiny je těžké odhalit, je zřejmé, že rakovině vyvolané expozicí chemickým látkám na pracovišti lze předejít omezením či odstraněním této expozice.

Za účelem zajištění ochrany pracovníků před těmito riziky přijala EU v roce 2004 směrnici o karcinogenech a mutagenech 2004/37/ES. Tato směrnice stanoví kroky, které je třeba přijmout pro odstranění či omezení expozice karcinogenním a mutagenním chemickým látkám, čímž přispívá k prevenci rakoviny a souvisejících chorob jako nemocí z povolání.

Vědecké poznatky o karcinogenních nebo mutagenních látkách se neustále rozvíjejí a díky technologickému pokroku lze ochranu pracovníků zlepšit. Aby byly mechanismy na ochranu pracovníků stanovené ve směrnici co nejúčinnější a aby byla ve všech členských státech zavedena aktuální preventivní opatření, je třeba směrnici pravidelně revidovat. Z tohoto důvodu Komise podporuje nepřetržitý proces aktualizace směrnice s cílem držet krok s vývojem vědy a techniky a přihlížet zároveň ke stanoviskům sociálních partnerů a členských států.

V rámci dvou předchozích změn směrnice, které Komise navrhla v květnu 2016lednu 2017, byly určeny limitní hodnoty pro 21 karcinogenů. První změnu přijali spolunormotvůrci jako směrnici (EU) 2017/2398 na konci roku 2017. Druhý návrh legislativní změny v současné době normotvůrci projednávají. V EU je alespoň jedné z chemických látek zahrnutých v uvedených třech návrzích vystaveno přibližně 21 milionů pracovníků.

 

Další informace

05.04.2018 12:06

Padly dvě pokuty za celkem 600 tisíc. Čistírenský kal odtékal přímo do potoka

Pokuty v celkové výši 600 tisíc korun uložili inspektoři z Oblastního inspektorátu (OI) Praha Statutárnímu městu Kladno (300 tisíc) a Technickým službám Hostivice (300 tisíc) za porušení vodního zákona. Toho se dopustily tím, že do retenční nádrže Dříň, která je součástí stokové sítě průmyslové zóny Kladno – východ, uložily cca 230 m3 přebytečného kalu z Čistírny odpadních vod (ČOV) Švermov.

„Oba subjekty neučinily při zacházení se závadnou látkou – čistírenskými kaly přiměřená opatření, aby tyto látky nevnikly do povrchových vod, Dřetovického potoka, a neohrozily jeho prostředí,“ komentoval případ Robin Náse, zástupce ředitele OI Praha.

V únoru 2016 ověřovali inspektoři ČIŽP informace o údajném ukládání čistírenských kalů do dešťové retenční nádrže Dříň na pozemku k.ú. Vrapice. „Zjistili jsme, že v retenční nádrži je skutečně uložen čistírenský kal, který dále unikal odtokem až do Dřetovického potoka. Ověřili jsme, že se jedná o přebytečný kal z ČOV Švermov, kterou provozuje Statutární město Kladno a ČOV Hostivice, jejímž provozovatelem jsou Technické služby Hostivice,“ řekl Náse.

Na místě a následně příkazem byla vlastníkovi retenční nádrže, kterým je Statutární město Kladno, uložena opatření k nápravě, a to okamžité zabránění dalšího odtoku kalu a jeho bezodkladné odstranění z nádrže a přítoku do Dřetovického potoka. Odebrány byly také vzorky a analýzou bylo prokázáno, že uložené kaly vykazují charakter látek závadných. „Přebytečný kal obsahoval podle provedených rozborů velké množství organických látek, které podléhají dalšímu rozkladu a mají proto nepříznivý vliv na kyslíkovou rovnováhu. K tomu jsme přihlédli při stanovení výše pokuty,“ řekl Náse.

Oba provozovatelé se odvolali, odvolací orgán (MŽP) však obě rozhodnutí inspekce potvrdil. Technické služby Hostivice podaly proti rozhodnutí žalobu k soudu.

05.04.2018 10:00

Spolana investuje 200 milionů do nové teplárny

Neratovická společnost Spolana pokračuje v modernizaci svého výrobního areálu. Její vedení podepsalo s dodavatelským konsorciem ČEZ Energetické služby a Envir & Power Ostrava smlouvu na výstavbu nové teplárny sloužící pro výrobu páry nezbytné pro provoz areálu. Výstavba bude zahájena ve druhém čtvrtletí tohoto roku a dokončení stavby je plánováno na rok 2019. Celková investice dosáhne 200 milionů korun.

„Investice ve výši 200 milionů Kč zapadá do naší střednědobé strategie celkové modernizace výroby. Nová kotelna na zemní plyn, která v roce 2019 nahradí stávající teplárnu spalující hnědé uhlí, bude plnit náročné emisní limity, které vejdou v platnost v roce 2020,“ vysvětluje Filip Mikolajczyk, investiční ředitel společnosti Spolana.

Výstavba teplárny je zakázkou na klíč a zahrnuje veškeré stavební práce včetně instalace dvou parních kotlů na zemní plyn o výkonu 2 x 35 tun páry za hodinu, řídicího systému, napojení na parovody a přípravu redukčních stanic. Výstavbu nového energobloku provedou firmy ČEZ Energetické služby a Envir & Power Ostrava.

„Kotle jsou navrženy s ohledem na nejpřísnější  požadavky pro splnění emisních limitů. Přechodem z hnědého uhlí na zemní plyn a instalací moderních kotlů dojde k výraznému snížení objemu znečisťujících látek vypouštěných do ovzduší. Emise oxidu siřičitého klesnou o 99 procent, emise prachu a oxidů dusíku o 90 procent a emise oxidu uhelnatého o 60 procent,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO, která je mateřskou společností ČEZ Energetické služby. Spolana tím v předstihu splní požadavky české a unijní legislativy v oblasti ochrany ovzduší platné od 1. července 2020.

Spolana po převzetí skupinou Unipetrol začala mohutně investovat do modernizace závodu. V minulém roce ukončila výrobu PVC pomocí rtuťové elektrolýzy a uvedla na trh nový produkt – granulované zemědělské hnojivo Spolsan G. Úspěšný rok Spolana uzavřela vykázáním čistého zisku ve výši 434 milionů Kč. Spolana je aktivní také v podpoře okolního životního prostředí. Ve spolupráci s neratovickou organizací Českého rybářského svazu již čtvrtým rokem vypouští do Labe mladé kapry a ve spolupráci s neziskovou organizací ALKA Wildlife se stará o pár sokola stěhovavého hnízdícího v areálu Spolany. Okolí výrobního areálu, zejména dočišťovací nádrž, je vyhledávaným útočištěm řady chráněných a ohrožených živočišných druhů. Čistotu areálu potvrzuje přítomnost vydry říční, čírky obecné, ledňáčka říčního nebo pstruha obecného, tedy živočichů vysoce citlivých na kvalitu životního prostředí.

Společnost ČEZ Energetické služby, s.r.o., patří do skupiny ČEZ ESCO, která pokrývá energetické potřeby firem, obcí a institucí všech velikostí. Zajišťuje mimo jiné dodávky elektřiny plynu a tepla či komplexní služby v oblasti výstavby a provozování energetických hospodářství, včetně rozsáhlých energetických celků, kogeneračních jednotek, fotovoltaických elektráren nebo veřejného osvětlení. Poskytuje také energetické audity a projekty komplexních energetických úspor.

Společnost Envir & Power Ostrava a.s. je inženýrská společnost zaměřená na projektování, výrobu, dodávky, kompletaci a uvádění inženýrských celků do provozu, hlavně v oboru energetika (zdroje středních až velkých výkonů elektráren, tepláren a dalších, zejména spalující fosilní paliva). Realizuje projekty na klíč zaměřené na výstavbu nových energetických zdrojů, ale i na ekologizaci spalin u stávajících zdrojů.

05.04.2018 09:47

Od teorie k praxi: rozvoj cirkulární ekonomiky v ČR mohou podpořit tzv „Green deals“

Při hledání řešení, jak podpořit potenciál cirkulární ekonomiky v České republice, jak překonat legislativní bariéry a zároveň podpořit mezioborovou spolupráci, může jako příklad dobré praxe posloužit inovativní přístup z Nizozemska. Již několik let země úspěšně uvádí do praxe cirkulární projekty díky dobrovolným dohodám, známým také pod názvem Green Deals (zelené dohody).

Green Deals je nizozemský vládní program založený v říjnu 2011 jako společná iniciativa ministerstva ekonomiky a ministerstva infrastruktury a životního prostředí. Green Deals umožňuje poskytování efektivní pomoci organizacím, které zajímavými projekty usilují o zelený a udržitelný růst, ale kterým také překáží legislativa k úspěšné implementaci a diseminaci. Musí se však vždy jednat o řešení problému, který není možné vyřešit na základě již platné legislativy nebo všeobecně známých pravidel. K dnešnímu dni bylo v Nizozemsku uzavřeno přes 220 Green Deals, do kterých se zapojilo přes 1500 organizací. Více ZDE

05.04.2018 08:05

Víte, jaký je rozdíl mezi elektrozařízením a elektroodpadem?

ELEKTROZAŘÍZENÍM z domácností (EEZ) nazýváme použité elektrozařízení pocházející z domácností nebo svým charakterem a množstvím jemu podobný ELEKTRODPAD od právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání. O elektrozařízení pocházející z domácností se jedná vždy, je-li elektrozařízení možné použít jak v domácnostech, tak i jinými konečnými uživateli.

Toto elektrozařízení lze odevzdat v místě zpětného odběru jako výrobek, tedy nikoliv jako odpad.  

Zpětným odběrem elektrozařízení se rozumí odebírání použitých elektrozařízení pocházejících z domácností od konečných uživatelů bez nároku na úplatu v místě zpětného odběru (místo určené výrobcem) nebo v místě prodeje nebo dodávky nového elektrozařízení posledním prodejcem či v jeho bezprostřední blízkosti.

Provozovatel sběrného dvora (SD), jehož součástí je i místo zpětného odběru, toto EEZ neeviduje, protože se nejedná o odpad a nepřijímá se do zařízení SD. Kolektivní systém je povinen vést evidenci, ale ne pod kódy nakládání s odpadem. Tato evidence se vede až při předání do zařízení na zpracování odpadu, kde se EEZ teprve stává odpadem. 

Odděleným sběremelektroodpadu se rozumí odebírání použitých elektrozařízení nepocházejících z domácností od konečných uživatelů v místě odděleného sběru (místo určené výrobcem). Za místa odděleného sběru lze označit tedy pouze taková, kde jejich zřizovatelem je výrobce, resp. kolektivní systém, a zároveň disponují souhlasem podle ustanovení § 14 odst. 1 zákona o odpadech pro sběr elektroodpadů (např. sběrný dvůr, který má uzavřenou smlouvu s výrobcem nebo kolektivním systémem o zřízení místa odděleného sběru).

Ustanovení § 37k odst. 5: Zbavit se elektrozařízení pocházejícího z domácností nebo elektroodpadu smí jeho držitel jen jeho předáním zpracovateli podle ustanovení § 37l nebo na místo zpětného odběru nebo odděleného sběru. Konečný uživatel se smí zbavit elektrozařízení pocházejícího z domácností také jeho předáním poslednímu prodejci. Zpětně odebraná elektrozařízení a odděleně sebraný elektroodpad musí být předány pouze zpracovateli podle ustanovení § 37l. Jiné osoby než zpracovatelé podle ustanovení § 37l, provozovatelé míst zpětného odběru nebo odděleného sběru a poslední prodejci nejsou oprávněny elektrozařízení pocházející z domácností a elektroodpad převzít.

Pro EEZ nepocházející z domácností, tedy elektroodpad platí, že tyto výrobky se stávají odpadem dle obecné definice zákona o odpadech a zařazují se pod katalogová čísla skupiny 16 02 dle katalogu odpadů. V zákoně je sběr těchto odpadů označen jako oddělený sběr. V rámci tohoto sběru smí být elektroodpady předány na místo odděleného sběru či přímo zpracovateli elektroodpadů.

Z tohoto vyplývá, že ve sběrných dvorech, které nejsou současně místem zpětného odběru, resp. místem odděleného sběru, nelze převzít ani elektrozařízení pocházející z domácností a ani elektroodpad*. Naopak pokud místa odděleného sběru nejsou součástí zařízení dle ustanovení § 14 odst. 1 zákona o odpadech (např. SD), pak nesmí být elektroodpad do těchto míst přijat, protože se jedná o odpad a ten musí být předán pouze do zařízení k tomu určených.  

*Pozn.: Výše uvedené však neplatí pro EEZ, které jsou mimo rozsah definice působnosti dílu 8 Elektrická a elektronická zařízení zákona o odpadech. Jedná se např. o odpady vzniklé při výrobě elektrozařízení, zmetky, lze sem řadit také kabely, jističe, vypínače vzniklé při demolici budov, některé elektromotory (např. z pásových dopravníků, výtahů), dále odpady, které vznikly z výrobků spadajících pod výjimky uvedené v § 37f odst. 4 (zbraně, vojenský materiál, žhavené žárovky atd.), resp. od 15. srpna 2018 rovněž v § 37f odst. 5 (velká stacionární průmyslové soustrojí, dopravní prostředky apod.) zákona o odpadech, nebo pod výjimky uvedené v příloze č. 1 vyhlášky (v názvech jednotlivých skupin elektrozařízení).

Vybrané příklady EEZ pro potřeby zařazení jsou uvedeny v příloze č. 1 materiálu MŽP „Informace k vybraným ustanovením dílu 8 (elektrická a elektronická zařízení) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a vyhlášky č. 352/2005 Sb., o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady“ a najdete je na https://www.mzp.cz/cz/pruvedce_vyrobce_elektrozarizeni.

Tato EEZ lze převzít do zařízení dle ustanovení § 14 odst. 1 pod katalogovými čísly skupiny 16 02, pokud jsou v daném zařízení povolena a není zde podmínkou zřízení místa odděleného sběru. 

Do předání zpracovateli nesmí být elektrozařízení nebo elektroodpad předmětem úpravy, využití nebo odstranění.

Na konec příklad

ELEKTROZAŘÍZENÍ:  v architektonickém studiu se rozbije v kuchyňce lednice, sporák, mikrovlnka apod., toto EEZ nesloužilo k podnikatelské činnosti a běžně se vyskytuje v domácnostech. Při předání do místa zpětného odběru (místo zpětného odběru není zařízením ke sběru odpadů dle zákona o odpadech) se nejedná o odpad, odpad vzniká až předáním do zařízení oprávněné osoby k jeho zpracování, využití nebo odstranění.  V místě zpětného odběru se od spotřebitelů odebírají použité výrobky.

ELEKTRODPAD: v potravinářském průmyslu se rozbije velké chladící zařízení, které slouží k podnikatelské činnosti. Tyto výrobky se stávají odpadem dle obecné definice zákona o odpadech a zařazují se pod katalogová  čísla  skupiny  16  02  dle  katalogu  odpadů, nicméně musí být předány do místa odděleného sběru

 

Zdroj:

  • zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
  • vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi

 

Ing. Jitka Lochovská
společnost INISOFT s.r.o.

 

04.04.2018 20:26

Novým generálním ředitelem a místopředsedou představenstva Kovohutí Příbram je Jan Moudrý

Na představenstvu společnosti byl 20. března jmenován k 1. dubnu 2018 generálním ředitelem Jan Moudrý (49), dosavadní finanční ředitel. Jan Moudrý je absolventem Fakulty výrobně-ekonomické Vysoké školy ekonomické v Praze a v Kovohutích pracuje od roku 2001. Současně byl zvolen novým místopředsedou představenstva místo Zdeňka Kunického, který odchází do důchodu a je nyní řadovým členem tohoto statutárního orgánu. Předsedou představenstva zůstává Michal Oktavián Gürtler.

Novou finanční ředitelkou je Lenka Menšíková, která se vrátila jako finanční manažerka do společnosti začátkem ledna letošního roku. V Kovohutích dříve působila 15 let od roku 1997 hlavně jako vedoucí controllingu a obchodní manažerka divize Drahé kovy. Je absolventkou Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze.

Ředitelem divize Recyklace olova se místo odcházejícího Zdeňka Kunického stal Karel Oliva (54), dosud působící jako ředitel logistiky, a také člen představenstva. Je absolventem Fakulty chemicko-inženýrské Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a zaměstnancem firmy je od roku 1986. Vedle logistiky byl v letech 2003-2011 také pověřeným ředitelem divize Drahé kovy.

Kovohutě Příbram jsou významným zaměstnavatelem regionu, zpracovatelem odpadů s obsahem olova a cínu (zejména olověných autobaterií), výrobcem olova, jeho slitin a dalších výrobků (pájky – včetně bezolovnatých, střelivo, plechy, atd.) a dále zpracovatelem odpadů s obsahem drahých kovů (zlato, stříbro, palladium, platina, rhodium) a odpadů elektrických a elektronických zařízení (elektroodpadu) vč. osvětlovacích zařízení, což jsou svítidla a světelné zdroje (zářivky, úsporky, výbojky; dále také klasické žárovky) a další odpady s obsahem rtuti (rtuťové teploměry).

04.04.2018 20:20

DENÍK: Asociace prodává kolektivní systém Retela. Co se stane s vybranými příspěvky?

Jeden z nejstarších českých kolektivních systému pro sběr a recyklaci elektroodpadu, Retela, je na prodej. Majitel firmy, Elektrotechnická asociace ČR (EIA), loni v červenci inzerátem vyzval zájemce k předložení nabídek. Podle dostupných informací postoupili dva z uchazečů do druhého kola, výběrové řízení zatím neskončilo. Údajně hrozí, že nový vlastník vybrané příspěvky nemusí použít na recyklaci odpadu, zákon ho k tomu nenutí. Ministerstvo s tím ale nesouhlasí. Více ZDE
 

04.04.2018 19:49

E15: Na snižování emisí půjdou další miliardy

EU vyčlení na vývoj nových technologií pro snižování emisí skleníkových plynů přes deset miliard eur. Záměr navazuje na dosavadní podobný program NER300, z něhož získalo podporu 1,7 miliardy eur celkem 35 nízkouhlíkových projektů. V Česku ale z programu neskončil ani cent.

Evropská unie vyčlení na vývoj nových technologií pro snižování emisí skleníkových plynů přes deset miliard eur. Peníze na to vezme z aukcí 450 milionů emisních povolenek, které úředníci vloží po roce 2020 do takzvaného inovačního fondu. Tento balík bude navazovat na dosavadní podobný program NER300, z něhož získalo podporu 1,7 miliardy eur celkem 35 nízkouhlíkových projektů. V Česku ale z programu neskončil ani cent.

Peníze z chystaného inovačního fondu, který bude fungovat po roce 2020, by už ale do Česka dotéct mohly. Záležet bude na tom, jestli se v tuzemsku někdo bude chtít do inovativních nízkouhlíkových technologií pustit. „Členské státy nemají v inovačním fondu předem určený podíl pro své projekty, nicméně bude kladen důraz na jejich geografickou vyváženost. Při hodnocení projektů se bude zohledňovat například potenciál snížení emisí či širší aplikovatelnost dané technologie,“ vysvětluje Jan Tůma, vedoucí oddělení obchodování s emisemi na ministerstvu životního prostředí.

Dotace z inovačního fondu by měla pokrýt až 60 procent z investičních nákladů. Zájemci budou podávat žádosti o podporu určené národní instituci, která je pak předá k vyhodnocení do Bruselu. Detaily se upřesní během letošního roku.

Inovační fond má umožnit vědcům a firmám, aby například prototypy svých zařízení vyzkoušeli v praxi a následně je mohli začít prodávat na trhu. Studie společnosti Climate and Strategy Partners ovšem upozorňuje, že zpravidla trvá deset let, než se z prototypu stane komerčně využitelná technologie. „Fond by měl umožnit, aby se raná technologie dostala na trh v příštích patnácti letech,“ tvrdí experti z Climate and Strategy Partners. Řeč je například o technologiích pro výrobu oceli s výrazně nižšími emisemi, oddělování a ukládaní CO2 ze spalování fosilních paliv nebo výrobu syntetických paliv pomocí energie z obnovitelných zdrojů. Projekty podpořené z programu NER300 však tak ambiciózní nebyly. Rakouský záměr na stavbu horského větrného parku získal dotaci 11 milionů eur na ověření technologií nutných pro fungování elektráren ve velkých nadmořských výškách. V Itálii EU podpořila 28 miliony eur stavbu závodu na výrobu biopaliv druhé generace z rostlinných zbytků. Portugalci zase staví s podporou osm milionů eur testovací solární koncentrační elektrárnu s výkonem 20 megawattů.

 

 

Zdroj: E15, Jan Stuchlík

04.04.2018 13:41

Potenciální přínosy a rizika zavedení zálohového systému na PET lahve

Společnost Karlovarské minerální vody na začátku letošního ledna znovu otevřela téma vratných PET lahví. Informovala o založení pracovní skupiny, která má zjistit, zda se v Česku v současné době, tj. při již zavedeném a zaběhnutém systému třídění plastů do žlutých kontejnerů, vyplatí PET lahve zálohovat. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že zálohování by mohlo dostat PET lahve z ulic i z přírody, nejsou přínosy této případné změny vůbec jednoznačné. V minulých letech se tento koncept již několikrát zkoumal, ale výsledky nejsou rozhodně černobílé. Aktuální stanovisko Ministerstva životního prostředí k této problematice shrnuje vedoucí oddělení zpětného odběru z odboru odpadů ministerstva Ladislav Trylč v rozhovoru, jehož části jsou převzaté z jeho vyjádření pro časopis Moderní obec.

 

Jak se na zavedení zálohového systému PET lahví dívá MŽP?
MŽP jednoznačně nepodporuje zavedení zálohového systému tak, jak byl nedávno v hrubých rysech představen na tiskové konferenci společnosti Karlovarských minerálních vod, která pověřila experty z Institutu cirkulární ekonomiky (INCIEN) a Fakulty technologie ochrany prostředí Vysoké školy chemicko-technologické v Praze zjistit, za jakých okolností by se vyplatily zálohované PET lahve. Dle takto nastaveného záměru mají být PET lahve vyjmuty ze současného systému třídění plastů a zařazeny do samostatného odpadového toku. PET lahve by se vykupovaly v obchodech a následně by byly recyklovány k materiálovému využití. MŽP by takový zálohový systém na PET lahve vítalo pouze v případě, že by došlo k přechodu z jednocestných lahví na opakovaně použitelné, tzn. že by vykupované PET lahve nebyly odpadem, ale znovu plnitelným obalem. Takovýto systém by byl sice také spojen s celou řadou problémů, ale současně by byl mnohem přínosnější pro životní prostředí. Zvažovaný záměr na zálohování PET lahví však počítá s PET lahvemi jednocestnými, nemá tedy jít o přechod na opakovaně použitelné obaly.

 

Co všechno by bylo potřeba při zavedení systému vzít v úvahu?
Tak zásadní změna by se týkala mnoha subjektů. Namátkou: Prodejny potravin (nápojů) by nově musely vykupovat obaly. Jde o významné investice zejména do výkupní techniky, provedení stavebních úprav, zvýšily by se i provozní náklady a požadavky na personál.

Distributoři by museli změnit logistiku při dopravě prázdných obalů, patrně by muselo dojít i k úpravě z důvodu hygienických předpisů, aby mohly být společně přepravovány potraviny a odpady pocházející od spotřebitelů (použité PET lahve). Výrobcům by vznikly náklady spojené s tiskem nových etiket, které by musely obsahovat bezpečnostní znaky tak, aby u zálohového systému nemohlo dojít k jeho zneužití (vrácení záloh za PET lahve, kde záloha nebyla uhrazena, zamezení opakovaného vyplacení zálohy za jednu PET lahev, ochrana před falzifikací štítků atp.). Spotřebitelům by se významně zkomplikovala situace – vzniklo by nové donáškové místo pro zbavování se obalů od nápojů, museli by změnit zažité návyky – PET lahve by nebylo možné sešlapávat.

 

Co by zavedení systému znamenalo dál?

Mezi nejčastěji uváděné přínosy zálohového systému PET lahví patří zvýšení míry recyklace plastu. Problémem ale je, že zvýšení míry recyklace tohoto plastu by mohlo být vykoupeno snížením míry recyklace jiných plastů z tříděného sběru. Češi jsou na současný způsob zvyklí, ostatně učili se to téměř 20 let; víme, že čím blíže v docházkové vzdálenosti je žlutý kontejner, tím vyšší je míra recyklace. Jenže v případě zavedení vratných PET lahví by lidem odpadl jeden z hlavních důvodů chodit k barevným kontejnerům tak často jako dosud. Lidé si vždy zvyknou na určitý komfort, a to platí i u komfortu při třídění odpadů, tím, že příslušné kontejnery mají blízko. Takový komfort pak neradi opouští, a pokud budou muset PET lahve doma samostatně skladovat, navíc nepoškozené a nesešlápnuté (aby zůstal čitelný kód na etiketě), a pak odpad dopravovat do obchodu, může být jejich reakce značně nepředvídatelná až negativní. Existuje tedy významné neodhadnutelné riziko, co by se stalo se současným systémem a jaký vliv by to mělo celkově na třídění plastů. PET lahve by sice občané do obchodů nosili, ale o to méně by pak odnášeli jiné odpady do barevných kontejnerů.

 

Existují už nějaké studie, které se v ČR na toto téma zpracovávaly? K jakým došly závěrům?

Možnosti zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky v minulosti MŽP již posuzovalo a nechalo si vypracovat několik analýz k takovým záměrům, ale jednoznačně z nich nevyplynuly významné přínosy pro životní prostředí, a to s ohledem na dobře fungující tuzemský systém tříděného sběru odpadů. Kromě toho existuje celá řada dalších rizik či externích vlivů spojených se zavedením záloh, jejichž potenciální dopad se většinou obtížně zjišťuje.

 

Přesto, jaké by mělo zavedení vratného systému dopady?

Dopad na spotřebitele – jak bylo uvedeno, pro spotřebitele by zálohování PET lahví znamenalo významné zkomplikování a změnu současného způsobu třídění odpadů. Současný funkční systém by se rozmělnil a pro občany znepřehlednil. Cena za zavedení zálohového systému by se pak bezpochyby také promítla do zvýšení ceny za samotné nápoje.

Zálohovat PET lahve má i své ekonomické nevýhody a rizika. Současný systém třídění odpadů prostřednictvím barevných kontejnerů je založen na ručním dotřiďování odpadů. PET lahve tvoří lukrativní komoditu na trhu, ze které mají dotřiďovací linky významný zisk z prodeje. Vyvedením PET lahví do jiného odpadového toku se změní ekonomika těchto zařízení a bude nezbytné jejich činnost kompenzovat, aby byla zachována současná úroveň dotřiďování odpadů. To by zřejmě nebylo možné bez zvýšení ceny za odpadové služby i samotné výrobky, což by mělo dopad na obce i na samotné občany.

 

Co by to znamenalo pro obce?

Vytříděné obaly jsou nyní zdrojem finančních prostředků pro obce, které za jednotlivé komodity dostávají peníze od státem autorizované obalové společnosti. Zálohový systém PET lahví by tak postihl především obce, pro které by znamenal výpadek významné části finančních prostředků využívaných právě pro systém třídění na jejich území. Obce by se pak musely rozhodnout, zda zachovají sběrné kontejnery na plasty, anebo jejich počty zredukují. Jakékoliv snížení množství sběrných nádob v ulicích by vedlo ke snížení vytříděných odpadů od občanů. Pokud jde přímo o ekonomické aspekty zavedení zálohového systému, tak ty hodnotila studie „Ekonomická analýza zamýšleného systému zálohování nápojových obalů v České republice“, realizovaná IEEP v r. 2008. Podle jejích závěrů by v tehdejších cenách stálo zavedení záměru cca 2 až 3 miliardy korun. Záleží na řadě aspektů – výši zálohy, povinnosti pokrytí obchodů automaty, systému distribuce prázdných obalů atd.

 

Máte informace o tom, jak, kde a s jakými výsledky jsou tyto zálohové systémy rozšířeny v Evropě? Jak se osvědčují?

Zálohování PET lahví není v Evropě vzácností. Většinou však vznikalo v době, kdy neexistovaly jiné systémy sběru PET lahví. Jediným příkladem, kdy byl systém zaveden již v době funkčního systému kontejnerového sběru odpadů z obalů, je Německo. Zkušenosti se zálohovými systémy, které fungují v zahraničí, však nemůžeme jednoznačně naroubovat do českého prostředí, neboť každá země má svá specifika. Například ve Švédsku je roční produkce nápojových PET obalů zhruba poloviční oproti České republice, navíc zde obchody nemají povinnost vykupovat zálohované nápojové obaly, které samy prodávají, ale nabízejí tuto možnost spotřebitelům pouze formou dobrovolné služby. Ministerstvo proto počká na výsledky analýzy k zavedení zálohového systému a jsme připraveni o tématu dále diskutovat.

 

 

Zdroj: Zpravodaj Ministerstva životního prostředí, č. 1 / březen 2018 (Téma: Dost bylo plastu - ke stažení ZDE)

04.04.2018 13:01

ECHA informuje o snadnějším přístupu k informacím týkajících se příštích regulací chemických látek

Registr záměrů (RoI), který obsahuje informace o chemických látkách, u kterých se předpokládá navržení harmonizované klasifikace a označování (CLH), identifikace jako látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC látky), nebo návrhy na omezení používání, byl restrukturován. Tato změna usnadní uživatelům nalezení informací o předpokládaných budoucích regulacích těchto chemických látek.

Smyslem registru záměrů je, aby zainteresované strany byly včas informovány, pro které chemické látky se plánuje zpracování dokumentace k:

 

  • harmonizované klasifikaci a označování,
  • identifikaci jako SVHC látky a nebo
  • omezování používání chemických látek

a předpokládané datum předložení příslušné dokumentace agentuře ECHA. Tím se poskytuje třetím stranám delší časový prostor na přípravu komentářů/připomínek v příslušném procesu.

V nové verzi registru záměrů jsou informace o chemických látkách uvedeny ve třech různých seznamech, které se váží k příslušným regulatorním procesům. Odkazem na nově přidaný sloupec “Status“ uživatel bude schopen vysledovat v jaké fázi postupu je daný proces.

V seznamech bude nyní status informace rozšířen tak, aby pokryl všechny stupně regulatorního procesu od podání záměru až po publikování informace o zařazení chemické látky, např. v případě CLH o zařazení do přílohy VI nařízení CLP. V nejbližší době budou obdobně rozšířeny informace pro SVHC látky a omezení používání chemických látek.

 

Další informace z ECHA: Registr záměrů

 

Zdroj: MPO

04.04.2018 12:52

Shrnutí ohlašovacího termínu 31. března - ovzduší, IRZ a odpadů (roční zprávy)

V úterý 3. 4. 2018 skončilo období pro splnění ohlašovacích povinností agendy ovzduší, IRZ a odpadů (roční zprávy) prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) za rok 2017.

K 3. 4. 2018 bylo do systému ISPOP zasláno hlášení Souhrnné provozní evidence (F_OVZ_SPE) za 17 572 provozoven. Poplatkové přiznání (F_OVZ_POPL) bylo ohlášeno za 459 provozoven. Oznámení o počtu systémů požární ochrany a hasicích přístrojů s halony, množství v nich obsažených halonů (F_OVZ_PO) bylo podáno za 10 subjektů, Zpráva o množství fluorovaných skleníkových plynů a regulovaných látek (F_OVZ_RL) byla odeslána do ISPOP za 66 subjektů.

Hlášení do Integrovaného registru znečišťování (F_IRZ) bylo zasláno za 2 798 provozoven.

Roční zprávu výrobce a akreditovaného zástupce vybraných vozidel (F_ODPRZ_VOZ) zaslalo 25 subjektů, Roční zprávu o plnění povinnosti zpětného odběru elektrozařízení a odděleného sběru elektroodpadu (F_ODPRZ_EL) podalo 54 subjektů, Roční zprávu o plnění povinnosti zpětného odběru baterií a akumulátorů (F_ODPRZ_BAT) zaslalo 181 subjektů a Roční zprávu o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik (F_ODPRZ_PNEU) podalo 129 subjektů.

 

Zdroj: CENIA

04.04.2018 12:01

Potenciál obnovitelných zdrojů energie není neomezený

Obnovitelné zdroje energie hrají významnou roli pro všechny účastníky trhu s elektřinou, včetně zákazníků, kteří na obnovitelné zdroje přispívají. U některých druhů OZE je stále velký potenciál pro rozvoj, ale něco to bude stát. Nejen o tom, jak Česká republika naplní cíle v OZE do roku 2030, debatovali účastníci diskusního setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) v pražském hotelu Marriott.

Obnovitelné zdroje dostávají v Evropě i v České republice stále větší podporu, což podle ředitele odboru elektroenergetiky Ministerstva průmyslu a obchodu Ladislava Havla ukazuje, že Česká republika jde správnou cestou. I po roce 2020 bude platit, že tato podpora musí být slučitelná se systémem podpory v celé Evropské unii. „Stát by měl stanovit transparentní, jednoduchá a realizovatelná pravidla pro podporu obnovitelných zdrojů energie. Neočekáváme, že by se tato pravidla po roce 2020 výrazně měnila,“ uvedl Ladislav Havel. Jedním z cílů pracovní skupiny Ministerstva průmyslu a obchodu, která se zabývá novelou zákona o podporovaných zdrojích energie, je zajištění přiměřenosti podpory. V novele bude také zakotven princip aukcí na výši státní podpory pro obnovitelné zdroje, přičemž se jako transparentní a aplikovatelný jeví německý vzor.

Místopředseda představenstva energetické skupiny Tomáš Pleskač zdůraznil potřebu přiměřenosti podpory obnovitelných zdrojů a legislativní připravenosti. Odhadl, že vývoj po roce 2020 nebude zcela kontinuální. „Nikdo dnes nepracuje na rozsáhlém developmentu a nic nenasvědčuje tomu, že by po roce 2020 měly vzniknout nějaké velké projekty. Bude to spíše než kontinuální proces zřejmě otázkou poslední pětiletky 2025-2030,“ prohlásil Tomáš Pleskač. Zároveň upozornil na přetrvávající negativní povědomí o obnovitelných zdrojích, přičemž je potřeba toto vnímání široké veřejnosti změnit.

Obnovitelné zdroje jsou dnes zároveň obrovskou investiční příležitostí, v rámci Evropské unie vzniká zhruba 100 projektů ročně. V současnosti jsou atraktivními trhy především Maďarsko a Polsko. „Je to velmi atraktivní nástroj, kam je možné investovat. Výnosy se v rámci Evropské unie liší, především v důsledku zásahů do regulatoriky. Průměrně se nicméně jedná o výnosnost 6 až 9 %, přičemž je od roku 2010 víceméně pořád na stejné úrovni,“ vysvětlil Jan Brázda, partner v oddělení Poradenských služeb společnosti PwC Česká republika.

Celkový vývoj možností fungování energetiky ve střednědobém horizontu zhodnotil energetický expert EGÚ Brno Michal Macenauer, podle kterého obnovitelné zdroje energie nemají potenciál plně nahradit klasické zdroje. To se podle jeho slov při postupném odstavování klasických zdrojů nevyhnutelně projeví. „Česká republika bude potřebovat nové zdroje. Obnovitelné zdroje energie vítáme a doporučujeme, je to určitě lepší cesta než leckdy nesmyslné úsporné strategie, ale OZE nebude nikdy představovat v České republice více než padesát procent spotřebované energie,“ řekl Michal Macenauer. Podle jeho analýzy bude nejpozději do roku 2031 česká energetická soustava nedostatečná.

Na zvyšující se spotřebu elektrické energie v souvislosti se silnou robotizací, tedy s věcí, s níž příliš analýz nepočítá, upozornil František Hrdlička z energetické sekce Hospodářské komory ČR. „Hospodářská komora určitě podporuje obnovitelné zdroje, ale zároveň zdůrazňuje bezpečnost a přijatelnou cenu energie pro hospodářství,“ doplnil v panelové diskusi František Hrdlička. Základním parametrem, na základě kterého by se měla vytvářet koncepce obnovitelných zdrojů energie, by mělo být porovnání denního diagramu spotřeby energie v létě a v zimě.

Podle Štěpána Chalupy, předsedy Komory OZE, by již měla konečně skončit diskuse o tom, jestli je Česká republika schopna docílit energetické soběstačnosti z vlastních zdrojů a soustředit se na to, aby byla energeticky soběstačná Evropa jako celek. Podporovat obnovitelné zdroje energie je podle něj potřeba v první řadě z těch nejvyšších politických míst. „Je třeba začít na nejvyšší úrovni, vláda, premiér, ministr, ti by měli OZE podporovat, uvádět, že šetří zdraví a pomáhá plnit závazky v otázce ochrany klimatu. Je třeba, aby k tématu vláda přistoupila pozitivně,“ doplnil Štěpán Chalupa.

04.04.2018 09:16

Emisí skleníkových plynů poprvé za sedm let v EU přibylo

Emise skleníkových plynů v Evropské unii se loni poprvé za sedm let zvýšily. Hlavním důvodem je růst průmyslové výroby. Vyplývá to z úterní zprávy Evropské komise, kterou interpretovali analytici pro agenturu Reuters.

Emise společností spadajících pod systém obchodování s emisemi, mimo aerolinek, v loňském roce dosáhly 1,756 miliardy tun ekvivalentu oxidu uhličitého, což je o 0,3 procenta více než v předcházejícím roce.

Emise energetického sektoru se sice snížily o jedno procento, emise průmyslových podniků však stouply o 1,8 procenta.

Emise leteckého sektoru stouply o 13,3 procenta na 61,5 milionu tun ekvivalentu oxidu uhličitého. Sektor musí hlásit emise ze všech letů, které začínají nebo končí na území unie.

Systém obchodování s emisemi pokrývá asi 12 tisíc elektráren, továren a leteckých společností a reguluje přibližně 45 procent produkce skleníkových plynů v Evropské unii.

Tento systém pak stanovuje limity celkového množství skleníkových plynů, které mohou být emitovány sektory v jeho působnosti, a zároveň umožňuje podnikům získat nebo zakoupit emisní povolenky, s nimiž lze podle potřeby obchodovat.

 

 

Zdroj: ČTK

04.04.2018 08:48

Pozvánka: Prevence katastrof-ochrana obyvatel a životního prostředí

Ve čtvrtek, dne 12. dubna 2018 se uskuteční 10.seminář cyklu „Prevence katastrof– ochrana obyvatel a životního prostředí“ a to na téma: „Šíření varování před katastrofami – jsme dobře připraveni?“.  Seminář společně pořádají Český spolek pro péči o životní prostředí a Český národní výbor pro omezování nebezpečí katastrof. Program semináře se soustředí na současný stav systému varování katastrofami a na aktuální změny v nastavení operačních systémů pro distribuce výstrah v rámci složek IHS v České republice.

 

Kontakt:

  • spolekzp@csvts.cz
  • Ing. Libuše Deylová
  • libuse.deylova@volny.cz
  • tel.: 724 911 879

 

Pozvánka s programem a přihláška:

04.04.2018 07:39

Zálohovat PET lahve? Ministerstvo životního prostředí je proti

V řadě evropských zemí bezproblémově funguje systém zálohování PET lahví i plechovek. Navíc má recyklační průmysl v porovnání s ostatními plasty o PET lahve největší zájem. O tom, že by zálohování mohlo být zavedeno i v Česku, ale nechce ministerstvo životního prostředí (MŽP) slyšet. Projekt, který má vyhodnotit a zefektivnit systém sběru a recyklace PET lahví, představily nedávno Karlovarské minerální vody, Institut Cirkulární Ekonomiky (Incien) a Fakulta technologie ochrany prostředí VŠCHT Praha. Více ZDE

03.04.2018 20:47

Starostové se mohou vyjádřit k hlubinnému úložišti jaderného odpadu

Koncem dubna by se mohla sejít meziresortní expertní skupina k hlubinnému úložišti vyhořelého jaderného paliva. Nově by v ní měli být i zástupci obcí, jichž se daná věc týká. To je výsledek jednání ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera se starosty obcí v lokalitách vytipovaných pro umístění úložiště. V brzké době z Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) odejde dopis na ministerstva a další organizace, které na základě vládního usnesení tvoří meziresortní expertní skupinu. Prvního jednání pracovního týmu by se chtěl zúčastnit i ministr Tomáš Hüner.

„Dnešní setkání vnímám hlavně jako znovuobnovení důvěry mezi státem a obcemi, které jsou na seznamu vytipovaných lokalit. Starostové si dnes opakovaně stěžovali, že v posledních letech vnímali kroky ze strany státu jako příliš autoritativní a ne vždy příliš dobře vykomunikované. I to by jejich účast v expertní skupině mohla změnit. Dohoda je důležitá, stejně jako fakt, že Česká republika potřebuje hlubinné úložiště radioaktivního odpadu a vyhořelého jaderného paliva,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner a dodává: „Počet vytipovaných lokalit pro hlubinné úložiště by se měl ze stávajících devíti letos snížit na čtyři, v roce 2022 pak na dvě a v roce 2025 by měla být stanovena hlavní a záložní lokalita. Současný harmonogram dále počítá s tím, že by výstavba měla začít v roce 2055 a o deset let později by úložiště mělo být uvedeno do provozu.“

„Předpokládáme, že návrh čtyř lokalit vládě předložíme letos v listopadu nebo v prosinci,“ říká ředitel Správy úložišť radiaoktivních odpadů (SÚRAO) Jiří Slovák a dodává: „Veškerou dokumentaci, abychom lokality porovnali podle jednotných kritérií, bychom měli mít připravenou v polovině letošního roku. Pak lokality posoudí speciální expertní komise zřízená SÚRAEM a bude stanoveno pořadí, které předložíme vládě. Klíčová kritéria budou bezpečnost a technická proveditelnost, v potaz se bude samozřejmě brát i veřejné mínění.“

Stát chce informovanost obcí a veřejnosti nadále posilovat. Proto MPO a SÚRAO navrhují vznik občanských kontrolních komisí v každé z lokalit, kde se bude na projektu úložiště nadále pracovat. Zvažovanými lokalitami pro stavbu úložiště jsou Čertovka na pomezí Ústeckého a Plzeňského kraje, Březový potok poblíž Horažďovic v Plzeňském kraji, Magdaléna na Táborsku, Čihadlo na Jindřichohradecku, Hrádek na Jihlavsku, Horka na Třebíčsku a Kraví Hora na Žďársku. Geologický výzkum byl zahájen také v okolí obou tuzemských jaderných elektráren v Dukovanech a Temelíně. Za průzkum obce dostávají příspěvek od cca 800 000 do 4 milionů korun. Výše záleží na tom, jakou částí průzkumné území zasahuje do katastru obce.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE