Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

23.03.2016 15:38

Vegetační klid končí, kácení stromů je lépe nechat až na podzim

Ministerstvo životního prostředí upozorňuje, že vzhledem k poslednímu průběhu počasí se stromy po celé ČR připravují na rozkvět i olistění a ptáci začínají hnízdit. Krátí se tím čas přirozeného útlumu fyziologických a ekologických funkcí dřevin, který obvykle trvá zhruba od začátku listopadu do konce března s ohledem na nadmořskou výšku místa a další charakteristiky konkrétní lokality.

V souladu s ustanovením Vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení MŽP doporučuje provádět kácení dřevin zpravidla v období jejich vegetačního klidu. Proto by obce, správci komunikací i všichni, kteří mají v plánu kácení dřevin v letošním roce, měli tyto plány přehodnotit tak, aby nedocházelo ke zbytečným škodám na životním prostředí.

V případě, že se člověk setká s nepovoleným nebo bezdůvodným kácením stromů, může kontaktovat přímo Českou inspekci životního prostředí ČR. Více na stránkách ČIŽP ČR.

 

Důležité informace k obecné ochraně dřevin:

Zákon 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny

Vyhláška 189/2013 Sb. o ochraně dřevin a povolování jejich kácení ve znění vyhlášky č. 222/2014 Sb.

 

23.03.2016 14:49

Česko oproti průměru EU více skládkuje a méně kompostuje komunální odpad

Na každého Evropana v roce 2014 připadá 475 kg komunálního odpadu, což je o 10 % méně než v roce 2002. Důležité je i to, že od roku 2007 množství odpadů z obcí neustále klesá, přestože ekonomika roste. Informace zveřejnil Eurostat.

Podle nové zprávy Evropského statistického úřadu Česká republika zaostává za evropským průměrem v recyklaci a kompostování. Podle Eurostatu státy EU totiž recyklovaly 28 % komunálních odpadů a kompostovaly 16 % komunálních odpadů. Česko však recyklovalo jen 23 % komunálního odpadů a kompostovalo pouhé 3 % komunálních odpadů. Dále komunální odpad v 19 % spalujeme (průměr EU - 27 %) a z 56 % skládkujeme (průměr EU - 28 %).

Podotýkáme, že teprve od 1. ledna 2015 mají obce povinnost třídit biologicky rozložitelný komunální odpad. Zákon o odpadech dále stanovuje, že na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady.

Za Českou republiku posílá Eurostatu data Český statistický úřad.


Dokument ke stažení:

Download Publication

 

23.03.2016 12:14

Vodní dílo bude nadále součásti pozemku

SCHŮZE UKONČENA Dne 1.3. března byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Dá se očekávat, že největší pozornost určitě přitáhne první čtení novely zákona o ochraně ovzduší, kde Ministerstvo životního prostředí navrhuje přímou kontrolu kotlů v domácnostech. Z návrhu programu schůze vyplývá, že poslanci by se měli novele věnovat již druhý den schůze a to 2. března jako osmý bod.

Poslanci dále v rámci 42. schůze mají na programu další legislativní proces u novely týkající se ukládání CO2 do přírodních horninových struktur a o geologických pracích, biocidů, geneticky modifikovaných organizmů, ochraně zemědělského půdního fondu a nebo novely energetického zákona. Poslanci také projednají zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2014. V pátek 4.3. by měli poslanci schvalovat ve třetím čtením zákony týkající se novely zákona o veřejných zakázkách. Schůze bude zahájena 1. března ve 14 hodin odpoledne.

 

Aktuality:

23.3.:

  • 42. schůze byla dnes ukončena
  • Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu - III. čtení: poslanci dnes hlasovali také o pozměňovacím návrhu poslance Petra Kudely, který se týkal vodní děl - a tedy vodního zákona. Návrh počítal s tím, že by vodní dílo již nebylo součástí pozemku. Vlastník pozemku by tak byl povinen strpět na svém pozemku vodní dílo vybudované před 1. lednem 2002 a jeho užívání. Vlastníku pozemku by náležela náhrada. Pozměňovací návrh evidovaný pod jako C3 nebyl přijat. Zemědělský výbor jako garanční výbor nedoporučil pozměňovací návrh schválit, naopak ministr zemědělství M. Jurečka se k návrhu postavil pozitivně.

 

11.3.:

  • Schůze přerušena do úterý 22. března do 14 hodin.
  • Poslanci podpořili vznik Agentury pro podnikání a inovace. Na starosti bude mít evropské dotace - více ZDE
  • Za vynětí půdy pro stavbu rodinných domů se má platit méně - více ZDE

 

9.3.:

  • Druhým čtením dnes prošel návrh novely energetického zákona, upravující postavení vedení ERÚ - více ZDE
  • Poslanci schválili nový zákon o zadávání veřejných zakázek - více ZDE

     

4.3.: Plán

  • 1. a 2. bod: třetí čtení návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek (ST637 + ST638)

 

3.3.:

  • Interpelace od 14,30 hod:
    • poslanec Adamec ve věci EIA - výsledky vyjednávání v Evropské komisi na primiéra B. Sobotku - ZÁZNAM
    • poslanec Černý ve věci ukončení těžby uranu na Dolní Rožínce na primiéra B. Sobotku -  ZÁZNAM (od 7,20 minuty)
    • poslanec Kalousek ve věci staveb podle nového zákona o vlivu na život. prostředí na primiéra B. Sobotku - neprojednáno
    • poslanec Okleštěk ve věci výkupu kovů ve sběrnách druhotných surovin na ministra životního prostředí R. Brabce - ZÁZNAM (od 5:30 minuty) + ZÁZNAM (pokračování od 3:30 do 4:53 minuty)

 

  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014:
    • Poslanci vzali zprávu na vědomí
    • Zpráva za rok 2014 uvádí, že se zlepšování životního prostředí v ČR zpomaluje. Nejvýrazněji se české životní prostředí zlepšovalo po roce 1989, kdy se zásadně začaly měnit technologie výroby, byla přijata zcela nová legislativa a došlo k výrazné přeměně národního hospodářství. Po roce 2000 měly na postupné zlepšování kvality ovzduší vliv i vstup do Evropské unie a zavedení přísnějších standardů v ochraně životního prostředí spolu s prostředky, díky kterým je možné zlepšování kvality životního prostředí výrazněji financovat. Vliv na zlepšující se trend měla i světová krize, která obecně zpomalila průmysl a produkci, což bylo pro životní prostředí příznivé. Po roce 2010 se však celkový pozitivní vývoj zlepšování životního prostředí postupně zpomaluje. Nejinak tomu bylo i v roce 2014, což potvrzuje nová zpráva o stavu životního prostředí. Nevyhovující je stále kvalita ovzduší, vod i půdy. Naopak jako pozitivní zpráva označuje postupné snižování odběru vod v domácnostech, zvýšení počtu obyvatel připojených na ČOV nebo zvyšující se podíl veřejné dopravy v osobní přepravě. Více ZDE
       

2.3.:

  • Novela zákona o ochraně ovzduší: Návrh novely zákona prošel prvním čtením. Novelu dále projedná Výbor pro životní prostředí jako výbor garanční. Novelu také projedná výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a také ústavně právní výbor. Návrh poslance Zahradníka na zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení ani na vrácení návrhu zákona navrhovali k dopracování nebyl přijat. Navržená lhůta pro zkrácení pro projednání zákona ve výborech o deset dnů také nebyla poslanci schválena. Kritici předlohy poukazují možný na zásah do práva na nedotknutelnost obydlí. Zastánci naopak mluví o právu na příznivé životní prostředí. První čtení trvalo přibližne jednu hodinu.
  • Geneticky modifikované organizmy: Návrh novely zákona prošel prvním čtením. Novelu dále projedná Výbor pro životní prostředí jako výbor garanční a také výbor zemědělský.
  • Zákon o daních z příjmů (NZDP):
    • VaV - poslanci schválili pozměňovací návrh týkající se výdajů vynaložených na výzkum a vývoj zahrnované do odpočtu (§34b). Nově tak bude možné zahrnout služby, které souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje a které spočívají v ověření nebo prokázání toho, že výsledek výzkumu a vývoje splňuje požadavky stanovené právními předpisy, pokud výdaje na ověření nebo prokázání nebyly zahrnuty do odpočtu u jiného poplatníka
    • Výroba elektřiny - Nově se daňové zvýhodnění bude týkat provozovatelů malých elektráren o výkonu do 10 kWp. Daňové slevy budou platit už od začátku letošního roku. Nyní jsou příjmy z provozování výroben elektřiny zdaňovány jako příjem z jiného podnikání, k němuž je třeba podnikatelské oprávnění. Nově například u solárních elektráren s instalovaným výkonem do deseti kilowatt, na které od loňska nemusí být licence, již nepůjde o příjmy ze samostatné činnosti, ale o ostatní příjmy. Podle NZDP příjmy z provozování FVE ve výši do 30.000 korun ročně budou osvobozeny od daně.

 

1.3.:

  • Ukladání CO2: poslanci projednali ve druhém čtení novelu zákona o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur. Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh zákona a vydal 11. 2. 2016 usnesení - pozměňovací návrhy. Připomínáme, že na minulé schůzi poslanci nesouhlasili se schválením návrhu zákona již v prvním čtení, jak bylo navrhováno Ministerstvem životního prostředí.
  • Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu: poslanec Petr Kudela také podal pozměňovací návrh, který se týká vodní děl - tedy vodního zákona. Návrh počítá s tím, že by vodní dílo již nebylo součástí pozemku. Vlastník pozemku by tak byl povinen strpět na svém pozemku vodní dílo vybudované před 1. lednem 2002 a jeho užívání. Vlastníku pozemku by náležela náhrada. Text pozměňovací návrhu ZDE

 

Anotace:

Ochrana ovzduší

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. lednu 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

 

Ukladání CO2

Předložený návrh novely zákona o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o geologických pracích má za cíl lepší provedení ustanovení čl. 3 bodů 2, 4, 15, 16, 20 a 21, čl. 11 odst. 2 a Přílohy I směrnice 2009/31/ES, o geologickém ukládání oxidu uhličitého (směrnice CCS) tak, aby jejich provedení do českého právního řádu bylo v souladu s evropským právem.

Jde o doplnění nových definic (vodní sloupec, geologická formace, oblak oxidu uhličitého, migrace, uzavřením úložiště, doba po uzavření), které jsou obsažené v článku 3 směrnice CCS, dále jde o nápravu chybné poznámky pod čarou (odkaz na zákona EIA), spojené s úpravou znění ustanovení § 7 odst. 2. Posledním bodem je nově zahrnuté provedení první věty přílohy I směrnice CCS do přílohy zákona o geologických pracích.

Tyto změny nemají mít podle navrhovatele (MŽP) žádný reálný dopad, neboť jde čistě o legislativně-technické úpravy, navíc zákon o ukládání CO2 v ust. § 24 stanoví, že ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur na území České republiky nelze do 1. ledna 2020 povolit. Dále je navrhováno, aby Poslanecká sněmovně Parlamentu České republiky vyslovila s tímto vládním návrhem zákona souhlas již v prvém čtení. Novela má být platná patnáctým dnem po dni vyhlášení.


GMO

Pokud projde předpis legislativním procesem, tak stát dostane možnost zakázat pěstování geneticky modifikované plodiny, která je povolená v Evropské unii. Dnes změnu zákona, kterou navrhlo ministerstvo životního prostředí odsouhlasila vláda. Tuto možnost členským státům dala evropská směrnice schválená v březnu, Česká republika by ji ale zatím kvůli chybějící legislativě nemohla využít.

V Česku se pěstuje pouze GM kukuřice, její plochy se stále snižují. V letošním roce její výměra klesla skoro o polovinu na necelých 1000 hektarů. Sklizená GM kukuřice se používá do bioplynových stanic nebo jako krmivo přímo na farmách. V příštím roce se podle ní očekává další pokles plochy.

Novela také ruší povinnost oznamování každého nového geneticky modifikovaného organismu (GMO), který je hodnocený jako nejméně nebezpečný, na uzavřených pracovištích jako jsou například vysoké školy, nemocnice nebo biotechnologické firmy. Jde tedy o použití v laboratořích pro výzkumné účely.

Pokud bude zákon zákonodárci schválen, měl by začít platit od července příštího roku.

 

Biocidy

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Cílem návrhu zákona je provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR.

A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.


Ochrana půdního fondu

Předložený návrh podle navrhovatelů jednak usnadňuje výstavbu rodinných domů na zastavitelných plochách, když k nim nevyžaduje souhlas orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, jednak odstraňuje diskriminační úpravu, podle níž za odnětí půdy, na níž bude vystavěna pozemní komunikace, jsou povinny platit obce a kraje, ne však stát, který jako jediný má zcela nepochopitelně stanovenou výjimku. Poslední novelizační bod říká, že v případě veřejně prospěšných staveb v zastavitelné ploše se odvody za trvale odňatou zemědělskou půdu ze zemědělského půdního fondu nestanoví. Jak výbor pro životní prostředí tak i výbor zemědělský přijal k novele komplexní pozměňující návrhy.


Energetický zákon:

V Poslanecké sněmovně došlo u novely energetického zákona, k posunutí účinnosti ustanovení nového znění § 17b o změnách organizace Energetického regulačního úřadu. Vznik a působnost Rady Energetického regulačního úřadu byla odsunuta na 1. 8. 2017. Nedošlo k odsunutí účinnost novely zákona o státní službě, a souvisejících zákonů, které nabydou účinnosti již 1. 1. 2016.

Posunutím účinnosti vzniku Rady ERÚ vznikne od 1. ledna 2016 nesoulad mezi účinností energetického zákona, zákona o státní službě a doprovodných zákonů, které se týkají organizace a provádění sociálního zabezpečení, pojistného na sociální zabezpečení, důchodového zabezpečení, Sbírky zákonů a Sbírky mezinárodních smluv, zaměstnanosti, střetu zájmů a nemocenského pojištění.

Proto byla připravena novela energetického zákona, která tento problém řeší a posouvá účinnosti všech předpisů, které souvisejí s termínem ustavení Rady Energetického regulačního úřadu od 1. 8. 2017. Jelikož se jedná o novelizaci platné a doposud neúčinné novely energetického zákona, je nutné, aby tento návrh nabyl účinnosti před 1. lednem 2016. Třetí čtení zákona bylo na prosincové schůzi přerušeno a následně na lednové schůzi byla novela navrácena do druhého čtení.

Přehled programu - PSP ČR 42. schůze:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 685/ - druhé / třetí čtení 
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 538/ - druhé čtení 
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - druhé čtení  (Út 8. 3., 2. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - prvé čtení  (St 2. 3., 8. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - prvé čtení  (St 2. 3., 9. bod)
  • Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/ - třetí čtení 
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 711/ - prvé čtení
  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2014 /sněmovní tisk 667/  (Čt 3. 3., 4. bod v 11.00 hodin)
 

 

23.03.2016 09:03

Nenechte si ujít: Malé zdroje elektrické energie pracující na principu pyrolýzy a zplyňování

Spolek pro technickou výchovu všech generací a propagaci výsledků vědy a výzkumu ENERGIS 24 pořádá 21. dubna v Brně pro všechny zájemce odborný seminář zaměřený na nové technologie pro energetické využití biomasy a odpadů pyrolýzou a zplyňováním. Podrobný program najdete na www.Energis24.cz, kde probíhá elektronická registrace. Těšit se můžete na 15 odborných příspěvků s danou tematikou včetně představení doplňkových vývojových technologií a nabídky financování. Všechny prezentované technologie jsou použitelné na lokální a komunální úrovni měst a obcí či svazků obcí.

 

Energetické využití odpadů

HEDVIGA Group představí vlastní vývoj zařízení pro pomalý termický rozklad - PTR pneumatik s elektrickým výkonem cca 1 MW, které tato společnost nedávno instalovala na předměstí Londýna. Proč to nebylo možné nejprve Čechách? Svůj pohled nám sdělí Marek Beneš ze společnosti Hedviga i zástupce Odboru odpadů MŽP ČR a možná i Asociace odpadového hospodářství. Své mnohaleté, mnohdy bolestné zkušenosti z instalace demonstrační jednotky vakuové pyrolýzy pneumatik sdělí zástupce platformy pro konverzi odpadů THERISON Karel Prokeš.

Snad z neznalosti nebo ze strachu ve světě používané a k životnímu prostředí ohleduplné technologie ČR často naráží na odpor rádoby odborníků z nejrůznějších ekologických organizací. Staví se proti moderním technologiím, jež se mohou podílet na materiálově energetickém využití odpadů, ovšem již nenabízejí jinou alternativu než zahrabání vysoce výhřevného odpadu do skládek, které se postupem času stávají nebezpečnou časovanou bombou. Díky podobným protestům se nerealizovala celá řada připravených projektů zaměřených do oblasti EVO.

Několik firem již nabízí zařízení pro EVO na lokální a komunální úrovni, které je vyřešené jako celý řetězec navazujících technologií včetně výroby certifikovaného tuhého alternativního paliva TAP vyrobeného z vybraných částí odpadních plastů. Jejich zařízení je použitelné na lokální a komunální úrovni pro větší obce či svazky obcí, pro které to může být zajímavá ekonomická alternativa oproti svozu odpadů do vzdálených spaloven nebo ukládání do skládek. Podobné projekty se už v naší zemi připravují a budeme rádi, když jich bude přibývat. Technickým systémům pro EVO i nové legislativě v oblasti odpadového hospodářství budeme věnovat první dopolední přednáškový blok.

 

Moderní biomasové elektrárny na principu zplyňování
Představení technologií od výkonu několika kW do výkonu více než 2 MW a představení partnerů projektu věnujeme druhý přednáškový blok. Těšit se můžete na první dřevoplynovou instalaci mikrokogenerační jednotky o výkonu 5 kW, pracující v ostrovní aplikaci hájenky umístěné v šumavských lesích, představení česko-slovenské kontejnerové zplyňovací jednotky pro energetické využití dřevní štěpky o výkonu 300 kWel i prezentaci naší nejvýkonnější biomasové elektrárny v Kozomíně. Technologie pro zplyňování biomasy u nás rovněž nemají na růžích ustláno. Pořádání podobných seminářů a publikační činnosti se věnujeme již téměř 10 let a máme zdokumentovanou celou řadu větších či menších pomníčků mnohdy vedoucích k firemním či osobním  ragédiím. Takže se není co divit, že těmto technologiím u nás leckdo nevěří, ve světě však vývoj v naší zemi velice bedlivě sledují. Je tomu již více než 10 let, kdy jsem pořídil snímek Japonců přihlížejících české instalaci KJ pracující na dřevní plyn. Tehdy perspektivu oboru v naší zemi viděl jen málokdo. Ze zvědavosti jsem název společnosti japonských návštěvníků vložil do vyhledávače světového žebříčku firem a k mému velkému překvapení společnost byla svým obratem sprovnatelná s velikosti firem jako NESTLE nebo Boeing, což mne utvrdilo v tom, že dřevní plyn má svoji perspektivu.

 

Moderní technologie u Bor-Biotechnology
V Kozomíně vyrostla moderní biomasová elektrárna pracující na principu zplyňování dřevní štěpky o výkonu 2,1 MWel. Jejich energocentrum je složené z 5 zplyňovacích reaktorů tuzemské výroby a je jedním z mála spolehlivě fungujících zařízení tohoto druhu v ČR. Pochopitelně realizační fázi, tak jako na jiných instalacích, provázela celá řada problémů, které se podařilo natolik úspěšně vyřešit, že se Kozomín stal pravidelným cílem i zaoceánských návštěvníků. Ti na vývoji podobné technologie pracují např. v Kanadě a mají zájem o spolupráci s Kozomínem. Zástupce společnosti BOR-Biotechnology všechny seznámí s výsledkem ročního zkušebního provozu jejich bioenergetického centra, které se má stát srdcem připravované papírny.

 

Vědeckotechnický park CAVD a Te chnologie 3D tisku
Zástupci CAVD představí na semináři právě dokončované technické zázemí Vědeckotechnického parku Dobříš včetně představení jejich centra METAL 3D tisku s nově instalovaným zařízením RENISHAWAM 250. S pracovním prostorem 250x250x300 mm, tloušťkou tištěné vrstvy 20-100 μm a výkonem laseru 250 W. Jde o jedno z mála takto výkonných pracovišť technologie 3D tisku v Evropě. Podobné zařízení v ČR existuje snad jen v prototypové dílně mladoboleslavské škodovky a umožňuje tisk rozměrných kovových i nekovových materiálů včetně titanu.

Druhý dopolední blok zakončíme nabídkou dotačního i korporátního financování.

 

Po slední blok je věnovaný doprovodným a vývojovým technologiím
V úvodu představíme možnosti individuální výroby vodíku a kyslíko–vodíkového plynu a jeho použití jako aditiva paliva pro výrazné snížení emisí výfukových plynů nejen spalovacích motorů a mírné snížení spotřeby a zvýšení životnosti motorů. Těšit se můžeme na nový typ plazmové jiskry zapalovací soustavy spalovacích motorů. Vede ke zvýšení výkonu spalovacích motorů, nabízí zkušenosti z vývoje malého ORC o výkonu několika kW, použitelného pro rodinné domy a malé provozovny, na kterém pracují v Univerzitním centrum efektivních budov UCEEB-ČVUT.

Osobně se nejvíc těším na přednášku Jakuba Stejskala. Jako první v ČR v rámci své studentské ročníkové práce s pomocí technických složek města v kompostárně v České Třebové postavil první regulérní biomilíř v ČR.

V podstatě jde o hromadu dřevní štěpky, hlíny, trávy a listí v objemu asi 60 m3 s vetknutým tepelným výměníkem. Po dobu asi 450 dnů dodává tepelný výkon 12 kW s průměrnou teplotou 51 °C. Za zmínku stojí, že anaerobní a metanogenní procesy dodají o něco více tepla, než spálení stejného množství vysušené biomasy.

 

Energetický obrat v sousedním Německu
V závěru semináře Ing. Milan Šimoník pohovoří o tolik probíraném, řadou odborníků zatracovaném „energetickém obratu“ v sousedním Německu – Energiewende. Německá vláda po mnohaleté odborné diskusi naplňuje vůli lidu, který si přeje proměnu energetické soustavy od velkých centralizovaných zdrojů, které jsou v rukou několika málo firem, k instalaci řady malých, většinou obnovitelných zdrojů, s miliony drobných vlastníků. Tato změna je mnohdy označovaná za 4. průmyslovou, tzv. energetickou revoluci. Proč? Protože to tak lidé chtějí a německá vláda po zralé úvaze naplňuje jejich vůli, což je v našich podmínkách mnohdy málo pochopitelné.

 

Další informace na www.energis24.cz
22.03.2016 14:39

MŽP vypořádalo poplatkovou novelu vodního zákona, rozpory však zůstávají

Ministerstvo životního prostředí pošle na vládu novelu zákona o vodách s několika rozpory. Rozpory se týkají řešení problematiky odlehčovacích komor, limitu zpoplatnění odběrů podzemních vod, rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody, limitů a sazeb poplatků a odložení účinnosti ve vztahu k navrhované úpravě zneškodňování odpadních vod z bezodtokých jímek. Novela by měla být platná od 1. ledna 2017.

Základním cílem předkládaného návrhu zákona má být podle Ministerstva životního prostředí zlepšení motivační funkce poplatků za vypouštěné množství odpadních vod do vod povrchových a poplatku za odebrané množství podzemní vody ve vztahu k zajištění ochrany množství a kvality povrchových a podzemních vod.

Základní funkci poplatků lze spatřovat podle MŽP především v oblasti cílené motivace uživatelů vody k šetrnému využívání zdrojů vody a ke snižování vypouštěného znečištění do povrchových vod, což nabývá na významu zvláště v souvislosti s předpokládanou změnou klimatu a s tím spojeným nebezpečím omezení disponibilních zdrojů vody.

Původní limity a sazby, velmi progresivní v době vzniku vodního zákona (zákon č. 254/2001 Sb. nabyl účinnosti dne 1.1.2002), zůstávají ve vodním zákoně prakticky v nezměněné podobě dodnes a již neumožňují tuto funkci naplňovat a poplatky se tak stávají nefunkčními. Ačkoliv bylo v minulých letech podniknuto ze strany MŽP několik pokusů o novelu Hlavy X vodního zákona, která upravuje agendu poplatků (poslední v letech 2008 - 2009 při tvorbě novely č. 150/2010 Sb.), změny se nikdy nepodařilo dosáhnout. Navržená novelizace má za cíl rychlé a dlouhodobé zlepšení funkce poplatků sloužících, jakožto ekonomický nástroj, k ochraně množství a kvality povrchových a podzemních vod, a to v reakci na neuspokojivý stav kvality vody v útvarech povrchových vod a vzhledem k předpokládaným klimatickým změnám, se kterými je spojeno nebezpečí srážkového deficitu a následného sucha.

Jednou z hlavních změn, kterou novela přináší, je dále přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí České republiky. Fond se tak stává správcem poplatku ve smyslu § 10 daňového řádu. Vzhledem k této úpravě je třeba postavit najisto, který orgán veřejné moci je vůči Fondu nadřízeným správcem daně, za tímto účelem je navrhována odpovídající změna zákona o Státním fondu životního prostředí České republiky.

Cílem předkládaného návrhu je dále náprava aplikačních problémů plynoucích z platné zákonné úpravy, které byly identifikovány například v rámci tzv. ekoauditu, a reakce na proběhlou nebo připravovanou novelizaci jiných právních předpisů.

 

Klíčové body a cíle novely:

 

  • Novelizace poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění vypouštění odpadních vod do vod povrchových, a to z důvodu nutnosti obnovení funkčnosti ekonomického nástroje a s ohledem k setrvale nevyhovujícímu stavu kvality vody v útvarech povrchových vod v parametrech celkový fosfor, amoniakální dusík a AOX.
  • Novelizace poplatku za odebrané množství podzemní vody - Dochází ke změně limitů a sazeb pro zpoplatnění odběrů podzemních vod tak, aby byl poplatek za odběr podzemních vod srovnatelný s platbou za odběr povrchových vod a nedocházelo tak k přednostnímu využívání podzemních vod, tam, kde je to vzhledem k rozložení zdrojů možné. Výše sazeb poplatku za odebrané množství podzemních vod jsou navrhovány s vědomím a při zohlednění skutečnosti, že ve všech místech a případech nelze zdroj povrchové vody reálně upřednostnit před zdrojem vod podzemních.
  • Novelizace správy poplatků - Dochází k přenesení většiny kompetencí ve správě poplatků z ČIŽP na Fond, jakožto hlavního příjemce výnosu z poplatků. Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) místo správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) a z centralizace celého procesu, je pozitivem tohoto řešení také snížení administrativní zátěže ČIŽP, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním. S touto změnou souvisí i změna získávání podkladů pro výpočet poplatků za vypouštění odpadních vod, kdy zjišťování koncentrace znečištění v odpadních vodách bude v režii Fondu.
  • Novelizace ustanovení vodního zákona týkající se odpadních vod - Dochází k upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona.
  • Novelizace a upřesnění sankčních ustanovení vodního zákona - Dochází k úpravě sankčních ustanovení v reakci na výše uvedené změny a k opravě některých legislativně technických nedostatků
  • Naplnění požadavků plynoucích z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013 (tzv. ekoaudit) - Dochází k omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy v návrhu novely je upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků (zrušení záloh). Zrušen byl institut odkladu a prominutí poplatku, neboť tyto postupy jsou upraveny daňovým řádem, podle kterého se poplatky spravují. Dále byla omezena povinnost ohlašování údajů podle § 38 přes systém ISPOP až na zdroje, s povoleným vypouštěním větším než 6000 m3 odpadních vod za kalendářní rok.
  • Aktuální dokumenty: důvodová zpráva, platné znění a text novely najdete ZDE

 

Shrnutí po vypořádání:

  • Současný limit pro stanovení poplatku za objemu vypouštěných odpadních vod do vod povrchových být podle návrhu zákona poloviční – 50tis m3/rok.
  • Hodnota limit pro zpoplatnění odběrů podzemních vod - 4500 m3/rok (původně 6 000m3/rok, MŽP navrhovalo 3 000m3/rok, MZE trvá na zachování stávajícího limitu)
  • Původně MŽP navrhovalo čtyřnásobné zvýšení poplatku za odebrané množství podzemní vody, nakonec  bude poplatek postupně navyšován a od roku 2022 bude činit 6 Kč/m3.
  • Dílčí objemová sazba poplatku pro nečištěné odpadní vody zůstala vůči návrhu stejná a sazba poplatku pro čištěné odpadní vody má činit 0,2 Kč/m3 (z chlazení průmyslových zařízení 0,1 Kč/m3).
  • Přenos správy poplatku za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových na Státní fond životního prostředí ČR
  • Rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody - 50% SFŽP, 25% kraj, 25% státní rozpočet
  • Aktuální dokumenty: důvodová zpráva, platné znění a text novely najdete ZDE

 

Rozpory:

 

Mezirezortní připomínkové řízení bylo ukončeno dne 7. prosince 2015. Návrh je předkládán s rozpory s následujícími připomínkovými místy:

 

  1. Ministerstvem zemědělství (dále jen „MZE“)

 

1. Rozpor ohledně (ne)zahrnutí MZE navržených novelizačních bodů do novely.

 

Vyjádření MŽP: MZE předložené návrhy změn byly předloženy MŽP před MPŘ, avšak předložený materiál (zejména pak RIA) byl jako celek nedopracovaný a neúplný, proto nemohl být do materiálu odesílaného do připomínkového řízení zahrnut.

MŽP konstatovalo, že akceptuje zapracování novelizačních bodů do materiálu za předpokladu, že takový postup bude přijat v rámci vypořádání obligatorními připomínkovými místy.

Obligatorní připomínková místa se vyjádřila následovně:

 

MPO – nesouhlas

MF – nesouhlas

SMOČR -nesouhlas

MO – nesouhlas

MS – dílčí nesouhlas

MMR – dílčí nesouhlas k bodu 2, 11, 12

 

Na základě uvedených nesouhlasů nebyly navržené novelizační body do materiálu zapracovány.

 

2. Rozpor ohledně řešení problematiky odlehčovacích komor.

 

MZE odmítá přijmout zmocnění ke zpracování vyhlášky, která by měla zakotvit technické požadavky na odlehčovací komory a na jejich provoz (§ 15 odst. 11) a nesouhlasí ani s přechodným ustanovením (čl. II), které váže osvobození od poplatku za vypouštění odpadních vod právě na splnění požadavků daných touto vyhláškou [§ 89b odst. 1 písm. f)].

Vyjádření MZP: Zakotvení technických požadavků na odlehčovací komory a na jejich provoz a následná postupná harmonizace stávajícího nevyhovujícího stavu s těmito požadavky je nezbytnou podmínkou pro přechodné zmírnění požadavků na vypouštění odpadních vod z odlehčovacích komor ve smyslu nově navržených ustanovení § 8 odst. 3 písm. g) a § 89b odst. 1 písm. f). Bez přijetí změn v § 15 odst. 11 a bez doplnění přechodného ustanovení nelze přijmout ani změnu v § 8 odst. 3 písm. g) a § 89b odst. 1 písm. f) a na odpadní vody vypouštěné z odlehčovacích komor jednotné kanalizace se budou v plném rozsahu vztahovat požadavky vodního zákona. Vzhledem k výše uvedenému si dovolujeme požádat vládu o rozhodnutí o rozporech k § 8 odst. 3 písm. g), § 15 odst. 11, § 89b odst. 1 písm. f) a přechodného ustanovení čl. II bod 4. jako celku, neboť přijetí dílčích změn v jednotlivých ustanoveních postrádá z hlediska řešení problematiky odlehčovacích komor smysl.

 

3. Rozpor ohledně limitu zpoplatnění odběrů podzemních vod (§ 88b).

MZE požaduje zachování stávajícího limitu zpoplatnění odběru podzemních vod (6000 m3/rok/500m3/měsíc). Tato připomínka souvisí s připomínkou MZE k § 10 odst. 1, který upravuje ohlašovací povinnost vázanou právě na tento limit. Vyřešení rozporu k limitu zpoplatnění tedy povede také k vyřešení rozporu k tomuto ustanovení.

Vyjádření MŽP: Jedná se o jediný rozpor ohledně limitu zpoplatnění odběru podzemních vod, který po vypořádání připomínek trvá. Původní návrh MŽP, který byl odeslán do MPŘ, pracoval s limitem 3000 m3/rok, na základě vypořádání připomínek následně došlo k výraznému zmírnění a limit se po dohodě s připomínkovými místy ustálil na 4500 m3/rok. Zpoplatnění odběru podzemních vod se tak dotkne až odběrů pro více než 150 obyvatel, zásobených pitnou vodou.

 

4. Rozpor ohledně rozdělení výnosů z poplatku za odebrané množství podzemní vody (§ 88g).

MZE požaduje výnos rozdělit následovně: 10% obce, 30% kraje, 30% SFŽP, 30% správce povodí.

Vyjádření MŽP: MŽP akceptovalo zásadní připomínku MF, které navrhovalo následující rozdělení výnosů: 50% Fond, 25% kraje, 25% státní rozpočet.

MŽP zásadně nesouhlasí se snížením výnosu Fondu na 30% a požaduje zachování výnosu na 50%. Rozdělení zbývající části výnosu ponechává MŽP na jednání připomínkových míst a rozhodnutí vlády. MŽP nicméně nenachází odůvodnění pro přesun výnosů do rozpočtu správců povodí ani obcí. Správci povodí nevykonávají správu podzemních vod. Jejich činnost se omezuje ve vztahu k podzemním vodám na pravomoci více méně administrativní, kterým navržená výše výnosů absolutně neodpovídá. MZE navíc nezaručilo a do návrhu nenavrhlo žádnou účelovou vázanost příjmů, které by měly do rozpočtu správců povodí plynout, tyto prostředky by proto mohly být využívány flexibilně pro plnění jakýchkoliv činností správců povodí, což nelze zcela jednoznačně považovat za žádoucí. Správci povodí jsou navíc řízeni MZE, jednalo by se tedy o zcela nesystémový a nežádoucí převod metodického vedení ve vztahu příjmům z poplatků, které by měly být přednostně vázány na využití v oblasti ochrany kvantity a kvality podzemních vod, která spadá do gesce MŽP.

MŽP nesouhlasí ani s přenesením části poplatků do rozpočtů obcí, neboť již podle platného znění zákona může být část výnosu poplatku za odebrané množství podzemní vody, která je příjmem rozpočtu kraje, použita pouze na podporu výstavby a intenzifikace vodohospodářské infrastruktury, a to zejména pro obec, na jejímž území se odběr podzemní vody uskutečňuje. Tato vázanost zůstává zachována (viz § 88h odst. 1). Podle názoru MŽP jsou kraje jako jediné schopny rozdělit prostředky obcím centrálně, cíleně a účelně.

Obdobnou připomínku a trvající rozpor konstatujeme ve vztahu k návrhu SMO ČR, který požaduje bez bližšího určení rozdělení příjmů pro další subjekty, přesun 20 % příjmu z poplatku za odběr podzemních vod do rozpočtu obcí, na jejichž území se nachází vodní zdroje a ochranná pásma. Vyjádření MŽP k rozdělení výnosu obcím viz výše.

 

5. Rozpory týkající se limitů a sazeb poplatků (příloha č. 2).

 

  1. Připomínka k RIA (viz připomínka MZE č. 2 v přiložené vypořádací tabulce) týkající se vyhodnocení dopadů poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků ze vypouštění odpadních vod do vod povrchových,
  2. požadavek na zakotvení sazby za odběr podzemní vody pro zemědělskou prvovýrobu na 2 Kč/m3 ,
  3. obecný nesouhlas se sazbami za vypouštěné znečištění.

 

Vyjádření MŽP:

Ad a) MŽP se opakovaně pokoušelo zjistit konkrétní požadavky MZE skrývající se za obecně formulovanou připomínkou a opakovaně RIA doplňovalo na základě proměnlivých požadavků MZE. Ani přes tuto snahu se však nepodařilo připomínku vypořádat. MŽP si dovoluje dále upozornit, že veškeré připomínky uplatněné k RIA jinými připomínkovými místy se podařilo v rámci jednání vypořádat, a to včetně odboru RIA Úřadu vlády. MŽP je připraveno zapracovat veškeré konkrétní připomínky, které vyplynou ze stanoviska LRV (Komise pro hodnocení dopadů regulace), jakožto odborného garanta hodnocení dopadů regulace. V případě, že vláda akceptuje připomínku MZE, dovolujeme si požádat o maximální konkretizaci této připomínky v usnesení vlády, v opačném případě nelze připomínku do RIA zapracovat.

 

Ad b) V rámci vypořádání nebylo vysvětleno, z jakého důvodu by měla být sazba pro speciální odvětví – pro zemědělskou prvovýrobu – „zakonzervována“ na sazbě odpovídající platné sazbě za odběr podzemní vody pro pitné účely (2 Kč/m3), a která je dokonce nižší než současná sazba pro odběr podzemních vod pro jiné než pitné účely (dnes 3 Kč/m3). Pro MŽP je dále zcela neakceptovatelný postoj, který ze strany MZE zazněl v rámci vypořádání této připomínky, že „v živočišné výrobě je nutné upřednostnit z důvodu vyšší kvality podzemní zdroje nad zdroji povrchovými, resp. nad vodou z veřejného vodovodu“, a proto je nutné sazbu pro toto odvětví snížit. Takový postoj totiž vyvolává oprávněné obavy ohledně kvality vody dodávané obyvatelstvu z veřejné sítě.

 

Ad c) MŽP se opakovaně pokoušelo objasnit způsob nastavení sazeb za vypouštěné znečištění, a to i přes to, že tato problematika je podrobně rozebrána v materiálu RIA. Ze strany MZE nebyly předloženy žádné konkrétní argumenty zpochybňující oprávněnost způsobu nastavení limitů a sazeb ve vztahu k zabezpečení ochrany vod. O tom, že nastavení těchto parametrů je reálné, svědčí i jejich akceptace všemi ostatními připomínkovými místy.

 

6. Nad rámec zásadních připomínek uplatněných v rámci MPŘ vyjádřilo MZE nesouhlas se zapracováním (akceptací) připomínek jiných připomínkových míst, a to:

 

1. S úpravou § 8 odst. 1 písm. d) - nesouhlas s úpravou ustanovení tak, aby čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následné vypouštění do těchto vod bylo na základě povolení prováděno za účelem "využití" tepelné energie.

 

Ustanovení bylo upraveno na základě zásadní připomínky Hospodářské komory, Ústeckého kraje a hl.m. Prahy.

 

2. S navrženou výší sazeb za správní delikty spočívající v jednání v rozporu s výjimkou podle § 39 odst. 7 (§ nebo v jednání spočívajícím v přikrmování ryb rostlinnými krmivy v rozporu s § 39 odst. 12 (§ 122 odst. 5, 6 a 7; § 125g odst. 5, 6 a 7).

MŽP akceptovalo výše sazeb navržené Agrární komorou ČR.

  1. Kraj Vysočina

Rozpor ohledně odložení účinnosti ve vztahu k navrhované úpravě zneškodňování odpadních vod z bezodtokých jímek (§ 38 odst. 8).

Kraj Vysočina požaduje odložení účinnosti ve vztahu k ustanovení § 38 odst. 8 návrhu, neboť se domnívá, že je nutné „informovat veřejnost o nové povinnosti, o které se obecně reálně neví, a aby mohl naběhnout příslušný dotační program“. Tato povinnost (zneškodňování odpadních vod vyvážením pouze na ČOV) způsobí podle kraje navýšení výdajů mnoha domácností o desetitisíce korun ročně oproti současnému stavu, který však, jak kraj sám konstatuje, vyhovující není. Kraj navrhuje odložení účinnosti ustanovení do 1.1.2020.

Vyjádření MŽP: MŽP se domnívá, že odložení účinnosti ustanovení § 38 odst. 8 na rok 2020 není řešením. Navržené ustanovení pouze precizněji definuje povinnost, která je již v platném zákoně obsažena (§ 38 odst. 6). Odložení účinnosti by tak sloužilo toliko k prodloužení doby, po kterou bude platná méně precizní právní úprava, která se navíc jednoznačně nevymezuje vůči zákonu o odpadech, což může v aplikační praxi vyvolávat další potíže. Ani z pohledu informovanosti veřejnosti není podle názoru MŽP odložení účinnosti nutné, neboť samotná novela zákona má nabýt účinnosti dne 1.1.2017, a tak již v tuto chvíli existuje dostatečný prostor informovat veřejnost o připravovaných změnách, které nicméně, jak bylo uvedeno výše, nejsou markantní, neboť ohledně způsobu likvidace odpadních vod z jímek je MŽP ve svých výkladech konstantní a stávající požadavky jsou nově pouze explicitně pojmenovány zákonem. Zároveň MŽP aktivně připravuje projekt "Chytrá obec", který by měl do budoucna zajistit stabilní příjem malých obcí pro zajištění v daném místě adekvátního zneškodňování odpadních vod. Tento projekt je cestou, jak nejen veřejnost "informovat", ale i navrhnout obcím konkrétní řešení a financování.

 

 

 

 

 

22.03.2016 07:57

Předsedkyní SÚJB je nadále Dana Drábová

VÝSLEDKY Dana Drábová zůstane předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Vláda včera schválila návrh na její jmenovaní. Vedení státních úřadů vláda znovu vybírá kvůli novému služebnímu zákonu. Vláda dále na včerejším zasedání schválila návrh nařízení vlády o zrušení nařízení vlády č. 262/2007 Sb. o vyhlášení závazné části Plánu hlavních povodí České republiky.

21.03.2016 18:11

IPPC: Harmonogram přezkumů integrovaných povolení

Pro snadnější orientaci povolujících úřadů a provozovatelů v jejich povinnostech byl Ministerstvem průmyslu a obchodu zpracován informativní materiál s konkrétními údaji k přezkumům integrovaných povolení a revizí referenčních dokumentů o BAT (BREF) a závěrů o nejlepších dostupných technikách, který doplňuje dříve publikovaný metodický dokument k problematice ekonomického hodnocení dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami a odborného posouzení.

Tato verze je aktualizací zohledňující skutečný stav a provozovatele zařízení a také průběžný vývoj na evropské úrovni – nové závěry o BAT a změny v harmonogramu přezkumů BREF, jak byly představeny na fóru podle čl. 13 směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích dne 08.10.2015 v Bruselu.

 

Dokument ke stažení:

Harmonogram přezkumů

21.03.2016 11:55

Za posledních 15 let klesla v elektrárnách ČEZ spotřeba pitné vody o více jak polovinu

Spotřeba pitné vody v jaderných a klasických elektrárnách ČEZ má setrvale klesající tendenci. Za poslední rok se snížila o 11 %, ve srovnání s rokem 2001 dokonce o dramatických 56,1 %. Ve srovnání se stavem před 15 lety se podařilo zredukovat také spotřebu povrchové technologické vody (o 27,8 %) a podzemní vody (o 67,1 %) v klasických elektrárnách. Výrazně se také snížilo zatížení životního prostředí odpadními vodami.

Celkem 452 tisíc m3 pitné vody odebraly v roce 2015 výrobní provozy klasických elektráren společnosti ČEZ, a. s. Ve srovnání s  918 tisíci m3 v roce 2001 jde o více než 50% pokles. V jaderných provozech se od roku 2001 snížila spotřeba pitné vody dokonce o 65,2 %. Celkově dosáhla loni spotřeba pitné vody v klasických a jaderných elektrárnách ČEZ výše 639,8 tisíci m3 (o 11 % méně než v roce 2014). Ve srovnání s 1,45 milionu m3 z roku 2001 se tak jedná o 56,1% úsporu životně důležité tekutiny.

Spotřeba povrchové (technologické) vody v klasických elektrárnách klesla od roku 2001 o 27,8 %, z 99,4 milionu m3 na 71,7 milionu m3. Spotřeba podzemní vody v klasických elektrárnách se za 15 let snížila o dramatických 67,1 %, z 390,1 milionu m3 na loňských 128,3 milionu m3.

 „Nejen z našeho užšího energetického pohledu ale především v kontextu celkové vodohospodářské situace České republiky v posledních letech vnímáme vodu jako jednu z klíčových vstupních surovin pro výrobu. Optimalizaci její spotřeby a neustálému hledání úspor proto věnujeme velkou pozornost,“ uvedla k vývoji Michaela Chaloupková, členka představenstva a ředitelka divize Správa ČEZ, a. s.

V hospodaření s vodou má ČEZ dvě priority: minimalizaci objemu odpadní vody a snížení spotřeby povrchové vody. „Po dokončení komplexní obnovy elektrárny Prunéřov se průsakové vody z odkaliště Ušák zpracovávají technologií reverzní osmózy na demineralizovanou vodu. Průsaková voda je využívána při mokrých úklidech, a nahrazuje tak cennou filtrovanou vodu z požárních rozvodů,“ nabízí jeden z příkladů Juliana Krpcová z integrované prevence ČEZ, a. s.

Platby za odpadní vodu poklesly na třetinu hodnoty z roku 2001 (v přepočtu na vyprodukovanou elektrickou energii i za vyrobené teplo). Zatímco v roce 2001 platily klasické elektrárny za objem odpadních vod 35 haléřů/MWh, loni to bylo hluboko pod 10 haléři/MWh. Příčinou poklesu nákladů je kombinace snížených objemů i menší znečištění odpadní vody.

 

Připomínáme, že Světový den vody připadá na 22. března
21.03.2016 10:42

Co přináší dobrovolná dohoda hutí a Ministerstva životního prostředí?

Nová zeleň pro město i ozdravné pobyty pro děti. To jsou jen dva ze šestnácti závazků Dobrovolné dohody mezi Třineckými železárnami a Ministerstvem životního prostředí. Za rok 2015 byly splněny všechny.

Do ochrany životního prostředí putovaly loni desítky milionů korun nad rámec všech dalších aktivit hutní firmy, stovky milionů korun pak na dokončení nových technologií odprášení provozů. Všechny směřují ke zlepšení prostředí, v němž železárny působí. „Snižování dopadů výrobní činnosti na přírodu je trvale zakotveno v systému řízení a promítá se do všech procesů. Postupně se tak zlepšuje jak pracovní prostředí našich zaměstnanců, tak okolí hutě, v němž žijeme my i naše rodiny,“ říká Jan Czudek, generální ředitel Třineckých železáren.

Na ozdravné desetidenní pobyty firma loni vypravila 247 dětí prvního stupně základních škol z Třince a jeho okolí do slovenských Tater, uhradila jim náklady na dopravu, ubytování, stravu i environmentální program včetně výletů a exkurzí, což vyšlo na 1,5 milionu korun.

Další 1,2 miliony korun investovala do pravidelného čištění cest uvnitř i vně areálu, což se zejména v loňském suchém letním období projevilo sníženou prašností v okolí hutě.

Od loňského roku rostou v okolí železáren nové stromy a keře za téměř 1,1 milionu korun. Další 4 miliony stála firmu údržba zeleně stávající. Díky aktivitám vyplývajícím z dohody přibylo v místní zeleni budek pro sýkorky, během úklidu koryta řeky byla vysbírána téměř tuna odpadků.

Významně se na čistším vzduchu pak podepsalo zavedení nových odprašovacích technologií, kde dohoda počítá se snížením prašnosti na koncentrace prachu 15 miligramů na krychlový metr. Ve skutečnosti je však dosahovaná výstupní koncentrace prachu ještě mnohem nižší. Nové ekologické investice tak zajistily meziroční pokles celkových emisí prachu z Třineckých železáren o 45 %. „Zavedl se také pravidelný úklid k omezení víření prašných částic na našich nejprašnějších provozech, stále se hledají nové možnosti úspor energií, snižování spotřeby vstupních surovin a další činnosti,“ doplnil výrobní ředitel Česlav Marek. Nyní firma hledá zdroj hluku, které bylo v posledních měsících nově zaregistrováno obyvateli města. Provádí rozsáhlá měření, po potvrzení zdroje bude hledat řešení, jak hlučnost snížit.

Ministerstvo životního prostředí se na druhé straně zavázalo pomáhat při administraci projektů v rámci výzev Operačního programu životní prostředí, včetně notifikace v Evropské komisi a poskytovat maximální součinnost při realizaci ekologických a investičních projektů Třineckých železáren včetně zohlednění ochrany těchto investic.

„V Moravskoslezském kraji máme s významnými průmyslovými podniky uzavřeny tři dobrovolné dohody, které iniciují realizaci proekologických opatření nad rámec platné legislativy. Dohody motivují ke snížení emisí, opatřením na snížení prašnosti a také k zabezpečení ozdravných pobytů dětí z nejvíce postižených oblastí. Pomohly nastavit i velmi účinnou komunikaci mezi podniky a Ministerstvem životního prostředí, která vedla k realizaci řady projektů z OPŽP. Díky nim došlo mimo jiné k výsadbě zeleně a snižování prašnosti v areálech podniků i mimo ně. Dohody vnímáme jako snahu všech stran přispět nějakým dobrovolným závazkem v boji se špatnou kvalitou ovzduší v MSK. V případě té se Třineckými železárnami se to daří velmi úspěšně,“ říká náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová.

Závazky dobrovolné dohody uzavřené v roce 2014 firma plní a bude v ní pokračovat i letos. Stejně jako Ministerstvo životního prostředí. Cílem dobrovolné dohody je zavázat obě strany k aktivitám, které povedou k omezení zatížení životního prostředí v Moravskoslezském kraji. Dobrovolná dohoda je platná do konce roku 2017.

21.03.2016 09:44

Technické normy nově koupíte i v eshopu

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví spustil od polovině března internetový obchod českých technických norem. Prodej a distribuci tištěných ČSN na území České republiky budou k výše uvedenému datu zajišťovat jak stávající smluvní prodejci, tak i ÚNMZ prostřednictvím vlastního internetového obchodu a sítě distribučních míst. Nová distribuční místa tištěných ČSN zákazníci naleznou na níže uvedených adresách - jedná se současně o sídla oblastních inspektorátů ČMI:

21.03.2016 08:12

Novela vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady vyšla ve sbírce. Účinná je od dnešního dne!

NOVÁ LEGISLATIVA Ve Sbírce předpisů vyšla pod číslem 83/2016 Sb. vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady a to s účinností od 21. března 2016. Změny se týkají zejména rozšíření obsahu identifikačního listu nebezpečného odpadu, označování při shromažďování nebezpečných odpadů, způsob přidělování identifikačního čísla zařízení, hlášení o poplatcích za ukládání odpadů na skládku a nového vymezení odpadů - kovové odpady.

V oblasti sběru a výkupu odpadů dochází k rozšíření seznamu kovových odpadů, na které se vztahuje povinnost identifikace odebíraných nebo vykupovaných odpadů a osob odevzdávajících takovýto odpad, a povinnost provádět pouze bezhotovostní platbu způsobem stanoveným zákonem.

02 01 10 - Kovové odpady

15 01 04 - Kovové obaly

16 01 04* - Autovraky

16 01 06 - Autovraky zbavené kapalin a jiných nebezpečných součástí

16 01 17 - Železné kovy

16 01 18 - Neželezné kovy

16 08 01 - Upotřebené katalyzátory obsahující zlato, stříbro, rhenium, rhodium, paladium, iridium nebo platinu (kromě odpadu uvedeného pod číslem 16 08 07)

17 04 01 - Měď, bronz, mosaz

17 04 02 - Hliník

17 04 03 - Olovo

17 04 04 - Zinek

17 04 05 - Železo a ocel

17 04 06 - Cín

17 04 07 - Směsné kovy

17 04 11 - Kabely neuvedené pod 17 04 10

20 01 40 - Kovy

Navrhovaná právní úprava dále provádí zákonem nově upravenou povinnost provozovatelů skládek zasílat údaje o poplatcích za ukládání odpadů na skládky krajskému úřadu příslušnému podle místa skládky. Cílem právní úpravy je zjednodušení administrace podávání hlášení. Údaje o skládkách odpadů, včetně údajů o poplatcích, budou ohlašovány v rámci ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady v nové tabulce na stávajícím listu tohoto hlášení.

Další oblastí je ukotvení identifikačních čísel zařízení v právní úpravě. Cílem právní úpravy je nastavení podmínek přidělování identifikačních čísel zařízení a zavedení jednoznačné povinnosti jejich používání tak, aby tato čísla, která jsou částečně používaná již dnes, byla skutečně funkční a umožňovala zamýšlené zjednodušení vedení evidence a ohlašování odpadů.

Při shromažďování odpadů (§5) musí být shromažďovací prostředek nebezpečného odpadu označen v souladu s § 26 (Způsob a rozsah označování nebezpečných odpadů je uveden v příloze č. 29), a popřípadě jménem a příjmením osoby odpovědné za obsluhu a údržbu shromažďovacího prostředku. Na shromažďování nebezpečných odpadů se vztahují obdobné technické požadavky jako na nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi srovnatelných nebezpečných vlastností podle zvláštních právních předpisů.

Průběžná evidence při periodickém svozu komunálního odpadu se vede průběžná evidence v měsíčních intervalech. Nově předpis udává, že v případě, že při vzniku odpadů dojde k naplnění shromažďovacího prostředku častěji než jednou měsíčně a tento odpad je předáván stejné oprávněné osobě, vede se průběžná evidence jednou měsíčně.

Ohlašování přepravy nebezpečných odpadů - Ohlašovací list pro ohlášení přepravy nebezpečných odpadů od jednoho odesílatele k jednomu příjemci z jednoho nebo více míst nakládky do jednoho místa vykládky je uveden v příloze č. 26. V případě, že se přeprava nebezpečných odpadů uskuteční vícekrát v jeden den jedním dopravním prostředkem z jednoho místa nakládky do jednoho místa vykládky, může být ohlášena podle přílohy č. 26 na jednom ohlašovacím listu s uvedením, že se jedná o kyvadlovou přepravu. Doklad přiložený v listinné podobě k zásilce nebezpečného odpadu obsahuje informace v rozsahu ohlašovacího listu uvedeného v příloze č. 26. Pokud se jedná o přepravu nebezpečných odpadů vznikajících v rámci činnosti Ministerstva obrany, ohlašuje se ministerstvu pouze v listinné podobě. Odesílatel vyplní dva ohlašovací listy, z nichž jeden si ponechá potvrzený. Druhý ohlašovací list odesílatel přiloží k zásilce nebezpečného odpadu a po dokončení přepravy si jej ponechá příjemce.

Přechodná ustanovení v nové vyhlášce stanovují, že:

  • Nebezpečný odpad nemusí být do 31. května 2016 označen podle § 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, pokud je označen alespoň nápisem "nebezpečný odpad".
  • Shromažďovací prostředek nebezpečného odpadu nemusí být do 31. května 2016 označen podle § 5 odst. 5 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, pokud je označen podle § 5 odst. 5 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
  • Identifikační list nebezpečného odpadu nemusí do 31. května 2016 obsahovat údaje podle přílohy č. 3 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, pokud obsahuje údaje podle přílohy č. 3 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
  • Dodavatel odpadu, který je původcem odpadu, je v rámci písemných informací podle přílohy č. 2 bodu 2 písm. a) vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, povinen poskytovat osobě oprávněné k provozování příslušného zařízení k nakládání s odpady identifikační číslo provozovny od 1. května 2016.
  • Při vedení průběžné evidence a v ročním hlášení o produkci a nakládání s odpady a při ohlašování přepravy nebezpečných odpadů podle § 25 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, jsou původci odpadů a oprávněné osoby povinni používat identifikační číslo provozovny u údajů o odpadech, které budou předány a převzaty po 30. červnu 2016.

 

Dokument ke stažení:

Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů 

 PLATNÉ ZNĚNÍ vyhlášky - vyznačené změny (k 26. lednu 2016)
 

21.03.2016 07:37

Připomínky: Vyhlášení národních přírodních rezervací a památek

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení několik předpisů, kterými se vyhlašují národní přírodní rezervace nebo národní přírodní památky. Současně ministerstvo posílá do připomínkového řízení návrh vyhlášky o zrušení některých právních předpisů o vyhlášení zvláště chráněných území. Navrhuje se zrušit celkem tři vyhlášky a šest výnosů, které jsou souběžně nahrazovány, novou právní úpravou a to konkrétně:

 

  • Vyhláškou MŽP o vyhlášení Národní přírodní památky Křížky a stanovení jejích bližších ochranných podmínek,
  • Vyhláškou MŽP o vyhlášení Národní přírodní rezervace Větrušické rokle a stanovení jejích bližších ochranných podmínek,
  • Vyhláškou MŽP o vyhlášení Národní přírodní památky Velký Roudný a stanovení jejích bližších ochranných podmínek,
  • Vyhláškou MŽP o vyhlášení Národní přírodní rezervace Lichnice a stanovení jejích bližších ochranných podmínek,
  • Nařízením Pardubického kraje č. 3/2013 ze dne 19. září 2013 o vyhlášení přírodní rezervace Buky u Vysokého Chvojna a stanovení jejích bližších ochranných podmínek,
  • Vyhláškou MŽP č. 108/2010 Sb. o vyhlášení Národní přírodní rezervace Velká Niva,
  • Nařízením č. 2/2011 Správy NP Šumava ze dne 22. 9. 2011 o vyhlášení Přírodní rezervace Milešický prales,
  • Nařízením č. 1/2015 Správy NP Šumava ze dne 5. 10. 2015 o vyhlášení Přírodní rezervace Zátoňská hora,
  • Nařízení vlády č. 163/1991 Sb., kterým se zřizuje Národní park Šumava a stanoví podmínky jeho ochrany.

 

Zrušuje se:

  • Vyhláška Okresního národního výboru v Bruntále č.j. 457/087, o prohlášení přírodního výtvoru Velký Roudný za chráněný ze dne 26. dubna 1966.
  • Vyhláška Okresního národního výboru v Chebu, o vyhlášení návrší „Křížky“ za chráněné naleziště ze dne 22. prosince 1962.
  • Výnos Ministerstva kultury ČSR č. 13 363/68, o zřízení státní přírodní rezervace „Větrušické rokle“ ze dne 20. ledna 1969.
  • Výnos Ministerstva kultury č. 65 968/54 - IX, o zřízení státní přírodní rezervace Lichnice ze dne 26. července 1955.
  • Výnos Ministerstva kultury č. 54 131/54, o zřízení státní přírodní rezervace Buky u Vysokého Chvojna ze dne 14. března 1955.
  • Výnos Ministerstva kultury ČSR č. 14 505/89 - SOP, o zřízení státních přírodních rezervací „Borová lada“, „Pramen Vltavy“ a jejich ochranných pásem a o zřízení státních přírodních rezervací „Milešický prales“, „Modravské slatě“, „Obří zámek“, „Stožec, „Stožecká skála“, „Tetřevská slať“, „Velká niva“, „Vltavský luh“ a „Zátoňská hora“ v Chráněné krajinné oblasti Šumava ze dne 21. prosince 1989.
  • Vyhláška Ministerstva školství, věd a umění č. 85/1950 Ú.l., o obnovení a rozšíření přírodní reservace „Trojmezná hora“, ze dne 9. ledna 1950, zveřejněná v částce 11/1950.
  • Výnos Ministerstva kultury ČSR č. 18 585/73, o novém vymezení státní přírodní rezervace Jezerní slať ze dne 29. prosince 1973.
  • Výnos Ministerstva kultury ČSR č. 9 431/87-VI/2, o zřízení státní přírodní rezervace „Povydří“ ze dne 17. června 1987.

 

Návrhy o vyhlášení NPR/NPP v připomínkovém řízení:
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní rezervace Větrušické rokle a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní rezervace Lichnice a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní památky Bublák a niva Plesné a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní památky Velký Roudný a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní památky Olšina a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o vyhlášení Národní přírodní památky Křížky a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
  • Návrh vyhlášky o zrušení některých právních předpisů o vyhlášení zvláště chráněných území

Termín pro připomínky je stanoven na 12. dubna 2016. Účinnost je navrhována na 1. května 2016.

 

19.03.2016 05:43

Jaderná energetika téma pro dnešní Hyde Park Civilizace

Před 120 lety lidstvo poznalo přirozenou radioaktivitu. Jak dlouhá byla cesta od Becquerelovy fotografické desky a rentgenového snímku ruky paní Röntgenové až k dnešní jaderné energetice? Kde lidstvu jádro pomohlo a kde uškodilo? A jak co nejlépe likvidovat jaderný odpad? Odpoví profesor František Janouch - jaderný fyzik, který pracoval ve švédském Nobelově ústavu pro fyziku, zakladatel a předseda Nadace Charty 77. Hyde Park Civilizace začíná dnes v sobotu ve 20:05 na ČT24.

18.03.2016 18:40

Česko hledá další místa pro nové přehrady, teď zvažuje dalších 16 lokalit

Ministerstvo životního prostředí uvažuje o zařazení 16 dalších lokalit do hájeného režimu, na kterých by v budoucnu mohly stát přehrady. Nyní je takových míst v Česku 65. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. Odmítl ale sdělit konkrétní místa. Návrh je nyní v připomínkovém řízení.

V tzv. generelu území, chráněných pro akumulaci povrchových vod, bylo podle Brabce kdysi zhruba 400 míst, postupem času jejich počet ale klesal. Nyní by se tam podle něj mohla některá vrátit. V těchto místech se nesmí mj. stavět dopravní koridory nebo zařízení pro průmysl a energetiku, které by mohly v budoucnu narušit geologické poměry v území možné přehrady.

Podle generálního ředitele Povodí Vltavy Petra Kubaly by se tam mohla objevit místa, která už byla projednána se starosty tamních obcí. "Byly obce, které to odmítly, byť to bylo doporučováno na úrovni krajů," řekl.

Zároveň by se podle něj mohla z materiálu vyřadit taková místa, kde by se mohlo začít stavět za pět nebo deset let. Zůstaly by v něm lokality, kde by se teoreticky mohlo stavět za 50 let a později.

Na konci února vláda rozhodla, že nechá prověřit možnost vybudování čtyř nových vodních nádrží pro případ dlouhých období sucha, a to v Pěčíně v Královéhradeckém kraji, ve Vlachovicích ve Zlínském kraji a v Senomatech a Šanově ve středních Čechách. Příslušné orgány dostaly dnes od kabinetu za úkol prověřit, zda jsou záměry uskutečnitelné, a to také s ohledem na územní plánování. Podle materiálu ministerstva zemědělství je nezbytné začít s přípravou už nyní, protože v ČR od prvního záměru k postavení přehrady obvykle uplyne 20 let. Dvě z těchto míst byly právě v "generelu".

Vláda loni v červenci schválila koncepci, která by měla vést k lepšímu hospodaření s vodou. Podle dokumentu by receptem na boj proti suchu mělo být lepší zavlažování, využití dešťové vody, šetření s vodou a její zadržování. Dokument obsahuje přes 50 úkolů pro ministerstva a úřady a počítá i se zvýšením poplatků za odběr podzemní vody.

Ministr zároveň na dnešní konferenci také představil nově spuštěný informační portál Voda základ života, na kterém se budou objevovat informace spojené s problematikou vody a sucha. Například i zatím nepublikované materiály z Výzkumného ústavu vodohospodářského TGM.

 

 

Zdroj: ČTK

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE