Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

02.03.2016 20:48

Ekologická daň za EURO 3 by se měla platit už za dva roky

V Česku je zaregistrováno přes pět miliónů osobních aut. Téměř dvě třetiny z nich jsou starší deseti let. Stát chce přimět řidiče, aby takové ojetiny nekupovali, a to zdražením poplatků za jejich převod a podporou vzniku nízkoemisních zón, kam by byl zakázán vjezd autům nesplňujícím dané limity. Nové pojetí ekologické daně chtějí zmíněná ministerstva prosadit novelou zákona o výrobcích s ukončenou životností. Konkrétně navrhují, aby se tato daň v roce 2018 rozšířila i na vozy s Euro 3, vyráběné v letech 2001 až 2005. Také za ty se má při převodu platit 3000 korun a poplatek pro vozy s Euro 2 má vzrůst z 3000 na 5000 korun. Více ZDE


Čtěte také:
Rozšíření poplatku na EURO 3 není žádnou novinkou (18.5.2015)


Zdroj: Novinky.cz

02.03.2016 14:34

Komise: Evropa připravuje další kroky pro implementaci Pařížské dohody

Today, the European Commission presented an assessment of the implications for the European Union of the new global climate agreement adopted in Paris in December 2015.

The assessment looks at the next steps in the process and how the Paris Agreement will be implemented in the EU. The assessment is also accompanied by a proposal for the European Union to sign the Paris Agreement.

Vice-President for the Energy Union Maroš Šefčovič said: "The Paris Agreement sends a strong signal that the world is moving towards a global clean energy transition. We want to maintain the first mover advantage, notably in renewable energy and energy efficiency. Under the Energy Union strategy we want to create an environment that allows investors and businesses to fully seize these new opportunities, and consequently be able to generate new jobs and growth. There are also significant opportunities for our cities. After all, it is in urban areas where an important part of the transition will actually happen. We will speed up our work in this field."

EU Commissioner for Climate Action and Energy Miguel Arias Cañete said: "We have the deal. Now we need to make it real. For the EU, this means completing the 2030 climate and energy legislation without delay, signing and ratifying the Agreement as soon as possible, and continuing our leadership in the global transition to a low-carbon future. Through our climate diplomacy, the EU will push to keep climate change at the top of the international political agenda. We have a lot of work ahead of us, but as we did in Paris, we will persevere and succeed."

 

Main conclusions of the assessment:

  • The Paris Agreement: The Paris Agreement is the first multilateral agreement on climate change covering almost all of the world's emissions. It is a success for the world and a confirmation of the EU's path to a low carbon economy. The EU's negotiation strategy was decisive in reaching the Agreement.
  • Signature and ratification: The early ratification and entry into force of the Paris Agreement will give the legal certainty that the Agreement begins operating quickly. Therefore, the Paris Agreement should be signed and ratified as soon as possible. Today's assessment accompanies a proposal for a Council decision on the signing of the Paris Agreement on behalf of the European Union.
  • Periodic reviews: The EU will need to be ready to participate in the review processes under the Paris Agreement designed to ensure the achievement of the goal of keeping climate change well below 2°C and pursuing efforts towards 1.5°C.To develop an understanding of the implications of a 1.5°C goal, and as the 5th Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was inconclusive on this aspect the IPCC has been requested to prepare a special report in 2018. The EU will provide input to the scientific work being carried out internationally for that purpose. Further, by 2020, all countries should communicate their mid-century, long-term decarbonisation strategies. To facilitate the preparation of the EU's strategy, the Commission will prepare an in-depth analysis of the economic and social transformations in order to feed the political debate in the European Parliament, Council and with stakeholders.
  • 2030 climate and energy legislation: In October 2014 the European Council agreed on the 2030 climate and energy policy framework for the EU setting an ambitious economy-wide domestic target of at least 40% greenhouse gas emission reduction for 2030. The Paris Agreement vindicates the EU's approach. Implementing the 2030 energy and climate framework as agreed by the European Council is a priority in follow up to the Paris Agreement. The forthcoming legislative proposals should be fast-tracked by the European Parliament and the Council.
  • Energy transition: The EU needs to consolidate the enabling environment for the transition to a low carbon economy through a wide range of interacting policies and instruments reflected under the Energy Union Strategy, one of the 10 priorities of the Juncker Commission.
  • Global diplomacy and global action: The EU will need to step up its international climate diplomacy to maintain the political momentum and support other countries in the implementation of the Agreement and their climate plans. In this respect, the EU remains committed to scaling up the mobilisation of international climate finance.

 

Next steps

The immediate next steps are the signature and ratification of the Paris Agreement. The Agreement will open for signatures on 22 April 2016 in New York, and enter into force when at least 55 Parties representing at least 55% of global emissions have ratified.

The Commission will present during the next 12 months the key remaining legislative proposals to implement the 2030 framework. This includes proposals for an Effort-Sharing Decision for sectors not covered by the EU Emission Trading Scheme and on land use, land use change and forestry (LULUCF), legislation to set up a reliable and transparent climate and energy governance mechanism for the post-2020 period, and the necessary policy proposals to adapt the EU's regulatory framework in order to put energy efficiency first and to foster EU's role as a world leader in the field of renewable energy.

02.03.2016 12:57

Vychází nové Odpadové fórum, tématem jsou stavební odpady

Přežili jsme další zimu a na světě je první jarní číslo Odpadového fóra s tématem Stavební odpady. I když za oknem je pořad zimní počasí, už se nedočkavě těšíme na rozkvetlé stromy a zpívající ptáky. Změna je zkrátka život. Vitální známky naleznete i na obálce nového čísla.  Ovšem přísloví „Nesuď knihu podle obalu“ tu neplatí. Změny se netýkají pouze obalu časopisu, změnil se i obsah. 

Přísné konzervativce rovnou uklidníme: pořád v časopise naleznete ověřené rubriky. V březnovém rozhovoru jsme si popovídali s ředitelem společnosti Eurowaste Jaroslavem Tymichem o osudu papírenského průmyslu v České republice. Pomáháme českým lesům, když třídíme papír? Jaký dopad bude mít evropský balíček OH na Česko? To vše a mnoho dalšího nám prozradí odborník na recyklaci papíru.

Další zaběhlá rubrika Polemika, co nesmí chybět v žádném čísle, je věnovaná otázce nad výkonem ČOV. Položili jsme účastníkům polemiky následující otázku: Jaký je podle Vás prostor pro zpřísnění limitů pro ČOV, aniž by to mělo zásadní dopad na investice, tedy na zvýšení ceny stočného? O tom, zda se účastníci shodli či ne, se dozvíte v novém čísle. Ovšem pokud jste naši pravidelní čtenáři, odpověď asi tušíte.

V reportáži s příznačným názvem Diskutovat, diskutovat, diskutovat se seznámíte s tématem Nimby efektu. Podporujete myšlenku energetického využití odpadu, akorát ZEVO nechcete mít poblíž domu? Pak ta reportáž je mířena na Vás.

Abychom potěšili i ty, co se občasných (a pozitivních) změn nebojí, rozšířili jsme tematický rozsah na celou škálu komunální a průmyslové ekologie. Znamená to, že se dozvíte o problematice technologií proti suchu od pana docenta Z. Hrkala  nebo o technologiích odsíření energetických zdrojů od kolektivu autorů.

V neposlední řadě dodáme, že poslední stránky čísla přinášejí předběžný program konference TVIP, do níž zbývají pouhé dva týdny. Doufáme, že konference přinese spoustu nových podnětů, témat a autorů.  A abyste se měli na co těšit, vyhlašujeme téma dalšího čísla Radioaktivní odpady a již máme nachystanou reportáž z posledního funkčního uranového dolu ve střední Evropě.

 

 

02.03.2016 09:47

Manhart: V 21. století je skládkování totálně nemorální

Ve třídění obalů jsou Češi na špici Evropské unie, vzhledem k objemu komunálního odpadu jsou však na slabém průměru. „Skládkování je ve 21. století totálně nemorální,“ zdůvodňuje šéf odboru odpadů ministerstva životního prostředí Jaromír Manhart, proč je třeba změnit systém plateb. Kdo bude víc třídit, měl by platit méně a naopak. Hostem iDNES.cz byl 1. března právě šéf odboru odpadů MŽP - jeho odpovědi na čtenářské dotazy najdete ZDE.

 

Zdroj: iDNES.cz

 

K novému zákonu o odpadech čtěte také:


 

 

02.03.2016 08:46

REACH: Nové zkušební metody a aktualizace stávajících

Ve věstníku Evropské unie vyšlo dne 1. března 2016 nařízení ze dne 7. prosince 2015, kterým se přizpůsobuje technickému pokroku nařízení (ES) č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek. Přizpůsobení spočívá v začlenění 20 zkušebních metod: jedné nové metody pro stanovení fyzikálně-chemické vlastnosti, jedenácti nových zkušebních metod, tří aktualizovaných zkušebních metod pro posouzení ekotoxicity a pěti nových zkušebních metod pro posouzení rozpadu a chování v životním prostředí. Nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

 

 

Dokument ke stažení:

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/266

02.03.2016 07:29

Tématem nové Priority jsou zvýhodněné půjčky od SFŽP

Únorová Priorita přináší obsáhlý materiál, který se věnuje možnosti čerpat zvýhodněnou půjčku od Státního fondu životního prostředí ČR. Ten aktuálně nabízí půjčky s fixním jednoprocentním úrokem po dobu až deseti let pro z OPŽP podpořené vodohospodářské projekty a projekty zaměřené na energetické úspory. V aktuálním čísle Priority se také dočtete, jak to nyní vypadá v Krušných horách. Ty má stále mnoho lidí zažité jako poničený region a symbol bezohledné těžby, nešetrné průmyslové výroby a všeobecné zchátralosti měst a obcí poznamenané stigmatem komunistických lágrů.

Připomínáme, že o zvýhodněné půjčky mohou již nyní žádat úspěšní žadatelé ve 21. a 22. výzvě a ve stále běžící 19. výzvě Operačního programu Životní prostředí, která končí 15. dubna letošního roku. O půjčku je možné požádat až do konce roku 2016 buď současně s podáním žádosti o dotaci z programu, nebo samostatně - například po výběru zhotovitele pro zajištění vyšší potřeby zdrojů, než bylo deklarováno. Využívání takzvaných finančních nástrojů je aktuálním trendem ve světě dotací, který se přímo dotýká Operačního programu Životního prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Priorita_č2_2016.pdf (2312126)

01.03.2016 17:40

Manuál o energetickém štítkování pro prodejce

Publikace shrnuje legislativní požadavky na umístění energetických štítků a dalších dokumentů a informací, které mají být zákazníkům v kamenných i internetových prodejnách k dispozici před jejich nákupním rozhodnutím. Publikace dále uvádí jednak obecné požadavky legislativy a zároveň prezentuje konkrétní požadavky pro jednotlivé produktové skupiny. Publikaci pro prodejce spotřebičů a výrobků, které mají být při jejich prodeji označeny energetickým připravilo SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, ve spolupráci se Státní energetickou inspekcí a Asociací spotřební elektroniky.

 

Dokument ke stažení:

Manuál

01.03.2016 16:21

Sobotka: Pokračuje diskuze s Evropskou komisí o úpravě procesu EIA

Předseda vlády Bohuslav Sobotka vystoupil dnes na Fóru českého stavebnictví. K novele stavebního zákona premiér uvedl, že jde o druhý velký legislativní úkol a že novelu teď projednává Legislativní rada vlády, a v nejbližší době by ji měla projednat vláda. K problematice novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí Sobotka uvedl, že se vláda snaží dosáhnout toho, aby ten proces, ať už vydání ověřovacích stanovisek, nebo vydání nových povolení EIA podle nové legislativy, byl pokud možno co nejrychlejší. Dále Sobotka připoměl, že zákon o zadávání veřejných zakázek je těsně před třetím čtením v Poslanecké sněmovně.

 

 

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na Fóru českého stavebnictví

Hezké dopoledne, dámy a pánové,

když jsem tady před rokem vystupoval, končil jsem přáním, abychom si po roce 2015 mohli na tvrdých číslech ukázat, že se české stavebnictví dále zvedá. Proto se vrátím k výsledkům za rok 2015. Stavební produkce v roce 2015 vzrostla meziročně o 5,5 %. Počet stavebních zakázek se zvýšil o 3,7 %, bylo jich uzavřeno více než 47 tisíc v  hodnotě 181 miliard korun a třetina z toho bylo na pozemním stavitelství. Co je důležité, vzrostl i počet vydaných stavebních povolení. A v neposlední řadě rostly také v sektoru stavebnictví i mzdy, průměrně se u zaměstnanců zvýšily o 6,6 %.

Myslím si, že tato tvrdá čísla ukazují, že máme za sebou relativně úspěšnou sezónu a že se podařilo odvést kus dobré práce. Práci na stavbách jste odvedli vy a vaši zaměstnanci, ale jsem rád, že se i na vládní úrovni podařilo posunout některé věci dopředu. Krátce se vrátím k tomu, o čem jsem už mluvil před rokem jako o úkolech, které jsou před námi.

Říkal jsem, že vláda chce i nadále získávat nové investory do české ekonomiky a že prioritou vlády jsou investice do dopravní infrastruktury. Pět nejvýznamnějších investic, které se nám podařilo dojednat, dává dohromady zhruba 33 miliard korun. Státní fond dopravní infrastruktury měl pro loňský rok schválený rozpočet ve výši 94 miliard korun a z toho se více než 91 miliard korun podařilo vyčerpat. Je to 97 procent a to určitě nebyl výsledek, který by byl obvyklý v uplynulém období. Jedná se o historicky nejvyšší objem finančních prostředků a to, co pokládám za užitečné zdůraznit, je, že necelých čtyři a půl miliardy korun šlo v loňském roce na rekonstrukce silnic II. a III. třídy. V letošním roce na tento účel půjdou tři miliardy korun, to znamená během roku 2015, 2016 půjde mimořádně a vlastně poprvé v historii na obnovu zanedbané dopravní infrastruktury v podobě silnic II. a III. tříd více než sedm miliard korun. Pro zajímavost, v loňském roce bylo takto podpořeno a realizováno v regionech 650 akcí.

Také jsem zdůrazňoval, a je to koneckonců priorita vlády v rámci rozpočtové politiky, že vláda v rámci změny hospodářské politiky chce hospodařit racionálně, chce mít takový rozpočet, který bude proinvestiční a bude podporovat hospodářský růst. Jsem rád, že podobný rozpočet, jako byl v roce 2015 z pohledu orientace na investice a podporu růstu, byl schválen i pro letošní rok. Naším cílem je, aby letos česká ekonomika i dále rostla, aby nestoupala nezaměstnanost, aby efektivně fungovala nabídka a poptávka na trhu práce. V loňském roce patřila česká ekonomika mezi tři nejrychleji rostoucí v celé Evropské unii. Pomohly k tomu hodně evropské fondy a to, že se podařilo výrazně zrychlit jejich čerpání. V letošním roce máme příležitost, abychom konečně rozjeli čerpání v rámci nové finanční perspektivy. Letošní rok i příští rok budou z tohoto hlediska velmi důležité, protože rozhodneme o tom, jak úspěšní, pokud jde o nové evropské fondy, budeme.

Pokračuje práce na legislativních změnách. Když jsem tady vystupoval v loňském roce, tak jsem avizoval závazek schválit nový zákon o zadávání veřejných zakázek a novelizovat stavební zákon.

Pokud jde o zákon o zadávání veřejných zakázek, který je těsně před třetím čtením v Poslanecké sněmovně, tak projednávání tohoto návrhu nebylo jednoduché. Sešly se tisíce připomínek, velká debata se vedla i v Legislativní radě vlády, ale já jsem přesvědčen o tom, že legislativní proces úspěšně skončíme a že ho skončíme v termínech, které vláda předpokládala a které plánovala. Je to velmi důležité. My tady harmonizujeme pravidla a já doufám, že nový zákon o zadávání veřejných zakázek pomůže k tomu, aby se v České republice soutěžilo transparentně, aby se také soutěžilo efektivně a aby se soutěžilo v reálném čase.

Druhý velký legislativní úkol, na kterém pracujeme, je novela stavebního zákona. Jejím cílem je zavedení koordinovaného povolovacího řízení. Cílem je zjednodušit a zkrátit proces povolování staveb v České republice. Tato novela je teď projednávána v Legislativní radě vlády a v nejbližší době by ji měla projednat vláda. Tady samozřejmě nečekám jednoduchý legislativní proces v Parlamentu, ale opět je cílem vlády, abychom i tento druhý legislativní závazek dotáhli v letošním roce do konce.

Pokračuje diskuze s Evropskou komisí o úpravě procesu EIA. Myslím, že vám nemusím obsáhle připomínat, v jakých podmínkách jsme loni přijímali novelu zákona o EIA. Evropská komise podmiňovala jejím schválením to, že nám nebude blokovat potřebné investiční prostředky. To, že se vlastně poprvé po letech diskuzí nebo po letech mlčení podařilo loni přijmout příslušnou novelu a že od roku 2015 má Česká republika harmonizovanou EIA, podmínil vůbec ten fakt, že se nám podařilo evropské peníze dočerpat. Kdyby se novelu nepodařilo schválit, tak jsme dnes neměli taková čísla z hlediska čerpání evropských fondů a pravděpodobně by došlo k zastavení čerpání evropských prostředků. Ta pravděpodobnost by se blížila stu procent. Takže schválení novely EIA nám umožnilo dočerpat desítky miliard korun a podpořit ekonomiku i stavebnictví v roce 2015. Jsem přesvědčen o tom, že zvládneme i tu situaci, která se týká aplikace nového zákona a že budeme muset zvládnout i tu situaci, která se týká staveb, které mají EIA ještě před vstupem České republiky do Evropské unie.

Musím říci, že jsme pravděpodobně jediná země v Evropské unii, která má tak rozsáhlý soubor staveb, které mají vydánu EIA ještě před vstupem do Evropské unie. Je to takový český unikát a musím říci, že se tomu každý diví, protože země, které měly staré EIA, dokázaly projekty realizovat. My jsme stát, který je realizovat nedokázal, ačkoli od té doby, kdy EIA byla vydána, uplynulo už třeba deset, dvanáct, patnáct let, a jsme v této velmi zvláštní situaci.

Jsme také v situaci země, která harmonizovala EIA jako jedna z posledních. Podařilo se to až v loňském roce, a to nám určitě neusnadňuje jednání o tom, jak postupovat u těch staveb, které mají ještě starou EIA. Mrzí mě, že předcházející vlády nekomunikovaly s Evropskou komisí, roky se tu nedělo vůbec nic, mohli jsme tu harmonizaci mít už mnohem dříve, problém se starou EIA mohl být už průběžně řešen, ale nic takového se nedělo. Začali jsme to řešit až v roce 2014 a samozřejmě, že se vypořádáme i s těmi důsledky. Ale je to škoda, je to škoda pro Českou republiku a mohli jsme dnes být mnohem dále.

Řešíme teď osud zhruba stovky stavebních projektů, které mají stanovisko EIA podle zákona z devadesátých let. Jsou to stavby, které stanovisko EIA získaly před patnácti a více lety, a stát nebyl schopen od té doby zahájit jejich výstavbu. Myslím, že to souvisí i s tím, jak bylo vedeno Ministerstvo dopravy v minulých letech. Od roku 2000 jsme měli dvanáct ministrů dopravy, a to určitě také nepřispělo k tomu, aby resort kvalitně fungoval. Vláda udělá všechny potřebné kroky pro to, aby tyto staré stavby měly platná všechna povolení, aby Evropská komise kvůli nim neblokovala čerpání finančních prostředků a aby byly realizovány tak rychle, jak to půjde. V tuto chvíli probíhají jednání s Evropskou komisí. Těch jednání se přirozeně účastním i osobně a snažíme se dosáhnout toho, aby ten proces, ať už vydání ověřovacích stanovisek, nebo vydání nových povolení EIA podle nové legislativy, byl pokud možno co nejrychlejší.

Na závěr bych se chtěl dotknout ještě několika důležitých milníků, které nás čekají v současné době a je to otázka stavební sezóny roku 2016. Jak už jsem řekl, jedním z témat, která aktivně řešíme, je otázka EIA a hospodářských dopadů vyjednávání o EIA. Pro letošní rok byl plánovaný objem prostředků na stavby, které mají problémové stanovisko EIA, celkem 7,5 miliard korun, ale z těchto staveb mají stavební povolení jen projekty za zhruba 1,3 miliard korun. Už jsem požádal ministra dopravy o podrobné vyhodnocení a rozdělení na národní a evropské zdroje a budeme samozřejmě hledat cesty, jak investiční prostředky co nejlépe využít.

Důležité také je, abychom pokročili v majetkové přípravě staveb, abychom pokročili ve výkupu pozemků, abychom měli projekty, které budou skutečně připravené k realizaci.

V loňském roce se ukázalo, že stavebnictví má velký potenciál pro rozvoj a umí reagovat skutečně dynamicky na situaci na trhu. To, co si myslím, že je důležité, abychom se tím také jako vláda aktivně zabývali, je situace na trhu práce. Pro nás je důležité, abychom měli fungující trh práce, aby tady byly odborné profese, aby tady byly způsoby, jak dostávat na český trh kvalifikované zaměstnance, případně i do určitých profesí z ciziny a i tady probíhají projekty, kde chce vláda řešit tuto otázku. Pro nás je prioritní, abychom řešili disproporci, která je dnes na trhu práce. My na jedné straně máme 100 tisíc volných pracovních míst a ještě stále máme v evidenci kolem 400 tisíc lidí bez práce. Ale pokud chybí konkrétní kvalifikovaní zaměstnanci, pokud chybí konkrétní profese, tak v okamžiku, kdy trh tyto profese potřebuje, musíme hledat šanci na to, jak tyto kvalifikované pracovníky pro český trh práce získat.

Shrnul jsem některé hlavní kroky, které v tuto chvíli vláda činí pro podporu stavebnictví. Myslím, že je zřejmé, že vláda si uvědomuje a klade na to důraz ve své politice, že stavebnictví má velký význam pro české hospodářství. Je to jeden z faktorů, který ovlivňuje hospodářský růst, který ovlivňuje zaměstnanost. Chceme pokračovat v těch krocích, které jsme zahájili. Nenecháme se odradit těmi pomalými procesy, ke kterým dneska dochází na půdě Parlamentu České republiky, a rozhodně naším cílem je, abychom během letošního roku dořešili všechny potřeby modernizace naší legislativy, všechny potřeby harmonizace, abychom dořešili EIA, abychom se mohli soustředit na zlepšení přípravy staveb a zrychlení procesu povolování staveb v naší zemi.

Chtěl bych také poděkovat všem z vás, kdo se aktivně účastníte sociálního dialogu, kolektivního vyjednávání na národní sektorové úrovni, protože si myslím, že i sociální dialog a sociální stabilita je něco, co k našemu stavebnictví jednoznačně patří.

Dámy a pánové, děkuji za vaši pozornost.

 

 

01.03.2016 15:30

Nový věstník MŽP: Bezpečnost při skladování plynů a s výbušninami a sdělení pro plány povodí

Nový Věstník MŽP č. 2/2016 obsahuje zejména metodický postup harmonizace a optimalizace bezpečnostních přístupů při skladování zemního plynu v podzemních zásobnících: postup při zpracování a struktura vnitřního havarijního plánu pro provozy podzemních zásobníků plynu a metodický postup harmonizace a optimalizace bezpečnostních přístupů pro objekty průmyslové výroby a nakládání s výbušninami. Dále věstník obsahuje důležité sdělení pro vodoprávní, krajské a újezdní úřady ve věci platnosti plánů povodí a plánů pro zvládání povodňových rizik. Věstník stahujte ZDE

 

01.03.2016 14:47

Studie: Životní prostředí hraje stále důležitou roli v oblasti společenské odpovědnosti

Česká populace očekává v oblasti CSR zejména zodpovědné chování firem k vlastním zaměstnancům a aktivity, které napomáhají ochraně životního prostředí. Mezi další očekávání populace od velkých firem pak již tradičně patří pravdivá komunikace k zákazníkům, zde je ale vidět, že se firmy v posledních letech polepšily a česká veřejnost to zaznamenala. Vyplývá to ze studii, kterou realizovala výzkumná agentura Ipsos na konci roku 2015.

„Pokud se firma chová zodpovědně ke svým zaměstnancům, klientům, životnímu prostředí i prostředí, ve kterém podniká, a není spojována s žádnými aférami, je přirozené, že je vnímána jako dobrý a důvěryhodný partner, tedy že má dobrou reputaci. A v takové firmě lidé chtějí pracovat, nejen proto, že tam dostanou každý měsíc svou výplatu, ale i proto, že jim to dává smysl,“ uvedla Lenka Šilerová, ředitelka divize Ipsos Employee Relationship Management.

Samotný přístup Čechů k tématům a aktivitám týkající se společenské odpovědnosti se od loňského roku podle agentury příliš nezměnil. Nejvíce se lidé angažují v ochraně životního prostředí, 79 % populace třídí odpad a 51 % v posledním roce aktivně recyklovalo. Důležitou skupinu jsou tzv. opinion leaders, kterých je cca 17 % populace. Ti se častěji dle společenské odpovědnosti firem rozhodují ve svém reálném nákupním chování a nabádají k tomu i ostatní. Zároveň více přispívají na charitu. Témata CSR jsou důležitější pro ženy a také pro příslušníky generace Y. Studie také potvrdila, že hodnocení společenské odpovědnosti firmy výrazně souvisí s její reputací a atraktivitou jako zaměstnavatele.

Podle expertů na CSR mezi aktuální trendy patří dobrovolnictví, přístup k zaměstnancům a důraz na projekty v oblasti vzdělávání. „Skuteční leadeři se již tolik nezaměřují pouze na čistě charitativní účely, ale snaží se prostředky a kapacity vložit do konkrétních projektů s dlouhodobým dopadem na společnost, například v oblasti vzdělávání,“ komentuje výsledky výzkumu Tomáš Macků, Research & Communication Director Ipsos. 

Cílem projektu CSR & Reputation Research, který je realizován od roku 2010, bylo zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem, a to jak podle názorů populace, tak expertní veřejnosti. Do projektu se v roce 2015 zapojily společnosti – Česká pojišťovna, Česká spořitelna, ČSOB, Generali a Vodafone.
 

01.03.2016 14:41

Vitásková: Nové tarify elektřiny od roku 2017 platit nebudou

Stát příští rok nezavede navrhované nové tarify elektřiny. Oznámila to šéfka Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková. „Paní předsedkyně v tuto chvíli rozhodla, že na základě odezvy od zákazníků, domácností, od spotřebitelů, tarify upraví tak, aby buď byly zavedeny spravedlivě a nikoho nepoškodily od 1. ledna příštího roku, nebo budou odloženy do doby, než se podaří tarify udělat tak, aby skutečně nikoho nepoškodily,“ uvedl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka. Vitásková zdůraznila, že úřad změnu tarifů pouze předkládá. Na jeho tvorbě se podle ní podílelo na 40 energetických expertů, kteří ho doporučovali schválit. Vitásková tým včera rozpustila. Změny podle ní bude dělat nyní ERÚ převážné sám, jeho tým povede René Neděla, který je v úřadu pověřen řízením sekce regulace.

 

 

Zdroj: ČRo

01.03.2016 08:51

REACH: Již je možné se registrovat na další Stakeholders´Day

ECHA bude ve dnech 24. 5. - 25. 5. 2016 pořádat v Helsinkách již "11th Stakeholders´ Day". Na konferenci bude navazovat dvoudenní Helsinské chemické fórum. Hlavním letošním zaměřením bude příprava na konečný registrační termín podle nařízení REACH v roce 2018. Účastníci budou moci také absolvovat školení o vylepšených IT— nástrojích ECHA (IUCLID, Chesar, REACH—IT). Konferenci bude možné sledovat na internetových stránkách ECHA on—line. Více ZDE

 

01.03.2016 07:51

MŽP vyhlásilo dotace pro obce na chytré hospodaření s vodou

NOVÉ DOTACE Dotace na zachycování vody v krajině a zvýšení efektivity využívání vodních zásob nabízí nová výzva Národního programu Životní prostředí. Oprávněnými příjemci dotací jsou malé obce do pěti set obyvatel. Cílem výzvy je podpořit projekty udržitelného hospodaření s vodami. Výzva je dvoukolová a příjem projektových námětů startuje dnes a končí 30. června letošního roku. Výše podpory na jeden projekt je stanovena v rozmezí 400 tis. až 5 mil. Kč, přičemž maximální míra podpory činí 80 % z celkových způsobilých výdajů.

Malé obce do pěti set obyvatel mohou získat dotaci na realizaci projektů zaměřených na zlepšení kvality podzemních a povrchových vod a na jejich využívání. Předložit musí projekty vedoucí ke snížení množství vypouštěného znečištění z komunálních zdrojů do povrchových i podzemních vod a ke zvýšení využití srážkových vod jako vody užitkové.

„Naším cílem je motivovat malé obce k úspornému využívání vody a vzhledem k probíhající klimatické změně pak i k přivedení vody zpět do přirozeného vodního koloběhu. Chytré využívání vody je nejenom ekonomicky efektivní, ale pomáhá i v boji proti suchu a povodním, navíc zlepšuje kvalitu vody,“ vysvětluje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce podpořené projekty poslouží jako vzorové i pro ostatní malé obce. „Projekty musí splňovat zásady udržitelného hospodaření s vodou, jako je například oddělení vod různého původu, individuální čištění jednotlivých druhů vod a jejich recyklaci, využívání srážkových vod a její zasakování do půdy,“ vyjmenovává Brabec.

Oprávněnými příjemci ve třetí výzvě Národního programu Životní prostředí jsou obce či jejich části s méně než 500 obyvateli. Obce s vyšším počtem občanů mají na tato opatření možnost čerpat podporu z Operačního programu Životní prostředí.

„Čištění odpadních vod v malých obcích je mnohdy problém, neboť centrální řešení není pro malé obce ekonomicky výhodné, podobně je na tom oblast nakládání se srážkovými vodami, na kterou malé obce často nemají prostředky, a není proto doposud uspokojivě řešena,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman a dodává: „Věříme, že výzva podnítí zájem ze strany obcí řešit problematiku komplexně a dostaneme i celou řadu inovativních řešení.“

Aktuální výzva je dvoukolová. V prvním kole budou obce předkládat projektové náměty, které posoudí komise složená ze zástupců Ministerstva životního prostředí, nezávislých expertů a pracovníků Státního fondu životního prostředí ČR. Obce, jejichž projektový námět bude doporučen k podpoře, pak podají žádost o poskytnutí dotace ve druhém kole výzvy.

Příjem projektových námětů startuje dnes, 1. března, a končí 30. června letošního roku. Žádost o podporu ve druhém kole bude možné podat od 1. srpna do konce listopadu letošního roku. Maximální výše podpory pro jeden projekt činí 5 milionů, celkem je pro obce k dispozici 50 milionů korun. Podporu lze čerpat pouze na záměry dosud nerealizované.

 

Dokumenty ke stažení:

 

 

01.03.2016 07:24

ERÚ ukončil činnost Řídicího výboru projektu nových tarifů

Předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková včera ukončila činnost Řídicího výboru projektu Nové tarifní struktury (NTS). K ukončení činnosti výboru přistoupila poté, co se jeho účastníci shodli na nutnosti tarify upravit a předkládaný matematicko-technický model schválili jako základ pro další výpočty. Detailní informace bude vedení ERÚ prezentovat na tiskové konferenci ve čtvrtek 3. března 2016 od 12 hodin v pražském sídle ERÚ.
 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE