Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

09.10.2017 08:54

Stanovisko SPCR ke Zprávě o životním prostředí v roce 2016

Svaz průmyslu a dopravy ČR požaduje sjednocení terminologie a upozorňuje na fakt, že průmysl produkuje, dováží a zpracovává vždy pouze ty chemické látky, směsi a výrobky, které splňují zákonné environmentální požadavky EU z hlediska REACH a CLP. Celé stanovisko naleznete ZDE.

09.10.2017 08:29

Připomínky: Novela vyhlášky o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo v souvislosti s novelou stavebního zákona návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu, ve znění vyhlášky č. 63/2013 Sb. Termín připomínek je stanoven na 27. října 2017.

V textové části vyhlášky jsou kromě nezbytných legislativně technických úprav nově stanoveny náležitosti žádosti o společné povolení i náležitosti společného povolení, náležitosti žádosti o umístění staveb v areálech jaderného zařízení a náležitosti tohoto „specifického druhu“ rozhodnutí, a dále též náležitosti společného oznámení záměru a náležitosti společného územního souhlasu a souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru. U jednotlivých druhů územních rozhodnutí jsou provedeny úpravy a doplnění v návaznosti na změny ve stavebním zákoně. V části stavebního řádu se změny týkají zvláště podrobnější úpravy kolaudování staveb, kde jsou nově ve vazbě na § 122a stavebního zákona stanoveny náležitosti kolaudačního rozhodnutí, a naopak je vypuštěno oznámení o zahájení užívání stavby podle § 120 stavebního zákona.

V přílohové části vyhlášky jsou především provedeny úpravy ve stávajících formulářích, konkrétně v částech upravujících přílohy žádostí, které reagují na novou možnost provedení posouzení vlivů na životní prostředí v rámci územního řízení a společného řízení (doplněna část D formuláře). Změny ve formulářích žádostí dále reagují na samostatně projednávanou novelu vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhlášky č. 62/2013 Sb.

 

Dokument ke stažení:

zd_KORNARVK76RN.docx

ma_KORNARVK76RN.docx

pz_KORNARVK76RN.docx

09.10.2017 08:15

Unipetrol začíná testovat novou biosložku pohonných hmot

Unipetrol, největší česká rafinérská skupina, podniká první kroky k využití biosložek druhé generace, jejichž přimíchávání do paliv pro auta bude v budoucnosti vyžadovat Evropská unie. V rámci provozního testu zpracuje firma tento týden 730 tun použitého oleje od řetězců rychlých občerstvení, aby technologii vyhodnotila. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

09.10.2017 08:00

Připomínáme: MPO hledá další podněty na zjednodušení environmentální legislativy

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zahájilo další etapu aktualizace materiálu „Návrhy opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí“ tzv. Ekoaudit. Obdržené návrhy a podněty, které je možné zasílat do 13. října, budou s jejich předkladateli podrobně projednány a následně budou předány na MŽP k dalšímu zpracování v termínu do konce roku 2017. Další informace a dokumenty ke stažení jsou pro registrované uživatele k dispozici ZDE.

06.10.2017 12:06

Pozvánka: Závěrečná česko-norská výzkumná konference - Praha 2017

Závěrečná česko-norská výzkumná konference - Praha 2017 proběhne  v Iris Hotel Eden v Praze, ul. Vladivostocká 1540/2, 100 00 Praha Vršovice  v úterý 7. listopadu 2017. Konference bude zaměřena nejen na zhodnocení průběhu realizace a dosažené výsledky Česko-norského výzkumného programu CZ09 spolufinancovaného z Norských fondů 2009-2014 v rámci finančních mechanismů, ale i na excelentní výsledky výzkumných projektů z oblasti zdraví, životního prostředí a sociálních a humanitních věd. Účastníci se také podělí o získané zkušenosti s norskými kolegy z různých oborů, které bude možné využít při realizace projektů v novém nadcházejícím období Norských fondů 2014-2021. Získáte informace, jak bude pokračovat podpora výzkumné spolupráce s Norskem v dalších letech. Více ZDE

06.10.2017 09:39

AIR TRITIA konference: Znečištění ovzduší na pomezí 3 států

V polských Katovicích proběhne 17. října 2017 od 10:00 mezinárodní „Kick-off konference“ k zahájení projektu AIR TRITIA, který se zabývá znečištěním ovzduší v Česko-Slovensko-Polské oblasti. Celý název projektu financovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci programu Intereg Central Europe je „Jednotný přístup k řízení kvality ovzduší městských oblastí regionu TRITIA“.

Konference se koná v sídle Hlavního institutu hornictví (Głovny instytut gornictwa), jednoho z 15 partnerů projektu a je určena pro zástupce veřejné správy na všech úrovních (místní, regionální, národní), instituce a organizace, které se zajímají o způsoby monitorování a regulace kvality ovzduší. Na konferenci vystoupí zástupci partnerských organizací a ministerstev jednotlivých států.

Účastníci konference se dozvědí:

  • v čem spočívá řízení kvality ovzduší a jak jej mohou obce využít
  • jaké jsou tuzemské a zahraniční přístupy k řízení kvality ovzduší
  • jaké projekty EU řeší tuto problematiku
  • jak zdroje znečištění ovlivňují životní prostředí a jak snížit jejich negativní vliv
  • jaké problémy řeší partnerská města v oblasti znečištěného ovzduší

 

Projektu se účastní 15 partnerů z Česka, Slovenska a Polska

Česká republika

Slovensko

Polsko

1. Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava – hlavní partner projektu

1. Žilinská univerzita

1. Evropské uskupení pro územní spolupráci TRITIA

2. ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum

2. Město Žilina

2. Hlavní hornický institut

3. Statutární město Ostrava

3. Žilinský samosprávní kraj

3. Institut meteorologie a vodního hospodářství

4. Statutární město Opava

 

4. Město Rybnik

5. Moravskoslezský kraj

 

5. Město Opole

   

6. Opolské vojvodství

   

7. Slezské vojvodství

 

Projekt AIR TRITIA se zaměřuje na zlepšení řízení kvality ovzduší vytvořením nástrojů a strategií v 5 evropských městech. Region TRITIA zahrnuje území Opolského a Slezského vojvodství (PL), Moravskoslezského kraje (CZ) a Žilinského samosprávního kraje (SK), jehož rozloha je 34 069 km2 s počtem obyvatel zhruba 7,8 milionu. V rámci projektu vznikne 5 strategií, které budou implementovány partnerskými městy a jedna společná strategie, kterou implementují zapojené kraje. Dalšími výstupy budou systém pro řízení kvality ovzduší a předpovědní varovný systém (rovněž jako mobilní aplikace), které budou založeny na předchozích analýzách a vybudovaných prostorových databázích. Data budou analyzována pomocí superpočítačů.

Znečištění ovzduší je spojeno s přírodními zdroji, průmyslem, městskými oblastmi a dopravou a je nezávislé na národních hranicích. Řízení kvality ovzduší v oblastech, kde dochází k přeshraničnímu znečištění ovzduší, je velkým územním problémem. Ve střední Evropě existuje více regionů, které sdílejí tento environmentální problém (znečištěné oblasti mezi Českou republikou, Německem a Polskem, silně urbanizovaným regionem mezi Vídní, Bratislavou a Budapeští a průmyslovou oblastí mezi Polskem, Českou republikou a Slovenskem).

Přestože byly realizovány vzájemné projekty a jednání, problém stále přetrvává, neboť dosud nebyl stanoven žádný společný přístup. Řízení se provádí na místní úrovni bez ohledu na mezinárodní vlivy. Projekt pomůže k řešení situace v pěti pilotních městských regionech a v celém regionu TRITIA. Výstupy projektu bude možné implementovat do ostatních, nejen středoevropských regionů.

 

Více o projektu se dozvíte na stránkách:

 

Ing. David Kubáň
Komunikační manažer projektu AIR TRITIA
tel.: +420 776 031 483
e-mail: david.kuban@accendo.cz

06.10.2017 08:00

COP23: EU by měla zvyšovat své klimatické cíle

V usnesení, které bylo předloženo k hlasování tuto středu, se poslanci Evropského parlamentu dohodli na doporučeních pro evropské instituce a země před konáním zasedání COP23. To se uskuteční v Bonnu 6. až 17. listopadu. Vzhledem k tomu, že všechny strany UNFCCC musí sdělit své dlouhodobé cíle do roku 2020, poslanci vyzývají Komisi, aby do roku 2018 připravila pro EU strategii s nulovými emisemi. Poslanci EP také vyzývají k přijetí konkrétních závazků EU a mezinárodních závazků, které by poskytly dodatečné zdroje financování. Dále vybízejí Komisi, aby podporovala vazby mezi EU ETS a dalšími trhy s uhlíkem tak, aby se zvýšily ambice v oblasti klimatu a současně se přispělo ke snížení rizika úniku uhlíku. Více ZDE
 

06.10.2017 07:45

Identifikace endokrinních disruptorů: Parlament blokuje plány na vynětí některých pesticidů

Evropský parlament ve středu vetoval návrh Komise, který měl osvobodit některé chemické látky v pesticidech od toho, aby byly identifikovány jako endokrinní disruptory (tzv. hormonálně aktivní látky). Evropská komise bude muset neprodleně přijmout nový návrh.

Evropská komise podle poslanců EP překročila své pravomoci, když navrhla neidentifikovat látky cíleně vyvinuté tak, aby útočily na endokrinní systém organismu - zejména škůdců, jako endokrinní disruptory.

 

Další kroky

Námitka, kterou navrhli poslanci EP Jytte Guteland a Bas Eickhout, byla schválena 389 hlasy (235 poslanců hlasovalo proti a 70 poslanců se zdrželo hlasování). Poslanci tak absolutní většinou hlasů zablokovali návrh. Evropská komise proto bude muset navrhnout novou verzi textu s přihlédnutím k námitkám poslanců EP.

 

Fakta

Právní předpisy Evropské unie vyžadují, aby pesticidy nebo biocidní látky neměly endokrinně negativní účinky na jiné druhy, než na které jsou určeny. K uplatnění této legislativy potřebuje EU seznam vědeckých kritérií pro identifikaci hormonálně aktivních látek.

Návrh Komise se týkal vědeckých kritérií pro identifikaci vlastností chemických látek, které narušují endokrinní funkci. Identifikace těchto vědeckých kritérií je prvním krokem k opatřením, která sníží jejich přítomnost a ochrání zdraví občanů.

Evropský soudní dvůr v prosinci roku 2015 rozhodl, že Komise porušila právní předpisy Evropské unie tím, že neuveřejnila na konci roku 2013 kritéria pro určení endokrinních disruptorů. Poslanci EP opakovaně vyzývají EU, aby zasáhla proti těmto látkám.

Zpráva Programu OSN pro životní prostředí a Světové zdravotnické organizace označuje endokrinní disruptory za „globální hrozbu“ a odkazuje na vzestup mnoha onemocnění souvisejících s endokrinním systémem u lidí i volně žijících živočichů. Zpráva říká, že existují důkazy o neblahých reprodukčních účincích (jako neplodnost, rakovina či vrozené znetvoření) a tyto látky by rovněž mohly mít nepříznivý efekt na správnou funkci štítné žlázy, funkci mozku, obezitu, metabolismus, inzulín či glukózovou homeostázu.

06.10.2017 07:30

Ministerstvo zemědělství změní vyhlášku pro výpočet škod na lesích

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček dnes uznal argumenty energetických firem, kterým se nelíbí vyhláška, podle níž Lesy ČR vyčíslují škody na lesích způsobené průmyslovou činností. Po firmách pak požadují stamiliony. Více ZDE

 

 

Zdroj: https://ekonomicky-denik.cz

05.10.2017 17:55

Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) vychází ve sbírce!

Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která by měla zjednodušit proces posuzování vlivu stavebních záměrů na životní prostředí právě vychází ve Sbírce předpisů ČR pod číslem č. 326/2017 Sb. (částka č. 111). Novela mimo jiné omezuje počet záměrů, které budou posuzování podléhat. Norma také prodlužuje z pěti na sedm let základní dobu platnosti stanoviska EIA. Novela má umožnit prodloužení základní doby platnosti stanoviska o pět let, takže by mohlo platit 12 let. Novela také zpřesní ustanovení, podle něhož by vláda mohla ve výjimečném případě vyjmout z procesu EIA stavební záměry, u nichž by veřejný zájem na jeho provedení výrazně převyšoval nad zájmy ochrany životního prostředí. Novela rovněž zavádí povinnost vyhodnotit ve zjišťovacím řízení i jednotlivé varianty projektů, pokud byly předloženy.

05.10.2017 15:34

ČAObH na konferenci Předcházení vzniku odpadů 2017

Oběhové hospodářství šetří primární zdroje, předchází odpadům a znovu je využívá. Jedním z hlavních řečníků na konferenci Předcházení vzniku odpadů a lídrů ČAObH Zdeněk Horsák zná dobré příklady z praxe českého průmyslu, ale i bariéry, které brání k širší implementaci principů oběhového hospodářství.

Česká asociace oběhového hospodářství sdružuje příklady dobré praxe v oblasti oběhového hospodářství, které klade důraz na šetření primární zdrojů při výrobě, snižování množství odpadů a jejich opětovné použití. O jaké příklady se jedná?

Naším cílem bylo od počátku pomoci principům oběhového hospodářství do praxe. Usilujeme o to především třemi způsoby: Vyzdvihujeme „pionýrské“ projekty z průmyslových podniků a obcí, kde jsou napřed a předbíhají pozitivním způsobem právní rámec a další regulace tím, že se chovají „oběhově“ na základě svých firemních strategií udržitelnosti a pochopily hodnotu surovin, které nemůžeme donekonečna čerpat z přírodních zdrojů a do Evropy dovážených surovin, ale maximálně využít stávající nebo alternativní zdroje, třeba i odpady. Takovým příkladem jsou jen z oblasti nakládání s odpady projekty ŠKODA AUTO, LJNDE Vítkovice, Seco GROUP, SUEZ, LEGO, Nitto Denko Czech, Nestlé a z obcí například Sokolnice, ale celá řada dalších.

Druhým způsobem je podpora legislativních kroků, které by přirozený přechod k oběhovému hospodářství umožnily. A základem je postupné zvyšování poplatků pro ukládání odpadů na skládku. Skládkování je podle všeobecně akceptované evropské hierarchie nakládání s odpady nejhorším způsobem nakládání s odpady, na opačném konci pyramidy oproti předcházení vzniku odpadů. Na skládku by mělo jít skutečně jen zbytkové množství odpadů, které nelze již jinak využít. Bohužel teď končí na skládkách často i odpady z tříděného odpadu. Z dostupných statistik jen necelá třetina žlutého kontejneru na plasty se dočká finálního využití, kdy je plast zapracován do výrobku, který je konkurenceschopný. Kdo viděl skládku komunálního odpadu, dá mi za pravdu. Důvod je ten, že vysypat odpad na skládku je při stávající výši zákonem stanovených poplatků nejlevnější způsob, jak s odpady naložit. A to je samozřejmě špatně. A konečně jako třetí způsob, jak podporovat oběhové hospodářství, jsme založili nadační fond s názvem Technologie pro 21. století, jehož smyslem je podporovat projekty v oběhovém hospodářství.

 

Kde vidíte největší bariéry na přechod na oběhové hospodářství v ČR, potažmo v EU?

V rámci příprav na kurs oběhového hospodářství, který realizujeme společně s VŠCHT Praha a o který je velký zájem, náš tým specialistů realizoval analýzu největších překážek pro úspěšnou integraci oběhového hospodářství do praxe. Ve výsledku jsme identifikovali v globálním měřítku tyto základní bariéry: 

  • levné zdroje surovin – značné množství surovin se dobývá a dováží z rozvojových zemí s levnou pracovní sílou a ze zemí, které nemají téměř žádné environmentální standardy; do ceny neobnovitelné suroviny není započítán žádný nebo jen velmi nízký poplatek ze následnou rekultivaci či obnovu;
  • dostupnost surovin – v současné době zatím značné zdroje primárních surovin, levná doprava;
  • zisky z koncových technologií na odpady – s výjimkou několika vyspělých zemí plynou zásadní zisky pro operátory odpadů z prostého skládkování nebo ukládání odpadů na povrchu terénu, ziskovost těchto jednoduchých technologií je v rozmezí 30 - 70 % (v ČR se odhaduje zisk mezi 2,5 – 3 miliardami Kč);
  • podvodná spolupráce firem – převoz odpadů mezi jednotlivými zeměmi s částečnou nebo naprostou absencí příslušné legislativy, zneškodňování odpadů v mořích, využívání neověřených technologií;
  • rozdílné zpoplatnění odpadů – převoz odpadů s nižšími poplatky za skládkování, překategorizace odpadů, podvodné vykazování recyklačních kvót;
  • rozdílné fiskální nástroje – zákonné poplatky za skládkování a spalování odpadů, podpora malých a středních podniků, celní a dovozní bariéry, odlišné DPH, zelené nakupování;
  • zažitá praxe – odlišné priority a absence znalostí vrcholového managementu firem, tlak na zvyšování okamžité a krátkodobé ziskovosti, provozní „slepota“, všeobecně nízká úroveň vzdělání v oblasti oběhového hospodářství;
  • blahobyt – malá ochota obyvatel vyspělých zemí ke snížení své životní úrovně, touha obyvatel s nižší životní úrovní dosáhnout na technické novinky a nové zboží, zvyšování celosvětové populace.

 

Tabulka 1: V České republice byla realizována SWOT analýza za účasti širokého spektra významných specialistů z jednotlivých oblastí výroby a služeb pod vedením společnosti Enviros. [1]

 

Čína oznámila významné omezení importu odpadu - nemůže tato restrikce pomoci EU při přechodu na OH?

Tento „čínský“ zákaz vnímám jako velmi důležitý podnět a také pochopitelný krok ze strany Číny. V ČR nepředpokládám tak velký primární dopad, v tomto ohledu jsme na tom totiž lépe než západoevropské státy, kde byl podíl vývozu do Číny vyšší. Pro nás je to jasný signál, že musíme hledat řešení pro méně kvalitní plastový odpad. V otázce prevence se zaměřit na ecodesign – tedy nevyrábět komposity, ale pokud možno výrobky z jednoho druhu plastu. Dále musíme podpořit výrobu produktů ze směsných odpadních plastů. A rozhodně se do třetice zaměřit na zvýšení efektivity třídění komunálního odpadu, kde musí sehrát hlavní roli systém EKO-KOM. Je možné, že v mezidobí, než se zlepší čistota tříděných odpadů a výrobků z plastu a obalů, bude na přechodnou dobu nezbytné zaměřit se na energetické využití těchto materiálově nevyužitelných odpadů a přetvořit je na alternativní palivo v podobě certifikovaných výrobků. Hovoříme zde o čistě alternativním palivu, nikoli o kvazi úpravě odpadů prostřednictvím mechanicko-biologické úpravy.  Zároveň je třeba počítat se snížením cen za výkup druhotných surovin na přechodnou dobu.


Česká republika má před sebou výzvy plynoucí především z platného zákazu skládkování v roce 2024 a z evropské legislativy (balíček návrhů norem k oběhovému hospodářství). Jak hodnotíte tyto cíle?  Je podle Vás rok 2024 ještě reálný, když nemáme platný nový zákon o odpadech, který by odklonil odpady ze skládek?

Kampaň skládkařské lobby je založena na lichém a populistickém argumentu, že vyšší poplatek za skládkování výrazně negativně dopadne na české rodiny. Jde o trik, kdy je v kalkulacích započítána i částka za svoz odpadu, která však se skládkováním nemá nic společného. Poplatek za skládkování je v České republice extrémně nízký i v evropském kontextu. Zatímco průměr EU je na hranici 60 eur za tunu odpadu, u nás je poplatek ve výši 18,5 eur za tunu. Proto stále podporujeme tento první motivační krok – postupné zvyšování poplatku za uložení odpadu na skládky. Postupné proto, abychom měli čas na vybudování alternativních recyklačních technologií a další infrastruktury.  V současné době je mnoho investorů, kteří jsou připraveni začít stavět alternativy ke skládkám. Pokud nová vláda a nový parlament pochopí tuto příležitost pro transformaci českého odpadového hospodářství, ale zejména zvýšení surovinové bezpečnosti země, tak je rok 2024 stále velmi reálný.

 

Co firmy nejčastěji dělají, aby minimalizovaly odpad?

Z naší zkušenosti se stále častěji zaměřují na předcházení vzniku odpadu, diskutujeme projekty čistší produkce, koncepty udržitelné spotřeby a výroby, aplikaci norem ISO 14001. U již vzniklého odpadu jsou to pak systémy efektivního třídění, podniky věnují větší pozornost materiálovému využití odpadů přímo ve vlastní výrobě, případě zhodnocení v podobě druhotných surovin. Proaktivní firmy orientované na udržitelnost se snaží v souladu s evropskou hierarchií nakládání s odpady minimalizovat množství skládkovaného odpadu.

 

 

Fotografie příkladů dobré praxe:

Obr. 1:  Bioodpady a odpadní dřevo jsou zpracovány v kompostárnách. Zdroj: SUEZ

 

Obr. 2: Recyklace metalizovaných fólií. Zdroj: SUEZ

 

Obr. 3: Recyklace rozpouštědel z lakoven v automobilovém průmyslu. Zdroj: ŠKODA AUTO

 

Pro více informací kontaktujte:

Jana Drábková, koordinátorka programu konference PVO

drabkova@cemc.cz

+420 739 927 166

 

05.10.2017 15:30

Ke stažení: Zpráva o stavu vodního hospodářství ČR v roce 2016

Ministerstvo zemědělství publikovalo Zprávu o stavu vodního hospodářství ČR v roce 2016. Publikace označovaná jako "Modrá zpráva" informuje o stavu vodního hospodářství v roce 2016 a podává přehled o dlouhodobém vývoji vodního hospodářství ve sledovaných ukazatelích. Modrá zpráva je významná vodohospodářská ročenka, kterou společně připravuje Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí již 20 let.

 

Dokument ke stažení:

Modrá zpráva 2016

05.10.2017 14:14

Připomínky: Novela zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě

Ministerstvo životního prostředí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů. Obsahem předkládaného návrhu je jednoznačné vymezení oprávnění neziskových organizací usilujících o ochranu životního prostředí zaručených směrnicí, zejména oprávnění předkládat příslušnému orgánu jakákoli vyjádření  související s případy škod na životním prostředí a požadovat po příslušném orgánu, aby přijal opatření podle směrnice. Zároveň bude mít taková organizace výslovně zakotvené právo stát se účastníkem řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření.  Nevládní organizace zaměřené na ochranu životního prostředí budou moci rovněž požadovat, aby byly předem informovány o všech zahájených řízeních o uložení preventivních nebo nápravných opatření. Termín pro sdělení připomíének je stanoven na 2. listopadu 2017. Dokumenty ZDE

 

 

 

05.10.2017 13:20

Volby 2017: Předvolební debata na téma životní prostředí již zítra!

AVÍZO Přímý přenos diskuse České televize s odbornými lídry nejsilnějších stran na téma Zemědělství a životní prostředí sledujte zítra v pátek 6. října od 20 hodiny na ČT24.

 

 

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE