Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 6.11., 7.11.
7. - 8.11.
Konference Životní prostředí - prostředí pro život
7.11.
Počítáme s vodou 2024
7.11.
Aplikace zákona o odpadech a prováděcích vyhlášek v praxi v obcích - webinář
12.11.
Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 13.11., 14.11.2024
12.-13.11.
14. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
12.-13.11.
Konference POTRAVINÁŘSTVÍ NA CESTĚ K UDRŽITELNOSTI
12.-14.11.
Symposium Odpadové fórum 2024
13.-14.11.
Konference APROCHEM
13.11.
Povinnosti v podnikové ekologii
14.11.
iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
19.11.
iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11.
Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11.
Konference Inspirujme se
21.11.
ENVIshop 2024
26.11.
Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11.
WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11.
iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec
3.12.
iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12.
iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
6.12.
iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12.
iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12.
iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12.
WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden
6.1.
iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
15.1.
iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1.
iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
17.1.
iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1.
Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1.
iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1.
iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1.
WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen
4.3.
iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3.
iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben
3.4.
iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4.
Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4.
WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
Chvaletická elektrárna spustila nový web. Stránky poněkud provokativně nazvané 7procistyvzduch.cz mají vyvracet všechny podle zařízení nepravdy, které šíří někteří ekologové. Oponentem jsou webu nechvaletice.cz, který již dříve spustilo hnutí Greenpeace. Jak web elektrárny, tak stránky Greenpeace si kladou podobné otázky, na které ale dávají opačné odpovědi. Otázky se týkají například procesu posuzování vlivů na životní prostředí či zda je Elektrárna Chvaletice vůbec potřeba.
CENIA zpracovala pro Ministerstvo životního prostředí v pořadí již 26. publikaci Statistická ročenka životního prostředí České republiky. Ročenka podává ucelený pohled na stav životního prostředí v ČR – čtenář v ní nalezne konkrétní údaje o základních příčinách změn životního prostředí a ovlivňujících faktorech, údaje o stavu složek životního prostředí, některých důsledcích změn a o nástrojích, kterými lze řídit a ovlivňovat politiku tvorby a ochrany životního prostředí.
Oproti předchozím vydáním byla v rámci Statistické ročenky životního prostředí ČR upřesněna, doplněna či nově zařazena data a informace např. v kapitole Ovzduší (koncentrace PM1, indikátory Národního programu snižování emisí ČR), Půda a horninové prostředí (problematika brownfields), Příroda a biodiverzita (invazní druhy rostlin a živočichů) či v kapitole Veřejné výdaje na ochranu životního prostředí (OPŽP 2014–2020, program Nová zelená úsporám). Přehled všech změn je pak uveden v úvodní kapitole publikace.
Paralelně s touto publikací vychází Zpráva o životním prostředí České republiky 2015, kterou předkládá ministr životního prostředí každoročně ke schválení vládě a projednání Parlamentu ČR. Tyto dvě publikace tvoří celek. Statistická ročenka obsahuje pouze data, Zpráva naopak na základě těchto dat provádí analýzu stavu životního prostředí a ukazuje, jak dál postupovat v návaznosti na stěžejní dokument, Státní politiku životního prostředí ČR.
Švédský nábytkářský řetězec IKEA začne příští rok i v Česku vykupovat od zákazníků svůj dříve prodaný nábytek a to na pobočce Praha Zličín. Nábytkářská firma se touto strategií snaží dostat na trh produkty z druhé ruky. Možnost prodávat zboží z druhé ruky zahájila IKEA ve Španělsku v rámci projektu „Zachraňme nábytek“. Kromě rozšíření obchodního modelu se chce švédský řetězec prezentovat jako firma, které záleží na udržitelnosti jejího počínání.
Náš typ:
Přednášku na téma „IKEA dává nábytku druhou šanci“, která zazněla letos v říjnu na třetím ročníku Předcházení vzniku odpadů, najdete ZDE.
Výbor pro biocidní přípravky (BPC) schválil šest níže uvedených účinných látek používaných pro biocidní přípravky s dezinfekčními a konzervačními účinky. Schválení je uděleno vždy na konkrétní počet let nepřesahující 10 let. Schválení neobdržel pouze jeden návrh účinné látky (MBIT pro typ přípravku 13) z důvodu existence nepřijatelných rizik pro podzemní vody.
Peroctová kyselina uvolňovaná z TAED a SPC pro typ přípravku 2, 3 a 4
Aktivní chlór uvolňovaný z chlornanu sodného pro typ přípravku 1, 2, 3, 4 a 5
Aktivní chlór uvolňovaný z chlornanu vápenatého pro typ přípravku 2, 3, 4 a 5
Aktivní chlór uvolňovaný z chloru pro typ přípravku 2 a 5
MIT pro typ přípravku 11
OIT pro typ přípravku 8
V roce 2016 Výbor schválil na 45 účinných látek a pro 8 obnovil povolení. Oproti roku 2015 se jedná o minimální rozdíl, kdy bylo schváleno 49 účinných látek. Více informací - ZDE.
Až 80 % světové populace v současnosti žije ve světlem znečištěném prostředí. Vyplývá to z nejnovější studie, kterou publikovala Mezinárodní asociace pro tmavou oblohu (IDA). I Česká republika se potýká se světelným znečištěním, nejvyšší koncentraci světelného smogu lze aktuálně nalézt v Praze, Brně, Ostravě i Liberci. Mezi významné zdroje světelného znečištění patří zastaralé veřejné osvětlení, osvětlení památek i světelné dekorace, které s příchodem adventu rapidně narůstají.
Dle nejnovější studie uveřejněné na webu Mezinárodní asociace pro tmavou oblohu (IDA) žije 80 % lidí v místech s velkým světelným znečištěním. V Evropě a Spojených státech amerických je to dokonce 99 % lidí. Zatímco nejvíce jsou znečištěné oblohy Itálie a Jižní Korey, nejméně potom Austrálie a Kanady. I v České republice je světelný smog rozšířený. Podle odborníků v tuzemsku není možné spatřit přírodně tmavou oblohu. Rozptýlené světlo se totiž projevuje i desítky kilometrů od velkých měst. Právě ve velkoměstech, jako je Praha, Brno, Ostrava, Liberec se lidé potýkají s nejvyšší koncentrací světelného smogu. Naopak nejméně jsou světelně znečištěná místa na Šumavě, v Beskydech, v Jizerských horách, v Podyjí nebo v Českém Švýcarsku.
Experti se shodují, že významným zdrojem světelného znečištění se stávají zastaralá a špatně funkční veřejná osvětlení. Podle webu svetelneznecisteni.cz je v České republice provozováno více než 1,3 milionu míst veřejného osvětlení. Celková spotřeba energie dosahuje 700 GWh za rok, což přestavuje přibližně dvě miliardy korun ročně. Dalším zdrojem světelného znečištění jsou kromě pouličních lamp i různá dekorativní osvětlení a osvětlení významných objektů a památek ve městě. Jejich množství přibývá právě s dobou adventu, kdy jsou ulice měst vyzdobeny nejrůznějšími světelnými efekty.
Města a obce snižují světelný smog z veřejného osvětlení jen velmi pomalu. Lidé, kterým do oken ložnic svítí veřejná lampa, billboard nebo vánoční dekorativní osvětlení, musí přistoupit k regulaci nočního světla sami. Ke snížení světla v místnosti se nejčastěji instalují žaluzie či předokenní rolety.
Kvalitní spánek v zatemnělé místnosti je velmi důležitý pro produkci hormonu melatoninu, který uspává lidský organismus a umožňuje mu regenerovat. „Aktuálně narůstajícím problémem spojeným s dopadem světelného znečištění na zdraví člověka je čtení z chytrých telefonů či tabletů před spaním. Záření z těchto zařízení má výrazně zastoupenou složku modrého světla a tyto vlnové délky významně ovlivňují hladinu hormonu melatoninu, který reguluje spánek a jiné metabolické pochody,“ vysvětlil Michal Bittner z Centra pro výzkum toxických látek v prostředí – Recetox Masarykovy univerzity.
Při dlouhodobě nekvalitním spánku mohou u lidí propuknout deprese nebo další psychogenní onemocnění. „Důsledkem snížení melatoninu se zvyšuje riziko rakoviny prsu, kardiovaskulárních chorob i obezita. Jedná se o typické civilizační choroby, tedy choroby oblastí, kde se v noci z výloh obchodů, reklam a pouličního osvětlení značně svítí,“ upřesnil Bittner.
České kutilství zažívá významné úspěchy v zahraničí v oblasti ekologie. K věhlasu zlatých českých ručiček přispívají především projekty v České republice oceněné prestižní ekologickou cenou Energy Globe. O větrná čerpadla Pavla Floriše mají zájem africké země, Kuvajt i Indie. Ekologický dům Bohumila Lhoty zase boduje v žebříčku nejzajímavějších extrémních staveb na světě.
Pavol Floriš vymyslel a vlastnoručně vyrobil zařízení sloužící k čerpání a čištění vody ve studních. Jde o čerpadlo s větrným pohonem, které je bezúdržbové, mobilní a nevyžaduje pro svůj provoz další zdroje energie. Technologie dokáže z vody odstranit 99,9 % bakterií a virů a následně ji odčerpat z hloubky až 50 metrů. Vynález šikovného českého kutila pomáhá nejen v Česku, ale především v rozvojových zemích. „Vítězství v soutěži E.ON Energy Globe pomohlo dostat mou technologii do širšího povědomí veřejnosti a díky tomu se také zvýšil počet zájemců o čerpadlo v zahraničí,“ říká český kutil Pavol Floriš.
Větrná čerpadla aktuálně lidé využívají například v Mongolsku a v Ghaně. Technologie zajišťuje kvalitní pitnou vodu pro místní obyvatele nebo slouží jako zdroj vody na pastvinách a v zemědělských oblastech, kde není přívod elektřiny. Mimo Evropu je v současné době v provozu 18 větrných čerpadel. Aktuálně učí Pavol Floriš montovat čerpadla obyvatele Kapského města. Další zařízení by se mohla v brzké době začít využívat například v Kuvajtu nebo v Indii. „Na začátku příštího roku se chystám do Kuvajtu na největší výstavu ekologických zařízení na světě. V zahraničí bych chtěl najít obchodního partnera, abych mohl přenést výrobní know-how do daného státu a čerpadla vyrábět v místním prostředí,“ vysvětluje Floriš. Největší zájem o česká větrná čerpadla mají aktuálně rozvojové země, státy jižní Asie a arabské země.
Jedinečné dílo českého kutila Bohumila Lhoty fascinuje lidi napříč všemi kontinenty. Jeho otáčející se dům, který se navíc dokáže schovat pod zem, je opravdovou světovou raritou. Objekt byl dokonce americkými novináři zařazen mezi nejextrémnější stavby na světě. Ocenění za nejlepší ekologický projekt E.ON Energy Globe získal v roce 2012 a od té doby si dům jezdí natáčet štáby z celého světa. „Navštívili mne novináři z USA, Kanady nebo z Ruska. Předpokládám, že se projekt díky rozsáhlé medializaci stane inspirací pro investory, a že se tak budou realizovat podobné stavby u nás i v zahraničí,“ popisuje své celosvětové úspěchy Bohumil Lhota.
Ekologický dům do extrémních podmínek, který se dokáže doslova otáčet za sluncem, chce nyní Bohumil Lhota rozšířit západním směrem o skleník a zbavit ho zcela závislosti na dodávce elektrické energie. Otáčivý dům stojí na podpoře uprostřed kruhového bazénu zapuštěného do betonových základů a může se spustit až dva metry pod zem. Dnes by se český kutil ale rozhodl pro jinou variantu stavby. „Původně jsem pracoval se dvěma variantami projektu a vyhrála ta mírová. Dnes bych se rozhodl pro bezpečnější styl stavby bez podkroví, kdy by se celá obytná pohyblivá část domu zanořila do pevného podzemního prostoru,“ doplňuje Lhota. Dům v hodnotě 15 milionů korun chodí navštěvovat desítky zájemců, věrná kopie stavby ale doposud nikde na světě nestojí.
Soutěž E.ON Energy Globe je nejvýznamnější české ocenění v oblasti úspor energií a ekologie. Jedná se o mezinárodní soutěž (Energy Globe Award), kterou v České republice již od roku 2008 pořádá energetická společnost E.ON. V rámci soutěže jsou oceňovány projekty a inovativní nápady v oblasti úspor energií a ochrany životního prostředí. Za dobu své existence soutěž přilákala přes 1 900 projektů. Řada z nich přitom ovlivnila životy stovek tisíc obyvatel České republiky: do iniciativy Ukliďme Česko se zapojují stovky tisíc lidí, ekologické programy TEREZA zase každoročně pomáhají vzdělávat přes 90 000 dětí. Více informací o soutěži a možnost přihlášení svého projektu najdete na webu www.energyglobe.cz.
Vláda včera schválila nový program Technologické agentury ČR (TA ČR) s názvem THÉTA. Základní myšlenkou programu THÉTA je koncentrovat podporu VaVaI pro sektor energetiky na “jedno místo”, respektive v rámci jednoho programu. To umožní lépe sledovat dosavadní výsledky projektů VaVaI, navazovat na ně, ale i lépe koordinovat vyhlašování jednotlivých veřejných soutěží.
„Program THÉTA bude klíčovým nástrojem pro budoucnost prakticky všech oblastí energetiky. Získané poznatky přispějí k definování faktorů, které budou ovlivňovat rozvoj energetického sektoru a návazně i celé ekonomiky a společnosti, v souvislosti s probíhající evropskou integrací a světovou globalizací,“ uvedl Petr Očko, předseda TA ČR.
"Je potřeba zdůraznit, že nový program THÉTA na podporu aplikovaného výzkumu v energetice, je prvním sektorově orientovaným programem, který vznikl po intenzívní diskusi s klíčovými zástupci podnikové sféry," řekl místopředseda vlády Pavel Bělobrádek.
TA ČR byla pověřena v součinnosti zejména s Ministerstvem průmyslu a obchodu zajistit podporu pilotních projektů VaV v oblasti energetiky v návaznosti na Evropský strategický plán pro energetické technologie.
„Vítám vznik programu THÉTA, který umožní realizovat cíle a opatření stanovené aktualizovanou Státní energetickou koncepcí. Cením si spolupráce s Technologickou agenturou České republiky, s níž se v průběhu roku 2016 Ministerstvo průmyslu a obchodu na přípravě programu intenzivně podílelo,“ konstatoval Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu.
Program THÉTA umožní podpořit projekty aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací s cílem přispět ve střednědobém a dlouhodobém horizontu k naplnění vize transformace a modernizace energetického sektoru v souladu se schválenými strategickými materiály. Tohoto cíle bude dosaženo prostřednictvím podpory výzkumu, vývoje a inovací v oblasti energetiky se zaměřením na:
podporu projektů ve veřejném zájmu,
nové technologie a systémové prvky s vysokým potenciálem pro rychlé uplatnění v praxi,
podporu dlouhodobých technologických perspektiv.
„Doba trvání programu se předpokládá v letech 2018 až 2025, tedy celkem 8 let. Očekávané výdaje programu ze státního rozpočtu činí pro toto období celkem 4 mld. Kč,“ doplnil Petr Očko.
Vyhlášení první veřejné soutěže v programu je plánované na druhou polovinu roku 2017 se zahájením poskytování podpory v roce 2018. Následně se předpokládá vyhlášení veřejné soutěže každoročně v letech 2018 až 2023.
Po rok a půl dlouhé bitvě mezi lobbisty, ekology a politiky se posunula reforma hlavního nástroje, jímž chce Evropská unie čelit globálnímu oteplování. Nová podoba systému obchodování s emisními povolenkami, kterou Evropská komise poslala europoslancům a Radě EU, by mohla být jasná příští rok v únoru. Evropská komise chce snížit množství emisních povolenek v systému, a tak zvýšit jejich cenu. Pro jsou energetici a ekologové. Proti naopak firmy, které si musí povolenky kupovat. Chtějí jich co nejvíce zadarmo. Původní návrh systému předložila Evropská komise již loni v létě. Jedním z hlavním důvodů sporů bylo tempo, jakým se má každý rok snižovat množství povolenek. Dál putují také dva rozdílné návrhy od výboru Evropského parlamentu pro životní prostředí a výboru pro průmysl ohledně množství povolenek, jež budou firmy dostávat zadarmo. Více ZDE
Ministři životního prostředí evropské osmadvacítky dnes jednali o revizi evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS), ochraně lidského zdraví a životního prostředí před nebezpečnými chemickými látkami nebo oběhovém hospodářství. Rovněž se diskutovalo o hodnocení REFIT [1] pro nařízení k ekoznačce EU, jehož výsledky by měla zveřejnit Evropská komise.
Slovenské předsednictví v Radě EU na jednání představilo pokrok v projednávání revize systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS, kterého bylo dosaženo od zveřejnění návrhu v létě 2015 a především během posledních šesti měsíců, kdy bylo Slovensko v čele Rady EU. „Za Českou republiku musím říct, že nás velmi mrzí, že se i přes usilovnou snahu předsednictví zatím nepodařilo dosáhnout shody na přijetí tzv. obecného přístupu Rady, který by zahrnoval pozici členských států před jednáním s Evropským parlamentem. Cílem návrhu na reformu EU ETS je přispět k dosažení závazků EU v oblasti ochrany klimatu, tedy snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 % oproti roku 1990, přičemž v rámci EU ETS má dojít ke snížení o 43 % oproti roku 2005. K těmto závazkům se členské země EU zavázaly v říjnu 2014,“ shrnuje náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž, který Českou republiku na setkání ministrů zastupoval.
Země Evropské unie se v pondělí nedokázaly shodnout na společném postoji k návrhu na reformu unijního systému obchodování s emisními povolenkami (ETS). Jednání tak budou pokračovat, podle diplomatů by shoda, potřebná pro jednání s europarlamentem, mohla být nalezena v únoru. Slovenský ministr životního prostředí László Sólymos podotkl, že země EU se umí shodnout v cíli, nejednota ale přetrvává v konkrétních opatřeních, například s ohledem na pravidla bezúplatného přidělování kvót, finanční mechanismy a podobně. Slovenský ministr připomněl, že pokračující diskuse ovlivňují i vývoj už tak nízké ceny povolenek na trhu. V práci, kterou se Slovákům nepodařilo dokončit, nyní bude pokračovat jako nová předsednická země Malta.
V oblasti odpadů a přechodu na oběhové hospodářství je z pohledu České republiky důležité zaměřit se na zásadní redukci skládkování komunálních odpadů, které je na nejnižším stupni hierarchie nakládání s odpady. „Skládkování je v 21. století nemorální a nezodpovědné. Skládky jsou časované bomby, potenciálním únikem látek a kontaminací vod či půdy ohrožují životní prostředí i zdraví lidí. Je na čase změnit tento přístup k nakládání s odpady. MŽP proto připravilo novou odpadovou legislativu, kterou v lednu předloží Legislativní radě vlády a která má díky zákazu skládkování od r. 2024, ale i dalšími opatřeními odklonit odpady ze skládek,“ vysvětluje náměstek Smrž.
Ministři životního prostředí dále přijali závěry o ochraně lidského zdraví a životního prostředí pomocí šetrného nakládání s chemickými látkami. Náměstek Smrž považuje pro budoucí směřování EU v oblasti chemikálií za klíčové výsledky probíhajícího hodnocení legislativy k chemickým látkám a REFIT nařízení REACH [2]. Náměstek Smrž zdůraznil také potřebu celosvětově zajistit šetrný způsob nakládání s chemickými látkami i po roce 2020, a to pomocí správného nastavení tzv. procesu „Beyond 2020“ [3]. „Do tohoto procesu je Česká republika aktivně zapojena. Na národní úrovni pak již byl zahájen proces ratifikace Minamatské úmluvy o rtuti, která jakmile začne platit, rovněž výrazně přispěje k mezinárodnímu úsilí o správné nakládání s nebezpečnými látkami,“ upřesnil náměstek Smrž.
Z podnětu České republiky ministři evropské osmadvacítky rovněž diskutovali o ekoznačce EU [4], kterou ČR považuje za úspěšný program a podporuje jeho pokračování a další rozvoj. „Ekoznačka EU je unikátní tím, že zohledňuje celý životní cyklus výrobků, a také svým rozsahem. Ekoznačku EU je možné užívat po celém světě, i když se primárně používá v Evropské unii,“ zdůraznil Vladislav Smrž. ČR vyzvala Evropskou komisi, aby zveřejnila dlouho očekávané výsledky hodnocení REFIT pro nařízení k Ekoznačce EU a zároveň informovala o svých dalších záměrech s ekoznačkou.
Další informace: Rada pro životní prostředí, 19. 12. 2016 - ZDE
Poznámky:
[1] „Regulatory Fitness and Performance“ – zkratka programu Evropské komise pro účelnost a účinnost právních předpisů EU
[2] „Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals“ – "registrace, hodnocení, povolování a omezování chemických látek"
[3] Tento proces je zaštítěn iniciativou za bezpečné nakládání s chemikáliemi Strategic Approach to International Chemicals Management (SAICM). Jeho výstupem mají být doporučení pro tuto iniciativu. Více zde.
[4] Ekoznačka EU funguje již od roku 1992 a přispívá ke snižování dopadů spotřeby a výroby na životní prostředí. Pomáhá měnit chování spotřebitelů tím, že jasně identifikuje produkty prokazatelně šetrné k životnímu prostředí i zdraví.
Aktuální Priorita přináší informace z jednání členů Monitorovacího výboru Operačního programu Životní prostředí 2014–2020 nebo ze Zprávy o stavu životního prostředí v ČR. Nechybí ani podrobnosti o aktuálně vyhlášených výzvách či reportáže z domova i ze zahraničí.
Hlavní zpráva ze zasedání Monitorovacího výboru OPŽP 2014-2020 zní, že v příštím roce bude formou dotací do českého životního prostředí, ale i ekonomiky investováno z operačního programu minimálně 20 miliard korun. To značí, že v příštím roce dojde k realizaci první velké vlny projektů.
Priorita dále obsahuje informace o aktuální výzvě z Národního programu Životní prostředí. Ta obcím nabízí kofinancování ve výši 10 procent na projekty územních studií krajiny, na něž obce již získaly dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu v gesci Ministerstva pro místní rozvoj.
V rozsáhlém textu se měsíčník zabývá i Zprávou o stavu životního prostředí v roce 2015, kterou každoročně připravuje CENIA. Zpráva říká, že stav životního prostředí v Česku se v roce 2015 nezhoršil, ale ani nijak zásadně nezlepšil. Své k tomu na stránkách Priority přidává ministr životního prostředí Richard Brabec i editorka a jedna z autorek Zprávy o stavu životního prostředí v ČR Tereza Ponocná z CENIA.
Priorita nabízí i zajímavý článek o interaktivní vzdělávací stezce Cesta Úhoře, která byla zbudována za podpory Operačního programu Životní prostředí. V pravidelné reportážní rubrice se čtenáři dozví mnoho zajímavostí nejen o úhořích. V této souvislosti pak nejsou bez zajímavosti i další informace o již na leden připravovaných výzvách v prioritní ose 4 operačního programu, v nichž dojde i na projekty zprůchodnění našich řek pro ohrožené druhy. Jedním z nich je právě i náš úhoř říční.
Vláda schválila transpoziční novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), která má zjednodušit a zefektivnit samotný proces EIA. Zároveň jsou v návrhu obsaženy i další změny zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, jejichž cílem je podle navrhovatele zjednodušení právní úpravy. Proces EIA nyní trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil o 45 až 50 dnů. Novela také omezuje počet záměrů, které budou EIA podléhat. Po novele se podlimitní záměry budou posuzovat jen ve zvláště chráněných územích. Předlohu by ministr Richard Brabec chtěl do Sněmovny dostat v lednu. Chce, aby spolu s novelou stavebního zákona, která v sobě rovněž nese změny v procesu EIA a je rovněž ve Sněmovně, povolování staveb zrychlila a zjednodušila. Transpoziční lhůta uplyne 16. května 2017.
Předložený návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí reaguje na změnu směrnice EIA (tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí) provedenou přijetím tzv. revize směrnice EIA (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU ze dne 16. dubna 2014, kterou se mění směrnice Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí). Revizi směrnice EIA je třeba transponovat do 16. května 2017.
Ministr R. Brabec od 10:55 minuty
Ačkoli je předložený návrh ZPV především transpozičním předpisem k tzv. revidované směrnici EIA (tj. ke směrnici EIA ve znění revize směrnice EIA), v důsledku snahy o zjednodušení a zkrácení procesu posouzení vlivů na životní prostředí (dále jen „proces EIA“) dochází i k dalším potřebným změnám. Jedná se např. o úpravu definice navazujícího řízení, reagující na současnou praxi, úpravu stávajícího režimu posuzování podlimitních záměrů, úpravu institutu posudku, který by měl sloužit především jako podklad pro rozhodování příslušného úřadu, zajišťující odborné a objektivní oponentní posouzení dokumentace, nebo změny veřejného projednání, které bude nově nařizováno pouze v případech, že bude vyjádřen nesouhlas ze strany veřejnosti.
Za účelem posílení kvality dokumentace dále dochází k úpravě podmínek udělování, prodlužování a odnímání autorizace pro zpracování dokumentů v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí. Zcela zásadních změn pak doznala příloha č. 1 k ZPV, jejíž revize byla přislíbena již v průběhu projednávání zákona č. 39/2015 Sb., kterým byl novelizován ZPV a další právní předpisy a který nabyl účinnosti dne 1. dubna 2015 (tzv. infringementová novela ZPV a dalších právních předpisů přijatá v důsledku řízení o porušení Smlouvy o fungování EU ve věci nesprávného provedení směrnice EIA do českého právního řádu zahájeného Evropskou komisí dne 26. dubna 2013).
Za účelem náležité transpozice směrnice 2001/42/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (dále jen „směrnice SEA“) dochází k dílčím změnám i v rámci problematiky SEA.
Nejdůležitějšími navrhovanými změnami vycházejícími z revize směrnice EIA jsou:
zavedení definice posuzování vlivů na životní prostředí
nová úprava výjimek z působnosti zákona EIA
změna vymezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
změny v rozsahu posuzování v procesu EIA
úprava náležitostí oznámení záměru
úprava kritérií pro zjišťovací řízení
úprava náležitostí dokumentace
úprava platnosti stanoviska EIA
Nejdůležitějšími změnami, které mají přispět ke zjednodušení právní úpravy, jsou:
výrazné omezení podlimitních záměrů podléhajících procesu EIA
celková úprava přílohy č. 1 k zákonu EIA
upřesnění definice navazujících řízení
zrušení možnosti vyjadřovat se k posudku
úpravy veřejného projednání
upřesnění podmínek udělování, prodlužování a odnětí autorizace
Návrh je vládě předkládán s rozpory v následujících oblastech:
Obecné připomínky
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS) trvají na svých obecných připomínkách
Vyjádření MŽP: MPO a KZPS ve svých obecných připomínkách vyjadřují větší množství výtek směřujících vůči předloženému návrhu zákona. Tyto obecné výtky se potom odráží v konkrétních zásadních připomínkách uplatněných těmito připomínkovými místy. Přitom platí, že k většině konkrétních zásadních připomínek uplatněných MPO a KZPS bylo nalezeno kompromisní řešení, avšak vzhledem k tomu, že předkládaný návrh zákona je především transpozičním právním předpisem v rozsahu novely, ne nového zákona, není možné uspokojit výtky požadující koncepční změnu v systému celého povolovacího procesu. Maximální možné zjednodušení, které lze učinit v rámci tohoto zákona při současném respektování pravidel evropského práva, tato novela přináší.
Rozsah posuzování
Moravskoslezský kraj nesouhlasí s akceptací připomínky Ministerstva kultury a požaduje nenahrazovat v § 2 pojem „kulturní památky“ pojmem „kulturní dědictví“.
Vyjádření MŽP: Revidovaná směrnice EIA ve své příloze IV pracuje s pojmem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Transpozičními částmi zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou vzhledem k příloze IV § 2 a příloha č. 4 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, v nichž je v tuto chvíli použit pojem „kulturní památky“. Dle vyjádření Ministerstva kultury, do jehož kompetence otázka kulturních památek dle kompetenčního zákona náleží, je pojem „kulturní památky“ užší než pojem „kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů“. Zachováním pojmu „kulturní památky“, jak navrhuje Moravskoslezský kraj, by tak nebyla provedena správná a úplná transpozice směrnice EIA.
Navazující řízení
Ústecký kraj požaduje neuvádět jako navazující řízení tato řízení: řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, řízení o vydání integrovaného povolení, řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje a řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů
Vyjádření MŽP: Původně bylo navrhováno provést taxativní vymezení navazujících řízeních pouze v poznámce pod čarou tak, aby byla zvýšena právní jistota v otázce navazujících řízení, avšak zároveň bylo umožněno výkladově pružně reagovat na případné změny legislativy upravující navazující řízení. V mezirezortním připomínkovém řízení Ústecký kraj uplatnil zásadní připomínky týkající se výčtu navazujících řízení v této poznámce pod čarou. Na základě připomínek obdržených v rámci mezirezortního připomínkového řízení bylo nakonec přistoupeno k úpravě okruhu navazujících řízení v samotném textu zákona. Připomínka Ústeckého kraje ke znění poznámky pod čarou se tak stala bezpředmětnou a Ústecký kraj vyjádřil rozpor k okruhu navazujících řízení uvedených v novém, v textu zákona obsaženém, výčtu.
Požadavku Ústeckého kraje nelze vyhovět, jelikož přestože taxativním vymezením okruhu navazujících řízení dochází k vypuštění dosavadní definice navazujícího řízení, je nezbytné za navazující řízení i nadále nahlížet jako na řízení, ve kterém se vydává rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, které povoluje umístění nebo provedení záměru. Za provedení záměru je nezbytné považovat nejenom jeho výstavbu, nýbrž i jeho provoz, neboť i ten spadá pod pojem „realizace záměru“ a může mít významný vliv na životní prostředí (stanovisko EIA rovněž stanovuje podmínky pro fázi realizace, které je nutno převzít do navazujícího rozhodnutí).
Výjimky z procesu EIA
Kancelář veřejné ochránkyně práv požaduje vypuštění ustanovení § 4 odst. 3, které umožňuje vyjmout konkrétní záměr z povinnosti provést posuzování vlivů na životní prostředí
Vyjádření MŽP: Ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Toto ustanovení revidované směrnice EIA nemají členské státy povinnost transponovat, avšak při přípravě návrhu zákona bylo shledáno žádoucím tak učinit. Ustanovení § 4 odst. 2 je transpozičním vzhledem k čl. 1 odst. 3 revidované směrnice EIA a vztahuje se výhradně na naléhavé případy, kdy je nezbytné bezprostředně reagovat z důvodu obrany či mimořádných civilních událostí. Ustanovení čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA – a tudíž také navrhovaný § 4 odst. 3 – umožňuje řešit i situace, které nepředstavují bezprostřední reakci na určité mimořádné okolnosti, avšak stále je žádoucí, aby bylo možné na situaci pohotově reagovat.
Hlavní město Praha (Hl. m. Praha) požaduje soudní přezkoumatelnost rozhodnutí o vynětí konkrétního záměru z povinnosti provést posouzení vlivů na životní prostředí.
Vyjádření MŽP: Předmětné ustanovení § 4 odst. 3 transponuje čl. 2 odst. 4 revidované směrnice EIA, které zakotvuje možnost členského státu vyjmout určitý záměr z působnosti směrnice EIA. Revidovaná směrnice EIA stanoví povinnosti, které je nezbytné v případě rozhodnutí o takové výjimce splnit – zvážit, zda by nevyhovovala jiná forma posouzení, zpřístupnit dotčené veřejnosti stanovené informace a uvědomit Evropskou komisi před povolením vyňatého záměru o důvodech vynětí a poskytnout jí tytéž informace, které jsou poskytnuty státním příslušníkům členského státu. Revidovaná směrnice EIA tedy nevyžaduje, aby bylo rozhodnutí o vynětí záměru přezkoumatelné.
V předloženém návrhu zákona je navrženo svěřit rozhodování o vynětí záměru vládě, která tak bude činit usnesením, které není správním rozhodnutím a tudíž jeho soudní přezkum ve správním soudnictvím není možný. Při přípravě návrhu zákona byly zvažovány i jiné formy rozhodnutí o výjimkách (např. rozhodnutí Ministerstva životního prostředí), avšak vzhledem k tomu, že rozhodnutím o výjimce dochází k vynětí z povinnosti stanovené směrnicí EIA, kterou jsou všechny členské státy vázány, bylo jako vhodnější možnost shledáno svěřit rozhodování vládě České republiky. Požadavku nelze vyhovět, směřuje nad rámec povinností daných směrnicí EIA.
Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí
Hl. m. Praha požaduje, aby bylo v zákoně uvedeno, že ukončení záměru musí být posuzováno vždy (s výjimkou případů, kdy to objektivně není předpokládáno)
Vyjádření MŽP: Ne u všech záměrů (a platí to zejména o dopravních stavbách, terénních úpravách, odlesnění apod.) se v době přípravy záměru již počítá s jejich ukončením – naopak, naprostá většina záměrů je navrhována na dobu neurčitou. V případě, že navržený záměr má pouze omezenou dobu existence, znamená to, že se předpokládá jeho ukončení (ustanovení § 5 odst. 3 ZPV je formulováno obecně, tedy objektivně se musí předpokládat ukončení záměru – nikoli subjektivně oznamovatelem) a měly by tedy být vyhodnoceny i vlivy související s jeho ukončením. Příslušný úřad by měl v takovém případě toto vyhodnocení po oznamovateli vyžadovat (jakkoli by mohl oznamovatel tvrdit, že jej nepředpokládá). Proto v návrhu musí zůstat formulace, že se u záměru hodnotí vlivy, které vyvolá „... jeho případné ukončení,...“.
Rozesílání oznámení
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby oznámení
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby bylo oznámení zasláno v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o oznámení bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost oznámení zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do nich nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení oznámení záměru stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu oznámení.
Rozesílání dokumentace
Hl. m. Praha požaduje, aby byla zachována možnost dotčeného orgánu či dotčeného územního samosprávného celku vyžádat si zaslání listinné podoby dokumentace
Vyjádření MŽP: V souladu se zásadou hospodárnosti a procesní ekonomie je žádoucí redukovat množství fyzických kopií na případy, kde je opravdu nezbytné, aby byla dokumentace EIA zaslána v listinné podobě, a to s ohledem na různorodost záměrů (rozsah, charakter, dotčené území atd.). Lze předpokládat, že zasílání informace o dokumentaci EIA bude využívána především v případě dotčených orgánů, které nemají povinnost dokumentaci EIA zveřejňovat ani umožnit veřejnosti do ní nahlížet, zatímco dotčeným územním samosprávným celkům budou spíše zasílány fyzické kopie. Počet potřebných vyhotovení dokumentace EIA stanoví příslušný úřad, který přihlédne k počtu dotčených územních samosprávných celků a rozsahu dokumentace EIA.
Posudek
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) požaduje vypuštění institutu posudku
Vyjádření MŽP: Dle revidované směrnice EIA je posouzení dokumentace jednou z obligatorních fází procesu EIA (viz čl. 1 odst. 2 písm. g) podbod iii), ve které je provedena objektivní odborná oponentura k dokumentaci EIA. Institut posudku slouží k naplnění tohoto cíle, neboť zajišťuje kontrolu informací předložených oznamovatelem.
Ačkoli odpovědnost za posouzení dokumentace leží na příslušném orgánu, neznamená to, že samotné posouzení musí provést příslušný orgán (sama revidovaná směrnice EIA předpokládá, že se jedná o tak složitou problematiku, která vyžaduje, aby bylo posouzení provedeno externě). Je tedy na vnitrostátní právní úpravě, zdali zajistí, aby na příslušném úřadu pracovali dostatečně kvalifikovaní pracovníci/experti oplývající znalostmi všech oborů životního prostředí a veřejného zdraví (v praxi by to znamenalo zaměstnat autorizované osoby, neboť takovými odborníky příslušné úřady v současné době nedisponují), nebo zdali zajistí přístup k těmto expertům.
Posouzení musí být v každém případě provedeno osobou/osobami, které mají potřebné odborné znalosti – ačkoli revidovaná směrnice EIA připouští, aby byly tyto osoby přímo součástí příslušného úřadu (tj. zaměstnanci), je z hlediska požadavků na kvalitu posudku a finanční, časové i administrativní zátěže vhodnější, aby bylo posouzení dokumentace EIA zajištěno externími odborníky, tedy autorizovanými osobami. V případě, že by někdy prováděl posouzení dokumentace EIA příslušný úřad sám a jindy zajišťoval posudek externě, by taková úprava znamenala nutnost trvale zaměstnávat autorizované osoby, jejichž reálné vytížení, které je závislé na množství připravovaných záměrů, by nebylo možno předpokládat. Posouzení dokumentace EIA příslušným úřadem bez účasti autorizovaných osob by vedlo ke dvojkolejnosti a nerovnosti mezi „posudkem“ zpracovaným pracovníkem příslušného úřadu a posudkem zpracovaným autorizovanou osobou. Vzhledem k tomu, že autorizované osoby se v praxi zpravidla soustředí na určitý druh záměrů, je vhodnější, aby byli vybíráni ad hoc dle své specializace a zkušeností.
Aktuálně je posudek funkčním institutem, který zajišťuje vysokou odbornost stanoviska EIA, s čímž jsou ve shodě i zástupci investorů, kteří se rovněž účastnili MPŘ, a jsou pro jeho zachování s důrazem na jeho kvalitu a rychlé zpracování. Na tyto požadavky text novely reaguje.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) požaduje zakotvení přísnějších sankcí v případě, že zpracovatel posudku nezpracuje posudek ve stanovené lhůtě
Vyjádření MŽP: V současné době je prodlení s předložením posudku sankcionováno pouze na základě smluvních mechanismů. Za účelem zajištění včasného zpracování posudku jsou návrhem zákona navrženy další úpravy, kterými je především zakotvení možnosti přímého snížení odměny zpracovatele posudku v případě nedodržení stanovené lhůty a dále také zpřísnění podmínek pro udělování, prodlužování a odnímání autorizace, kdy je možné přistoupit k odejmutí autorizace v případě porušování povinností vyplývajících ze zákona - mezi které patří i nedodržení lhůty pro zpracování posudku.
Coherence stamp
Liberecký kraj požaduje, aby byla zakotvena povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že v konkrétním případě na podklady pro vydání závazného stanoviska podle § 9a odst. 6 (tzv. coherence stamp) nepředložené ve stanovené lhůtě nahlíží, jako by nebyly předány (tj. coherence stamp nevydá)
Vyjádření MŽP: Navržená úprava, ke které přetrvává rozpor (§ 9a odst. 6 poslední věta), byla do zákona vložena na základě projednávání rozporů. Liberecký kraj nesouhlasí s tímto řešením, a proto k této úpravě vyslovil rozpor. Podle názoru Libereckého kraje by v případě, že příslušný úřad nebude vydávat coherence stamp z důvodu, že příslušné podklady nebyly ve stanovené lhůtě předloženy, je nezbytné toto sdělit správnímu orgánu vedoucímu navazující řízení, a to s ohledem na to, že coherence stamp je nezbytným podkladem pro navazující řízení a správní orgán vedoucí navazující řízení by byl příliš dlouhou dobu v nejistotě ohledně toto, zda tento podklad bude vydán či nikoli. Dle názoru MŽP není nezbytné povinnost příslušného úřadu informovat správní orgán vedoucí navazující řízení explicitně zakotvovat, jelikož správní orgány mají dle správního řádu postupovat dle zásady součinnosti, s níž je nepochybně v souladu i to, informovat správní orgán vedoucí navazující řízení o tom, že coherence stamp nebude vydán.
Odvolání dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, proti rozhodnutí
vydanému v tomto navazujícím řízení
MMR, MPO a KZPS požadují odstranění § 9c odst. 4, které zakotvuje možnost dotčené veřejnosti, která nebyla účastníkem navazujícího řízení, podat odvolání proti rozhodnutí vydanému v tomto navazujícím řízení
Vyjádření MŽP: Úprava byla zavedena zákonem č. 39/2015 Sb. (tzv. infringementovou novelou). MŽP si je vědomé nesouladnosti tohoto ustanovení se správním řádem, nicméně dle požadavků evropského práva musí mít příslušníci dotčené veřejnosti přístup k soudní ochraně i v případě, že se řízení neúčastnili v předchozím stupni. Za účelem zachování zásady subsidiarity správního soudnictví bylo při přípravě zákona č. 39/2015 Sb. na základě požadavku Ministerstva spravedlnosti těmto osobám přiznáno rovněž právo na odvolání, aby byla zajištěna možnost nápravy v rámci soustavy orgánů moci výkonné a nedocházelo tak přesunu rozhodování o věcných otázkách na orgány moci soudní.
SEA
Moravskoslezský kraj požaduje zrelativizovat použitelnost zákona o posuzování vlivů na životní prostředí na proces SEA ke koncepcím podle stavebního zákona
Vyjádření MŽP: Moravskoslezský kraj má obavu z kolize novelizovaného znění § 10g se stavebním zákonem (vzhledem ke koncepcím dle stavebního zákona) a požaduje úpravy, které by tomuto předešly. Dle názoru MŽP tato obava není namístě, jelikož ustanovení § 10g se v plném rozsahu vztahuje pouze na tzv. obecné koncepce, tedy na koncepce, které nejsou zpracovávány podle stavebního zákona. Na koncepce zpracovávané podle stavebního zákona se toto ustanovení bude vztahovat pouze „přiměřeně“, tj. pouze pokud by stavební zákon nestanovil odlišnou úpravu – toto vychází z požadavku Ministerstva pro místní rozvoj, s nímž je požadavek Moravskoslezského kraje v rozporu.
Přechodná ustanovení
KZPS požaduje prodloužení přechodného období zakotveného v přechodných ustanovení ve vztahu k platnosti stanoviska EIA
Vyjádření MŽP: Návrh přechodných ustanovení byl již na základě uplatněných připomínek upraven tak, že původně navrhovaná cca 6měsíční lhůta byla prodloužena o dalších 12 měsíců a oznamovatel tak bude moci požádat o prodloužení stanoviska EIA až do 31. 12. 2018. Dokončí-li v této lhůtě povolovací proces k záměru, prodloužení nebude potřeba. Další prodloužení lhůty by znamenalo rozpor s požadavkem revidované směrnice EIA na zajištění aktuálnosti stanoviska EIA v době povolení záměru, neboť od vydání stanoviska EIA již uplynulo mnohdy i více než 10 let, aniž by byla aktuálnost stanoviska EIA jakkoli ověřována. Smyslem lhůty stanovené v přechodných ustanoveních je proto především poskytnout oznamovateli dostatek času seznámit se s novou právní úpravou a včas požádat o prodloužení stanoviska EIA, případně povolovací proces k záměru dokončit (nikoli však suplovat samotné prodloužení platnosti stanoviska EIA).
Hodnocení dopadů regulace (RIA)
MZe požaduje doplnit dopady na podnikatelské subjekty do zprávy RIA
SMOČR požaduje přepracování RIA se zapracováním všech dopadů, konkrétně dopady na veřejné a soukromé rozpočty
KZPS požaduje konzultace s dotčenými subjekty a odbornými subjekty
Vyjádření MŽP (ke všem třem výše uvedeným rozporům): S ohledem na zvýšení limitních hodnot, přesun vybraných záměrů z kategorie I do kategorie II, odstranění posuzování některých druhů záměrů a podstatné části všech podlimitních záměrů nelze nárůst posuzování investičních záměrů očekávat; zde se proto očekává pozitivní dopad na podnikatelské prostředí. Na základě uplatněných připomínek byly zahájeny dodatečné konzultace s dotčenými podnikatelskými subjekty, avšak přes snahy MŽP nebyla obdržena reakce na žádost o odhad dopadů na tyto subjekty. Nicméně do RIA byly doplněny i negativní dopady pro podnikatelské subjekty a možné zvýšení jejich administrativní náročnosti.
Nasycení trhu plastovým odpadem a nízká cena ropy. To jsou hlavní důvody výrazného poklesu ceny vykupovaného plastového odpadu. Podle vyjádření ing. Petra Šulce, výkonného ředitele Svazu průmyslu druhotných surovin (SPDS), v současné době hrozí, že se obchod s těmito komoditami zadrhne a třídění plastů přestane být ekonomicky výhodné.
Přestože společenský tlak na třídění odpadu se neustále zvyšuje, ceny, za které je dnes plastový odpad vykupován, výrazně klesají.
„Právě z těchto důvodů jsme toto téma zařadili na výroční valnou hromadu svazu,“ uvedl Petr Šulc. „Třídění plastů by v budoucnu opravdu mohlo přestat být zajímavé, jelikož dochází k výraznému poklesu zájmu o barevné PET láhve ze strany jejich zpracovatelů. Tento nezájem způsobil, že od letošního léta u některých druhů spadly ceny až na polovinu, a někteří zpracovatelé je přestávají zcela odebírat. Negativní dopad má způsob třídění a nedostatek místních zařízení pro zpracování plastů a orientace na saturované asijské trhy.“
Žluté kontejnery určené na separaci plastů obsahují značně nesourodou směs, kterou je potřeba ručně vytřídit, což představuje značný náklad, který se však pokryje z prodeje těchto surovin. Jednou z nejhodnotnějších komodit z jejich obsahu by měly být, vedle folií, právě PET lahve či obaly od drogerie. Firmy, které se tříděním zabývají, v důsledku současného rychlého a hlubokého propadu cen stojí před rozhodnutím, zda tuto činnost dotovat, aby ji nebyly nuceny utlumit, či dokonce pozastavit.
Důsledky těchto výkyvů pak mohou pocítit i samotné obce, protože cena za obsloužení separačních nádob je většinou zahrnuta i cena, za kterou následně zpracovatel separovaný odpad odkoupí. Trend poklesu cen zahájily v loňském roce kovy, letos na něj kromě zmíněných plastů navázala i klesající cena papíru či dřeva.
V odborné diskuzi se tak začínají objevovat názory, že v případě pokračování tohoto negativního trendu bude nutné uvažovat o dotacích pro případné krytí ztrát, pokud by došlo k mimořádnému propadu cen, a nevyplatilo by se odpad třídit.
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nastavilo cíle operačního programu Podnikání a inovace a jak u projektů kontrolovalo jejich plnění. Tento operační program, který běžel v letech 2007 až 2015, měl posílit konkurenceschopnost české ekonomiky a pomoci inovacím v průmyslu a službách. Celkem putovalo do programu přes 84 miliard korun z evropských fondů. Kontroloři prověřili 61 projektů, které získaly dotace za 1,1 miliardy korun. Z kontroly vyplynulo, že projekty měly sice pozitivní vliv na podpořené podniky, nejde ale zhodnotit, jestli a do jaké míry pomohly zvýšit konkurenceschopnost České republiky a podpořit inovace. MPO nastavilo globální i některé dílčí cíle příliš obecně, takže dopady programu nešlo vyhodnotit. U každého pátého projektu také selhala kontrola ze strany MPO.
Kontroloři prověřili šest prioritních os programu Podnikání a inovace. Každá z nich měla svůj dílčí cíl zaměřený na určitou oblast. Prioritní osy se zaměřovaly na vznik firem, rozvoj firem, efektivní využití energie, inovace, vytvoření prostředí pro podnikání a inovace a na služby pro rozvoj podnikání. Naplnit dílčí cíle se podařilo u dvou prioritních os, u tří os byly splněny částečně a u jedné prioritní osy zůstal cíl nesplněn. Prioritní osy, u kterých se podařilo cíle zcela splnit, tvořily přes 40 % peněz alokovaných na celý operační program.
Podle kontrolorů byly některé dílčí cíle v rámci prioritních os nastaveny obecně a nešlo je měřit. Podobný problém vyhodnotili kontroloři i u globálního cíle celého programu. Nelze tak vyhodnotit, jaký měl celý program přínos pro českou ekonomiku, ani to, jestli byl efektivní.
Za nastavení cílů a kontrolu toho, jestli je jednotlivé projekty plní, bylo zodpovědné MPO. Pro sledování projektů stanovilo závazné ukazatele, které příjemci museli splnit, aby dostali podporu. Například ve Slavičíně u projektu vybudování centra informačních technologií za 30 milionů korun byl závazný ukazatel naplněn už tím, že příjemce dotace postavil určitou plochu centra. Autor projektu tak fakticky splnil podmínky pro to, aby čerpal dotaci. Jaké ale byly skutečné přínosy projektu, to podle tohoto ukazatele MPO vyhodnotit nemohlo. Příjemce dotace v projektu uvedl, že v centru bude sídlit pět inovačních firem, vznikne 35 nových pracovních míst a centrum bude spolupracovat s vysokými školami. Kontroloři ale zjistili, že v centru žádné inovační firmy nesídlí, žádná nová pracovní místa nevznikla a neuskutečnila se ani spolupráce s vysokými školami. Žádný z těchto cílů ovšem nebyl závazný, a proto projekt o dotaci nepřišel. Stejně tak kontroloři našli projekty, u nichž z prostředků na zvýšení energetické účinnosti v průmyslu podpořilo MPO hotely, aquapark, školy či polikliniku.
Samotné výsledky projektů – jako například počet nově vytvořených pracovních míst nebo zvýšení tržby – zařadilo MPO jen do tzv. monitorovacích ukazatelů. Ty nebyly pro příjemce závazné a měly sloužit jen pro vyhodnocení úspěšnosti celého operačního programu. MPO u monitorovacích ukazatelů spoléhalo jen na informace od příjemců. Ti je ale podle zjištění NKÚ vykazovali v řadě případů nesprávně. Ukázkou je počet nových pracovních míst, kterých podle MPO vzniklo 48 tisíc. Jenže skutečný počet byl podle NKÚ několikanásobně menší. Příjemci dotací například vykazovali pracovní místa duplicitně, což na jednu stranu pravidla nezakazovala, na druhou stranu ministerstvo správnost nahlášených údajů nijak nekontrolovalo. U jednoho příjemce tak podle údajů MPO vzniklo 51 pracovních míst, i když ve skutečnosti jich bylo jen 18. Údaje o počtu pracovních míst přitom MPO využívá při prezentaci výsledků celého programu.
Z operačního programu Podnikání a inovace se podařilo vyčerpat celou alokaci 84 miliard korun, i když MPO akceptovalo sankci 3,7 miliardy korun za nedodržení některých podmínek programu. Tuto částku musela ČR uhradit ze státního rozpočtu. Celková částka alokovaná na program se ale nesnížila, protože MPO dokázalo peníze ze sankce převést na nové projekty. Kontroloři zjistili, že v čerpání prostředků byly velké regionální rozdíly – a to jak co do úspěšnosti žadatelů, tak co do podílu úspěšně dokončených projektů. Lišily se například i výše dotací vyplacených na hlavu – zatímco v Brně-městě to bylo přes 19 tisíc korun na obyvatele, v Chebu šlo jen o něco málo přes 2 a půl tisíce na hlavu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá závěr Nejvyššího kontrolního úřadu, který problematizuje plnění cílů Operačního programu Podnikání a inovace z let 2007 až 2013. Formulace cílů a odpovídajícího nastavení indikátorů schválila Evropská komise. OPPI významně přispěl k vývoji a růstu české ekonomiky a k rozšíření rozsahu výroby. Přispěl též ke zvýšení počtu inovací.
Dne 11. 1. 2016 zahájil Nejvyšší kontrolní úřad na MPO Kontrolní akci č. 16/01 s názvem „Peněžní prostředky Evropské unie a státního rozpočtu určené na financování opatření v rámci operačního programu Podnikání a inovace (OPPI) z hlediska dosažení cílů“. Kontrola se týkala operačního programu, jehož parametry byly nastaveny již v roce 2006 pro období 2007 až 2013. MPO zdůrazňuje, že současný OP PIK je nastaven co do cílů programu a jejich ukazatelů mnohem robustněji a má nastavena striktnější a měřitelnější kritéria jejich plnění.
Odbor implementace OPPI ve věci nesplnění cílů a neprovázanosti na monitorovací indikátory a závazné ukazatele zcela odmítá přístup NKÚ a jeho tvrzení o jejich nesplnění. Formulace cílů a odpovídajícího nastavení indikátorů, které je mají vyjadřovat, schválila Evropské komise. To není pouze formalita, ale zásadní rozhodnutí, kterým je stvrzeno řádné nastavení programu. Navíc, aby EK mohla splnit svou informační povinnost vůči Radě, byly jí předávány požadované každoroční zprávy v podobě Výročních zpráv OPPI, jejich součástí byly periodické údaje stavu operačního programu. EK tak měla možnost vyjádřit se k provázanosti a měřitelnosti cílů a indikátorů ve vztahu k vydaným finančním prostředkům. Systém nastavení nebyl nikdy rozporován.
Řídicí orgán nemohl schválené formulace cílů operačního programu ani zvolené ukazatele smysluplně změnit ani doplnit, neboť kontrola NKÚ proběhla po ukončení programu, proto postrádá smysl vyvozovat z nich tyto závěry.
MPO zásadně nesouhlasí s tvrzením, že by OPPI nesplnil cíle, které stanovil globální cíl operačního programu, což je „ … zvýšit do konce programového období konkurenceschopnost české ekonomiky a přiblížit inovační výkonnost sektoru průmyslu a služeb úrovni předních průmyslových zemí Evropy.“ V této věci zadalo MPO zpracování vlastní evaluace výsledků OPPI, jejíž závěry budou zveřejněny v průběhu roku 2017.
Praktické splnění cílů projektů a jejich udržitelnost kontroluje MPO na základě zasílání každoročních monitorovacích zpráv příjemců dotace a dále prostřednictvím provádění kontrol na místě (interim a ex post). Těch bylo v průběhu programového období provedeno přibližně 1839. V současném OP PIK je ještě významněji posílena role kontroly, je zdůrazněn větší požadavek z hlediska kvality a jsou uplatňovány rozsáhlejší kontrolní prvky a metody.
V OPPI bylo celkem podpořeno zhruba 12 000 projektů. NKÚ pracoval s velmi omezeným vzorkem 61 projektů, a skutečně nelze na základě jednoho projektu (centrum Slavičín) paušálně hodnotit veškeré dopady OPPI a plošně aplikovat negativní závěry na celý operační program.
Co se týče projektů v rámci opatření na zvýšení energetické účinnosti, zde podporovalo MPO i oblast podnikání v cestovním ruchu, a to vzhledem ke skutečnosti, že jiný podobný dotační titul v minulém programovém období pro tento typ podnikatelů neexistoval. Finanční prostředky na tuto oblast podpory byly vynaloženy plně v souladu s globálním cílem OPPI a operačním cílem programu „Eko-energie“.
Přesto MPO vnímá kontrolu NKÚ částečně pozitivně, neboť některé zjištěné nedostatky umožňují vylepšit systém přidělování dotací v novém programovém období OP PIK. Zejména se to týká evidence vytváření pracovních míst. V rámci nastavení OP PIK se MPO zásadně zaměřuje na skutečnost, aby nedocházelo k duplicitnímu naplňování indikátorů týkajících se pracovních míst (či indikátorů v jiných oblastech), ke kterému dle zjištění NKÚ došlo v několika případech v OPPI. MPO celkově posílilo váhu závazných indikátorů v OP PIK – jako příklad lze uvést ambiciózní požadavky na projekty v oblasti nárůstu obratu produkce firem či závazné míry obsazenosti VTP.
OPPI úspěšně dočerpal jako první operační program ze 17 existujících v ČR celou alokaci 84 mld. Kč, včetně spolufinancování příjemci bylo vynaloženo cca 168 mld. Kč.
Závěrem je třeba uvést, že OPPI významně přispěl k vývoji a růstu české ekonomiky a k rozšíření rozsahu výroby. Neméně důležitým faktem je, že díky OPPI došlo taktéž ke zvýšení počtu inovací. Za rok 2015 bylo vyčerpáno a proplaceno přibližně 25 mld. Kč, spolu s kofinancováním zhruba 50 mld. Kč. Zejména v minulém roce byl nárůst HDP 4,5 % významně tažen mj. výdaji z OPPI.
Dnes proběhne Rada pro životní prostředí. Ministři budou informováni o legislativních návrzích týkajících se odpadů (oběhového hospodářství) a o několika nedávných mezinárodních zasedáních, včetně konference o změně klimatu v Marrákeši. Ministři budou dále informováni o stavu dvou legislativních návrhů na snížení emisí v odvětvích, jichž se netýká ETS – nařízení o sdílení úsilí a nařízení o využívání půdy, změnách ve využívání půdy a lesnictví (LULUCF). Ministři budou jednat o revizi systému obchodování s emisemi (ETS). Očekává se, že Rada přijme závěry o ochraně lidského zdraví a životního prostředí řádným nakládáním s chemickými látkami. Nastupující maltské předsednictví představí svůj pracovní program pro první polovinu roku 2017. Výsledek ZDE
Provozovatel webu:České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.