Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: BIOODPADY

Jaká je role Státní veterinární správy při kompostování kuchyňských odpadů?
Redakce OF

Organická rovnice: Tři proměnné na vstupu – environmentální dopad na výstupu
Redakce OF

EuRIC: Vysoké ceny energií brzdí rozvoj cirkulární ekonomiky v Evropě
Radek Hořeňovský

Budoucnost biologického odpadu: Oddělený sběr živočišné složky
Jitka Lochovská

Bioodpad v obci pod kontrolou: Jak ho zpracovat chytře, levně a ve spolupráci s občany
Redakce OF

Svitavy a cesta k udržitelnému a odpovědnému nakládání s odpady
David Šimek

Bioodpady z našich kuchyní: Cesty k hygienickému a udržitelnému zpracování
Klára Šestáková

Projekt „Třídím gastro“ pomáhá obcím plnit nové limity pro třídění odpadu
Skupina EFG

Žížaly, lógr a kompost jako dětská učebnice vztahu k přírodě
Lucie Chlebná

Čistírny odpadních vod jako potenciální zdroje fosforu
Lucie Houdková, Helena Chládková a kolektiv

Biologické dosoušení směsi odvodněných čistírenských kalů a bioodpadů za účelem výroby alternativního biopaliva
Jaroslav Váňa

Budoucnost likvidace nebezpečných tekutých odpadů: Plazmové zplyňování
Michal Virius

Ochrana půdy na prvním místě. Trh s pozemky začínající ekologické zemědělce do krajiny nepustí
Radomil Hradil

Když se lokálnost střetne s levným dovozem: Jaké jsou skutečné priority udržitelnosti?
Redakce OF

Potraviny, obaly a volba budoucnosti: Co (ne)řeší spotřebitelé a co by měli slyšet výrobci i politici
Redakce OF

Miliardy nestačí: Co ukázala hloubková kontrola NKÚ o stavu českého životního prostředí?
Redakce OF

Brusné kaly nemusí být vždy odpad – vědci z CEITEC objevují jejich druhý život v high-tech aplikacích
Redakce OF

Jak navýšit míru recyklace polystyrenu v ČR? Workshop nabídl konkrétní řešení
Pavel Zemene

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Srpen    
26.8. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
9.9. Vodní zákon po novele novým stavebním zákonem, zákonem č. 87/2025 Sb. a „fosforová“ novela
10.9. iKURZ: Teorie, praxe a příklady vedení průběžné evidence odpadů pro snadné ohlašování za rok 2025 - zaměřeno na provozovatele zařízení pro nakládání s odpady
Opakování: 22.10.
11.9. Kácení mimolesních dřevin: Legislativa, kompenzační výsadby a praktická doporučení
15.9. Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Opakování: 9. - 10. 10. 2025; 16. - 17. 10. 2025; 4. - 5. 12. 2025; 10. - 11. 12. 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 - seminář pro všechny, kteří v oblasti nakládání s odpady začínají
Opakování: 25.9.2025
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
2.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovými odpady v roce 2025
2.10. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
6.10. iKURZ: Nakládání s autovraky v roce 2025 - povinnosti pro provozovatele zařízení pro sběr a zpracování vozidel s ukončenou životností
7.10. OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky
Opakování: 28.11.
8.10. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
8.10. Chemické látky na pracovištích a ve skladech: nakládání, bezpečnost, ochrana zdraví
Opakování: 27.11.
9.10. iKURZ: Odpady od základů přes změny v roce 2025 až po přípravu na hlášení o produkci a nakládání s odpady - zaměřeno na původce odpadů
Opakování: 6.11.
9.10. Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
13.10. EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
14.-16.10. Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí (TVIP)
14.-16.10. Symposium ODPADOVÉ FÓRUM
15.-16.10. Konference APROCHEM
15.10. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi - včetně nových evidenčních povinností v odpadovém hospodářství pro rok 2025
Opakování: 16.10.
15.10. Velký průvodce CLP 2025 - novelizace nařízení pro chemické látky a směsi
Opakování: 9.12.
21.10. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
21.10. Odpadová legislativa pro běžnou praxi
Opakování: 10.11.2025
23.-24.10. Konference Životní prostředí – prostředí pro život 2025
24.10. Změny v legislativě životního prostředí: novinky v podnikové ekologii 2025
Opakování: 19.11.2025
23.-10. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
29.10. Environmentální management podle ISO 14001 + Audit systému managementu podle ISO 19011
Listopad    
4.11. Biomasa, bioplyn a energetika 2025
4.11. SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy
5.11. Legislativa životního prostředí v kostce
Opakování: 12.11.2025
5.11. Velká novela zákona o ochraně ovzduší ve znění prováděcí vyhlášky aneb připravte se na změny včas
6.11. Ekologická újma: hodnocení rizik po změnách legislativy + Prevence závažných havárií: posouzení objektu + hlášení do IRZ
11.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 12.11. a 13.11.
11.11. ESG report: praktický pohled v kontextu podnikové ekologie a ISO 14001
13.11. konference Předcházení vzniku odpadů
13.11. Nový stavební zákon ve znění novel
13.11. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
18.11. Nařízení EUDR krok za krokem: jak připravit firmu na nové požadavky EU
24.11. Evidence a ohlašování odpadů a zařízení, ISPOP, aktuální změny legislativy odpadů
Opakování: 3.12.
25.11. Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech
25.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 26.11. a 27.11.
Prosinec    
2.12. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
9.12. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
 
  

 

Novinky

28.11.2016 14:50

Vláda schválila zprávu o stavu životního prostředí za rok 2015

Zpráva za rok 2015 je rozšířena v rámci tématu Průmysl a energetika o indikátor Těžba surovin a v rámci tématu Zemědělství o indikátor Spotřeba hnojiv a přípravků na ochranu rostlin. Vzhledem k hydrometeorologické situaci v roce 2015, která zapříčinila výrazné sucho, je v rámci zprávy zpracován indikátor Hydrometeorologické podmínky (dříve Meteorologické podmínky). Zpráva 2015 je navíc nově doplněna o stručný přehled zapojení ČR do různých mezinárodních aktivit v oblasti životního prostředí. Zpráva 2015 je také nově rozšířena o závěrečnou tematickou část Strategie a politiky v resortu životního prostředí, která se věnuje jejich krátkému představení a zhodnocení. Zprávu si mohou předplatitelé stáhnout na konci článku.

 

Vláda dnes také schválila aktualizaci Exportní strategie České republiky 2012 - 2020 (ke stažení viz níže):

  • Jedním z důvodů pro aktualizaci Exportní strategie je doplnění teritoriálního přístupu přístupem oborovým, kdy jsou klíčové trhy určovány na základě zjištěných oborových příležitostí. Síť je doplňována diplomaty zaměřenými na zemědělství, potravinářství a návazné technologie a také specialisty s působností v oblasti výzkumu, vývoje a inovací.
  • Změny se dotknou i pilířů Exportní strategie, aby lépe odpovídaly zaměření aktualizované Exportní strategie a významu, který mají jednotlivé oblasti podpory pro podnikatele: Pilíř 1: Finanční nástroje, Pilíř 2: Informace a rozvoj služeb exportérům, Pilíř 3: Rozvoj obchodních příležitostí.
  • Aktualizace vychází z Akčního plánu vlády z prosince 2014, z Koncepce zahraniční politiky České republiky a navazuje na Národní inovační strategii a na záměry Průmyslu 4.0.

 

Vláda jmenovala nové vedení Grantové agentury České republiky

Novou předsedkyní Grantové agentury České republiky (GAČR) se s platností od 10. prosince stane doktorka Alice Valkárová z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Na svém dnešním zasedání jí do této pozice jmenovala vláda. Do předsednictva GAČR byli dále jmenováni Jaroslav Koča, který je vědeckým ředitelem centra CEITEC, chemička Jana Roithová z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy nebo Petr Baldrian z Mikrobiologického ústavu Akademie věd ČR.

Vláda dnes také jmenovala dva nové členy výzkumné rady Technologické agentury České republiky (TAČR). Jsou jimi profesor Tomáš Kruml z Ústavu fyziky materiálů Akademie věd ČR a doktorka Kamila Vávrová z Výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví. Výzkumná rada TAČR má 12 členů včetně předsedy a dosavadním členům Pavlu Bartošovi a Martinu Frélichovi končí funkční období v listopadu. Rada spolupracuje na přípravě nových programů agentury a hodnotí jejich výsledky, zároveň také navrhuje zaměření oborových komisí.

 

Stav životního prostředí v ČR byl v roce 2015 stagnující, a to i přes ekonomický růst a s ním související růst průmyslové a stavební výroby, zvyšování celkové spotřeby energie a přepravních výkonů v osobní a nákladní dopravě. Vývoj teplotních a srážkových podmínek vedl k rozvoji půdního a hydrologického sucha, které mělo vliv na všechny složky životního prostředí. Na území ČR spadlo pouze 79 % normálu srážek, sucho se tak výrazně projevilo na podnormálním stavu podzemních vod a ovlivnilo zemědělství i výrobu elektřiny ve vodních elektrárnách, zásobování obyvatelstva vodou však nebylo výrazněji narušeno.

V oblasti vodního hospodářství mělo sucho vliv především na odběry vody, které se výrazně zvýšily v zemědělství a naopak byly omezeny v oblasti energetiky. Jakost vody se sice z dlouhodobého hlediska zlepšuje, ale meziroční změny již nejsou příliš výrazné. Problémem zůstává znečištění dusičnany, způsobené především nárůstem spotřeby statkových a minerálních hnojiv v zemědělství, který byl zapříčiněn snahou o minimalizaci škod extrémního sucha v roce 2015. Následkem byla také zvýšená eutrofizace vod.

Přestože nadále pokračuje trend snižování emisí znečišťujících látek do ovzduší, nebyla kvalita ovzduší v ČR v roce 2015 vyhovující. Stále dochází k překračování imisních limitů pro suspendované částice frakce PM10 a PM2,5, benzo(a)pyren a přízemní ozon. Zásadními faktory, které dlouhodobě ovlivňují kvalitu ovzduší v ČR, je průmyslová a energetická výroba, vytápění domácností (a to zejména v inverzních polohách) a doprava. Kvalitu ovzduší v roce 2015 navíc nepříznivě ovlivnil průběh meteorologických podmínek. Dlouhodobě je nejzávažnější situace v Moravskoslezském kraji, a to především v aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek.

 

iHNED.cz: Zprávu o životním prostředí České republiky v roce 2015 upozorňuje, že emise z průmyslu dlouhodobě klesají, ale kvalita ovzduší se příliš nezlepšuje. K jedovatým látkám v ovzduší výrazně přispívají domácnosti, které jsou mezi znečišťovateli dokonce na prvním místě. Více ZDE

 

Důsledkem intenzivního imisního zatížení v uplynulých desetiletích je mimo jiné špatný zdravotní stav lesních porostů, vyjádřený procentem defoliace. Pozitivně se však projevuje trend pomalého přibližování se k přirozenější struktuře lesních porostů, a to především dlouhodobým pozvolným zvyšováním podílu listnáčů na celkové ploše lesa. I přesto, že v ČR dochází k nárůstu podílu ekologicky obhospodařované půdy, převládá v krajině stále nevhodný způsob hospodaření, spojený s masivním scelováním pozemků a absencí zatravněných pásů, což zvyšuje potenciální riziko ohrožení půdy vodní a větrnou erozí. Krajina je rovněž i nadále ovlivňována nárůstem umělých ploch spojených s rozvojem silniční infrastruktury, která způsobuje vysokou míru fragmentace krajiny. Ta se odráží i na stavu biodiverzity, jež je reprezentována dlouhodobým poklesem početnosti populací všech běžných druhů ptáků.

Vzhledem k tomu, že průmyslová produkce v roce 2015 meziročně vzrostla, došlo také ke zvýšení konečné spotřeby energie, na které má průmysl mezi ostatními sektory největší podíl. Naopak výroba elektřiny klesla, a to i přesto, že se její domácí spotřeba zvýšila. Tato nerovnováha je kompenzována výrazným poklesem exportu elektrické energie do zahraničí. V dopravním sektoru došlo k výraznému růstu přepravních výkonů osobní i nákladní dopravy, výrazně stoupla i individuální automobilová doprava. Díky modernizaci vozového parku silničních vozidel však nárůst dopravy nevedl k nárůstu emisí znečišťujících látek z dopravy do ovzduší.

Produkce odpadů v ČR dlouhodobě stagnuje. Jako pozitivní se jeví fakt, že v nakládání s odpady dominuje jejich využití, především materiálové, a to i u obalových odpadů. V případě komunálních odpadů však i nadále převažuje skládkování, i když postupně dochází k jeho snižování. Problém představují i nadále staré ekologické zátěže, které mohou životní prostředí značně ohrožovat, a proto je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost zejména jejich sanaci.

V roce 2015 pokračoval růst veřejných výdajů na ochranu životního prostředí, které jak v případě centrálních zdrojů, tak i územních rozpočtů překročily 1 % HDP. V rámci financování ze zdrojů EU pokračovalo úspěšné čerpání prostředků z OPŽP, v roce 2015 se tak podařilo vyčerpat téměř celou finanční alokaci (99,7 %) OPŽP pro programové období 2007–2013. Byl rovněž schválen navazující OPŽP pro programové období 2014–2020, v rámci něhož již byly vyhlášeny nové výzvy.


Ovzduší a klima

  • V roce 2015 postihla ČR historicky významná epizoda sucha, která vrcholila v polovině srpna. Sucho se tak výrazně projevilo na podnormálním stavu podzemních vod a vydatnosti pramenů a významně ovlivnilo zemědělství i hydroenergetiku, zásobování obyvatelstva vodou však nebylo výrazněji narušeno.
  • Emise skleníkových plynů v ČR klesají, v roce 2014 poklesly v meziročním srovnání o 3,7 % a byly tak o 36,7 % nižší než v roce 1990.
  • Emise okyselujících látek (SO2, NOx a NH3), prekurzorů ozonu (VOC, NOx, CO a CH4), emise primárních částic a prekurzorů sekundárních částic (NOx, SO2, NH3) do ovzduší od roku 1990 setrvale klesají, přičemž byl potvrzen i pokles mezi roky 2014–2015 (shodně o 2,2 % v případě okyselujících látek a prekurzorů ozonu a o 2,8 % v případě prekurzorů sekundárních částic).
  • V roce 2015 došlo opakovaně k překročení imisního limitu pro suspendované částice, benzo(a)pyren a přízemní ozon. Na dvou dopravně zatížených lokalitách v Praze byl překročen imisní limit pro NO2, na jedné lokalitě byl překročen imisní limit pro kadmium.
  • V roce 2015 došlo oproti roku 2014 k navýšení vyhlášení počtu smogových situací v důsledku vysokých koncentrací přízemního ozonu a vysokých koncentrací PM10, způsobených aktuálními meteorologickými a rozptylovými podmínkami.


Vodní hospodářství a jakost vody

  • V roce 2015 poklesly celkové odběry vody, přičemž největší pokles byl zaznamenán v sektoru energetiky (ze 710,4 mil. m3 v roce 2014 na 645,7 mil. m3 v roce 2015). Meziročně došlo ke zvýšení odběrů vody pro vodárenství (612,8 mil. m3 v roce 2015 vs. 602,0 mil. m3 v roce 2014) a zemědělství (54,3 mil. m3 v roce 2015 vs. 48,5 mil. m3 v roce 2014).
  • Pokračuje snižování celkového množství vypouštěných odpadních vod, meziroční pokles činil 5,6 %. Na snížení měla největší podíl energetika (pokles o 10,2 %) a zejména zemědělství (pokles o 47,7 %), přičemž významným faktorem poklesu bylo sucho.
  • Podíl obyvatel připojených na kanalizaci narůstá pomalým tempem. Na kanalizaci zakončenou ČOV dosud není připojeno 19,2 % obyvatel. Terciárním stupněm čištění bylo v roce 2015 vybaveno 52,3 % z celkového počtu ČOV.
  • Jakost koupacích vod dle hodnocení ČR je celkově dobrá, avšak meziročně došlo ke snížení podílu lokalit vhodných ke koupání a zvýšení podílu lokalit nevhodných ke koupání.


Příroda

  • Celkem bylo v roce 2015 chráněno prostřednictvím zvláště chráněných území zhruba 17 % rozlohy ČR, prostřednictvím soustavy Natura 2000 cca 14 % rozlohy ČR. Vzhledem k vzájemnému překryvu zvláště chráněných území a soustavy Natura 2000 je celkem chráněno přibližně 22 % rozlohy ČR.
  • Od roku 1982 dochází kontinuálně k poklesu početnosti běžných druhů ptáků v ČR. Početnost populací běžných druhů ptáků v ČR mezi lety 1982–2015 poklesla o 5,9 %, lesních druhů ptáků o 16,6 % a populace ptáků zemědělské krajiny o 31,2 %.


Lesy

  • Poškození lesních porostů v ČR vyjádřené procentem defoliace zůstává stále na vysoké úrovni. V kategorii starších porostů (60 let a více) činil součet tříd defoliace 2 až 4 u jehličnanů 73,0 % a u listnáčů 39,3 %. V mladších porostech (do 59 let) je situace příznivější.
  • Podíl listnáčů na celkové ploše lesů ČR pozvolna stoupá, v roce 2015 tvořil 26,5 % z celkové plochy lesů. Podíl jedle se na celkové ploše lesů stabilně pohybuje kolem 1 %.
  • Mezi roky 2014 a 2015 došlo k poklesu celkové plochy lesů ČR, certifikované podle zásad trvale udržitelného hospodaření v lesích dle PEFC a FSC z 70,0 % na 68,2 %.


Půda a krajina

  • Celková výměra zemědělského půdního fondu ČR klesá, v období 2000–2015 se jednalo o pokles o 67,9 tis. ha, což představuje 1,6 % území ČR. Zemědělská půda ubývá zejména na úkor zastavěných a ostatních ploch, dále také vodních ploch a lesů.
  • Přestože se úbytek nefragmentovaných ploch zpomaluje, proces fragmentace krajiny nadále pokračuje.
  • Na území ČR bylo v roce 2015 potenciálně ohroženo 47,3 % zemědělské půdy vodní erozí a 18,0 % větrnou erozí.
  • V ČR je evidováno necelých 10 000 starých ekologických zátěží, resp. kontaminovaných míst. V územně analytických podkladech je evidováno 9 242 lokalit, včetně těch evidovaných v SEKM (4 746 lokalit). Dle databáze SEKM byly v roce 2015 ukončeny sanace 52 lokalit a dalších 6 nápravných opatření bylo ukončeno v nevyhovujícím stavu. I přes nespornou prospěšnost a značný rozsah již provedených nápravných opatření se na území ČR nachází stále velké množství starých ekologických zátěží, u nichž není znám rozsah rizik pro životní prostředí a lidské zdraví.


Zemědělství

  • Spotřeba přípravků na ochranu rostlin v roce 2015 meziročně poklesla o 3,3 %, naopak o 7,1 % stoupla spotřeba vápenatých hmot zlepšujících produkční schopnosti půd, meziročně vzrostla spotřeba statkových hnojiv o 4,9 %.
  • V roce 2015 došlo opět k růstu ekologického zemědělství, ekologicky bylo obhospodařováno 11,8 % celkové výměry ZPF.
  • Průmysl a energetika
  • Objem těžby nerostných surovin v ČR od roku 2000 klesá. Plocha území ČR ovlivněná těžbou se každoročně snižuje, naopak narůstá množství rekultivovaných ploch.
  • V roce 2015 vzrostla průmyslová produkce o 4,6 %.
  • Způsob vytápění domácností se v ČR příliš nemění, v roce 2015 převažovalo centrální zásobování teplem (35,8 %) a vytápění zemním plynem (34,7 %). Vytápění pevnými palivy neklesá (15,0 %). V roce 2014 se na celkových emisích PM10 podílelo vytápění domácností 33,9 %.
  • Výroba elektřiny v roce 2015 meziročně poklesla o 2,6 %, byl rovněž zaznamenán mírný meziroční pokles výroby elektřiny z OZE, který byl zapříčiněn poklesem výroby ve vodních elektrárnách v důsledku nízké hladiny vodních toků.


Doprava

  • Rostou celkové přepravní výkony osobní a nákladní dopravy. V rámci struktury přepravních výkonů nákladní dopravy nadále narůstá podíl z environmentálního hlediska nejméně příznivé silniční dopravy.
  • V roce 2015 nadále klesaly emise VOC, CO a suspendovaných částic z dopravy, naopak narůstá spotřeba energie v dopravě, a tím i produkce emisí skleníkových plynů z dopravy. Výrazně rostou emise PAU z dopravy, které mají negativní vliv na lidské zdraví.
  • Hladinám hluku ze silniční dopravy přesahujícím stanovené mezní hodnoty je v ČR celodenně vystaveno 2,5 % obyvatel ČR a 6,2 % obyvatel aglomerací nad 100 tis. obyv. V krajských městech i menších sídlech způsobuje významnou hlukovou zátěž tranzitní doprava na hlavních silničních komunikacích.

 

Odpady a materiálové toky

  • Domácí materiálová spotřeba v roce 2014 meziročně vzrostla o 3,1 %, tento nárůst způsobený růstem průmyslové a stavební výroby přerušil jinak klesající trend materiálové náročnosti ekonomiky v období 2000–2014.
  • Celková produkce odpadů od roku 2009 stagnuje, stejně tak produkce komunálních odpadů.
  • V nakládání s odpady výrazně převažuje materiálové využití odpadů (79,5 % z celkové produkce odpadů), nejčastějším způsobem odstraňování odpadů je pak skládkování (10,3 %), jehož podíl na celkové produkci odpadů se však snižuje.
  • V nakládání s komunálními odpady převažuje skládkování (48,3 %), jeho podíl na celkové produkci komunálních odpadů ale dlouhodobě klesá. Materiálově se využívá 34,7 % komunálních odpadů.
  • Produkce obalových odpadů roste, v roce 2014 bylo vyprodukováno 1 019,8 tis. t odpadů z obalů, na druhou stranu však dochází i ke zvyšování míry recyklovaných odpadů z obalů.
  • Zpětný odběr vybraných výrobků se spíše zvyšuje, nejvíce u přenosných baterií a akumulátorů.


Financování

  • V roce 2014 pokračoval růst investic na ochranu životního prostředí, a to o 9,5 % na 91,5 mld. Kč. V rámci veřejné podpory v oblasti ochrany životního prostředí rostl v roce 2015 objem výdajů jak z centrálních zdrojů, tak i z územních rozpočtů, který v obou případech překročil hranici 1 % HDP. Výdaje na ochranu životního prostředí z centrálních zdrojů vzrostly v roce 2015 o 15,2 % na 38,9 mld. Kč a z územních rozpočtů o 32,5 % na celkových 44,9 mld. Kč.
  • V rámci původního OPŽP 2007–2013 byla do konce roku 2015 proplacena téměř celá finanční alokace (99,7 %) z celkových 4,6 mld. EUR (cca 122,9 mld. Kč), přičemž v hodnoceném roce 2015 bylo proplaceno rekordních 1,3 mld. EUR (cca 35,2 mld. Kč) z prostředků EU. V rámci již uzavřených výzev navazujícího OPŽP bylo do konce roku 2015 zaregistrováno 1 138 projektových žádostí v hodnotě 0,5 mld. EUR (cca 12,8 mld. Kč) z prostředků EU.

 

 

28.11.2016 12:27

Evropská komise schválila notifikaci pro obnovitelné zdroje energie

Evropská komise dnes schválila notifikační rozhodnutí pro podporu obnovitelných zdrojů energie (OZE) uvedených do provozu v období 2006-2012 a označila tuto podporu podle za slučitelnou s vnitřním trhem. Podle dřívějšího vyjádření MPO budou mít provozovatelé těchto zdrojů příští rok nárok zhruba na 37 miliard korun. Jde o převážnou většinu ze zdrojů, které dosud notifikaci neměly. Souhlasem komise podmiňoval výplatu peněz český Energetický regulační úřad (ERÚ).

"Pro jistotu celého trhu OZE i energetiky je velmi dobrá zpráva, že se podařilo k dnešnímu dni dokončit notifikační rozhodnutí pro podporu OZE uvedených do provozu v období 2006-2012," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

V letošním roce jde již o třetí notifikační rozhodnutí v oblasti OZE. V srpnu jsme přivezli z Bruselu notifikační rozhodnutí pro podporu malých vodních elektráren a malých bioplynových stanic uvedených do provozu od roku 2016 a zároveň se dále MPO podařilo ve vztahu na notifikační řízení také ujasnit s EK záležitost týkající se MVE rekonstruovaných v období 2013-2015. Ohledně vydávání notifikačních rozhodnutích je tedy MPO a ČR v současném období velmi úspěšná

"Nyní tedy všichni očekáváme, že splní svůj slib Energetický regulační úřad a neprodleně uvede podporu pro tyto OZE v cenových rozhodnutích a zároveň neprodleně zohlední toto vydané notifikační rozhodnutí v cenovém rozhodnutí, kterým se stanovují ceny za související službu v elektroenergetice a další regulované ceny,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

AVÍZO: Tisková konference ERÚ na téma "Cenová rozhodnutí pro oblast energetiky a plynárenství" se uskuteční zítra 29. listopadu od 10 hodin

 

 

Další informace:

Commission clears Czech support scheme for renewable energy

28.11.2016 12:21

Českým ekologickým a energetickým projektem je fluidní kotel z Třince

K nejmodernějším svého druhu se řadí nový ekologický kotel Energetiky Třinec. Dceřiná společnost Třineckých železáren jej uvedla do provozu loni na podzim. Fluidní kotel získal titul v soutěži Český energetický a ekologický projekt roku 2015.

Soutěž vyhlašuje každoročně Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spolu s Ministerstvem životního prostředí ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj. Jejím cílem je prezentovat stavby, projekty a inovace, které významným způsobem snižují energetickou náročnost ČR, zvyšují energetickou účinnost zdrojů a přispívají ke zlepšení životního prostředí.

„Získané ocenění je pro nás signálem, že v oblasti ekologie a hospodaření s energií jdeme správným směrem, a že naše snažení o lepší životní prostředí má smysl,“ podotýká Petr Matuszek, ředitel společnosti Energetika Třinec.

Rok provozovaný fluidní kotel Energetiky Třinec plní přísné emisní limity. Teplárna díky této investici za 1,1 miliardy korun snížila emise škodlivého oxidu siřičitého (SO2) o 28 %, oxidů dusíku (NOx) o 22 % a prachu o 20 % oproti původnímu stavu. Nový fluidní kotel s označením NK14 produkuje maximálně 10 mg emisí prachu na m3, což je ještě méně, než požadují nové směrnice Evropské unie o průmyslových emisích.

Energetika Třinec je hlavním výrobcem elektrické energie pro potřeby hutě, a to ve výši až 700 tisíc MWh ročně, vyrábí a dodává také ostatní energie potřebné pro technologické procesy Třineckých železáren a dále teplo pro město Třinec a okolí.

 

28.11.2016 08:08

Z Ekoauditu vyplývá sedm nových úkolů

Materiál „Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí“ (Ekoaudit) předložilo do připomínkového řízení Ministerstvo životního prostředí společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Obecným cílem Ekoauditu je prověřování české legislativy v oblasti ochrany životního prostředí a požadavků z ní plynoucích s předpisy EU. V průběhu roku 2016 probíhala jednání mezi zástupci MŽP a MPO a bylo dohodnuto, že vybraných 12 podnětů bude dále diskutováno v rámci dílčích setkání zástupců MPO, MŽP a soukromého sektoru. Výsledkem těchto jednání je 7 nových podnětů, u nichž byla navržena konkrétní opatření. Úkoly se týkají zákona o obalech, vodního zákona, zákona o ochraně ovzduší, vyhlášky o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování, zákona o ochraně přírody a krajiny a zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. Více ZDE

 

28.11.2016 08:00

Švýcarsko odmítlo urychlit konec jádra

Švýcaři včera ve všelidovém hlasování odmítli iniciativu zelených, kteří chtěli zkrátit životnost pěti jaderných elektráren v zemi na nejvýše 45 let a zároveň zakázat výstavbu nových. Pokud by voliči návrh v referendu schválili, musely by se tři z celkových pěti elektráren zavřít už příští rok, čtvrtá v roce 2024 a poslední v roce 2029. Uvedená pětice vyrábí dvě pětiny švýcarské elektřiny. Podle neoficiálních výsledků návrh odmítla většina všech hlasujících, zřejmě až 55 procent. Švýcarská spolková rada (federální vláda) se spolu s parlamentem po havárii v japonské Fukušimě rozhodla, že do roku 2050 postupně nahradí jaderné elektrárny jinými zdroji. Zelení a další organizace odmítající jadernou energii však považují tento plán za příliš pomalý a málo radikální. Zastánci iniciativy tvrdí, že se jaderné elektrárny přestávají vyplácet a vyrábí stále dražší elektrický proud.

 

Související článek:

Švýcaři budou v neděli hlasovat o odpojení jaderných elektráren (26.11.2016)

 

28.11.2016 07:45

Přehled: Tento týden budou jednat obě komory Parlamentu ČR, vláda i výbory pro ŽP

V tomto týdnu od 28.11 do 2.12. se uskuteční jednak schůze obou komor Parlamentu ČR, bude jednat parlamentní Výbor pro životní prostředí i evropský výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin. V pondělí bude jednat i vláda. Například Senát projedná klimatický balíček, vláda zas zprávu o životním prostředí za rok 2015. Evropský výbor pro životní prostředí má na programu směrnici o nakládání s odpady z těžebního průmyslu. Přehled najdete níže.

 

 

Vláda: 28. listopadu:

  • Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2015 (více ZDE)

PSP ČR: od 29. listopadu (úterý) – 53. schůze
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech – 3. čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Pařížská dohoda – 1. čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (tisky: 501 a 739) – 3. čtení
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (PHM) – 1. čtení
  • Anotace lze dohledat - ZDE (viz 50. schůze PSP ČR)

 

PSP ČR - Výbor pro životní prostředí (29. listopadu):

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech)

 

Výbor EU (28. - 29.11.): Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin:

  • Zpráva Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o provádění směrnice 2006/21/ES o nakládání s odpady z těžebního průmyslu a o změně směrnice 2004/35/ES
  • Výměna názorů s Evropskou komisí o městských odpadních vodách
  • Výměna názorů s Danielem Callejou Crespem, generálním ředitelem pro životní prostředí o cílech udržitelného rozvoje
  • Celý program - ZDE

 

Senát: 30. listopadu (středa) – 2. schůze:

  • Senát má na programu balíček ke snižování emisí skleníkových plynů. Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady stanovuje vnitrostátní cíle v souladu se snížením emisí v rámci celé EU v odvětvích mimo systém ETS do roku 2030 o 30 % v porovnání s rokem 2005 a dále návrhy nařízení provádí rovněž závazky EU podle Pařížské dohody o změně klimatu. Balíček dále obsahuje sdělení týkající se nízkoemisní mobility.
  • N 102/10 - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o závazném každoročním snižování emisí skleníkových plynů členskými státy v období 2021-2030 pro potřeby odolné energetické unie a za účelem splnění závazků podle Pařížské dohody a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a podávání dalších informací vztahujících se ke změně klimatu
  • N 103/10 - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zahrnutí emisí skleníkových plynů a jejich pohlcování v důsledku využívání půdy, změn ve využívání půdy a lesnictví do rámce politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a podávání dalších informací vztahujících se ke změně klimatu
  • K 104/10 - Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Evropská strategie pro nízkoemisní mobilitu
27.11.2016 11:08

V předcházení vzniku odpadů se toho již děje dost

Předcházení vzniku odpadů a opětovné využití již vzniklých odpadů patří nejvýše v hierarchii odpadového hospodářství. V návaznosti na tento fakt, na Program předcházení vzniku odpadů ČR schválený vládou v roce 2014 a se snahou pomoci při přechodu k oběhovému hospodářství pořádalo koncem října České ekologické manažerské centrum již třetí ročník konference PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ. Více ZDE

 

27.11.2016 10:26

EIA má být do budoucna rychlejší, slibuje ministr Brabec

Nové stavby mají v Česku růst rychleji a investorům kolem nich ubude papírování. Kromě novely stavebního zákona, kterou nedávno v prvním čtení projednali poslanci, se chystají také změny v posuzování vlivů na životní prostředí, známém pod zkratkou EIA. Ministr životního prostředí Richard Brabec chce novinky předložit vládě do konce roku. Zkrátit se má například lhůta pro vypracování posudků. Ekologové namítají, že změny potlačí hlas veřejnosti. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

26.11.2016 08:29

Švýcaři budou v neděli hlasovat o odpojení jaderných elektráren

Švýcaři půjdou v neděli k volebním urnám, aby ve všelidovém hlasování rozhodli o budoucnosti pěti jaderných elektráren v alpské konfederaci. Občané mají podpořit, nebo naopak odmítnout "antijadernou“ iniciativu, s níž přišla Strana zelených. Iniciátoři referenda požadují, aby se už příští rok od sítě odpojily tři elektrárny, další dvě v roce 2024 a v roce 2029. Tvrdí, že země je schopna jejich výpadek nahradit výrobou z obnovitelných zdrojů. A díky investicím do nich vzniknou desetitisíce nových pracovních míst. Odpůrci to pokládají za nereálné. Varují, že bude vážně ohrožena energetická bezpečnost.

Švýcaři po havárii v japonské elektrárně Fukušima v březnu 2011 řekli, že se chtějí bez jádra obejít, ale šli na to jinak než v Německu, a to obezřetněji. Jejich parlament schválil dlouhodobou strategii do roku 2050, která zakazuje výstavbu nových jaderně energetických kapacit, ale konkrétní termíny pro vyřazování stávajících elektráren nestanoví. Jejich bloky mají sloužit tak dlouho, jak jen to bude možné. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

25.11.2016 16:49

Jak bude MŽP motivovat soukromé firmy a domácnosti k ochraně ovzduší?

AVÍZO Do konce března by mělo Ministerstvo životního prostředí vypsat další, výzvu na výměnu starých kotlů za ekologičtější. Pro celou republiku v ní, stejně jako v první vlně budou tři miliardy korun. Na tiskové konferenci v Ostravě to včera řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. „Byli bychom rádi, kdybychom ty poslední tři miliardy korun zkompletovali do roku 2018, takže bychom o dva roky zkrátili původní projekt,“ řekl ministr. Tzv. projekt kotlíkových dotací začal v roce 2012 v Moravskoslezském kraji, za tu dobu se v kraji vyměnilo zhruba 4000 kotlů. Jaké jsou hlavní zdroje znečištění na Ostravsku a Karvinsku? Jak bude MŽP motivovat soukromé firmy a domácnosti k ochraně ovzduší? Zeptáme se. Hlavním hostem dnešní Devadesátky bude ministr životního prostředí Richard Brabec. Záznam pořadu ZDE.

25.11.2016 13:29

Informace ze zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách

Na ministerstvu průmyslu a obchodu se včera uskutečnilo XVII. zasedání Fóra pro výměnu informací o nejlepších technikách. Jednání se účastnili odborníci zabývající se problematikou integrované prevence a omezování znečišťování z průmyslu i z dotčených orgánů státní správy. 

V současné době je v revizi 8 referenčních dokumentů o BAT a je již také Rozhodnutím EU vydáno celkem 10 Závěrů o BAT při celkovém počtu 33 dokumentů BREF. Plnění podmínek, zvláště pak emisních limitů, ze Závěrů o BAT v termínu do čtyř let od jejich vydání přináší řadu problémů jak pro provozovatele, tak pro státní správu.

Vedle referenčních dokumentů o BAT, které jsou revidovány nebo vznikají na základě legislativní povinnosti dané směrnicí o průmyslových emisích, započne ještě v letošním roce práce na referenčním průřezovém dokumentu Čištění odpadních plynů v chemickém průmyslu.

Tento dokument BREF se bude týkat všech chemických provozů. Jeho tvorba je důsledkem více než roční debaty o chemických BREF dokumentech v rámci Evropské kanceláře IPPC. Již několik měsíců vzniká mezinárodní technická pracovní skupina pro tento BREF. Proto se také v současnosti, pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu, formuje nová chemická technická pracovní skupina v úzké spolupráci se Svazem chemického průmyslu. Předpokládáme, že v následujících letech bude tomuto dokumentu BREF věnováno mnoho úsilí a času, především z důvodu obsahového rozsahu dokumentu a také šíře dopadu na české podniky. V České republice se tento dokument bude přímo dotýkat podnikání asi 190 podniků a jim vydaných 335 integrovaných povolení.

 

Prezentace ke stažení (odkaz na web MPO k IPPC):

 

 

Zdroj: MPO

25.11.2016 11:16

Analýza dopadů environmentálních prvků v sazbách spotřebních a energetických daní

Materiál vychází zejména z usnesení vlády z prosince minulého roku, ve kterém je uloženo 1. místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí ve spolupráci s ministrem životního prostředí a ministrem průmyslu a obchodu zpracovat a následně vládě do 31. prosince 2016 předložit analýzu variant řešení a jejich dopadů pro přípravu návrhu novely zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, která vytvoří podmínky pro snížení podílu pevných fosilních paliv ve spalovacích stacionárních zdrojích nespadajících pod systém European Union Emission Trading Scheme (EU ETS). Více ZDE

 

25.11.2016 09:23

Za nezalesnění a nedostatečnou ochranu proti kůrovci dostala firma pokutu 400 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Ostravě uložili pokutu 400 tisíc korun společnosti za několikerá porušení lesního zákona. Firma jako vlastník lesních pozemků v CHKO Beskydy v zákonné dvouleté lhůtě nezalesnila tři holiny o celkové velikosti cca 1,85 hektaru. Navíc neprováděla včasná a dostatečná opatření proti šíření kalamitního škůdce kůrovce.

„Vlastník lesa sice začal s kácením napadených stromů, ale všechny napadené stromy neskácel a neodvezl včas. Ochrana lesa před šířením škůdce byla nedostatečná. Lýkožrout smrkový dokončil svůj vývoj na dalších stromech. Následkem toho došlo k faktickému rozpadu lesních porostů na těchto pozemcích. Firma prokazatelně nehospodařila v součinnosti s odborným lesním hospodářem, což byla další její povinnost vyplývající z lesního zákona. Za všechna vyjmenovaná pochybení uložila ČIŽP firmě pokutu 400 tisíc korun,“ uvedl Karel Kozubek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ostravě.

Inspektoři firmě také nařídili provést opatření k nápravě – tedy zalesnit tři uvedené holiny o celkové velikosti cca 1,85 hektaru, a to do konce května roku 2017.

Poté, co pokuta nabyla právní moci, změnila sankcionovaná společnost svůj název. Na povinnosti zaplatit pokutu a provést opatření k nápravě změna názvu nic nemění.

ČIŽP v této souvislosti vlastníky lesů vyzývá, aby po celý rok důsledně a hlavně včas vyhledávali, vyznačovali, evidovali a zpracovávali kůrovcové stromy. „Pokud dříví není chemicky ošetřeno, je nezbytné ho včas z lesů vyvézt do dostatečné vzdálenosti od lesa. Doporučujeme také, aby se vlastníci při hospodaření v lesích včas obraceli na svého odborného lesního hospodáře. Kdo je pro jejich lesní majetek odborným lesním hospodářem, mohou zjistit u příslušného magistrátu nebo městského úřadu obce s rozšířenou působností,“ uvedl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

25.11.2016 09:10

HN: Česko má problémy s úsporou energie. Evropské závazky plní pouze z poloviny

Vláda selhává v plnění svých závazků vůči Evropské unii na poli úspor energie. Do roku 2020 je má zvýšit na 20 procent, ale v průběžném hodnocení Česko nestíhá a splnilo jen 55 procent ze svých plánů. Ve skluzu jsou všechna zodpovědná ministerstva. Pod úřadem životního prostředí vázne rozdělování dotací pro program Nová zelená úsporám. A ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spolu s ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) zatím reálně nedokázaly přispět k naplnění cílů jediným petajoulem (1015 joulů) ušetřené energie. Více na iHNED.cz ZDE.

 

Související dokument:

Informace o stavu dosahování národních cílů v oblasti energetické účinnosti

 

Zdroj: iHNED.cz

25.11.2016 08:46

Plzeňská teplárna plánuje spalovat i kaly z čistírny odpadních vod

Plzeňská teplárenská bude spalovat spolu s uhlím, dřevní štěpkou, pivovarským mlátem a komunálním odpadem ve spalovně také kaly z městské čistírny odpadních vod. Městská firma Vodárna nejprve za 250 až 300 milionů korun vybuduje u městské teplárny sušičku kalů. Připravuje se zadání dokumentace pro územní rozhodnutí, řekl náměstek primátora Pavel Šindelář.

"V souvislosti s novým zákonem o odpadech je jasné, že kaly nepůjdou likvidovat jako doposud. A jediný způsob, který dává smysl z hlediska ekologie i energetického využití, které ale není hlavní, je spalování granulátu z kalu," uvedl. Kaly je nutné nejprve vysušit, potom je lze spálit v teplárně či cementárnách.

Vodárna Plzeň vybuduje sušičku kalů před areálem Plzeňské teplárenské. Takové řešení vyšlo ze studie, která také ukázala, že nejlepší technologií je takzvané fluidní spalování, které v teplárně léta funguje. Radnice i firmy už si obdobnou sušičku prohlédly ve Švýcarsku, kde funguje velmi dobře. "Mají ji tam spolu s čističkou odpadních vod, naproti bydlí lidi a nikdo si nestěžuje," uvedl Šindelář. Podle generálního ředitele teplárny Tomáše Drápely je ve Švýcarsku povinnost kaly energeticky využít, spalují se i v Německu. Plzeň chce na stavbu dotaci od ministerstva životního prostředí.

Studii už schválilo představenstvo obou městských firem. "Pokud Parlament schválí zákon o odpadech s těmi čísly, které tam zatím jsou, tak to celkem vychází, ale není to vůbec výdělečné a návratnost je v desítkách let," řekl Šindelář. Už dnes ale platí Vodárna Plzeň za likvidaci kalů dost peněz. Ročně vyprodukuje až 24.000 tun kalů, z čehož vznikne zhruba 8000 tun granulátu, který by bylo možné spálit v teplárně.

Kaly, pokud se dobře vysuší, mají vysokou výhřevnost, srovnatelnou s hnědým uhlím. Současná legislativa zatím nepodporuje spalování kalů, ale spíše jejich recyklaci a využití na rekultivaci půdy.

Teplárna podle Drápely spaluje také pivovarské mláto, ale zatím v malém množství, tedy několik tisíc tun. "Prazdroj s tím má zatím jiné obchodní plány. Zase jsme připraveni na to, že až začne platit zákon o odpadech, tak možná ta surovina bude klasifikovaná jinak a my jim nabídneme řešení. Je to podobný případ jako kaly," uvedl.

Plzeňská teplárenská dnes vyrábí zhruba 37 procent elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů, hlavně z biomasy. Tohoto odpadu z mýtní těžby z lesů zpracuje ročně 250.000 tun a k tomu spálí 500.000 tun uhlí.

 

 

Zdroj: ČTK

25.11.2016 08:16

Finsko chce zakázat spalovat uhlí po roce 2030

Spalování uhlí za účelem získání elektrické energie by po roce 2030 mělo být ve Finsku nelegální aktivitou. Počítá s tím vládní návrh nové energetické strategie, který včera představila středová vláda Juhy Sipiläho. V průběhu března by návrh měl projednat tamní parlament. Finsko se tak zařadilo po bok států, které v posledních dnech oznámily své „protiuhelné“ ekologické plány.

Například Kanada toto pondělí potvrdila, že vytěsní standardní uhlí ze své energetiky do roku 2030, minulý týden pak francouzský premiér Manuel Valls představil záměr země ukončit provoz uhelných elektráren v zemi do roku 2023. Obdobně radikální přístup jako Finsko zvolil už v březnu letošního roku americký stát Oregon, který do své legislativy zařadil opatření, které po roce 2035 zakáže na území státu vyrábět elektřinu spalováním uhlí. Souběžně s tím tam má být zakázán i dovoz a využívání takto vyrobené energie.

Finsko podle dat Mezinárodní energetické agentury v roce 2014 spálilo k výrobě elektřiny jen 3,4 milionu tun uhlí, které z drtivé většiny dovezlo z Ruska, část spotřeby pak krylo dovozem z Velké Británie. Uhlí se ve Finsku netěží. Finská vláda již dříve přijala ekologický závazek, v rámci kterého by země měla do roku 2020 snížit dovoz ropy pro domácí spotřebu na polovinu.

Proti záměru vlády se však vyslovila řada tamních firem. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE