Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

27.06.2017 10:22

Oběhové hospodářství v zemích V4

Cílem konference, která se konala 1. června 2017 v Bruselu, zemí Visegrádské skupiny bylo představit iniciativy a aktivity v zemích V4 v oblasti oběhového hospodářství. V úvodu Karolina D´Cunha, EK Generální ředitelství pro životní prostředí, představila aktivity EK plánované na rok 2017. EK navrhne strategii pro problematiku plastů, která má zlepšit ekonomickou stránku, kvalitu a využívání recyklace a opětovného použití plastů, omezit únik plastů do životního prostředí a oddělit výrobu plastů od fosilních paliv. EK rovněž předloží podrobnou analýzu právních, technických nebo praktických problémů na rozhraní právních předpisů týkajících se chemických látek, výrobků a odpadu, jež mohou bránit přechodu recyklovaných materiálů do produktivního hospodářství. Více o průběhu konference, prezentace řečníků a fotografie z akce naleznete ZDE.

27.06.2017 09:48

Komise přijala pokyny pro nefinanční reporting

Komise včera přijala pokyny pro zveřejňování environmentálních a sociálních informací. Tyto pokyny mají pomoci společnostem zveřejňovat relevantní nefinanční informace konzistentním a srovnatelnějším způsobem. Navrhované pokyny odrážejí současné osvědčené postupy a nejnovější vývoj, včetně poučení z cílů OSN pro udržitelný rozvoj, Pařížské dohody o klimatu, odvětvové pracovní skupiny o finančních zprávách týkajících se klimatu. Pokyny jsou dobrovolné.

 

Další informace:

 

27.06.2017 09:24

Vychází nová Priorita Státního fondu životní prostředí

Aktuální vydání Priority přináší informace o další vlně kotlíkových dotací. Pokud ji žadatel zkombinuje s energetickými úsporami s využitím dotace z programu Nová zelená úsporám, dostane velmi zajímavý bonus v desítkách tisíc korun. V měsíčníku se dále dočtete o nových dotačních výzvách, které byly vypsány. Částka 1,5 miliardy korun půjde na boj proti smogu a suchu. Programy se dají také popsat jako „Dešťovka pro veřejné budovy“ a „kotlíkové dotace pro podniky“.

 

 

Dokument ke stažení:

Priorita 6/2017

 

 

Zdroj: SFŽP

27.06.2017 07:41

Nové nařízení k nebezpečné vlastnosti odpadů - HP 14 „ekotoxický

Dne 14. června 2017 vyšlo v Úředním věstníku EU nové nařízení Rady (EU) 2017/997, kterým se mění příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES, pokud jde o nebezpečnou vlastnost HP 14 „ekotoxický“. Nové nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku, ale použije se až od 5. července 2018. Více ZDE

 

 

Zdroj: Ing. Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství (www.caoh.cz)

27.06.2017 07:30

Na Expu v Dubaji se představí vynález, který dokáže vyrobit vodu ze vzduchu

Sluneční svit dokáže vyrobit vodu ze vzduchu díky přístroji z Česka. Řešení problémů spojených s nedostatkem vody nabízí pouštním oblastem vědci z ČVUT a Akademie věd − technologii představí na výstavě Expo 2020 v Dubaji. Ta je jedním ze Spojených arabských emirátů, které musí vodu nakupovat. Téma vody, jež bude na světové výstavě Česko reprezentovat, včera schválila vláda. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

26.06.2017 19:49

Internetový prodej chemických látek a směsí

Internetoví prodejci jsou povinni v nabídce u chemické látky nebo směsi uvádět informace o její nebezpečnosti podle nařízení CLP. Informace o třídě a kategorii nebezpečnosti je nutné uvádět i u reklamy na látku, která je klasifikována jako nebezpečná, u směsi je navíc doporučeno uvádět i výstražné symboly a signální slovo.

Prodej chemických látek a směsí formou dálkového prodeje, tedy např. formou internetových obchodů nebo také aukčních portálů, je jednou z oblastí, na kterou se vztahují určité informační povinnosti z nařízení č. 1272/2008 (CLP). Základem je článek 48 nařízení CLP, který upravuje reklamu v souvislosti s prodejem látek a směsí, nicméně je nutno podotknout, že s různými požadavky pro látky definovanými v odst. 1 a odlišnými požadavky v odstavci 2 pro směsi, a to takto:

„1. Každá reklama na látku klasifikovanou jako nebezpečná musí uvádět příslušné třídy nebo kategorie nebezpečnosti.

2. Každá reklama na směs klasifikovanou jako nebezpečná nebo spadající do oblasti působnosti čl. 25 odst. 6, která umožňuje komukoliv ze široké veřejnosti uzavřít kupní smlouvu, aniž by předtím viděl štítek dané směsi, musí uvádět typ nebo typy nebezpečnosti označené na štítku.“

 

Reklama

Z těchto definic prakticky vyplývá, že pouhá reklama na látku, která je klasifikována jako nebezpečná, musí obsahovat informaci o třídě a kategorii nebezpečnosti. V praxi se více setkáváme s prodejem směsí, které jsou klasifikovány jako nebezpečné nebo spadají do působnosti čl. 25 odst. 6, kdy je ve směsi obsažena látka klasifikovaná jako nebezpečná a označuje se v souladu s částí 2 přílohy II. (ČÁST 2: ZVLÁŠTNÍ PŘEDPISY PRO DOPLŇKOVÉ ÚDAJE NA ŠTÍTKU PRO NĚKTERÉ SMĚSI).

V případě směsí je tedy situace odlišná, kdy je podmínka „uvádět typ nebo typy nebezpečnosti“ ještě rozšířena o podmínku možnosti uzavření kupní smlouvy na dálku.

Důležité je, že pokud v rámci reklamy na směs lze uzavřít dohodu/smlouvu o nákupu na dálku, pak se toto považuje za zpřístupnění třetí osobě. Toto zpřístupnění je již zmíněno jako forma uvedení výrobku na trh v základních pojmech v nařízení CLP (čl. 2, bod 18) následovně: „uvedení na trh = dodání nebo zpřístupnění třetí osobě, za úplatu či zdarma. Za uvedení na trh se považuje rovněž dovoz.“

 

Výsledky pilotního projektu ECHA zaměřeného na internetový prodej chemických látek a směsí a upozornění na nejčastější provinění zazní také na konferenci Povinnosti v podnikové ekologii v roce 2018, která se uskuteční 20. listopadu v Praze. Do konce června účastnický poplatek s 15% first minute slevou!

 

 

 

 

Povinnosti internetového prodejce

Pokud je tedy formou např. internetového obchodu, v rámci kterého lze výrobek zakoupit, nabízena nebezpečná chemická látka nebo směs k prodeji spotřebiteli, je nutno dle požadavku čl. 48 uvést v nabídce typ nebo typy nebezpečnosti označené na štítku. Tento požadavek není bohužel blíže specifikován, k jeho výkladu existuje např. odpověď ECHA ID 0273 v sekci „Otázky a odpovědi“:

What kind of information must be provided in an advertisement for mixtures according to CLP Article 48(2)?

CLP requires that where a member of the general public can purchase a mixture without first seeing the label, and where that mixture is classified as hazardous or contains a hazardous substance as referred to in CLP Article 25(6), then advertisement for that mixture must mention the type or types of hazard as indicated on the label. The type of hazard is best specified by providing the relevant hazard statements, including the supplemental hazard statements as referred to in CLP Article 25(6). It is also recommended that the hazard pictograms and signal word are mentioned, where appropriate, to alert the reader to a potential hazard.

For sales to the general public, it is not sufficient nor relevant to refer to a safety data sheet containing this information.

Z odpovědi je zřejmé, že se mají v nabídce výrobku uvádět standardní věty o nebezpečnosti, včetně doplňkových informací o nebezpečnosti (EUH-věty) dle čl. 25 (6). Doporučeno je také uvádět výstražný symbol a signální slovo. Z hlediska výrobků určených pro spotřebitele (které nejsou primárně určeny pro profesionální použití) není považováno za dostatečné, pokud je informace o nebezpečnosti výrobku poskytnuta pouze formou přiloženého bezpečnostního listu.

Za vyhovující je dále považováno uvedení fotografie nebo všech údajů originálního štítku s údaji, které jsou čitelné a obvykle obsahují všechny důležité údaje, které jsou relevantní pro splnění povinností uvedených v čl. 48 (zejména výstražné symboly, H-věty, P-věty, signální slovo, seznam složek směsi atd.). Zde je důležité zmínit, že všechny informace o nebezpečnosti musí splňovat od termínu 1. 6. 2017 požadavky nařízení CLP. Klasifikace a označení provedené dle předchozí právní úpravy (černo-žluto-oranžové výstražné symboly ve tvaru čtverce, R-věty, S-věty) již není možno od tohoto termínu používat.

V případech, kdy má obchod více jazykových mutací, které umožňují uzavření kupní smlouvy na dálku, je nutno splnit další podmínku, a to uvést informace o nebezpečnosti v příslušné jazykové verzi. Požadavek na uvedení informací na štítku v úředním jazyce státu, kde je uváděn výrobek na trh, je stanoven v čl. 17 odst. 2 nařízení CLP.

 

Bezpečnostní list nestačí

Vzhledem k tomu, že mnoho subjektů uvádí na trh výrobky, které jsou určeny pro profesionální použití i pro spotřebitele, dochází k situacím, kdy je u výrobků v rámci nabídky přiložen pouze bezpečnostní list (nejčastěji odkazem). K této problematice se vyjádřila Evropská komise následujícím názorem, kterým dochází ke sjednocení pohledu na tuto problematiku v rámci členských států EU:

„The Commission view is that this requires an interpretation according to the purpose of Art. 48(2) which is clearly to give hazard information to the general public, and that must be of a nature that is understandable to the general public. We are not convinced that consumers

a) know sufficiently well that a SDS contains information on the hazardous properties of the mixture and

b) would take the effort to actually click on the SDS, open it and scroll through it to find the relevant information. Instead, it could be much clearer and more direct if the hazard information is directly visible on the screen in the advert.“

V současné době probíhá v rámci EU pilotní projekt ECHA, který je zaměřen na dodržování povinností stanovených v čl. 48 odst. 2 nařízení CLP (odkaz). Kontrolní fáze projektu běží od 1. 12. 2016 a z dosavadních výsledků je zřejmé, že internetových obchodů splňujících požadavky čl. 48 nařízení CLP je minimum.

 

 

Zdroj: ENVIprofi.cz

26.06.2017 19:41

Za špatné provozování domácích kotlů zatím pokuty nepadly

Novela zákona o ochraně ovzduší, která od ledna umožnila úředníkům kontrolovat kotle přímo v domech, zatím žádné pokuty nepřinesla. Příliš nevzrostl ani celkový počet kontrol. Upozornění na spalování nevhodných látek přichází na radnice většinou od sousedů. Úředníci připouštějí, že mnoho oznámení je neopodstatněných a lidé si jejich prostřednictvím často pouze vyřizují spory.

Fyzická kontrola je až krajním řešením a jen v odůvodněných případech. Tím jsou opakované stížnosti na kouř z komína doložené fotografiemi nebo videem. Lidem, kteří pracovníky kontroly domů nepustí, hrozí postih až 50.000 korun, stejně jako za topení nevhodným materiálem.

Například jihlavský magistrát zahájil osm kontrol, žádnou pokutu ale nedal. Třebíčští úředníci prověřovali kotle pětkrát, jednou nařídili majiteli, aby odstranil technický problém u kouřovodu. První tři kontroly kotlů mají po zaslání podnětů na kontě v Přerově, v Hradci Králové jich bylo pět, v Děčíně jedna. Výrazný nárůst nezaznamenali ani v Pardubicích. "Bylo jich o dvě o tři víc, ročně řešíme do deseti takových případů," uvedla vedoucí oddělení odpadů a ovzduší pardubického magistrátu Monika Löfelmannová. V Brně obdrželi 16 podnětů, žádnou fyzickou kontrolu ale dosud neprovedli.

V Jablonci nad Nisou přijal před týdnem dispečink městské policie hlášení, že v Ještědské ulici vychází z komína jednoho domu štiplavý kouř. Hlídka po kontrole kamen zjistila, že v domě topí plasty. Přítomní obyvatelé ale popřeli, že by do kamen házeli nevhodné topivo. Údajně komunálním odpadem topil muž, který před příjezdem hlídky utekl. Případ převzal magistrát. "Nájemníka se podařilo dohledat a dostalo se mu poučení o tom, co smí v kamnech pálit. Další stížnosti se už pak neobjevily," řekla Fričová.

Radnice kvůli novele zákona nemusí přijímat nové lidi, úředníkům ale přibyla práce s vydáváním stanovisek při stavebním řízení. Ve stotisícovém Hradci Králové se agendou zabývá jeden referent a kontroly dělal hlavně po oznámení občanů. Ve Dvoře Králové případy řeší jeden úředník na půl úvazku, v Náchodě se kontrolami zabývá také jeden úředník a zpravidla je dělá při jiné práci vyžadující terénní šetření.

Možnost kontrolovat spalovací zdroje v domácnostech mají od ledna obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Kontrolu mohou úředníci provést, vznikne-li podezření, že provozovatel porušil zákonnou povinnost, například používá nepovolené palivo. Zákon počítá s podněty obyvatel.

Obecní úřad provozovatele musí nejprve písemně upozornit a dát mu lhůtu k nápravě. Pokud se stížnost do roka opakuje, je kontrolor oprávněn vstoupit do bytu či domu a zkontrolovat dodržování povinností.

 

 

Zdroj: ČTK

26.06.2017 19:34

Vláda schválila rámcovou pozici k Bílé knize, účast ČR na EXPO 2020 a začala projednávat souhrnný plán k restrukturalizaci 3 krajů

Vláda dnes schválila na schůzi v pondělí 26. června 2017 rámcovou pozici k Bílé knize o budoucnosti Evropské unie. Odsouhlasila účast ČR na prestižní výstavě EXPO 2020 v Dubaji. Začala projednávat Souhrnný akční plán restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje. Materiál o navýšení nouzových zásob ropy nedostal dostatečnou podporu a vláda ho neschválila.

Vláda Bohuslava Sobotky schválila na schůzi v pondělí 26. června 2017 rámcovou pozici k Bílé knize o budoucnosti Evropské unie. Odsouhlasila účast ČR na prestižní výstavě EXPO 2020 v Dubaji. Začala projednávat Souhrnný akční plán restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje. Materiál o navýšení nouzových zásob ropy nedostal dostatečnou podporu a vláda ho neschválila.
Vláda schválila rámcovou pozici k Bílé knize o budoucnosti Evropské unie a návrhům, které v té souvislosti zveřejnila na jaře letošního roku Evropská komise. Dokument představený předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem předkládá pět variant budoucího nastavení, o nichž probíhá v současnosti na úrovni členských států hlubší debata. Pro Českou republiku je v této souvislosti zásadní podmínkou úspěšné budoucnosti EU především uchování jednoty a soudržnosti Unie s ohledem na její prosperitu a bezpečnost. Česká vláda je přesvědčena, že evropská integrace je pro budoucnost ČR nejlepší možnou cestou. Evropská unie je zárukou naší bezpečnosti a prosperity.

 

ČR se zúčastní výstavy EXPO 2020 v Dubaji

Na základě doporučení Ministerstva zahraničních věcí vláda odsouhlasila účast ČR na Všeobecné světové výstavě EXPO v Dubaji. Schválila také vítěze veřejné soutěže na zpracování koncepčního návrhu účasti ČR na EXPO 2020. Vítězný návrh zpracoval Jiří F. Potužník. Ten byl jmenován generálním komisařem účasti ČR na EXPO 2020. Koncepce počítá s celkovým rozpočtem 250 až 310 milionů korun, přičemž požadavek na státní rozpočet v letech 2017–2021 činí 160 milionů korun (zbytek bude pokryt z jiných zdrojů). Organizátorem výstavy bude emirát Dubaj. Jedná se historicky o první Všeobecnou světovou výstavou v regionu Středního východu, Afriky a jižní Asie, která bude probíhat od 20. října 2020 do 10. dubna 2021.

 

Akční plán k restrukturalizaci krajů

Vláda dnes začala projednávat Souhrnný akční plán Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, který předložili ministr průmyslu a obchodu a ministryně pro místní rozvoj. Tyto regiony mají v souvislosti s útlumem původních tradičních činností jako je hornictví, hutnictví, i v době vysoké zaměstnanosti problémy s počty lidí bez práce. Vláda se jim snaží dlouhodobě systematicky pomáhat vytvářením nových pracovních příležitosti – restrukturalizací průmyslu a podporou rekvalifikace obyvatel.

7 pilířů Strategického rámce hospodářské restrukturalizace, které Souhrnný akční plán obsahuje, má za cíl zvýšit životní úroveň jejich obyvatel těchto krajů a restartovat jejich ekonomiku. Konkrétní opatření jsou zaměřena na podporu modernizaci technologií firem, podporu exportu, inovativních firem nebo regeneraci brownfiedlů. Stejně tak mají opatření řešit problematiku zadlužení obyvatel nebo sanaci ekologických škod. Jednání o restrukturalizaci krajů bylo přerušeno do příště.

 

Navýšení nouzových zásob ropy

Vláda dnes v souladu s aktuální Bezpečnostní strategií ČR projednávala důležitý materiál - navýšení nouzových zásob ropy a ropných produktů. Současný stav je nevyhovující, protože podle platných zákonů a příslušné evropské směrnice je povinností státu vytvářet a udržovat nouzové zásoby ropy a vybraných ropných produktů ve výši odpovídající nejméně 90 dnům průměrného denního čistého dovozu referenčního roku.

Ministr průmyslu a obchodu proto navrhl řešení a předložil návrh na navýšení rezerv. Jeho cílem bylo doplnit nouzové zásoby o 80 000 tun ropy do státních hmotných rezerv za přibližně 1 mld. Kč.

Tento návrh nedostal dostatečnou podporu a vláda materiál neschválila. Souhlasným rozhodnutím vlády doplnit zásoby na stanovenou úroveň by se přitom ČR vyhnula případným sankcím, které by mohl ČR za neplnění směrnic uložit Soudní dvůr Evropské unie.

26.06.2017 10:02

SOVAK ČR k studii proveditelnosti záměru na vytvoření národního regulačního úřadu ČR pro síťová odvětví

Do meziresortního připomínkového řízení byl předložen materiál Studie proveditelnosti záměru na vytvoření národního regulačního úřadu České republiky pro síťová odvětví. SOVAK ČR vítá iniciativu Vlády ČR směrem k dlouhodobému zajištění stabilní, spolehlivé a efektivní regulace v oblasti vodovodů a kanalizací. Jakýkoliv návrh změn stávajícího regulačního rámce by měl být motivován hlavně snahou o posílení principu transparentního a předvídatelného výkonu regulace s cílem zajištění kvalitní, spolehlivé a nákladově efektivní služby koncovým zákazníkům za podmínek umožňujících dosažení finanční stability regulovaných subjektů.

Studie správně poukazuje na obecný problém značné roztříštěnosti oboru vodovodů a kanalizací jak na straně regulovaných subjektů, tak i na straně samotných regulátorů. V současné době v České republice existuje více jak 6 400 vlastníků vodohospodářského infrastrukturního majetku a přes 2 700 subjektů pak zajišťuje provoz tohoto majetku a řada subjektů státní správy, která vykonává regulaci a dozor. Na straně druhé ale materiál vůbec neřeší vyhodnocení efektivity současné regulace jako základního vstupu do návrhu změny regulačního prostředí a nestanovuje ani jasně kvantifikovatelné a proveditelné cíle pro každou identifikovanou oblast zlepšení a už vůbec neřeší potřebu a formu redukce počtu regulovaných subjektů, která je klíčem k aplikaci jakéhokoliv obdobného návrhu. Z výše uvedených důvodů SOVAK ČR vnímá návrh spíše jako příspěvek do diskuze o aktuálním stavu regulace oboru VaK než jako reálný podklad pro realizaci změn regulačního prostředí.

Materiál obsahuje také řadu bodů a tezí, které si zasluhují pozornost a širší debatu před jejich případnou implementací v praxi. Ve studii proveditelnosti v kapitole 2.3 se uvádí: „Je zřejmé, že pro řešení tohoto problému nelze hledat pouze v sociální politice a příspěvcích na bydlení, navazujících na ekonomicky a tržně limitovanou regulaci, ale je výzvou pro koordinovanou jednotnou regulaci síťových odvětví založenou na diferenciaci cenového reliéfu síťových služeb adekvátně podle rozvrstvení příjmů domácností, které se navíc v čase prohlubuje.“ Implementace tohoto principu do mechanismu regulace síťových odvětví by znamenala zásadní odklon od dosavadního přístupu tvorby plně nákladové ceny pro koncové zákazníky. SOVAK ČR musí odmítnout tento přístup, neboť s velkou pravděpodobností by vedl k znevýhodňování vybraných subjektů, přenášení skutečných nákladů mezi jednotlivými zákazníky, či zabránění tvorby dostatečných prostředků na obnovu a opravu infrastruktury, kde stávající regulátor Ministerstvo zemědělství opakovaně označuje současný stav u řady zejména menších vlastnických subjektů jako nedostatečný.

Za zcela neakceptovatelné je možné považovat systém křížových dotací napříč jednotlivými obory, viz kapitola 2.2: „Druhou cestou je regulovaná podpora investic do sítových služeb v jiném odvětví, která by umožnila využít úspor z lokálního souběhu provozování více služeb (economy of scope).“ SOVAK ČR nesouhlasí s tezí vytvářet prostřednictvím regulace cen v jednom sektoru prostředky pro dotaci cen či nutných investic v jiném sektoru. Tento způsob regulace by jednoznačně znamenal deformaci tržního prostředí a je tak v přímém rozporu s legislativou Evropské unie, zejména Rámcovou vodní směrnicí.

K hlubší diskuzi jsou rovněž i uvažované náklady spojené s ustanovením a následným provozem národního regulačního úřadu. Jen pro sekci vodovodů a kanalizací se počítá s přijetím 70 pracovníků a ročními provozními náklady ve výši přes 70 mil. Kč za rok. Předložená studie pak navrhuje hrazení těchto nákladů zavedením přirážky jak k platbě za vodné, tak i platbě za stočné v průměrné výši cca 0,10 Kč/m3. Celková přirážka v platbách za vodné a stočné ve výši 0,20 Kč/m3 se na první pohled může jevit jako nízká. Na druhé straně SOVAK ČR musí poukázat na skutečnost, kterou potvrdil i nedávno zveřejněný výstup Ministerstva zemědělství Benchmarking v oboru VaK za rok 2015, že řada měst a obcí nemá v cenových kalkulacích zahrnuty prostředky na budoucí obnovu infrastruktury v dostatečné výši, či je nemá zahrnuty vůbec. Řada měst a obcí rovněž přistupuje k udržování nízké cenové hladiny dotacemi z městských či obecních rozpočtů formou záporného kalkulačního zisku. Zavedení jakékoliv přirážky ke stávajícím platbám za vodné a stočné nelze v tuto chvíli považovat za vhodné a jak pro vlastníky, provozovatele, ale i koncové zákazníky za motivující. Již v současné době patří obor vodovodů a kanalizací k jedním z nejvíce daňově zatížených, když na nejrůznějších daních, poplatcích a odvodech získává stát z fakturovaného vodného a stočného cca 41 % z těchto plateb. Náklady na provoz národního regulačního úřadu pak mají zcela fixní charakter, nijak nesouvisející se skutečným objemem fakturovaného vodného a stočného. Pokud by v budoucnu došlo k dalšímu snižování spotřeby pitné vody v domácnostech a v průmyslu, pak by bez pochyby došlo ke zvýšení této přirážky, a tím i zvýšení plateb za vodné a stočné pro koncového zákazníka. Dalším aspektem je budoucí reálná nákladovost úřadu – pro srovnání stačí uvést náklady obdobného regulačního úřadu OFWAT ve Velké Británii, který reguluje méně jak 1 % z počtu subjektů v České republice, a to s náklady, které jsou řádově vyšší, přičemž více jak dvojnásobné náklady, spojené s regulací a stanovováním cen ze strany OFWAT, vznikají i na straně regulovaných společností.

Ve zmiňovaném materiálu je diskutována pouze varianta zavedení národního regulačního úřadu bez porovnání s jinými způsoby výkonu regulace síťových služeb. Taktéž studie řádně nezhodnotila činnost stávajících regulačních orgánů. Tato studie pak už vůbec nevysvětluje přínos sloučení pod jednoho regulátora, zejména pak v porovnání se stavem, kdy jsou jednotlivá odvětví regulována samostatně. Zde, jestliže opravdu dle autorů předloženého materiálu stávající regulaci nezvládá několik subjektů, institucionalizace do jednoho úřadu tento problém nevyřeší, pouze přesune část úředníků ze stávajících ministerstev, a ještě navýší jejich počet. Pokud jde o přenos zkušeností ze zahraničí, pak jedinou zemí s centrálním regulačním úřadem je podle této studie Lotyšsko, další země využívající instituce společného regulátora jako například Německo, Nizozemí či Lucembursko řeší regulaci oboru vodovodů a kanalizací samostatným úřadem.

SOVAK ČR je přesvědčen, že předložená studie může sloužit jako úvodní podklad pro zkvalitnění či případnou reorganizaci stávajících regulátorů v oboru vodovodů a kanalizací. Tato studie však podle SOVAK ČR není dostatečným základem, ze kterého by vyplývaly přínosy při zavedení národního regulačního úřadu. V případě, že stávající či budoucí vláda chce otázku regulace řešit koncepčně, je nutné zpracovat před studií proveditelnosti či namísto ní jiné dvě studie a to:

 

  1. Studii, která objektivním a věcným způsobem popíše problémy a nedostatky stávající regulace. Bez detailního popsání stávajících problémů regulace nelze řešit přínos zavedení národního regulačního úřadu.
  2. Studii, která popíše způsob řešení regulace oboru vodovodů a kanalizací v zahraničí s ohledem na počty regulovaných subjektů se zaměřením na způsob řešení problémů identifikovaných v první studii

 

SOVAK ČR se nebrání širší diskuzi nad obecným rámcem regulace oboru vodovodů a kanalizací v České republice. SOVAK ČR i díky svému členství v dalších evropských asociacích a detailní znalostí praktických problémů stávající regulace disponuje dostatečným odborným zázemím a nabízí aktivní participaci při zpracování obou výše navržených studii.

 

Čtěte také:

26.06.2017 09:45

Průmysl odmítá senátní verzi novely stavebního zákona

Pokud poslanci přijmou senátní pozměňovací návrhy novely stavebního zákona, nahrají spekulantům s pozemky a prodraží výstavbu rozvodů elektřiny, plynu i tepla, což se promítne do růstu cen energií. Kvůli nesmyslným požadavkům zákona ale hrozí i faktické zastavení výstavby dopravní i technické infrastruktury, jako jsou třeba vodovody, kanalizace, trafostanice či energetické vedení.

 „Vážím si upřímné snahy řady senátorek a senátorů dále zlepšit novelu stavebního zákona vzešlou z Poslanecké sněmovny. Bohužel tato snaha byla znehodnocena několika velmi nešťastnými pozměňovacími návrhy, které nahrávají spekulantům s pozemky potřebnými pro výstavbu infrastrukturních staveb a také zdražují a komplikují výkup pozemků pro veškeré stavby technické infrastruktury. Tím negují smysl celé novely stavebního zákona,“ uvedl prezident Hospodářské komory České republik Vladimír Dlouhý.

Příkladem je, že nově by investoři měli za povinnost vyvěsit informace o stavebním záměru na místě dotčeného pozemku nebo stavby. Investor ale nemá žádné právo ke vstupu na cizí pozemek a už vůbec ne za účelem vyvěšování informací. Pokud vlastník pozemku investorovi splnění takové informační povinnosti neumožní, nemůže investor podat žádost o územní souhlas, neboť doklad o splnění této povinnosti musí investor k žádosti o územní souhlas vždy přiložit.

Další senátní změny navíc nahrávají spekulantům s pozemky. Součástí návrhu je, aby v případě výkupu jiných než stavebních pozemků pro výstavbu energetické infrastruktury byla kupní cena stanovena nejméně ve výši osminásobku ceny stanovené znaleckým posudkem. V praxi to způsobí nemalé potíže. Zatímco v dopravní infrastruktuře je cena pozemku stanovena osminásobkem jako pevná cena, v tomto případě půjde o sumu minimální, tedy k jednání. Toho samozřejmě využijí spekulanti a náklady na výkup pozemků tak dramaticky vzrostou. Investorům pak nezbude jiná možnost, než to promítnout do cen směrem k zákazníkům.

 

Dne 27.6.2017 bude zahájena 59. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Dle návrhu programu se budou poslanci už tentýž den zabývat novelou stavebního zákona vrácenou Senátem. Následující den čeká na poslance druhé čtení novely zákona o vodách a novely zákona o ochraně ovzduší. Poslanci by měli také projednávat Pařížskou klimatickou dohodu a to konkrétně  11. července.

 

„Apelujeme na poslance, aby nepromarnili poslední příležitost udělat alespoň dílčí pozitivní krok v posunu stavební legislativy a žádáme je o schválení v původním znění, které odešlo ze sněmovny do Senátu. Prosazení senátní verze by byl krok zpět,” komentuje prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Stavební legislativě se Svaz průmyslu a dopravy ČR věnuje dlouhodobě. Řeší ho jako oficiální účastník tripartity s vládou a odbory a také na odborných pracovních skupinách vlády. Svaz již před třemi a půl lety zpracoval základní teze návrhu zákona a předložil je vládě. Zejména se věnoval tomu, aby se zjednodušil a zkrátil povolovací proces, tak aby fungoval princip 3x1: jeden úřad, jedno řízení a jedno rozhodnutí při zohlednění specifik staveb.

„Novela stavebního zákona, přestože rozhodně nenaplňuje naše původní požadavky a je pouze dílčím řešením současné problematické situace u povolovacích procesů, má naši podporu a žádáme poslance o schválení v původním znění,” říká prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

„Od stávající vlády Svaz požaduje ještě alespoň návrh tezí, které umožní zásadní rekodifikaci stavebního práva. Klíčové stavby jsou často blokované a k výstavbě nových silnic a dálnic potřebujeme zákony, které toto umožní. Příprava bude trvat několik let, nebavíme se o řádu jednoho či dvou roků, proto je nutné začít s tezemi co nejdřív,” doplňuje priority největšího zaměstnavatelského svazu Hanák.

Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů také proto vyzvali předsedy poslaneckých klubů dopisem, aby podpořili původní znění novely stavebního zákona schválené Poslaneckou sněmovnou, protože pouze toto znění podle nich přispěje ke zjednodušení a zrychlení výstavby v České republice.

 

Dokument ke stažení:

Dopis prezidentů poslancům - novela stavebního zákona

26.06.2017 08:04

Přehled novinek v oblasti chemických látek a přípravků

V případě, že se i vás týká poslední registrační lhůta (31.5.2018), můžete pro přípravu registrační dokumentace využít osm publikovaných ilustrativních příkladů provádějících uživatele celým procesem registrace. Tyto příklady, případové studie a scénáře ukazují situace, v nichž se můžete při přípravě registrace podle nařízení REACH ocitnout. Výhodou je, že příklady jsou dostupné ve všech 23 jazycích, tedy i včetně češtiny. Navíc jsou k dispozici i nové čtyři videonávody k IUCLID a přípravě technické dokumentace, ta jsou dostupná ale už pouze v angličtině.

 

Odkazy:

  • 1 - Mějte přehled o svém portfoliu:
    • Jak naplánovat registraci - ZDE
    • Jak identifikovat látku na hranici mezi jednosložkovou a vícesložkovou látkou - ZDE
    • Jak identifikovat látku vyrobenou v různých kvalitách - ZDE
    • Jak identifikovat látku, která se skládá ze „směsi izomerů“ZDE
    • Jak identifikovat látku, která obsahuje stabilizační rozpouštědlo - ZDE
  • 3 - Domluvte se s ostatními žadateli o společnou registraci:
    • Sdílení nákladů na jednotlivou studii - ZDE
    • Sdílení nákladů mezi žadateli o společnou registraci s různými požadavky na údaje - ZDE
  • 4 - Posuďte nebezpečnost a rizika chemických látek:
    • Postup shromažďování informací o látkách v nízkém množstevním rozmezí - ZDE
    • Příklady za použití nástrojové sady OECD pro použití QSAR - ZDE
    • Pro registraci látek v množství 1–10 tun ročně:
      • Příklady uplatnění seznamu v příloze III - ZDE
    • Pro registraci látek v množství 10–100 tun ročně:
      • Praktické příklady zpráv o chemické bezpečnosti - ZDE
      • Praktické příklady scénářů expozice - ZDE
      • Vzory zpráv o chemické bezpečnosti a scénářů expozice - ZDE
  • 5 - Vypracujte registrační dokumentaci pomocí aplikace IUCLID:
    • Instalace aplikace IUCLID 6 pro stolní počítače - ZDE
    • Používání funkce Validation Assistant v aplikaci IUCLID 6 - ZDE
    • Aktualizace aplikace IUCLID 6 pro stolní počítačeZDE
    • Zálohování a obnova v aplikaci IUCLID 6 - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

Alternativní metody testování fungují

Třetí zpráva agentury ECHA k používání alternativních metod podle nařízení REACH konstatuje, že registranty jsou hojně využívány alternativní metody testování minimalizující testy prováděných na zvířatech. Jedním z nejúčinnějších nástrojů je sdílení údajů, kdy tzv. společné předložení registrace bylo využito pro 98 % látek. Registranté také před realizací nových studií využívají dostupných informací a alternativních metod. Studie pokrývá analýzu 6 290 registrovaných látek registrovaných v letech 2008 až 2016, přičemž až 89 % z nich obsahuje aspoň jeden údaj který nebyl stanoven testováním na zvířatech. Nejběžnější alternativní metodou bylo použití informací o podobných látkách (tzv. read-across) použité v 63% případech, následuje kombinace informací z různých zdrojů ve 43% případů a počítačového modelování (QSAR) ve 34%. Alternativní metody se nejčastěji dotýkají reprodukční toxicity, podráždění pokožky a očí nebo toxicity pro živočichy.

 

Odkazy: Zpráva o alternativních metodách testování - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

10 let bezpečnější výroby chemických látek

Nařízení REACH vstoupilo v platnost 1.7.2007, tedy již před deseti lety a v tu dobu nahradilo více než 40 různých evropských právních předpisů. Cílem bylo zlepšení situace týkající se ochrany lidského zdraví a životního prostředí za účelem bezpečnějšího používání chemických látek a omezení testování na zvířatech. Doposud bylo registrováno více než 15 000 látek, čímž byla získána ohromná množství dat o látkách využitelných všemi zúčastněnými stranami díky jejich volnému zpřístupnění na stránkách ECHA. Z těchto látek bylo více jak 170 identifikováno jako látky vzbuzující velké obavy (SVHC) a pro další používání 31 z nich je požadováno povolení. Použití 64 látek bylo omezeno z důvodu převážení rizik souvisejících s jejím použitím nad socioekonomické přínosy. ECHA připomíná, že v poslední registrační vlně se očekává registrace dalších 25 000 látek a ani po konci května 2018 REACH nekončí. Dále bude probíhat regulace, doplňování a upřesňování informací a také kontroly.

 

Odkazy: Informace o látkách - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

Testování musí být v souladu se správnou laboratorní praxí

V souvislosti s blížící se poslední registrační vlnou agentura ECHA připomíná všem registrantům, že veškeré toxikologické a ekotoxikologické testy musejí být provedeny v souladu se správnou laboratorní praxí (GLP). Testování musí provádět akreditovaná laboratoř splňující veškeré požadavky GLP a to se týká i konkrétního zařízení, které musí být pravidelně kontrolováno a kalibrováno. Pouze takto získaná data je možné akceptovat.

 

Odkazy:

  • Schválení GLP studií agenturou ECHA - ZDE
  • Informace o akreditovaných zkušebnách - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

 

Vylepšené vytváření a aktualizace zpráv o chemické bezpečnosti

Nová verze nástroje pro posuzování a oznamování chemické bezpečnosti CHESAR (v. 3.2) umožňuje upravovat zprávu o chemické bezpečnosti přímo v náhledu. Uživatelé tak šetří čas, jelikož změněné informace se automaticky aktualizují v dalších částech dokumentace.

 

Další novinky:

  • lze upravovat vlastnosti látek přímo v CHESAR - například pokud výsledky studie ještě nejsou k dispozici v IUCLID.
  • zjednodušené vytváření scénářů expozice – lze vybrat delší nebo kratší formát a vygenerovat scénář expozice v kterémkoli z 23 jazyků EU.
  • podpora pro mapy použití – CHESAR identifikuje veškeré aktualizace provedené v mapách použití, které se neustále vyvíjí a varuje tak uživatele o nutnosti aktualizace hodnocení chemické bezpečnosti.

 

V souvislosti se změnami došlo i k revizi uživatelské příručky, nápovědy v samotném nástroji a příručky pro sektorové asociace. Nová verze je kompatibilní s nejnovějšími verzemi IUCLID 6 (v. 6.1.2 a 6.1.3).

 

Odkazy:

 

 

Oxid titaničitý jako podezřelý z rakovinotvorných účinků

Výbor pro posuzování rizik (RAC) hodnotil oxid titaničitý podle kritérií stanovených v nařízení o klasifikaci, označování a balení (CLP). Po zvážení dostupných vědeckých údajů dospěl k závěru, že látka má být klasifikována jako podezřelá ze způsobování rakoviny (kat. 2, inhalační cesty). Výbor také vyhodnotil, že pro přísnější klasifikaci karcinogenity (kat. 1B) neexistují dostatečné vědecké důkazy a studie. Závěrečné rozhodnutí bude na Evropské komise.

Výbor se zabýval i dalšími látkami a na žádost výkonného ředitele agentury ECHA vypracoval stanovisko pro MOCA a pro kyselinu arzenovou a její anorganické soli. Dále pracoval na 12 žádostech o povolení a mj. schválil 14 návrhů stanovisek pro specifická použití látek obsahující šestimocný chrom, 1,2-dichloroethane (EDC), bis(2-methoxyethyl) ether (diglyme) a 2,2’-dichloro-4,4’-methylenedianiline (MOCA).

 

Odkaz:

  • Závěrečná zpráva k oxidu titaničitém - ZDE
  • Stanoviska RAC - ZDE

 

 

Zdroj: ECHA

 

Povolování látek – nová technická podpora

Pokud patříte mezi uživatele látky vzbuzující velké obavy (SVHC) uvedené v seznamu látek podléhajících povolení, jste si jistě vědomi že po uplynutí lhůty pro přezkum, můžete podat agentuře ECHA opětovnou žádost o přezkum. Jinými slovy, Evropská komise může rozšířit rozhodnutí o povolení v případě prokázání, že rizika jsou dostatečně kontrolována nebo přínosy dalšího užívání látek převažují nad riziky, a zároveň že i po skončení období přezkumu neexistují vhodné alternativy. Zároveň je nutné agentuře ECHA předložit zprávu o přezkumu nejméně 18 měsíců před uplynutím doby přezkumu. Předložení zprávy je podmíněno aktualizací všech relevantních dokumentů a okomentování rozdílů oproti původní žádosti. Právě pro tyto případy vytvořila ECHA nové stránky s informační podporou.

 

Zdroj: ECHA

 

R4BP3 v novém

Trend aktualizací podpůrných nástrojů se dotkl i nástroje určeného pro plnění povinností souvisejících s biocidy. Novinka by měla poskytnout vyšší flexibilitu a vylepšena byla také vizuální podoba a vyhledávací funkce.

 

Přehled nových funkcí:

  • Pro firmy:
    • skupinové administrativní změny lze provést pro národní, unijní nebo zjednodušené povolení.
    • změna nebo zrušení zjednodušených oznámení o autorizaci.
    • žadatelé mohou odstoupit od případu.
    • nové typy případů:
      • úprava zápisu účinné látky do přílohy I
      • oznámení neočekávaných nebo nepříznivých účinků na zdraví a životní prostředí pro unijní povolení.
      • přidání nebo odebrání účastníků přezkumu programu.
  • Pro národní orgány:
    • Dočasné povolení používání určitých biocidních přípravků obsahujících účinnou látku, která není schválena k náhlému ohrožení (např. zvláštní hygienická situace).
    • komunikace se všemi dotčenými členskými státy v případě vzájemného uznávání.
    • prodlužení lhůty pro opětovné podání žádosti bez nutnosti vytvoření nové žádosti.
    • dotčené členské státy jsou automaticky informovány, když členský stát uzavřel případ vzájemného uznávání.
    • nový typ případu: žádost o revizi schválení účinné látky

 

Odkazy:

  • Více informací o novinkách - ZDE
  • Aktualizovaný manuál - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

Observatoř Evropské unie pro nanomateriály (EUON)

Agentura ECHA spustila unikátní informační zdroj k nanomateriálům v podobě nových internetových stránek. Obsah má být neutrální a je určen pro vědce, zaměstnance, veřejnou správu i spotřebitele. Mimo základní informace o nanomateriálech a jejich použití se uživatelé dovědí také něco o výzkumu, bezpečnosti a ochrany zdraví. I když potenciální rizika spojená s používáním nanomateriálů jsou posuzována jako jakákoliv jiná chemická látka, tak v tomto případě bude kladen větší důraz na získání více informací o bezpečnosti. To klade vyšší nároky především na průmysl, který je uvádí na trh v podobě látky, směsi nebo nebo obsažené v předmětu. Vznik Observatoře souvisí se snahou o zvýšení transparentnosti a neutrality dostupných informací týkajících se nanomateriálů.

 

Odkaz: EUON - https://euon.echa.europa.eu/

 

Zdroj: ECHA

 

 

Stanovisko ke klasifikaci glyfosátu

Stanovisko Výboru pro posuzování rizik (RAC) agentury ECHA zveřejnil na svých internetových stránkách stanovisko k harmonizované klasifikaci glyfosátu předložené Evropské komisi. Přehled všech stanovisek nalezenete ZDE.

 

Zdroj: ECHA

 

Bisfenol A jednohlasně označen za endokrinní disruptor

Výbor členských států (MSC) se zabýval dodatečnou identifikaci bisfenolu A (4,4'-isopropylidendifenol, CAS: 80-05-7) jako látky vzbuzující velmi velké obavy (SVHC), a to kvůli vlastnostem narušujícím endokrinní systém způsobující pravděpodobně vážné účinky na lidské zdraví. Návrh byl jednohlasně přijat. Pro úplnost dodáváme, že bisfenol A je již klasifikován kvůli jeho toxickým vlastnostem na reprodukci.

Výbor také souhlasil s identifikací látky PFHxS (perfluorhexan-1-sulfonová kyselina a její soli) jako látku vzbuzující velké obavy. Rozhodnutí bylo přijato kvůli jejím velmi perzistentním a velmi bioakumulativním vlastnostem (vPvB).

 

Odkaz: Rozhodnutí MSC - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

Seznam látek podléhající povolení rozšířen

Evropská komise na základě pátého a šestého doporučení k příloze XIV agentury ECHA ze 6. února 2014 a 1. července 2015 rozhodla o rozšíření Seznamu látek podléhajících povolení o 12 nových látek. Seznam tak nyní obsahuje celkem 43 látek a v případě, že uživatelé dotčených látek je chtějí dále používat, musejí do stanoveného termínu získat povolení:

 

Přehled dotčených látek:

  • 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxylated – do 4.1.2021
  • 4-Nonylphenol, branched and linear, ethoxylated – do 4.1.2021
  • Anthracenový olej – do 4.4.2019
  • Bitumen, uhelný dehet, vysokotepelný – do 4.4.2019
  • 1,2-Benzendikarboxylová kyselina, di-C6-8-rozvětvené alkylestery, na C7 bohaté – do 4.1.2019
  • 1,2-Benzendikarboxylová kyselina, di-C7-11-rozvětvené a lineární alkylestery – do 4.1.2019
  • 1,2-Benzendikarboxylová kyselina, dipentylester, rozvětvený a lineární – do 4.1.2019
  • 1-brompropan – do 4.1.2019
  • bis(2-methoxyethyl)-ftalát – do 4.1.2019
  • diisopentyl-ftalát – do 4.1.2019
  • dipentyl-ftalát – do 4.1.2019
  • N-pentyl-isopentylphthalate – do 4.1.2019

 

Odkazy:

  • Official journal – ZDE
  • Seznam látek podléhajících povolení - ZDE

 

Zdroj: ECHA

 

Omezování ftalátů pokračuje

Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) přijal stanoviska k návrhům na omezení čtyř ftalátů (DEHP, DBP, DIBP a BBP) v předmětech a TDFAs používaných ve sprejích širokou veřejností.

Návrh na omezení podala agentura ECHA v úzké spolupráci s Dánskem. Přijaté stanovisko doporučuje omezit ftaláty v předmětech, jako jsou například podlahové krytiny, povrchově upravené látky a papír, rekreační zařízení a vybavení, matrace, obuv, kancelářské potřeby a vybavení a jiné předměty tvarované nebo potažené plasty, které způsobují expozici kůží nebo vdechováním. Stanovisko zohledňuje socioekonomické přínosy i 13 připomínek z veřejné konzultace, díky kterým byly navrženy dodatečné odchylky (u některých částí, výrobků nebo zařízení letadel a u některých výrobků pro automobily). Navrhované omezení vejde v platnost tři roky po změně přílohy XVII nařízení REACH.

V případě TDFA (3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8,8-tridecafluorooctyl)silanetriol and any of its mono-, di- or tri-O-(alkyl) derivatives) nebyly připomínky z veřejné konzultace akceptovány. Přijaté opatření vyžaduje, aby rozprašovače nebyly uváděny na trh, pokud obsahují TDFA v koncentraci vyšší jak 2.10-9 hm. %n ve směsi s organickými rozpouštědly. Omezení bude platit 18 měsíců po změně přílohy XVII. Žádné odchylky ve způsobu použití nebyly akceptovány.

 

Zdroj: ECHA

23.06.2017 13:32

Na hraně: o dekonstrukci v architektuře

Stavební a demoliční odpad je velkou dominantou mezi odpady ukládané na skládky. Podzimní konference Předcházení vzniku odpadů 2017 se mimo jiné zaměří i na způsoby řešení tohoto problému. Jednu z cest například nabízí německé sdružení Zukunftsgeraeusche GbR. Více ZDE

 

 

 

23.06.2017 12:11

Ke stažení: Nová Surovinová politika v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů

Dne 14. června 2017 projednala a schválila vláda ČR svým usnesením č. 441 ze dne 14. června 2017 dokument s názvem „Surovinová politika České republiky v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů“. Tím byl završen proces aktualizace české státní surovinové politiky, probíhající průběžně od roku 2012, přičemž vlastní schvalovací proces trval téměř rok a půl.

Aktualizace dříve platné surovinové politiky z r. 1999 byla zpracována s ambicí vytvořit koherentní strategii pro období následujících 15 let, která vytyčí mantinely pro využívání nerostných surovin, jak z domácích, tak i zahraničních zdrojů. Jakkoliv byla předcházející státní surovinová politika na dobu svého vzniku moderní a progresivní, došlo od té doby k řadě změn.

Tou nejpodstatnější je velká proměna surovinového průmyslu, a to především co do spektra surovin, o které má moderní průmysl zájem. Velký posun je zejména k moderním high-tech surovinám, které jsou využívány v elektronice a dalších moderních odvětvích a o které před 20 lety nejevil nikdo zájem.

Do návrhu nové státní surovinové politiky byly implementovány principy evropské integrované strategie Raw Materials Initiative, která vznikla v návaznosti na nárůst důležitosti surovinové bezpečnosti členských států EU v celoevropském kontextu, a na jejíž přípravě se ČR aktivně podílela. Surovinová politika je aktualizována rovněž ve vazbě na přijetí nové Státní energetické koncepce v roce 2015 a vytváří předpoklady a surovinové zázemí pro její naplnění.

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: MPO

23.06.2017 08:26

Drahocenný popel ze spaloven, bakterie z něj získávají drahocenné kovy

Bakterie uvolňují kovy z popela ze spaloven komunálního odpadu i ze strusky. Metodu, jak tímto způsobem vyrobit kov, vyvinuli vědci z Rakouského střediska průmyslových biotechnologií (ACIB) v Linci. Systém označovaný pojmem Bioleaching (biologické louhování), který už při laboratorních pokusech osvědčil jako ekologicky šetrná metoda, zbývá už jen rozvinout pro průmyslové využití. Více ZDE

 

 

Zdroj: EURO

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE