Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
21.5. TEXWASTE 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

29.03.2017 09:27

ČIŽP uložila firmě pokutu kvůli absenci zařízení na omezení pachu

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložili pokutu sto tisíc korun výrobci asfaltových lepenek, která porušila své povinnosti v oblasti ochrany ovzduší.

Při kontrole provozovny v létě 2016 inspektoři zjistili, že společnost neplnila podmínky povolení provozu vydaného krajským úřadem omezující emise pachových látek z výroby. „V zákonné lhůtě na výstupech z technologie firma neinstalovala zařízení k omezování emisí látek obtěžujících zápachem. Navíc biofiltr, který měl omezovat emise pachových látek ze skladování asfaltu, nebyl provozován v souladu s pokyny předepsanými výrobcem,“ řekl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Společnost se provinila také při provozu plynových kotlů, když nezajistila měření emisí těchto zařízení a pro nově instalovaný kotel si neopatřila povolení provozu.

Proti pokutě se firma odvolala k Ministerstvu životního prostředí, které rozhodnutí ČIŽP potvrdilo.

28.03.2017 13:48

Vláda propjedná novelu zákona o hospodaření energií

Vláda má zítra na pořadu jednání také novelu zákona o hospodaření energií. Návrh zákona legislativně upravuje jednak zvyšování energetické účinnosti v České republice, dále podporu energetických úspor a snižování energetické náročnosti budov, uvádí ministerstvo průmyslu v předkládací zprávě. Předkládaný materiál obsahuje zásadní změny v níže uvedených oblastech:

 

 

Energetická náročnost budov a povinnost zpracovat průkaz energetické náročnosti

Jedním z důvodů pro předložení návrhu je náprava neprovedení plné transpozice směrnice o energetické náročnosti budov. Konkrétně se jedná o výtku, že do českého právního řádu nebyla transponována povinnost umístit certifikáty energetické náročnosti budov na viditelném místě u budov s celkovou užitnou plochou větší než 500m², které často navštěvuje veřejnost, a mají zpracovaný certifikát podle čl. 12 odst. 1 směrnice.  

Novela zákona zapracovává výtku Komise v § 7a odst. 1 písm. d) tím, že ukládá povinnost umístit průkaz energetické náročnosti budov na dobře viditelném místě, jak stanoví prováděcí předpis v § 10 vyhlášky č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov, ve znění pozdějších předpisů, i pro budovy jiné než užívané orgánem veřejné moci, které jsou často navštěvovány veřejností.

 

Energetické štítky a ekodesign

Dalším důvodem předložení návrhu zákona je projednávání Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví rámec pro označování energetické účinnosti štítky a zrušuje směrnice 2010/30/EU. Směrnice 2010/30/EU je nyní transponována v § 8 a § 8a zákona. Účinností tohoto nařízení již ustanovení zákona nebudou platná z důvodu existence právního předpisu vyšší právní síly. Z důvodu souladu národního práva a práva EU je navrženo v § 8 a § 8a zrušení ustanovení, která budou po přijetí Nařízení přímo účinná. Ponechánoe ustanovení § 8 odst. 1 z důvodu zachování odkazu na prováděcí právní předpis, který i nadále bude řešit požadavky na některé kategorie výrobků spojených se spotřebou energie. 

 

Oblast energetického auditu

Zákonem č. 103/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, vstoupila v platnost povinnost pro podnikatele, kteří nejsou malými nebo středními, zpracovávat každé 4 roky energetický audit. V případě, že nechtějí tito podnikatelé absolvovat každé 4 roky zpracování energetického auditu, mají možnost tuto povinnost nahradit zavedením a certifikací systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu.

Kdo je podnikatel, který není malým nebo středním, se stanovuje podle Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků. Přímým odkazem na toto doporučení se však povinnost zpracovat energetický audit upravuje tak, že bude znění § 9 zákona nahrazeno novým zněním, které zavádí nový přístup k naplnění povinnosti zpracovávat energetický audit a přesněji stanoví, koho se tato povinnost dotýká, aby bylo dosaženo účelu této povinnosti snižování energetické náročnosti energetického hospodářství.

 

Udělování oprávnění energetických specialistů ke zpracování průkazu energetické náročnosti budov, energetického auditu a energetického posudku a k provádění kontrol provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a provádění kontrol klimatizačních systémů

Činnost energetického specialisty není vázanou živností a z tohoto důvodu existují v praxi případy, kdy je velmi problematické pouze na základě zákona sankcionovat energetického specialistu za zpracování dokumentů v rozporu se zákonem. Tato situace by měla být vyřešena zavedením oprávnění energetického specialisty pro právnické osoby.

Dále dochází ke změně způsobu absolvování průběžného aktualizačního vzdělávání, které vyžadovalo složení zkoušky. Průběžné aktualizační vzdělávání je v návrhu nastavené obdobně jako u příbuzných profesí, které spadají pod Českou komorou autorizovaných inženýrů.

Materiál byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení. Uplatněné připomínky byly vypořádány akceptací nebo vysvětlením. Vyhodnocení meziresortního připomínkového řízení je provedeno v tabulce, jež je součástí materiálu. Návrh zákona se vládě předkládá s rozpory, a to s Ministerstvem životního prostředí, které požaduje zachovat výjimku z povinnosti zpracovat audit pro podnikatele, který má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém environmentálního řízení podle české harmonizované normy upravující systémy environmentálního managementu, který zahrnuje energetický audit a rozšířit tuto výjimku i na podniky, které mají zavedený Systém environmentálního řízení a auditu a Úřadem vlády České republiky - odborem kompatibility.

 

Dokument ke stažení:

 

 

28.03.2017 13:21

Přehled novinek v oblasti chemických látek

V polovině loňského roku požádala EK o přezkoumání bezpečnosti umělých trávníků, tedy konkrétně recyklovaných gumových granulátorů používaných pro tyto účely. Žádost vycházela z obav z obsažených nebezpečných látek typu těžkých kovů (TK), polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) nebo těkavých organických látek (VOC) na zdraví dětí, profesionálních hráčů nebo pracovníků provádějících jejich instalaci. ECHA po prostudování dostupných informací dospěla k předběžným závěrům, že tyto obavy jsou liché a existují jen minimální rizika spojená s expozicí, přičemž je mj. doporučováno sportovcům po aktivitě dodržovat základní hygienická pravidla. Konkrétně u PAU bylo shledáno, že riziko rakoviny je s ohledem na velmi nízké koncentrace zanedbatelné. Obdobně byly vyhodnoceny TK, jejichž koncentrace jsou na úrovni limitů pro dětské hračky. Pouze v případě VOC bylo shledáno, že v případě uzavřených hal může dojít k podráždění očí a kůže. Celá problematika bude dále sledována. Více informací ZDE.

 

Schválení účinných biocidních látek

Výbor pro biocidní přípravky (BPC) schválil žádosti požadující schválení tří účinných látek pro použití v biocidních přípravcích používaných jako konzervační látky, repelenty a antikoagulační rodenticidy. Komise podporuje schválení MIT (pro přípravky typu 12), Fludioxonil (typ 7, 9 a 10) a Margosa, ext. (typ 19). Konečné rozhodnutí je na Evropské komisi, která by měla udělit povolení na následujících 10 let. Více informací ZDE.


Analogický přístup pro vícesložkové a UVCB látky

Na stránkách ECHA jsou k dispozici nové pokyny zaměřené na posuzování analogického přístupu pro vícesložkové a UVCB látky. Dokument „Read-across assessment framework (RAAF)“ popisuje na 40 stránkách klíčové otázky spojené se komplikovaným procesem posuzování a obsahuje také řadu modelových příkladů.

 

Odkazy: RAAF

 

Omezení ftalátů

Výbor pro posuzování rizik (RAC) a Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) se shodli na návrhu omezit čtyři ftaláty (DEHP, DBP, DIBP a BBP) ve výrobcích určených pro konečné spotřebitele. Toto omezení se týká potenciální inhalační expozice nebo expozice kůží ftalátů ve výrobcích jako jsou podlahy, matrace, obuv, kancelářské potřeby a vybavení, atd. Výbor dále podpořil návrh na omezení sprejů obsahující TDFAs, a také rozhodl že glyfosfát nebude klasifikován jako CMR látka. V případě glyfosfátu nebyly pro tuto klasifikaci předloženy potřebné důkazy, a tak dále zůstává klasifikován jako H318 (způsobující vážné poškození očí) a H411 (toxický pro vodní organismy). Více informací - ZDE


 

Evropa se chystá na přezkoumání 22 látek

Z aktualizovaného průběžného akčního plánu společenství (CoRAP) vyplývá, že ECHA plánuje pro letošní rok přezkoumat 22 látek. Dotčení registranté jsou vyzýváni ke kooperaci s národními regulačními orgány s tím, že mohou počítat s případnou výzvou na doplnění některých jimi předložených údajů důležitých pro posouzení případných rizik látek. Vybrány byly látky s podezřením na PBT, vPvB nebo CMR vlastnosti v kombinaci s jejich používání u spotřebitelů. Během tří let takto plánuje ECHA přezkoumat na 115 látek.

 

Odkazy: CoRAP 2017-2019

 

ECHA eviduje informace k 15 000 látkám

Evropská agentura pro chemické látky naplňuje své cíle a avizuje, že již nyní volně nabízí k využití informace o téměř 15 000 látkách. Ty jsou určené především podnikům, výzkumníkům nebo zástupcům státní správy a samosprávy pro jejich profesní použití. Informace pocházející z předložených registrací mají sloužit k vyšší míře bezpečného používání látek a k minimalizaci dopadů na lidské zdraví a životní prostředí.

 

Odkazy: Informace o látkách

 

IUCLID 5 – ukončení webových stránek

Po deseti letech ukončuje k 31. 3. 2017 ECHA provoz internetových stránek IUCLID 5. Ty nahrazují nové stránky IUCLID 6 existující paralelně druhým rokem, a které byly vytvořeny při příležitosti vydání nové verze softwaru. Je doporučováno si zálohovat potřebná data jako je např. LEO. Oblíbené nástroje budou i nadále k dispozici v nové verzi.

 

Odkazy: stránky IUCLID 6


 

 

28.03.2017 12:44

Trump dnes novým dekretem zahájí demontáž ekologických regulací

Prezident USA Donald Trump dnes exekutivním nařízením zruší či upraví vládní regulace, jimiž jeho předchůdce Barack Obama omezil hospodářskou činnost ve prospěch ochrany životního prostředí. Americké novináře s podrobnostmi Trumpova příkazu seznámily zdroje z Bílého domu. Uvolněním ochranného režimu chce prezident vytvořit podmínky pro vznik nových pracovních míst, zejména v těžebním průmyslu a petrochemii.

Trump už během volební kampaně zpochybňoval vědecké teze o globálním oteplování a důkazy o dopadech průmyslové výroby na změny klimatu označoval za výmysl. Prioritou demontáže ekologické politiky dřívější vlády má být zrušení takzvaného Plánu čisté energie, jímž Obama v roce 2014 zavázal americké tepelné elektrárny k omezení škodlivých emisí do roku 2030 o třetinu stavu z roku 2005.

Plán nikdy nebyl realizován kvůli žalobám, které na něj podaly těžební společnosti a státy USA ovládané republikány. Likvidací Plánu čisté energie bude nyní pověřena Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). "Půjdeme jiným směrem," řekl agentuře Reuters zdroj z Bílého domu. "Dřívější vláda svou politikou poškodila pracující. Dokážeme ochránit životní prostředí a zároveň dát lidem práci".

Trumpovo exekutivní nařízení nazvané Energetická nezávislost má být zatím nejobsažnější ze všech, která prezident dosud vydal. Dekret má uvolnit tříleté moratorium na pronájem federálních pozemků pro těžbu uhlí zavedené loni v lednu, revidovat omezení pro emise metanu při těžbě ropy a zemního plynu a snížit váhu ekologických aspektů při schvalování jiných vládních nařízení.

Žádnou zmínku naopak exekutivní příkaz podle agentury AP neobsahuje ohledně pařížské dohody o klimatu z prosince 2015, která státy zavazuje k omezení emisí skleníkových plynů. Trump během volební kampaně sliboval, že od dohody odstoupí, ale po zvolení se už o tomto záměru nikdy nezmínil. Podle činitelů Bílého domu vláda americký postoj k pařížské dohodě teprve zkoumá.

Američtí ochránci životního prostředí se proti nové politice Bílého domu hodlají bránit. Skupina zvaná Earthjustice chce prezidentský dekret zažalovat u soudu, protože podle ní "ignoruje právo a vědeckou realitu". Organizace NextGen Climate, kterou řídí miliardář Tom Steyer, označila podle agentury Reuters Trumpovo nařízení za "útok na americké hodnoty a ohrožení životů, bezpečnosti a prosperity každého Američana".

Šéf americké obchodní komory Thomas Donahue naopak Trumpovy záměry přivítal. "Je to vítaný ústup od strategie dřívější vlády, která omezením pracovních příležitostí dusila ekonomiku a zdražovala energii," řekl Donahue.

 

Související:

Trump May Be Offering Coal Leases That No One Wants (28.3.2017, https://www.bloomberg.com)

 

Zdroj: ČTK

28.03.2017 07:57

Novým ředitelem Povodí Moravy je Václav Gargulák

Povodí Moravy má nového generálního ředitele, k dnešnímu dni jím byl jmenován Václav Gargulák, který má manažerské zkušenosti z několika velkých firem. Nového ředitele včera v sídle Povodí Moravy představil ministr zemědělství Marian Jurečka.

„Pan Gargulák je člověk, který má velké manažerské zkušenosti a věřím, že jeho působení ve vedení Povodí Moravy povede k tomu, že podnik dokáže daleko lépe fungovat v oblasti plnění investičních záměru a čerpání finančních prostředků na ně určených. Zaměřit by se měl nejen na dobrou údržbu vodních toků, ale především na realizaci protipovodňových opatření, která na mnoha místech Moravy po dvaceti letech od povodně roku 1997 stále nejsou hotová,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Václav Gargulák působil na vysokých manažerských pozicích v několika velkých firmách. Posledních sedm let byl generálním ředitelem společnosti St. Nicolaus Group pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Předtím působil od roku 1993 jako generální ředitel potravinářské firmy Galas a.s. a Yoplait Czech a.s. Slušovice. 

Do výběrového řízení na nového ředitele Povodí Moravy se přihlásilo 17 uchazečů, z nichž šest postoupilo k osobním pohovorům. Součástí pohovorů před komisí, tvořenou zástupci Ministerstva zemědělství a odborné veřejnosti, bylo i představení vize rozvoje Povodí Moravy. Z finálních kandidátů ministr vybral nového generálního ředitele, kterého k zítřejšímu dni jmenoval.

Václav Gargulák ve funkci nahradí bývalého ředitele Jana Hodovského, který na pozici skončil v prosinci loňského roku. Od té doby byl řízením státního podniku pověřen Antonín Tůma z Povodí Moravy.

27.03.2017 17:42

Výbory navrhují pozměňovací návrhy k novele EIA

AKTUALIZOVÁNO Garanční sněmovní Výbor pro životní prostředí projednal návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a vydal 23. 3. 2017 usnesení - pozměňovací návrhy. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučuje novelu schválit. Projednávání novely zákonu je navrženo na pořad 56. schůze, která bude probíhat od 4. dubna 2017. Jedná se o transpoziční novelu zákona EIA, která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Hospodářský výbor se novelu zabýval dne 22. 3. 2017. Hospodářský výbor taktéž přijal k novele pozměňovací návrhy, které najdete ZDE. Anotace předpisu - ZDE.

27.03.2017 13:36

Absence filtrů pevných částic: Selhává částečně legislativa a částečně kontrola, uvedl ministr Brabec

V Česku jezdí stovky tisíc vozů s dieselovými motory bez filtru pevných částic. Ministr Brabec v této souvislosti mluví o kolektivní sebevraždě. Jaké má řešení? O tomto i dalších tématech dnes mluvil ministr životního prostředí Richard Brabec ve 20 minutách Radiožurnálu po 17. hodině. Záznam rozhovoru ZDE.

 

 

 

27.03.2017 12:28

Cena vody musí zajistit prostředky na obnovu vodovodní sítě

Obnova vodovodů a kanalizací ve velkých aglomeracích probíhá většinou bez problémů, potíže ovšem mají menší obce a města, které na investice nemají finance. „Cena vodného a stočného musí být nastavena tak, aby dokázala generovat dostatečné prostředky do obnovy,“ říká František Barák, předseda představenstva Sdružení vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR).

 

 

Menší obce nevytváří dostatek zdrojů na to, aby mohly investovat. Jak velký je to problém?

Problém to skutečně je. Ve velkých aglomeracích a městech, kde jsou velcí provozovatelé nebo velcí vlastníci, je situace prakticky bezproblémová. Cena vodného a stočného je nastavena tak, aby dokázala generovat dostatečné prostředky do obnovy. Pokud jde o menší celky, jednotlivé nebo seskupené obce s malou vodárnou, je situace obvykle diametrálně jiná. Venkov je téměř bez kanalizace, vodovody jsou přestárlé a s velkými ztrátami.

 

Kde získat dostatek zdrojů?

Je zapotřebí zvýšit ceny vodného a stočného a z toho zajistit zdroje na opravy. Projekty je samozřejmě možné kofinancovat také z dotací, ale to jednes problematické. Na obnovu infrastruktury je vyčleněno velmi málo dotačních zdrojů, většina z nich míří do nových technologií a do budování nových sítí. Obce musí zkrátka hledat jiné zdroje, které jim umožní prostředky pro obnovu. Některé využívají zdroje z místního rozpočtu, to může být ale v řadě případů hodnoceno jako zakázaná podpora.

 

Narážíme tím na zásadní problém českého vodárenství – z pohledu počtu provozovatelů na počet obyvatel máme evropský primát.

Dnes máme v České republice přes 6 tisíc vlastníků a 2,5 tisíce provozovatelů. Atomizace vodárenství, ke kterému došlo po privatizaci, kdy byly krajské vodárenské společnosti rozděleny na několik malých celků, dnes samozřejmě neprospívá ničemu. Ani efektivnosti, ani kvalitě vodárenských či zákaznických služeb. Nejvyšší kvalitu pitné vody i odkanalizování dnes najdeme u těch největších společností.

 

Vodárenství se v průběhu 90. let rozdělilo ještě na vlastnickou a provozovatelskou část, což dnes vytváří strukturu, která se stala nedávno terčem kritiky vládní analýzy. Ta upozorňuje na nepřiměřený odchod zisků do zahraničí a nerovnováhu mezi reinvesticemi a ziskem.

Ta analýza je neodborná. Pochybuji, že se někdo smlouvami mezi vlastníky a provozovateli vůbec zabýval. Obce a města dnes vlastní 85 procent vodárenského majetku a je jasné, že model oddílného provozování ušetřil České republice spousty peněz a energie. Hovoříme-li o odlivu zisku do zahraničí, je potřeba vidět náročnost investic, které byly na počátku vstupu zahraničních investorů. Vodárenství tehdy nemělo peníze, stát o něj nejevil zájem a předal ho městům a obcím. To, že má každý investor spočítáno, jaká je návratnost investic, je zcela logické. Myslím, že naprostá většina těchto partnerských vztahů je výhodná pro obě strany.

 

Jsou to také města a obce, které stanovují cenu vodného a stočného. Dá se předpokládat, že budou ceny – i kvůli obnově infrastruktury – růst?

Ceny, stejně jako v jakýchkoliv jiných oborech a odvětvích, stagnovat nebudou. Zvyšovat se budou a musí zejména tam, kde se infrastruktura dostatečně neobnovuje, protože cena vodného a stočného je hlavním generátorem zdrojů pro tyto účely. Vše ale bude odpovídat prostředí, ve kterém se pohybujeme. Odmítám proto tvrzení, že česká voda je dražší než na západ od našich hranic, není to pravda.

 

Jaké jsou odvody státu z vodného a stočného?

Cena vodného a stočného je významně, podstatně více než v ostatních zemích Evropy, zatěžována odvody, poplatky a daněmi, které vodárenské státy odvádějí státu. Bylo by jistě vhodné prosadit snížení tohoto zatížení, především u daně z přidané hodnoty. To ovšem záleží na politické vůli, nikoliv na vodárenských společnostech.

 

V poslední době se v souvislosti s hrozbou stále častěji skloňuje sucho.

Ano, to je dnes častý strašák. Přitom jde jen o to, abychom dešťovou vodu nezodpovědně po několika hodinách až dnech nenechávali odtékat řekami z území České republiky. Dnes ji pouštíme ze střech a silnic, vše asfaltujeme a betonujeme, místo toho bychom ale měli dešťovou vodu zadržet v krajině. Musíme vybudovat retenční nádrže, budovat vhodná vsakovací místa, obnovit rybníky, rychle postavit přehradní nádrže a k nim příslušné vodovodní přivaděče. K tomu musíme zajistit provozuschopnost regionálních vodovodů umožňujících propojení vodárenských soustav. Pak nebudeme o suchu vůbec mluvit.

 

Sucho bude určitě jedním z témat na blížící se výstavě VODOVODY-KANALIZACE, jaká další budou podle vás na akci rezonovat?

Pokud jde o témata v doprovodném programu, určitě to budou ta spojená se suchem a kvalitou pitné vody a zejména bezporuchové zásobování obyvatel. Na výstavě chceme ukázat, že otočit kohoutkem je jednoduché, ale že výroba a distribuce pitné vody je složitý proces. Chceme poukázat na to, co výroba pitné vody, její dodávka a následné odkanalizování a vyčištění vlastně obnáší. Chceme také ukázat, že se přitom umíme chovat řádně vůči životnímu prostředí.

 

O těchto a dalších aktuálních tématech se bude hovořit na blížící se nejvýznamnější oborové akci, mezinárodní výstavě VODOVODY-KANALIZACE, kterou Sdružení pořádá v Hradci Králové 23. – 25. května.

 

 

Mezinárodní výstava VODOVODY-KANALIZACE

20. ročník největší a nejvýznamnější oborové akce v ČR

Kdy: út 23.5. – čt 25.5. 2017
Pořadatel:
Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR, z. s. (SOVAK ČR)
Kde: PVA EXPO PRAHA, Letňany

Více na www.vystava-vod-ka.cz

27.03.2017 12:24

Nová veřejná soutěž v programu Delta bude vyhlášena koncem května

Technologická agentura ČR (TA ČR) dnes zveřejnila informaci, že 5. veřejná soutěž Programu podpory aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje DELTA bude vyhlášena dne 30. 5. 2017. Veřejná soutěž bude pravděpodobně zaměřena na spolupráci s partnery z Korejské republiky, čínských lokalit Zhejiang, Jiangsu, Taiwanu a z Vietnamské socialistické republiky. Tzn., že na každém projektu se musí podílet alespoň jeden zahraniční partner se sídlem v jedné z uvedených zemí. Uchazeči na české straně nesmí být ve vztahu k zahraničním partnerům, kteří se budou podílet na realizaci projektu.  Povinnou přílohou návrhu projektu bude “Common proposal”, který slouží jako potvrzení závazku zahraničního partnera účastnit se řešení projektu. Případné dotazy je možné směřovat Helpdesk.

27.03.2017 12:11

MMR připravilo další zjednodušení pro dotace na energetické úspory

Ministerstvo pro místní rozvoj se nadále snaží zjednodušit a urychlit administraci projektů na energetické úspory v bytových domech v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP). Počínaje dubnem 2017 má být vše ještě mnohem snazší a jednodušší než dosud.

Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnilo revizi Specifických pravidel pro žadatele a příjemce v 37. výzvě IROP „Energetické úspory v bytových domech II“.

Předmětem revize jsou tato administrativní zjednodušení:

  • snížení počtu povinných příloh
  • snížení množství vyžadovaných údajů
  • úleva v oblasti veřejných zakázek – navýšení limitu pro zadání stavebních zakázek v uzavřené výzvě na 20 mil. Kč

 

Za účelem zjednodušení administrace projektů a zvýšení kvality servisu pro žadatele a příjemce připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Centrem pro regionální rozvoj České republiky (CRR) další opatření, a to v podobě vzorového zadání veřejné zakázky, semináře ve spolupráci s Akademií pro bytové domy, zrychlení procesu hodnocení na CRR a mnohá další zjednodušení.

Díky těmto změnám dojde k dalšímu urychlení administrace žádostí, méně častému vyzývání žadatelů k doplnění projektové žádosti a také k rychlejší realizaci všech opatření. Tedy i k rychlejšímu vyplácení podpory žadatelům. V dlouhodobějším horizontu MMR připravuje další opatření, která dále žadatelům usnadní čerpání.

Více informací naleznete ZDE.

27.03.2017 09:23

MPO aktualizovalo manuál k problematice RoHS

MPO provedlo komplexní aktualizaci Manuálu k nařízení vlády o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních. Manuál je určen k využití všem hospodářským subjektům (výrobcům, zplnomocněným zástupcům, dovozcům a distributorům) jako úvod do problematiky RoHS. Revize obsahu Manuálu se týkala prakticky všech kapitol. Manuál již zohledňuje poslední novelu nařízení vlády č. 391/2016 Sb.

 

 

Dokument ke stažení:

Manuál k nařízení vlády o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrozařízeních [pdf, 1463 kB]

 

27.03.2017 08:53

Termín pro splnění ohlašovací povinnosti v agendě ovzduší, IRZ a odpadů již tento týden!

Upozorňujeme ohlašovatele, kteří mají povinnost hlásit údaje pro vybrané ohlašovací povinnosti agendy odpadů (roční zprávy), ovzduší a IRZ, na zákonný termín 31. března  2017. Hlášení se realizuje prostřednictví Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP). Přehled ohlašovacích povinností k výše uvedenému termínu  najdete níže.  Pro podání hlášení je nutná registrace subjektu provozovatele v systému ISPOP a u vybraných agend ovzduší a IRZ registrace provozovny v ISPOP. Více informací naleznete v Manuálech a návodech na webu ISPOP.

 

 

Přehled ohlašovacích povinností:

 

Ovzduší:

  • Ohlášení souhrnné provozní evidence
  • Podání poplatkového přiznání
  • Zpráva o halonech, systémech požární ochrany a hasicích přístrojích s halony
  • Zpráva o množství fluorovaných skleníkových plynů (získání nebo předání z nebo do jiného členského státu EU, zneškodnění) a regulovaných látek (znovuzískání, recyklace, regenerace a zneškodnění)

 

IRZ:

  • Hlášení do Integrovaného registru znečišťování (IRZ) (podle zákona č. 25/2008 Sb.)

 

Odpady:

  • Roční zpráva výrobce a akreditovaného zástupce vybraných vozidel o dosažení cílů stanovených v § 37 odst. 7 písm. b) zákona o odpadech
  • Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru elektrozařízení a odděleného sběru elektroodpadu
  • Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru a odděleného sběru baterií a akumulátorů
  • Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik
27.03.2017 08:23

Nová Priorita představuje nejen druhou vlnu kotlíkových dotací

Nové číslo časopisu Priorita přibližuje hned několik významných novinek a změn v Operačním programu Životní prostředí. Soustředí se na 2. výzvu kotlíkových dotací určenou krajům a navýšení podpory pro žadatele čerpající dotace na energetické úspory u veřejných budov. Součástí vydání je i indikativní harmonogram výzev v Národním programu Životní prostředí. Priorita přináší informace i o dalším dotačním programu s úzkou vazbou na Operační program Životní prostředí. Národní program Životní prostředí nyní nabízí dotace na likvidaci akutních ekologických zátěží.

 

Dokument ke stažení:

Priorita č. 3/2017

27.03.2017 07:45

OBALY V PRAXI 2017

Užitečnésemináře.cz si vás dovolují pozvat na seminář "OBALY V PRAXI 2017", který se uskuteční 11. dubna 2017 v Praze. Seminář se věnuje problematice zákona o obalech, zejména povinnostem, které jsou stanoveny pro výrobce baleného zboží, dovozce ale i některé jeho distributory.

Zmíněny budou i povinnosti týkající se výrobců a distributorů (prázdných) obalových materiálů. Prezentace je zaměřena samozřejmě i na zákonné možnosti plnění jednotlivých povinností, včetně informací týkajících se vyplňování výkazů o obalech.

 

 

PODTITUL: POVINNOSTI SE TÝKAJÍ ZEJMÉNA VÝROBCŮ A DOVOZCŮ POTRAVINÁŘSKÉHO  ALE I JINÉHO ZBOŽÍ URČENÉHO SPOTŘEBITELŮM NEBO JINÝM UŽIVATELŮM (NAPŘ. VÝROBCI DOVÁŽEJÍCÍ SUROVINY, DÍLY PRO VÝROBU) A DALŠÍCH SUBJEKTŮ, KTERÉ S TÍMTO ZBOŽÍM DÁLE OBCHODUJÍ.

 

Část semináře je zaměřena na některá evropská témata ve vztahu k problematice nakládání s obaly, zejména jde o aktuální směrnici, která má omezit spotřebu plastových tašek v Evropě a způsob její implementace v ČR a dále návrhy změn evropské odpadové legislativy.

Dále budou prezentována nejčastější porušení zjišťovaná při kontrolách ČIŽP a doporučení jakým způsobem by měl být nastaven systém nakládání s obaly a odpady z obalů aby tento byl v souladu s platnou legislativou.


Přednášející a jejich přednášky:

Mgr. Ing. Ladislav Trylč, MŽP, Odbor odpadů, vedoucí oddělení zpětného odběru

- POVINNOSTI STANOVENÉ ZÁKONEM O OBALECH A MOŽNOSTI JEJICH PLNĚNÍ V PRAXI - VČETNĚ ZMĚN VYPLÝVAJÍCÍCH Z POSLEDNÍCH NOVELIZACÍ ZÁKONA O OBALECH

- AKTUÁLNÍ NÁVRHY PROJEDNÁVANÉ NA EVROPSKÉ ÚROVNI VE VZTAHU K NAKLÁDÁNÍ S OBALY A OBALOVÝMI ODPADY

- VEDENÍ EVIDENCE OBALŮ A OHLAŠOVÁNÍ ÚDAJŮ Z TÉTO EVIDENCE

 

Ing. Veronika Jarolímová, ČIŽP, ředitelství – odbor odpadového hospodářství

- PŘÍKLADY SPRÁVNÉHO NASTAVENÍ SYSTÉMU PLNĚNÍ POVINNOSTÍ DLE ZÁKONA O OBALECH PŘI UVÁDĚNÍ OBALŮ NA TRH NEBO DO OBĚHU

- ZMĚNY V PLNĚNÍ POVINNOSTÍ V NÁVAZNOSTI NA POSLEDNÍ NOVELIZACE ZÁKONA O OBALECH

- PŘÍKLADY Z PRAXE

- NEDOSTATKY A NEJASNOSTI ZJIŠŤOVANÉ V PRAXI

- VÝSLEDKY KONTROL ČIŽP

- PLNĚNÍ POVINNOSTÍ DLE ZÁKONA O OBALECH V SOUVISLOSTECH - ROZŠÍŘENÁ ODPOVĚDNOST PŮVODCE, VÝVOJ OBALŮ, SYSTÉM SDRUŽENÉHO PLNĚNÍ POVINNOSTÍ (ODPOVĚDI NA DOTAZY SUBJEKTŮ PŘI KONTROLE)

 

Další informace:

Termín: úterý 11. dubna 2017, přednášky 9:00 - 15:30 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác

Cena: 1650,- Kč bez DPH

 

 

Více informací - ZDE

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE