Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: DATA A ČÍSLA V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ

 

ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti
Redakce OF

Politici, zbystřete! Češi jasně říkají, že životní prostředí je základ spokojeného života
Redakce OF

Záchrana knih jako cirkulární byznys. A proč ne?
Redakce OF

Také nevíte, která CO2 kalkulačka je ta správná? EFRAG přináší odpověď
Redakce OF

Reporting firemního dopadu: Když fakta dávají smysl
Laura Mitroliosová

Legislativní hrátky se složením kapalných náplní do elektronických cigaret
Aneta Nezmeškalová a Sabina Fraňková

Cihly z plastu a betonu: Kanadská odpověď na přebytek odpadu i nedostatek bydlení
Redakce OF

Zatímco Rumunsko zahajuje boj proti odpadu z jednorázových tiskových kazet, v Česku se dál hromadí
Pavel Hrdlička

Data a čísla o odpadech – kolik jich skutečně potřebujeme?
Eva Horáková

Cirkulární ekonomika v ČR: Překážkový běh pro vytrvalé
Radek Hořeňovský

Zachrání nás recyklace před vlastním elektroodpadem?
Redakce OF

Životní prostředí Evropy: Trendy, hrozby a inspirace z Česka
Redakce OF

Česko v environmentálním zrcadle: Méně emisí, více obalů a rekordní déšť
Redakce OF

Souvislosti plastového znečištění: Kdo produkuje, kdo znečišťuje, kdo trpí a co uniká do oceánů?
Redakce OF

Jak se Čechům dýchalo v roce 2024?
Redakce OF

Od skládek k elektřině: Jak odpad začal vyrábět energii
Redakce OF

Jak Česko krotilo vodu v roce 2024?
Redakce OF

Ekologický potenciál přírodní gumy
Miloš Beran

Budoucnost ochrany přírody: Drony a roboty se učí likvidovat invazní rostliny
Ondřej Vild, Ondřej Veselý, Dalibor Dostál, Daniel Vejchar a Jakub Lev

Výzkum environmentálně relevantních mikroplastů pomocí technik laserové spektroskopie
Pavlína Modlitbová

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
9.12. Dopady novely legislativy ochrany ovzduší na provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
Leden    
6.1.  ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
Následné termíny: 15.11.
8.1. Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
13.1. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
13.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. ISPOP - hlášení za rok 2025
19.1. ISPOP 2026: Změny v ohlašování - aplikace ISPOP, IRZ, SPE, odpady, obaly, voda...
Následné termíny: 21. 1., 9. 2.
20.1. Jak zvládnout ohlašování odpadů za rok 2025 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 21.01., 03.02., 04.02., 05.02., 10.02., 11.02., 12.02.2026
21.1. Konference Chemická legislativa 2026
22.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2026
Následné termíny: 27.1.
22.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2025 do ISPOP z webových formulářů - zaměřeno na původce odpadů
Následné termíny: 19.02., 26.02.2026
26.1. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Následné termíny: 4.2., 2.12.
29.1. Vodárenská biologie 2026
Únor    
10.2. Podnikový ekolog (2denní kurz)
Následné termíny: 18. - 19. 3., 23. - 24. 4., 13. - 14. 5., 17. - 18. 5., 27. - 28. 7., 14. - 15. 9., 8. - 9. 10., 14. - 15. 10., 3. - 4. 12.
12.2. OVZDUŠÍ: povinnosti, změny legislativy, ISPOP, hlášení SPE a poplatky, IRZ
Následné termíny: 11.3.
Březen    
3.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2025
12.3. Legislativa životního prostředí v kostce
Následné termíny: 16. 4., 10. 6., 7. 10., 25. 11.
13.3. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
Následné termíny: 12.11.
17.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Následné termíny: 18.03., 26.5., 27.05.
24.3. iKURZ: Kovové odpady v roce 2026 - legislativa, praxe a nejčastější chyby z ročních hlášení
26.3. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Duben    
1.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
13.4. ADR PRO "NE"DOPRAVCE: Běžný podnik a jeho povinnosti k ADR, školení zúčastněných osob
14.4. iKURZ: Ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2026
15.4. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011 
Následné termíny: 9.11
20.4.  SDO: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
Následné termíny: 23.11.
21.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2026 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
22.4. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnických a jim podobných zařízení v roce 2026
22.4. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Následné termíny: 14.11. 
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi pro původce i provozovatele zařízení
Květen    
12.5. Vzdělávání pracovníků měřících skupin - novela zákona č. 42/2025 Sb.
13.5. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
14.5. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2026 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
19.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
19.5. Optimalizace odpadových toků: moderní přístup k nakládání s odpady
20.5. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Následné termíny: 9. 9. - 24. 9.
23.5. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2026
Následné termíny: 11. 6., 2. 11.
25.5 Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
27.5. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
Červen    
2.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
10.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
15.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2026
Září    
22.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Následné termíny: 23.09., 24.11., 25.11., 26.11.
Listopad    
11.11. ADR: Povinné školení osob podílejících se na přepravě

 

  

 

Novinky

06.10.2017 07:45

Identifikace endokrinních disruptorů: Parlament blokuje plány na vynětí některých pesticidů

Evropský parlament ve středu vetoval návrh Komise, který měl osvobodit některé chemické látky v pesticidech od toho, aby byly identifikovány jako endokrinní disruptory (tzv. hormonálně aktivní látky). Evropská komise bude muset neprodleně přijmout nový návrh.

Evropská komise podle poslanců EP překročila své pravomoci, když navrhla neidentifikovat látky cíleně vyvinuté tak, aby útočily na endokrinní systém organismu - zejména škůdců, jako endokrinní disruptory.

 

Další kroky

Námitka, kterou navrhli poslanci EP Jytte Guteland a Bas Eickhout, byla schválena 389 hlasy (235 poslanců hlasovalo proti a 70 poslanců se zdrželo hlasování). Poslanci tak absolutní většinou hlasů zablokovali návrh. Evropská komise proto bude muset navrhnout novou verzi textu s přihlédnutím k námitkám poslanců EP.

 

Fakta

Právní předpisy Evropské unie vyžadují, aby pesticidy nebo biocidní látky neměly endokrinně negativní účinky na jiné druhy, než na které jsou určeny. K uplatnění této legislativy potřebuje EU seznam vědeckých kritérií pro identifikaci hormonálně aktivních látek.

Návrh Komise se týkal vědeckých kritérií pro identifikaci vlastností chemických látek, které narušují endokrinní funkci. Identifikace těchto vědeckých kritérií je prvním krokem k opatřením, která sníží jejich přítomnost a ochrání zdraví občanů.

Evropský soudní dvůr v prosinci roku 2015 rozhodl, že Komise porušila právní předpisy Evropské unie tím, že neuveřejnila na konci roku 2013 kritéria pro určení endokrinních disruptorů. Poslanci EP opakovaně vyzývají EU, aby zasáhla proti těmto látkám.

Zpráva Programu OSN pro životní prostředí a Světové zdravotnické organizace označuje endokrinní disruptory za „globální hrozbu“ a odkazuje na vzestup mnoha onemocnění souvisejících s endokrinním systémem u lidí i volně žijících živočichů. Zpráva říká, že existují důkazy o neblahých reprodukčních účincích (jako neplodnost, rakovina či vrozené znetvoření) a tyto látky by rovněž mohly mít nepříznivý efekt na správnou funkci štítné žlázy, funkci mozku, obezitu, metabolismus, inzulín či glukózovou homeostázu.

06.10.2017 07:30

Ministerstvo zemědělství změní vyhlášku pro výpočet škod na lesích

Zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček dnes uznal argumenty energetických firem, kterým se nelíbí vyhláška, podle níž Lesy ČR vyčíslují škody na lesích způsobené průmyslovou činností. Po firmách pak požadují stamiliony. Více ZDE

 

 

Zdroj: https://ekonomicky-denik.cz

05.10.2017 17:55

Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) vychází ve sbírce!

Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která by měla zjednodušit proces posuzování vlivu stavebních záměrů na životní prostředí právě vychází ve Sbírce předpisů ČR pod číslem č. 326/2017 Sb. (částka č. 111). Novela mimo jiné omezuje počet záměrů, které budou posuzování podléhat. Norma také prodlužuje z pěti na sedm let základní dobu platnosti stanoviska EIA. Novela má umožnit prodloužení základní doby platnosti stanoviska o pět let, takže by mohlo platit 12 let. Novela také zpřesní ustanovení, podle něhož by vláda mohla ve výjimečném případě vyjmout z procesu EIA stavební záměry, u nichž by veřejný zájem na jeho provedení výrazně převyšoval nad zájmy ochrany životního prostředí. Novela rovněž zavádí povinnost vyhodnotit ve zjišťovacím řízení i jednotlivé varianty projektů, pokud byly předloženy.

05.10.2017 15:34

ČAObH na konferenci Předcházení vzniku odpadů 2017

Oběhové hospodářství šetří primární zdroje, předchází odpadům a znovu je využívá. Jedním z hlavních řečníků na konferenci Předcházení vzniku odpadů a lídrů ČAObH Zdeněk Horsák zná dobré příklady z praxe českého průmyslu, ale i bariéry, které brání k širší implementaci principů oběhového hospodářství.

Česká asociace oběhového hospodářství sdružuje příklady dobré praxe v oblasti oběhového hospodářství, které klade důraz na šetření primární zdrojů při výrobě, snižování množství odpadů a jejich opětovné použití. O jaké příklady se jedná?

Naším cílem bylo od počátku pomoci principům oběhového hospodářství do praxe. Usilujeme o to především třemi způsoby: Vyzdvihujeme „pionýrské“ projekty z průmyslových podniků a obcí, kde jsou napřed a předbíhají pozitivním způsobem právní rámec a další regulace tím, že se chovají „oběhově“ na základě svých firemních strategií udržitelnosti a pochopily hodnotu surovin, které nemůžeme donekonečna čerpat z přírodních zdrojů a do Evropy dovážených surovin, ale maximálně využít stávající nebo alternativní zdroje, třeba i odpady. Takovým příkladem jsou jen z oblasti nakládání s odpady projekty ŠKODA AUTO, LJNDE Vítkovice, Seco GROUP, SUEZ, LEGO, Nitto Denko Czech, Nestlé a z obcí například Sokolnice, ale celá řada dalších.

Druhým způsobem je podpora legislativních kroků, které by přirozený přechod k oběhovému hospodářství umožnily. A základem je postupné zvyšování poplatků pro ukládání odpadů na skládku. Skládkování je podle všeobecně akceptované evropské hierarchie nakládání s odpady nejhorším způsobem nakládání s odpady, na opačném konci pyramidy oproti předcházení vzniku odpadů. Na skládku by mělo jít skutečně jen zbytkové množství odpadů, které nelze již jinak využít. Bohužel teď končí na skládkách často i odpady z tříděného odpadu. Z dostupných statistik jen necelá třetina žlutého kontejneru na plasty se dočká finálního využití, kdy je plast zapracován do výrobku, který je konkurenceschopný. Kdo viděl skládku komunálního odpadu, dá mi za pravdu. Důvod je ten, že vysypat odpad na skládku je při stávající výši zákonem stanovených poplatků nejlevnější způsob, jak s odpady naložit. A to je samozřejmě špatně. A konečně jako třetí způsob, jak podporovat oběhové hospodářství, jsme založili nadační fond s názvem Technologie pro 21. století, jehož smyslem je podporovat projekty v oběhovém hospodářství.

 

Kde vidíte největší bariéry na přechod na oběhové hospodářství v ČR, potažmo v EU?

V rámci příprav na kurs oběhového hospodářství, který realizujeme společně s VŠCHT Praha a o který je velký zájem, náš tým specialistů realizoval analýzu největších překážek pro úspěšnou integraci oběhového hospodářství do praxe. Ve výsledku jsme identifikovali v globálním měřítku tyto základní bariéry: 

  • levné zdroje surovin – značné množství surovin se dobývá a dováží z rozvojových zemí s levnou pracovní sílou a ze zemí, které nemají téměř žádné environmentální standardy; do ceny neobnovitelné suroviny není započítán žádný nebo jen velmi nízký poplatek ze následnou rekultivaci či obnovu;
  • dostupnost surovin – v současné době zatím značné zdroje primárních surovin, levná doprava;
  • zisky z koncových technologií na odpady – s výjimkou několika vyspělých zemí plynou zásadní zisky pro operátory odpadů z prostého skládkování nebo ukládání odpadů na povrchu terénu, ziskovost těchto jednoduchých technologií je v rozmezí 30 - 70 % (v ČR se odhaduje zisk mezi 2,5 – 3 miliardami Kč);
  • podvodná spolupráce firem – převoz odpadů mezi jednotlivými zeměmi s částečnou nebo naprostou absencí příslušné legislativy, zneškodňování odpadů v mořích, využívání neověřených technologií;
  • rozdílné zpoplatnění odpadů – převoz odpadů s nižšími poplatky za skládkování, překategorizace odpadů, podvodné vykazování recyklačních kvót;
  • rozdílné fiskální nástroje – zákonné poplatky za skládkování a spalování odpadů, podpora malých a středních podniků, celní a dovozní bariéry, odlišné DPH, zelené nakupování;
  • zažitá praxe – odlišné priority a absence znalostí vrcholového managementu firem, tlak na zvyšování okamžité a krátkodobé ziskovosti, provozní „slepota“, všeobecně nízká úroveň vzdělání v oblasti oběhového hospodářství;
  • blahobyt – malá ochota obyvatel vyspělých zemí ke snížení své životní úrovně, touha obyvatel s nižší životní úrovní dosáhnout na technické novinky a nové zboží, zvyšování celosvětové populace.

 

Tabulka 1: V České republice byla realizována SWOT analýza za účasti širokého spektra významných specialistů z jednotlivých oblastí výroby a služeb pod vedením společnosti Enviros. [1]

 

Čína oznámila významné omezení importu odpadu - nemůže tato restrikce pomoci EU při přechodu na OH?

Tento „čínský“ zákaz vnímám jako velmi důležitý podnět a také pochopitelný krok ze strany Číny. V ČR nepředpokládám tak velký primární dopad, v tomto ohledu jsme na tom totiž lépe než západoevropské státy, kde byl podíl vývozu do Číny vyšší. Pro nás je to jasný signál, že musíme hledat řešení pro méně kvalitní plastový odpad. V otázce prevence se zaměřit na ecodesign – tedy nevyrábět komposity, ale pokud možno výrobky z jednoho druhu plastu. Dále musíme podpořit výrobu produktů ze směsných odpadních plastů. A rozhodně se do třetice zaměřit na zvýšení efektivity třídění komunálního odpadu, kde musí sehrát hlavní roli systém EKO-KOM. Je možné, že v mezidobí, než se zlepší čistota tříděných odpadů a výrobků z plastu a obalů, bude na přechodnou dobu nezbytné zaměřit se na energetické využití těchto materiálově nevyužitelných odpadů a přetvořit je na alternativní palivo v podobě certifikovaných výrobků. Hovoříme zde o čistě alternativním palivu, nikoli o kvazi úpravě odpadů prostřednictvím mechanicko-biologické úpravy.  Zároveň je třeba počítat se snížením cen za výkup druhotných surovin na přechodnou dobu.


Česká republika má před sebou výzvy plynoucí především z platného zákazu skládkování v roce 2024 a z evropské legislativy (balíček návrhů norem k oběhovému hospodářství). Jak hodnotíte tyto cíle?  Je podle Vás rok 2024 ještě reálný, když nemáme platný nový zákon o odpadech, který by odklonil odpady ze skládek?

Kampaň skládkařské lobby je založena na lichém a populistickém argumentu, že vyšší poplatek za skládkování výrazně negativně dopadne na české rodiny. Jde o trik, kdy je v kalkulacích započítána i částka za svoz odpadu, která však se skládkováním nemá nic společného. Poplatek za skládkování je v České republice extrémně nízký i v evropském kontextu. Zatímco průměr EU je na hranici 60 eur za tunu odpadu, u nás je poplatek ve výši 18,5 eur za tunu. Proto stále podporujeme tento první motivační krok – postupné zvyšování poplatku za uložení odpadu na skládky. Postupné proto, abychom měli čas na vybudování alternativních recyklačních technologií a další infrastruktury.  V současné době je mnoho investorů, kteří jsou připraveni začít stavět alternativy ke skládkám. Pokud nová vláda a nový parlament pochopí tuto příležitost pro transformaci českého odpadového hospodářství, ale zejména zvýšení surovinové bezpečnosti země, tak je rok 2024 stále velmi reálný.

 

Co firmy nejčastěji dělají, aby minimalizovaly odpad?

Z naší zkušenosti se stále častěji zaměřují na předcházení vzniku odpadu, diskutujeme projekty čistší produkce, koncepty udržitelné spotřeby a výroby, aplikaci norem ISO 14001. U již vzniklého odpadu jsou to pak systémy efektivního třídění, podniky věnují větší pozornost materiálovému využití odpadů přímo ve vlastní výrobě, případě zhodnocení v podobě druhotných surovin. Proaktivní firmy orientované na udržitelnost se snaží v souladu s evropskou hierarchií nakládání s odpady minimalizovat množství skládkovaného odpadu.

 

 

Fotografie příkladů dobré praxe:

Obr. 1:  Bioodpady a odpadní dřevo jsou zpracovány v kompostárnách. Zdroj: SUEZ

 

Obr. 2: Recyklace metalizovaných fólií. Zdroj: SUEZ

 

Obr. 3: Recyklace rozpouštědel z lakoven v automobilovém průmyslu. Zdroj: ŠKODA AUTO

 

Pro více informací kontaktujte:

Jana Drábková, koordinátorka programu konference PVO

drabkova@cemc.cz

+420 739 927 166

 

05.10.2017 15:30

Ke stažení: Zpráva o stavu vodního hospodářství ČR v roce 2016

Ministerstvo zemědělství publikovalo Zprávu o stavu vodního hospodářství ČR v roce 2016. Publikace označovaná jako "Modrá zpráva" informuje o stavu vodního hospodářství v roce 2016 a podává přehled o dlouhodobém vývoji vodního hospodářství ve sledovaných ukazatelích. Modrá zpráva je významná vodohospodářská ročenka, kterou společně připravuje Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí již 20 let.

 

Dokument ke stažení:

Modrá zpráva 2016

05.10.2017 14:14

Připomínky: Novela zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě

Ministerstvo životního prostředí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů. Obsahem předkládaného návrhu je jednoznačné vymezení oprávnění neziskových organizací usilujících o ochranu životního prostředí zaručených směrnicí, zejména oprávnění předkládat příslušnému orgánu jakákoli vyjádření  související s případy škod na životním prostředí a požadovat po příslušném orgánu, aby přijal opatření podle směrnice. Zároveň bude mít taková organizace výslovně zakotvené právo stát se účastníkem řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření.  Nevládní organizace zaměřené na ochranu životního prostředí budou moci rovněž požadovat, aby byly předem informovány o všech zahájených řízeních o uložení preventivních nebo nápravných opatření. Termín pro sdělení připomíének je stanoven na 2. listopadu 2017. Dokumenty ZDE

 

 

 

05.10.2017 13:20

Volby 2017: Předvolební debata na téma životní prostředí již zítra!

AVÍZO Přímý přenos diskuse České televize s odbornými lídry nejsilnějších stran na téma Zemědělství a životní prostředí sledujte zítra v pátek 6. října od 20 hodiny na ČT24.

 

 

 

 

05.10.2017 13:18

Stanoviska Svazu průmyslu: TREND, územně analitické podklady a odborná způsobilost EIA

Svaz průmyslu a obchodu ČR (SPČR) vydal v poslední době několik stanovisek. Stanoviska se týkají návrhu vyhlášky o odborné způsobilosti EIA, novely vyhlášky o územně analytických podkladech a návrhu programu průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje TREND.

 

 

Dokument ke stažení:

  • Stanovisko EIA - ZDE
  • Stanovisko stanovisko ÚAP - ZDE
  • Stanovisko TREND - ZDE

 

 

05.10.2017 12:58

ECHA upozorňuje registranty, aby byli připraveni prokázat velikost svého podniku

Podle nařízení REACH a CLP profitují malé a střední podniky (MSP/SMEs) ze snížených poplatků (dokonce až o 95 %). Po zaslání registrační dokumentace prostřednictvím REACH-IT mohou MSP požádat o snížení poplatků a následně jim budou ECHA vyfakturovány poplatky podle velikostní kategorie jejich podniku.

Ověření, které ECHA v minulosti provedla ukázala, že existuje vysoký podíl podniků, které se ve skutečnosti nesprávně zařadily jako MSP/SMEs s oprávněním ke snížení poplatků.

K zajištění stejného a férového přístupu pro všechny registranty musí ECHA ověřit oprávněnost redukce těchto poplatků (ověření velikosti podniku). V současné době ECHA ověřuje velikost podniků z  kategorie MSP/SMEs registrantů, kteří zaslali své registrační dokumentace v létech 2013 – 2015.

Při ověřování výše platby poplatků vyžaduje ECHA od MSP/SMEs podniků listinný důkaz o deklarované velikosti podniku. ECHA zasílá tyto požadavky pouze prostřednictvím nástroje pro zasílání registračních dokumentací a komunikaci v REACH-IT a zadává termín, do kterého musí být požadované dokumenty předloženy.

Je proto důležité, aby si společnosti/podniky pravidelně na svých REACH-IT účtech kontrolovaly jakékoliv zprávy a úkoly z ECHA. Je také potřeba udržovat aktuální detailní údaje o podnikových kontaktech a reagovat na požadavky ECHA.

Jestliže registrant neposkytne ECHA požadované dokumenty v daném termínu, je považován za nezpůsobilého pro snížení poplatků jako MSP/SMEs. ECHA poté vyfakturuje rozdíl mezi již podnikem zaplacenými poplatky (jako MSP/SMEs) a poplatky stanovenými pro velké společnosti. Kromě toho musí podnik zaplatit i administrativní poplatek.

Registranti mohou proaktivně korigovat svou velikostní kategorii zasláním zpřesněné velikosti do ECHA HelpDesku a v souladu s tím aktualizovat své REACH-IT účty. Podnikům se doporučuje ocenit svou velikost zahrnutím všech příslušných vzájemně propojených a partnerských podniků. Jestliže podniky zkorigují svou velikost před tím, než ECHA zahájí verifikační proces, nebude muset podnik platit jakékoliv administrativní poplatky, ale pouze rozdíl do správné úrovně poplatku. Jestliže firmy uznají svou chybu do stanoveného termínu, pak zaplatí pouze polovinu administrativních poplatků.

Pro úplnost: od června 2016 musí registranti před zasláním registrační dokumentace nahrát v REACH-IT listinné důkazy, které podporují jejich nárok na snížení poplatků. U dřívějších registrantů z kategorie MSP/SMEs je předložení důkazů vyžadováno ECHA v průběhu verifikačního procesu.

 

 Další informace:

 

Související zprávy:

 

ECHA – The European Chemicals Agency/Evropská agentura pro chemické látky

 

Zdroj: MPO (ECHA webové stránky)

04.10.2017 18:19

IEA: Slunce bylo loni nejrychleji rostoucí zdroj nové elektřiny

Elektřina ze slunce byla loni z celosvětového měřítka nejrychleji rostoucím zdrojem nové energie. Poprvé překonala růst všech dalších forem výroby elektřiny, hlavně díky Číně, Indii a USA. Elektřina z obnovitelných zdrojů se pak podílela na nové kapacitě výroby elektřiny v loňském roce ze dvou třetin. Uvedla to ve své zprávě Mezinárodní agentura pro energii (IEA), která současně zvýšila výhled růstu kapacity výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů na příštích pět let.

Čistý přírůstek kapacity produkce z obnovitelných zdrojů, včetně výroby z vody, slunce, větru, vln, přílivu a bioenergie, činil rekordních 165 gigawattů (GW). Meziročně stoupl o šest procent, napsala agentura Reuters.

Kapacita solárních elektráren stoupla o 50 procent na více než 74 GW. Bylo to poprvé, kdy přírůstek kapacity solárních elektráren rostl rychleji než u jiných zdrojů a překročil čistý přírůstek u uhlí.

IEA očekává, že do roku 2022 kapacita produkce elektřiny z obnovitelných zdrojů stoupne o více než 920 GW, tedy o 43 procent. Přispěje k tomu podpora nízkouhlíkové elektřiny a snížení nákladů na výstavbu solárních a větrných elektráren. Růst solárních elektráren má být vyšší než u dalších obnovitelných zdrojů.

Celková kapacita výroby z obnovitelných zdrojů by měla v roce 2022 činit 8169 terawatthodin (TWh), což bude odpovídat kombinované spotřebě elektřiny v Číně, Indii a Německu. Nejvíce k růstu kapacity přispěje Čína.

"Uhlí sice zůstane v roce 2022 největším zdrojem výroby elektřiny, obnovitelné zdroje se ale přiblíží. V roce 2016 byla výroba z obnovitelných zdrojů nižší o 34 procent než z uhlí, ale do roku 2022 se tato mezera sníží o polovinu na pouhých 17 procent," uvedla IEA ve zprávě.

 

Zdroj: ČTK

04.10.2017 15:13

Text memoranda o těžbě a zpracování lithia ke stažení

Ministerstvo průmyslu a obchodu uveřejnilo text memoranda o porozumění, které se týká spolupráce v oblasti těžby a zpracování lithia v České republice. Memorandum mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu, zastoupeném ministrem průmyslu a obchodu Jiřím Havlíčkem, a společností European Metals Holdings Ltd., bylo uzavřené dne 2. 10. 2017.

 

 

Dokument ke stažení:

04.10.2017 14:25

Pozvánka na konferenci: ENVIRO 2017 - Československá ENVIROnmentální konference

Druhý ročník česko-slovenského mezioborového setkání odborníků věnujících se ochraně životního prostředí, jehož cílem je výměna praktických i legislativních zkušeností v oblasti odpadového hospodářství, ochrany ovzduší, integrované prevence a nejlepších dostupných technologií (BAT).

Na konferenci opět vystoupí zástupci Ministerstva životního prostředí ČR i SR, české i slovenské inspekce životního prostředí, zástupci státní správy a samosprávy, odborníci na monitorování kvality životního prostředí a zdraví obyvatel a provozovatelé významných průmyslových a energetických podniků.

Nad konferencí převzalo záštitu Ministerstvo životního prostředí České republiky.

V jednotlivých blocích se bude diskutovat o problémových otázkách uplatňování českých i slovenských národních legislativních norem a implementaci evropských směrnic, včetně návrhu revizí konkrétních předpisů.

Nepůjde jen o přednášky. Vytvoříme vám příjemné prostředí pro formální i neformální konzultace se zástupci státní správy i kolegy z oboru.

 

Program konference:

 

Středa 25. 10. 2017

WORKSHOP: Postavení veřejnosti v procesech EIA a IPPC

                       14:00 – 14:20   Katarína Hobzová, Európska komisia

Právna úprava postavenia verejnosti v predpisoch EK, príklady právnych úprav procesov EIA a IPPC z iných krajín  

14:20 – 14:40 Daniela Medžová, gen. riaditeľka sekcie legislatívy a práva MŽP SR

EIA, postavenie verejnosti a ako ďalej...

14:40 – 15:00 Peter Šimurka, hlavný inšpektor pre IPKZ, SIŽP

IPPC, postavenie verejnosti a ako ďalej...

15:00 – 15:20 Imrich Vozár, Via Iuris

Pohľad 3.sektoru na postavenie verejnosti v EIA a IPPC

15:20 – 15:40 Barbora Herberková, MŽP ČR

            Novela stavebního zákona ve vazbě k integrované prevenci

16:00 – 18:30 Panelová diskuze

                        19:00            Večeře

 

Čtvrtek 26. 10. 2017

  9:00 – 9:10 Oficiální zahájení konference

 

BLOK 1: Odpady

  9:10 – 9:40 Eleonóra Šuplatová, riaditeľka odboru odpadového hospodárstva, MŽP SR

                                Aplikačná novela zákona o odpadoch

                        9:40 – 10:10 Jan Maršák, zástupce ředitele odboru odpadů, MŽP ČR

                                Aktuální situace - zákon o odpadech v ČR

10:10 – 10:40 Lubomíra Kubišová, generálna tajomníčka služobného úradu MŽP SR

                                 Aktuálne výzvy OPŽP v OH

10:40 – 11:10 Jan Kolář, CENIA

                                  Závěry o nejlepších dostupných technikách

11:10 – 11:40 Coffee break

 

BLOK 2: Ovzduší – Kvalita ovzduší v městských sídlech

11:40 – 12:10 Zuzana Kocunová, riaditeľka odboru ochrany ovzdušia, MŽP SR

                                 Aktuálne otázky ochrany ovzdušia v SR

12:10 – 12:40 Kurt Dědič, ředitel odboru ochrany ovzduší, MŽP ČR

                                 Aktivity MŽP ke zlepšení kvality ovzduší

12:40 – 13:10 Lucie Hellebrandová, Zdravotní ústav Ostrava

                                 Vývoj kvality ovzduší na území města Ostravy

                        13:10 – 14:15 Oběd

 

BLOK 3: Adaptace na změnu klimatu

14:15 – 14:45 Zástupca sekcie zmeny klímy a ochrany ovzdušia MŽP SR

                     Aktuálne legislatívne zmeny v oblasti skleníkových plynov

14:45 – 15:15 Jiří Krčmář, ArcelorMittal Ostrava

                     CO2 - Praktické zkušenosti velkého průmyslového podniku

15:15 – 15:45 Tereza Líbová, odbor ochrany prostředí, Magistrát hl. města Prahy

                                  Strategie adaptace na změnu klimatu v Praze

15:45 – 16:15 Eva Streberová, útvar hlavnej architekty Magistrátu hl. mesta Bratislava

                     Stratégia adaptácie na zmenu klímy v Bratislave

16:15 – 16:30 Coffee break + neformální konzultace

                        16:30 – 19:30 Exkurze - Mondi SCP Ružomberok

                        20:00             Společenský večer

 

Pátek 27. 10. 2017

BLOK 4: BREF/BAT

  9:00 – 9:30 Katarína Jankovičová, Riaditeľka odboru IPKZ MŽP SR

                   Určovanie odchýlnych limitov od požiadaviek BREF/BAT
                    – metodika a skúsenosti z uplatňovania v SR

                        9:30 – 10:00 Tereza Myšková, CENIA

                    Indikátory zranitelnosti - citlivost vůči změně klimatu v podmínkách ČR

                        10:00 – 10:30 Cyril Burda, SIŽP

                      Proces revízie dokumentov BREF z pohľadu malej členskej krajiny

                        10:30 – 11:00 Coffe break

11:00 – 11:30 Zástupca TWG pre revíziu BREF LCP

                     Veľké spaľovacie zariadenia - finálna podoba revízie BREF LCP

11:30 – 12:00 Elena Bodíková, člen TWG pre revíziu BREF WT

                     Nakladanie s odpami - aktuálny stav revízie BREF WT

12:00 – 12:30 Zástupce průmyslu z ČR/SR

                                 Praktické zkušenosti z implementace revidovaného BREFu

                        12:30 – 12:45 Zhodnocení konference

                        13:00 – 14:00 Oběd

                        14:00             Neformální konzultace

 

Organizační pokyny, registrace:

Termín: 25. - 27. 10. 2017

Místo konání: Hotel Sorea MÁJ, 032 03 Liptovský Ján

Přihlásit se můžete prostřednictvím online registračního formuláře na www.envirokonference.cz  

 

Konferenci pořádají:

E-expert, spol. s r.o., Mrštíkova 883/3, 709 00 Ostrava, tel. +420 596 124 070, www.e-expert.eu

EKOS PLUS s.r.o., Župné námestie 7, 811 03 Bratislava, tel. +421 254 411 085, www.ekosplus.sk

Aktuální informace najdete na www.envirokonference.cz a www.ekonferencia.sk

 

 

 

04.10.2017 12:49

Pozor na nedostupnost on line formulářů zasílaných v systému REACH-IT

ECHA zahajuje modernizaci rozhraní on line zasílání povinných údajů podle nařízení REACH. REACH – IT formuláře budou tak nedostupné od 6. 10. 2017 do 7. 11. 2017. ECHA oznamuje, že pokud toto přerušení vytvoří uživatelům problém nebo budou chtít doplňující informace, mohou kontaktovat ECHA Helpdesk výběrem “Technická pomoc/Technical support” a poté “REACH-IT”. Jedná se o tyto formuláře:

  • oznamování látek (SVHC) v předmětech
  • oznámení následného uživatele/downstrem user o povoleném použití SVHC látky a
  • hlášení o nepodporovaných použitích SVHC látky

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

04.10.2017 12:35

Předání odpadů a tzv. SUBDODÁVKY

Přinášíme Vám aktuální názor Ministerstva životního prostředí (MŽP) a České inspekce životního prostředí (ČIŽP), který se týká předávání odpadů, což má přímý vliv na průběžnou evidenci odpadů. Tento názor vychází z rozhodnutí MŽP při odvolacím řízení, ve kterém se oprávněná osoba snažila zvrátit rozhodnutí ČIŽP ve smyslu fyzického předávání odpadů.

Celý problém spočívá v tom, zda "Smluvní subjekt" (oprávněná osoba), který si uzavře smlouvu např. s původcem o tom, že od něj bude přebírat odpady do svého vlastnictví, může převzetí tohoto odpadu realizovat pomocí subdodavatele, tj. zda může do svého vlastnictví převzít odpad bez toho, aby jej fyzicky převzal. Celý evidenční proces pak vypadá tak, že původce zaznamená produkci odpadů (A00) a předání smluvnímu subjektu (AN3), smluvní subjekt zaeviduje převzetí do svého vlastnictví (B00) od původce a předání (BN3) subdodavateli. Subdodavatel pak eviduje převzetí od smluvního subjektu pod kódem nakládání B00. Důležitou okolností však je, že odpad si od původce převezme fyzicky přímo subdodavatel a smluvní subjekt toto převzetí eviduje prakticky pouze „papírově“ (viz obrázek).

 

 

Námitka smluvního subjektu při odvolání byla taková, že v zákoně nikde není uvedeno, že převzetí odpadů musí být realizováno fyzicky. MŽP je však toho názoru, že i když pojem „převzetí odpadu“ není v zákoně o odpadech definován, jako řada jiných pojmů, je reálně používanou terminologií a je jí třeba interpretovat s přihlédnutím ke smyslu či účelu existence právního předpisu či jeho jednotlivých ustanovení, kde jsou příslušné termíny obsaženy a použity. Zde MŽP zřejmě mj. poukazuje i na prováděcí vyhlášku č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, kde je v příloze č. 2  – Přejímka odpadů do zařízení a předávání informací o vlastnostech přejímaných odpadů uvedeno, že provozovatel zařízení musí provést při přejímce odpadu vizuální kontrolu každé dodávky odpadu. A to bez fyzického převzetí nelze prakticky uskutečnit.

MŽP ve svém rozhodnutí uvádí, že zcela zásadně odmítá argumentaci subjektu dovozujícího závěr, že převzal odpad od původce i v případě, kdy tento odpad vůbec nebyl přeložen na jeho provozovaná (odsouhlasená) mobilní zařízení ke sběru odpadů a kdy dokonce s tímto odpadem nepřišel do styku a ani jej nespatřil.

Dále MŽP uvádí, že pojem „převzetí odpadu“ tak, jak má být tento pojem v kontextu zákona o odpadech chápán a interpretován, nelze od fyzické dispozice s tímto odpadem oddělit. Z toho důvodu rovněž odmítlo argumentaci subjektu, že převzetí odpadu má s původcem smluvně zajištěno. Taková smluvní ujednání jsou totiž soukromoprávní povahy a jako taková nemohou mít vliv na způsob výkladu a používání jednotlivých ustanovení a pojmů obsažených v zákonu o odpadech popř. v jiných dotčených právních předpisech.

Domníváme se, že tento názor je přelomový a bude mít vliv na řadu subjektů podnikajících v oblasti nakládání s odpady. I z pohledu původce bude znamenat určitou komplikaci, protože bude muset ve své průběžné evidenci zaznamenávat toho, kdo mu odpad fyzicky přebírá a zjišťovat, zda je pouze dopravcem či oprávněnou osobou. Pokud bude subdodavatel oprávněnou osobou, bude muset zjišťovat, zda má platný souhlas a další související činnosti. Samozřejmě bude možné, aby tyto povinnosti částečně přenesl na smluvní subjekt. Ten, pokud fyzicky odpad nepřevezme, bude muset původci nahlásit, kdo tak učinil a rovněž bude muset zajistit, aby takový odpad neměl ve své průběžné evidenci. Při fakturaci pak bude nutné pravděpodobně změnit texty na vystavených dokladech. Soulad mezi evidencí odpadů a účetními doklady v tomto případě již také nebude možný.

     Průběžná evidence odpadů by tedy v daném případě měla vypadat následovně. Původce vyprodukovaný odpad (A00) předá subdodavateli (AN3) a subdodavatel zaznamená tento příjem pod kódem nakládání (B00). Smluvní subjekt v průběžné evidenci odpadů nefiguruje (viz obrázek).

 

Pozn.: Pokud by odpad od původce převzal pouze dopravce, musí původce do průběžné evidence zaznamenat jako partnera příjemce odpadů (oprávněnou osobu s platným souhlasem).    

Závěrem dodáváme, že názor MŽP k převzetí odpadu se týká i přepravy nebezpečných odpadů a vyplňování ohlašovacích listů. Pokud Vás tato problematika zajímá a chcete vědět více, nebo prodiskutovat své praktické zkušenosti, využijte a přihlaste se na některý z našich seminářů na toto téma. Více informací o námi pořádaných školení získáte zde: https://www.inisoft.cz/skoleni.

 

Autor: Petr Grusman, INISOFT s.r.o.

04.10.2017 12:24

Bilance ministra životního prostředí Richarda Brabce a priority pro budoucí období

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes bilancoval více než 3,5 roku ve funkci. Brabec na tiskové konferenci vyzdvihl zachránění miliard z evropských fondů, rozběhnutí kotlíkových dotací, prosazení novely zákona o ochraně přírody a krajiny, zákona o ochraně ovzduší a čtyř novel zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), připravu nových zákonů o odpadech a snížení kriminality v oblasti výkupu kovů. Mezi priority pro budoucí období podle ministra Brabce patří regulace vodárenství nebo nové odpadové zákony. Dále uvádíme text tiskové zprávy MŽP.

 

Čerpání EU fondů

Vinou nečinnosti předchozích vlád přišla Česká republika v roce 2013 o 7,5 miliardy korun z OPŽP 2007-2013 , které musela vrátit do Bruselu, a hrozila ztráta dalších až 18 miliard korun. Díky nastavení krizového řízení na Státním fondu životního prostředí ČR i na MŽP a zefektivnění administrace se podařilo novému vedení resortu tuto hrozbu odvrátit a vyčerpat za roky 2014 a 2015 neuvěřitelných 70 miliard korun a tím zachránit pro ČR všechny přidělené prostředky EU.

„Záchranu 18 miliard z evropských fondů, konkrétně z OPŽP 2007-2013, považuji za klíčovou. Intenzivně jsme se jí věnovali přes 2 roky a stálo to nemalé úsilí. Řádné postupy při dočerpávání programu navíc už potvrdilo i šest auditů, z toho byly 2 audity Evropské komise a 4 audity Evropského účetního dvora, které prováděly tyto instituce pro program OPŽP 2007–2013 v posledních třech letech,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Rezortu se současně podařilo vyrovnat dluh, který vznikl před rokem 2014 pomalou přípravou nového programu – OPŽP 2014+, ale i opožděným schválením ze strany Evropské komise. Přispělo k tomu zejména rychlé vyhlašování výzev, zefektivnění administrace a vyhodnocování žádostí v ambiciózních lhůtách.

„Nejenom, že patříme mezi premianty v současném programovém období, ale zároveň i pokud porovnáme minulé a stávající programové období. Zhruba dva roky od schválení programu máme vyhlášeno 90 výzev v hodnotě 61,2 miliardy korun, což odpovídá 87 procentům alokace programu. V programovém období 2007–2013 v tu samou dobu to bylo sotva 31 procent,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec a dále pokračuje: „Daleko rychlejší je i vydávání rozhodnutí o poskytnutí dotace, které již bylo odesláno příjemcům v celkovém objemu 25 miliard korun, což je 35% alokace. Máme za sebou veliký kus práce a riziko, že bychom se dostali do podobné situace jako bývalé vedení MŽP a SFŽP ČR v roce 2013, kdy vinou nečinnosti předchozích vlád, zejména ODS a TOP 09, přišla Česká republika nenávratně o 7,5 miliardy korun na zlepšení životního prostředí, rozhodně nehrozí,“ upozorňuje Brabec.

 

OPŽP 2014–2020 se drží v popředí

„Ke konci září 2017 bylo z Operačního programu Životní prostředí odesláno na účty příjemců již 6,5 miliardy korun, což nás v tomto parametru řadí mezi čtyři nejlépe čerpající programy, a v kategorii čistě investičních programů jsme hned druzí za OP Doprava,“ informuje ministr Brabec. Zájem o dotace na ochranu životního prostředí je veliký a o dostatek kvalitních projektů opravdu není nouze. „Z 6 265 podaných žádostí s požadavkem na EU dotace ve výši 47,5 miliardy korun již bylo celkem 3 400 projektů s dotací v součtu za 30 miliard úspěšně schváleno. Rozhodnutí o poskytnutí dotace dostalo 2900 projektů. Ty jsou tak už ve fázi praktické realizace,“ doplňuje ministra ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman. Pod tímto číslem se skrývá řada smysluplných projektů, které budou přínosem nejen pro životní prostředí České republiky, ale znamenají i zkvalitnění života lidí a vznik nových pracovních míst. Jejich realizací bude vybudováno například 1 262 kilometrů kanalizace, více než 370 tisíc lidí bude nově zásobováno kvalitní pitnou vodou, před ničivými povodněmi bude ochráněno dalších 145 tisíc obyvatel, vzniknou zařízení pro separaci a svoz odpadů s kapacitou v součtu 137 tisíc tun za rok. Program je ve velmi dobré kondici a aktuálně mu nehrozí žádné vracení nebo nedočerpání prostředků v následujících letech.

 

EIA

Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v posledních 3 letech prošel čtyřmi novelami. Všechny tyto novely byly nezbytné a zásadní. První novelou se podařilo uvést české právo do souladu s tím evropským a zachránit tak pro Českou republiku stovky miliard korun z evropských fondů, jejichž odejmutí nám hrozilo kvůli ignoraci evropského práva našimi předchůdci. Další tři novely znamenaly výrazné zjednodušení přípravy staveb v České republice. To vše však při pečlivém zachování environmentálních standardů ochrany životního prostředí. „Díky poslední novele, která začne platit za pár týdnů, se proces EIA zkrátí o 45 dní. Ubude i počet záměrů, které budou muset procesem EIA projít. To jsou klíčová zjednodušení především pro stavebníky menších záměrů. Investoři větších staveb mají možnost využít tzv. koordinovaného řízení, které bylo do zákona EIA zavedeno díky novele stavebního zákona,“ bilancuje ministr Brabec. Ochrana ovzduší a kotlíková revoluce

V oblasti ochrany ovzduší se podařilo prosadit významnou novelu, která zavedla kontroly provozu kotlů přímo v domácnostech. Od doby platnosti přišlo na úřady 640 stížností, 388x úřady vyzvaly majitele kotlů k nápravě, na kontrolu pak šly v 96 případech. „Čísla dokazují, že zákon má silně preventivní charakter. Podle informací z obcí mnoho provozovatelů kotlů své jednání pouze na základě upozornění od úřadu na možnou fyzickou kontrolu samo napraví a úřady tak již k fyzické kontrole nemusí vůbec přistupovat,“ pokračuje Brabec. Ministerskému týmu se v roce 2014 také podařilo s Evropskou komisí vyjednat 9 miliard korun na kotlíkové dotace z evropských fondů. Ty vůbec poprvé směřují do českých domácností. Zcela nový program kotlíkových dotací pak MŽP spustilo v roce 2015. Peníze dává krajům, které je administrují přímo s žadateli. V první vlně přišlo 28 tisíc žádostí, přes 20 tisíc starých kotlů je v domácnostech již vyměněno. Ve druhé vlně MŽP pošle do domácností 3,4 mld. korun s cílem vyměnit až 35 tisíc kotlů. Druhá vlna odstartuje ve všech krajích nejpozději do konce října letošního roku. „Kotlíková revoluce bude mít nejenom pozitivní vliv na kvalitu ovzduší po celé České republice, ale ušetří i peněženky domácností. Provoz nových kotlů může být až o několik tisícovek ročně levnější. Věřím, že se dotace do kotlů i legislativní změny projeví už v nynější topné sezóně,“ očekává ministr.

 

Boj se suchem

Velkou výzvou je pro Českou republiku dlouhotrvající sucho. Ministr Brabec upozornil na problém vysychající krajiny už v roce 2014 a začal okamžitě jednat. Nasměroval evropské i prostředky SFŽP ČR prioritně do boje se suchem. Z evropských fondů je na něj určeno 13,5 mld. korun do roku 2020 a schválených je dnes přes 600 projektů s podporou EU ve výši 5 mld. Kč. Z národních zdrojů se do boje se suchem investovalo přes 1,5 mld. korun na projekty ve městech a obcích. Jen projekty na zdroje pitné vody v obcích ji zajistí pro více než 100 tis. obyvatel. Přímo pro občany pak vznikl program Dešťovka, který cílí na úspory pitné vody v domácnostech díky hospodaření s dešťovou a odpadní vodou. „Sucho patří vedle kvality ovzduší mezi největší problémy českého životního prostředí. Kvalita vody, její dostupnost a cena, to je klíčové téma i pro budoucí vládu. Je potřeba zavést silnější mechanismy na ochrany vody, její kvality a cenu pohlídat nezávislým regulátorem,“ říká ministr Brabec.

 

Národní parky

Po více než třech letech příprav a projednávání ve Sněmovně se ministrovi Brabcovi podařilo prosadit novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která se týkala výhradně národních parků. „Do našich národních parků jsme vnesli, pevně věřím, jistotu pro jejich další směřování. Zákon přinese parkům nejenom stabilitu v podobě 15letého moratoria na změnu zonace, ale také zvýší jejich atraktivitu tím, že plošné omezení vstupu mimo vyhrazené cesty v 1. zónách nahradí klidovými územími, a tak otevře dosud skrytá místa turistům a zájemcům o poznávání přírody. Posílili jsme i roli obcí v rozhodování o národních parcích. Mým cílem bylo najít kompromis mezi požadavky na ochranu naší nejcennější přírody a požadavky obcí i krajů na udržitelný rozvoj. A to se, jak doufám, podařilo,“ pokračuje Richard Brabec.

 

Odpady

V oblasti odpadů MŽP prosadilo klíčovou novelu už v roce 2014. Novela zákona o odpadech zavedla povinnost třídění biologicky rozložitelných odpadů a kovů a také zákaz skládkování recyklovatelného, využitelného a směsného komunálního odpadu od roku 2024. Na tento zákaz se ČR musí dobře připravit a MŽP tak současně zpracovalo 2 nové zákony o odpadech. Ty jsou nyní přichystány ke schválení budoucí vládou a k případným úpravám v návaznosti na novou evropskou legislativu. Od 1. ledna 2018 začne platit také povinné zpoplatnění plastových tašek vydávaných v obchodech. Od roku 2014 vynaložilo MŽP na odpadové projekty 7,9 miliardy Kč z evropských fondů. Prostředky směřovaly na 3 833 projektů, zejména na pořízení kontejnerů na recyklovaný odpad a bioodpad, vznik sběrných dvorů, nové svozové systémy v obcích či na vznik třídíren odpadů. Prosazením tzv. bezhotovostní vyhlášky se ministru Brabcovi podařilo snížit kriminalitu v oblasti výkupu kovů. Počet trestných činů před platností vyhlášky spadl na historické minimum. V roce 2017 je kriminalita obecně o 72% nižší a na železnicích podle SŽDC dokonce o 90%. „Vyhláška tak chrání nejenom soukromý majetek, ale co víc, životy a zdraví našich občanů,“ uzavírá bilanci Brabec.

 

Priority pro budoucí období podle ministra Brabce

• Regulace vodárenství a veřejný zájem na vodě a její ochraně, boj se suchem

• EU fondy – čerpání a přechod na inovativní finanční nástroje

• Nová Politika ochrany ŽP po roce 2020 a nová dotační politika po roce 2020

• Ovzduší – kotlíkové dotace a finanční zdroje na případné další výměny

• Invazní druhy – velká novela zákona o ochraně přírody a krajiny

• Odpady – 2 nové zákony (o odpadech a o výrobcích s ukončenou životností) a jejich dopracování s ohledem na nové evropské závazky

 

Dokument ke stažení:

Kompletní přehled čísel a detaily k jednotlivých oblastem i prioritám najdete v prezentaci z tiskové konference ZDE (PDF, 288 kB)

 

Zdroj: MŽP

04.10.2017 07:45

Pozvánka: Konference Povinnosti v podnikové ekologii v roce 2018!

Česká a evropská legislativa, kontroly ČIŽP i ekologie v podniku očima špičkových praktiků, to je II. ročník úspěšné konference Povinnosti v podnikové ekologii, který se uskuteční 20. listopadu 2017 v pražském hotelu Grandior.

 

 

 

Pozvánka: Konference Povinnosti v podnikové ekologii v roce 2018!

 

Povinnosti v podnikové ekologii v roce 2018

 

20. listopadu 2017

Hotel Grandior Prague

 

Odborný garant a moderátor konference:

Ing. Petr Šulc - nezávislý poradce v oblasti životního prostředí, člen Evropské sítě environmentálních expertů ENEP, výkonný ředitel Svazu průmyslu druhotných surovin ČR, člen Rady odpadového hospodářství při MŽP

 

Program konference:

 

9:00-9:05

Zahájení

Legislativní blok

První ucelený blok se zaměří na nejnovější změny české a evropské legislativy všech agend životního prostředí a z nich vyplývající povinnosti

9:05-9:30

Legislativní rámec povinností podnikového ekologa
JUDr. Libor DvořákMŽP

  • Aktuální změny v právní úpravě EIA
  • Novela vyhlášky č. 415/2012 Sb.
  • Novela vodního zákona 

9:30-9:55

Česká a evropská odpadová legislativa 
Mgr. et Mgr. Štěpán JaklMŽP

9:55-10:20

Česká a evropská chemická legislativa
Ing. Hana Krejsová, Výzkumný ústav organických syntéz a.s.

10:20-10:30

- Přestávka na kávu -

Kontroly České inspekce životního prostředí (ČIŽP) a hlavní pochybení

V tomto bloku budou prezentovány celkové výsledky všech kontrolovaných problematik v oblasti odpadového hospodářství a nebezpečných chemických látek

10:30-11:00

Kontroly v oblasti odpadového hospodářství 
Ing. Lukáš KůsČIŽP

11:00-11:30

Kontroly nařízení REACH
RNDr. Oldřich JarolímČIŽP

11:30-12:00

Kontroly nařízení CLP
Mgr. Martin MarkoČIŽP

12:00-13:00

- Oběd -

Odpolední blok zaměřený na praxi

Celé odpoledne se budeme věnovat především praktickým problémům odpadového hospodáře, velký důraz bude kladen na změny a záludnosti v ohlašování, snižování ekologické zátěže podniků, omezování znečištění a ekonomickým aspektům oběhového hospodářství. Chybět nebudou ani příklady dobré praxe.

13:00-14:00

Ohlašování prostřednictvím ISPOP
Ing. Pavla JirůtkováCENIA, česká informační agentura životního prostředí

14:00-14:10

- Přestávka na kávu -

14:10-15:10

Aktuální problematika vodního hospodářství v podnikové praxi
Ing. Ondřej Beneš, Ph.D., MBA, LL.M.Veolia ČR a.s.

15:10-16:00

Oběhové hospodářství v souvislostech
Dipl. Ing. Zdeněk Horsák, Ph.D.SUEZ Využití zdrojů a.s. 

 

Více informací získáte zde: Konference Povinnosti v podnikové ekologii

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE